انقراض تمام ماهیهای بزرگ تا سال2048

silenta

عضو جدید
انقراض تمام ماهیهای بزرگ تا سال2048
.

زیست شناسان کانادایی پیش بینی کردند که تا سال 2048 تمام ماهیان بزرگی که از گوشت آنها در صنایع غذایی استفاده می شود منقرض می شوند.
وزن بسیاری از ماهیان بزرگ اقیانوسها و دریاها به 700 کیلوگرم و طول آنها به 4 متر می رسد. این ماهیها که گوشت بسیار لذیذی دارند می توانند با سرعت بیش از 40 کیلومتر بر ساعت حرکت کنند. با وجود این به کمک دستگاههای رادار و کشتیهای ماهیگیری مجهز، این ماهیها به سرعت شکار می شوند درحالی که صید این حیوانات آبزی بی رویه و کنترل نشده است.
اکنون محققان مرکز شیلات دانشگاه بریتیش کلمبیا در تازه ترین بررسیهای خود نشان دادند که انسان در طول نیم قرن موجب کاهش 90 درصد از جمعیت ماهیان بزرگی شده است که در بازار با فروش بسیار بالایی مواجهند.
این دانشمندان پیش بینی کرده اند در صورتی که هیچ اقدامی برای مبارزه با این صید بی رویه انجام نشود تا سال 2948 تمام این ماهیان منقرض می شوند.
این محققان در این خصوص اظهار داشتند: "ماهیها به شدت در معرض خطر هستند و اگر آنها در خطر باشند ما نیز در خطر خواهیم بود."
این محققان با بررسی الگوی صید ماهی از دهه 50 نشان دادند که این الگو از آغاز، جمعیتهای ماهی نرم باله، شمشیر ماهی، ماهی هیک، حلوا ماهی و ماهی دیل ساکن نیمکره شمالی زمین را در معرض خطر قرار داده است. سپس به تدریج این خطر متوجه ماهیان نیمکره جنوبی نیز شده است به طوری که در سالهای اخیر بسیاری از شکارچیان برای کشف گونه های جدید و ناشناخته به آبهای اقیانوس منجمد جنوبی نیز هجوم برده اند.
به گفته این دانشمندان، برپایه اطلاعات سازمان خاروبار جهانی (فائو) در سال 1950 در دنیا 20 میلیون تن صدف خوراکی و ماهی صید شده است. این رقم در سال 1980 به 90 میلیون تن رسید و از آن زمان تاکنون این رقم ثابت مانده است.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
*** s.mahdi *** بزرگترین انقراض حیوانات چقدر طول کشید؟ علوم جانوری 1

Similar threads

بالا