انرژی خورشیدی در ایران

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
براساس اطلاعات منتشر شده توسط سازمان انرژی های نو ایران، کشور ایران با وجود 300 روز آفتابی و متوسط تابش 4.5 تا 5.5 کیلووات ساعت بر مترمربع در روز، یکی از کشورهای با پتانسیل بالا در زمینه انرژی خورشیدی معرفی شده است.

برخی از کارشناسان انرژی خورشیدی گام را فراتر نهاده و پیشنهاد کرده‌اند که ایران در صورت تجهیز مساحت بیابانی خود به سیستم‌های دریافت انرژی تابشی می‌تواند انرژی مورد نیاز بخش‌های گسترده‌ای از منطقه را نیز تامین و در زمینه صدور انرژی برق فعال شود.

با مطالعات انجام شده توسط موسسه DLR آلمان، در مساحتی بیش از 2 هزار کیلومتر مربع، امکان نصب بیش از 60 هزار مگاوات نیروگاه حرارتی خورشیدی (solar thermal power plant) وجود دارد.

همچنین اگر مساحتی معادل 100×100 کیلومتر مربع زمین را به ساخت نیروگاه خورشیدیفتو ولتاییک (photovoltaic system) اختصاص دهیم، برق تولیدی آن معادل کل تولید برق کشور در سال 1389 خواهد بود.


نقشه جهانی تابش خورشیدی و میزان بالای تابش در ایران

آمارهای منتشره حاکی است که افزایش مصرف سوخت‌های فسیلی (fossil fuels) برای حمل و نقل یا برای تولید انرژی برق باعث افزایش انتشار گاز گلخانه‌ای (greenhouse gas) به خصوص گاز دی‌اکسید کربن می شود، بنابراین باید برنامه‌ریزی دقیقی برای استفاده بهینه از انرژی انجام شود و در مقابل برنامه‌ریزی و فرهنگ گسترده و فراگیر به کارگیری انرژی‌های جایگزین (alternative energy) و انرژی‌های تجدید پذیر (renewable energy) مانند انرژی خورشیدی (solar energy) و توان بادی (wind power)، با حمایت و توجه ویژه دولت عملیاتی شود.



نیروگاه خورشیدی شیراز

با توجه به این واقعیت که بحران آلودگی هوا و محیط زیست اکنون به طور جدی گریبانگیر 8 کلان شهر کشور است، به خصوص تهران با جمعیتی حدود 15 میلیون نفر، استفاده از انرژی‌های پاک برای جلوگیری از بروز عوارض بیش‌تر ناشی از این پدیده مخرب سلامت جسم و روان انسان ها و تخریب محیط زیست امری گریز ناپذیر است.

در حال حاضر مصرف هر کیلووات ساعت برق خانگی 38 تومان و هر کیلووات برق تجاری در حدود 60 تومان است. در حالی که قیمت تمام شده هر کیلووات ساعت برق خورشیدی آنلاین (online solar power) حدود هزار تومان و هر کیلووات ساعت برق خورشیدی آفلاین (offline solar power) هزار و 500 تومان در می‌آید. موضوعی که شاید در ابتدا برای سرمایه‌گذار گران به نظر آید اما این هزینه در دراز مدت برای هر نوع سرمایه‌گذار خصوصی و یا عمومی حتی سود‌آور نیز خواهد بود.

هزینه نصب تجهیزات سلول‌های خورشیدی (solar cells) و مبدل‌ها و باتری‌ها را به ازای هر کیلووات ساعت حدود 20 میلیون تومان می‌شود.

توسعه انرژی‌های پاک در کشور نیازمند حمایت دولت است. به عنوان مثال در کشور آلمان، دولت برق تولیدی مازاد خانه‌ها به روش انرژی‌های پاک را بیش از قیمت واقعی خریداری می‌کند تا با ایجاد درآمد‌زایی مردم را تشویق به استفاده از انرژی‌های پاک کند. به عنوان مثال دیگر، هزینه برق در کشور ترکیه به ازای هر کیلووات ساعت 2 هزار و 200 تومان است که استفاده از این سیستم در آن‌جا قابل توجیه می‌شود.

اگرچه استفاده از این انرژی‌ها نیازمند هزینه قابل توجهی در ابتدای راه است، اما در طول زمان نه تنها هزینه‌ها باز خواهد گشت بلکه از انتشار بسیاری از آلاینده‌ها جلوگیری می‌شود و به تناسب آن در بسیاری از هزینه‌ها مانند هزینه توسعه بیمارستان‌ها و تامین دارو صرفه‌جویی خواهد شد.
 

Similar threads

بالا