اندازه‌گیری کارایی پالایشگاههای نفت ایران

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
انرژی، عنصر حیاتی و اساسی تولید است که در اشکال مختلف از سوختهای فسیلی تا انرژی هسته ای در طبیعت وجود دارد، هم اکنون بیشترین منابع انرژی در جهان مربوط به مخازن هیدروکربوری و سوختهای فسیلی است که به روش شیمایی پالایش می شوند.

در ایران نیز به دلیل دارابودن میدانهای سرشار نفت و گاز، بخش عظیمی از انرژی اولیه توسط نفت و گاز طبیعی تامین می شود.

اگرچه در سالهای اخیر از سهم نفت در تولید انرژی کاسته شده و توسعه و بهره برداری از مخازن، سوخت پاک را به عنوان منبع تامین انرژی جایگرین کرده است، اما همچنان تولید نفت خام بخش قابل توجهی از صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.


صادارت نفت خام در حالی اتفاق می افتد که با انجام عملیات پالابش و جداسازی بر روی نفت خام، ارزش افزودۀ فرآوده های حاصل از آن به مراتب افزایش می یابد و ضمن تامین نیازهای بازار داخلی، می توان بازارهای بین الملی را پوشش داد.


مقاله «اندازه گیری کارایی پالایشگاههای نفت ایران» با محوریت اندازه گیری و ارتقای بهره وری در بخش انرژی کشور، عملکرد و اندازه گیری کارایی فنی پالایشگاههای نفت کشور را به عنوان یکی از عمده ترین تولیدکنندگان انرژی و انواع سوخت، با استفاده از داده های سال ١٣٧٦ تا ١٣٨٣ ارزیابی می کند.


مبنای بررسی این تحقیق، مدلسازی با استفاده از تکنیکهای برنامه ریزی ریاضی در تحقیق در عملیات است که مدلها در قالب دو سناریو با دو دیدگاه مختلف مصرف – تولید و هزینه – درآمد با تکنیکهای تحلیل پوششی داده ها، برنامه ریزی آرمانی و فرآیند تحلیل سلسه مراتبی طراحی و ساخته می شود که ضمن رتبه بندی و محاسبه امتیاز کارایی پالایشگاهها، علل ضعف و اندازه ناکارآمدی هر یک را مطرح می کند.


این تحقیق بر بهره برداری بهینۀ از فرآیندهای پالایشی با توجه به ظرفیتها و امکانات موجود با هزینۀ پالایشی کمتر و قابلیت تولید فرآورده هایی با ارزش افزودۀ بیشتر تاکید می کند.
 

پیوست ها

  • 210681_orig.pdf
    807.5 کیلوبایت · بازدیدها: 1

Similar threads

بالا