انجمن تعمیرکاران ECU خودرو

چناقبلاغی

اخراجی موقت
:smoke: مهندسان عزیز فایل و اطلاعات خود را درباره ی تعمیرات ECU به اشتراک بگذارید
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مثل اینکه فقط ادعا دارید یعنی کسی نبود یه اطلاعات جزئی راجب تعمیر ecu داشته باشه

این شکل حرف زدن اصلا درست نیست وهمچنین پیش داوری در مورد دیگران......اینم اطلاعات در مورد ECU
ECUواحد کنترلر الکترونیکی از یک میکرو کامپیوتر یا میکرو کنرلر (Micro Controller) به عنوان سخت افزار و نرم افزارهایی که بر روی آن اجرا می شود ، تشکیل شده است . این قطعه یک میکرو کامپیوتر کوچک است که می تواند به کمک اطلاعاتی که به صورت زنده و همزمان از سنسور های وابسته می گیرد با تعیین شرایط لحظه ای موتور به یک سری عمل کننده یا فرمان برهای نصب شده بر روی موتور فرمان دهد تا از این طریق، زمان و مدت پاشش سوخت، زمان جرقه و فراهم سازی شرایط مناسب برای ایجاد احتراق را در داخل سیلندر ها تامین کند. سنسورهای کیت های انژکتوری مختلف هستند که هر چه تعداد آنها بیشتر باشد ECU بهتر می تواند شرایط موتور را درک کند. سنسورهای مهم خودروهای انژکتوری عبارتند از: سنسور دور یا RPM، سنسور فشار داخل مانیفولد یا MAP، سنسور دریچه گاز یا TPS، سنسور دمای آب یا CTS، سنسور دمای هوا ATS، سنسور اکسیژن یا لاندا، سنسور ضربه و ...
میکرو کنترلر یک کامپیوتر کوچک است که همه اجزلی آن ، مانند واحد پردازش مرکزی CPU ، واحدهای ورودی و خروجی (I/O) حافظه های گوناگون پاک شدنی (Erasable) و پاک نشدنی (Read Only ) برای نگه داری برنامه ها و داده ها ، معمولا بر روی یک تراشه نصب شده اند ، نکته مهم در ساخت سخت افزار واحد کنترل الکترونیکی ، ایسادگی آن در برابر تغییر دما ، رطوبت و تکان های شدیدی که پس از نصب در خودرو در معرض آن قرار دارد و همچنین قابلیت بالای سازگاری الکترو مغناطیسی(EMC) آن است .
شمار نرم افزارهای یک واحد کنترل الکترونیکی بستگی به و پیچیدگی آن دارد . در واحدهای کنترل الکترونیکی ساده تنها نرم افزاری که روی میکرو کنترلر نصب و اجرا می شود ، برنامه کاربردی مربوطه است . در نوع پیچیده آن ابتدا سیستم عامل بلادرنگ (Real Time Operation sustem) RTOS و نرم افزار های پایه ، مانند نرم افزارهای مدیریت شبکه مدیریت حافظه و غیره بر روی میکرو کنترلر نصب می شوند و سپس برنامه کاربردی ، که از خدمات ارائه شده به وسیله سیستم عامل و نرم افزارهای سیستمی سود می برد.
بخش اساسی تکنولوژی واحدهای کنترل الکترونیکی مربوط به نرم افزار کاربردی آنهاست.این بخش همچنین امروزه نیروی محرکه اصلی نوآوری در صنعت خودروسازی است .
سخت افزار میکرو کنترلر ها ، سیستم عامل بلادرنگ و دیگر نرم افزارهای پایه ای مورد نیاز واحدهای کنترل الکترونیکی به وسیله تولید کنندگان معروف در در سطح جهان ، مانند AMD ، NEC ، Motorola عرضه می شوند .ارزش افزوده ی سازندگان خودرو و قطعه در این عرصه ، ساخت نرم افزارهایی کاربردی و به ویژه کنترل و تضمین کیفیت کل سیستم است . بهبود کیفیت نرم افزار منوط به شیوه ها و ابزارهای مهندسی نرم افزار در عرصه مدیریت خواسته ها (Requirements management ) مدل سازی ، تولید کد برنامه از مدل ، مستند سازی و تست نرم افزار است .
سبب اهمیت فراوان کیفیت در ساخت واحدهای کنترل الکترونیکی ، همانا نقش واحدهای کنترل الکترونیکی در ایمنی خودرو و اثرات مخرب کارکرد نادرست آنها بر اعتماد مشتریان است .بدین ترتیب در حالیکه سازنده و عرضه کننده نرم افزار اداری ، با آسودگی خیال ، یافتن بخشی از اشتباهات نرم افزار ، فهرستی از نادرستی های تصحیح شده ارائه می کند سازنده واحد الکترونیکی خودرو باید از همان لحظه آغازین طراحی قطعه طراحی قطعه ، این اطمینان را داشته باشد که محصول بی هیچ نقص و نادرستی به دست مشتری خواهد رسید.
واحد کنترل الکترونیکی به طور معمول داده های لازم را به وسیله حسگر ها (Sensors) از محیط پیرامون می گیرد و پس از فرمان پردازش آنها فرمانهای مناسب را به کنشگرها (Actuators) منتقل می کند . کنشگرها به نوبه خود ، مطابق فرمانهایی که از واحد کنترل الکترونیکی می گیرند، کار ابزار مکانیکی ، هیدرولیکی ، پنوماتیکی یا الکتریکی مورد کنترل را هدایت می کنند .


 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
نقش واحدهای کنترل الکترونیکی در خودرو
امروزه میانگین شمار رو به افزایش واحدهای کنترل الکترونیکی که در ساخت خودرو به کار می رود ، بالغ بر 70 واحد است . در خودروهای گروه "لوکس" حتی تا 110 واحد کنترل الکترونیکی نصب شده است .
مجموعه واحدهای کنترل الکترونیکی یک خودرو را می توان به چهار حوزه کاربردی تقسیم کرد :
1- اتاق (Body) ، مانند شیشه بالابر ، تنظیم صندلی و برف پاک کن اتوماتیک .
2- انتقال نیرو (Power Train ) ، مانند کنترل موتور و دنده
3- دینامیک حرکت (Chasis / Driving functions ) مانند Distronic , Esp و ABS .
4- تلماتیک (Telematic/infotainment/multimedia) ، مانند سیستم راهیابی (Navigation) ، رادیو ، تلفن و اینترنت .
از دیدگاه دیگری ، الکترونیک خودرو به طور کلی به یکی از دو حوزه ایمنی (Safety ) و آسودگی (Comfort ) مربوط است .کارکردهایی همچون تنظیم حرارت اتاق و اینترنت مایه آسودگی و کارکردهایی مانند ABS و AirVag سبب افزایش ایمنی راننده و سرنشینان خودرو است.
واحدهای کنترل الکترونیکی خودرو در تعامل با حسگرها و کنشگرها هستند . به عنوان مثال واحد کنترل الکترونیک ABS به وسیله حسگرها داده هایی مانند وضعیت پدال ترمز ، درجه گردش فرمان و سرعت دورانی و خطی چرخ ها را دریافت و بر پایه آن نیروی وارد بر ترمز چرخ را محاسبه و به کنشگر های ترمز منتقل می کند . .واحدهای کنترل الکترونیکی گوناگون ، حسگرها و کنشگرها به وسیله سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری انتقال داده ها (Bus) به یکدیگر مربوط هستند . ایج ترین سیستم انتقال داده ها در خودرو (Control Area Network ) CAN است است . در خودروهای پژو ساخت ایران ، افزون بر CAN از سیستم انتقال داده های دیگری به نام VAN نیز استفاده می شود. در سالهای اخیر سیستم های انتقال داده های دیگری ، مانند FlexRay,Lin, و MOST هم تعریف شده اند که در حوزه های گوناگون کارکردهای الکترونیکی خودرو به کار می روند .

 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
طراحی و ساخت ECU یکی از فناوریهای کلیدی در صنعت خودرو سازی مدرن است . آغاز تکنولوژی ECU به سیستم انژکتوری شرکت بوش (Bochs) آلمان به نام JETronic باز می گردد که در سال 1968 در خودروی فولکس واگن VW 1600TL نصب شد.
اهمیت و نقش اقتصادی و تکنیکی ECU و به ویژه نرم افزار آن در ساخت خودرو روز به روز در حال افزایش است . بر طبق پیش بینی های انجام شده ، سهم الکترونیک در هزینه ساخت خودرو از 22 درصد در سال 2000 به 35 درصد در سال 2010 می رسد همچنین سهم هزینه نرم افزار الکترونیکی به کار گرفته شده در خودرو از 20 درصد در سال 2000 به 38 درصد در سال 2010 خواهد رسید .
سازندگان معروف ECU چه شرکتهایی هستند؟
۱) شرکت Bosch آلمان: این شرکت بهترین و معروفترین سازنده ECU و کیت انژکتوری در دنیا می باشد و در اغلب خودروهای پیشرفته جهان نشانی از آن را می توان یافت. چند مدل از زانتیا موجود در ایران دارای کیت انژکتوری Bosch می باشد.
۲) شرکت Delco آمریکا: این شرکت یکی از قدیمی ترین شرکتهای سازنده ECU می باشد و ECU آن در اغلب خودروهای آمریکایی بخصوص خودروهای شرکت GM یا جنرال موتورز بکار رفته است مانند کادیلاک، پونتیاک و... همچنین در خودروهای دوو کره مانند دووESPERO..
۳) شرکت Ford آمریکا: این شرکت سازنده خودرو، سازنده ECU البته برای خودروهای فورد می باشد و اولین بار ایده کنترل تطبیقی یا خود-یادگیر در خودروهای این شرکت عملا پیاده سازی شد.
۴) شرکت Siemens آلمان: فعالیت این شرکت گرچه به اندازه رقیب آلمانی آن یعنی Bosch نیست اما ECU های خوبی می سازد ECU. پراید انژکتوری موجود در ایران طراحی این شرکت است.
۵) شرکت Magneti Marelli ایتالیا: این شرکت در اروپا محبوبیت زیادی داشته و بر روی اغلب خودروهای اروپایی کیت آن نصب است. به عنوان مثال خودروهای فیات مدل PUNTO و فولکس واگن مدل GOLF IV، مزدا ۳۲۳.
۶) شرکت Sagem فرانسه: بر روی اغلب ماشینهای فرانسوی ECU این شرکت نصب است. بنابراین پژو ۲۰۶، مدلهایی از زانتیا؛ همچنین خودروهای ایرانی مانند سمند و پیکان انژکتوری.
۷) شرکت Nippon Denso ژاپن: این شرکت توسط شرکت تویوتا تاسیس شده و بخش عمده سهام آن را دارا می باشد البته ۶ درصد سهام آن متعلق به شرکت Bosch است. ECU اغلب خودروهای تویوتا (مانند تویوتا لندکروز ) و برخی خودروهای ژاپنی مانند نیسان، هوندا، سوزوکی و ... متعلق به این شرکت می باشد.
شرکتهای دیگری هم هستند مانند HITACHI، MATSUHITA، LOTUS، UNICHIP و ...

فن آوری تنظیم ECU
امروزه موتورهای انژکتوری نقشی بسیار اساسی در موفقیت صنایع خودروسازی ایفاء می‌نمایند و کیفیت و قابلیتهای آن، درصد کارایی خودرو را نشان می‌دهد. همانطور که می‌دانیم کنترل کننده موتورهای انژکتوری، بردی الکترونیکی به نام ECU می‌باشد و در واقع کارایی این بخش تعیین کننده کیفیت یک موتور و در ابعادی دیگر کیفیت خودرو خواهد بود؛ بدین معنی که هرچقدر ECU یک موتور بهتر طراحی شده باشد، آن موتور کیفیت بهتری خواهد داشت.
ECU بر اساس سنسورهایی که بدان متصل است شرایط کار موتور را درک کرده و فرامین مناسب را به انژکتورها و شمعها صادر می‌کند. از آنجا که دینامیک خودرو بسیار پیچیده و غیر خطی می‌باشد، طراحان ECU برای سهولت کار، جداولی را به نام map داخل حافظه ECU می‌ریزند که در آن مقدار پاشش سوخت و زاویه آوانس در هر دور و بار موتور مشخص شده است. هر چه دقت این جداول بیشتر باشد، دقت عملکرد ECU بیشتر خواهد بود.
نکته‌ای که باید توجه کرد اینست که مقادیر این جدولها وابستگی مستقیمی به پارامترهای جغرافیایی موتور، نظیر فشار و دمای هوا دارد. شرکتهای خودروسازی، ECU را برای یک آب و هوای خاص طراحی نمی‌کنند بلکه مقادیر map را بگونه‌ای تنظیم می‌کنند که برای انواع شرایط جغرافیایی جوابی بهینه و معقول بدهد. بنابراین map، در این حالت برای تمام خودروهای از یک مدل بهینه است نه هر خودروی خاص؛ زیرا هیچ دو خودرویی، حتی از یک مدل کاملاً مانند یکدیگر نیستند.
اگر سیستمی بتواند این نقیصه را از ECUها برطرف کند، آنگاه می‌توان به طور اختصاصی map هر خودرو را کالیبره کرده و توان آن را افزایش داد.
امروزه تیونینگ ECU خودروها، بحث جا افتاده ای است و شرکتهای بسیاری در این زمینه فعالیت می کنند بطور کلی دو روش برای تیونینگ خودروهای انژکتوری وجود دارد. روش اول خواندن دیتاهای (map) ECU و دادن دیتاهای جدید که شرکتهای بسیاری در این زمینه فعالند از جمله: Eurochip، Chip Tuning، Tech TV، Autospeed و ...یکی از اشکالات این روش اینست که بشدت وابسته به ساختار ECU است و با پیچیده شدن سخت افزار ECU امکان خواندن و تغییر دیتاهای آن مشکل و گاهی غیرممکن می شود مگر آنکه شرکت سازنده ECU خود نحوه دسترسی به اطلاعات را در اختیار شرکتهای تیونینگ بگذارد. روش دوم اضافه کردن یک سخت افزار جانبی به ECU جهت تغییر پارامترهای ECU است. این روش گرچه گرانتر تمام می شود اما وابسته به نوع ECU نیست. یکی از شرکتهایی که در این زمینه فعال است
، شرکت Dastek است. شرکتی که در آفریقای جنوبی قرار دارد و با پرسنلی در حدود ۳۰ نفر توانسته موفقِِِِت چشمگیری داشته باشد.جالب است بدانید که این شرکت بظاهر کوچک توانسته است محصول خود را به کشورهای مختلف دنیا صادر کند و بیش از ۳۰۰ نمایندگی فروش در سرتاسر دنیا دارد که فقط ۱۰۰ تا از آنها در ایالات متحده آمریکا هستند. نام این محصول UNICHIP است.
اصول عملکرد UNICHIP بدین صورت که سنسورهای اصلی در یک موتور انژکتوری (MAP, RPM) را خوانده و سپس با توجه به نقطه کار موتور، مقادیری مجازی از این دو سنسور را به ECU اعمال می‌کند؛ بگونه‌ای که رفتار ECU نسبت به حالت قبل بهبود پیدا می‌کند.
آمارها نشان می‌دهد که موفقیت UNICHIP در این زمینه بسیار بالا بوده است:از هر ۴۰۰ خودرو، فقط یک خودرو ممکن است با UNICHIP بهینه نگردد، ۸۰% خودروهایی که در آفریقای جنوبی استفاده می‌شوند، UNICHIP را در خودروهای خود نصب کرده‌اند، UNICHIP بر روی بیش از ۳۲۰ مدل موتور از خودروسازان بزرگ دنیا پیاده شده است.
به طور کلی واحدهای کنترل الکترونیکی تواناایی انجام سه کارکرد زیر را دارند :
نظارت (Monitoring) بر کارکرد های خودرو و آگاه کردن راننده از آن ، مانند نظارت بر مصرف سوخت و آگاه کردن راننده از مصرف لحظه ای یا میانگین سوخت ، یا نظارت بر موقعیت درها و آگاه کردن راننده از باز بودن آنها .
تنظیم (Regulating) کارکردهای خودرو به وسیله بهینه کردن همواره ی آنها ، مانند تنظیم مصرف سوخت موتور توسط واحد کنترل الکترونیکی سیستم انژکتوری .
کنترل (Controlling) کارکردهای خودرو از طریق محاسبه کمیات خروجی بر پایه داده های ورودی ، مانند : کنترل ترمز به وسیله سیستم ضد قفل (ABS) .در بیشتر واحد های کنترل الکترونیکی سه کارکرد نظارت ، تنظیم و کنترل توامان وجود دارند .
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ساختار واحد کنترل الکترونیکی :

همانطور كه گفته شد این کامپیوتر نیز مانند دیگر همنوع هاي خود شامل CPU، حافظه و برنامه ریزی است.در داخل ECU دو نوع حافظه موجود است.


الف)حافظه موقت (پاك شدني) که با قطع برق از بین میرود اما مجددآ قابل استحصالاست.به روش برگرداندن حافظه، روش تجدید حافظه و یا Initialize می گویند. حافظه موقت شناسایی استپ موتور، دنده ها و حالات عملی موتور و محاسبات لحظه ای برای تنظیمات لحظه ای را به عهده دارد و محلی برای نگهداشت معایب موقت و دائم سیستم انژکتور است.

تذکر:

اگر هر یک از سه کار زیر را انجام دهید حافظه موقت موجود در ECU پاک شده و خودرو تا مدتی به دلیل از دست دادن برخی از پارامتر های لحظه ای موتور بد کار می کند:

* جدا کردن کابل باطری بیش از 15 دقیقه
* جدا کردن سوکت های ECU بیش از 15 دقیقه
* جدا کردن سوکت رله دوبل در خودرو های غیر مولتی پلکس و سوکت های BSM در خوردو های مولتی پلکس بیش از 15 دقیقه.


در چنین حالتی باید خودرودوباره تجدید حافظه شود.در این حالت خودرو سکته های بی دلیل و نا به هنگام نموده و در هنگام تعویض دنده و به خصوص در هنگام معکوس کشیدن راننده احساس می کند که خودرو لحضه ای دچار مکث می شود. البته این در خودرو های نو زیاد محسوس نیست ولی در هر صورت تجدید حافظه ECU کاملآ مفید خواهد بود.
.
روش تجدید حافظه:

اصولآ با توجه به اینکه در کارخانه های مختلف روش ها و متدهای مختلفی برای تولید وجود دارد و نیز نظر به استفاده خودرو در کشور ها و مناطق مختلف با شرایط متفاوت، در ECU نوعی قابلیت سازگاری و یکسان سازی وجود دارد که این توانایی بر مبنای چهار عنصر ذیل پایه گذاری می شود:

* سنسور اکسیژن
* سنسور موقعیت دریچه گاز
* سنسور ضربه
* استپ موتور


برای انجام عملیات تجدید از روش پیشنهادی شرکت پژو به شرح زیر استفاده می کنیم:

* سوئیچ را به مدت حداقل 10 ثانیه ببندید
* سوئیچ را به مدت حداقل 10 ثانیه باز کنید.
* خودرو را روشن کنید و به مدت حداقل 10 ثانیه گاز ندهید
* دنده ها را یک به یک معرفی کنید. به روش ذیل:


1. با دنده 1 حداقل 50 متر حرکت کنید
2. با دنده 2 حداقل 50 متر حرکت کنید
3. با دنده 3 حداقل 50 متر حرکت کنید
4. با دنده 4 حداقل 50 متر حرکت کنید
5. با دنده 5 حداقل 50 متر حرکت کنید


... در این لحظه کلیه دنده ها به ECU معرفی شده اند.

* حال به مدت پانزده دقیقه در دنده های مختلف و با دور های مختلف و فول-گاز حرکت می کنیم تا حالات مختلف شرایطی و لحظه ای خودرو به ECU معرفی شود.


تذکر:
دنده عقب نیازی به معرفی ندارد و همچنین در هنگام تجدید حافظه بهتر ان است که خودرو تک سرنشین بوده و در جاده کفی رانده شود.


ب) حافظه دائم (پاك نشدني)که مانند سیستم عامل و Setup کامپیوتر های PC است و با قطع برق از بین نمی رود اما در صورت خراب شدن دیگر قابل برگشت نبوده و می توان گفت ECU سوخته است.حافظه دائم شامل جدول بزرگی به نام Look up table است که در این جدول به مانند جدول ضرب ردیف ها و ستون ها و خانه هایی وجود دارد.با این تفاوت که تعداد ردیف ها و ستون های این جدول از عدد دو بیشتر بوده و تعداد ان برابر تعداد سنسور های موجود در سیستم موتور می باشد.
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
موارد ایمنی حفاظت از ECU:

1-- جدا کردن کابل باطری هنگامی که خودرو روشن است. همانطور که می دانید ولتاژ تولیدی دینام حدود 14 ولت است.اما باید دانست که این ولتاژ، ولتاژ متوسط تولیدی دینام است. پیک تولید ولتاژ دینام بر حسب دور موتور و بار گرفته شده از دینام، متغیر بوده و گاهی اوقات به 16 ولت نیز میرسد. در حالت عادی که کابل های باطری متصل است این نوسان به خاطر خاصیت خازنی باطری تعدیل می شود اما اگر کابل باطری در هنگام خودرو-روشن باز شود، این نوسانات می تواند بر روی قسمت های حساس خودرو (کلیه کنترل یونیت های الکترونیکی) تاثیر نامطلوب داشته باشد. حداکثر قدرت تحمل نوسان ولتاژی این قطعه به طور استاندارد 16 ولت است. اگر هنگامی که خودرو روشن است کابل باطری را جدا کنیم به طور حتم ریسک سوختن ECU وجود دارد.طبیعی است که با توجه به قیمت زیاد ان این کار عاقلانه به نظر نمی رسد.

2-- امتحان جرقه از روی وایر شمع با اتصال ان به بدنه. وقتی سر شمع ها را می کشید و برای امتحان برق ارسالی به سر شمع ها توسط وایر مربوطه به بدنه جرقه ایجاد می کنید، ممکن است که مقدار جریان نابهنگام غیر قابل کنترلی را در ثانویه کویل ایجاد کنید.برق ثانویه کویل با برق سیم پیچ اولیه ان دارای تاثیر متقابل هستند. اولیه کویل نیز برق خود را مستقیمآ از ECU می گیرد. این کار ممکن است موجب ایجاد نوسانات برق در شبکه برق خودرو و اسیب رسیدن به قسمت های حساس به خصوص ECU شود.
توجه:
در صورت تمایل به چک کردن برق سر شمع ها از یک شمع فیلر گیری شده یدک استفاده کنید تا میزان جریان دهی ثانویه کویل تحت کنترل باشد.

-3-اب زدن به. ECU اگر پشت جعبه این قطعه را باز کنید خواهید دید که برای جلوگیری از نفوذ اب قسمت فیبر مدار چاپی و حتی پین های داخلی با ماده ای موم مانند پوشیده شده اما در هر صورت پین های نری خارجی سوکت ECU بدون محافظ هستند و خیس شدن انها موجب اتصال کوتاه خارجی شده و ممکن است به احتمال بالا به ECU اسیب برسد.

-4- دست زدن به پین های. ECU یکی از مواردی که اغلب با ان نا اشنا بوده و یا مورد غفلت قرار می گیرد دست زدن به پین های ECU است که به دلیل ریسک الکتریسیته ساکن بدن می تواند موجب اسیب زدن های جدی به ان شود. الکتریسیته بدن گاهی اوقات تا هزار ها ولت می تواند بالا برود. در صورتی که می خواهید قدرت برق موجود در بدن خود را درک کنید ازمایش زیر را انجام دهید:
یک فازمتر برق شهر را برداشته و ان را به دری اهنی که رنگ نخورده باشد بزنید پای خود را به ارامی بر روی فرش بکشید فازمتر به راحتی روشن شده و اگر این کار را ادامه دهید به طور دائم روشن می ماند (در این حالت باید جوراب به پا داشته باشید). حال همان فازمتر را به پریز برق منزل بزنید فازمتر دوباره روشن می شود. در کدام حالت روشنایی فازمتر بیشتر است؟ و نیز میدانید که جرقه ای که گاهی اوقات بین دست شما و اشیا فلزی مانند درب زده می شود می تواند بیش از چند هزار ولت پتانسیل داشته باشد؟

اشنایی با اثرات خرابی ظاهری ECU در روی خودرو:
معمولآدر هر نوع خرابی ظاهری خودرو یکی از قطعات سیستم دچار عیب شده است. اثرات خرابی هر قطعه از مجموعه سیستم انژکتوری خودرو دقیقآ یک اثر مشخص و به خصوص در روی خودرو به جا می گذارد که معمولآ با نگاه کردن و دقیق شدن در کار موتور می توان ان را حدس زده و عنصر معیوب را شناسایی کرد اما خرابی ECU تنها موردی است که به دلیل اتصال با تمامی عناصر و نیز سیستم پیچیده ان به طور حتم قابل پیش بینی نبوده و معمولآ می تواند اثر خرابی هر یک از قطعات دیگر سیستم انژکتور را در روی خودرو به جا بگذارد.بنابراین اثرات خرابی ان را می توان به طور کلی به شرح ذیل بیان داشت:

1-روشن نشدن خودرو در 80 درصد حالات
2-روشن شدن خودرو اما همزمان با روشن شدن چراغ عیب یاب موتور در پشت امپر 10 درصد حالات.
3-خرابی نامشخص که اثری مشابه با خرابی یک یا چند عنصر سیستم انژکتور داشته باشد و یا اعلام دستگاه عیب یاب مبنی بر خرابی یک قطعه سالم مانند استپ موتور. در 10 درصد حالات

ویژگی Cut Off :
یکی از مواردی که ECU ان را کنترل می کند دور موتور است.اگر به دلیل فشردن بیش از حد پدال گاز دور موتور تمایل به بالا رفتن از حد مجاز که برای موتور های مختلف متفاوت است نماید، ECU به طور اتوماتیک برق انژکتور ها را به طور موقت قطع کرده و خودرو در این دور خاموش می شود با پایین امدن دور، ECU مجددآ فرمان پاشش را صادر کرده و موتور را روشن می کند. این عملیات به دلیل جلو گیری از ریسک یاتاقان زدن موتور و یا عدم رسیدن روغن کافی به موتور انجام می شود.
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
براي مثال پارامترهاي به كار گرفته شده توسط واحد ECU در مورد خودروي پرايد عبارتند از:
- دور موتور
- فشار منيفولد و دماي هواي ورودي
- وضعيت دريچه گاز
- دماي مايع و خنك كننده موتور
- سرعت خودرو
- موقعيت ميل سوپاپ
- ميزان نسبت هوا به سوخت
- ميزان كوبش موجود در موتور
- عملكرد سيستم تهويه
- ولتاژ باطري

ECU از اطلاعات فوق الذكر براي كنترل مقادير زير استفاده مي كند:
- ميزان و زمان پاشش سوخت
- زمان جرقه زني و طول مدت داول
- دور آرام موتور
- عملكرد پمپ بنزين
- عملكرد شير برقي كينستر
- قطع تزريق سوخت براي جلوگيري از افزايش دور موتور (cut off)
- عملكرد فني كندانسور
- سيستم عيب يابي (MILLamp)

علاوه بر اين از اطلاعات ارسال شده به ECU براي نمايش اطلاعات زير استفاده مي شود.
- دور موتور
- دماي مايع سيستم خنك كننده
- سرعت خودرو
*نحوه عملكرد ECU در شرايط مختلف:
- در زمان استارت موتور: در زمان استارت زدن، ECU فرمان فعال شدن انژكتورها را به صورت پالس (موج هاي پله اي) با عرض ثابت صادر مي كند، بدين معني كه انژكتورها به طور متناوب شروع به پاشش يكنواخت سوخت مي نمايد.
مقدار سوخت تزريق شده با توجه دور موتور، دماي مايع سيستم خنك كننده، و همچنين دما و فشا رهواي ورودي تنظيم مي شود. در عين حال مقدار هواي اضافي توسط موتور پله‌اي دور آرام و با توجه به پارامترهاي عملكردي موتور تعيين مي گردد. پس از استارت زدن و روشن شدن موتور، دور آرام با توجه به دماي مايع خنك كننده موتور تعيين مي‌گردد.
عملكرد در دورهاي مختلف: در زمان تغييرات لحظه اي موتور (شتابگيري يا كاهش سرعت) مدت زمان تزريق سوخت توسط انژكتورها براساس تغيير در مقادير پارامترهاي زير تعيين مي‌شود:
- دور موتور (بوسيله سنسور دور موتور)
- وضعيت دريچه گاز (بوسيله سنسور موقعيت زاويه اي دريچه گاز(
- فشار هواي ورودي (بوسيله سنسور فشار هواي مانيفولد ورودي)
- دماي مايع خنك كننده (بوسيله سنسور دماي مايع خنك كننده موتور)
قطع پاشش سوخت انژكتورها:
الف) در زمان كاهش سرعت خودرو و زماني كه به طور ناگهاني راننده پاي خود را از روي پدال گاز برمي دارد، ECU پاشش سوخت انژكتورها را به دلايل زير قطع مي كند:
- كاهش مصرف سوخت
- كاهش گازهاي آلاينده خروجي اگزوز
- براي جلوگيري از افزايش بيش از حد دور موتور تقريبا از دور موتور 5500rpm پاشش سوخت توسط انژكتورها قطع مي‌شود.

شروع مجدد پاشش انژكتورها
بعد از قطع پاشش سوخت، هنگامي كه دور موتور به مقدار مشخصي برسد، عمل پاشش سوخت مجددا آغاز شده تا از خاموش شدن موتور جلوگيري شود.
توضيح: در داخل ECU دو نوع حافظه قرار دارد:
الف) حافظه دائم ب)حافظه موقت
حافظه دائم ECU با قطع باطري از ميان نمي رود و در واقع محل قرا گيري اطلاعات مربوط به كاليبراسيون موتور و خودرو است كه توسط آنها ECU اطلاعات دريافتي از سنسورهاي مختلف سيستم را پردازش مي نمايد.
حافظه موقت ECU با برداشتن كابل باطري پس از مدت زمان معيني از بين مي رود.
سنسورها Sensors
1- سنسور دور موتور و موقعيت ميل لنگ: اطلاعات مربوط به ميزان دور موتور و موقعيت TDC نقطه مرگ بالاي سيلندر 4و1 را اندازه گيري و به واحد كنترل الكترونيك ارسال مي نمايد اين سنسور توسط تغيير ميدان مغناطيسي ولتاژ مناسب را ايجاد مي كند. اطلاعات اين سنسور توسط ECU براي محاسبه پارامترهاي گوناگون نظير پاشش سوخت، زمان جرقه زني و .... مورد استفاده قرار مي گيرد.


2- سنسور موقعيت ميل سوپاپ camshaft sensor
وظيفه اين سنسور تعيين موقعيت TDC و يا نقطه مرگ بالاي سيلندر يك و تفكيك آن از موقعيت اندازه گيري شده توسط سنسور دور موتور است.
3- سنسور فشار منيفولد و دماي هواي ورودي
Manifold Pressure and Intake Air Temperature Sensor
اين سنسور در بالاي مخزن آرامش منيفولد هواي ورودي نصب شده و اطلاعات مربوط به دماي هواي ورودي و فشار هواي داخل منيفولد را به طور پيوسته اندازه گيري و به ECU ارسال مي كند ولتاژ اين سنسور توسط ECU تامين مي گردد.
ولتاژ بازگشتي از SENSOR متناسب با افزايش فشار اندازه گيري شده توسط پيزوالكتريك (مقاومت متغير با فشار) تغيير مي‌كند. ECU از اين اطلاعات براي محاسبه موارد زير استفاده مي‌نمايد:
- اندازه گيري جرم هواي ورودي به موتور
- تغيير نسبت سوخت به هوا متناسب با بار وارده به موتور و فشار هواي محيط
- اوانس جرقه
مقاومت به كار رفته در سنسورهاي هوا از نوع NTC مي باشد يعني مقاومت آن با افزايش دما كاهش مي يابد. ECU براي محاسبه جرم هواي ورودي به موتور از اطلاعات اين سنسور استفاده مي كند.
4- سنسور دماي مايع خنك كننده Water Temperature Sensor
5- سنسور سرعت خودرو Vehicle speed sensor
اين سنسور بر روي دنده كيلومتر شمار گيربكس نصب شده و يك سيگنال متناسب با سرعت شفت خروجي گيربكس توليد مي نمايد و در نتيجه سرعت حركت خودرو اندازه گيري مي‌شود.
6- سنسور اكسيژن oxygen sensor
بر روي منيفولد اگزوز در مسير گازهاي خروجي اگزوز بين موتور و كاتاليست نصب مي گردد. اين سنسور اطلاعات مربوط به ميزان غني يا رقيق بودن مخلوط سوخت و هواي ورودي به موتور را اندازه گيري نموده و به ECU ارسال مي كند. ECU از اين اطلاعات براي محاسبات زير استفاده مي كند:
- محاسبه نسبت مخلوط سوخت و هوا
- تنظيم نسبت خطوط سوخت و هوا جهت عملكرد بهينه موتور

توابع مربوط به مقادير بهينه نسبت سوخت و هوا جهت كاركرد مناسب مبدل كاتاليست به طور دائم در ECU ذخيره شده است. ECU با استفاده از اطلاعات مربوط به غني بودن يا رقيق بودن مخلوط سوخت و هوا كه به صورت ولتاژ بين صفر و يك ولت از سنسور اكسيژن دريافت مي‌كند و با استفاده از توابع موجود در حافظه ECU نسبت به تنظيم نسبت سوخت و هواي ورودي به موتور جهت عملكرد بهينه مبدل كاتاليست اقدام مي نمايد.
مخلوط رقيق: ولتاژ ارسالي از سنسور اكسيژن كمتر از 5% ولت
غليظ: ولتاژ ارسالي از سنسور اكسيژن بيشتر از 5% ولت


7- سنسور ناك (كوبش) KNOCK SENSOR
اطلاعات مربوط به ميزان ناك در داخل موتور توسط سنسور ناك (كوبش) اندازه گيري به واحد كنترل الكترونيك ارسال مي گردد. ناك پديده اي ارتعاشي است كه در اثر احتراق زودهنگام مخلوط سوخت و هوا در داخل سيلندر موتور ايجاد مي گردد. در صورت ايجاد اين پديده در داخل سيلندر موتور واحد كنترل الكتروني با استفاده از اطلاعات دريافتي از سنسور ناك، ميزان واكنش موتور را كاهش داده و همزمان با نسبت سوخت به هوا را افزايش مي‌دهد.

عملگرها Actuators
1- رله دوبل: Double Relay
اين رله وظيفه تغذيه جريان الكتريكي به سيستم انژكتوري را در شرايط مختلف كاركرد موتور همانند وضعيت سوئيچ باز، سوئيچ بسته و زمان روشن بودن موتور بعهده دارد.
الف) سويچ بسته، در حالت سويچ بسته يك ولتاژ از رله دوبل براي نگهداري اطلاعات موجود در حافظه ECU به واحد الكترونيك ارسال مي شود.
ب) سويچ باز: در حالت سويچ باز ECU به مدت 3-2 ثانيه براي اجزاي زير ولت ارسال مي‌كند:
- پمپ بنزين
- انژكتورها
- كويل دوبل
- شير برقي كنيستر
- مقاومت گرمكن سنسور اكسيژن
ج) موتور روشن: در اين حالت به طور دائم براي اجزاي سيستم ولتاژ ارسال مي شود
2- شير برقي كنيستر Canister Purge valve
با استفاده از شير برقي كنيستر امكان بازيافت بخارات بنزين جذب شده از باك در داخل كنيستر فراهم مي گردد. بدين ترتيب در زمان باز شدن اين شير بخارات بنزين موجود در كنيستر از طريق مسير هواي ورودي به موتور، وارد موتور شده و در داخل سيلندر مصرف مي‌شوند.
3-لامپ عيب يابي سيستم MIL
اين لامپ در داخل صفحه كيلومتر تعبيه گرديده است. هنگام بروز اشكال در سيستم انژكتوري توسط واحد كنترل الكترونيك روشن شده و با روشن شدن آن راننده متوجه وجود عيب درسيستم انژكتوري خود مي شود.
 

Turk-oglu

مدیر بازنشسته
این چیزهایی که فرمایش نمودید چه ربطی به تعمیر ECU داشت؟؟؟؟؟؟؟؟؟:surprised::surprised::surprised::surprised::surprised:

مثل اینکه شما اصلا به موضوع تایپک عنایت نفرمودید:confused::confused::confused::confused::confused:
دوست عزیز موضوع شما تعمیر ecu هستش
برای این کار شما باید از دیاگرام های داخلی و قطعات الکترونیکی استفاده شده در داخل ecu ها و برنامه های سیستماتیک آی سی های آن اطلاعاتی داشته باشید
 

چناقبلاغی

اخراجی موقت
دمت گرم منم همین چیزها میخوام دیگه;) لطفا اگر اطلاعات کاربردی دارید به اشترک بذارید
Turk_oglu الله سنی بیزه چوخ گرمسین
 

car new

عضو جدید
انواع ECU

انواع ECU

با سلام خدمت همکاران عزیز انواع ECU SAGEM:S2000 10 405 S2000 11 RD S2000 3E 206 S2000 3F 206 S2000 PL4 که در تمامی خودروها استفاده می شود. SIMENS:CI1 . CI2 . CI3 . CI4 . CI5 . BOSCH:7.4.4 7.4.5 MP 5.2 MP7.3 MP 7.4.9 SL96 اگر در مورد تعمیرات دوستان سوالی دارند درخدمتم
 

car new

عضو جدید
نحوه تشخیص سوختن IC میکرو در ECU های S2000 SAGEM و VALEO بر اثر شارژ زیاد دینام:
اگر پایه های 9 و10 IC لگلاتور (TLE4471)با هم اتصال باشد بشرط آنکه خازن و مقاومتهای اطراف آن سالم باشد IC میکرو سوخته است که در حالت خودرو چراغ چک-رله دوم-5ولت هم نداریم ضمنا دستگاه دیاگ هم به خودرو متصل نمی شود;)
 

mojtaba_ka

عضو جدید
مرسی از دوستان بابت اطلاعات مفیدشون

و مرسی از car new که تصمیم گرفتن اطلاعاتشونو در اختیار ما قرار بدن..

اول خودم :)

مدتیه موتور ماشین من بد کار میکنه البته فقط 2 دقیقه اول و روی گاز کلا این مشکل رو ندارم(LPG) ... موتور کوبش داره و انگار یکی از سیلندرا کار نکنه !!

بردم تعمیر گاه شمع و ***** بنزین و روغن و سنسور اکسیژن و خلاصه همه رو تعویض کردم ولی بازم همینطوریه!!

یه بابایی گفت از esu ماشینه این عیب...

نظر شما چیه؟ خسته شدم از بس خرجش کردم :-(

(پراید مدل 83 انژکتور)
 

car new

عضو جدید
علت بد کار کردن موتور خودرو بعداز دوگانه سوز کردن

علت بد کار کردن موتور خودرو بعداز دوگانه سوز کردن

سلام
دوست عزیز.بدلیل اینکه خودروی شما به صورت دستی دوگانه سوز شده است بعداز مدتی برنامه ecu شما بهم می خورد شما میتوانید به راحتی این مشکل رو برای همیشه حل کنید.....
اول ic eepromبه شماره 95080را توسط پروگرمر خام و بافر آن را 00کنید خواهید دید که مشکل بطور کامل حل خواهد شدودیگر حالت 3کار کردن نخواهد داشت یا بجای پروگرام می توانید ecu را ریست کنید......
دوم برای انکه دوباره این مشکل پیش نیاد باید یک رله سر راه سیم پالس سنسور اکسیژن قرار دهید که هنگامی که خودرو روی گاز میره اطلاعات غلط سنسور به ecu منتقل نشه.
 

543210

اخراجی موقت
بهره برداری ، تعمیرات و پایش وضعیت ( Monitoring ) توربین بخار
مدل سازی ارتعاشات تصادفی سیستم تعلیق


بسته آموزشی کمپرسور (Compressor)
بسته آموزشی توربین های گازی (Gas Turbine)
بسته آموزشی پمپ ها (Pump)
بسته آموزشی شیر های صنعتی valves
بسته آموزشی عایق های الکتریکی شرکت پتروشیمی
پوشش دهی فلزات به روشهای مختلف
تحلیل عملکرد و عیب یابی پمپ های بزرگ صنعتی و نیروگاهی
کمپرسور نیروگاهای گازی و ناپایی های آن

کامل ترین مجموعه ی آموزش مهندسیSolidProfessor :SolidWorks
سیستم مالتی پلکس در خودرو

روغن , یاتاقان و روانکاری
خودرو های گازسوز NGV
روش های کاهش صدا و نویز در خودرو مطابق با استاندارد های طراحی
بررسی انواع سیستم های تعلیق خودرو
مطاله و برسی سیستم اگزوز
خودرو های گازسوز
بررسی پدیده جریان سوخت و هوا در سیستم سوخت رسانی
تکنولوژی پیل‏ های سوختی و کاربرد آن در خودرو
سیستم سوخت رسانی و احتراق خودرو
گیربکس اتوماتیک
شكل گیری مواد آلاینده وكنترل آن درموتورهای احتراق داخلی
بررسی پارامترهای مؤثر در فرآیند فرم دهی ورق‌های فلزی و عیوب آنها
شبیه سازی سیستم فرمان پراید توسط نرم افزار solidworks

بررسی و مقایسه سیستم های کنترل الکترونیکی سوخت و جرقه
گازسوزكردن خودرو به روش LPG وCNG
گیربوکس اتوماتیک
بررسی نقش پارامتر های هندسی تعلیق در پایداری خودرو و راحتی سرنشین
بررسی انواع سیستم های تعلیق و نقش آنها در پایداری خودرو
موتور های دیزل
جعبه دنده اتوماتیك با كنترل الكترونیكی (BMW)
بررسی سنسورهای موجود در خودرو
تاسیسات داخلی جایگاه سوخت CNG
بررسی سیستم های ترمز ضد قفل (ABS)
گاز سوز کردن خودروها به روش LPG و CNG
سوخترسانی انژکتوری بنزینی مدل motronic
بهینه سازی سوخت خودرو
بررسی و عیب یابی سیستم های بنزینی انژکتوری
سیستمهای انژكتوری بنزینی
بررسی سیستم های ایمنی در خودرو
بررسی و عیب یابی سیستم های بنزینی انژکتوری پژو 206
اصول مهندسی انواع سیستم های تعلیق و محرک

بررسی و تحلیل انواع سیستم های فرمان و کنترل در خودرو
مجموعه مقالات دومین کنفرانس ملی مهندسی ساخت و تولید
اصول كار سنسورها و عملگرهای به كار رفته در موتورهای پراید ، پژو206 و پارس
روشهای كنترل و كاهش آلودگی در موتورهای احتراق داخلی بنزینی
مجموعه فیلم های اموزشی ونرم افزاری سدونیروگاههای ابی وسازه های بزرگ ایران
سیستم انژکتور و هیدرو پنوماتیک زانتیا
کاربرد نرم افزار MATLAB در خودرو
بررسی سیستم تعلیق بادی air suspension
فرآیند اسپینینگ و فلوفرمینگ
فرآیندهای اصلاح سازی سطح به کمک لیزر
سیستم‌های تعلیق
طبقه‌بندی فولادهای ابزار
کاربرد فنرهای کامپوزیتی در سیستم تعلیق خودرو
بررسی قابلیت ترک در فلزات تحت دمای بالا و تحلیل این قابلیت بر فلز جوش پایه نیکل
شکل دهی فلزات : ورق و صفحه
فرایندهای مختلف تولید مواد با اندازه دانه نانومتری
کاربرد فنرهای کامپوزیتی در سیستم تعلیق خودرو
آموزش کامل سالیدورکس solid works
نادرترین مجموعه آموزشی Solidwork با Solidprofessor Full Courses 2010
آموزش Autodesk Inventor
کاملترین بسته خودآموز تافل
خرید مجموعه بی نظیر How its made
گرانقیمت ترین خودرو های دنیا
فروش کاملترین مرجع آموزشی اتوکد 2011-2010
پروژه کارشناسی: کاربرد PLC در ماشین های تزریق پلاستیک
آموزش برنامه مهندسی Power Mill
آموزش جامع و آشنایی با دستگاه تراش و دستگاه فرز
پایان نامه:بررسی و تحلیل انواع سیستم های فرمان و کنترل در خودرو
پایان نامه:آشنایی با MATLAB و شبیه سازی مدل کامل خودرو با آن
پروژه: اصول مهندسی انواع سیستم های تعلیق و محرک
پروژه قید و بند: فیکسچر سوراخکاری قابلمه ای
آموزش بی نظیر نرم افزار مهندسی کتیا
آموزش تصویری کامل سیستم و اجزای خودرو ها
پایان نامه: نقش خودروهای هیبریدی در کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا
پایان نامه مهندسی ساخت تولید: جوشکاری مقاومتی
پایان نامه: بررسی انواع سیستم های سوخت­رسانی تزریق مستقیم در موتورهای بنزینی
پروژه:طراحی، شبیه سازی و ساخت سیستم ضد لغزش چرخ(ASIS)
پایان نامه : بررسی سیستم های تعلیق (پژو 405 ) بوسیله نرم افزار MATLAB
پایان نامه:بررسی سیستم‏های تعلیق فعال و نیمه فعال
پروژه تخصصی:بررسی ضربه گیرها در تصادف خودرو
پایان نامه:تعویض دنده در گیر بکس ها
پایان نامه:تکنولوژیهای کاهش آلاینده ها در خودرو
پایان نامه:موتورهای پیستونی هیدروژنی و CNG
پایان نامه:سیستم خنک کاری موتور
پایان نامه:بررسی سوختهای جایگزین در خودرو
پایان نامه:خودروهای هیبریدی و فناوری پیل سوختی
پایان نامه:بررسی پارامترهای موثر بر طراحی چندراهه ورودی موتورخودرو
پایان نامه:راه اندازی توربین گازی بوسیلة موتور دیزل دیترویت

پایان نامه:تحلیل وبررسی دمپینگ های متداول در سازه ها وروتورها
نرم افزار همه چیز درباره پمپ ها
پایان نامه:برسی پارامتر های مؤثر درفرایند کشش عمیق ورق های فلزی وعیوب انها
پروژه درسی:دستگاه فلوفرمینگ (Flow forming)
پایان نامه ساخت و تولید فرآیند فرم‌دهی ورقهای فلزی
پایان نامه رشته ساخت و تولید: متالورژی پودر - میکرو *****
مجموعه مقالات کنفرانس بین المللی برق قدرت PSC
پایان نامه:خودروهای هیبریدی
 

babi.learning

عضو جدید
عکس ایسیو ساژم S2000که در تعمیرات خیلی مورد استفاده قرار میگیرد
 

پیوست ها

  • ECU EDIT.jpg
    ECU EDIT.jpg
    73.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0

ahad-sanobary

عضو جدید
لطف کنید یه نفر توضیح بده که ماده روکش شده روی برد رو چطوری بر می دارید که ecu لطمه نبینه
ممنون
 

alipour_masoud

عضو جدید
دوستان یه سوال داشتم.برای کسی که سخت افزار کار موبایله یادگیری تعمیرات ECUشدنیه....؟؟؟؟اگر آره شما چه اموزشگاهی رو پیشنهاد میکنید؟
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دوستان یه سوال داشتم.برای کسی که سخت افزار کار موبایله یادگیری تعمیرات ECUشدنیه....؟؟؟؟اگر آره شما چه اموزشگاهی رو پیشنهاد میکنید؟

دوست عزیز آموزشگاه خاصی مد نظرم نیست اما شک نداشته باش که شدنیه...
 

LEADER

عضو جدید
كمك در تعمير ecu s2000-10

كمك در تعمير ecu s2000-10

اساتيد ecu لطف كنن كمكم كنن كه اگر TLE6220 سوخته باشه قبلش چه قطعاتي ميتونه سوخته باشه.ماشين دوبل كيت خراب شده.چراغ چك خاموشه.جرقه نداريم وپمپ خاموشه بقيه چراغاي پانل روشنن دوبل كيت و عوضش كردم باز چراغ چك و جرقه و پمپ خاموشن.ECU رو بازش كردم TLE6220 سوخته.
 

LEADER

عضو جدید
كمك در مورد تعمير ECU S2000-10

كمك در مورد تعمير ECU S2000-10

اساتيد ecu لطف كنن كمكم كنن كه اگر TLE6220 سوخته باشه قبلش چه قطعاتي ميتونه سوخته باشه.ماشين دوبل كيت خراب شده.چراغ چك خاموشه.جرقه نداريم وپمپ خاموشه بقيه چراغاي پانل روشنن دوبل كيت و عوضش كردم باز چراغ چك و جرقه و پمپ خاموشن.ECU رو بازش كردم TLE6220 سوخته.توسايت دوست عزيزم جناب babi learningشماتيكشو گذاشته بود اما رو زوم كيفييت نداره.
 

Similar threads

بالا