انجام دقیق‌ترین سنجش از ذره بوزون هیگز تا کنون

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] انجام دقیق‌ترین سنجش از ذره بوزون هیگز تا کنون

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 93122715766
چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۱



فیزیکدانان حاضر در بزرگترین برخورددهنده ذرات جهان، دقیق‌ترین سنجش‌ صورت گرفته از بوزون هیگز را ارائه داده‌اند که پس از نزدیک به نیم قرن جستجو در سال 2012 شناسایی شد.
به گزارش سرویس علمی ایسنا، مرکز سرن در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو آزمایشگاه این مرکز که معمولا در رقابتی دوستانه در برخورددهنده بزرگ هادرونی قرار دارند، برای نخستین بار نیروهای خود را در ایجاد یک برآورد ترکیبی با هم متحد کرده‌اند.

آزمایشگاههای اطلس و CMS با استفاده از فناوری‌های متفاوت دریافتند که ذره گریزان بوزون هیگز از جرم 125.09 گیگاالکترون‌ولت با حاشیه خطای 0.24 گیگاالکترون‌ولت در هر طرف برخوردار است.
مرکز سرن اعلام کرد: دقت اندازه‌گیری این ارقام چیزی بهتر از 0.2 درصد است. این دقیق‌ترین سنجش ارائه شده تاکنون از جرم بوزون هیگز بوده و یکی از دقیق‌ترین سنجش‌های انجام شده در برخورددهنده بزرگ هادرونی بشمار می‌رود.
هیگز،‌ سنگ بنای نظریه مدل استاندارد فیزیک ذرات است که به توصیف همه ذرات بنیادی شناخته‌شده و تعاملات آن‌ها می‌پردازد.
این ذره که تصور می‌شود جرم سایر ذرات را تامین می‌کند، در سال 1964 پیش‌بینی شد اما تائید وجود آن حدود 48 سال بطول انجامید.

این دستاورد در سال 2013 منجر به دریافت جایزه نوبل فیزیک توسط پیتر هیگز و فرانسیس انگلبرت شد.
این برآورد جرم در نشستی در ایتالیا اعلام شد.
برخورددهنده بزرگ هادرونی پس از دوسال ارتقا در آستانه راه‌اندازی مجدد در اواخر ماه مه یا اوایل ژوئن است. این تاسیسات از یک تونل حلقه‌ای شکل 27 کیلومتری تشکیل شده که در آن دو ذره پروتون در جهات مختلف ارسال می‌شوند.
آهنرباهای قوی این پرتوها را طوری خم می‌کنند که در نقاطی در اطراف مسیر که در آن‌ها حسگرهایی از چهار آزمایشگاه قرار گرفته، برخورد کنند. برخی پروتون‌ها به یکدیگر برخورد و ذرات ریزاتمی ایجاد می‌کنند که می‌توانند سرنخی از ذرات بدیع باشند؛ ذرات دیگر نیز در این برخوردها سالم باقی مانده و به مسیر خود در اطراف حلقه ادامه می‌دهند.
آزمایشگاههای اطلس و CMS در خود بیش از 5000 دانشمند را از بیش از 50 کشور جهان گرد هم آورده‌اند.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
sara85 سفر در زمان چطور انجام ميشود؟ اخترفیزیک 4

Similar threads

بالا