انتقال فوری تصاویر ماهواره‌ای در بزرگراه لیزری فضایی

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] انتقال فوری تصاویر ماهواره‌ای در بزرگراه لیزری فضایی

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 93091207831

چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۱



دو ماهواره سازمان فضایی اروپا روز جمعه (هفتم آبان) با موفقیت توانستند داده‌های خود را از فاصله 36 هزار کیلومتری با استفاده از یک ترمینال ارتباط لیزری که به عنوان پایه‌ای برای یک بزرگراه داده فضایی در آینده طراحی شده، با هم رد و بدل کنند.
به گزارش سرویس فناوری ایسنا، در این آزمایش که می‌تواند راه را برای ارسال آنی و بی‌وقفه تصاویر بلایای طبیعی به سازمانهای دولتی و امدادرسانی هموار کند، دو ماهواره Sentinel-1A و Alphasat توسط لیزر به هم متصل شدند و تصاویر خود را به زمین ارسال کردند.
این پروژه به ویژه برای نظارت بلادرنگ بر آسیب‌های ناشی از زلزله و سیل مفید خواهد بود.
در آزمایش روز جمعه، تصاویر زمین از ماهواره Sentinel-1A در ارتفاع 700 کیلومتری زمین به ماهواره زمین‌ثابت Alphasat در فاصله 36 هزار کیلومتری از سطح زمین ارسال شد.
این آزمایش به نمایش عملی بودن بزرگراه اطلاعات فضایی برنامه‌ریزی شده 562 میلیون دلاری پرداخته که ماهواره‌های حاضر در مدار پایین زمین را از طریق پیوندهای لیزری قدرتمند با ماهواره‌های زمین‌ثابت که در ارتفاع ثابتی از زمین قرار دارند، به مراکز کنترل زمینی متصل می‌کند.
به گفته ژوزف اشباخر، رئیس سرویس برنامه‌ریزی و هماهنگی برنامه رصد زمین سازمان فضایی اروپا، در حال حاضر یک ماهواره داده‌هایی را دانلود می‌کند که در زمان قرار گرفتن در معرض دید یکی از چهار ایستگاه زمینی بدست می‌آورد. این بدان معنی است که زمانهایی بین 45 تا 90 دقیقه بین قابل رویت شدن هر ایستگاه فاصله می‌افتد.
بزرگراه داده فضایی پس از تکمیل، این نقاط کور را با استفاده از دو ماهواره مجهز به فناوری لیزر که در سالهای 2015 و 2016 پرتاب خواهند شد، و با ارسال داده به زمین و بالعکس یا بین دو ماهواره با سرعت 1.8 گیگابایت در ثانیه پوشش خواهد داد.
این میزان معادل ارسال همه داده‌های قابل چاپ در کتابهای موجود در قفسه‌ای به طول یک متر در یک ثانیه است. این در حالیست که سرعت انتقال داده در آزمایش روز جمعه تنها 0.6 گیگابایت بر ثانیه بود. شرکای این پروژه امیدوارند که این سرعت در نهایت به 7.2 گیگابایت در ثانیه برسد.
بزرگراه داده فضایی همچنین به ارائه کدگذاری برای انتقال داده ایمنتر خواهد پرداخت و اتکای اروپا به ایستگاههای زمینی خارجی برای دستیابی به داده‌های ماهواره‌ای را کاهش خواهد داد.
این پروژه جدای از مشاهدات محیط زیستی در چارچوب برنامه کوپرنیک اروپا، همچنین به نظارت و فرماندهی پهپادها‌ی دور از دسترس، نظارت مداوم بر مرزهایی دریایی و کنترل و پیکربندی مجدد ساده‌تر ماهواره‌ها در مدار خواهد پرداخت.

نمایش روز جمعه که در پی آزمایشی در سال 2008 بین دو ماهواره مدار پائین زمین انجام شد، راه را برای دریافت تائیدیه کمیسیون اروپا توسط شرکت ایرباس به منظور ادامه پروژه هموار خواهد کرد.
شرکت فضایی و دفاعی ایرباس به نمایندگی سازمان فضایی اروپا این سیستم را کاربردی خواهد کرد و قرارداد نهایی آن قرار است تا پایان سال جاری میلادی امضا شود.
همچنین یک آنتن جدید باند پهن که قرار است در دو سال آینده در ایستگاه فضایی بین‌المللی نصب شود، از این بزرگراه بهره‌مند شده و به فضانوردان اروپایی، اینترنت پرسرعت‌تر اراده خواهد کرد.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
H کمک چند سوال فوری اختر فیزیک اخترفیزیک 0

Similar threads

بالا