انتقاد یک روحانی از تبدیل شدن صداوسیما به مسجد و حسینیه / پخش اذان از شبکه های ملی چه لزومی دارد؟

mis_chemi

عضو جدید

حجت الاسلام سادات منصوری:

الان نقش مساجد در کشور ما کمرنگ است هم به لحاظ تعداد و هم به جهت برنامه هایی که در مسجد باید دنبال شود. مثلا در حوزه جغرافیایی شهر تهران ممکن است با ماشین یک مسیری را مدتی رانندگی کنید اما صدای اذان را نشوید و مسجدی نبینید.

وی یادآور شد: بحث ترکیه را مثال زدم و بهتر است بگویم استانبول به شهر مساجد معروف است که بیش از 2 هزار مسجد در یک سال ساخته شده است. حال ما در ایران و در تهران چقدر برای ساخت مسجد تبلیغ می کنیم؟ آیا مساجد را از ضروریات شهرسازی می دانیم یا خیر؟! از طرف دیگر چون تصور کردیم حکومت‌مان دینی و اسلامی است گمان می کنیم همه کارهایمان دینی شده است و مساجد دیگر آن نقش را ندارد اما اگر ما یک جامعه سکولار بودیم چقدر به مساجد توجه می کردیم!؟
این پژوهشگر قرآنی تأکید کرد: علاوه بر آن یک کار غلط دیگری که کردیم این بود که صدا و سیما را به مسجد و حسینیه تبدیل کرده ایم، مثلا حدود 17 کانال تلویزیونی داریم و سر اذان از همه این شبکه اذان پخش می شود، آن هم اذان به وقت تهران. اما کسی که مشهدی است چه ضرورتی دارد برنامه های خودش قطع شود و اذان را گوش دهد آن هم همه 17 کانال! با این کار در واقع یکی از کارهای مهم مسجد را گرفته ایم.


وی تأکید کرد: یکی از کارهای مسجد اذان گفتن است. اما وقتی رادیو تلویزیون ما اذان پخش می کند، دیگر ما احساس نیاز به مسجد نمی کنیم اما وقتی صدا و سیما به این شکل گسترده اذان پخش نکند، من نوعی گوش می دهم تا اذان پخش شود و وقتی دیدم صدای اذان را نمی شنوم متوجه می شوم در اطرافم مسجد ندارم خب از جیبم پول خرج می کنم و مسجد می سازم.


حجت الاسلام سادات منصوری افزود: نقش صدا و سیما را فراموش کرده ایم و آن را مسجد کردیم؛ منبر و سخنرانی را آوردیم صدا و سیما و اذان را در صدا و سیما گذاشته ایم و هیئتهای مذهبی را آوردیم در صدا و سیما. برخی در پاسخ به این انتقاد می گویند که رسانه باید در حوزه دین نیز نقش داشته باشد. در پاسخ باید گفت تشویق نماز یعنی اینکه اذان و نماز جماعت پخش کنیم. به نظرم این نوع رفتارها بیشتر گول زدن دیگران است و افراد ساده لوح را گول بزنند که بگویند ما دینی کار می کنیم! والا تبلیغ دینی این نیست بلکه باید برای آن هزینه کرد و به شیوه خود رسانه تبلیغ دینی کرد.


وی افزود: یکی در مسجد برای 100 یا 50 نفر منبر می رود و متناسب با ذهن و روحیه همین تعداد مطالبی را می گوید اما اگر همان حرف را در سطح 70 میلیون نفر پخش کردید، آسیب دارد چون در بین این 70 میلیون نفر بچه هست، بی دین هست، غیر مسلمان هست، زن هست و این مطالب را که پخش می کند چه کسی می گوید برای همه مفید هست. مطلب دیگر اینکه کسی که در مسجد سخنرانی می کند خود آن محیط تأثیرگذار است و ما در صدا و سیما این فضا را حذف کردیم.
رئیس مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی در پایان گفت: نهادهای اصلی تبلیغات دینی را کمرنگ کردیم و نهادی که مستقیما کارش این گونه تبلیغات نیست را جایگزین خواستیم بکنیم و نتوانستیم. علتش هم این است که هر قفلی کلید خاص خودش را دارد و صدا و سیما باید تبلیغ دینی کند اما این شیوه اش نیست چون کار مسجد و صدا و سیما با یکدیگر متفاوت است. 
منبع:http://www.beytoote.com
 
بالا