انتظارات از یک مهندس مکانیک

ansarweb

عضو جدید
البته این قسمت رو از تایپیک قبلیم کپی کردم اما سعی میکنم توی دو سه روز اینده کاملترش کنم
Threadlocker ها چسب های هستندکه در صنعت وارد استفاده فراونی دارند و از دلایل استفاده اون ها میتوان به:
دليل استفاده از چسب Threadlocker ها:
    1. جلوگيري از زنگ زدگي : چسب ها در محيطي كه هوا وجود ندارد خشك مي شود بعنوان مثال بين رزوه ها در پيچ و مهره . بدين منظور فقط دو رزوه اول پيچ را كافي است(البته در بعضي محصولات بايستي تمامي رزوه را چسب بماليم بهتر است به دستعورالعمل بستن هر چسب مراجعه نمود ) چسب بزنيد مقداري از مايع لاكتايت بين خلل وفرج قرار ميگيرد و هوا را خارج مي كند. (چسب چون حالت مايع دارد خلل وفرج را پر ميكند) همانطور كه ميدانيد دو عامل زن زدگي آب و هوا مي باشد كه عملا با چسب زدن هوا خارج ميشود آب هم كه وجود ندارد پس پيچ زنگ نخواهد زد
    2. استفاده در بيرينگ ها و بوشها ( بجاي خار، جوش وپين ......) : خار باعث تمركز تنش ميشود . جوش درجه حرارت بالا ايجاد مي كند كه باعث تغيير حالت فاز وساختار فلز مي شود(مثلا آستنيت به مارتنزيت كه ترد وشكننده است تبديل مي شود) و هم ممكن است باعث تغيير شكل يا تاب برداشتن شفت مي شود. ولي اگر چسب استفاده شود اولا سرد مي باشد و ثانيا چون در سطح بيرينگ و سطح بيرينگ پخش مي شود و مثل بار گسترده عمل مي كند
این چسب ها دارای کد بندی و رنگ بندی مخصوص میباشند که میتوان به سری کد 200 که برای مقاوم در برابر لرزش -استفاده درگيربكس ها موتورها جهت جلوگيري از باز شدن پيچ هاو همچنين جهت آببندي و سری کد 500 که به عنوان آب بندي لوله ها و رزوها ( فشار كم و آببندي فوري اتصالات) استفاده میشه نام برد


حالا کسی اطلاعات بیشتری داره تا بتونیم ازش بهره ببریم
كدهاي 200:
چسب هاي قفل رزوها – سفت كردن اتصالات رزوها
مقاوم در برابر لرزش -استفاده درگيربكس ها موتورها جهت جلوگيري از باز شدن پيچ ها و همچنين جهت آببندي
242و243 براي جاههايي كه بخواهيم بعد از مدتي آنرا باز كنيم استفاده مي شود يعني با ابزار دستي باز خواهد شد و در پمپها و گيربكس ها براي جلوگيري باز پيچ ها استفاده مي شود ودارای رنگ ابی پر رنگ می باشد
270:براي جاهايي كه ديگه نخواهيم باز كنيم و نيازي به باز شدن ندارند استحكامي مثل جوش دارد. مناسب تا سايز 4/3 اينچ (البته درصورت حرارت دادن قابل باز شدن میباشد)
268 به حالت ژل مي باشد در جاههاي كه پيچ بالا قرار دارد
290 : يك كاربد آن براي جاهايي كه نخواهيم پيچ را باز كنيم و چسب بزنيم در واقع چسب زدن بعد از بستن پيچ از اين چسب استفاده مي كنيم چون خيلي مايع تر مي باشد نفوذ بيشتري دارد.
222: جهت باز نشدن پيچ هاي مثل پيچ عينك و يك خاصيت ديگر آن اينكه به آهستگي خشك مي شود كاربرد آن مثلا چهار تا پيچ داريد كه بايستي بسته شوند بعد تنظيم شود اين فرصت را به شما خواهد كه ببنديد تنظيم كنيد بعد خشك ميشود
 

ansarweb

عضو جدید
از دوستان کسی در مورد کاسه نمدهای گرافیتی و مکانیکال سیلها (فیبروفنر )اطلاعاتی داره؟
 

ansarweb

عضو جدید
با این که اصلا دستم پیش نمیره اما این سری رو هم میفرستم
اخه مگه میشه کسی نظری ؛مطلبی نداشته باشه
اگه بده بگین تا حذفش کنم اگرم خوبه خب چرا پس اینجورین؟
 

ansarweb

عضو جدید
كدهاي 200:
چسب هاي قفل رزوها – سفت كردن اتصالات رزوها
مقاوم در برابر لرزش -استفاده درگيربكس ها موتورها جهت جلوگيري از باز شدن پيچ ها و همچنين جهت آببندي
242و243 براي جاههايي كه بخواهيم بعد از مدتي آنرا باز كنيم استفاده مي شود يعني با ابزار دستي باز خواهد شد و در پمپها و گيربكس ها براي جلوگيري باز پيچ ها استفاده مي شود ودارای رنگ ابی پر رنگ می باشد
270:براي جاهايي كه ديگه نخواهيم باز كنيم و نيازي به باز شدن ندارند استحكامي مثل جوش دارد. مناسب تا سايز 4/3 اينچ (البته درصورت حرارت دادن قابل باز شدن میباشد)
268 به حالت ژل مي باشد در جاههاي كه پيچ بالا قرار دارد
290 : يك كاربد آن براي جاهايي كه نخواهيم پيچ را باز كنيم و چسب بزنيم در واقع چسب زدن بعد از بستن پيچ از اين چسب استفاده مي كنيم چون خيلي مايع تر مي باشد نفوذ بيشتري دارد.
222: جهت باز نشدن پيچ هاي مثل پيچ عينك و يك خاصيت ديگر آن اينكه به آهستگي خشك مي شود كاربرد آن مثلا چهار تا پيچ داريد كه بايستي بسته شوند بعد تنظيم شود اين فرصت را به شما خواهد كه ببنديد تنظيم كنيد بعد خشك ميشود


كدهاي 500
آب بندي لوله ها و رزوها ( فشار كم و آببندي فوري اتصالات)
جايگزين مناسبي به جاي تفلون مي باشد زيرا 1. تفلون جامد است و جامدها آببندي كامل انجام نمي دهد 2. نفوذ مواد جامد تفلون به سيستم ( مثلا آب آشاميدني كه ضرر دارد)
577: براي فلزات ورزوهاستفاده مي شود كه حالت جامد دارد.
561: ژل نيمه جامد ريزش دارد در مواردي كه نيازي به بازكردن است استفاده مي شود
55 : حالت نخ دارد مثل تفلون ولي چسب مي باشد ودر قطعه نفوذ مي كند و وارد محصول نمي شود
آب بندي فلنج :
5920 شبيه پرماتكس(واشر ساز) مي باشد مضرت هاي پرماتكس:
ماده اسيدي دارد و به مرور زمان و استفاده هاي مكرر باعث خوردگي و ايجاد خلل و فرج در سطح ميشود كه باعث مي شود آببندي لازم را انجام ندهد

 

ansarweb

عضو جدید
كدهاي 200:
چسب هاي قفل رزوها – سفت كردن اتصالات رزوها
مقاوم در برابر لرزش -استفاده درگيربكس ها موتورها جهت جلوگيري از باز شدن پيچ ها و همچنين جهت آببندي
242و243 براي جاههايي كه بخواهيم بعد از مدتي آنرا باز كنيم استفاده مي شود يعني با ابزار دستي باز خواهد شد و در پمپها و گيربكس ها براي جلوگيري باز پيچ ها استفاده مي شود ودارای رنگ ابی پر رنگ می باشد
270:براي جاهايي كه ديگه نخواهيم باز كنيم و نيازي به باز شدن ندارند استحكامي مثل جوش دارد. مناسب تا سايز 4/3 اينچ (البته درصورت حرارت دادن قابل باز شدن میباشد)
268 به حالت ژل مي باشد در جاههاي كه پيچ بالا قرار دارد
290 : يك كاربد آن براي جاهايي كه نخواهيم پيچ را باز كنيم و چسب بزنيم در واقع چسب زدن بعد از بستن پيچ از اين چسب استفاده مي كنيم چون خيلي مايع تر مي باشد نفوذ بيشتري دارد.
222: جهت باز نشدن پيچ هاي مثل پيچ عينك و يك خاصيت ديگر آن اينكه به آهستگي خشك مي شود كاربرد آن مثلا چهار تا پيچ داريد كه بايستي بسته شوند بعد تنظيم شود اين فرصت را به شما خواهد كه ببنديد تنظيم كنيد بعد خشك ميشود

كدهاي 500
آب بندي لوله ها و رزوها ( فشار كم و آببندي فوري اتصالات)
جايگزين مناسبي به جاي تفلون مي باشد زيرا 1. تفلون جامد است و جامدها آببندي كامل انجام نمي دهد 2. نفوذ مواد جامد تفلون به سيستم ( مثلا آب آشاميدني كه ضرر دارد)
577: براي فلزات ورزوهاستفاده مي شود كه حالت جامد دارد.
561: ژل نيمه جامد ريزش دارد در مواردي كه نيازي به بازكردن است استفاده مي شود
55 : حالت نخ دارد مثل تفلون ولي چسب مي باشد ودر قطعه نفوذ مي كند و وارد محصول نمي شود
آب بندي فلنج :
5920 شبيه پرماتكس(واشر ساز) مي باشد مضرت هاي پرماتكس:
ماده اسيدي دارد و به مرور زمان و استفاده هاي مكرر باعث خوردگي و ايجاد خلل و فرج در سطح ميشود كه باعث مي شود آببندي لازم را انجام ندهد

 

ansarweb

عضو جدید
یه جدولی دارم تهیه میکنم که توی اون سری چسب ها از کد 200 تا 690 رو داره با کاربردشون
هر موقع تموم شد براتون ردیفش میکنم
 

arash_441

متخصص انرژی های نو
تفاوت مهندس با engineer

تفاوت مهندس با engineer


میگن از پیامبر پرسیدن سودمند ترین دانش ها چیست : ایشون در چواب گفتن : علمی که بیشتر به حال مردم سودمند و مفیدتر باشد ( با یه نگاه به دنیای اطافتون

می فهمید که این علم همون مکانیک و برق می باشد )

ما فارغ التحصیلان مکانیک اول engineer هستیم در مرحله دوم مهندس.

حالا تفاوت این دو در چیه؟!

مهندس به کسی میگن که علم هندسه و رسم و ...... بلد باشه مثل رشته های عمران ، معماری و نقشه برداری ( تو کشور ما مهندس را اینطور میشناسن!) ولی

در کشور های اروپایی و ایالات متحده واژه engineer ( همون معادل فارسیش میشه مهندس اما خیلی سرتر از مهندسه ) با ظهور انقلاب صنعتی از کلمه ( engine

به معنی موتور ) مشتق شده را به کار می برند موتور نماد رشته مکانیک و تکنولوژِی می باشد . در واقع غربی ها کسی را enginer میدونن که در ضمینه مکانیک

تحصیلات و فعالیت داشته باشد یعنی mechanical engineering

پس سعی کنین engineeir خوبی باشین




 

ansarweb

عضو جدید
انصافا خیلی جالبه... ممنون بابت زحمتی که کشیدی

خواهش میکنم وظیفس
اما هدف من از این تایپیک ارائه تجربیاتمون در کنار دانش هست که دوستان کم لطفی میکنند
اگر هر کس از ابزار و وسیله ای که باهاش کار میکنه اطلاعات بده باعث میشه تا پیشرفت بهتری داشته باشیم
 

MxS

عضو جدید
Engineering is the discipline, art, skill and profession of acquiring and applying scientific, mathematical, economic, social, and practical knowledge, in order to design and build structures, machines, devices, systems, materials and processes.
(wikipedia
اما مهندس از هندسه گرفته شده و هندسه هم معادل اندازه و حکمت است و مهندس به کسی میگن که کارا هاش از روی دلیل باشه !!
 

arash_441

متخصص انرژی های نو
Engineering is the discipline, art, skill and profession of acquiring and applying scientific, mathematical, economic, social, and practical knowledge, in order to design and build structures, machines, devices, systems, materials and processes.
(wikipedia
اما مهندس از هندسه گرفته شده و هندسه هم معادل اندازه و حکمت است و مهندس به کسی میگن که کارا هاش از روی دلیل باشه !!

این تعریفی که شما آوردین تعریف ENGINEER بود اکه به ترجمه متن انگلیسی توجه کنید به همون حرف من میرسید.
 

BaBak.Turk

اخراجی موقت
عالی بود ولی اکثر ما ها اعتماد به نفس زیاد در کارهامون نداریم و یک مهندس جننتلمن باید اعتماد نفس خوبی داشته باشه تا بتونه با خلاقیت زیاد مهندسی بکنه
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز

میگن از پیامبر پرسیدن سودمند ترین دانش ها چیست : ایشون در چواب گفتن : علمی که بیشتر به حال مردم سودمند و مفیدتر باشد ( با یه نگاه به دنیای اطافتون

می فهمید که این علم همون مکانیک و برق می باشد )

ما فارغ التحصیلان مکانیک اول engineer هستیم در مرحله دوم مهندس.

حالا تفاوت این دو در چیه؟!

مهندس به کسی میگن که علم هندسه و رسم و ...... بلد باشه مثل رشته های عمران ، معماری و نقشه برداری ( تو کشور ما مهندس را اینطور میشناسن!) ولی

در کشور های اروپایی و ایالات متحده واژه engineer ( همون معادل فارسیش میشه مهندس اما خیلی سرتر از مهندسه ) با ظهور انقلاب صنعتی از کلمه ( engine

به معنی موتور ) مشتق شده را به کار می برند موتور نماد رشته مکانیک و تکنولوژِی می باشد . در واقع غربی ها کسی را enginer میدونن که در ضمینه مکانیک

تحصیلات و فعالیت داشته باشد یعنی mechanical engineering

پس سعی کنین engineeir خوبی باشین




:):w23:
 

power mec

عضو جدید
انتظارات از یک مهندس مکانیک

سلام

دوستان من نگرانم:cry:
یک ترم مونده تا فارغ التحصیل بشم و به اصلاح مهندس بشم و احساس میکنم دارم از اول دبیرستان فارغ میشم
درسامو همین جوری پاس کردم. دنبال هیچ برنامه، نرم افزار، پروژه، و ......... هم نرفتم
من به رشته ام خیلی علاقه مندم ولی به خاطر تنبلی و سطح دانشگاه و مسائل دیگه خوب بهش نچبیدم
اصلا نمیدونم چهارسال چطوری گذشت
حالا میخام جبران کنم و کتابارو از اول شخم بزنم
نظرات و پیشنهادات شما چیه
باتشکر
 

SHELLBY

کاربر بیش فعال
این موضوع هنگام فارغ التحصیلی طبیعیه.
شما اگه با معدل 20 از دانشگاه شریف هم فارغ التحصیل بشی باز همینه.

شما باید به یه درک کلی از مکانیک رسیده باشه.مرور کردن درسها خوبه. ولی مشکل رو کاملا برطرف نمیکنه. من خودم تو یکسالی که برای ارشد بعضی درسها رو دوباره خوندم به یه چیزای جدیدی در اون درس رسیدم!
ولی همونطور که گفتم مشکل کامل برطرف نمیشه.

تا وارد کار نشی این سر در گمی وجود داره. خیلی چیزا رو آدم تو کار یاد میگیره و کسب تجربه میکنه.

نرم افزار خوبه. یه نرم افزار آنالیز و یه نرم افزار طراحی کافیه. ولی زیاد وقت و هزینه صرف این نرم افزارها نکن. شاید اصلا هیچ وقت به دردت هم نخورند. اما به عنوان یه مهندس مکانیک دیگه باید یکی دوتا نرم افزار بلد باشی. بیشتر روی نرم افزار انالیز مثل مثلا انسیس کار کن چون یجورایی درکت نسبت مسائل رو بالا میبره.

زبان انگلیسی. هر چی بیشتر مسلط باشی به نفعته.

اگر میخوای وارد صنعت و کار اجرایی بشی سابقه کار حرف اول رو میزنه.

اعتماد به نفس. باور کن خیلی مهمه.

سعی کن به درسهای تئوری دانشگاه ( که البته 99 درصد درسها تئوریه!) مسلط باشی که اگر یه وقت سازمان ها و یا ارگان های دولتی و ... اقدام به جذب نیرو از طریق آزمون کردن آمادگی داشته باشی.

اگرم قصد ادامه تحصیل داری که اون بحثش جداست.( البته اونم باز اخرش میرسی به همین مرحله :thumbsup2:)
خوش باشی...
 
آخرین ویرایش:

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
یه مهندس مکانیک خوب باید به موارد زیر اشراف داشته باشه
1ـتوانایی عملیاتی کردن همه دونسته ها یعنی اینکه همه تئوریهایی که خونده رو بتونه به وهله عمل برسونه یا لاقل علمشو در عمل محک بزنه و تجربه بدست بیاره
2ـتسلط به نرم افزارهای مورد نیاز
3ـتسلط بر زبان تخصصی
4ـ ارتباط همیشگی با حوزه صتعت و دانشگاه

5ـ روحیه خلاقیت و نوآوری
 

hamed_eng198

عضو جدید
برای کار و صنعت که درس های دانشگاه رو بریز دور. مهندس باید دید و درک مهندسی داشته باشه. نرم افزار هم اتوکد و سالید ورک بلد باش که تقریبا همه جایی است مخصوصا اتوکد. زبان انگلیسی هم بلد باش مخصصوا ترجمه و درک مطلب. مکالمه زیاد بکار نمیاد. در کل تجربه حرف اول رو میزنه که به مرور به دست میاد.یخ نکته اساسی توی صنعت و مخصوصا بخش خصوصی اینه که مهندس پشت میز نشین هیچ جا نمی خواد باید بری توی محیط کار و خط تولید پس آمادگی روحیش رو داشته باش.
 

Davoudjoon

عضو جدید
اول از همه به اکسل و اتوکد مسلط شو. بعد با توجه به گرایشت به کتیا و سالید ورکز یا کریر و پی دی ام اس و فلوئنت مسلط شو. من برای فهمیدن این موضوع یک سال و نیم بیکار بودم
 

mahasen

عضو جدید
اول از همه به اکسل و اتوکد مسلط شو. بعد با توجه به گرایشت به کتیا و سالید ورکز یا کریر و پی دی ام اس و فلوئنت مسلط شو. من برای فهمیدن این موضوع یک سال و نیم بیکار بودم

باسلام
توی شرکت های مشاور و طراح قبل از یادگیری نرم افزارها، استانداردهای مخصوص به رشته خودت رو باید بلد باشی درسهای دانشگاهی شاید حدود 30% بکارت بیان اول استانداردهایی مثل ASME، ASTM، TEMA، API، UL، AWWA، BSI، DIN ، AWS و .... که تقریبا همشون بین رشته ما و شما مشترکن فقط نحوه استفاده و کدهایی که بکار میره تو رشته شما با رشته ما فرق میکنه بعد working instruction های شرکت های معتبر بعد کتابهای مرجع صنعتی مثل ludwig، GPSA (که بین ما و شما مشترکه) اینها رو باید یاد بگیری تا بدونی چقدر با مهندس بودن فاصله داری و هر چی بیشتر میخونی بیشتر به جهلت پی میبری بنابراین بیشتر سعی می کنی.
البته قبلش باید انتخاب کنی که میخوای بری تو HVAC یا PIPING یا ROTARY یا FIXED EQUIPMENT کار کنی چون هر کدومش یه دنیاییه.
توی شرکت های بهره برداری موارد دیگری هم اضاف میشه مثل تعمیرات و نگهداری، کنترل تولید و ...
ومن الله التوفیق
 
بالا