امکان سنجی طرح تولید کود ورمی کمپوست

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
نه تنها کرمان بلکه کل ایران و جهان ؟؟؟؟

نه تنها کرمان بلکه کل ایران و جهان ؟؟؟؟



گفتگو با دو جوان کارآفرین جیرفتی:
کود ورمی کمپوست می تواند کشاورزی جنوب کرمان را متحول کند/سهم خود در تحقق اقتصاد مقاومتی را ایفا کرده ایم


۱۲ اسفند ,۱۳۹۲ ساعت: ۰۷:۲۱
کد مطلب : 24955


طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب ما هم گوشه ای از مقوله اقتصاد مقاومتی انجام می دهیم و امیدواریم در آینده نزدیک واردات کود شیمیایی قطع شود و ما با تولید کود ورمی کمپوست به خودکفایی برسیم.




به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دقیانوس:مقوله اقتصاد یکی از مهم‌ترین و زیربنایی‌ترین ارکان یک نظام است که ضعف یا قوت آن می‌تواند تمام ارکان یک نظام را مورد تاثیر قرار دهد.
در تعالیم دینی ما نیز بر مسئله کار و تلاش و توجه به معیشت جامعه بارها و بارها تاکید شده است و ائمه اطهار (ع) خود بهترین الگو در عرصه کار و تلاش اقتصادی در راه رضای خدای متعال هستند.
مقام معظم رهبری طی سالیان اخیر بارها در سخنرانی‌های مختلف بر ضرورت جهاد اقتصادی با عناوین مختلف تاکید کردند، ایشان در یکی از سخنرانی خود در خصوص اقتصاد مقاومتی چنین فرموده‌اند «ما چند سال پیش اقتصاد مقاومتى را مطرح کردیم. همه‌ کسانى که ناظر مسائل گوناگون بودند، می‌توانستند حدس بزنند که هدف دشمن، فشار اقتصادى بر کشور است. معلوم بود و طراحى‌ها نشان می‌داد که این‌ها می‌خواهند بر روى اقتصاد کشور متمرکز شوند. اقتصاد کشور ما براى آن‌ها نقطه‌ مهمى است. هدف دشمن این بود که بر روى اقتصاد متمرکز شود، به رشد ملى لطمه بزند، به اشتغال لطمه بزند، طبعاً رفاه ملى دچار اختلال و خطر شود، مردم دچار مشکل شوند، دلزده بشوند، از نظام اسلامى جدا شوند؛ هدف فشار اقتصادى دشمن این است و این محسوس بود؛ این را انسان می‌توانست مشاهده کند».
در این بین متأسفانه شاهد بودیم در سالیان گذشته مسئولین حساسیتی نسبت به این تأکیدات و رهنمودهای رهبر انقلاب اسلامی نشان ندادند و کاری جدی و عمیق در این باره انجام نشد و با این منویات رهبری صرفاً برخوردی شعاری صورت گرفت.
ولی در جای جای شهرها می بینیم جوانانی را که اکثرا با سرمایه اولیه خود دست به کارهایی نسبتا بزرگ می زنند و خود پیشقراول تحقق این شعار و قطع وابستگی اقتصاد به خارج از کشور می شوند در گفتگوی ذیل با دو نفر از این جوانان که در زمینه تولید کودهای آلی ورمی کمپوست در شهرستان جیرفت فعالیت می کنند انجام داده ایم که شما را به خواندن آن دعوت می کنیم:

لطفا خودتان را معرفی کنید؟
بنده محمدرضا ابراهیمی ، متولد ۱۳۶۸ هستم و در حال تحصیل رشته علوم دامی مقطع کارشناسی می باشم و حدود ۸ ماه قبل به همراه دوست و همکارم مهندس سجاد امیری طرح پرورش کود “ورمی کمپوست” را آغاز کردیم و تاکنون دوبار از کود آن استفاده کرده ایم و به سمت غنی سازی آن پیش می رویم .
کمی بیشتر در مورد طرحتان توضیح دهید؟
ما ابتدا این طرح را در دهستان اسفندقه جیرفت اجرا کردیم و به خوبی جواب داد بنابراین طرح را در شهر جیرفت گسترش دادیم.
ورمی کمپوست به چه معنی است ؟
ورمی‌کمپوست متشکل از ورمی (کرم خاکی) و کمپوست (کود آلی) به معنای نوعی کود آلی است که از فعالیت کرم خاکی حاصل می‌گردد.بیش از ۲۷۰۰ نوع کرم خاکی در طبیعت وجود دارد این کرم‌ها با کاوش خاک و تغذیه عناصر موجود در خاک و آمیختن آن با آنزیم‌های موجود در بدن خود، خاک را تازه می‌کنند و قدرت باروری آن را افزایش می‌دهند همچنین به دلیل جابجایی مداوم در خاک، با ایجاد سوراخ‌های زیاد، راه نفوذاکسیژن به خاک را آسان می‌کنند.
تولید ورمی مواد حاصل از بستر رشد کرم بوده که پس از دفع مواد زائد از سیستم گوارشی کرم در محیط باقی می‌ماند، در اثر عبور مواد آلی از دستگاه گوارش کرم، عناصری از جمله ریزمغزی‌ها زیاد می‌شوند.تولید ورمی‌کمپوست، تغذیه کرم‌های قرمز حلقوی بارانی از مواد آلی پسماندهای آشپزخانه بوده و محصول این فرایند کود آلی است که یکی از غنی‌ترین کودهای شناخته شده در دنیا است.
منبع تغذیه این کرم ها چیست؟
ما دو نمونه زباله تر و خشک داریم که باید شرایط جداسازی این زباله ها در منازل فراهم شود و زباله های تر شامل پسمانده های غذا، سبزیجات و پوست میوه ها می شود که توسط شهرداری به تفکیک جمع آوری گردد که این مهمترین منبع تغذیه این کرمها به شمار می آید .

دوره تبدیل این زباله ها به کود ورمی کمپوست چه مدت است؟
در یک دوره ۹۰ روزه این زباله ها به کود تبدیل می شوند که باید زباله ها در یک فرایند شستشو، و کرمها در آنها رها شوند و پس از ۹۰ روز وارد مرحله جداسازی می شویم که توسط دستگاه های مخصوص کرم ها از کود تولید شده جدا می شوند . و سپس کرم ها جهت تولید دوباره کود به بستر مناسب انتقال داده می شوند.
شما دستگاه جدا کننده را تهیه کرده اید ؟
خیر به دلیل قیمت بسیار بالای این دستگاه توان خرید آن را نداریم ولی نمونه مشابه آن را خودمان ساختیم که تقریبا کار همان نمونه اصلی را انجان می دهد و بازدهی مناسبی داشته.

این کرم ها در چه محیطی رشد می کنند؟
در صورت رسیدگی دائم و در دمای هوا ۲۵ تا ۳۰ درجه و ۷۰ تا ۷۵ درصد رطوبت این کرم به خوبی تغذیه و کود تولید می کند. همچنین با توجه به اینکه این کرم از آفتاب گریزان است می توان با نصب سایبان یا انتقال به فضای سرپوشیده بازدهی آن را بالا برد.
تغذیه روزانه این کرم چقدر است ؟
از صددرصد موادی که جهت تغذیه به این کرم داده می شود ۷۰ درصد آن را به کود تبدیل می کند و کودی که به صورت مواد آلی و عاری از هر گونه مواد شیمیایی تحویل می دهد یعنی روزانه هر کرم ۲۸ گرم تغذیه میکند و ۲۳ گرم کود تولید می کند.

فرق این کود با کود حیوانی یا شیمیایی چیست؟
این کود نسبت به کود حیوانی یازده برابر رطوبت را بیشتر نگه می دارد و کود کاملی هست تمامی مواد مفید از جمله پتاسیم، کلسیم، فسفر، آهن، روی منیزیم و … که در کودهای شیمیایی موجود است را در خود دارد تفاوت دیگر آن بحث هزینه خرید آن است هر کیلو کود ورمی کمپوست ۵۰۰ تومان است که ۵۰ کیلوی آن می شود ۲۵ هزار تومان در صورتی که ۵۰ کیلو کود شیمیایی الآن به قیمت ۷۰ هزار تومان بفروش می رسد. همچنین این کود مانند کود حیوانی دارای علف هرز نیست و بو هم نمی دهد. و آن را می توان در منازل و بااستفاده از پسمانده های غذا نیز پرورش داد .

بازار هدف شما کجاست؟
این محصول که ما جز اولین گروه هایی بودیم که در جنوب استان کرمان اقدام به تولید آن کردیم جهت کلیه مصارف کشاورزی از جمله سبزیجات و مرکبات و سایر مصارف کشاورزی بخصوص در جنوب استان کرمان به کار برده می شود و در آینده نزدیک با افزایش تولید و معرفی این کود ارگانیک قصد داریم مصرف کود های شیمیایی را در منطقه کم کنیم.
تا کنون چند مرحله برداشت داشته اید؟
این دومین برداشت ما از این کودها است قبل از این در اسفندقه یک مرحله و مرحله دوم در جیرفت که از ۳۰ تن مواد اولیه چیزی حدود ۲۳ تن کود برداشت کرده ایم.
چقدر این طرح در میان کشاورزان جا افتاده است؟
این طرح هنوز به درستی جا نیافتاده و کشاورزان قدرت ریسک ندارند ولی می شود از طریق دانشکده های کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی و تبلیغات بیشتر در خصوص فواید این کود مصرف آن را گسترش داد کما اینکه تعدادی از کشاورزان که در زمینه کشت پیاز فعالیت می کنند به صورت پایلوت استفاده کرده و بسیار راضی هستند.

قیمت این کرم ها برای شما چقدر تمام شده؟
این کرم هر هزار نخ آن یک کیلو حساب می شود و قیمت ها از ۱۲ تا ۲۰ هزار تومان متفاوت است.
نحوه استفاده این کود را بیان نمایید؟
مصرف کود ورمی کمپوست بر اساس سن درخت است و نحوه علمی و معقول آن این است که بر اساس هر سال سن درخت یک کیلو کود به ان بدهیم یعنی درخت دو ساله ۲کیلو، سه ساله ۳کیلو و تا سن ۱۰ سالگی ادامه می دهیم و برای کشت محصولاتی مانند پیاز و سیب زمینی به ازای هر هکتار ۳ تن کود استفاده می کنیم.
طرح شما چه مقدار اشتغالزایی داشته است؟
طرح ما چهار نفر به صورت مستقیم و ۱۰ نفر به صورت غیر مستقیم و فصلی اشتغال ایجاد کرده است.
برای این طرح چقدر هزینه کرده اید؟
آورده اولیه ما چیزی حدود ۲۰ میلیون تومان بود و ۱۰ میلیون تومان نیز از طرح های اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی سپاه جیرفت وام گرفتیم و شروع به کار نمودیم که با تولید مثل و زاد و ولد این کرم ها اکنون بالغ بر ۸۰ میلیون تومان ارزش ریالی پیدا کرده است.
گفتید که از وام های اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی هم استفاده کرده اید خودتان چه نظری در این مورد دارید؟
ما در آینده نزدیک جهت تولید محصولات صددرصد ارگانیک باید جلوی عرضه کود های شیمیایی که میزان بسیار زیادی از آنها وارداتیست را بگیریم و با تولید و بها دادن به اینگونه کودها به خود کفایی برسیم و طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب ما هم گوشه ای از مقوله اقتصاد مقاومتی انجام می دهیم و امیدواریم در آینده نزدیک واردات کود شیمیایی قطع شود و ما به خودکفایی برسیم و به نظرم ما سهم خود در تحقق اقتصاد مقاومتی را ایفا کرده ایم.

چشم انداز آینده شما برای این کار چیست؟
این طرح اگر در حجم وسیع تری انجام شود و حمایت از آن بیشتر باشد مسلما خیلی بیشتر جواب می دهد ما طرحی نوشته و به مسئولین ارائه داده ایم که بالغ بر ۴۰۰ میلیون تومان هزینه در بر دارد و برای حدود ۸۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی دارد که پشتیبانی و حمایت مسئولین از این طرح را می طلبد.
چه صحبتی با مسئولین دارید؟
ما دو نفر دانشجو در حال تحصیل هستیم و از مسئولین دولت تدبیر و امید بخصوص فرماندار محترم که تاکید ویژه ای به سرمایه گذاری و حضور بخش خصوصی در پروژه های منطقه دارند در خواست داریم تا از این طرح ما که واقعا می تواند تحولی در کشاورزی منطقه ایجاد کند حمایت کنند و پیچ خم های اداری و بانکی ما را آسان تر نمایند به طور مثال برای گذاشتن وثیقه به مشکل بر می خوریم و توقع همکاری داریم .

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
کد خبر:۴۴۳۱۱۵۷
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۵







براي نخستين بار در کشور صورت گرفت؛
[h=1]توليد کود کامل نانو بيو لوژيک مايع به جاي کودهاي شيميايي[/h]
پژوهشگران مرکز رشد زيست فناوري نخستين بار در کشور موفق به توليد کود کامل نانو بيو لوژيک مايع به عنوان جايگزين براي کودهاي شيميايي شدند.
به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران؛ افشين محسني فر محقق و پژوهشگر اين مرکز گفت: اين کود حاوي تمام باکتريهاي مفيد براي گياه است .

محسني فر افزود: اين کود شامل تسهيل کننده ازت و باکتري هايي که فسفات را به صورت محلول در اختيار گياه قرار مي دهد،است.

وي افزود: عناصر ماکرو شامل منبع ازت ، فسفات و پتاس که تمام نياز هاي گياه را تامين مي کند، در اين کود وجود دارد .

محسني فر گفت: ريزمغذي ها ي توليد شده بامنشاء معدني و فلزي همه مواد مورد نياز گياه شامل آهن ،مس ،روي ، منگنز ،منيزيم ، بور ، موليبدمو کبالت را تامين ميکند.

فاطمه سبزه پور کارشناس ارشد ژنتيک و اصلاح نژاد نيز با بيان اينکه کود هاي نانو بيولوژيک مايع براي همه گياهان کاربرد دارد افزود: اين کود در مزارع ، باغات و گلخانه ها و حتي گياهان خانگي و آپارتماني قابليت مصرف دارد و علاوه بر اين براي ميوه ها ، سبزيجات ، برنج ، گندم ، پسته ،يونجه ، نخود ، پسته ، آفتاب گردان و ذرت و همه گياهان کود مخصوص توليد شده است.

وي گفت: اين کودها، علاوه بر کاهش قابل ملاحظه حجم و کاهش 80 درصدي قيمت آن در مقايسه با کودهاي شيميايي براي کشاورزان مقرون به صرفه است واثرات آلودگي کود هاي شيميايي را ندارد .

سبزه پور افزود : اين کود 6 ماه است که روزانه 1500 ليتر توليد مي شود و در صورت حمايت مي توان از طريق صادرات به کشورهاي ديگر مخصوصا کشورهاي آفريقايي و اروپايي سالانه در آمد فراواني ارز را به کشور وارد کرد .
http://www.yjc.ir/fa/news/4431157/توليد-کود-کامل-نانو-بيو-لوژيک-مايع-به-جاي-کودهاي-شيميايي
 
بالا