امکان سنجی طرح اتصال بندر ماهشهر خلیج فارس به بندر لبنان در در یای سرخ

وضعیت
موضوع بسته شده است.

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]چرا نمی شود آب و هوای بیابان های داخل ایران را عوض کرد؟/فایل صوتی [/h]
جامعه > محیط زیست - تغییر آب و هوای مناطق مرکزی خشک ایران، رویای دست نیافتنی است. پروفسور پرویز کردوانی، جغرافیدان، استاد ممتاز دانشگاه تهران و پدر کویر شناسی ایران می گوید هیچگاه نمی توان آب و هوای دشت مرکزی ایران را تغییر داد. به گفته او حتی حفر کانال کشتی رو از دریای مازندران به دریای عمان و خلیج فارس هم کمکی به تحقق این رویا نمی کند.

=================================

منبع :

http://khabaronline.ir/detail/213250/society/environment
 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]تأسیس استان تِبس، مقدّمه‌ای برای بهره‌وری از کویر[/h]
جامعه > محیط زیست - حسین متّـقی


چندي پيش به نيت زيارتِ حضرت ثامن الحجج علي بن موسي الرضا عليهما السلام، توفيقي حاصل شد تا همراه خانواده، سفري به خراسان رضوي داشته باشم، در هنگام برگشتِ با قطار، تراژدي زمين‌هاي خشک و کويري جنوب استان سمنان را نظاره‌گر بودم، در ذهن خود طرح‌هاي نافرجام متعدد براي کويرزدايي با محوريّت "آب"، همچون انتقال درياي آب خزر يا درياي عمان به کوير را همراه نقدهاي علمي صورت گرفته، يک به يک، از نظر مي‌گذراندم، در اين ميانه به يکباره ياد سخنانِ چند سال پيش استاد عزيزي، در درس تاريخ ايران باستان، در دوره کارشناسي ارشد افتادم؛ که مي‌گفت" <مناطق کويري ايران زماني کفِ درياچه بزرگي به نام تِبس بوده‌اند که بر اثر فعل و انفعالات و تغيير و تحولات زميني و آب و هوايي به تدريج خشک شده است ... و از قضاي روزگار، شهر يزد هم، به عنوان يک شهر بندري، بر کناره همين درياچه بزرگ بنا شده است>!
مناطق کويري ايران (قلب ايران)، با محوريّتِ دو منطقه نسبتاً بزرگِ دشت کوير و کوير لوت، عموماً مساحتي در حدود 250 تا 300 هزار کيلومتر مربع از بخش‌هاي مرکزي کشور را دربر مي‌گيرد که بر اساس تقسيمات استاني، بين استان‌هاي خراسان رضوي، خراسان جنوبي، سيستان بلوچستان، کرمان، يزد، اصفهان، قم، تهران و سمنان تقسيم شده‌اند. اين مناطق از شمال غربي شامل محدوده تقريبي حوض سلطان و درياچه نمک قم، از شمال محدوده تقريبي جنوب گرمسار تا معلمان، از شمال شرقي محدوده تقريبي بيارجمند تا عشق آباد، از شرق محدوده تقريبي طبس تا نهبندان، از جنوب شرقي محدوده تقريبي نصرت آباد تا گوهر شهر، از جنوب محدوده تقريبي فهرج تا حدود شهر بم، از جنوب غربي محدوده تقريبي اندوهجرد تا بهاباد و از غرب محدوده تقريبي نائين تا آران و بيدگل را شامل مي‌گردد.
آنگونه که همه مي‌دانيم، طي 50 سال گذشته تاکنون، طرح‌هاي متعددي براي کويرزدايي، از جمله انتقال آب خزر به کوير، حفر کانال از خليج فارس تا درياي خزر، انتقال آب درياي عمان به مناطق کويري، شکافتن بخشي از رشته کوه البرز در محدوده کرج براي انتقال طبيعي ابرهاي باران زا از کناره‌هاي خزر به مناطق مرکزي و کويري، بارداري ابرها در مناطقي مانند يزد و ده‌ها طرح ديگر با محوريّت موضوع "آب" که بسياري از آنها، همانگونه که استاد کردواني و بسياري از متخصّصان ايران داخل کشور يا مقيم خارج، به درستي اشاره نموده‌اند، توجيه علمي نداشته و به شهادتِ علمي متخصصان امر، اجراي آنها نه تنها سودي براي کشور نخواهد داشت، چه بسا آثار مخرّبِ زيست محيطي را نيز نسبت به برخي مناطق کشور، در پي داشته باشد. البته چيزي که ترديدي در آن وجود ندارد، اين است که نمي‌توان نسبت به اين مقولات، دست روي دست گذاشت و بي‌تفاوت نشست و شاهد و ناظر نابودي منابع زيرزميني آب و احياناً پيش‌روي کوير به مناطق ديگر گرديد! آنچه که در اين نوشتار مقدّماتي مدد نظر راقم است، نه ارائه يک طرحي جامع براي کويرزدايي، بلکه ابتدا ارائه يک پيشنهاد براي "بهره‌مندي مناسب از نعمت کوير" و سپس در ادامه راهکاري زيربنايي براي بررسي علمي و کارشناسي اين موضوع حياتي کشور، به صورت تخصّصي و علمي در بستر فرجه زماني مناسب است و اميد مي‌رود بر پايه اين نوع راهکارها، بتوان با همّت جوانان متخصص ايراني، کوير خشک و مرده را بدون اينکه موضوع "آب" اساس و محور طرح‌ها باشد، ابتدا با "بهره‌مندي از نعمت خدادادي کوير" آن را به محلّي براي درآمد ملّي تبديل نمود و سپس به تدريج و در سايه آن طرح‌هاي مبتني بر "آب" را همزمان با درآمدزايي منطقه کويري، مطالعه و سپس در صورتي که توجيه علمي و اقتصادي داشته باشد، اجرايي نمود. بدين وسيله به نظر مي‌رسد در سايه اجرايي شدن اين طرح (تأسيس استان تِبس)، افزون بر کويرزدايي و آبادسازي تدريجي کوير، هزاران فرصتِ شغلي نيز براي انبوه دانشجويان جوياي کار فراهم بشود؛ چنين باد!
بر پايه اين طرح مقدّماتي ـ که جزئياتِ آن بايستي توسّط اولياي امور در مجلس و مراکز ديگر مورد بررسي دقيق کارشناسانه قرار گيرد ـ در گام نخست، يک استان، با نام قديمِ همين منطقه، يعني <تِبس> با مرکزيتِ شهر <طَبس>، در محدوده مناطق خشکِ کويري پيش گفته، تشکيل مي‌گردد. در اين طرح، اين استان، به جهت موقعيتِ منحصر بفرد و وضعيتِ طبيعي استثنايي آن در کشور، پيشنهاد مي‌گردد حتماً به صورت آزمايشي، در قالبِ "فدرالي" اداره شود. به اين نحو که افزون بر اختصاصِ عمومي اعتبارات و بودجه‌ استاني و حمايتي ويژه دولت و جذبِ سهم کويري استان‌هاي مذکور، "شرط اساسي" اين است که تمامي درآمدهاي حاصل از استخراج منابع زيرزميني مانند معادن عظيم زغال سنگ و استحصال نمک يُددار و احياناً صادراتِ آنها و ديگر درآمدهاي اين مناطق، گرفته تا جاذبه‌هاي گردشگري، کويرنوردي و صنايع دستي و پارک طبيعي و حيات وحش، منطقه آزاد تجاري و مهمتر از همه، درآمدهاي حاصل از انرژي پاک خورشيدي و بادي و مانند آنها، همه و همه منحصراً در خدمتِ اين استان و براي آباداني، احياناً آب‌رساني و يا ديگر طرح‌هاي ملّي يا منطقه‌اي براي کويرزدايي اين استان صرف و هزينه شود.
بر اساس بخشي از اين طرح، از آنجا که بيش‌تر از 90% طول سال اين مناطق کويري "آفتابي" هست، با حمايت مالي و اعتباراتِ ويژه استاني دولتي، بايستي مشخّصاً تمامي زمين‌ها و مناطق شوره زارِ سرتاسر کوير (بجر مناطق باتلاقي)، با فرايندي در قالبِ مناقصاتِ بين المللي ترکيبي، تبديل به منطقه‌اي براي توليد انرژي با استفاده از باطري‌هاي خورشيدي ‌شود که در قالبِ مشارکتِ 49 درصدي، توسّط طرفِ خارجي، کار گذاشته مي‌شود. در اين راستا تمامي درآمدهاي حاصل از فروش انرژي و يا احياناً صادراتِ برق حاصل از انرژي خورشيدي، طبق متن قرارداد، بين شرکتِ خارجي طرفِ قرارداد و نماينده دولت (داخل استاني) تقسيم و سود حاصل از توليد برق، منحصراً درون همين استان، براي آباداني و طرح‌هاي کويرزدايي و رشد آن، تزريق و هزينه خواهد گرديد. در ادامه همين بخش از طرح، مشخّصاً بخش‌هايي از مناطق کويري، مانند محدوده طبس، که همواره در آن مناطق باد شديدي مي‌وزد، توربين‌هاي بادي مخصوص توليد برق، با استفاده از انرژي باد، به همان ترتيبي که در انرژي خورشيدي، اشاره گرديد، به کار گرفته خواهد شد. البته در صورت داشتنِ توجيه اقتصادي، اميد مي‌رود، بخش‌هاي بيش‌تري از مناطق کويري (حتي فراتر از مناطق شوره زار) به موضوع توليد برق از طريق کارگذاري ابزارآلاتِ باطري‌هاي خورشيدي، اختصاص يابد.
بايد افزود از آنجا که يکي از ارکانِ اين طرح، اداره فدرالي استان به صورت آزمايشي است، سهم و نقش دولتِ مرکزي، بخصوص در بخش مالي، کاملاً محدود بوده و بخش خصوصي، بيش‌ترين نقش را در مشارکت اقتصادي آن عهده‌دار است، در بخش سرمايه‌گزاري و مشارکتِ 51 درصدي طرفِ داخلي روي باطري‌هاي خورشيدي، مي‌توان با انتشار اوراق مشارکت يا فروش سهام، بخش خصوصي را به آن تشويق و ترغيب نمود. البته همانگونه که در ادامه به نقشِ دانشجويان اشاره شده است، حتّي مي‌توان، فروش سهام سرمايه‌گزاري روي پروژه انرژي خورشيدي در کوير را با اولويّتِ دانشجويي (بخش خصوصي) تنظيم نمود، تا زمينه‌اي براي تشويق آنان گردد؛ چه، محور اين طرح، بر موضوع "بهره‌وري از کوير" استوار است و نه صِرف سودسازي بدون هدف و برنامه براي بخش خصوصي!
در بخش ديگري از اين طرح، بحث‌هايي نظير اکتشافات علمي، باستاني، معدني و احياناً نفتي و گازي و هر طرحي که منجر به درآمدزايي از طريق مناطق کويري کشور در محدوده استان شود، درآمد حاصله، منحصراً در خدمت آبادسازي مناطقي کويري همين استان قرار خواهد گرفت. در بخش ديگرِ طرح، به جهتِ وجود گونه‌هاي بسيار نادر جانوري بومي در کوير، يک منطقه حفاظت شده وسيع، با عنوان "پارک ملي حيات وحش" در نقطه‌اي مناسب و سازگار از کوير در <استان تِبس> درست مي‌شود و بدون ترديد ايجاد همين پارک طبيعي، خود زمينه‌اي براي جذب توريست و جاذبه گردشگري ايجاد خواهد نمود و قطعاً در صورتي که با استفاده از تجربياتِ علمي ديگر کشورها، اين موزه طبيعي حيات وحش در ساختاري کاملاً علمي و اصولي تحقق يابد با حمايت‌ها و تبليغات رسانه‌اي در عرصه ملّي و بين المللي، مي‌تواند تورهاي گردشگري متعددي را به سمتِ کوير هدايت و جذب نمايد و آن قطعاً مي‌تواند به يکي از عوامل درآمدزايي استان تبديل گردد. همچنين بحث دامداري علمي سازگار با شرايط کوير، مانند توسعه شترداري و پرورش شترمرغ، بحث کشاورزي علمي منطبق با هواي کوير و مانند آن‌ها، بايستي با استفاده از تجربيات ديگر کشورهاي همسو و مشترک از نوع آب و هوا، از سوي اولياي امور، در کارگروه‌هاي تخصصي، مورد مطالعه کارشناسي قرار گيرد. همچنين به جهتِ فقدان ابر و صاف بودن آسمان کوير در شب‌ها، ساختِ مجهزترين رصدخانه کشور در منطقه‌اي مناسب از کوير مورد مطالعه علمي قرار گيرد که در ايام خاصّي از سال، مانند کسوف و خسوف و ديگر مطالعات کيهاني، به نظر مي‌رسد بتواند زمينه‌هايي را هم براي درآمدزايي در اين استان فراهم سازد.

موضوع ديگر در حوزه اقتصاد کلان منطقه کوير، يکي بحث حمل و نقل ريلي است، از آنجا که اين استان نقطه ارتباطي خليج فارس و آسياي مرکزي است و اگر با تصميم‌گيري درست در زواياي آن صحيح انديشيده و طرح‌ريزي شود، اين خط راه آهن استراتژيک بين المللي قطعاً مي‌تواند، در رشد مادّي و معنوي اين استان نقشي بنيادين و اساسي ايفا نمايد. بحث اقتصادي ديگر در بخش کلان که بايستي حتماً مدّ نظر اولياي تصميم‌گير و تأثيرگذار، قرار گيرد، ايجاد منطقه آزاد تجاري در بخشي مناسب از مناطق کوير است و بدون ترديد خود اين موضوع مي‌تواند در جذب مردم و تبديل اين منطقه به يکي از قطب‌هاي اقتصادي کشور و بالمآل کويرزدايي تأثيرگذار باشد.
بر اساس اين طرح، براي پشبرد عملي کار، پيشنهاد مي‌گردد در گام بعدي، با کسب اجازه از مقام معظم رهبري و از طريق مجاري استاني يا سازمان منابع طبيعي، حدود 20% (حدود شصت هزار کيلومتر مربع) از زمين‌هاي باير و مواتِ کوير که عمدتاً از انفال به شمار مي‌آيند (مناطق خاکي) در قالبِ 6000 قطعه ده هزار متري (يک هکتاري)، به صورتي کاملاً رايگان (احياناً استيجاري 99 ساله) در قالبِ فردي يا گروهي، به 6000 دانشجوي متقاضي، با اولويتِ نخستِ بومي مناطق خود و ترجيحاً با اولويتِ دانش آموختگان مهندسي عمران و معماري و نيز تمامي دانشجويان رشته‌هاي مرتبط با ساختمان، شهرسازي، معماري، دامداري، کشاورزي و هر رشته‌ جوابگو، مناسب، سازگار با منطقه کويري، همراه يک وام قرض الحسنه براي توليد و اشتغال آنان، داده مي‌شود و آنان بايستي بازپرداخت وام خود را طبق يک جدول زماني مشخّص (مثلاً پنج ساله)، نه به صورت نقدي بلکه، منحصراً در قالبِ طرحي براي کوير زدايي با توجيه علمي، يک طرح يا پروژه راهسازي يا ساختماني قابل دفاع براي کوير، يک طرح کشاورزي سازگار با شرايط کوير، طرحي براي کاشت گياه يا درخچه براي تثبيت شن‌هاي روان، طرحي براي استحصال مواد معدني از کوير، ارائه يک طرح درآمدزايي قابل توجيه اقتصادي و هر کلان طرح و برنامه‌اي که در فرايند کويرزدايي در قالبِ فردي يا گروهي به انجام رساند و اگر فرايند تلاش‌هاي آنان، بر اساس ارزش سنجي و نظر کارشناسي کارگروه تخصصي ـ که پيش‌تر در اين زمينه تشکيل شده است ـ چه در بخش ارائه طرحي کلان براي کويرزدايي (ماکزيمم) و چه طرحي خُرد براي آبادسازي زمين مواتِ يک هکتاري خويش (مينيمم) نتيجه بخش بود فبها و نعم المطلوب؛ وي با ارائه طرح خود، به عنوان تشويقي، از بازپرداختِ قرض الحسنه نيز معاف گرديده و باقي درآمدهاي حاصل از زمين اختصاصي خود نيز متعلّق به آن دانشجوي فعّال و کوشا خواهد بود و اگر احياناً فردي نتوانست در قالبِ يک طرح کلان يا جزئي، کاري از پيش برده و در اين زمينه‌ها طرحي ارائه نمايد، پس از مدتّ معيني (مثلاً شش سال)، علاوه بر پرداختِ قرض الحسنه دريافتي با يک فرايند معين، زمين اعطايي نيز از اين فرد گرفته و به طبق جدول مشخّص و تعريف شده‌اي، به فردِ ديگري داده خواهد شد.
نکته حائز اهميت اين است که، بر خلافِ نوع سنّتي و معهودِ معماري شهري ايرانيان (شهر يکجا و مناطق کشاورزي و مانند آن در جاي ديگر)، در اين طرح، به جهتِ اصالتِ موضوع "بهره‌مندي و بهره‌وري از کوير و بالمآل کويرزدايي" بايستي نهايت صرفه‌جويي در هزينه‌هاي حمل و نقل و مانند آن صورت گيرد؛ بر اين پايه، بايستي خانه و زمينِ کار، هر دو الزاماً در جوار هم و جملگي درونِ همان قطعاتِ يک هکتاري قرار گيرند و بدون ترديد شهرسازي و معماري ويلايي کويري نيز بايستي بر همين اساس استوار گردد.
نکته پاياني اينکه، به حکم عقل، " کويرزدايي" چيزي نيست که بتوان به صورت ضرب الاجل، با طرحي بزرگ و يکپارچه همچون انتقال آب دريا و مانند آن، صورت گيرد، بلکه به نظر مي‌رسد بتوان اين امر را، ابتدا در پازل‌هاي کوچکتر و به صورت تدريجي و در قالب اصلاح و احياي علمي قطعاتِ کوچکتر يک هکتاري به انجام رساند و همزمان با پيشروي و موفقيت در اين روند و نيز هماهنگ با درآمدهاي ملي از طريق مسأله انرژي خورشيدي و احياناً انرژي بادي، مي‌توان با طمئنينه، فرجه بيش‌تر، مطالعات کارشناسانه و مباحثِ علمي دقيق‌تري را نيز نسبت به انتقال آب به کوير از طرق مختلف را مورد بررسي علمي و آکادميک قرار داد. تنها مسأله‌ مهمّي که در اين طرح به آن تأکيد مي‌شود: "عدم اتکاي اين طرح به مسأله آب است"، يعني اين طرح بر استفاده علمي از زمين‌هاي موات براي درآمدزايي از فضاي جغرافيايي کوير استوار است و نه مسأله آب و کشاورزي و سرسبزي منطقه. به نظر مي‌رسد اگر با توشيق هر خانواده ايراني، سهام کاشتِ يک دستگاه براي توليد برق از طريق انرژي خورشيدي را در کوير بخرد، قطعاً با مشارکت جمعي و ملّي، کويرزدايي عملاً تحقق يافته است! به دگر تعبير با شعار: " کاشتِ يک دستگاه براي توليد برق با انرژي خورشيدي به جاي کاشتِ يک اصله درخت در کوير" قطعاً مي‌توان از درآمد حاصل از آن به همه آمال کويرزدايي علمي دست يافت. بدون ترديد، چنانکه مسأله اصلي درآمد استان از طريق انرژي خورشيدي و ديگر منابع درآمدهاي مطرح شده در اين طرح، تأمين گرديد، بر پايه آن‌ درآمدها، مي‌توان به سهولت، با مشارکتِ شرکت‌هاي داخلي يا خارجي، طرح‌هايي همچون تعبيه دستگاه‌هاي تصفيه آب درياي عمان (از 5/3 درصد غلظت به 1 درصد شوري) و انتقال (پمپاژ) آب از طريق لوله‌هاي بزرگ به مخازن مخصوص در منطقه کوير اقدام نمود و همين آبِ غني از املاح دريايي حتّي با اين درصدِ غلظتِ و شوري (1%)، طبق نظر علمي متخصصانِ کشاورزي، هم مي‌تواند براي مصارف کشاورزي در قالبِ آبياري قطره‌اي، مورد استفاده قرار مي‌گيرد و هم در قالب لوله‌کشي شهري، براي مصارف عادي خانگي و با تصفيه دوم، چه از طريق سازمان آبِ منطقه در قالبِ طرحي کلان و چه از طريق دستگاه شيرين کن‌هاي خانگي در قالبِ طرحي جزئي، براي مصرفِ شربِ خانواده‌هاي مقيم مناطق کويري، مورد استفاده قرار گيرد.
بر اين پايه، به نظر مي‌رسد در گام نخست مديريت کوير، براي بهره‌وري از نعمت خدادادي کوير و بالمآل کويرزدايي در کشور، تأسيس استاني با نام <استان تِبس> با مرکزيتِ شهر تاريخي طَبس، به مساحتِ 300 هزار متر مربع، مشتمل بر مناطق کويري از جنوب تهران تا شمال استان سيستان و بلوچستان، ضرورتي اجتناب ناپذير باشد و بدون ترديد نظرات و پيشنهادهاي علمي و سازنده اساتيد و دانشجويان غيور و علاقمند به آباداني ايران اسلامي، بر محور اين کليّاتِ اين طرح يا طرح‌هاي جانبي جزئي متناسب با موضوع کوير، نظيرِ نوع استفاده از انرژي‌هاي نو و پاک، معدن کاوي، اکوتوريسم‌ ـ ژئوتوريسم، مديريت تالاب‌هاي کويري، دامداري و دامپروري در مناطق خشک و بياباني، مرتعداري، ژنتيک و اصلاح نژاد دام‌هاي متناسب با مناطق کويري، تغذيه دام و ارزش غذايي گياهان کويري، اقليم و منابع آب در مناطق خشک و بياباني، خشکي و خشکسالي، کاربرد آب‌هاي شور و نامتعارف، روشهاي استحصال آب و آبخيزداري در کوير، سيستم‌هاي آبياري در مناطق خشک و کويري، خشک شدن تالاب‌هاي کويري، تنوع زيستي و ذخاير ژنتيکي بيابان‌ها و تالاب‌هاي کويري، آت اکولوژي و سين اکولوژي گياهان کويري، احيا و مديريت پوشش گياهي در کوير و مناطق خشک بياباني، تنوع جانوري در کوير، حشره شناسي در مناطق کوير، کشاورزي و باغباني در مناطق خشک و بياباني، زراعت و اصلاح نباتات کويري، باغباني و ايجاد فضاي سبز در کوير، گياهان دارويي و صنعتي، مديريت علف‌هاي هرز کويري، آفات و بيماري‌هاي گياهان کويري، حفاظت و مديريت خاک در مناطق خشک و بياباني، فرسايش بادي و کنترل آن، ريزگردها و مقابله با آن، اصلاح خاک‌هاي شور و قليا، آلودگي خاک و راه‌هاي زدايش آن، روش‌هاي طبقه‌بندي شدت بيابان‌زايي، زمين شناسي و ژئومورفولوژي، ترسيب کربن، کاربرد فناوري‌هاي نوين در مديريت مناطق بياباني و تالاب‌هاي کويري، GISو RS، زمين آمار، سوپرجاذب‌ها، نانو تکنولوژي، مسائل فرهنگي و اجتماعي در مناطق خشک و بياباني، قوانين و سياست‌گذاري، دانش بومي و ترويج و آموزش جوامع محلي و مانند آنها، مي‌تواند اولياي تأثيرگذار در کشور را در تصميم‌گيري درست رهنمون سازد

==================================

منبع :
http://khabaronline.ir/detail/242549/society/environment
 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]کشتی رانی در کویر یا تضاد توسعه با محیط زیست؟[/h]
جامعه > محیط زیست - هادی معیری نژاد

اولین طرح عظیم دولت در سال 91 طرحی پر سر و صداست ؛ انتقال آب خزر به داخل فلات ایران و بعد اتصال به دریای عمان و خلیج فارس.این طرح چنان که به نظر می رسد از لحاظ اقتصادی طرحی وسوسه انگیز و بیانگر گامهایی از توسعه اقتصادی است اما آیا تبعات محیطی آن نیز در راستای طرح توسعه قرار میگیرد؟
در این یادداشت قصد پاسخ به این سئوال را نداریم بلکه نکته بر سر این است که چرا همواره بین توسعه اقتصادی و محیط زیست تضاد غیر قابل حلی وجود دارد.
انسان هوشمند تنها موجودیست که در طول مدت کوتاهی ( البته در مقیاس زمین شناسی) چیزی حدود 20هزار سال بیشترین تغییر را بر محیط زیست خود گذاشته است. انسان به دلیل میل به بقا و هوشمندی اش این توان را داشته است که با تمام قوا در برابر بازی طبیعت قد علم کند و از انقراض ناگهانی نظیر دایناسورهای نگون بخت تن زند.
انسان علی الخصوص در دو قرن اخیر و بعد از ایجاد مفهوم توسعه اقتصادی و توسعه تکنولوژیک روند تغییر در محیط زیست را سرعت بیشتری بخشیده است.
اگر در گذشته یونانی ها و ایرانیان با کندن آبراهه و زدن پل به مقاصد نظامی اقتصادی خود می رسیدند امروزه این تغییرات آنقدر وسیع است که نمی توان آن را لیست کرد.کشور ما نیز از در 70 سال اخیر یعنی از بعد از سلطنت قاجار با مفهوم توسعه اقتصادی در گیربوده است . جدا از تعارضات ایدئولوژیک بین توسعه و فرهنگ جامعه که باعث بروز اتفاقات و حوادث تاریخ ساز شده است، تضاد بین توسعه اقتصادی و محیط زیست نیز از مشکلاتی بوده است که همواره مردم و دولتهای ما با آن درگیر بوده اند.ایران، کشور پر وسعتی است با اقوام گوناگون که به دلیل تاخیر در فرایند صنعتی شدن به شدت وابسته به زمین و کشاورزی بوده است. احداث سد، تغییر مسیر رود ،آلودگی هوا ، خشک کردن مراتع ، قطع کردن درختان جنگلی ، توسعه شهری و..... باعث ایجاد تغیرات شگرف در محیط زیست ما شده است .شاید خشک شدن دریاچه ارومیه ، خشک شدن فصلی زاینده رود ، از بین رفتن تالاب ها ، آلودگی آبها به سموم صنعتی ،....روشنترین نشانه هایی باشد که ما امروز از تاثیرات توسعه اقتصادی بر محیط زیست میبینیم.و امروز هم با طرح عظیم وصل کردن دریای خزر به دریای عمان طرف هستیم طرحی که توجیه اقتصادی دارد اما همه در مورد توجیه زیست محیطی اش یا سکوت کرده یا آرمانگرایانه می گویند انشالله مشکلی پیش نمی آید.
مشکل کجاست؟
مشکل ما ایرانیان با محیط زیست در تعریف توسعه نهفته است .ما از دیر باز مفهوم توسعه همه جانبه را نگرفته ایم . و تنها به این نکته اندیشیده ایم که توسعه یعنی راه سازی جاده سازی سد سازی و...... این در حالیست که توسعه همه جانبه پاسداشت محیط زیست را یکی از عوامل اصلی می داند.
در کشورهای اروپایی امروز علیرغم توسعه اقتصادی ، محیط زیست از اهمیت بالایی برخوردار است.در کشورهای اسکاندیناوی و اروپای شمالی هنوز در رودهایشان همانقدر ماهی هست که قبل از توسعه اقتصادی ومردم چنان به طبیعت می نگرند که به اتاق پذیرایی خانه خود.اما ما علیرغم داشتن فرهنگ غنی کشاورزی در اذهان اکثر مردم کشورمان ، یاد گرفته ایم که بین منافع فردی خود و زمین اطرافمان دو گانگی حس کنیم اگر چیزی می خوریم که ظرفی پلاستیکی داشته باشد آنرا در جیب یا کیف نمی گذاریم تا سطل زباله ای بیابیم بلکه آنرا در اولین جوی آب رها می کنیم چرا که با طبیعت بیگانه ایم اگر به مسافرت می رویم که از طبیعت استفاده کنیم خودمان بیشترین ضربه را به طبیعت می زنیم. در واقع کیف ما در گرو تخریب طبیعت است.این عادت متاسفانه به دولتها هم سرایت کرده است . در بررسی طرحهای توسعه معمولا آخرین بخش مطالعات برای خالی نبودن عریضه البته ، محیط زیست است .گاه توجیحات اقتصادی چنان دهان پرکن است که جای هیچ نقدی از جانب اصحاب محیط زیست باقی نمی گذارد اما با جاری شدن اولین سیل که حاصل همان دست بردن بی توجیه و مطالعه در طبیعت است ، هیچ کس از آن توجیحات حرفی نمی زند.شاید برای هیچ دولتمردی مهم نباشد که چرا درنای سیبری امسال به فلان تالاب نیامد . اما چیزی نمی گذرد که بحث از درنای سیبری فراتر رفته و تبعات زیست محیطی اعم از بحران آب ، سیل ،رانش زمین و خشکسالی دامن انسانها را میگیرد.طرح انتقال آب خزر به کویر و سپس اتصال به دریای عمان به طور حتم تاثیرات زیست محیطی فراوانی خواهد داشت.اما در این مقطع که طرح در حال افتتاح است تنها می توان امیدوار بود که این تبعات در طرح اجرایی آن دیده شده باشد.

============================

منبع :
http://khabaronline.ir/detail/208131/society/environment
 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]خزر از آلوده ترین آبگیر های جهان است/ دو گونه مهم ماهی در معرض نابودی[/h]
جامعه > محیط زیست - پانا نوشت:

یک عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل و مرتع با تأکید بر اینکه دریای خزر یکی از آلوده ترین آبگیرهای دنیاست گفت: دو گونه مهم ماهی خاویار و کلیکا در این دریاچه رو به نابودی و انقراض هستند.
محمد درویش ، ضمن بیان این مطلب خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دریای خزر یکی از مهم ترین آبگیرهای کشورمان محسوب می شود اما این در حالی است که این دریا یکی از آلوده ترین آبگیرهای دنیاست، از طرفی دو گونه ماهی خاویار و کلیکا نیز در آن رو به نابودی هستند.
این عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل و مرتع، آلودگی آب های سطحی و زیرزمینی در اثر ورود فاضلاب های صنعتی و خانگی را یکی از مهمترین مشکلات زمین در ایران عنوان کرد و گفت: در حال حاضر دایره گسترش آلودگی های آب های سطحی به آب های مرزی همچون دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان رسیده است.
وی تصریح کرد: به طوری که میزان آلودگی خلیج فارس و دریای عمان 46 برابر حد مجاز آن است، البته بیشتر سهم آلودگی ها به خلیج فارس مربوط می شود.
درویش در ادامه با اشاره به قانون سکونت گاه های بالای 200 هزارنفر جمعیت نیز گفت: این قانون اخیراً به تصویب مجلس رسیده است که در آن جمعیت بالای 200 هزار نفر می بایست به سیستم تصفیه فاضلاب مجهز باشند، این قانون در صورت اجرا شدن از ورود فاضلاب های خانگی؛ صنعتی و دیگر انواع پساب به داخل دریاها، تالاب ها و رودخانه ها ممانعت می کند.
به گفته وی، برنامه پنج ساله چهارم تنها به 30 درصد از اهداف خود رسیده اما اینکه برنامه پنجم توسعه به چند درصد از قوانین و اهدافش خواهد رسید به پیگیری سازمان های نظارتی و رسانه ها وابسته است.

===============================

منبع :
http://khabaronline.ir/detail/208310/society/environment
 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]حق نداریم به دریای خزر دست بزنیم آن را به خطر بیندازیم[/h]
جامعه > محیط زیست - دکتر برهان ریاضی

این روزها درباره پروژه انتقال آب از دریای مازندران به فلات مرکزی نکات زیادی مطرح می‌شود اما مساله مهم اینجاست که نکات مثبتی که ذکر می‌شود – هرچند معتقدم هیچ نکته مثبتی وجود ندارد - در مقابل عوارض و نکات منفی این مساله بسیار ناچیز و بی‌اهمیت است.دریای مازندران بسیار آسیب‌پذیر بوده و شکننده است و امروزه به خودی خود با مشکلات بسیاری مواجه است که با انجام چنین کارهایی بیشتر به مشکلات آن دامن زده می‌شود.یکی از نکاتی که در این رابطه وجود دارد این است که با چنین اقدامی، سطح آب این دریا پایین خواهد آمد. آب دریای خزر چند دهه پشت سر هم پایین می‌رفت و از اواخر سال 1356 بود که شروع کرد به بالا آمدن هرچند که مجددا کاهش یافت و پایین رفت. با این حساب، اگر از این دریا بخواهیم آب برداریم، حتی اگر نیم سانتی‌متر در هر سال سطح آبش را پایین ببریم بعد از صد سال نیم متر برداشته می‌شود و ظرف 1000 سال پنج متر آب می‌رود پایین که خطری جدی است و در طولانی‌ مدت این کاهش سطح آب بسیار مساله‌ساز خواهد بود. ضمن این که ما حق نداریم به چنین پروژه‌هایی به صورت کوتاه مدت نگاه کنیم، مقیاس‌های زمین‌شناسی بر اساس میلیون‌ها سال سنجیده می‌شود و اگر بخواهیم میلیون‌ها سال را در نظر بگیریم می‌بینیم که چه آسیبی به این دریا وارد خواهد شد.یکی دیگر از مواردی که در این قضیه باید در نظر گرفت این است که پنج کشور خودشان را درباره دریای خزر صاحب حق می‌دانند و کافی است کشور ما بهانه به دست کشورهای دیگر بدهد تا آنها بیشتر از ما از این دریا برداشت کنند. این درست است که ما در فلات منطقه خشک داریم ولی در مناطقی از این کشورها هم چنین شرایطی حاکم است به عنوان مثال در ترکمنستان هم کویر وجود دارد و با این کار ما به آنها هم مجوز می‌دهیم که مشکلاتشان را با برداشت آب از این دریا مرتفع کنند و به این ترتیب دیگر چیزی از آب این دریا باقی نخواهد ماند.نباید فراموش کرد که زمانی هم که از سرشاخه‌های کارون و زاینده‌رود اقدام به برداشت آب کردیم، پیش‌بینی چنین وضعی نمی‌شد اما اکنون می‌بینیم که خشکیده‌ شده‌اند و کارون به بدترین وضع رسیده است. بنابراین و با توجه به سابقه‌ای که در این زمینه وجود دارد حق نداریم همینطور بی‌مبالات به دریای خزر دست بزنیم و آینده آن را به خطر بیندازیم.هم اکنون خود این دریا با مشکلاتی مواجه است از جمله آلودگی‌های نفتی که وارد این آب می‌شود و پساب‌ها و فاضلاب‌های انسانی که به طور مستقیم و غیرمستقیم به این دریا ریخته می‌شود به طوری که دریای خزر یکی از آلوده‌ترین آبگیرهای دنیاست. همچنین خطر انقراض گونه‌های جانوری این دریا را در نظر بگیرید و نیز آسیب‌هایی که در تمام طول ساحل دریای خزر به این دریا زده‌ایم و اکنون شاهدیم که هیچ نقطه‌ای حتی برای شنا کردن از سلامت کافی برخوردار نیست.اصلا سوالی که در این میان پیش می‌آید این است که مگر تمام مشکلات ما از کمبود آب است؟ خیر، سوءمدیریت مشکلی است که ما با آن مواجهیم و اکنون برای جبران آن با اینگونه اقدامات می‌خواهیم به محیط زیست صدمه وارد کنیم.مسوولان بهتر است به جای این اقدامات در نظر بگیرند که کشور هلند به اندازه استان مازندران است و می‌بینیم که دارد به تمام دنیا کره صادر می‌کند. ما اکنون از مازندران که مشکل کم‌آبی هم ندارد به اندازه کافی بهره می‌گیریم که حالا بخواهیم به فلات مرکزی آب ببریم و به توسعه برسیم؟ بهتر است تحقیق کنیم و ببینیم دوبی و سایر کشورها از بیابان چطور دارند بهره‌برداری می‌کنند و ما چطور. لازم نیست به همه‌جا آبرسانی کرد و به دستکاری طبیعت آن هم به این شکل پرداخت بلکه امکانات زیادی وجود دارد که باید نحوه استفاده از آنها را بشناسیم و آنها را به کار بگیریم.اکنون بسیاری از جنگل‌ها و تالاب‌ها و مهمتر از همه دریاچه ارومیه در معرض خطر هستند و باید فکری به حال آنها کرد نه این که با انجام اقدامات اینچنینی بیشتر دست به تخریب طبیعت زد.بنابراین به نظر می‌رسد دیگر باید بیش از اینها مواظب نعمت‌های خدادادی سرزمینمان باشیم و با انجام اقدامات نسنجیده، به این منابع طبیعی بیشتر از اینها آسیب وارد نکنیم؛ چرا که در غیر اینصورت و با ادامه این روند که به شدت داریم منابع طبیعی را تخریب می‌کنیم، به آیندگان چه جوابی خواهیم داد؟* استاد دانشکده محیط زیست واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد

============================
منبع :
http://khabaronline.ir/detail/208397/society/environment
 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]می خواهید بدانید چگونه می توان آب دریای خزررا به دریای عمان متصل کرد؟[/h]
جامعه > محیط زیست - موضوع طرح انتقال آب شیرین به مناطق مرکزی ایران و انتقال آب دریای خزر به دریای عمان از موضوعاتی بود که هفته پیش رسانه ها در خصوص آن بحثهای زیادی را مطرح کردند.

این موضوع مخالفان و موافقان زیادی هم از بین کاربران داشت.که در قالب کامنت با ما مطرح کرده بودند، به همین دلیل ما فردا یکشنبه میزگردی را با حضور چگینی رئیس موسسه ملی اقیانوس‌شناسی ،حمید علیزاده رئیس پژوهشکده علوم دریایی در مورد این موضوع برگزار می کنیم.
اگرچه که متاسفانه برای این میزگرد هیچ یک از مسئولان سازمان محیط زیست حاضر به شرکت نشده و اعلام کردند که در حوزه تخصص آنها نیست .شما هم می توانید از همین جا نظرات و سوالات خود را با ما درمیان بگذارید.

=====================================
منبع:
http://khabaronline.ir/detail/208887/society/environment
 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]قیمت تمام شده آب شرب اعلام شد[/h]
اقتصاد > انرژی - مهر نوشت:

سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو گفت: در حال حاضر قیمت تمام شده هر مترمکعب آب شرب 5900 ریال و هر مترمکعب آب کشاورزی 800 ریال است.
علیرضا دائمی با اعلام اینکه قيمت فعلی آب كمتر از نصف قيمت واقعي آن است، گفت: قيمت تمام شده آب شرب هم اكنون (به قيمت سال 90) حدود 5900 ریال و قيمت تمام شده آب كشاورزي مترمكعبي 800 ریال است و اين قيمت ها با قيمت يک دهم در اختيار كشاورزان قرار مي گيرد.سرپرست معاونت آب و آبفاي وزارت نيرو با تاکید بر اینکه تا پايان برنامه پنجم قيمت ها بايد به قيمت تمام شده نزديک شود اظهار داشت: در نتيجه يک دهه خشكسالي، كشاورزان و مردم براي تامين آب به منابع زيرزميني روي آورده اند، اما وضعیت مخازن آب زيرزميني بسيار شكننده است.وي ادامه داد: يک حجم ديناميک است كه قابل برداشت است و يک حجم استاتيک است كه نبايد برداشت شود كه فرونشست هاي زمين و فروچاله ها را ايجاد مي كند و اين اتفاق اكنون در جنوب تهران و در ناحيه استان هاي يزد و كرمان و اصفهان رخ داده است.این مقام مسئول وزارت نیرو با بیان اينكه نگاه ما درآمد نيست بلكه مصرف بهينه آب است گفت: افزايش قيمت آب يک ابزار اقتصادي براي بهره وري آب است و تلاش مي كنيم با استفاده از اين ابزار بتوانيم هم خدمت رساني و هم بهره وري آب را اصلاح كنيم.دائمی تصریح کرد: افزايش قيمت آب بايد به صورت پلكاني و با رعايت شرايط اقتصادي مردم و مباحث اجتماعي اجرا شود و دليل تاخير در اجرا نيز نگراني از اين است كه اجراي اين برنامه سبد اقتصادي مردم را محدودتر كند و به همين دليل با احتياط اين كار انجام مي شود، اما به هر حال بايد قانون اجرا شود.

===================================

منبع :
http://khabaronline.ir/detail/293066/Economy/energy
 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]رویای شیرین کشتیرانی در کویر شور/پرونده[/h]
جامعه > محیط زیست - واقعیت یا رویا؟ این داستان پروژه های بزرگ در ایران است؛ پروژه هایی که هیچ گاه نمونه شان در هیج جای دنیا یافت نمی شود.

امید کریمی: اگر از مردم ایران بپرسید کدام پروژه عمرانی به نظرتان هیچ گاه عملی نمی شود، حتما ابتدا نام بزرگراه تهران-شمال را می برند و بعد اگر کمی به ذهنشان فشار بیاورند، می گویند: وصل شدن دریای خزر و خلیج فارس به یکدیگر.این دو پروژه البته یک تفاوت اساس با هم دارند؛ اولی سالهاست شروع شده و هنوز یک قطعه آن هم به بهره برداری نرسیده و دومی، رویای شیرینی است که هر دولت مردی در می بیند و تلاشی برای اجرایش دارد. اما در نهایت، هیچ اتفاقی نمی افتد.اما پروژه ایراد رود که به تازگی دوباره سر زبان ها افتاده است، اتفاق تازه ای نیست. برخی می گویند از دوره هخامنشاین ایرانیان قصد داشته اند دو دریای شمالی و جنوبی مملکت را به هم متصل کنند و هر بار نبا به ملاحطاتی از خیر آن گذشته اند. (اینجــــا)در طرح ساختن کانال ارتباطی دریاهای جنوبی و شمالی ایران، پیش بینی کشتیرانی هم شده است، اتفاقی که به کشتیرانی در کویر معروف شد، مخالفان و موافقان بسیاری دارد. مخالفان بسیار معتقدند که این کار اکوسیستم کوری ایران را نابود می کند و موافقان از رویاهایی مانند اشتغال زایی، درامدزایی، ماهی گیری در بم و مانند اینها می گویند. رویاهایی که تا واقعیت شاید چند 100 سالی راه دارند. (اینجـــا)
به عنوان مثال یکی از مخالفان معتقد است: "مشکل ما ایرانیان با محیط زیست در تعریف توسعه نهفته است .ما از دیر باز مفهوم توسعه همه جانبه را نگرفته ایم . و تنها به این نکته اندیشیده ایم که توسعه یعنی راه سازی جاده سازی سد سازی و...... این در حالیست که توسعه همه جانبه پاسداشت محیط زیست را یکی از عوامل اصلی می داند" (اینجــــا)و مخالف دیگری جزئی تر به معضل نگاه می کند: "چنین اقدامی، سطح آب این دریا پایین خواهد آمد. آب دریای خزر چند دهه پشت سر هم پایین می‌رفت و از اواخر سال 1356 بود که شروع کرد به بالا آمدن هرچند که مجددا کاهش یافت و پایین رفت. با این حساب، اگر از این دریا بخواهیم آب برداریم، حتی اگر نیم سانتی‌متر در هر سال سطح آبش را پایین ببریم بعد از صد سال نیم متر برداشته می‌شود و در 1000 سال پنج متر آب می‌رود پایین که خطری جدی است و در طولانی‌ مدت این کاهش سطح آب بسیار مساله‌ساز خواهد بود." (اینجــــا)برخی هم از دولت می خواهند بی خیال آبادانی کویر شود و به جای جلوی خشک شدن دریاچه ارومیه و تالاب های مرکزی ایران را بگیرد. به عنوان مثال نماینده های آذربایجان به رییس جمهور نوشتند: "چرا به جای احیای ارومیه شاهد هزینه انتقال آب از خزر به کویر هستنم؟ این تخصیص صحیح بیت المال و عدالت است؟ انتقال آب به استان مرکزی و اصفهان امکان پذیر است اما به ارومیه امکان پذیر نیست؟ دریاچه ارومیه قلب تپنده آذربایجان است. من این را از سر دلسوزی می گویم که خشک شدن دریاچه ارومیه، آثار خطرناکی دارد چرا آن را درک نمی کنید؟ به فریاد ملت بزرگ آذربایجان برسید تا با غضب آنها مواجه نشوید!" (اینجا)و موافقان بسیار رویایی فکر می کنند. یکی از آنها با گذری تاریخی برای خبرآنلاین نوشته است: "تاریخ نگاران یونانی و رومی و ایرانی بارها اشاره کردن که تا عصر هخامنشی و پارتیان در محل نمکزارهای دشت کویر و کویر لوت ایران دریاچه‌های عظیمی وجود داشتن که امروزه خشک شدن. دولت هم تنها میخواهد آن دریاچه های باستانی را دوباره زنده کند. درضمن اگر این طرح موفق شود علاوه بر اینکه ایران دیگر کشوری کویری نخواهد بود، میتوان از این راه سود سرشاری بدست آورد و درضمن نیازی هم به انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه نخواهد بود هرچند احیای دریاچه ارومیه بدلیل کوهستانی بودن آذربایجان سخت‌تر از این موضوع است"و همچنین:1_ اشتغال زایی
2_تولید (ماهی - قایق - و.)
3_ایجاد مراکز تفریحی
4_رونق کشاورزی
5_ سفرهای تجاری تفریحی علمی کم خطر
6_جذب گردشگر داخلی و خارجی
7_افزایش درآمد ناخالص ملی و ارز خارجی
8_زیبایی کشور
9_خلق آثار هنری
10_ وبرکات دیگر که از دل این آثار به وجود خواهند آمد.
یکی هم می گوید که آلمانی ها زمانی حاضر بودند این طرح را مجانی اجرا کنند، اما خاک حاصل را ببرند اروپا و ارتفاع هلند را سه متر از سطح دریا بالا بیاورند (اینجـــا)و یا: "طرح ایران رود یک طرح کارشناسی شده بوده لطفا مسائل سیاسی نکنید.
این طرح بسیاری از مسائل اقلیمی فلات مرکزی را حل کرد و و امکان زیر ساختی عظیمی را جهت ایجاد توسعه صنایع را نیز در این بخشها امکان پذیر خواهد نمود.
- قابل توجه عزیزان بخشهای از کویر لوت پایین تر از سطح آبهای آزاد بود که تنها با سرازیر نمودن آب دریا های آزاد موجب تجدید حیات تالابهای و حوضچه وآبگیر های متعدد خواهد شد.که در تاریخ مکتوب کشور از آنها یاد شده ولیکن درحال حاضر صحرا های رمل فاقد زیست جانوری شده اند." (اینجـــا)
اما چرا دوباره طرح ایرانرود و اتصال دریای مازندران و دریای عمان به یکدیگر، مطرح شد؟ دلیل اصلی تلاش دولت برای رساندن آن به کویر مرکزی ایران است. تلاشی که البته نه مانند ایرانرود و کانال کشتیرانی سراسری ایران، به قصد توسعه محیط زیست و ایجاد صنایع انجام شده است، بلکه به قول معاون آب وزیر نیرو، به حهت رساندن آب پای صنعت انجام می شوند و نه بردن صنعت پای آب.دولت قصد دارد با احداث تونلی از ساری، پس از شیرین شدن آب، آن را به کویر مرکزی ایران برساند، ابتدا سمنان و سپس در کویرهای پایین دست تر. هر سال هم 500 میلیون مترمکعب خزر پیشکش می کند به مردم کویر. در این طرح پیش بینی شده است سالی یک میلیون متر مکعب هم هز دریای عمان یا خلیج فارس آب شیرین شده به کویر ایران برسد. (اینجــــا)دولت می گوید با این کار طرح تنها برای آب شرب، صنعت و کشاورزی صنعتی استفاده می شود و برای کشاورزی صرف کاربردی ندارد. هزینه آب استحصالی بین 15 هزار تا 25 هزار ریال در هر مترمکعب است. پیش بینی می شود که بخش نخست طرح در مدت 24 ماه به بهره برداری برسد.دو مسیر شمالی و یک مسیر جنوبی برای این کار وجود دارد؛ یکی از ساری شروع می شود، از سمنان رد می شود، به قم، کاشان و اصفهان می رسد. دیگری از گرگان شروع می شود، پس از شیرین شدن، سه شاخه می شود و به سمت سبزوار، بیرجند و یزد می رود.مسیر جنوبی هم از غرب بندرعباس شروع می شود و به گلگهر می رسد.برای همین طرح هم مخالفان و موافقان بسیاری وجود دارد. مخالفانی که هر مترمکعب آب شیرین شده دریای خزر که حدود 2500 تومان می شود را بدون توجیه اقتصادی می دانند و البته برخی هم هستند که طرح های دیگری رو می کنند: "به مطالب زیر توجه بفرمایید 1- خزر دارای مساحتی حدود 420ملیارد متر مربع با عمق متوسط 184 متر و ورودی 10000متر مکعب که فقط از ولگا 8060متر مکعب در ثانیه وارد میشه لطفا این مطالب را سرچ کنید و شاخه از ولگا در مسکو ببینید حوزه ابریز ولگا 4/3 خاک ایران می باشدر
2- مقدار اب برداشتی 15 متر مکعب در ثانیه وبرار 1.25میلی متر از سطح خزر اب شور
3- درین دو مشکلی نیست برداشت اب هم زیاد نیست نا محسوس است برابر یک میلی بارندگی در سال که اگر تو تهرون بیاد کف کفش شما خیس هم نمیشه
4- انتقال اب هم به اصفهان با ارتفاع 1500 متر از سطح دریا وفاصله 699کیلومتر از ساری با حساب راندمان 60در صد ماشینهای مکانیکی وبرق کیلو وات صد تومانی تقریبا 2500 میشه چون هم باید افت طول مسیر حساب کرد.
انتقال اب تا اصفهان برابر 2500تومان هم هزینه ببره مشکل نیست توجیه اقتصادی داره میشه قیمت یک کیلو انار ساوه نیاز ابی یک درخت انار خوب 10 متر مکعب در سال میشه 25هزار برداشت 50کیلو میشه 100هزار کیلویی2000 خیلی نیست این اب حد اکثر جهت کشت قطره ای6 3424هکتار باغ در منطقه بادرود میشه چون در اون منطقه تو خرداد وتیر ومرداد انار بالغ روزی 100لیتر اب میخواد تا محصول مطلوب کیلو دوسه دلاری بده و هر هکتار 400تا 500 درخت داره ببینید طرح نه بزرگ است نه هیا هو داره نه مشکل
مسئله رو از دید ریاضیات حل کنید نه با این اب کل کویر احیا میشه تنها 15*20 کیلومتر مربع کار میشه بکنی" (اینجــــا)
همه اینها به کنار، در هیاهوی این بحث ها، یک عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل و مرتع گفته که اصلا خود خزر، خلیج فارسو دریای عمان بیمار هستند و تیمار می خواهند: "دریای خزر یکی از آلوده ترین آبگیرهای دنیاست. دو گونه مهم ماهی خاویار و کلیکا در این دریاچه رو به نابودی و انقراض هستند. آلودگی آب های سطحی و زیرزمینی در اثر ورود فاضلاب های صنعتی و خانگی یکی از مهمترین مشکلات زمین در ایران است. در حال حاضر دایره گسترش آلودگی های آب های سطحی به آب های مرزی همچون دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان رسیده است" (اینجـــا)

===================================

منبع :
http://khabaronline.ir/detail/208612/society/environment
 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]ایده جدید احمدی​نژاد برای انتقال آب خزر به روستایی در خراسان/ مشکلات موجود به دلیل حاکمیت غیرمتقین بر مراکز جهانی است[/h]
سیاست > دولت - رئیس جمهور با بیان اینکه بدخواهان و سلطه گران نمی توانند مقابل اراده ملت بایستند گفت: آنها می​دانند اگر ملت ایران قدرت پیدا کند دیگر نمی​توانند به استعمارگری خود ادامه دهند.

به گزارش خبرآنلاين، محمود احمدی نژاد در چهارمین سفر استانی هیئت دولت صبح امروز جمعه در جمع مردم رشتخوار با بیان اینکه امروز مراکز قدرت حاکمانی دارد که به جای خدا ، خود را می پرستند گفت: آنها اگر به حقیقت خود پی می بردند بدنبال انبار کردن بمب های اتم نمی رفتند. آنها به دلیل عدم اندیشه درست بدنبال تجاوز و سرکشی رفته اند.
وي همچنين طاب به قدرت های زورگو گفت: من به شما توصیه می کنم که به راه خدا و راه مومنین برگردید چرا که این راه برای شما بهتر است و به نفع شماست. آنها خیال می کنند که اگر سرکشی و اخم کنند ملت ایران تسلیم می شود اما باید به این قدرت ها بگویم که اگر به راه صحیح بازنگردید همین مردم رشتخوار پاسخی به شما خواهند داد که دیگر نمی توانید در مقابل سایر ملت ها سر بلند کنید.
رييس دولت دهم و نهم با اشاره به طراحي‌هاي دشمنان در مقابل ملت ايران، گفت: اين فشارها و طراحي‌ها براي اين است كه جلوي پيشرفت و ساختن ملت ايران را بگيرند. آن‌ها دوست ندارند ايران پيشرفت كند و آن‌ها مي دانند كه اگر ملت ايران كاري را بخواهند انجام دهد و اراده‌ كند، اگر همه سلاطين عالم نيز جمع شوند، نمي‌توانند جلوي اراده ملت ايران بايستند. آن‌ها مي دانند كه اگر ملت ايران به جايگاه شايسته خود برسند، ديگر حناي آن‌ها نزد ملت‌ها رنگي نخواهد داشت و اگر تمام شياطين نيز جمع شوند كه مانع در راه پيشرفت ايران ايجاد كنند، نمي‌توانند به هدف خود برسند.
همچنين احمدي‌نژاد كه براي اولين بار به شهرستان باخرز سفر كرده بود، به اهميت توجه به احكام الهي اشاره كرد و گفت: هر كس در مسير ولايت الهي حركت كند، در واقع در صراط مستقيم قرار گرفته است و به سعادت واقعي دست پيدا مي‌كند.
گزيده سخنان رئيس جمهور در جمع مردم اين شهرستان را به نقل از ايسنا بخوانيد:
· مشكلات كنوني جامعه بشري ناشي از حاكميت غيرمتقين بر مراكز جهاني است. اين افراد تقواي الهي و حقيقت انساني خود را فراموش كرده‌اند و راه را براي تسلط شيطان بر عمل و انديشه خود باز كرده‌اند. وضعيت كنوني جامعه بشري و اشغالگري‌ها، تجاوزها و تبعيض‌هايي كه وجود دارد، ناشي از اين است كه عده‌اي كه خدا و خود را فراموش كرده‌اند و فاقد تقواي الهي هستند، بر مراكز جهاني حاكم شده‌اند و آن‌ها به واعظ الهي توجه نمي‌كنند و موعظه نمي‌پذيرند.
· از همين جا و از زبان شما خطاب به اين قدرت‌هاي فاسد حاكم بر جهان مي‌گوييم كه ما شما را نصيحت مي‌كنيد، تقواي الهي پيشه كنيد و اگر به واعظ الهي توجه نكنيد، دست تقدير الهي سنت‌هاي الهي و دست قدرت ملت‌ها به‌زودي شما را از مراكز قدرت به زير خواهد كشاند.
· مشكل آب كشاورزان اين منطقه را ان‌شاالله حل مي‌كنيم حتي اگر لازم باشد از درياي مازندان آب به اين منطقه بكشيم.

==========================================

:منبع

http://khabaronline.ir/detail/212681/Politics/government
 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]پورمحمدی: دولت مطالعات طرح انتقال آب خزر را ارائه کند[/h]
جامعه > قضایی - رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: این سازمان خواستار ارائه مطالعات طرح دولت برای انتقال آب خزر است و دولت مجموعه مستندات خود را ارائه دهد تا مردم بدانند.

به گزارش خبرانلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بازرسی کل کشور؛ حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی صبح امروز در هجدهمین گردهمایی مدیران بخش آب وزارت نیرو گفت: این که دشت‌های ما به آب نیاز دارند قبول داریم. اما خواهش می‌کنم مطالعات، پیش بینی، ‌راهکار و ‌اولویت بندی‌های این طرح برای سازمان بازرسی کل کشور ارسال شود. سازمان بازرسی کل کشور می‌خواهد بداند که این طرح کجا مطالعه شده و چه مسیری برای اجرای آن انتخاب شده است. از کجا برداشت شود و قرار است به کدام دشت آب برسد. قرار است آب صنعتی ارائه شود یا کشاورزی. قرار است با چه قیمتی این آب تحویل داده شود. چقدر از قیمت این آب توسط دولت ارائه می‌شود و چقدر توسط مردم. قرار است چقدر از بودجه ملی هزینه شود. مجوز قانونی و مصوبه مجلس شما کجاست؟! مصوبه نهادهای تصمیم‌گیری تان کجاست؟ خواهش می‌کنم مجموعه مستندات خود را ارائه دهید تا مردم بدانند.رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: این کارها خوب است و باید بشود ولی به هر حال حوزه آب نیاز به دقت ویژه دارد. صدها سد،‌ کانال دسترسی و طرح‌های تکمیلی ناتمام داریم. اگر پول زیاد دارید طرح‌های نیمه تمام تان زودتر تکمیل کنید. برخی از این طرح‌ها خسارت می‌خورد. طبق برآوردهای انجام شده برخی از طرح‌های وزارت نیرو 28 الی 29 سال به طول می‌انجامد تا تکمیل شود. قرار است این پروژه‌ها به کدام نسل برسد؟! سازمان بازرسی کل کشور می‌خواهد به شما کمک کند. باید وضع روشن باشد و بدانیم اولویت‌های ما کجاست.
مدیران با برنامه نظارت پذیرترنداو با بیان این‌که آب مایه حیات، ‌نشاط و زندگی است، گفت: به رغم این‌که کشور در شرایط خشک و نیمه خشک قرار دارد اما با زحمات و تلاش‌های فراوانی که در بخش آب انجام شده شاهد وضعیت خوبی در این زمینه هستیم.وی ادامه داد: وظیفه سازمان بازرسی کل کشور حمایت، ‌پشتیبانی و همکاری در راستای حل مشکلات و معضلات این بخش با وزارت نیرو است تا بتوانیم وضعیت را ارتقاء دهیم.وی با بیان این‌که مدیرانی که صاحب برنامه هستند الزاما نظارت پذیر‌ترند، خاطرنشان کرد: مدیران برنامه محور ناچار هستند برای نظارت اهمیت بیشتری قایل باشند تا برنامه‌های خود را به نحو احسن پیش ببرند. هر چه نظارت قوی‌تر صورت بگیرد نشان می‌دهد این مجموعه نظام پذیر‌تر و در اجرای برنامه‌ها جدی‌تر و در اجرای مسئولیت‌ها هدف دار‌تر است.پورمحمدی با تأکید بر فرهنگ نظارت پذیری و خودکنترلی گفت: یکی از شاخص‌های رشد و بلوغ مدیریتی، ‌شاخص نظارت پذیری است. در مدیریت‌ها هر چه فرهنگ نظارت تشدید شود نشان می‌دهد آن حوزه از بلوغ بیشتری برخوردار است.
وی با اشاره به اهمیت بخش آب در کشور گفت: همه کشور باید یک نگاه هماهنگ، ‌همراه با مطالعه و کارشناسی در مقوله آب پیدا کنند، چرا که آمارها نشان می‌دهد در شرایط بسیار خطیر قرار گرفته‌ایم.
آب جایگزین نداردرئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به کاهش میانگین آب و بارش کشور تصریح کرد: این روند خطرناک است و نمی‌توان به صورت ساده از کنار آن گذشت. تمام انرژی‌ها جایگزین دارند اما در حوزه آب نمی‌توان جایگزینی پیدا کرد. حتی گفته شده یکی از مهم‌ترین بسترهای درگیری‌های آینده، آب است.وی ادامه داد: از سوی دیگر زمین به سمت گرم شدن پیش رفته و برآورد شده تا 40 سال آینده 1 الی 3 درجه بر میانگین دمای زمین افزوده شود که زنگ خطری برای همه است. طبق پیش بینی‌ها، میانگین آب منطقه هم در حال نزول است. بنابراین باید تعارفات را در این حوزه کنار گذاشت و به صورت جدی فکری به حال این شرایط کرد.پورمحمدی که در جمع مدیران وزارت نیرو سخن می‌گفت،‌ با اشاره به مشکلات زیست محیطی گفت: دغدغه ما در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی باید جدی باشد. آب کانون و محور مباحث زیست محیطی است که نیاز به عزم و نگاه جدی دارد. این‌که حوزه آب تحت تأثیر کش و قوس‌های سیاسی، اجتماعی، ‌بخشی و منطقه‌ای قرار بگیرد، مشکلی حل نخواهد شد.وی با انتقاد از برخورد سیاسی، منطقه‌ای و جزیره‌ای با مقوله آب تأکید کرد: کاملاً مشخص است که مقوله آب تحت تأثیر این کش و قوس‌ها قرار می‌گیرد. این‌که شما می‌گویید نصف دشت‌های کشور، منطقه ممنوعه برداشت آب است یعنی زنگ خطر زندگی. آیا کسی پیش بینی می‌کند که در این حوزه چه اتفاقی می‌افتد؟! چه کسی درباره نگاه‌های غیرکارشناسانه در حوزه آب به نسل آینده پاسخگو است؟! چه تصویری از ما در ذهن نسل آینده شکل خواهد گرفت؟! باید در این حوزه، کار کارشناسی دقیق و عمیق صورت بگیرد. بر اساس چه مبنایی مسئول و نماینده ما خواستار حفر چاه در حوزه انتخابیه خود می‌شود؟!
تراز منفی آب، زنگ خطر است
وی با بیان این‌که در مطالعاتی که در کشورهایی که با مشکل آب مواجه نیستند برآوردهای توسعه اشتغال غیرکشاورزی است، ‌گفت: آب حوزه اشتغال دارد ولی این طور نیست که به راحتی به منابع آب دست اندازی شود. مثلا گفته شود چون می‌خواهیم اشتغال ایجاد کنیم بگوییم صد شغل در جنگل مهیا کنیم تا درخت‌ها را قطع کنند. این چه جای اشتغال است؟! کار تولید شود تا انسان‌ها کشته شوند؟!
پورمحمدی با بیان این‌که نباید آمارها با احتیاط مطرح شود، گفت: این‌که کسری و یا تراز منفی برداشت آب‌های زیرزمینی 5 میلیارد متر مکعب است، یک زنگ خطر است. این آب قرار است از کجا تامین شود؟! باید این عدد‌ها و آمارها به مردم گفته شود. باید مشکلات و واقعیت‌های اجتماعی را به مردم گفت تا بدانند که چه اتفاقی در انتظارشان است.

وی با بیان این‌که آب مقوله واحد ملی است و نیاز به یک تصمیم، ‌اراده و اجرای ملی دارد گفت: دیگر نباید و نمی‌توان برای آب، منطقه‌ای تصمیم گرفت. راهی جز این مسئله هم نداریم. واقع امر این است که باید موضوع آب جدی‌تر از انرژی در نظر گرفته شود.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان این‌که سازمان به جد مدافع تئوری برنامه ریزی، ‌مدیریت، ‌اجرای واحد در حوزه آب کشور است، گفت: غیر از این رویکرد، زندگی آینده کشور با مخاطره روبرو می‌شود. ما از انگیزه دولت برای طرح فدک که ایجاد اشتغال است حمایت می‌کنیم. این‌که دولت برای ایجاد اشتغال تلاش می‌کند قابل تقدیر است ولی باید مطالعه و ‌محاسبه شده و پیامد‌های آن دیده و طرح عملی و قابل اجرا باشد.وی ادامه داد: ما در کشور به سمت یکپارچه سازی تصمیم‌گیری و سیاست‌ها و پیوستگی مطالعه،‌ مدیریت و اجرا می‌رویم. اما شاهدیم دوباره طرح‌هایی مطرح می‌شوند که یک گسست فاحش در این حوزه ایجاد می‌کند. گاهی تصمیم‌گیری درباره حفر چاه به مدیر سیاسی واگذار می‌شود، حتی اگر مدیر فنی بگوید اینجا نباید چاه حفر شود. این مسئله غیرقانونی است. اگر شما نمی‌توانید جلوی آن مدیر سیاسی بایستید باید به ما گزارش دهید. سازمان بازرسی کل کشور از یک امر غیرقانونی تمکین نخواهد کرد و اگر شما به ما گزارش ندهید مسئولیت آن بر عهده شما است.پورمحمدی افزود: مدیریت سیاسی و اجتماعی باید به کمک مدیریت کارشناسی آمده و امور آن را تسهیل کند. مدیر اجتماعی،‌ سیاسی و مدیر مباحث فرهنگی باید کمک کنند کارشناسی در کشور حاکم و جاری شود. چون تنها با نگاه کارشناسی امور جلو می‌رود نه با نگاه سیاسی. نماینده مجلس نیز باید به این مسئله کمک کنند.

==================================

منبع :
http://khabaronline.ir/detail/212403/society/judiciary
 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
آب خزر درلیوان ساکنان کویر لوت

جامعه > شهری - موضوع انتقال آب دریای خزر به کویردر طول هفته های گذشته بحثهای زیادی را به همراه داشت.برخی این طرح را رویایی و غیر ممکن می دانستند و برخی دیگر نگران مباحث اقلیم شناسی بودند.

مریم صدرالادبایی ،زهرا تالانی: برای روشن شدن مسئله و پاسخ به سوالات شما خبرآنلاین میزگردی را با حضور وحید چگینی رئیس موسسه ملی اقیانوس‌شناسی و حمید علیزاده رئیس پژوهشکده علوم دریایی برگزار کردیم که مشروح آن را می خوانید و البته پاسخ سوالاتی که در قالب کامنت برای ما گذاشته اید به طور جداگانه منتشر می شود :
طرح انتقال آب دریای خزر به دریای عمان را چه زمانی برنامه ریزی شد و اصلا از کجا آغاز شد؟
چگینی: ابتدا این طرح را آقای هومن فرزاد داد که در زمان ریاست جمهوری حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی مطالعات امکانپذیری آن انجام شد.برای همین طرح به جهاد کشاورزی سپرده شد که پژوهش آن را مرکز حفاظت آب و خاک آقای امینی انجام داد.در آن زمان حدود 50 نفر متخصص اقلیم شناسی،جغرافیا ، بیابان شناس و متخصص هیدورلیک طرح را بررسی کردند و نتیجه گرفتند که انتقال آب شور به حوضچه های مرکزی نمی تواند موجب تغییر اقلیم شود.یعنی سرسبزی که در شمال به واسطه دریای خزر اتفاق می افتد در جنوب با ابن تغییر امکان ندارد و بنابراین طرح موفقیت آمیز نیست و نباید اجرا شود.
البته در بررسیها متخصصان اعلام کردند که یکی دیگر از مضرات این طرح بحث شور شدن آبهای زیرزمینی است چون در برخی از مناطق جنوبی از سفره زیرزمینی استفاده می کنند و این بسیار آسیب زا است.
لذا طرح به شکل دیگری مطرح شد و چون کشورهای تازه استقلال یافته بازار خوبی برای انتقال کالا هستند ایران تصمیم گرفت آبراهی بسازد که جنوب و شمال به هم متصل شود تا این کشورها کالای خود را از به جای مناطق شمالی این طریق منتقل کنند.دوباره کارگروهی برای این موضوع در جهاد کشاورزی تشکیل شد که مطالعات زمین شناسی،هیدرولیک و جنبه اقتصادی آن را بررسی کنند.


بنابراین طرح ایران رود تکمیل کننده طرح انتقال آب بوده است؟
چگینی:این طرح ایده دیگری بود و هدف این بود که بهره برداری اقتصادی از آن شود و موضوع تنها کشتیرانی بود که با عبور از شرق کشور هم آباد شود.

مطالعات در جهاد کشاورزی نشان داد که امکان این طرح وجود دارد؟
چگینی: مطابق یررسیها آب باید از دریای عمان چندصد متر بالا بیاد و از کوههای زاگرس بگذرد که از نظر فنی برای کشتیرانی موضوع امکان پذیر بود و در بسیاری از کشورها هم انجام شده البته به این وسعت در هیچ کشوری نیست.

برای ساخت این آبراه به چه شیوه ای عمل می شود؟

چگینی:آبراهی با این طول در هیچ کشوری ساخته نشده است. ازتونل و سازهای دیگر که حالت سرسره دارند استفاده می شود.
شما اشاره کردید که در دنیا به این وسعت آب راهی ساخته نشده است.از نظر فنی ما این امکان را داریم؟
چگینی:بله از نظر فنی در دنیا امکان پذیر است .اما بحث اقتصاد ی و هزینه های طرح هم مهم بود چون مطالعاتی که شد مقدماتی بود و موضوع بعدی هم امنیتی بود چون این آبراه کشور را به دو بخش تقسیم می کند.بنابراین جمع بندی این بود که اظهار نظر قطعی نمی توان کرد. لذا تنها از این مطالعات 10 جلد گزارش شد که در تمام زمینه ها این طرح را بررسی کرده بود.اما چون سال آخر ریاست جمهوری آقای رفسنجانی بود تصمیمی گرفته نشد و در دولت بعدی هم طرح بررسی نشد.در دولت آقای احمدی نژاد این طرح به عنوان یک ایده مطرح شده است.
علیزاده: با توجه به توان مالی اجرا به سادگی امکانپذبر نیست و باید کشورهای دیگر هم کمک می کردند و طرح فایناس می شد چون حجم کار و گودبرداریها سنگین بود.

فکر می کنید الان شرایط برای اجرای این طرح مهیا شده است؟

چگینی: ابعاد طرح بزرگ است و دقیق باید بررسی شود و از طرفی کاربری که در آن زمان داشت الان ندارد الان برای انتقال نفت و گاز همان لوله اقتصادی تر است.برای حمل کالا هم راه آهن شاید بهتر باشد لذا در این مقطع شاید بتوانیم راه حلهای بهتری باشد.

اما الان عنوان شده که برای تامین آب کشاورزی و صنعتی انتقال آب انجام می شود این طرح جدید چیست؟

چگینی: موضوع انتقال آب برای کشاورزی جدیدا مطرح شده است.بعد از ایده ایران رود که قابل اجرا نبود آقای رفسنجانی دستور بررسی این طرح را داد و شیلات جهاد کشاورزی مامور مطالعه آن شد.
آنچه که من اطلاع دارم در مناطق مرکزی مانند کرمان و اصفهان با کمبود آب مواجه هستیم.من که حدود 20 سال است در حوزه دریایی فعالیت می کنم از بهرداری ظرفیت دریا استقبال می کنم.مسئولان نسبت به موضوع دریا کم توجه هستند.اگر بتوانیم از آب دریا برای شرب و کشاورزی و صنعت استفاده کنیم فی نفسه خوب است اما باید اقتصادی باشد.

بنابراین از نظر شما طرح شیرن سازی آب دریا شدنی است؟

چگینی:الان کشور عربستان با همین شیوه کشاورزی می کند.ما از دریا بهروری اقتصادی و گردشگری نمی کنیم. در دنیا صنایع غذایی، دارویی و صنعتی وابسته به دریا هستند اما در کشور ما چنین نیست.
ما معتقدیم که اقتصاد کشور ما خشکی محور است و حتی فراکسیون دریایی مجلس هم خیلی به این موضوع توجه نکردند و تنها کار مثبت لایحه صنایع دریایی بود که رویکرد خوبی بود اما کار شاخصی انجام نشد و حتی در برنامه پنجم ردی از دریا نیست.


بحث اختلاف آب دریای خزر هم مطرح است که سطح آن پایین تر است.این انتقال آب چگونه انجام می شود؟
چگینی:مطمئنا باید آب پمپاژ شود و خب نیاز به تاسیسات و برق کافی در طول راه داریم.


جنبه حقوقی طرح هم بررسی شده است چون کشورهای همسایه هم از دریای خزر بهره می برند؟
چگینی:در اسناد حقوق بین اللمل به صورت خاص به انتقال آب اشاره نشده است ومطابق حقوق دریایی ژنوهم محدودیتی وجود ندارد.نمونه بین اللملی آن انتقال دریای سرخ به دریای مرده بود که از طریف یک کانال انجام شود و قرار بود توسط اردن و فلسطین اجرا شود.

آیا از نظر اقتصادی این طرح توجیه پذیر است؟

چگینی:شیرین کردن آب در اکثر کشورها انجام می شود و موردی ندارد.اگر هدف شیرین کردن است باید هزینه های اقتصادی طرح را دید که آیا توجیه پذیر است که درصنعت استفاده شود و در این باره یک متخصص وزارت نیرو باید نظر دهد.البته ما این تجربه را از دریای زاینده رود داریم اما تجربه به این بزرگی را نداریم.اما به طور کلی سیاستهای اقیانوسی ما مشخص نیست در حالیکه دنیا از قطب جنوب بهر برداری می کنند ما هنوز اقتصاد خشک محور داریم و از دریا استفاده خوبی نمی کنیم.بنابراین استفاده از آب دریا برای شرب و صنعت قابل توصیه است به شرطی که جنبه اقتصادی و زیست محیطی لحاظ شود.
ایران کشور خشکی است و منابع آبی محدودی دارد.البته در نقاطی با زدن سد این مشکل را حل کردند اما تا حدی این سدهای زیاد هم باعث خشک شدن دریاها مانند دریاچه ارومیه و کارون شده است.اما هنوز آبهایی را هم نتوانستیم مهار و استفاده کنیم .
برای احداث این خط لوله نیاز به دریاچه نیست؟
علیزاده:شاید برای پمپاژ آب و تقویت فشار نیاز به این دریاچه ها باشد اما برای حفاظت از محیط زیست باید تخریب به حداقل ممکن برسد.



شما چه پیشنهادی دارید که محیط زیست کمتر آسیب ببیند؟

علیزاده:به هر حال آب گیری باعث تخریب می شود و هر کار عمرانی این مشکل را برای محیط زیست دارد .بنابراین آبگیری باید درست انجام شود تا هیچ جانوری وارد آب شیرین نشود که معمولا برای آب شیرین کنی این مشکلات انجام می شود.
چگینی:طبیعتا وقتی کشورها منافعی در این مناطق دارند، باید برای تحقیقات آن هم هزینه کنند. در واقع هجمه نظامی و تسلط بر یک محیط بدون شناخت امکان‌پذیر نیست. اگر آمریکا همراه با ناوگان نظامی کشتی تحقیقاتی به منطقه می‌آورد یا رژیم اشغالگر قدس، زیردریایی تحقیقاتی خود را به این آب‌ها می‌رساند، مطمئنا می‌خواهند با شناخت بیشتر و بهتر منطقه، منافع خود را تامین کنند. بنابراین ما هم برای این‌که بهتر از سرزمین خودمان دفاع کنیم، بتوانیم صنایع دریایی را رونق بخشیم و در نهایت رفاه بیشتری برای مردم به ارمغان بیاوریم، باید خط دفاعی خود را به خارج از منطقه ببریم و مرزهای دفاعی‌مان را در اقیانوس هند یا دریاهای پیرامونی مستقر کنیم. در ضمن اگر بخواهیم ارتباطات بازرگانی و تجاری بهتری با جهان داشته باشیم، باید به مسائل مختلف آبها اشراف پیدا کنیم.

اصلا آب دریای خزر برای کشاورزی مناسب است؟

علیزاده:اصلا مناسب نیست.13 گرم در لیتر شوری دارد. وبرای اتقال آن حتما باید شیرین شود.
اما باید دید هدف از این طرح چیست؟آیا قصد داریم خط ساحلی جنوب آباد شود و آب همان جا در جنوب شیرین شود تا باعث رونق آن منطقه شود تا تمرکز جمعیت را به شمال ، تهران و مناطقی که جمعیت کم است منتقل دهیم یا اینکه اهداف دیگری از طرح داریم.
ما کشور کم آبی هستیم ،بنابراین باید با این محیط خودمان را وفق دهیم.برای تامین آب شرب و کشاورزی راه حلهای فراوانی وجود دارد و هر منطقه ای راه حلهای خاص خود را دارد. این موضوع باید در تمام برنامه های توسعه ای کشور باشد.همچنین تامین آب شرب و کشاورزی به دولت فشار زیادی وارد می کند .بنابراین در همه برنامه ریزی های کشور کمبود آب و تغییراتی را که به وجود می آورد باید دیده شود تا در آینده اقلیم مشکل ساز نباشد.
چون ما نیاز به آب رودخانه داریم اما نباید تمام آبها را استفاده کرد و حداقل دبی برای تخم ریزی آبزیان مهم است.
چگینی :شیرین کردن آب دریای خزر کم هزینه تر از عمان است و برای همین انتقال آن مقرون به صرفه از طرح انتقال دریای عمان است.دریای عمان به لحاظ ارتفاع و شوری پرهزینه تر است.
شما اشاره کردید که مانیاز داریم تا آبها را مهار کنیم و از آن در اقتصاد کشور استفاده کنیم به نظرشما طرح انتقال آب دریای خزر توجیه اقتصادی دارد ؟
چگینی:این را متخصصان و کارشناسان وزارت نیرو باید پاسخ دهند.

اگر این کانال زده شود امکان تغییر اقلیم و زلزله وجود ندارد؟
چگینی:در زمان مطالعه طرح برخی از کارشناسان این امرموضوع را مطرح کردند که باعث رانش زمین می شود.و مسئله رانش و زلزله دیده شداما مطالعات ما برای این طرح خیلی عظیم ،بسیار مقدماتی بود.
آقای دکتر، وقتی صحبت از اقیانوس‌ها و لزوم شناخت آنها به میان می‌آید، در منظر عمومی این سوال مطرح می‌شود که ما کجا و اقیانوس‌ها کجا؟ و اصلا چرا باید آب‌هایی که فرسنگ‌ها با آنها فاصله داریم، برایمان مهم باشند؟چگینی:اقیانوس‌شناسی در تمام دنیا موضوع بسیار مهم و قابل توجهی است و ما هم به تبع کشورهای دیگر باید به آن بها بدهیم. ه طور نمونه چندی پیش پروژه‌ای با عنوان مطالعه رفتار دریاچه پشت سد کرج داشتیم. نکته جالب این است که دریاچه‌ای اینچنینی که عمق آن به بیش از 100 متر می‌رسد، اگرچه ابعاد کوچکی دارد، اما حتی از قسمت‌هایی از خلیج فارس هم عمیق‌تر است.
از منظر دیگر وقتی به تعاریف جغرافیایی اقیانوس هند نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که خلیج‌فارس و دریای عمان بخشی از این اقیانوس هستند و در واقع ایران یکی از مرزهای آن محسوب می‌شود. از نظر دیگر دریای خزر هم یک بخش از اقیانوس تتیس بوده است که درحال حاضر در کنار دریای آرال، دریای مدیترانه و دریای سیاه بقایای این اقیانوس منقرض شده محسوب می‌شوند. متاسفانه در حال حاضر به دلیل آن‌که در زمان شوروی سابق، آب رودخانه‌هایی که به آرال منتقل می‌شدند برای کشت پنبه منحرف شدند، تنها دریاچه‌ای کوچک از آن باقی مانده است. متاسفانه این فرآیندی است که بتدریج برای دریاچه ارومیه هم حادث می‌شود که بخشی از این فاجعه به علت خشکسالی‌های اخیر است و بخش دیگر به سدهای زیادی مربوط می‌شود که روی رودخانه‌های حوزه آبریز آن ایجاد شده‌اند.
البته به نظر نمی‌رسد این فرآیند خیلی هم تدریجی باشد کما این‌که خشک شدن دریاچه ارومیه حتی زودتر از پیش‌بینی‌ها و هشدارها در حال وقوع است.
چگینی:بله، متاسفانه شرایط موجود باعث شده که دریاچه ارومیه هم به سرنوشت مشابه آرال دچار شود.

در واقع به اعتقاد خیلی از کارشناسان ما دست روی دست گذاشته ایم تا این اتفاق رخ دهد.
چگینی:نه ما غافل نیستیم و می‌دانیم که چه اتفاقاتی قرار است بیفتد اما شاید نتوانیم جلویش را بگیریم. ما نمی‌توانیم منتظر بمانیم تا روزی بیابان وسیعی برایمان باقی بماند و شاهد باشیم که 8 ـ 7 استان از نظر زیست‌محیطی تخریب شده‌اند. یعنی اگر آنجا بیابان شود، آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، زنجان، قزوین، تهران و استان‌های شمالی کشور همه تحت تاثیر قرار می‌گیرند. لذا این مساله فاجعه زیست‌محیطی است و ما نمی‌توانیم نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم. در حالی‌که دریاچه‌های داخلی می‌‌توانند قطب گردشگری باشند باید با مطالعه جدی از تخریب سرمایه ملی جلوگیری شود، دریاچه پریشان و دریاچه زریوار از دریاچه‌هایی هستند که هم موجب آبادانی و زیبایی می‌شوند و هم محلی برای کسب درآمد مردم و امرار معاش مردم منطقه هستند و نابودی آنها، صدمات جبران‌ناپذیری را به محیط زیست استان‌های اطرافشان خواهد زد، از این رو، نباید نسبت به آنها بی‌تفاوت باشیم؛ ما حتی دغدغه‌های آنها را نیز داریم. منتها مسائل مهم‌تری هم هست که هنوز فرصت نکرده‌ایم به آنها بپردازیم و با کمبود بودجه مواجهیم.
=================================

منبع :
http://khabaronline.ir/detail/210502
 
آخرین ویرایش:

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
یک سوال

این جلبکها را نمیتوان توی پروژه ایران رود از شمال تا جنوب ایران تولید کرد؟

===========================================
lord aragon

پروژه ی ایران رود به چه مزیتی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


بله می شود استفاده کرد ( عرض جغرافیایی چابهار گر مای مناسبی دارد)



تاپیک: فوتو بیوراکتور ها - انواع - طراحی
 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز

Exxon Refocusing Algae Biofuels Program After $100 Million Spend


By Andrew Herndon - May 21, 2013 7:37 AM GMT+0430
Exxon Mobil Corp. (XOM), which has invested more than $100 million to develop algae-derived biofuels, is refocusing its research with Synthetic Genomics Inc. after almost four years of work failed to produce economically viable results.Exxon, the world’s biggest maker of gasoline and diesel, and Synthetic Genomics “have gained significant understanding of the challenges that must be overcome to deliver scalable algae-based biofuels,” Exxon spokesman Charles Engelmann said yesterday by e-mail. The company, based in Irving, Texas, began the program in 2009 and said it would invest $600 million to develop fuels within a decade. It has already spent more than $100 million, Engelmann said.Exxon and Synthetic Genomics have been exploring algae as a source of oil that could be converted in existing refineries to conventional transportation fuels such as gasoline, diesel and jet fuel. Algae cells produce lipids, or oils, as they grow that can be harvested to make fuels. The companies have collected thousands of wild algae strains that thrive on sunlight and carbon dioxide and optimized them for oil production using biotechnology in the lab, though that work has had limitations, said Synthetic Genomics’ Chief Technology Officer James Flatt.Results since 2009 have indicated that “simple modifications of natural algae would not provide a level of performance that we believed would be economical or viable for a commercial solution,” Flatt said yesterday by telephone.The companies currently are placing greater emphasis on “basic science” to develop algae strains that can reproduce quickly, yield large concentrations of oils and survive in varying conditions, Synthetic Genomics said May 16. The next phase of research will include “more comprehensive changes to algae metabolism so that they can realize economical levels of oil production,” Flatt said.
‘Synthetic Cell’
Synthetic Genomics has narrowed down more than 20,000 algae strains in nature to less than 10 that “we think have the best potential,” and it will alter their genetic makeup using the discoveries of its pioneering co-founder, J. Craig Venter, he said. Venter’s nonprofit institute in May 2010 announced that it had copied a bacterium’s entire genome and transplanted it into a related organism, where it functioned normally, becoming the first life form created entirely with man-made DNA.Synthetic Genomics can “apply much of what we’ve learned in developing the synthetic cell to making similar types of changes to algae,” Flatt said. That differs from changing only one or two genes at a time, and the “large pieces of DNA” that are added will program the cells to maximize oil production, he said. “The ultimate benefit of all that is to speed up the process.”Exxon Chief Executive Officer Rex Tillerson said March 7 on PBS television’s “Charlie Rose” show that its investments in algae biofuels may not succeed for at least another 25 years. Engelmann reiterated similar expectations yesterday.

===============================================================
منبع :
http://www.bloomberg.com/news/2013-...biofuels-program-after-100-million-spend.html


l/

600 میلیون دلار سرمایه گذاری برای تولید بیودیزل از جلبک ( توسط شرکت خصوصی در خارج از کشور)


مبلغ یک ماه یارانه ی مرم ایران= یک میلیارد دلار (600 میلیون دلار+ 400 میلیون دلار )
 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
یعنی حدود 6 ماه یارانه ی مردم ایران




درآمد بیشتر از نفت و گاز؟؟؟؟؟ یعنی درآمد از خارج کشور وارد کشور می شود یا در داخل کشور از این جیب مردم به این جیب مردم وارد می شود؟؟؟؟

تعریف علمی و اقتصادی درآمد رو کسی از دوستان میتونه بیان کنه؟؟؟


درآمد ( income )

درآمد مقدار پولی است که تولیدکنندگان با فروش محصولات یا خدمات خود به دست می‌آورند. هنگامی که یک موسسه خدماتی برای دیگران انجام دهد و یا کالایی به آنان تحویل دهد، در ازای آن مبلغی از ایشان دریافت می‌نماید یا معادل آن مبلغ از ایشان طلب‌کار می‌شود، و یا از ایشان سند (چک، سفته و ...) دریافت می‌کند. تمام این موارد موجب افزایش دارایی شرکت می‌گردد و چنین افزایش در دارایی، درآمد خوانده می‌شود.
هر گونه افزایش در صندوق موسسه درآمد محسوب نمی‌گردد، به عنوان مثال:

  • دریافت وام نقدی از یک بانک کسب درآمد نیست، زیرا معادل دریافت این مبلغ شرکت به بانک بدهکار می‌گردد و در ترازنامه دارایی و بدهی افزایش میابد.
  • وصول مطالبات از بدهکاران درآمد محسوب نمی‌گردد زیرا در اثر این موضوع نوعی از دارایی (حساب بدهکاران) به نوع دیگری از دارایی (حساب صندوق) تغییر شکل میابد.
به زبان دیگر، لازمه تحصیل درآمد افزایش سرمایه می‌باشد.

انواع درآمد

در آمد حاصل از فروش کالا یا خدمات غالبا فروش خوانده می‌شود. برای شناسایی سایر منابع درآمد اصطلاحات دیگری مانند حق‌الزحمه خدمت حرفه‌ای، کارمزد، کرایه و درآمد بهره به کار می‌رود.

منبع :
http://en.wikipedia.org/wiki/Income



 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
Opportunity cost = هزینه فرصت

Opportunity cost = هزینه فرصت

هزینه فرصت



یکی از اصول اساسی اقتصاددانان این است که منابع کمیاب می‌باشند. این بدان معناست که هرگاه ما تصمیم به استفاده از یک منبع می‌گیریم، در واقع ما از فرصت استفاده کردن از آن منبع در جایی دیگر و به شکلی دیگر، چشم پوشی کرده‌ایم. این موضوع به کرات در زندگی روزمرهٔ ما قابل مشاهده است، جایی که ما دائماً در حال تصمیم‌گیری هستیم که با درآمد و زمان محدود خودمان چه کاری انجام دهیم. آیا باید به سینما برویم و یا برای امتحان هفتهٔ آینده خود مطالعه کنیم؟ آیا باید به شهر x سفر کنیم یا یک ماشین بخریم؟ آیا باید ادامهٔ تحصیل بدهیم یا بلافاصله بعد از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه وارد بازار کار شویم؟ در هر کدام از این موارد، در واقع هر انتخاب فرصت انجام دادن کار دیگر را از ما می‌گیرد.



تعریف هزینهٔ فرصت

اگر یک فرد و یا یک بنگاه، از میان چندین انتخاب متفاوت یکی را برگزیند، هزینهٔ فرصت این فرد یا بنگاه، معادل است با هزینه مرتبط با بهترین انتخاب ممکن از بین سایر انتخاب‌های باقی‌مانده که از آن صرف نظر شده‌است. البته بیشتر اوقات در اقتصاد هزینهٔ فرصت در پروژه‌های اقتصادی مطرح می‌گردد و هدف اصلی از طرح آن نیز بررسی تخصیص بهینه منابع موجود است. مفهوم هزینهٔ فرصت نقش مهمی را در تضمین اینکه منابع کمیاب به صورت کارا مورد استفاده قرار گرفته‌اند یا نه، بازی می‌کند. بنابراین محدود به هزینه‌های پولی و یا مالی نمی‌شود و هر چیزی که دارای ارزش باشد و از آن صرف نظر شده باشد، می‌تواند به عنوان هزینهٔ فرصت تلقی شود. از آن جمله می‌توان به هزینهٔ واقعی محصول صرف نظر شده، زمان و یا لذت از دست رفته اشاره کرد.
مثال‌هایی برای هزینهٔ فرصت


  • فرض کنید شخصی که ۱۰۰۰۰ تومان دارد، می‌تواند یا یک کتاب بخرد و یا یک لباس. اگر او کتاب بخرد، هزینهٔ فرصت او لباس خواهد بود و اگر او لباس را بخرد، هزینهٔ فرصت او کتاب خواهد بود. اگر تعداد انتخاب‌های ممکن برای این شخص بیشتر از ۲ مورد باشد و او یکی را انتخاب کند، هزینهٔ فرصت او، بهترین انتخاب از بین انتخاب‌های باقی‌مانده خواهد بود.
  • فرض کنید شما تصمیم می‌گیرید برای ادامهٔ تحصیل وارد دانشگاه شوید. در این صورت فرض کنید که هزینه‌های شما اعم از هزینهٔ رفت‌وآمد و خرید کتابها و… معادل با ۱،۴۰۰،۰۰۰ تومان باشد. آیا هزینهٔ فرصت رفتن شما به دانشگاه همین مقدار خواهد بود؟ مسلماً اینطور نیست. شما همچنین باید هزینهٔ فرصتِ مدت زمانی را که صرف مطالعه کردن و رفتن به کلاس درس کرده‌اید، در نظر بگیرید. تصور کنید که اگر شما زمان خود را به جای ادامهٔ تحصیل، صرف یک کار تمام وقت می‌کردید، می‌توانستید درآمدی معادل با ۱،۶۰۰،۰۰۰ تومان داشته باشید. اگر شما هزینهٔ واقعیِ تحصیل و درآمدی که از آن صرف نظر کرده‌اید را جمع کنید (یعنی ۳،۰۰۰،۰۰۰ تومان)، این مقدار معادل خواهد بود با هزینهٔ فرصت تحصیل شما در دانشگاه.
طبقه‌بندی هزینه‌ها با دیدگاه نقدی یا غیرنقدی بودن آنها

هزینهٔ ضمنی (Implicit Costs): اگر هزینه‌ای که بنگاه متحمل می‌شود به صورت پرداخت غیر نقدی باشد، به آن هزینهٔ ضمنی گفته می‌شود.
هزینهٔ واضح (Explicit Costs): اگر هزینه‌ای که بنگاه متحمل می‌شود به صورت نقدی باشد، به آن هزینهٔ واضح گفته می‌شود.
تمایز بین هزینه‌های ضمنی و آشکار، یک تفاوت کلیدی در چگونگی آنالیز یک فعالیت توسط یک اقتصاددان و یک حسابدار را آشکار می‌سازد. اقتصاددانان علاقه‌مند به مطالعة این موضوع هستند که بنگاه‌ها، چگونه تولید کرده و چگونه در مورد تعیین قیمت محصول خود تصمیم گیری می‌کنند. از آنجائیکه این تصمیم گیری‌ها بر پایة هزینه‌های واضح و ضمنی می‌باشند، لذا اقتصاددانان به هنگام اندازه گیری هزینه‌های یک بنگاه، هر دو نوعِ این هزینه‌ها را در نظر می‌گیرند. در نقطة مقابل، حسابداران وظیفة کنترل جریان ورود و خروج پول نقد به بنگاه‌ها را بر عهده دارند و در نتیجه آنها فقط هزینه‌های واضح را در نظر می‌گیرند. برای روشن شدن این مطلب به مثال‌های زیر توجه کنید:

  • شخصی را در نظر بگیرید که صاحب یک رستوران می‌باشد. این شخص مسلط به کار با رایانه بوده و در صورتی که به عنوان یک برنامه‌نویس فعالیت کند، می‌تواند به ازای هر ساعت کار درآمدی معادل با ۵۰۰۰ تومان کسب نماید. حال اگر این شخص به جای کار کردن به عنوان یک برنامه‌نویس، در رستورانش مشغول به کار شود، حسابدار این رستوران این ۵۰۰۰ تومان در ساعت را به عنوان هزینهٔ تهیهٔ غذا در نظر نخواهد گرفت. در واقع اینجا، هزینهٔ از دست دادن ۵۰۰۰ تومان در ساعت در عوض یک ساعت کار کردن در رستوران، یک هزینهٔ ضمنی می‌باشد. در واقع اگر شخص در رستوران کار کند، هیچ ۵۰۰۰ تومانی را پرداخت نخواهد کرد. اما یک اقتصاددان این ۵۰۰۰ تومان که از آن صرف نظر شده است را هم جزء هزینه‌ها در نظر می‌گیرد، چرا که این ۵۰۰۰ تومان در ساعت هم بر روی تصمیم‌گیری شخص در مورد فعالیت رستورانش تأثیرگذار خواهد بود. برای مثال اگر این میزان دستمزد، از ۵۰۰۰ تومان به ۱۵۰۰۰ تومان در ساعت افزایش پیدا کند، ممکن است شخص به این نتیجه برسد که رستوران خود را تعطیل کرده و به عنوان یک برنامه‌نویس تمام وقت شروع به فعالیت کند.
  • یک هزینهٔ ضمنی بسیاری از فعالیت‌ها، هزینهٔ فرصت سرمایه مالیای است که در آن فعالیت سرمایه‌گذاری شده است. برای مثال فرض کنید که شخصی ۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان از پس‌اندازش را صرف خرید یکسوپر مارکت کرده است. اگر این شخص به جای خرید سوپر مارکت، پولش را در حساب بانکیاش قرار می‌داد و از نرخ سود سالیانهٔ ۱۵ درصد بهره مند می‌شد، آنگاه به ازای هر سال، سودی معادل با ۱۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان بدست می‌آورد. بنابراین این شخص با خرید این سوپر مارکت، از این ۱۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان صرف نظر کرده است. در واقع این ۱۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان یکی از هزینه‌های ضمنی این شخص برای خرید سوپرمارکت است.
هزینه‌های فرصت در مصرف

هزینه فرصت نه تنها برای اصطلاحات مادی و مالی به کار نمی‌رود بلکه اصطلاحی است برای هر چیز دارای ارزش. به عنوان مثال شخصی که تمایل دارد هر دو برنامه تلویزیونی را که همزمان پخش می‌شود نگاه کند می‌تواند فقط یکی از آن برنامه‌ها را نگاه کند بنابراین هزینه فرصت تماشای "دلاس" نمی‌تواند باعث لذت از دیگر برنامه‌های موردعلاقه‌اش شود(همچون برنامهٔ سلسله). اگر شخصی یکی از برنامه‌ها را ضبط کند وقتی که برنامهٔ دیگر را نگاه می‌کند هزینه فرصت می‌تواند مدت زمانی باشد که فرد برای تماشای برنامه در مقابل برنامه‌های دیگر می‌گذارد. در موقعیت رستوران هزینه فرصت می‌تواند آزمایش غذای ماهی باشد. هزینه فرصت هزینهٔ سفارش هردو غذا می‌تواند دوگانه باشد. بیش از۲۰ دلار برای خرید غذای دوم: یک خانواده ممکن است تصمیم بگیرد که دورهٔ تعطیلی کوتاه مدت را برای سفر به " دایسنیلند" استفاده کند بیش از آنکه به کارهای خانه رسیدگی کند. هزینه فرصت داشتن فرزندان شادتر می‌تواند یک حمام تعمیر شده باشد. در حفاظت محیطی هزینه فرصت همچنین قابل اجراست این مطب می‌تواند در قانون اثبات شود که باید بوی سرطانزای بنزین به طور کامل از بین برود. متأسفانه این مسئله نیازمند پالایشگاه‌هایی است که تجهیزاتی با قیمت میلیون‌ها دلار را نصب کند و هزینه را به عهدهٔ مصرف کننده‌ها بگذارد. تعداد قابل توجهی از موارد سرطانی مربوط به بنزین است. اگرچه کم است اما چند مورد را در سال می‌توان در کشور ایالات متحده تخمین زد. بنابراین تصمیم کاهش بوها به خاطر هزینه فرصت مورد انتقاد قرار گرفته است. صدها میلیون دلار که برای این طرح صرف شده می‌توانست در مورد دیگری که بسیار سودمندتر است همچون کاهش مرگ و میر از طریق سرطان و اتومبیل مصرف شود. این اعمال (یا صریح تر یکی از بهترین آنها) هزینه فرصت کاهش بوی بنزین هستند




منبع :
http://en.wikipedia.org/wiki/Opportunity_cost
 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
شرکت پیمان کار دوم - قرار گاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) - شماره 2

شرکت پیمان کار دوم - قرار گاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) - شماره 2

تلفن تماس: 88085700نشانی: تهران شهرک قدس - فاز 4 - خیابان زرافشان - تقاطع فلامک - شماره 221

پست الکترونیکی قرب : info@khatam.net



سایت:
http://www.khatam.com/?part=menu&inc=&id=99


========================================


« قرب در یک نگاه »

درطول سال های دفاع مقدس یگان های مهندسی باتوجه به روحیه اعتقادی و مردمی با بکارگیری امکانات محدود موجود و استفاده از ابتکار وخلاقیت ها در امور مهندسی اقدام به احداث خاکریز‏، راه ، پل ، سنگر و .... می نمودند . سه نمونه از آن ابتکارها که در عملیات ها تاثیر تعیین کننده ای داشت . شامل : 1 – ایجاد جاده هور العظیم به طول ده ها کیلومتر 2- احداث پل شناور خیبر به طول 14 کیلومتر 3 – احداث دو پل عظیم بر روی رودخانه اروند رود به طول 900 متر .
پس از پایان دفاع مقدس به لحاظ ضرورتهای بازسازی و تکنولوژی ، شرایط ویژه ای جهت فعالیتهای مهندسی در مجموعه سپاه ایجاد گردید . بر اساس اصل 147 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که نیروهای مسلح رادر زمان صلح موظف به مشارکت در بازسازی و سازندگی می نماید و بر مبنای ابلاغ فرماندهی کل قوا در سال 1368 مبنی بر مشارکت مهندسی سپاه در بازسازی و سازندگی کشور، پس از جنگ با استفاده از تجارب گذشته بخشی از امکانات و منابع انسانی در سازمان مستقلی تحت عنوان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) سازماندهی شده و وارد عرصه سازندگی گردیدند.
قرب از آن سال تاکنون با رشد شاخص های کمی ( تعداد کارکنان ، حجم بالای پروژه ها ، میزان سرمایه ) و کیفی (توان فنی و مدیریتی) با ورود به عرصه های جدید و پروژه های پیچیده ای که قبلا توسط پیمانکاران خارجی انجام می شد و همچنین با حضور در مناطق محروم ، ناامن و دور افتاده خدمات چشمگیر انجام داده است .
قرب با بهره گیری از ده ها گروه اجرایی و شرکت های تابعه و همکار تا کنون تعداد 1836 پروژه در رشته های تخصصی نظیر سد وبند ، شبکه آبیاری و زهکشی ، ابنیه مسکونی و اداری ، راه و ابنیه ، تونل و سازه های زیر زمینی ، بندر و سازه های دریایی ، خدمات مهندسی ، تاسیسات نفت-گاز و پتروشیمی ، مخازن و تصفیه خانه ، سازه های فلزی ، خدمات صنعتی ، حمل و نقل ، خطوط انتقال (نفت ، گاز ، آب و فاضلاب )، سازها و شناورها ، معدن و کشاورزی را به اتمام رسانیده و تعداد 288 پروژه دیگر را هم در دست اجرا دارد که بخشی از این فعالیت ها در مناطق محروم انجام می شود.
با نگاه به روند رو به رشد گروه های اجرایی قرب در اخذ گواهینامه استانداردها تاکنون اکثر گروهها موفق به اخذ استاندارد ISO-9001 و بعضی استانداردهای ‏ٍ‏‏‏ TS-29000و OHSAS-18001 گردیده و همچنین 'گروههای اجرایی قرب دارای 55 نوع پایه درجه یک در رشته های مختلف بوده که قرب را به عنوان یک پیمانکار توانمند در کشور مطرح و منجر به ارایه پروژه های مهمی مثل ( خط انتقال گازعسلویه به ایرانشهر ، خط هفت متروتهران ، مجتمع پتروشیمی کاویان ، طرح توسعه بندر شهید رجایی ، بندر شهید بهشتی و ....) شده است . که این فعالیت های بی وقفه قرب منجر به ابلاغ فرماندهی کل قوا در سال1384مبنی بر «همکاری با دولت درکار سازندگی حتی به صورت بیش از گذشته اقدام شود.» گردید.
با توجه به فعالیت های سازندگی انجام شده اهم اهداف و راهبردهای قرب در امر سازندگی عبارتند از :

  • کمک به اجرای برنامه های دولت جمهوری اسلامی ایران
  • استفاده بهینه از منابع و امکانات و استعداد های عمرانی و اقتصادی
  • کسب تجربه و دانش فنی به منظور افزایش توان رزمی و دفاعی
  • ایجاد بستر مناسب برای مشارکت نیرو های بسیجی در توسعه اقتصادی کشور
  • کمک به مناطق محروم و خدمات رسانی به مردم از محل منابع قرب
با استعانت از خداوند منان ، قرب افتخار دارد همانند سابق از توان و تخصص مهندسی و اجرایی سایر شرکت ها و نهادهای مهندسی در زمینه مختلف موجود ، جهت آبادانی ایران اسلامی و خدمت به ملت شریف و بزرگوار ایران استفاده نماید.


http://www.khatam.com/?part=menu&inc=menu&id=98

===========================================================================
چگونگي لزوم ايجاد محروميت زدايي در قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء ص
مقدمه :
از بدو پيروزي انقلاب اسلامي، بنيان گذار كبير انقلاب حضرت امام خميني (ره) تمام هم و غم خود را به حمايت از محرومين گماشتند به طوري كه پيروزي انقلاب را مرهون زحمات و جانفشاني هاي مستضعفان مي دانستند.توصيه هميشگي حضرت امام به مسئولين رسيدگي به محرومين بود به گونه اي كه آنها را ولي نعمت هاي ما دانسته و صريحاً فرمودند؛ بر هيچ كس پوشيده نيست آن طبقه اي كه اين نهضت را به ثمر رسانيد، طبقه محروم بود.پس از رحلت حضرت امام (ره)، مقام معظم رهبري به تاسي از آن پير فرزانه اين امر مهم را سر لوحه امور قرار داده و فرمودند محرومي تها با تلاش مسئولين و مردم ريشه كن شود. در راستاي تدابير معظم له، به منظور عمق بخشي داخلي و تثبيت كارآمدي نظام، سپاه پاسداران اقدام به تشكيل و راه اندازي سازماني در جهت محروميت زدايي نموده است.سابقه:
بر اساس ابلاغيه سردار فرمانده محترم كل سپاه، رسالت و مأموريت هاي سپاه ابلاغ و بخشي از ابلاغيه مذكور در ارتباط مستقيم با سازندگي و محروميت زدايي بشرح متن متعاقب مرتبط بود
رسالت سپاه:
پاسداري از انقلاب اسلامي و دستاوردهاي آن در برابر سه طيف، تهديد سخت، نيمه سخت و نرم و كمك به توسعه و تعميق انقلاب اسلامي در داخل.
ماموريت سپاه (در راستاي عمق بخشي داخلي):
الف - كمك به دولت در سازندگي و كارهاي امدادي و اجراي طرح هاي ملي با بهره گيري از توان مازادب - هر مأموريتي كه مقام معظم رهبري در امور پاسداري از انقلاب اسلامي و دستاوردهاي آن ابلاغ فرمايندفرآيند شكل گيري :
1- سردار فرمانده محترم كل سپاه راه اندازي قرب كوثر -محرومیت زدایی- را به صورت شفاهي از تاريخ 1/ 10 / 1387 به جانشين قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء ص ابلاغ نموده اند.2- براساس نامه سردار جانشين محترم قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء (ص) راه اندازي قرب كوثر را ابلاغ و كليه رده هاي تابعه را به دريافت مجوز براي اجراي پروژه هاي محروميت زدايي ملزم كرده اند.

http://www.khatam.com/?part=menu&inc=menu&id=106

======================================================================

صفحه نخست

»
پروژه ها

» عمران و صنعت

» کانال و شبکه های آبیاری و زهکشی



کانال و شبکه های آبیاری و زهکشی
با توجه به نقش ویژه آبیاری و زهکشی در توسعه کشاورزی ، آبادانی، احیای اراضی و در نتیجه، محرومیت زدایی، این قرارگاه با اجرای پروژه های بزرگ و عظیم در گرایش کانال و شبکة آبیاری و زهکشی ، توانایی های خود را در این زمینه به نمایش گذاشته است.
اهم پروژه های در دست اجرا :

  • شبکه آبیاری و زهکشی دشت قره ضیاءالدین
  • اجرای کانال اصلی انتقال آب سد گاران به مریوان
  • شبکه آبیاری و زهکشی دویرج و بازسازی سد انحرافی
  • کانال انتقال آب چالوس، قطعه دوم
اهم پروژه های اجرا شده:

  • احداث قطعه دوم زهکش اصلی دشت آزادگان
  • قطعه دوم و چهارم کانال انتقال آب شهید چمران
  • شبکه آبیاری و زهکشی ناحیه عمرانی R 2 (خوزستان)
  • شبکه اصلی دشت لیشتر
  • کانال مرکزی زرینه رود
  • کانال زه آب بر دهخدا
  • طرح آبیاری و زهکشی کرخه - دشت آزادگان
  • شبکه اصلی آبیاری و زهکشی اردبیل واحد عمرانی یکم
  • اجرای شبکه توزیع آبیاری تحت فشار از سد حسنلو نقده
  • کانال کنترل سیلاب خلف آباد
  • آبیاری و زهکشی طرح رامشیر



http://www.khatam.com/?part=menu&inc=menu&id=140

==========================================================================



بنادر و سازه های دریایی
با توجه به اینکه اجرای سازه های دریایی، همواره از صعوبت خاصی برخوردار است و کمتر پیمانکاری تمایل به اجرای این پروژه ها دارد، قرارگاه با درک اهمیت و نقش اسکله ها و سازه های دریایی در اقتصاد کشور، وارد این عرصه گردید و با اجرای چندین اسکله و موج شکن بزرگ، به دانش فنی کار دست یافت و در حال حاضر با برخورداری از امکانات و تجهیزات خاص مانند: بارج،شمع کوب، جرثقیل های بزرگ، شناور های لایروب و.... قادر است هرگونه اسکله و موج شکن را طراحی، احداث و یا ترمیم نماید.
اهم پروژه های در دست اجرا :
  • فاز 2 طرح توسعه مجتمع بندری شهید رجایی
  • بندر خدماتی تمبک – فاز 12 پارس جنوبی
  • توسعه بندر شهید بهشتی چابهار
  • بندر LNG
  • شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس
  • حوض های خشک مجتمع کشتی سازی خلیج فارس
  • استحصال زمین در مجتمع پتروشیمی عسلویه (بخش غربی- قسمت 4 از فاز 2 توسعه)
  • موج شکن شرقی مجتمع بندری کاسپین انزلی
  • طرح توسعه اراضی شرقی بندر نوشهر
اهم پروژه های اجرا شده:
  • بندر پتروشیمی پارس
  • فاز1 طرح توسعه مجتمع بندری شهید رجایی
  • بندر خدماتی پارس
  • ترمیم اسکله های بتنی بندر امام خمینی (ره)
  • اجرای اسکله 150 هزار تنی و تعمیرات اسکله های شرقی و غربی بندر امام خمینی(ره)
  • فاز اول توسعه اسکله های بندر تجاری کیش
  • احداث دو پست اسکله های 8 و 9 بندر خدماتی پارس
  • استحصال و آماده سازی زمین در شرکت سهامی پتروشیمی خارک
  • احداث اسکله اضطراری جهت شرکت هیوندای در منطقه عسلویه
  • احداث دلفین مهاری اسکله سیلوی غلات بندر امام خمینی (ره)




http://www.khatam.com/?part=menu&inc=menu&id=137

=============================================================


خطوط انتقال
قرارگاه در طی دو دهه فعالیت در عرصه سازندگی کشور اسلامی پروژه های خطوط انتقال نفت و گاز تا قطر دو هزار میلی متر در مناطق مختلف خشکی و دریا طبق آخرین استانداردهای فنی اجرا نموده است.
حضور موفق در این حوزه و انجام پروژه های متعدد و راهبردی در مناطق صعب العبور و نا امن نشان از توانمندی و قابلیت های فنی این مجموعه عظیم پیمانکاری دارد.

جدول پروژه های در دست اجرا و خاتمه یافته گرایش خطوط انتقال:
موضوع پروژهدر دست اجراخاتمه یافتهجمع پروژه
خط انتقال گاز54247
خط انتقال نفت167
جمع کل64854


http://www.khatam.com/?part=menu&inc=menu&id=134

===============================================================================================

سردار عبداللهی: آماده کمک به دولت هستیم
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبياء(ص) با اعلام آمادگی برای کمک به دولت گفت: در گذشته نیز جلساتی با برخی وزرا ازجمله نفت و راه داشته‌‌ایم که نتایج خوبی هم به دست آمده است.
به گزارش روابط عمومي و تبليغات قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياء(ص) به نقل از خبرگزاری فارس، سردار عبداللهي با اشاره به سابقه فعالیتهای این قرارگاه در حوزه های سازندگی اظهار داشت: قرارگاه خاتم دو دهه است که مسئولیت اجرای بسیاری از پروژه‌های بزرگ کشور را به عهده گرفته و در بحث‌های سازندگی، مجری پروژه‌های بزرگی در کشور است که برای نمونه می‌توان به پروژه‌های عسلویه، زیرساختهای ریلی و جاده‌ای مثل آزادراه حرم تا حرم که از قم تا مشهد است و پروژه‌های دیگر در قالب کارخانجات و معادن اشاره کرد.
عبداللهی افزود: مثلا پروژه حرم تا حرم یک آزادراه است که احداث آن، اثرات فراوانی در حوزه ایمنی و امنیت جاده‌ای و نیز کوتاه شدن مسیر خواهد داشت که همین کوتاهی مسیر، منجر به کاهش مصرف سوخت نیز خواهد شد.
وی با بیان اینکه این بزرگراه موجب سبک شدن بار ترافیک جنوب و غرب کشور به تهران می‌شود، ادامه داد: اتمام فاز اول این بزرگراه با سرعت در حال انجام است و حدفاصل قم تا سمنان و گرمسار در 2-3 ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبياء(ص) با اعلام آمادگی برای کمک به دولت در حوزه‌های عمران و سازندگی، درخصوص اینکه چند پروژه مدنظر روحانی برای واگذاری به سپاه چیست، تصریح کرد: امروز هم قرارگاه خاتم در پروژه‌های بزرگ ملی حضور دارد اما اینکه منظور آقای رییس جمهور دقیقا چه پروژه‌هاییست، هنوز نمی‌دانیم.
سردار عبداللهی با بیان اینکه قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) پروژه‌های محوله را با همکاری بخش خصوصی و بکارگیری پیمانکاران این بخش انجام می‌دهد، در خصوص برگزاری جلسات با دولت در این رابطه اظهار داشت: البته در گذشته نیز این جلسات بوده و مثلا در مذاکرات با وزرای نفت، راه و سایر وزرا و ارتباط کاری که با هم داشتیم، نتایج خوبی نیز گرفته‌ایم.
وی در خصوص ابلاغیه فرمانده کل سپاه مبنی بر ممنوعیت ورود قرارگاه خاتم به پروژه‌های زیر 100 میلیارد تومان گفت: این موضوع کاملا رعایت می‌شود و پروژه‌های قرارگاه زیر 100 میلیارد تومان نیست. ما از پروژه‌های کوچک عبور کردیم.
فرمانده قرارگاه سازندگی سپاه، با اشاره به نامگذاری سال جاری به نام حماسه سیاسی و اقتصای از سوی رهبر معظم انقلاب، گفت: حماسه سیاسی در این سال توسط مردم شکل گرفت و ما هم با تمام وجود آماده تحقق حماسه اقتصادی هستیم و این آمادگی را داریم تا برای اجرای پروژه‌های بزرگ ملی درجهت رونق مسائل اقتصادی و کمک به دولت وارد عمل شویم.
شايان ذکر است، حجت الاسلام و المسلمين حسن روحانی رییس جمهور، روز دوشنبه در بیستمین مجمع سالیانه فرماندهان سپاه با تاکید بر توانمندی این نهاد انقلابی در انجام فعالیت‌های بزرگ سازندگی و عمرانی در کشور، از سپاه خواست تا با قبول چند پروژه بزرگ ملی دولت را در این زمینه‌ها یاری دهد و سردار جعفري فرمانده کل سپاه نيز بلافاصله آمادگي سپاه پاسداران براي انجام خواسته اعلام نمود.
1392/6/27 11:35


http://www.khatam.com/?part=news&inc=news&id=1137



 
آخرین ویرایش:

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز

کانال و شبکه های آبیاری و زهکشی
با توجه به نقش ویژه آبیاری و زهکشی در توسعه کشاورزی ، آبادانی، احیای اراضی و در نتیجه، محرومیت زدایی، این قرارگاه با اجرای پروژه های بزرگ و عظیم در گرایش کانال و شبکة آبیاری و زهکشی ، توانایی های خود را در این زمینه به نمایش گذاشته است.
اهم پروژه های در دست اجرا :

  • شبکه آبیاری و زهکشی دشت قره ضیاءالدین
  • اجرای کانال اصلی انتقال آب سد گاران به مریوان
  • شبکه آبیاری و زهکشی دویرج و بازسازی سد انحرافی
  • کانال انتقال آب چالوس، قطعه دوم
اهم پروژه های اجرا شده:

  • احداث قطعه دوم زهکش اصلی دشت آزادگان
  • قطعه دوم و چهارم کانال انتقال آب شهید چمران
  • شبکه آبیاری و زهکشی ناحیه عمرانی R 2 (خوزستان)
  • شبکه اصلی دشت لیشتر
  • کانال مرکزی زرینه رود
  • کانال زه آب بر دهخدا
  • طرح آبیاری و زهکشی کرخه - دشت آزادگان
  • شبکه اصلی آبیاری و زهکشی اردبیل واحد عمرانی یکم
  • اجرای شبکه توزیع آبیاری تحت فشار از سد حسنلو نقده
  • کانال کنترل سیلاب خلف آباد
  • آبیاری و زهکشی طرح رامشیر



http://www.khatam.com/?part=menu&inc=menu&id=140

==========================================================================


تقریبا یک همچین کاری باید صورت بگیره ( فقط یک مقدار بزرگترش:D:))
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
هزینه فرصت

یکی از اصول اساسی اقتصاددانان این است که منابع کمیاب می‌باشند. این بدان معناست که هرگاه ما تصمیم به استفاده از یک منبع می‌گیریم، در واقع ما از فرصت استفاده کردن از آن منبع در جایی دیگر و به شکلی دیگر، چشم پوشی کرده‌ایم. این موضوع به کرات در زندگی روزمرهٔ ما قابل مشاهده است، جایی که ما دائماً در حال تصمیم‌گیری هستیم که با درآمد و زمان محدود خودمان چه کاری انجام دهیم. آیا باید به سینما برویم و یا برای امتحان هفتهٔ آینده خود مطالعه کنیم؟ آیا باید به شهر x سفر کنیم یا یک ماشین بخریم؟ آیا باید ادامهٔ تحصیل بدهیم یا بلافاصله بعد از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه وارد بازار کار شویم؟ در هر کدام از این موارد، در واقع هر انتخاب فرصت انجام دادن کار دیگر را از ما می‌گیرد.

منبع :
http://en.wikipedia.org/wiki/Opportunity_cost



تمام نوشته ها یک طرف این یک پستی که برات قرار میدهم یک طرف خوب به دقت بخوان


منابع مالی جهان: کلیات
در اصطلاح اقتصادی، مدیریت ثروت و سرمایه های تولید شده جهان بصورت عملیات بانکی و دارائیهای نقدی و غیر نقدی درقالب صنعت مدیریت دارائیها شناخته میشود. طبق اعلام موسسه آمریکائی موسسه مطالعات صنعتی جهانی(GIA) بازار صنعت مدیریت دارائیهای جهان(Global Asset Management Market)تا سال 2015 به رقمی حدود 140 تریلیون دلار خواهد رسید.
طبق اعلام مستندات دانشنامه جهانی ویکی پدیا تقسیم بندی صنعت مدیریت دارائیهای جهان به شرح ذیل میباشد:
http://www.iran-eng.com/#_edn1
Global assets under management.

توضیح اینکه دارائیهای 55 میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی ایران، جزئی از 9/3تریلیون دلار در گزینه ششم یعنی Sovereign wealth funds محسوب میشود.
همچنین بعنوان نمونه ای از شرکتهای مدیریت دارائی، شرکت BlackRock آمریکا است که در سال 2012 طبق اعلام دانشنامه جهانی ویکی پدیا، دارائیهای تحت مدیریت این شرکت 7/3 تریلیون دلار بوده است. این شرکت مدیریت سرمایه گذاری آمریکائی که در شهر نیویورک مستقر بوده و سهامی عام میباشد (هر شخصی میتواند از طریق بورسهای بین المللی سهام آن را خریداری نماید) بزرگترین شرکت مدیریت دارائی جهان محسوب میشود که در سال 2009 شرکت سرمایه گذاران جهانی بارکلیز را خریداری نمود.
از طرف دیگر طبق اعلام دانشنامه جهانی ویکی پدیا، دارائیهای صنعت مدیریت صندوقهای جهان (Assets of Global Fund Management) در سال 2011حدود 8/79تریلیون دلار بوده است.

اگر ذخایر اثبات شده نفت جهان، بعنوان دارائیهای مهم در حال بهره برداری را نیز جزء دارائیهای مالی که سالیانه 36 میلیارد بشکه تولید و به فروش میرسد را نیز جزء دارائیهای جهان حساب کنیم، طبق اعلام مراجع رسمی بین المللی ذخایر اثبات شده جهان حدود 324/1 تریلیون بشکه هستند که با احتساب هر بشکه 110 دلار 640/145 تریلیون دلار ارزش دارائیهای اثبات شده نفتی جهان خواهد بود، که در مجموع تقریب دارائیهای کل جهان بیش از 300 تریلیون دلار بر آورد میگردد.



  • تامین مالی پروژه (مشارکتی) از کارتلهای نفتی
از کل تولید روزانه 86 میلیون بشکه نفت جهان ، کشورهای خاورمیانه و آسیای میانه در مجموع روزانه 40 میلیون بشکه نفت تولید میکنند که در امد سالیانه با احتساب هر بشکه نفت 100 دلار نزدیک 5/1 تریلیون دلاردرسال میباشد.
طبق اعلام دولت امریکا کشورهای عضو اوپک که شامل کشورهای عراق، کویت، عربستان،امارات وغیره هستند ازسال2011درامدسالیانه نفتی شان ازمرز1تریلیون دلارخواهد گذشت و در مجموع تولید نفت سالیانه 4 تریلیون دلار ثروت را روانه بازارهای مالی جهان میکند.
ارتباط و همکاری با کارتلهای نفتی که همان اتحادیه های بین المللی نفتی نیز نامیده میشوند، کمک میکند تا از منابع مالی این شرکتها جهت تامین مالی طرح های سرمایه گذاری استفاده نمود. و به دلیل بین المللی بودن حوزه فعالیتها، مانند احداث پالایشگاه درکشورهای مختلف جهان امکان تامین مالی از این منابع مالی وجود دارد.
به طور خلاصه بازیگران نقش اول بازارهای نفت و گاز جهان (کارتلهای نفتی) به شرح زیر میباشند:


  • شرکت نفت آرامکوعربستان(Aramco)درآمدسالیانه790میلیارددلار(بزرگترین شرکت نفت جهان
  • شرکت اکسون موبیل آمریکا(ExxonMobil)در امد سالیانه 486 میلیارد دلار
  • شرکت نفت رویال داچ شل (SHELL) در آمد سالیانه 470 میلیارد دلار
  • شرکت نفت انگلیس بی پی (BP) در آمد سالیانه 386 میلیارد دلار
  • شرکت نفت چین سینوپک (SinoPec)در آمد سالیانه 273 میلیارد دلار
  • شرکت نفت چین پتروچینا(PetroChina) درآمد سالیانه 221میلیارد دلار
  • شرکت نفت آمریکائی چه ورون(Chevron) در آمد سالیانه253میلیارد دلار
  • شرکت نفت آمریکائی کونوکوفیلیپس(ConocoPhillips) در آمد سالیانه251 میلیارددلار
  • شرکت نفت فرانسه توتال (Total) در آمد سالیانه 218 میلیارد دلار
  • شرکت نفت ایتالیاانی (Eni) در امد سالیانه 130 میلیارد دلار
  • شرکت نفت نروژ استات اویل (STATOil) در آمد سالیانه 91 میلیارد دلار
  • شرکت نفت برزیل پتروبراس(Petrobras) در آمد سالیانه 130 میلیارد دلار
  • شرکت نفت مالزی پتروناس(Petronas)درآمد سالیانه 76
  • شرکت نفت هندوستان (Indian Oil) در آمد سالیانه 75 میلیارد دلار
  • شرکت نفت نروژ هیدرو(Hydro) در آمد سالیانه 11 میلیارد دلار
  • شرکت نفت روسیه(GAZPROM) با در آمد سالیانه 117 میلیارد دلار
  • شرکت نفت روسیه لاک اویل(Lukoil) با در آمد سالیانه 133 میلیارد دلار
  • شرکت نفت روسیه رزنفت (Rosneft) بادرآمد سالیانه 92 میلیارد دلار
  • شرکت نفت مکزیک (Pemex) با در آمد سالیانه 80 میلیارد دلار
  • شرکت نفت ونزوئلا(PDVSA)با در آمد سالیانه 90 میلیارد دلار


  • تامین مالی از خطوط اعتباری بانکهای بین المللی
بانکهای بین المللی یکی از تامین کنندگان منابع مالی بین المللی هستند. طبق اعلام دانشنامه جهانی ویکیپدیا دارائی هزار بانک اول جهان در سال مالی 2008/2009 به حدود95 تریلیون دلار رسیده بوده است که سالیانه 8/6%درصد رشد بهمراه دارد که 56 درصد این دارائیها متعلق به بانکهای اروپائی میباشد. از جمله بازیگران نقش اول این صنعت میتوان ازتعدادی بانک و موسسه مالی جهان نام برد که درمجموع با سرمایه بیش از 40تریلیون دلار پیشرو این صنعت در جهان بدین شرح میباشند:


  • بانک آمریکا(Bank of America) با دارائی 2/2 تریلیون دلار
  • رویال بانک اسکاتلند با دارائی 8/3 تریلیون دلار
  • داچ بانک آلمان با 9/2 تریلیون دلار
  • بانک پاریباس (BNP) با دارائی 3 تریلیون دلار
  • بارکلیز بانک با دارائی 5/2 تریلیون دلار
  • بانک اچ اس بی سی (HSBC) با دارائی 5/2 تریلیون دلار
  • جی پی مورگان چیس با دارائی 2/2 تریلیون دلار
  • بانک کردیت آگرو(Crédit Agricole) با دارائی 2/2 تریلیون دلار
  • گروه مالی میتسوبیشی ژاپن(Mitsubishi UFJ) با دارائی 2/2 تریلیون دلار
  • بانک میزوهو(Mizuho) با دارائی 6/1 تریلیون دلار
  • بانک لویدز(Lloyds) با دارائی 5/1 تریلیون دلار
  • بانک سیتی گروپ (Citigroup) بادارائی 8/1 تریلیون دلار
  • بانک ولز فاگو(Wells Fargo) بادارائی 3/1 تریلیون دلار
  • بانک صنعت و معدن چین با دارائی 2 تریلیون دلار
  • موسسه مالی فرانسه آکسا(AXA) با دارائی 957 میلیارد دلار
  • شرکت خدمات مالی آلمانی آلیانز(Allianz) بادارائی 817 میلیارد دلار
  • موسسه نیمه دولتی مالی آمریکائی (Fannie Mae) بادارائی 2/3 تریلیون دلار
  • موسسه مالی نیمه دولتی آمریکائی (Freddie Mac) با دارائی 841 میلیارد دلار

( آمار دارائیهای بانکی از گزارش موسسه مالی BankRate استخراج گردیده است) که البته این ارقام دارائی اظهار شده هستند و دارائی اظهار نشده و دارائیهای نامشهود بانکهای مذکور جهت پرهیز از مالیات به مراتب بیشتر از اینها میباشد. (طبق اظهارنظر کارشناسان گفته میشود که فقط دارائیDerivative Assets یا دارائیهای مشتقه بانک جی پی مورگان چیس تا 88 تریلیون دلار بالغ میشود.)


فقط یادت باشه بابت این آمار کلی وقت و هزینه گذاشته ام دستمزد آر اند دی ما یادت نره :)


http://www.iran-eng.com/#_ednref1 http://en.wikipedia.org/wiki/Global_assets_under_management
 
آخرین ویرایش:

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز


تمام نوشته ها یک طرف این یک پستی که برات قرار میدهم یک طرف خوب به دقت بخوان


منابع مالی جهان: کلیات
در اصطلاح اقتصادی، مدیریت ثروت و سرمایه های تولید شده جهان بصورت عملیات بانکی و دارائیهای نقدی و غیر نقدی درقالب صنعت مدیریت دارائیها شناخته میشود. طبق اعلام موسسه آمریکائی موسسه مطالعات صنعتی جهانی(GIA) بازار صنعت مدیریت دارائیهای جهان(Global Asset Management Market)تا سال 2015 به رقمی حدود 140 تریلیون دلار خواهد رسید.
طبق اعلام مستندات دانشنامه جهانی ویکی پدیا تقسیم بندی صنعت مدیریت دارائیهای جهان به شرح ذیل میباشد:
http://www.iran-eng.com/#_edn1
Global assets under management.



  • شرکت نفت آرامکوعربستان(Aramco)درآمدسالیانه790میلیارددلار(بزرگترین شرکت نفت جهان
  • شرکت اکسون موبیل آمریکا(ExxonMobil)در امد سالیانه 486 میلیارد دلار
  • شرکت نفت رویال داچ شل (SHELL) در آمد سالیانه 470 میلیارد دلار
  • شرکت نفت انگلیس بی پی (BP) در آمد سالیانه 386 میلیارد دلار
  • شرکت نفت چین سینوپک (SinoPec)در آمد سالیانه 273 میلیارد دلار
  • شرکت نفت چین پتروچینا(PetroChina) درآمد سالیانه 221میلیارد دلار
  • شرکت نفت آمریکائی چه ورون(Chevron) در آمد سالیانه253میلیارد دلار
  • شرکت نفت آمریکائی کونوکوفیلیپس(ConocoPhillips) در آمد سالیانه251 میلیارددلار
  • شرکت نفت فرانسه توتال (Total) در آمد سالیانه 218 میلیارد دلار
  • شرکت نفت ایتالیاانی (Eni) در امد سالیانه 130 میلیارد دلار
  • شرکت نفت نروژ استات اویل (STATOil) در آمد سالیانه 91 میلیارد دلار
  • شرکت نفت برزیل پتروبراس(Petrobras) در آمد سالیانه 130 میلیارد دلار
  • شرکت نفت مالزی پتروناس(Petronas)درآمد سالیانه 76
  • شرکت نفت هندوستان (Indian Oil) در آمد سالیانه 75 میلیارد دلار
  • شرکت نفت نروژ هیدرو(Hydro) در آمد سالیانه 11 میلیارد دلار
  • شرکت نفت روسیه(GAZPROM) با در آمد سالیانه 117 میلیارد دلار
  • شرکت نفت روسیه لاک اویل(Lukoil) با در آمد سالیانه 133 میلیارد دلار
  • شرکت نفت روسیه رزنفت (Rosneft) بادرآمد سالیانه 92 میلیارد دلار
  • شرکت نفت مکزیک (Pemex) با در آمد سالیانه 80 میلیارد دلار
  • شرکت نفت ونزوئلا(PDVSA)با در آمد سالیانه 90 میلیارد دلار

فقط یادت باشه بابت این آمار کلی وقت و هزینه گذاشته ام دستمزد آر اند دی ما یادت نره :)


http://www.iran-eng.com/#_ednref1 http://en.wikipedia.org/wiki/Global_assets_under_management


شرکت اکسون که فکر کنم شرکت آمریکایی هست ( همون که داره از جلبک بیودیزل میسازه)

شرکت شل هم اینطوری که شنیدم = یک چاه نفت نداره و فقط تکنولوژ ی داره -- یعنی میاد چاه میزنه و حتی ازدیاد برداشت انجام میده ولی سهم خودشو بر میداره



شرکت های آمریکایی اکثرا تو عراق و کویت , عربستان هستند

و شرکت های اروپایی معمولا در قطر و امارات و ...



این ها هم یک سری فایل
g
lobal assets under managemeng

مربوط به سال 2013
هست


https://www.google.com/url?sa=t&rct...BX7iGjFwytS1-PDhw&sig2=0VowUoEZa4ytH6MjWAHriw

https://www.google.com/url?sa=t&rct...FBFv-xAcwnhs5B8Pw&sig2=cMwii1Q5F1h_Z2d-6EScyQ

http://www.bcg.de/documents/file139325.pdf




دستت درد نکنه بابت زحمتی که کشیدی

هزینه ی R &D هم هر وقت مسئول فاینانس پولی ریخت سهمتون مشخص خواهد شد
:cool:
 
آخرین ویرایش:

Audi.R8

عضو جدید
کاربر ممتاز
اخطار

اخطار

این تاپیک به دلیل انحراف از موضوع و پست‌های نامربوط تا اطّلاع بعدی قفل شد.

دستیار تالار مهندسی شیمی
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.

Similar threads

بالا