امکان بررسی جامع مبتلایان سرطان پستان از لحاظ ژن موثر در تشکیل تومور فراهم شد

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - پژوهشي
کد خبر: 92041106715
سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۷



پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی ابن‌سینا با استانداردسازی دو آزمایش تشخیص بیماری سرطان پستان، امکان بررسی یکپارچه و جامع بیماران مبتلا به سرطان پستان را از نظر تکثیر ژن Her2 ایجاد کرد.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، دکتر سعیدرضا غفاری، متخصص ژنتیک پزشکی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا امروز در نشستی خبری که به مناسبت ایجاد این امکان جدید در این مرکز برگزار شده بود درباره‌ تکثیر غیر طبیعی این ژن در بیماران سرطان پستان توضیح داد.

در 20 تا 25 درصد از مبتلایان به این بیماری، ژن Her2 در تشکیل تومور نقش اساسی دارد که پژوهشگاه و مرکز تخصصی ابن‌سینا برای نخستین بار در کشور امکان بررسی یکپارچه و جامع بیماران را از نظر وضعیت این ژن محقق کرده است.

به گفته‌ی وی، هم اکنون بیماران مبتلا به سرطان پستان در آزمایشگاه‌های پاتوبیولوژی با روش ایمنوهیستوشیمی (IHC) و در صورت عدم تشخیص قطعی در آزمایشگاه‌های ژنتیکی با روش FISH بررسی می‌شوند.

مسوول کلینیک سلامت مادر، جنین و نوزاد مرکز ابن‌سینا با اشاره به این که هم اکنون بیماران و نظام سلامت برای تشخیص این ژن هزینه‌های گزافی می‌پردازند، اظهار کرد: تنها 20 تا 25 درصد بیماران مبتلا از نظر وجود ژن Her2 مثبت هستند که در این صورت باید به صورت قطعی «هرسبتین» مصرف کنند این در حالی است که مصرف این دارو در بیمارانی که بیان این ژن در آنها مثبت نیست نه تنها مفید نیست بلکه عوارضی به دنبال دارد.

وی، هزینه‌های خرید این دارو را برای دولت و بیماران در طول سال 100 تا 110 هزار دلار عنوان کرد و افزود: تشخیص اشتباه در وجود ژن HER2 در بیماران مبتلا به سرطان پستان نه تنها هزینه‌های بالایی را به دولت و مردم تحمیل می‌کند بلکه مصرف آن در پنج تا 15 درصد بیمارانی که آزمایش آنها به اشتباه تشخیص داده شده است موجب عوارض گوناگون مانند عوارض شدید قلبی می‌شود.

به گفته دکتر غفاری، گام اول در بررسی بیماران از نظر وجود مولکول Her2 ایمنوهیستوشیمی (IHC) است که در آن می‌توان در صورت استاندارد بودن روش بیان پروتئین را به درستی تشخیص داد و تکلیف 70 تا 80 درصد بیماران را از نظر مصرف دارو مشخص کرد.

این متخصص ژنتیک پزشکی ادامه داد: در باقیمانده‌ی موارد بیماران که ممکن است در این آزمایش حالت بینابینی داشته باشند لازم است از روش ژنتیکی FISH استفاده شود که هزینه‌های بسیار بالاتری نسبت به روش آزمایش IHC دارد.

وی خاطرنشان کرد: حقیقت این است که کشور به مراکز زیادی برای انجام آزمایش FISH نیاز ندارد در صورتی که به استاندارد بودن آزمایش IHC در تمام آزمایشگاه‌ها به شدت نیازمند است.

غفاری تصریح کرد: تا پیش از استانداردسازی و ارائه امکان بررسی یکپارچه این ژن در بیماران مبتلا به سرطان پستان از سوی مرکز ابن‌سینا نتایج آزمایش‌های IHC و FISH در کشور با عدم تطابق روبرو بوده است. مشکلی که در صورت استاندارد نشدن آزمایش IHC در مراکز تشخیصی کشور ادامه خواهد داشت.

بر اساس مقاله‌ای علمی که متخصصان پژوهشگاه ابن‌سینا در رابطه با بررسی ژن Her2 در بیماران ایرانی منتشر کرده‌اند در مقایسه‌ی دو آزمایش IHC و FISH در مورد بیماران Her2 یک مثبت تطابق کامل وجود داشته است در حالی که این تطابق در Her2 دو مثبت‌ها 27.9 درصد و در Her2 سه مثبت‌ها 61.5 درصد بوده است.

انتهای پیام
 
بالا