اموزش مربوط به:SKETCHUP

asegroup20

عضو جدید
ممنون که جواب دادید ولی من اینکار رو کرده بودم ولی بازم اعداد رو به دقیقه و ثانیه نشون میده

شما بعد از این که ok کردید.ممکن هستش که تبدیل به متر نشه و همون اینچ باشه.بعد صفحه رو ببندید و دوباره باز کنید اگه تغییری نکرد برنامه مشکل داره.
 

yeganegi

متخصص sketchup
کاربر ممتاز
شما بعد از این که ok کردید.ممکن هستش که تبدیل به متر نشه و همون اینچ باشه.بعد صفحه رو ببندید و دوباره باز کنید اگه تغییری نکرد برنامه مشکل داره.
با تغییر تمپلیت ، ازین به بعد واحدها تغییر میکنن. برای تغییر واحدهای مدل جاری، از مسیر زیر برید:
Window-->model info-->units-->Forma: Decimal-->Metrs
قائدتا ربطی به نرم افزار نداره. و نرم افزار درست باید باشه
 

rahman.kh

عضو جدید
سلام
چه جوری میشه میرور در این برنامه انجام داد؟
ممنون میشم بگید کلوم دستور یا کلیک;)
 

hami_sani

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام جناب یگانگی.من یه مشکلی دارم .اینه که حجم من نسبت به محور های اصلی یکم انحراف داره.چطور میتونم متریال بدم که متریال ها در راستای دیوار هام باشه نه در راستای محور ها؟
 

helensj

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دوستان لطفا از این به بعد فقط و فقط اموزش هاتون راجع به اسکچ اپ رو در این تاپیک قرار بدید و هر سوالی دارید در بخش:
[h=3]رفع اشکال مربوط به:SKETCHUP[/h]
[h=3]رفع اشکال مربوط به:VRAY FOR SKETCHUP[/h]مطرح کنید تا بینظمی پیش نیاد(از این به بعد همه سوالاتی که در این بخش پرسیده شه به این 2 تا تاپیک منتقل میشه)
ممنون
:gol:
 

designer.Ali

عضو جدید

معرفی نرم افزار و توانایی های آن :
طراحی سه بعدی امروزه در بسیاری از امور مختلف دارای کاربرد می باشد. در بسیاری از مشاغل امروزه ، از این فناوری در پیشبرد اهداف و دستیابی به نتایج مطلوب تر استفاده می شود که تاثیر آن نیز بسیار بالا و غیرقابل انکار می باشد.
یکی از مشاغلی که در دسته پر استفاده کننده ترین این فناوری می باشد طراحی های معماری و نقشه کشی های ساختمانی می باشد. نرم افزارهای بسیاری را امروزه می توان در میان تولیدات شرکت های نرم افزاری مشاهده نمود که به کمک آن ها کاربران می توانند طراحی های سه بعدی را خود به راحتی و با استفاده از ابزارهای موجود در این برنامه به انجام رسانند.

Google SketchUp نام نرم افزاری قدرتمند در زمینه طراحی های سه بعدی برای ایجاد طرح های سه بعدی چند حالته ساختمانی می باشد. این نرم افزار قدرتمند که محصولی از غول دنیای اینترنت و یکی از بزرگترین شرکت های تولید کننده نرم افزار یعنی کمپانی Google می باشد به کاربران قابلیت های بسیار زیادی را در زمینه ایجاد محیط های مجازی سه بعدی ساختمانی می دهد. در این نرم افزار کاربران می توانند اقدام به ساخت و طراحی ، ایجاد تغییرات و ویرایش مدل های سه بعدی نمایند. همچنین از ویژگی های دیگر این نرم افزار می توان به توانایی های نظیر ایجاد طراحی های 2 بعدی ، ساخت مدل های هوشمند با قابلیت ایجاد نماها و زاویه های مختلف و ... اشاره نمود.
از جمله ویژگی های این نرم افزار میتوان به نیاز کمتر به منابع سیستمی نسبت به سایر نرم افزار های سه بعدی سازی و اینترفیس و ظاهر کاربرپسند آن اشاره کرد.


از دیگر قابلیت های این نرم افزار میتوان به قابلیت ارتباط با ادیتورهای تصویر مثل فوتوشاپ برای ساخت الگوهای دلخواه اشاره کرد ، همچنین میتوان فایلهای کار شده در نرم افزارهای قدرتمند 3dmax و auto cad را به این نرم افزار وارد کرد.
وجه تمایز این نرم افزار با سایر نرم افزارهای سه بعدی سازی ، قابلیت آن در انتقال مدل به داخل برنامه قدرتمند Google Earth می باشد.

یکی دیگر از ویژگی های مثبت sketchup قابلیت رندر گیری با کیفیت بالا از پروژه های سه بعدی شده است!!البته برای این کار باید پلاگین های ویژه رندرگیری مختص این نرم افزار که توسط شرکت های بزرگ تهیه و به بازار آمده است را نصب کرد.از جمله موتور های رندرگیری می توان به V-Rey و IRender اشاره کرد
 

designer.Ali

عضو جدید
آموزش ابزارهای اسکچ آپ:


طراحی در اسکچ اپ:مدل های این برنامه کلا از اتصال خطوط به یکدیگر به عنوان لبه های مدل ایجاد میشوند.در صورت پیوستن تعداد سه لبه یا بیشتر به یکدیگر یک صفحه یا plan ایجاد میشه و به طور خودکار وجه مدل بوجود میاد.لبه های مورد نظر و نیز وجه ایجاد شده باعث ایجاد مدل سه بعدی میشن. خب الان نرم افزار اسکچ اپ رو اجرا کنید.وقتی براتو باز میشه صفحه ای مشابه صفحه روبرو براتون به نمایش در میاد.الان تک تک قسمتهاش رو توضیح میدم.





١- این نوار توی همه نرم افزارها هست.اسمش هم نوار منوهه.بیشتر دستوراتش شبیه بقیه نرم افزارهاست.منو فایل و ویو و... که در اکثر نرم افزارها هستن. 2- این نوار نوار ابزار ابتدایی نرم افزاره.که یک سری از ابزار مورد استفاده در نرم افزار رو در اینجا نمایش میده. 3- این قسمت راهنمای اسکچ اپه.که روی هر ابزاری کلیک کنید براتون روش استفادش رو میگه.مثلا از نوار ابزار بر روی لاین کلیک کنید.میبینید که توضیحاتش عوض شد و راهنمای استفاده از لاین رو براتون میگه.ممکنه بعد از مدتی کار با نرم افزار این صفحه براتون مزاحم باشه.برای همین میتونید ببندینش.بعدا میتونید از منو windows>instructor این صفحه رو دوباره بیارین. 4- این قسمت صفحه طراحی مانه.مدلی که طراحی میکنیم در این قسمت قرار میگیره.میبینید که سه راستا داره.که همون محورهای خودمونه x,y,z که طراحی شما باید در راستای این محورها باشه. 5- این قسمت نوار وضعیته.هر ابزاری رو که انتخاب کنید در موردش یه توضیحی بهتون میده. 6- این قسمت هم برای وارد کردن اندازه ها در نرم افزار کاربرد داره. نکته ای که باید اینجا بگم اینه که این نرم افزار صرفا برای طراحی مدل های سه بعدی کاربرد داره ولی خیلی دقیق نیست. و اصلا قابل مقایسه با نرم افزارهایی مثل autocad یا 3dsmax مایا و .. نیست.میشه مدلهای طراحی شده در اونها را وارد اسکچ اپ کرد ولی کار اسکچ اپ به دقت اونها نیست.اما تونسته نیاز خیلی از اقشار رو برطرف کنه.به طوری که اکثر معمارها و حتی برخی طراحی صنعتی ها که روی این موضوع حساسن از این نرم افزار برای طراحی مدلهاشون استفاده میکنند.


اجزا تشکیل دهنده یک مدل برای طراحی یه مدل در اسکچ اپ باید دقت کنید که اساس کار ما اینه که ابتدا صفحات رو رسم میکنیم.و بعد به اونها حجم میدیم.و بر روی حجم کار میکنیم تا مدلمون اماده بشه. خطوط یا line: همون لبه های اجسام هستند.که به صورت مستقیم کشیده میشن میشه گفت بخش مهمی در طراحی یک مدل همین خطوط هستن صفحات یا face:وجوه به طور خودکار از به هم پیوستن چندین لبه به هم تشکیل میشن.زمانی که چند خط تشکیل یک محیط بسته رو بدن خطوط بوجود میاد.هر وجه دارای یک طرف عقب و جلو هست.نرم افزار به طور خودکار طرف جلو را به سمت خارج نشون میده. Circle: یا همون دایره.دایره ها کمان ها و منحنی ها هم از چندین لبه تشکیل شدن. Group: با استفاده از گروه بندی میتونیم دو یا چند بخش رو در یک مدل به یکدیگر متصل کنیم.معمولا از گروه بندی برای تسریع در انجام برخی کارها نظیر کپی کردن استفاده میشه Component:کامپوننت ها هم تقریبا شبیه گروه هان با این تفاوت که کامپوننت ها در دیگر مدل های اسکچ اپ نیز قابل استفادن.میشه گفت کامپوننت ها مدل های اسکچ اپن که در دیگر مدل ها قابل استفادن. Guid line: یا خطوط راهنما که به عنوان راهنمای ترسیم استفاده میشن.Dimention:یا ابعاد و اندازه ها که برای تعیین طول یک لبه استفاده میشهSurface:یا سطوح که از به هم پیوستن چند وجه ایجاد میشن. Text: هم از اسمش پیداست و متنهان که نمایش داده میشن و قسمت اخر هم تصاویرن که در طراحی مدل استفاده میشن.


ابزار انتخاب

انتخاب اشیا برای استفاده در سایر ابزار یا دستورات
روش استفاده
1. بر روی هر شی که میخواهید انتخاب شود کلیک کنید
کلیدهای کمکی
· Ctrl = انتخاب چندین مورد با هم
· Shift+Ctrl = حذف مورد انتخاب شده از بین چندین شی انتخابی
· Shift = تغییر بین حالت انتخاب شده و عدم انتخاب شده
· Ctrl+A = انتخاب تمامی مدلهای قابل مشاهده در صفحه
ابزار پاک کن
· پاک کردن اشیا از طرح.کلید میانبر این ابزار بر روی صفحه کلید E است
روش استفاده از ابزار
· بر روی موردی که میخواهید پاکش کنید کلیک کنید متناوبه در صورتی که کلید موس را نگه دارید و آن را بر روی چندین شی بکشید زمانی که کلید موس را رها کنید اشیا انتخاب شده پاک میشوند
کلیدهای کمکی
· Shift = مخفی کردن اشیا
· Ctrl = اشیا را نرمتر میکند
· Shift+Ctrl = حالت نرمی اشیا را از بین میبرد


ابزار مستطیل
·کشیدن یک صفحه مستطیل شکل.کلید میانبر این ابزار روی صفحه کلید R است
روش استفاده
1.بر روی گوشه اول مستطیل کلیک کنید
2.نشانگر موس را بصورت مورب حرکت دهید
3.محلی که میخواهید گوشه دوم مستطیل باشد را کلیک کنید
4.Esc = پایان عملکرد
کلیدهای کمکی
·Shift = قفل مستطیل در صفحه رسم کنونی
ابزار خط
·کشیدن لبه ها ،گوشه ها و خطوط در طرح.کلید میانبر این ابزار بر روی صفحه کلید L است
روش استفاده
1.بر روی نقطه آغازین خط کلیک کنید
2.نشانگر موس را حرکت دهید
3.در نقطه پایانی خط و زمانی که میخواهید خط را تمام کنید کلیک کنید
4.(اختیاری) موس را حرکت دهید
5..(اختیاری) برای کشیدن خطوط متطل کلیک کنید
6.(اخیاری) مرحله چهارم را ادامه دهید تا خطوط شکسته و متصل را رسم کنید.برای کشیدن یک صفحه خطوط را به نقطه آغازین خط وصل کنید
کلیدهای کمکی
·Shift = کشیدن خط مستقیم در جهت مشخص
·up arrow, left arrow, right arrow = (بالا=آبی, چپ=سبز, راست=قرمز) کشیدن خط در جهتهای مشخص در فضا
 

designer.Ali

عضو جدید
ابزار دایره

·کشیدن یک دایره.کلید میانبر این ابزار C است
روش استفاده
1.بر روی محلی که میخواهید مرکز دایره باشد کلیک کنید
2.موس را از مرکز دور کنید و شعاع مورد نظر را بکشید
3.برای پایان رسم دایره کلیک کنید
4.Esc = پایان عملیات
کلیدهای کمکی
·Shift (قبل از اولین کلیک) = قفل شکل در جهت گیری کنونی
ابزار کمان
· کشیدن کمان بوسیله مشخص کردن دو نقطه و شعاع.کلید میانبر این ابزار بر روی صفحه کلید Aاست
روش استفاده
1. رو روی نقطه آغازین کمان کلیک کنید
2. نشانگر موس را حرکت دهید
3. بر روی نقطه پایانی کمان کلیک کنید
4. نشانگر موس را بصورت عمود بر خط رسم شده در مرحله قبل حرکت دهید
5. ارتفاع مورد نظر را کشیده و برای پایان رسم کلیک کنید
6. Esc = پایان عملکرد
کلیدهای کمکی
· هیچ کلید کمکی ای برای این ابزار وجود ندارد
ابزار چند ضلعی
· کشیدن یک چند ضلعی.برای رسم چند ضلعی ابتدا تعداد اضلاع را وارد کرده و سپس مرکز را مشخص کنید
روش استفاده
1. با کلیک موس نقطه مرکزی چند ضلعی را مشخص کنید
2. موس را از مرکز دور کنید و شعاع مورد نظر را بکشید
3. برای پایان رسم چند ضلعی کلیک کنید
4. Esc = پایان عملیات
کلیدهای کمکی
· Shift (قبل از اولین کلیک) = قفل شکل در جهتگیری کنونی
ابزار دست آزاد
· کشیدن منحنی ها یا خطوط دست آزاد یا پلی لاین ها
روش استفاده
1. در نقطه ای که میخواهید خط خود را شروع کنید کلیک کنید و نگه دارید
2. نشانگر موس را برای رسم خطوط بکشید
3. برای توقف کلیک موس را رها کنید
4. (اختیاری) برای کشیدن یک منحنی بسته نقطه انتهایی خطوط را به نقطه ابتدا وصل کنید
5. Esc = لغو عملیات
کلیدهای کمکی
· Shift = کشیدن خطوط پلی لاین سه بعدی خب توی پست بعدی ابزار کار توی محیط سه بعدی رومیگم.اینها فقط توی دو بعد میکشید.ولی ابزاری که از الان میخوام توضیح بدم برای حجم دادن به مدل ها و ... هست
ابزار کشش و فشار
· کلید میانبر این ابزار بر روی صفحه کلید P است.کشیدن یا فشرندن صفحات برای افزودن حجم به آنها و ساخت اشیا سه بعدی.این ابزار بر روی سطوح سه بعدی قابل استفادست
روش استفاده
1. بر روی صفحه مورد نظر کلیک کنید
2. نشانگر موس را برای ساخت (یا کم کردن) حجم شی حرکت دهید
3. برای پایان عملیات کلیک کنید
4. Esc = پایان عملیات
کلیدهای کمکی
· Ctrl = ساخت یک صفحه شروع دیگر

· Alt = کشیدن و فشار صفحات متصل به یکدیگر در اسکچ اپ میتونیم سطوح متصل به یکدیگر رو تغییر بدیم.هندسه اشیا در اسکچ اپ به این صورته که کاربر میتونه برخی اعمال نظیر پیچش تصویر و .. رو روی اونها انجام بده.روش انجام این کار توسط ابزار move هست.این ابزار بر اکثر وجوه و رئوس اثر میگذاره و اونها رو حرکت میده.از این ابزار برای کپی کردن چند شی هم میشه استفاده کرد.بعدا کپی کردن رو بطور کامل میگم
ابزار انتقال
· این ابزار برای انتقال یا کشیدن و یا کپی کردن اشیا کاربرد دارد.کلید میانبر آن بر روی صفحه کلید M است
روش استفاده
1. بر روی شی مورد نظر کلیک کنید.متناوبا میتوانید از قبل از ابزرا انتخاب برای این کار استفاده کنید
2. نشانگر موس را به محل جدید منتقل کنید
3. برای پایان عملکرد کلیک کنید
کلیدهای کمکی
· Shift = قفل حرکت شی در یک جهت مشخص
· Ctrl = کپی شی انتخاب شده به حجل جدید
· up arrow, left arrow, right arrow = قفل حرکت در جهتهای خاص(بالا=آبی, چپ=سبز, راست=قرمز)
 

designer.Ali

عضو جدید
ابزار چرخش

· چرخاندن،خم کردن،کشیدن و یا کپی اشیا در طول خطوط منحنی شکل.این ابزار بر روی تمامی سطوح دو بعدی و سه بعدی کاربرد دارد
روش استفاده
1. بر روی شی مورد نظر کلیک کنید
2. نشانگر موس را بصورت دایره ای حرکت دهید تا به نقطه آغاز چرخش برسید
3. برای قرار دادن نقطه آغازین کلیک کنید
4. نشانگر موس را بصورت دایره ای حرکت دهید تا به نقطه پایان چرخش برسید
5. برای پایان چرخش کلیک کنید
کلیدهای اضافی
· Shift (قبل از اولین کلیک) = قفل شکل در جهت گیری کنونی
· Ctrl = کپی شی انتخاب شده
لایه ها در مدل های بزرگ از لایه ها استفاده میشود.لایه ها بطور کلی یک نشانه با یک نام دلخواه هستند.مثلا تمامی اعضای مربوط به یک مدل میز یا صندلی میتونه در یک لایه قرار بگیره و شما میتونید اونها رو مخفی کنید.یا نمایشش بدین.لازمه بگم که اشکال موجود در یک لایه جدا از سایر لایه ها نیست.مثلا یک وجه ممکنه بصورت مشترک در دو لایه قرار بگیره.حالا اگه شما این وجه رو تغییر بدین.در هر دو هندسه تغییر ایجاد میشه.هر مدل حداقل از یک لایه تشکیل شده.و نام این لایه بصورت پیش فرض layer0 هست.هر چیزی بکشید در این لایه قرار میگیره.مگر این که شما یک لایه جدید بسازید و اون رو به عنوان لایه فعال قرار بدین در اسکچ اپ میتونید به مدل طراحی شدتون جزئیاتی رو اضافه کنید این جزئیات شامل component ها ، متریال ها ، سایه ها و استایل هان.
ابزار سطل رنگ
· این ابزار بر روی اشیا رنگ و متریالهای انتخابی شما را قرار میدهد به کمک این ابزار میشه جزئیات بیشتری را به مدل خودتون اضافه کنید.این ویژگی باعث میشه که مدل شما واقعی تر به نظر برسه.به کمک متریال میتونید رنگ یا بافت دلخواه خودتون رو تعیین کنید و به صفحه مورد نظرتون اعمال کنید.مثلا میتونید برای کف متریال grass یا پوشش گیاهی رو بزارین یا به دیوارهای طرحتون متریال دیوار و یا به شیشه ها متریال شیشه رو اعمال کنید.نرم افزار اسکچ اپ خودش یه کتابخونه متریال داره ولی میتونید خودتونم بهش متریال اضافه کنید.کسانی که با مکس کار کردن متریال همون مپ دهی توی تریدی مکسه با این تفاوت که تریدی مکس حرفه ای تره!!!دی:
· اینم بگم که میتونید عکس های واقعی رو نیز بعنوان متریال وارد کنید و اونها رو با کمی تغییر تبدیل کنید به مدلهای جالبی
روش استفاده
1. از بین گروه متریالها یک گروه را انتخاب کنید
2. یک متریال را از لیست ظاهر شده انتخاب کنید
3. بر روی هر صفحه ای که میخواین رنگ بشه کلیک کنید

کلیدهای کمکی
· Shift = رنگ کردن تمامی صفحات متصل به صفحه ای که شما بر روی آن کلیک میکنید
· Ctrl = رنگ کردن تمامی صفحات متصل به صفحه کنونی به همراه صفحات داخلی
· Shift+Ctrl = جایگزینی مجاور
· Alt = نمونه متریال برای رنگ آمیزی
توی مرحله بندی بالا بعد از کلیک بر روی ایکن متریال یه صفحه باز میشه براتون که بعدا کار باهاشو توضیح میدم




آشنایی با اجزا و گروه ها
معمولا چندین بخش از یک مدل رو توی یک گروه قرار میدن تا برخی اعمال سریع تر انجام بشه.مثلا فرض کنید میخوایم توی یک مدل چهار بخش رو کپی کنیم.اگه بخوایم تک تک این کار رو بکنیم خیلی وقت میگیره ولی اگه اینها رو در یک گروه قرار دهیم و کپی کنیم خیلی سریع تر میشه.یکی از قابلیت های گروه ها انتخاب سریعه.خاصیت بعدی جدا سازی هندسه هاست
در اسکچ اپ میشه گروه ها رو در یکدیگر ادغام کرد .کامپوننت ها گروه هایی هستند که میتونید اونها رو از مدلی به مدل دیگر انتقال بدین.مثلا شما یک اتومبیل طراحی میکنید.میتونید اون رو از یک طراحی به طراحی دیگرتون منتقل کنید
آشنایی با سایه ها
در اسکچ اپ میتونید سایه هایی رو در اطرافتون قرار بدین تا مدل طراحی شده هرچه بیشتر شبیه محیط واقعی بشه مثلا میتونید مشخص کنید که منزل طراحی شده شما در روز 20 ماه مارس ساعت 5 عصره.نرم افزار جهت نور خورشید رو بطور اتوماتیک تعیین میکنه و براتون سایه گزاری میکنه
اشنایی با منو های نرم افزار

 

designer.Ali

عضو جدید
منو فایل: توی این منو برخی گزینه هاست که لازم به توضیحشون نیست.مثل open و save و save as و ... اینجا فقط گزینه های مهم رو میگم Save as template:برای ذخیره تنظیمات موجودتون به عنوان یک قالب.که میتونید این قالب رو بعدا توی صفحهwelcome to sketchup نمایشش بدین.بعد از کلیک بر روی این گزینه صفحه زیر براتون باز میشه.
در قسمت 1 نامی رو برای قالب انتخاب کنید.در قسمت 2 توضیحات و در قسمت 3 نامی رو بزارین که قالب با اون نام براتون ذخیره بشه.اگه تیک گزینه 4 رو بزنید این قالب به صورت قالب پیش فرض اسکچ اپ در میاد و هر بار اون رو اجرا کنید با این قالب بارگزاری میشه.بر روی save کلیک کنید تا قالبتون ذخیره بشه.فایل های قالب با پسوند skp ذخیره میشن Revert:فایل ذخیره شده رو به مکان قبلی ارجاع مییده 3d werhouse: به کتابخانه مدلهای اماده سایت گوگل وصل میشه.مشکل اینه که اولا سرعت ما کمه دوما گوگل ایران رو فعلا ترحیم کرده.عجب!!!Export: مدل شما رو با پسوند های خاصی (سه بعدی و یا دو بعدی (همون تصویر)) استخراج میکنه و میتونید توی سایر نرم افزارها ازش استفاده کنید.با کلیک روی این گزینه از زیر منو باز شده اگه گزینه 2d رو انتخاب کنید نمایی که در حال دیدن هستید در قالب عکس با پسوند های مختلف ذخیره میشه.اگه 3d رو انتخاب کنید مدلتون در قالب های سه بعدی براتون ذخیره میشه Import: مدلها و ... رو از سایر فایلها به اسکچ اپ وارد میکنه.بعد از کلیک روی این گزینه صفحه زیر باز میشه.از قسمت file type میتونید پسوند که نرم افزار برای وارد کردن پشتیبانی میکنه رو ببینید.در سمت راست هم میتونید پیش نمایشی از فایلهاتون رو ببینید.

Click here to view the original image of 746x443px.



منو Edit این منو یه سری دستورات داره که اکثرا باهاش اشنایید.cut و کپی و past(یا به قول یکی پّست دی: ) Past in place: ایتمی که کپی شده در همون محل خودش past میشه Delete guids: راهنما ها را دو ناحیه ترسیم حذف میکنه Select all: تمامی اجزا رو انتخاب میکنه.CTRL+A کلید میانبرشه Select none:کلیه اجزا انتخاب شده از حالت انتخاب خارج میشن Hide:ایتمی که انتخاب کردین رو مخفی میکنه در گزینه unhide چند مورده.که اولیش گزینه انتخاب شده رو از حالت مخفی خارج میکنه.دومی اخرین موردی که مخفی کردین رو از از حالت مخفی خارج میکنه.گزینه اخر هم تمامی ایتمهای مخفی شده رو از حالت مخفی خارج میکنه Lock: این گزینه ایتم انتخاب شده رو قفل میکنه.و دیگه نمیتونید اون رو انتخابش کنید و روش تغییر بدین Unlock: مثل unhide چند زیر گزینه داره.کارش شبیه همونهاست فقط با این تفاوت که اشیا رو از حالت قفل خارج میکنه Make component:قسمتی رو که انتخاب کردیم تبدیل به کامپوننت میکنه.بعدا توضیحش میدم Make group: همون کار بالایی رو میکنه.با این تفاوت که اجزا رو تبدیل به گروه میکنه Close group/componenet: ایتمها رو از حالت گروه یا کامپوننت خارج میکنه Intersect:کارش اینه که فصل مشترک ایتمها رو بهمون میده.زیر منو اول فصل مشترک اجزایی که روی هم هستن رو بهمون میده.مثلا یک استوانه روی یک مکعبه.این گزینه فصل مشترک این دو شکل رو میده.گزینه دوم هم فصل مشترک ایتمهای انتخاب شده رو به ما میده.گزینه اخر فصل مشترک دو ایتم رو که در یک بخش هستن به ما میده.

 

designer.Ali

عضو جدید

منو view این منو بر روی نوارهای ابزار و ...مدیریت میکنه. Toolbars: نوارهای ابزار موجود در نرم افزار رو مدیریت میکنه Hide geometry:اشکالی رو که مخفی هستن در حالی که مخفی هستن نشون میده.یک دونه مستطیل بکشید و اون رو بکمک دستور hide مخفی کنید.بعد تیک این گزینه رو بزنید.متوجه کار این گزینه میشین



دو گزینه بعدی مربوط به مقطع هان.که بعدا براتون توضیح میدم.فقط بدونید کار اولی اینه که نمیای مقطع رو حذف میکنه و کار دومی اینه که نمایش قسمت مقطع خورده رو حذف میکنه.توی تصاویر زیر میتونید متوجه بشین
Axise:اگه تیک این گزینه رو بردارین محروهای مختصات مخفی میشن Shadows:سایه اشکال رو در محیط نمایش یا عدم نمایش میدهد Fog:هوای ابری رو نمایش یا حذف میکنه. دوتا گزینه بعدی رو بعدا توضیح میدم در منو component edit:اگه مورد اول انتخاب بشه. هنگامی که شروع به اعمال تغییرات بر روی یک کامپوننت میکنیم نمای محیط نیز تغییر میکنه.گزینه دوم نمایش کامپوننت مشابه کامپوننتی که در حال تغییرات هستیم تغییر میکنند. زیر منو بعدی animations هست. Add scene: میتونید یک صحنه جدید به انیمیشن مورد نظر اضافه کنید.هر انیمیشن از چندین سین پشت سر هم تشکیل شده. Update scene:تغییرات ایجاد شده در صحنه انتخابی رو ذخیره میکنهDelete scene: صحنه انتخابی رو حذف میکنه دو مورد بعدی برای حرکت بین صحنه ها ست Play:انیمیشن ایجاد شده رو نمایش میده Setting:تنظیمات انیمیشن رو نمایش میده.

منو camera این منو گزینه هایی برای اعمال تغییرات بر روی نقطه قرار گرفتن بیننده(دوربین )هست. Perivios:بیننده را در مکان قرار گیری قبلی قرار میده.گزینه بعدی عکس این گزینست. Standard views:نماهای استاندارد برای دید هستن.مثل بالا ،پایین ، چپ ، راست و ...اگه از منو view>toolbard>viewرو فعال کنید نوار ابزار کمکی برای این نماهای استاندارد براتون نمایش داده میشه Parallel projection:این مورد تصویر پارالاین مدل رو نمایش میده.در این حالت هر خط مربوط به مدل با خطوط موازی در محیط های سه بعدی و دو بعدی نمایش داده میشه. Perpective projection:تصویر پرسپکتیو مدل رو نمایش میده. مدل به صورتی نمایش داده میشه که با حالت اصلی ان متفاوته.خطوط در امتداد افق هرچه دورتر بشیم کم رنگتر و اشیا به هم نزدیکتر میشن Two point perspective: مدل رو در نمای دو بعدی و پرسپکتیو دو نقطه ای نمایش میده Match view photo:کادر محاوره ای رو نمایش میده برای انتخاب یک تصویر.و تصویری رو که انتخاب میکنید.برای نمای مورد نظرتون قرار میگیره.این عمل برای طراحی مدل زمانی که سه نمای اون رو دارید کاربرد داره.


ابزار چرخشrotate
· چرخاندن دوربین در اطراف مدل طراحی شده
عملکرد ابزار
1. در صفحه طراحی در هر قسمتی که مایلید کلیک کنید
2. در حالی که کلیک موس را نگه داشته اید آنرا به هر جهتی که میخواهید بچرخانید
کلیدهای کمکی
· Shift = Pan ابزار
· Ctrl = چشم پوشی از جاذبه (عدم تلاش برای حفظ لبه های بالا و پایین عمودی)
ابزار Pan
· .حرکت دوربین (نمای در حال مشاهده توسط شما) بصورت افقی یا عمودی
روش استفاده
1. هر قسمتی از صفحه را که مایل هستید کلیک کنید
2. موس خود را به هر جهتی که میخواید حرکت دهید
کلیدهای کمکی
· Esc = فعال سازی ابزاری که قبلا با آن کار میکردید

 

designer.Ali

عضو جدید

ابزار بزرگنماییzoom
· حرکت دوربین (صفحه درحال مشاهده توسط شما) به داخل و خارج. کلید میانبر این ابزار بر روس صفحه کلید Z است.
روش استفاده
1. در هر قسمتی از صفحه کلیک کنید و کلید موس رو نگه دارید
2. .نشانگر موس را بکشید بالا برای بزرگنمایی مدل (دوربین به مدل نزدیک شود) و آنرا به سمت پایین بکشید تا میزان بزرگنمایی کم شود(دوربین از مدل طراحی شده دور شود)
کلید های کمکی
· Shift = تغییر فیلد مشاهده درجه ها
· Esc = فعال سازی ابزار قبلی که در حال استفاده بودید
قسمت مشاهده field of view
· این ابزار برای تغییر میزان حوزه دید شما کاربرد دارد .بطور کلی میدان دید شما پهن تر یا باریک تر میشه.
روش استفاده
1. در هر بخشی از صفحه طراحی که مایلید کلیک کنید و کلیک موس را نگه دارید
2. نشانگر موس را به بالا حرکت دهید تا قسمت مشاهده شما کمتر شود(افزایش بزرگنمایی) و آنرا به سمت پایین حرکت دهید تا قسمت مشاهده شما افزایش یابد


ابزار بزرگنمایی پنجره ایzome window
· این ابزار برای بزرگنمایی قسمت مشخصی از صفحه طراحی شما کاربرد دارد .میتونید به کمک دراگ کردن محدوده که میخواهید بزرگنمایی صورت بپذیره عملیاتی که میخواهید رو روش انجام بدین
استفاده از ابزار
1. .در فاصله کمی از شی ای که میخواهید آنرا در بزرگنمایی پنجره ای مشاهده کنید کلیک کنید و کلید موس را نگه دارید
2. نشانگر موس را بصورت مورب حرکت دهید
3. .زمانی که نمامی اشیای مورد نظر در پنجره بزرگنمایی قرار گرفتند کلید موس را رها کنید
کلیدهای کمکی
· Esc = فعال سازی ابزاری که قبلا از آن استفاده میکردید
ابزار موقعیت دوربینposition camera

· قرار دادن محل دوربین و مشخص کردن ارتفاع آن.برای چک کردن خطوط مستقیم یا استفاده از ابزار راه رفتن
روش استفاده
· بر روی نقطه ای در مدل خود کلیک کنیددوربین در ارتفاعی متناسب با خط دید قرار گرفته و دید شما در ان موقعیت قرار میگیرد
کلیدهای کمکی
· هیچ کلید کمکی ای وجود ندارد


Walk Tool
· .به کمک این ابزار میتوانید در اطراف مدل طراحی شده حرکت انسان را شبیه سازی کنید
روش استفاده
1. بر روی قسمتی از صفحه کلیک کنید و نگه دارید.یک علامت + کوچک در ان قسمت ظاهر میشود
2. نشانگر موس را به بالا (حرکت به جلو)،پایین (عقب) ، چپ (چرخش به چپ) و راست (چرخش به راست) بچرخانید تا حرکت شبیه سازی شود.هرچه از علامت بعلاوه دورتر باشید سرعت حرکت بیشتر است
کلیدهای کمکی
· Shift = حرکت به بالا و پایین به جای حرکت به سمت چپ و راست
· Ctrl = دویدن به جای قدم زدن
· Alt = حرکت در اطراف اشیا
ابزار مشاهده اطرافlook around
· چرخش دوربین در اطراف یک محور مشخص
استفاده از ابزار
1. برای شروع چرخش کلیک کنید
2. نشانگر موس را بالا و پایین کنید تا تصویر کج شود و آن را به سمت چپ و راست بچرخانید تا تصویر جابجا شود
 

designer.Ali

عضو جدید
منو draw

در این منو تمامی ابزار ترسیم نرم افزار موجوده.که قبلا اونها رو توضیح دادم دی:
منو tools
با استفاده از گزینه های این بخش میتویند ابزار تغییر رو توی اسکچ اپ داشته باشید.برخیش رو قبلا توضیح دادم


ابزار مقیاسScale
· تغییر اندازه و کشیدن نقاط هندسی مرتبط با سایر اشیا در مدل طراحی شده
روش استفاده
1. بر روی شی مورد نظر کلیک کنید(این ابزار بر روی خطوط اثری ندارد)
2. بر روی دستگیره های مقیاس کلیک کنید
3. نشانگر موس را برای تغییر مقیاس حرکت دهید
4. برای پایان عملکرد کلیک کنید
کلید های کمکی
· Shift = تغییر مقیاس بصورت یکنواخت
· Ctrl = تغییر مقیاس اطراف نقطه سقل
ابزار دنبال کردنfollow me
· صفحه ای در یک مسیر مشخص تکرار میکند.ایتم انتخابی را در امتداد یک لبه صورت میگیره.برای خراطی کردن اشیا خیلی کاربرد داره.
روش استفاده
1. مسیر خود را رسم کنید
2. صفحه خود را عمود بر مسیر رسم شده رسم کنید
3. بر روی ابزار دنبال کردن کلیک کنید
4. بر روی صفحه رسم شده کلیک کنید
5. موس را به مقطه پایانی مسیر حرکت دهید
6. برای پایان عملکرد کلیک کنید
7. Esc =اتمام عملکرد
کلیدهای کمکی
· Alt = استفاده از محیط سطح به عنوان مسیر


ابزار Offset
· کشیدن یک کپی از خطوط در فاصله مشخصی از نمونه اصل آنها.مبدا ترسیم میتونه یک وجه یا یک لبه باشه.
روش استفاده
1. بر روی یک صفحه کلیک کنید
2. موس را حرکت دهید
3. برای پایان عملکرد کلیک کنید
4. Esc = پایان عملکرد
کلیدهای کمکی
· هیچ کلید کمکی ای برای این ابزار و جود ندارد
ابزار متر
· . اندازه گیری فاصله ها ،کشیدن خطوط راهنما یا مقیاس در مدل طراحی شده .همچنین میتونید مدل مورد نظر خودتون رو مجددا بصورت دقیق اندازه گزاری کنید
روش استفاده
1. بر روی نقطه آغازین برای شروع اندازه گیری کلیک کنید
2. نشانگر موس را حرکت دهسد
3. بر روی قسمت پایانی برای اندازه گیری کلیک کنید
کلیدهای کمکی
· Ctrl = تغییر بین حالت رسم خطوط راهنما و یا نقاط راهنما
· Shift =قفل نوار متر در جهت کنونی
· Up arrow, left arrow, right arrow = قفل متر برای حرکت تنها در یک جهت (بالا=آبی, چپ=سبز, راست=قرمز)


ابزار نقاله
· .اندازه گرفتن زوایا و کمک در کشیدن زوایا و خطوط متقاطع
روش استفاده
1. مرکز نقاله را بر روی راس زاویه (محلی که دو خط یکدیگر را قطع میکنند) قرار دهید
2. برای قرار دادن نقاله کلیک کنید
3. .نشانگر موس را حرکت دهید بصورت دایه ای تا بر روی امداد اغازین زاویه قرار بگیرد(بر روی یکی از خطوط)
4. برای قرار دادن شروع زاویه کلیک کنید
5. نشانگر را حرکت دهید تا به امتداد دیگر زاویه برسید.
6. برای اندازه گرفتن زاویه کلیک کنید
7. Esc = لغو عملکرد
کلیدهای کمکی
· Ctrl = ساخت خطوط ساختاری
· Shift = قفل
 

designer.Ali

عضو جدید

ابزار آکس ها

انتقال یا چرخاندن آکس های طراحی.اجزایی که در راستای محورهای مختصات نیستن رو اگه بخوایم دقیق اندازه گیری کنیم از این ابزار استفاده میکنیم
روش استفاده
1. موس را برای نشانه روی راس جدید در صفحه حرکت دهید
2. برای مشخص کردن راس کلیک کنید
3. موس را از راس در جهتی که میخواهید جهتگیری قرمز رنگ قرار بگیرد حرکت دهید
4. برای ثبت جهت گیری کلیک کنید
5. موس را از راس در جهتی که میخواهید جهتگیری سبز رنگ قرار بگیرد حرکت دهید
6. برای ثبت جهت گیری کلیک کنید
7. Esc = پایان عملیات
کلیده های کمکی
· هیچ کلیدی وجود ندارد


ابزار اندازه گیری
· قرار دادن اندازه برای اشیا و درج آنها در خود مدل
روش استفاده
1. بر روی نقطه آغازین کلیک کنید
2. موس را حرکت دهید
3. بر روی نقطه پایانی کلیک کنید
4. برای اندازه زدن موس را عمود بر راستای قبلی حرکت دهید
5. برای ثابت شدن محل اندازه کلیک کنید
6. Esc = پایان عملکرد
کلیدهای کمکی
· هیچ کدام
ابزار متن
· قرار دادن متن در مدل طراحی شده
روش استفاده
1. بر روی یک شی برای مشخص کردن نقطه خروجی آن کلیک کنید
2. موس را به محلی که میخواهید متن خود را قرار دهید ببرید
3. برای قرار دادن متن کلیک کنید
4. (اختیاری) در داخل جعبه متن کلیک کنید
5. (اختیاری) متن را در جعبه متن وارد کنید
6. برای اتمام نوشتن در نقطه ای خارج از متن کلیک کنید
7. Esc = لغو عملکرد
کلیدهای کمکی
· هیچ کلید کمکی ای وجود ندارد
بعد از کلیک بر روی این گزینه صفحه زیر نمایش داده میشه.در قسمت یک متن خودتونو وارد کنید.در قسمت دو نوع فونت ، استایل ، جهتگیری اون رو انتخاب کنید.در قسمت سه هم ارتفاعش مشخص میشه.
توجه داشته باشید که گوگل اسکچ اپ تا الان که من این اموزش رو مینویسم از زبانهای راست به چپ مثل فارسی و عربی پشتیبانی نمیکنه



ابزار متن سه بعدی
· این ویژگی از یک نوع فونت متن های سه بعدی میسازد
روش استفاده
1. در داخل جعبه متن متن مورد نظر را وارد کنید
2. به کمک تنظیمات فونت، اندازه و ... را تعیین کنید
3. تیک چک باکس Filled بزنید
4. تیک چک باکس Extruded بزنید
5. کلید Place بزنید
6. موس خود را به محل متن حرکت دهید
7. برای پایان قرار دادن متن کلیک کنید
کلید های کمکی
· کلیدی وجود ندارد
ابزار رسم مقطع
· رسم خطوط مقطع
روش استفاده
· .بر روی صفحه ای که مایلید مقطع آن رسم شود کلیک کنید .مقطع مورد نظر شما رسم میشود
کلیدهای کمکی
· Shift (قبل از اولین کلیک) = قفل شکل در جهت گیری کنونی
 

iran988

عضو جدید
آقا بسیار عالی بوود
دستت درد نکنه
آموزش از این بهتر نمیشه;)
 

iran988

عضو جدید
از دوستانی که میتونن فایل آموزش واسه کشیدن چنین حجمی واسم بزارن ممنون میشم راهنمایی ام کنند
چنین حجمی رو چطور میشه کشید؟
اگر هم اطلاعات معماریشون بالاتره این رو هم اضافه کنند که:
چطور فکر میکنید بهتره اجرا بشه؟
 

پیوست ها

  • randall-stout-architects-design.jpg
    randall-stout-architects-design.jpg
    38.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • stainless-steel-curving-interior.jpg
    stainless-steel-curving-interior.jpg
    21.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

iran988

عضو جدید
البته هدف نهایی من کشیدن چنین شکلیه :warn::warn::warn:
 

پیوست ها

  • okkkkk.jpg
    okkkkk.jpg
    40.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • okk.jpg
    0 بایت · بازدیدها: 0

yasi77

عضو جدید
باسلام
اقای مهندس یگانگی از راهنمایی های خوبتون ممنون من ساکن شیراز هستم متاسفانه کسی اینجا suرو تدریس نمی کنه یا حداقل من نمیشناسم suرو در حد مقدماتی بلدم چجوری می تونم vray واسه su سی دی اموزشی موجود هست ولی لهجه خیلی زیاد انگلیسیش باعث می شه ما خیلی چیزی رو متوجه نشیم میشه خواهش کنم راهنماییم کنید
 

yeganegi

متخصص sketchup
کاربر ممتاز
باسلام
اقای مهندس یگانگی از راهنمایی های خوبتون ممنون من ساکن شیراز هستم متاسفانه کسی اینجا suرو تدریس نمی کنه یا حداقل من نمیشناسم suرو در حد مقدماتی بلدم چجوری می تونم vray واسه su سی دی اموزشی موجود هست ولی لهجه خیلی زیاد انگلیسیش باعث می شه ما خیلی چیزی رو متوجه نشیم میشه خواهش کنم راهنماییم کنید
http://www.ertebat.in/forum/showthread.php?tid=1744
http://www.naghsh-negar.ir/1391/04/آموزش-v-ray-برای-اسکچاپ/#
http://www.****************/forums/thread71258.html
 

nasimesahel

عضو جدید
سلام، میشه بگید رمپو چطوری میشه درست کرد؟من الان ی رمپ زدم ولی هرکاری کردم دیگه نشد!!
مرسی
 

yeganegi

متخصص sketchup
کاربر ممتاز
سلام، میشه بگید رمپو چطوری میشه درست کرد؟من الان ی رمپ زدم ولی هرکاری کردم دیگه نشد!!
مرسی
خیلی سادس
فایل ضمیمه رو ببینید و سربرگای بالاییش رو به ترتیب نگاه کنید و عمل کنید
 

پیوست ها

  • ramp.zip
    134.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0

بهونه

عضو جدید
سلام
میشه تو اسکچاپ گنبد بیضی کشید؟
هرچی سعی کردم نتونستم
ممنون از راهنماییتون
 

hami_sani

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام اقای مهندس.
از نرم افزار اسکچ اکسپرت کد 3 بعدی گرفتم تا بیام تو کد و بتونم ازش با fshot یا wblock بگیرم.ولی نمیدونم چرا حجم ها رو نمیشناسه.میگه باید solid باشه .حالا نمیدونم solid چیه؟حتی convert to solid هم نمیشه.لطفا راهنماییم کنید
 

yeganegi

متخصص sketchup
کاربر ممتاز
سلام
میشه تو اسکچاپ گنبد بیضی کشید؟
هرچی سعی کردم نتونستم
ممنون از راهنماییتون
یکم دقدیقتر توضیح بدید. مثل چی باشه؟ مثل کدوم نمونه ساخته شده؟ روشش با ساخت کره و یا مخروط و یا پایه میز از طریق دستور Follow me فرق داره؟



در مورد خروجی به اتوکد... کد "مش" رو میشناسه ولی هم سنگین میشه و هم برششون نمیده. ممکنه اگه برش بخواید بهترین گزینه این باشه که با ابزار Section تو خود اسکچاپ برش بزنید و برای اضافه کردن دیتایلها ببرید تو اتوکد (اکسپورت 2 بعدی بگیرید)
 

بهونه

عضو جدید
یکم دقدیقتر توضیح بدید. مثل چی باشه؟ مثل کدوم نمونه ساخته شده؟ روشش با ساخت کره و یا مخروط و یا پایه میز از طریق دستور Follow me فرق داره؟



در مورد خروجی به اتوکد... کد "مش" رو میشناسه ولی هم سنگین میشه و هم برششون نمیده. ممکنه اگه برش بخواید بهترین گزینه این باشه که با ابزار Section تو خود اسکچاپ برش بزنید و برای اضافه کردن دیتایلها ببرید تو اتوکد (اکسپورت 2 بعدی بگیرید)



متاسفانه نمونه ساخته شده پیدا نکردم، فکر میکنم مشکلم تو کشیدن بیضی هست نمیدونم رسم صحیح بیضی چجوری هست.
من با دستور arc بیضی میکشم ولی وقتی گنبدی می کنم سقف گنبد بیضی شکل مثل گنبد کره ای یکپارچه نمیشه و شکستگی روش ایجاد میشه...
 

Similar threads

بالا