امام حسین (ع)

Eshgh Khoodayi

عضو جدید
کاربر ممتاز

امام حسین
نقشامام سوم شیعیان
نامامام حسین
کنیهاباعبدالله
زادروزسوم شعبان، سال ۴ق.
زادگاهمدینه
شهادت۱۰ محرم (عاشورا)، سال ۶۱ق.
مدفنکربلا، عراق
محل زندگیمدینه، کوفه
لقب(ها)زکی، سید الشهدا
پدرامام علی
مادرحضرت فاطمه
همسر(ان)رباب، لیلا، ام اسحاق، شهربانو(اختلافي)
فرزند(ان)امام سجاد، علی اکبر ، جعفر، علی اصغر، سکینه، فاطمه
طول عمر۵۷ سال
امام علی · امام حسن · امام حسین
امام سجاد · امام باقر · امام صادق
امام کاظم · امام رضا · امام جواد
امام هادی · امام حسن عسکری · امام مهدی
حسین بن علی بن ابی طالب (علیه السلام)(۴-۶۱ق)، امام سوم شیعیان، از اصحاب کساء، فرزند دوم امام علی(ع) وحضرت زهرا(س)، نوه پیامبر(ص) و مشهور به اباعبدالله است. او در جنگ‌های صفین، جمل و نهروان شرکت داشت. امام حسین(ع) در زمان امامت امام حسن(ع) پیرو او بود و پس از شهادت وی نیز، تا زمانی که معاویه در قید حیات بود، بهپیمان ایشان با معاویه وفادار ماند؛ اما پس از مرگ معاویه بیعت با یزید را مشروع ندانست.
با فشار یزید بر حاکم مدینه، مبنی بر بیعت گرفتن یا قتل امام، امام حسین(ع) در ۲۷ رجب سال ۶۰ق رهسپار مکه شد. با توجه به دعوت کوفیان برای پذیرش زمامداری، او از مکه به سوی کوفه رهسپار شد. ورود عبیدالله بن زیاد از طرف یزید به کوفه باعث شد امام نتواند به کوفه وارد شود. امام حسین در کربلا با سپاهیان عبیدالله بن زیاد مواجه شد و در جنگی که در دهم محرم سال ۶۱ ق میان دو لشکر درگرفت، به همراه یاران اندکش (حدود ۷۲ نفر) به شهادت رسید. پس از جنگ، یاران باقی‌مانده و اهل بیت وی به اسارت درآمدند و به کوفه و شام فرستاده شدند.
شهادت امام حسین(ع) آثار قابل‌توجهی بر رفتار مسلمانان و شیعیان در طول تاریخ داشته و الهام‌بخش مبارزات، انقلاب‌ها و قیام‌های متعددی بوده است. شیعیان بر گریه و سوگواری بر شهادت امام حسین(ع)، به ویژه در ماه محرم، تأکید دارند.

منبع: سایت شهید آوینی
 
بالا