الیاف گیاهی

M.Deylamian

مدیر بازنشسته
الیاف کتان جز دسته الیاف ساقه ای است به غیر از این الیاف الیاف دیگر هم جز این دسته قرار می گیرد مثل کنف ,چتایی , رامی (علف چینی) و یکی از کاربرد خوب این الیاف در ایزولاسیون صوتی است مخصوصا کتان (flax) که به صورت ترکیب باالیاف دیگر یا در فرم کامپزیتی می تواند جهت این مصرف کارایی داشته باشد ..

امید به اینکه این مطالب بتونه مفید واقع بشه . امیدوار و موفق باشید :smile:



الیاف کتان
الیاف کتان از ساقه گیاهی به نام فلاکس استخراج می شوند.کشت این گیاه به طور سالانه انجام میشود.و حداکثر رشد صولی ان در حدود 120 سانتی متر و قطر ساقه ان 8/1 تا 16/1 اینچ است .قسمت بالای ساقه دارای شاخه های متعددی است و در روی این شاخه ها ٬ گل هایی به رنگ های سفید ٬ قرمز ٬ بنفش٬ لاجوردی٬ و ابیدیده می شود. کیفیت الیاف بستگی به مرغوبیت زمین و شرایط جوی دارد .این گیاه در هوای نسبتا سرد و رطوبت دار و وجود نسبتا باران بهتر به عمل می اید. تخم گیاه معمولا در ماه های اردیبهشت و خرداد کاشته می شود و مدت رشد ان سه ماه است.
پروش عمده کتان در کشور های فرانسه ٬ بلژیک ٬ هلند٬ ایرلند٬ شوروی و زلاند است. ساختمان شیمیایی الیاف کتان نظیر پنبه سلولزی است ٬ ولی با توجه به شباهت زیاد در ساختمان مولکولی این دو لیف٬ کتان از 3 جهت با پنبه متفاوت است:

1.ساختمان داخلی
دیاگرام اشعه ایکس نشان می دهد که ارایش مولکولی در ساختمان داخلی الیاف به مراتب ٬ بیشتر از پلبه است و افزایش کریستالینیتی در ساختمان داخلی باعث شده است که خصوصیات فیزیکی ان با پلبه متفاوت باشد .

2.الیاف کتان
دارای مواد غیر سلولزی بیشتری نسبت به پنبه است . ناخالصی های موجود در کتان عبارت اند از همی سلولز ٬ چربی و مواد رنگی و غیره

3. ساختمان مورفولوژی
ساختمان داخلی سلقه دارای قسمت های زیر است :

-اپیدرمیس این قسمت شامل سلول هایی است که دیواره های ضخیمی ایجاد کرده است و قسمت خارجی ان را کیو تیکل تشکیل داده است .
-کورتکس این قسمت شامل یک یا دو لایه است که تقریبا به صورت مدور دارای مواد صمغی (پکتین) و پیگمنت های رنگین است.

الیاف کتان قسمتی است که در صنعت نساجی مورد استفاده قرار می گیرد . در این قسمت الایف ه صورت دسته هایی به موازات محور طولی ساقه گیاه و به وسیله ماده چسبنده پکتین در قسمت های مختلف ساقه قرار گرفته اند . تعداد دسته های الیاف در هر ساقه 15 تا 40 است و تعداد الیاف در هر دسته بین 12 -40 تار لیف است. بنابراین تعداد کل تار های لیف در هر ساقه حدود 1000 است و این تعداد ممکن است در برخی از گیاهان متفاوت باشد.

ساختمان و خصوصیات الیاف
الیاف کتان بعد از عملیات جداسازی دارای طول متفاوت هستند و ممکن است بین چندین سانتی متر "تو" تا حدود 90 سانتی متر لاین باشند.الیاف مناسب معمولا بین 40 الی 60 سانتی متر هستند .رنگ الیاف بستگی به نوع عملیات رتینگ دارد .الیاف معمولا در اثر شبنم ٬یا باران به رنگ خاکستری در می ایند. الیاف کتان معمولا نرم و شفاف هستند و هرچه ناخالصی های ان ها نظیر "چربی" گرفته شود ٬ شفافیت ان بیشتر خواهد بود .بهترین نوع الیاف کتان معمولا در بلژیک ٬ شمال فرانسه و ایرلند می روید و تهیه می شود.
مقطع طولی الیاف کتان در زیر میکروسکوپ ممکن است به صورت استوانه صاف٬ یا مارپیچی ٬ دیده می شود ولی شکل روبان یا نوار طبیعی که در پنبه دیده می شود ٬ در کتان دیده می شود ٬در کتان دیده نمی شود .اندازه قطر الیاف در همه جا یکسان نیست و در بعضی نقاط متورم به نظر می اید.
در مرکز الیاف کانالی وجود دارد (لومن ) که در سراسر طول لیف قرار گرفته است .مقطع مرکزی ان در زیر میکروسکوپ چند برابر دیده می شود ٬ ولی اگر الیاف به حد کافی رشد نکرده باشد ٬ به صورت بیضی شکال هستند و دیوار های سلول ان نازکتر است.کانالی که در مرکز ایف وجود دارد معمولا در الیاف رشد نکرده فراختر ست.

 

M.Deylamian

مدیر بازنشسته
continue

continue

استحکام کشش و ازدیاد طول تا حد پارگی
مقاومت کتان معمولا بیشتر ا پنبه است و دلیل ان وجود مناطق کریستالین زیاد در ساختمان این لیف است. استحکام کشش کتان 5/6 گرم لر دنیر و ازدیاد طول تا حد پارگی متر از پببه و در حدود 8/1 درصد در حالت خشک و 2/2 درصد در حالت خیس است.

اثر رطوبت
رطوبت بازیافته کتان حدود 12 درصد است
قدرت لیف کتان در حالت مرطوب 20 % بیشتر از حالت خشک ان است و این حالت باعث می شود که بخوبی عملیات مکانیکی مراحل ریسندگی و عملیات تری را تحمل کند.

اثر حرارت
مقاومت کتان در مقابل حرارت زیاد است و تا 120 درجه سانتی گراد حرارت را که در ان شروع به زرد شدن می کند٬ بدون اینکه تجزیه بشود٬ تحمل می کند.

اثر نور خورشید
در اثر تابش نور خورشید و به مدت زیاد بتدریج از قدرتش کاسته می شود.

خواص شیمیایی
سفیدگری کتان مشکلتر از پنبه است ٬ ولی با اجرای روش های جدید سفی گری می توان پارچه کتان را به مقدار قابل توجه سفید کرد بدون اینکه در لیف تجزیه شیمیایی رخ دهد.

اثر اسید ها
کتان در برابر محلول رقیق و سرد اسید ها مقاوم است .ولی محلول اسید های رقیق و گرم و یا غلیظ و سرد انرا مورد حمله قرار می دهند.

اثر مواد قلیایی
مقاومت کتان در برابر محلول های قلیایی بسیار خوب است و از این رو ٬ پارچه کتانی می تواند بارها با محلول های قلیایی شستشو داده شود.

حشرات
کتان مورد حمله حشراتی نظیر بید قرار نمیگیرد
کتان جوشیده شده و سفید شده تقریبا سلولز خالص است و از این رو ٬ در برابر پوسیدگی مقاومت عالی دارد . در شرایط معین از حرارت و رطوبت ٬ چنانچه الودگی های انی نیز وجودداشته باشد٬ رشد انواع کپک و قارچ٬ سلولز را مورد حمله قرار می دهند ٬ ولی با این وجود٬ هنوز هم مقاومت کتان در این حالت بسیار زیاد است به ویژه اگر پارچه خشک باشد.

اثر حلال های الی
حلال های الی معمولی که در خشک شویی به کار می روند ٬ اثر مخربی روی کتان ندارند.

کاربردهای کتان
در گذشته کتان زمانی که نیاز به عایق سازی بسیار خوب بود استفاده می شد. اگرچه امروزه مواردی چون پارچه های برزنتی و بادبان ها و طنابهای ماهیگیری و حتی موارد به کارگرفته شده در صحافی با مواد مصنوعی جانشین شده است .اما در پارچه های کارشده با چرم و پارچه های دوخت و دوز و همچنین نخ بخیه کاربرد خود را حفظ کرده است.
اضافات کتان در اسکناس و کاغذ نوشته و کاغذ های سیگار به کار می رود.
قابلیت کتان جهت جذب اب در حد بالا یی است لذا در صنایع حوله و دستمال کاغذی کاربرد دارد .
پارچه کتانی وقتی خیس است از استحکام بیشتری برخورداراست . و در مقابل شستشو های پی در پی مقاوم است .عمر طولانی پارچه های کتانی زمانی اشکار شد که مقبره tut-ankhamen در سال 1922 باز شد .پرده های کتانی که در ان جا موجود بود مربوط به 1250قبل از میلاد است که هنوز هم سالم و عیب است.






manda_dn
منابع : خصوصیات الیاف نساجی (محسن حاجی شریفی)
لاتین hand book of textile fiber by Gordon cook (natural fiber)

page: www.collectionscanada.ca/.../v03n18/art18.html
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
مطلب خیلی جالب و کاربردی بود. دستتون درد نکنه. امتیاز رد کردم.
یک چیز رو اضافه می کنم:
نخ بخیه رو از روده گوسفند تهیه می کنند.

یک خاطره:
خیلی وقت پیش من یک لباس کتونی اصل که مخصوص ورزش جودو بود خریدم. این لباس خیلی سنگین و خیلی هم ضخیم بود. فکر کنم ضخامت اون حدود 1 سانتی متر بود. اون رو پوشیدم و رفتم سالن جودو. چشمتون روز بد نبینه.....
وقتی آماده شدم که تمرین کنم و حرکات دفاع شخصی رو انجام بدم با یکی از شاگردان کلاس. فقط یک لحظه دیدم که لباس در تنم یک طوری شده.. حالا چه طوری بماند... فقط فهمیدم که تمام تار پود پارچه از هم جدا شدن...
از اون روز به بعد دیگه قید رفتن کلاس جودو رو از سرم بیرون کردم.... شانس به این میگن."tooth"
 

M.Deylamian

مدیر بازنشسته
خواهش می کنم . .درمورد نخ بخیه هم مطلب می گذارم.

...:eek:.خیلی حس بدیه ه ه !!! ولی حالا اتفاقیه که افتاده :tooth::smile: حیفه نذارش کنار .

فکر کنم بعدش یه صحبت اساسی با فروشنده اش کردی !!:neutral:
 

M.Deylamian

مدیر بازنشسته
چتایی

چتایی


چتایی از نوع الیاف ساقه ای است .این گیاه در هندوستان و پاکستان و کشور های گرمسیر و مرطوب به مقدار زیاد کشت می شود. طول ساقه ان به 5 متر و قطر ان به 2 سانتی متر میرسد. عملیات رتینگ ان مشابه کتان است.به ویژه زمانی که این عمل در کنار جویبار انجام می شود .برای کنترل عملیات رتینگ هر روز یک نمونه از ساقه ها مورد ازمایش قرار می گیرد و چنانچه الیاف به راحتی از ساقه جدا شوند دلیل بر خاتمه عملیات رتینگ و اغاز عملیات بعدی است.از ساقه جدا شده و در مقابل تابش خورشید خشک می شود . دسته بندی شده و به کارخانجات ریسندگی فرستاد همی شود .
از لحاظ تجاری 2 رنگ دارد رنگ زرد و قهوهای متمایل به خاکستری و شفافیت
ابریشم رادارد
نوع مرغوب ان زیر دستی نرم اما نوع معمولی زیر دستی زبر داردوو مقع ان
میکروسکوپی این الیاف چند ضلعی است.
استحکام کششی ان به خوبی کتان نیست .امکان کششی ان محدود است و وزن
مخصوص ان 5/1 است .
جذب رطوبت ان 75/13 است و بسیار ابدوست است .
مقاومت بیولوژیکی ان بالاست
از انواع الیاف ارزان است و مصرف عمده ای در ساختن کیسه و گونی دارد .از
الیاف ظریف ان در پارچه های پرده ای که مصرف دکوراسین دارد استفاده می شود
:smile:;)
 

M.Deylamian

مدیر بازنشسته
الیاف گیاهی

در این تاپیک مطالب و مقالات مربوط به الیاف گیاهی قرار داده شده است.
 

moderntextile

عضو جدید
با سلام
از موضوع بسیار جالب و خوبتون تشکر می کنم. من تازه وارد این سایت شدم و از نحوه نوشتن و ارسال مطالب بی خبرم اگه ممکنه که منو راهنمایی کنید.
 

hamid_61

عضو جدید
سلام دوست عزیز خیلی خوش اومدین.
شما باید در صفحه اصلی و اول تالار قسمت ابزارهای تالار کلیک کنید و گزینه ارسال تاپیک جدید رو انتخاب کنید. اگر مطلبی رو که می خواین قرار بدین به صورت فایل باشه باید از" مدیریت فایل" استفاده کنید. مدیریت فایل پس از اتنتخاب "ارسال تاپیک جدید" در دسترس شما خواهد بود. منتظر مطالبتون هستیم.موفق باشید
;)
 

#HAEK#

کاربر فعال مهندسی نساجی
بامبو

بامبو

سلام دوستان
اگه میشه یه سری اطلاعات راجع به الیاف بامبو اینجا بزارین ممنون میشم
:heart::gol::gol::gol::gol::gol::gol:
 

arefeh sadat

عضو جدید
مهندسای گل من درباره چند نوع الیاف گیاهی با خصوصیات فیزیکی و شیمیایی اونا اطلاعات میخوام.
 

hadi.textile64

مدیر تالار مهندسی نساجی
مدیر تالار
نميدونم دقيقا! مگه فرق ميکنه؟من تازه مي خوام تحقيق کنم

خیلی فرق میکنه
الیافی که از پروتئین ذرت گرفته میشه یه بحثه
خود پوست ذرت هم یه بحث

من در مورد لیف ذرت یه مختصر توضیح میدم
این لیف که خیلی قبل پیش با نام تجاری ویکارا ( vicara ) یا زئین که ماده اولیه آن از ذرت استخراج شده تولید شد و الان به دلایلی دیگه این لیف تولید نمیشه
به عبارتی این لیف جزء الیاف پروتئینی بازیافته است که زئین همون پروتئین ذرته و این ماده رو میان با محلول 70% ایزوپروپیلیک الکل استخراج میکنن
پس از تبخیر شدن حلال ، پودر زرد رنگی به جا میمونه که به اون زئین میگن
این پودر رو در قلیایی مثل سود حل میکنن و بعد از فیل تراسیون و صاف کردن و گرفتن هوا و عمل آوردن در جای مناسب ( ripenning ) به مرحله ریسندگی تر هدایت می کنن
مانند ویسکوز درون یک حمام انعقاد این لیف رو رسوب میدن و توسط کشش استحکام لازم رو به لیف میدن و الیاف رو روی بوبین جمع آوری میکنن

خصوصیات :
استحکام تر = 75/0 gr/den
استحکام خشک = 2/1 gr/den
ازدیاد طول پارگی = در حالت تر 35% و در حالت خشک 32 %
جذب رطوبت = 10 %
جرم مخصوص = 3/1
پایداری بالا در برابر مواد شیمیایی
 

Similar threads

بالا