الگوریتم RankBrain (رنک برین) چیست؟و این الگوریتم چه تاثیری در رنک گوگل دارد

webmac

عضو جدید
[h=1]الگوریتم RankBrain (رنک برین) چیست؟دو فاکتور اساسی و مهم در الگوریتم هوش مصنوعی که باعث میشود در سال 2018 جایگاه شما در نتایج گوگل دست خوش تغییرات گسترده شود.
[/h]


در این مقاله سعی داریم مباحثی را در مورد الگوریتم RankBrain (رنک برین) مطرح نماییم از جمله اینکه این الگوریتم چیست؟ و چگونه بر رنک گوگل تاثیر خواهد داشت و اینکه چه کاری انجام دهیم تا بهترین نتیجه را از این الگوریتم در سال 2018 بگیریم امیدواریم در انتهای این مقاله دیدی کامل نسبت به این موضوع در شما مخاطب و بازدید کننده عزیز ایجاد نماید.
در سال 2016 گوگل رسما اعلام کرد که سومین فاکتور مهم در رنک بندی صفحات گوگل الگوریتم RankBrain (رنک برین) یا همان هوش مصنوعی گوگل می باشد. از سال 2016 به بعد به صورت پیوسته این الگوریتم آپدیت شد و احتمالا در سال 2018 شاهد نتایج بسیار گسترده ایی از این الگوریتم در خروجی جستجوهای گوگل خواهیم بود.
[h=2]الگوریتم RankBrain (رنک برین) چیست؟[/h] به صورت بسیار ساده و قابل فهم رنک برین یا هوش مصنوعی ,الگوریتم جدید گوگل می باشد که پایه و اساس آن بر اساس یادگیری مداوم بر اساس رفتار کاربران می باشد. به عبارتی این الگوریتم براساس رفتار کاربران نسبت به محتوای صفحات وب سایت شما که بر اساس دو مولفه اصلی 1- نرخ کلیک 2- میزان حضور کاربر در صفحه می باشد به صورت کاملا هوشمندانه و رصد رفتار کاربران, تصمیم گیری می نماید که چه تغییری در جایگاه شما در نتایج جستجوی گوگل اعمال نماید.

اجازه دهید تعریف فوق را با یک مثال روشنتر نماییم: فرض کنید شما عبارتی را مثلا " واژگان سئو" در گوگل جستجو می نمایید و وب مک را در جایگاه مثلا 3 گوگل مشاهده میکنید حالا روی این لینک کلیک کرده و وارد صفحه مورد نظر خواهید شد از این لحظه به بعد الگوریتم RankBrain (رنک برین) یا همان هوش مصنوعی گوگل رفتار کاربر را رصد میکنید تا ببنید ایا شما پاسخ و نیازتان را براورده کرده اید یا خیر؟ اگر شما در این صفحه پاسخ مورد نظر خود را پیدا کنید و دیگر در گوگل به دنبال همین عبارات یا عبارات مشابه نباشید الگوریتم rankbrain یک امتیاز مثبت برای صفحه ای که به آن وارد شدید در نظر میگیرد و با تکرار این سناریو جایگاه آن صفحه در نتایج گوگل را بهبود میدهد. و بعد از مدتی جایگزین رتبه یک می نماید.



عکس سناریو فوق هم امکان دارد اتفاق بیفتد و اینکه برای عبارتی که در گوگل جستجو شده است وب مک را گوگل در جایگاه نفر اول نتایج قرار دهد حالا با کلیک کردن کاربران و جستجو کنندگان وارد صفحه مورد نظر سایت وب مک می شوند اما مثلا بلافاصله خارج میشوند و یا اینکه بعد از مطالعه مجددا همان عبارت یا عبارت مشابه را جستجو میکنند در این صورت الگوریتم rankbrain متوجه میشود که جایگاه اول برای این عبارت مناسب نیست چرا که نیاز کاربران را برآورده نکرده است بنابراین جایگاه را به پایینتر منتقل کرده و سایت دیگری را جایگزین مینماید.
در نتیجه دو فاکتور برای الگوریتم Rankbrain مورد توجه هستند. اول آنکه کاربران چه مدت در صفحه شما حضور دارند (Dwell Time) و دوما چند درصد از کاربران هنگام جستجو در گوگل لینک سایت شما را انتخاب میکنند (CTR).
[h=3]تاثیر Dwell Time (زمان حضور کاربر در صفحه) چیست و چه تاثیری بر RankBrain دارد؟[/h]همان طور که در پاراگراف قبلی اشاره شد الگوریتم Rankbrain براساس دو فاکتور مهم مدت حضور کاربر در صفحه و نرخ کلیک, رفتار کاربران را انالیز میکند. بنابراین Dwell Time زمان حضور یک کاربر در صفحه شما است. این زمان برای کاربرانی که به صورت مستقیم یا از طریق بک لینک وارد سایت شما میشوند قابل محاسبه نیست در نتیجه Dwell Time تفاوت های زیادی با Bounce Rate یا متوسط حضور کاربر در صفحه شما دارد.
در الگوریتم RankBrain کاربرانی معیار قرار داده میشوند که از نتایج جستجوی گوگل وارد یکی از صفحات شما شده باشند. در این لحظه گوگل براساس آی پی کاربر، نوع مرورگر و یا اطلاعات اکانت جی میل میداند که یک کاربر با عبارتی مشخص به سایت شما ارجاع داده شده است. از لحظه ای که این کاربر به سایت شما وارد میشود تا زمانیکه مجدد به گوگل باز میگردد و عبارت دیگری را جستجو میکند Dwell Time محاسبه میشود.



الگوریتم رنک برین یا همان هوش مصنوعی گوگل میگوید اگر کاربر مدت زیادی را در این صفحه سپری کرده است احتمالا محتوای آن صفحه پاسخ گوی نیاز او بوده و محتوای ارزشمندی است. در نتیجه این صفحه میتواند جایگاه بهتری در نتایج گوگل کسب کند. به تدریج و با تکرار این اتفاق جایگاه صفحات ارزشمند در رتبه بندی گوگل بهبود می یابد.
مطالعات اینترنتی نشان داده است زمان حضور کاربر برای صفحات ارزشمند به طور متوسط ۳ دقیقه و ۱۰ ثانیه است. یعنی زمانیکه کاربر یک نتیجه ارزشمند را در گوگل پیدا میکند حداقل تا ۳ دقیقه بعد نیاز به جستجوی عبارت دیگری مرتبط با آن موضوع نخواهد داشت و احتمالا در این مدت در حال مطالعه محتوای آن صفحه است. فاکتوری که میتواند نقشی بسیار مهم در سرنوشت سئو در سال ۲۰۱۸ داشته باشد.
[h=4]CTR چیست؟ تاثیر CTR بر رتبه بندی نتایج گوگل چیست؟[/h]عبارت CTR مخفف سه کلمه Click Through Rate و به معنی نرخ کلیک است. نرخ کلیک براساس تعداد جستجوی عبارت در گوگل و تعداد کاربرانی که بر روی لینک شما کلیک کرده اند محاسبه میشود. تصور کنید که شما عبارت آموزش سئو را در گوگل جستجو کرده اید. همه نتایج موجود در صفحه اول یک Impression دریافت میکنند. هر گزینه ای که توسط کاربر کلیک شود علاوه بر آن یک کلیک نیز دریافت میکند. درصد تعداد کلیک به دیده شدن (Impression) یک عدد بین ۰ تا ۱۰۰ خواهد بود که به آن CTR گفته میشود.



نکته مهم: اگر یک سایت جایگاهش برای جستجوی یک عبارت در رتبه 3 نتایج گوگل باشد و دیگری برای همان عبارت در رتبه 2 باشد اما میزان CTR سایتی که در رتبه 3 قرار دارد بیشتر از سایتی که در رتبه 2 هست باشد بعد از مدتی جای آن دو تغییر خواهد کرد.
گاهی اوقات گوگل وقتی نمیتواند دقیق جایگاه یک سایت را مشخص نماید به صورت ازمایشی جایگاه آن سایت را ارتقاء میدهد سپس توسط الگوریتم Rankbrain رفتار کاربران را انالیز میکند در صورتی که انالیز رفتار کاربران برای الگوریتم رضایت بخش باشد در آن جایگاه خواهد ماند در غیر اینصورت جایگاهش را تغییر خواهد داد.
[h=5]بررسی رفتار کاربران در درازمدت توسط الگوریتم Rankbrain:[/h]یکی دیگر از فاکتورهای گوگل و الگوریتم RankBrain بررسی دوره ای میزان رضایت کاربران از یک صفحه است. بعنوان مثال گوگل میداند که طی یک ماه گذشته ۱۰۰۰ کاربر از طریق جستجو به صفحه شما وارد شده اند و در مقابل میداند که به طور متوسط هر ۱۰۰ بازدیدکنند یک دیدگاه در سایت ثبت میکنند یا یک بار صفحه را در شبکه های اجتماعی بازنشر میدهند.
در بازه های زمانی مختلف گوگل رفتار کاربران در صفحه را بررسی میکند تا میزان ارتباط و رضایت آنها از محتوا را تخمین بزند. این میزان رضایت براساس فعالیت کاربران در صفحه تعیین میشود که مهمترین فاکتورها برای بررسی تعداد نظرات ارسالی، میزان اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی و امتیاز دهی به محتوا است. نتایج به دست امده از این رفتار کاربران میتواند به صعود یا سقوط جایگاه شما منجر شود.
[h=6]چطور و چگونه از الگورتیم RankBrain بهره بگیریم و سود ببریم و اجازه نزول در جایگاهمان را ندهیم!؟[/h]به طور مشخص دو فاکتور حضور کاربر در صفحه و CTR تاثیر زیادی بر تصمیم گیری رنک برین در مورد کیفیت محتوای شما دارند. هرچقدر بتوانید این دو فاکتور را بهبود دهید شانس بیشتری برای بهبود وضعیت سئو خود در سال ۲۰۱۸ خواهید داشت.


تهیه شده توسط گروه وب مک
 
بالا