اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
عَمَّ يَتَسَاءلُونَ
عَنِ النَّبَإِ الْعَظِيمِ
الَّذِي هُمْ فِيهِ مُخْتَلِفُونَ
امام عصر (عج) در دعای پر فضیلت افتتاح امیرالمومنین علی(ع) را نبا عظیم معرفی می کنند.بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
عَمَّ يَتَسَاءلُونَ
عَنِ النَّبَإِ الْعَظِيمِ
الَّذِي هُمْ فِيهِ مُخْتَلِفُونَ
«عم یتساءلون، عن النبإ العظیم» «از چه سوال می کنند از خبر بزرگ» امام (عج) در دعا می فرمایند: «حضرت علی» نبأ عظیم است. «الذی هم فیه مختلفون» «که درباره آن با هم اختلاف دارند» یعنی بر امامت و ولایت علی (ع) اختلاف داشتند پس خبر بزرگ قرآن، ولایت و امامت علی (ع) است. این تعبیر حاکی از عظمت ایشان است که آینه تمام نمای حق و نشانه عظمت و بزرگی پروردگار است.
نبأ: خبری است که فایده و سود بزرگی دارد، که از آن خبر علم و دانش حاصل می شود و بر ظن و گمان غلبه می کند، هیچ گاه گفتن خبر به معنی نبأ درست نیست. مگر این که سه اصل و نتیجه ای که گفته شد و از نبأ فهمیده می شود در آن باشد. 1- سود و فایده 2- علم و دانش 3- غلبه برظن و گمان و به خبری که دروغ نباشد، مثل تواتر و خبر از سوی خدا و از سوی نبی. [1]
در بیشتر تفاسیر و روایات اهل بیت (ع) در ذیل سوره نبأ آیه «عن نبأ العظیم» چنین آمده است:
- قرآن کریم: یعنی مردم قرآن را مسخره کرده و می گفتند: این قصه ها افسانه های پیشینیان است یا شعر است و ...
- قیامت: در امکان قیامت هم گفتگوها بود که مگر می شود انسان بعد از مرگش دوباره زنده شود و این چه خبری است که پیامبر صلّی الله علیه و آله ادعا می کند.
- رسول خدا صلّی الله علیه و آله می گفتند: این شخص از طرف خدا نیامده بلکه شاعر، ساحر و .... است.
- مراد از نبأ عظیم، ولایت حضرت امیرالمومنین (ع) است و احادیث دال است بر آن است که در ادامه شرح داده می شود.
«نبأ عظیم» هر چند چهار مصداق دارد ولی همه این ها به مصداق مهم یعنی امیرالمؤمنین علیه السّلام برمی گردند.
اما قرآن: طبق فرمایش رسول گرامی در حجة الوداع، که: من دو چیز گرانبها در نزد شما به امانت می گذارم مادامی که به هر دو عمل کنید گمراه نمی شوید: یکی قرآن و دیگری عترت و اهل بیتم.پس قرآن کریم و عترت پیامبر صلّی الله علیه و آله با هم اند و هر کدام عدل دیگری به حساب می آیند.
اما قیامت: این امیرالمؤمنین علیه السّلام است که قسیم النار و الجنه می باشد، و بدون آن حضرت قیامتی بر پا نمی شود، از سوی دیگر رسیدن به سعادت اخروی در گرو کامل شدن دین است که خداوند پس از منصوب کردن حضرت علی علیه السّلام به امامت در روز غدیر فرمود: «الیوم اکملت لکم دینکم» امروز دین شما (با امامت علی علیه السّلام ) کامل کردم، با ولایت او نعمت های الهی بر امت تمام گشت، «و اتممت علیکم نعمتی» و نعمتم را بر شما تمام کردم، و با ولایت آن حضرت، احکام اسلامی و پیامبر صلّی الله علیه و آله دوام می یابد، «و رضیت لکم الاسلام دینا» اسلام را دین شما گردانیدم، و با عملی شدن احکام اسلام توسط آن حضرت،کفار مأیوس می شوند، و امروز کفار (با امامت حضرت علی علیه السّلام ) از ضربه زدن به دین شما مأیوس شدند و از آنها نترسید و از من بترسید.
اگر هم کسی بگوید: مراد از «نباء عظیم» خود پیامبر صلّی الله علیه و آله است، باز برمی گردد به حضرت علی علیه السّلام چرا که قرآن کریم در آیه مباهله، حضرت علی علیه السّلام را نفس پیامبر صلّی الله علیه و آله خوانده است.
[FONT="]
[/FONT][FONT="]
[/FONT][FONT="][/FONT]