[ المان شهری ]مجسمه ی آزادی آمریکا

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
تحقیق من در باره ی اینه
حتما بخونین
چکیده ای در مورد این مجسمه
مجسمه آزادي با نام اصلي «آزادي جهان را روشن مي‌كند»،
در اواخر قرن نوزدهم و به مناسبت صدمين سالگرد استقلال آمريكا، از سوي فرانسه به مناسبت تاریخ رهایی آمریکا از نماد استعمار یعنی بریتانیا بهاین کشور اهدا شد

خصوصیات مجسمه آزادی ، در شمایل یک زن با تن پوش رومی، توسط تندیس ساز فرانسوی "فردریک اگوستوبارتولدی" طراحی و توسط ژوزف پولیتزر ساخته شد. الهه آزادي در دست راست خود مشعل و در دست چپش لوحه‌اي با كلمات «JULY IV MDCCLXXVI» دارد كه در واقع همان تاريخ تصويب بيانيه استقلال آمريكا (4 ژوئيه 1776) است. يكي از پاهاي مجسمه آزادي روي زنجير قرار دارد و هفت برآمدگي خارمانند تاج مجسمه، نمادي از هفت دريا يا هفت قاره است. این تندیس، با مدیریت "الکساندر ایفل" طراح برج ایفل، ساخته شده است. ارتفاع خود تندیس 3/45 متر است که بر روی پایه گرانیتی به ارتفاع 2/46 متر قرار داده شده است و در مجموع ارتفاع آن 5/91 متر می باشد. وزن آن 625 تن و هزینه ساخت آن 250هزار دلار است که از سوی دولت فرانسه هزینه شده است. تنها ساخت پایه این تندیس که 200هزار دلار بود، توسط آمریکا پرداخت گردید. تندیس دارای 168 پله است که بازدیدکنندگان را تا بالای برج راهنمایی می کند؛ تاجی که بر سر مجسمه آزادی قرار دارد، شامل 25 پنجره و 7 اشعه است که از آن خارج شده اند. زیر هر اشعه جواهراتی گران قیمت قرار دارد. آیا این جواهرات به گفته "علی معلم" شاعر معاصر، نتیجه "تاراج ملک عجم" ا ست...؟
این مجسمه را فرانسه به آمریکا به واسطه تاریخ رهایی آمریکا از نماد استعمار یعنی بریتانیا، هدیه کرده است.)
ساخت پايه مجسمه كه زير نظر آرشيتكت آمريكايي ريچار موريس هانت انجام مي‌شد، در 22 آوريل 1886 تكميل شد. بارتولدي پيش از اين كار ساخت مجسمه را در ماه ژوئيه 1884 به پايان برده بود و اين مجسمه كه براي انتقال به آمريكا به 350 بخش تقسيم شده بود، در 17 ژوئن 1885 به وسيله كشتي فرانسوي ايسره به نيويورك منتقل شد.
نصب مجسمه روي پايه جديد خود در نيويورك چهار ماه به طول انجاميد و بالاخره در 28 اكتبر 1886، يعني 10 سال پس از صدمين سالگرد استقلال آمريكا، از مجسمه آزادي در حضور گرور كليولند، رئيس‌جمهور وقت آمريكا و هزاران نفر از مردمي كه براي اين مراسم به بندر نيويورك آمده بودند، پرده‌برداري شد.


مدل این مجسمه "شارلوت بارتولدی" همسر بارتولدی، سازنده این مجسمه است ولی خود سازندگان فرانسوی این مجسمه تأکید کرده اند که این تندیس، معشوقه اسکندر مقدونی (تائیس) سپس بطلميوس اول بوده است. اما تائیس کیست؟ مجسمه آزادی، تائیس و حمله اسکندر برای روشن شدن شخصیت این زن، باید نگاهی به گذشته ایران باستان و هنگام حمله الکساندر-یا همان اسکندر مقدونی،به ایران داشته باشیم. الکساندر در میان غربیان قهرمانی بزرگ و بی نظیر شناخته می شود؛ اما در میان ملت ایران شخصیتی بدنام و ویرانگر است. در متون زرتشتی، از وی همواره به عنوان "گجسته"(ملعون) یاد شده و همراه ضحاک و افراسیاب از کارگزاران اهریمن به شمار آمده است. عده ای سعی در انکار وجود شخصیت تاریخی به نام اسکندر مقدونی دارند، ولی این به معنای نادیده انگاشتن انبوهی از آثار و اسناد تاریخی و باستان شناسی و حذف تاریخ اسکندر و سلوکیان و خلایی زمانی به مدت بیش از صد سال از تاریخ ایران است. اسکندر مقدونی، مردی متولد مقدونیه بود.


بزرگ ترین و مهمترین جنگ اسکندر، نبرد با امپراتوری وسیع و قدرتمند هخامنشیان بود. نبرد اسکندر و پادشاه ایران، چند بار به عقب نشینی وی انجامید، اما سرانجام با تضعیف روحیه سپاهیان ایران، ورق به نفع یونانیان برگشت و اسکندر، داریوش را در منطقه "گیل گمش" شکست داد.
ادامه دارد ...
 

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
تخت جمشید به آتش کشیده شد
در شب پیروزی، اسکندر و افسرانش در تخت جمشید (پرس پولیس) قصر باشکوه ایرانیان، جشن گرفتند. اسکندر همواره در سفرهای خود چندین زن بدنام و رقاص یونانی همراه خود می آورد. یکی از این زنان، تائیس بود؛ کنیزی اوشلیمی که به خاطر زیبایی به دربار اسکندر راه یافته بود. وی که با آمدن شاهزاده اسیر ایرانی و دختر داریوش سوم "استاتیرا" جایگاه خود را در خطر می دید، سعی داشت انتقام خود را از او بگیرد.
بنابراین، دنبال موقعیتی بود که غرور تمام ایرانیان را بشکند و آنان را خوار و خفیف کند. در آن جشن، او آن قدر به اسکندر شراب خوراند که عقل او را کاملاً زایل کرد و سپس از او خواست به انتقام معبدی که در آتن توسط خشایارشاه به آتش کشیده شد، پرس پولیس را آتش بزند. اسکندر مشعل آتش را به تائیس داد و او هم پرده های حریر و جواهرنشان قصر را آتش زد. مدتی کوتاه، قصر یکپارچه آتش شد. فردای آن روز، اسکندر بر تپه ای ایستاده بود و پشیمان به نتیجه کار خود می نگریست.

اکنون، تائیس به عنوان نماد آزادی، بر آبهای آتلانتیس ایستاده است .
ادامه دارد ...
 

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز

شعر از استاد علی معلم در مورد این مجسمه :
تائيس
طرحی از ابليس
از محبوبة مقدونی ملعون
در شبيخون شراب و شعله
در شبگير خشم و خون
طرحی از تائيس
از قديسة بی شرم آتن
معبدش در نيس
ماده ديوی قامتش شش زرع و سيصد پای چيزی كم
مشعلش در دست و تاجش
بر سر از تاراج ملك جم
رانده شايد پار يا پيرار از پاريس
مانده بر خيزابه‌های سرخ آتلانتيس
طرحی از تائيس
آنك آن تنديس بی همتای آزادي
دل ربا بر ساحل دريای آزادي
طرحی از تائيس
طرحی از تائيس
از محبوبة ملعون اسكندر
طرح فرياد زنان جفت جوی در مدخل بندر
طرحی از تائيس و مشعل
طرحی از تاراج
طرح قهر ماندانا تا فروهر
تا شمعدان تا خاك
طرح آزادی به رغم بندگی كردن
طرح مشرك طرح كافر زندگی كردن
طرح اومانيته باليده از تخنه
طرح در ايمان انسان آخرين رخنه
طرحی از تائيس مشعل دار
از ابليس
ماده ديوی مانده بر امواج آتلانتيس
طرحی از تائيس
اين كه مي‌بينيد بابل نيست. آتن نيست. آتيكاست.
بل نه، آتيكای يونان بابل مغرور امريكاست.
دشمن توحيد و توهين خداوند است. امريكا ديو ديوانه است و اينك خفته در بند است امريكا.
ساية ضحاك و دجال است، نی مرده است نی باري. اينك اين آخر زمان با عصر آهن فتنة كاری
ای انسان‌های هفت اقليم! برخيزيد برخيزيد
شعله‌های پاك را بر محو اژدرها بر انگيزيد
هشت‌پايی است اين **** هفت سر باليده پيوسته
وز دروغ بي‌فروغش ديده بر ناليده پيوسته
كشتن او را بايد و زين سان هنر كردن
يا چو انسان خود ز گرگ انسان حذر كردن
طرحی از تائيس از ابليس از شيطان آتيكا
لكه ننگی است بر ننگ جهان دامان امريكا

 

زاها

عضو جدید
:w00::w06:[/quote]
آخه اول یه گشتی میزدی یه موضوع بهتربرمیداشتی که توش گیرنیوفتی من چندتاعکس می تونم برات بذارم ومطلب هم دارم منتهابایدیاخودت زحمت ترجمه شو بکشی یابدی بیرون:razz:نمیشه موضوتوعوض کنی آیا؟






 
آخرین ویرایش:

zhsaffar

عضو جدید
سلام.
عزيزم اين لينك مطالب خيلي خوب و عكساي جالبي از مراحل ساخت و قالبهاي استفاده شده و... درباره موضوعت داره.اگه ترجمه اش كني مطالب خيلي خوبي گيرت مياد.توي قسمت External links هم بازم لينك درباره موضوع هست اعم از عكس و مطلب:

http://en.wikipedia.org/wiki/Statue_of_Liberty

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Statue_of_Liberty_in_popular_culture

http://www.nps.gov/stli/historyculture/history-continued.htm

يه سر بزن.
 

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
مجسمه آزادی در دوران معاصر : 7
مرمت گسترده ی مجسمه ی آزادی در سال 1987 و اندکی پیش از نخستين عمليات بازسازي و کنونی اش ،صورت گرفت . طی این عملیات لایه ای از طلا روی این مجسمه کشیده شد و حالا مشعل مجسمه آزادي شب‌ها برفراز بندر نيويورك درخشش دوچنداني دارد.
در واقعه ی 11 سپتامبر ؛ هیچ آسیبی به این مجسمه وارد نشد که این موضوع ، خود باعث خوشحالی مردم آمریکا شد
پس از حملات تروريستي 11 سپتامبر در نيويورك، مجسمه و جزیره ی آزادی براي بازديد بازديدكنندگان بسته شد تا سيستم امنيتي آن ارتقاء يابد. در 20 دسامبر همان سال، جزيره براي بازديد بازگشايي شد اما ورود به محوطه و پايه مجسمه هم‌چنان ممنوع بود تا اين كه بالاخره در 3 اوت 2004 ورود بازديدكنندگان به پايه مجسمه‌ و موزه‌اي كه در زير آن قرار دارد و به تاريخچه ساخت مجسمه اختصاص دارد، آزاد شد با اين حال ورود به درون مجسمه آزادي و رفتن به تاج مجسمه، همچنان ممنوع است .

مجسمه ی آزادی در فرهنگ طبقه ی بالا :
مجسمه ی آزادی بخش مهمی از تاریخ و میراث آمریکا است . بدون تعجب خانم آزادی معنی و مفهوم خود را در فیلم ها ، کتابهای کمدی و موسیقی یافته است . مجسمه ی آزادی از درگیریهای سیاسی نشات گرفته است .
از فیلم "پوستر های شبح انگیز 2 " یعنی جایی که آنها مجسمه ی آزادی متحرک را از میان خیابان های نیویورک عبور می داده تا شور و خوشحالی را برای همه ی نیویورکی ها به ارمغان آورند و بر پوست سخت احساسات منفی غلبه نمایند و انسان های بد را شکست دهند گرفته تا فیلم " مردان " یعنی جایی که تیم دمدمی فوق قهرمان در مقابل مانگو و خدمه ی شیطانی او در بالای مجسمه ی آزادی جدال می نمایند .
کارگردانان ، موسیقی دانان و ... از مجسمه ی آزادی و پیغامی که به صورتی نمادین ارائه میدهد ، الهام گرفتند . پیغام او همان پیام آزادی برای همه است و هر وقت قرار بر این باشد که مجسمه ی آزادی از طریق هنر بیان گردد او همیشه در صحنه حاضر است .
چیز های بیشتری وجود دارد که استدلال موجود در پشت مجسمه ای که رو به سمت شرق قرار دارد را احاطه میکند . برخی می گویند روی مجسمه ی آزادی به سمت شرق ست طوری که خورشید هرگز بر چهره ی آن غروب نمی کند . برخی دیگر میگویند روی آن به سوی بیریتانیای کبیر است و بنابر این استهزائی از جنگ ، پس از انقلاب بیریتانیا به همراه دارد.
در نهایت عده ی دیگری معتقد اند که مجسمه ی آزادی رو به سوی شرق دارد یعنی عدالت را مینگرد .(رو به ساختمان دادگاه عالی و طوری که آزادی و عدالت همیشه رو در روی یکدیگر قرار گرفته اند .
البته همه ی این توضیح ها بی اساس است زیرا اولا که ساختمان دادگاه عالی تا سال 1935 ساخته نشد . دوما چون انتظار می رفت اکثر مردم واشنگتن در قمت شرقی شهر سکونت نمایند این مجسمه رو به شرق قرار دارد و سوما بخش غرب کشور آن موقع مردابی حساب میشد .
________________________________________________________________________
 

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
ساکنین بومی آمریکا :
نخستین انسانهایی که به قاره آمریکا رسیدند، بخشی از موج مردمانی بودند که به آرامی از آفریقا گذر کرده به قاره های دیگر رفته بودند گروه های اندکی از همین مردمان به اقیانوس آرام رسیدند از اقیانوس نیز گذشتند و خود را به استرالیا رساندند
سرانجام در حدود ۱۴٬۰۰۰ سال پیش (به روایتی ۲۵٬۰۰۰ سال پیش ) از راه آسیا و آنچه که امروزه تنگه ی برینگ نامیده می شود به آمریکا وارد شدند
این تمدن ها مايا،تول تک ها، آزتک ها، اينکاها نام داشتند .
آمریکا و دوران استعمار :
مناطق مختلف شرقی آمریکا چند بار بین قدرت‌های بزرگ اروپایی دست به دست شد مهاجران بریتانیایی در بخش‌های زیادی از سرزمین جدید مستقر شدند و این بخش‌ها به‌صورت مستعمره ی بریتانیا اداره می‌شد
نبردهایی نیز بین مهاجران اروپایی و مردمان بومی آمریکا بر سر مالکیت زمین در می‌گرفت قسمت بزرگی از سرزمین های شرقی قاره آمریکا مستعمره بریتانیا بود و تجار بریتانیایی با استفاده از نیروی کار رایگان از طریق بندرهای غربی این کشور سیستم تجاری بسیار پرسود و بی سابقه ای ایجاد کردند.
دخالت های بریتانیا در آمریکا باعث شد امریکایی ها علیه بریتانیا شورش کنند.
دولت فرانسه که در آن زمان بزرگترین رقیب بریتانیا بود ، اقدام به کمک مالی و تسلیحاتی شورشیان کرد به این امید که بتواند دست بریتانیا را از مستعمرات وسیع آمریکای شمالی کوتاه کرده ، آمریکا را تبدیل به متحد خود در مقابل بریتانیا نمایند.
________________________________________________________________________
 

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
فردریك آگوست بارتلدی طراحی و ساخت مجسمه آزادی در آمریكا را بهعهده داشت. او از كودكی به نقاشی علاقه نشان می داد و از صورت مادرش تصاویر زیادیرا ترسیم كرده بود. حتی عده ای گفته اند او مادرش را مدل طراحی برای ساخت مجسمه یآزادی قرار داده است.
بیانات بارتلدی به صورت نامه در موزه ی نیویورك نگهداری می شود. او در توجیه ساخت مجسمه آزادی گفت: «به من گفتند پیكری را طراحی كن كه وقتی به آنبنگرند شگفت زده شوند. در یك صبح بهاری و یك روز ابری تنها این مجسمه بدرخشد و مشخصباشد. من نیز با مطالعه دقیق بر روی مكانهای مختلف به این نتیجه رسیدم كه نیویوركبهترین مكان برای نشان دادن مجسمه است. زیرا نیویورك دروازه آمریكا می باشد».
بعد از تایید طرحش او ساخت مجسمه را در فرانسه آغاز كرد. البتهمهندس «ایفل» سازنده ی برج ایفل در فرانسه مهندسی ساختار مجسمه را به عهده داشت. 20نفر روزی 10 ساعت هر 7 روز هفته به كار گماشته شدند تا هر چه سریع تر كار مجسمه بهپایان برسد.
مجسمه كه براي ملت فرانسه 2 ميليون و 250 هزار فرانك طلا هزينهداشت در سال 1884 تكميل شد و سپس توسط ناوشكن فرانسوي «ايسر» به آمريكا حمل شد . قرار بود كار ساختن مجسمه آزادي در سال 1876 به پايان برسد كه در يكصدمين سالروزاعلام استقلال آمريكا نصب شود كه با هشت سال تاخير ساخته شد زيرا كه دولت فرانسهپول لازم را نمي توانست فراهم كند.
در سال 1886 مجسمه برروی پایه قرار گرفت. در آن زمان «گراوركلیولند» رییس جمهور آمریكا بود. او گفت این مجسمه به طور حتم مورد توجه همگان قرارمی گیرید و در آینده نیز یكی از شگفتیهای هنر پیكره تراشی می گردد و هیچ گاه ازیادها فراموش نمی شود. مجسمه بسیار محكم و مقاوم ساخته شد.
لباس مجسمه به طرز لباسهای روم باستان است و تاجش دارای 25 پنجره به منظور 25 ماده معدنی در جهان است و 7 دندانه به منظور 7 دریا در جهان دارد. در دست چپش یك لوح قرار دارد كه برروی آن با حروف و اعداد رومی نوشته شده است: 4 جولای 1776، یعنی روز استقلال آمریكا از انگلیس. در دست راست مجسمه یك مشعل فروزان قرار دارد
در سال 1984، ایالات متحده شروع به بازسازی کلی و اساسی این مجسمه کرد و پس از مرمت آنر ا به عنوان یکی از مکانهای میراثی جهان به ثبت رساند. پنجم جولای 1986 بازدید از این مجسمه مجددا برای عموم آزاد شد. اما پس از واقعه یازدهم سپتامبر 2001 بازدید از آن ممنوع شد، تا سوم آگوست 2004 که بازدید برای عموم دوباره آزاد شد.
مجسمه آزادی یکی از جاذبه های توریستی شهر نیویورک و به نوعی نماد آن محسوب می شود زیرا موقعیت این مجسمه طوری است که به کسانی که از طریق آب وارد آمریکا (نیویورک) می شوند، خوش آمد گویی می کند
این مجسمه برای مردم آمریكا بسیار با ارزش است. هر سال این مجسمه مورد ترمیم قرار می گیرد، زیرا بر اثر باد و باران و سرما و گرما فرسوده می شود. در انفجار 11 سپتامبر مجسمه ی آزادی صدمه ندید و مردم از این موضوع خوشحال شدند. زیرا وجود این مجسمه را برای كشور نشان مهم می دانند و به داشتن چنین مجسمه ای افتخار می كنند.

طول انگشت دست راست آن 3 متر و بلندی يك دست آن 5/5 متر است بر روی گردی سر مجسمه آزادی، چهل نفر ميتوانند جا بگيرند.
 

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
پـــــس از استقلال آمريكا كه در سال 1776 ميلادی صورت گرفت،فرانسويان به علت اينكه در دستيابي استقلال مردم آمريكا، خود را سهيم ميدانستند بهنشانه احترام ملت فرانسه به استقلال ايالت متحده آمريكا مجسمه ای به عنوان سمبلآزادی، به كشور جديد التاسيس هديه كردند كه به مجسمه آزادی معروفگرديد.
مجسمـــــــــه آزادی در جزيره آزادی در بندرگاه نيويورك، بر روی پايه ايبسيار بلند در سال 1886 استقرار يافت بلندی مجسمه با پايه اش 90 متر بوده، وليارتفاع خود مجسمه فقط 46 متر است جنس مجسمه از مس و وزنش 220 تن ميباشد. برای اينكهعظمت و بزرگي مجسمه را بتوانيم تجسم كنيم، كافي است بدانيم ، طول انگشت دست راست آن 3 متر و بلندی يك دست آن 5/5 متر است بر روی گردی سر مجسمه آزادی، چهل نفر ميتوانندجا بگيرند



مجسمه آزادي در آمريكا از نظر تاريخي نشانه چيست؟
مجسمه آزادي در جزيره بدلو قرار دارد كه در سال 1956 به جزيره آزادي تغيير ناميافت. اين مجسمه يكي از مشهورترين آثار تاريخي و در واقع سمبل آزادي سياسي ودموكراسي در دنياست. اين مجسمه پيكر زني در حال رها كردن خود از زنجير اسارتي استكه بر پاهايش قرار دارد. در دست راست وي يك مشعل قرار دارد، كه راه روشنايي را بهسوي آزادي نشان مي‏دهد، در دست چپ نيز لوحي است كه روي آن تاريخ 4 جولاي 1776 بااعداد رومي نوشته شده است و متن آن بيانگر آن است كه همه انسان‏ها با يكديگربرابرند. تاريخ حك شده بر روي لوح مربوط به روز استقلال آمريكا است. تاجي كه بر سرمجسمه است هفت شاخه دارد كه به تعبيري نشان دهنده هفت دريا و قاره است.پيشنهادساختن مجسمه آزادي توسط فردي به نام «ادوارد دلابولاي» ارايه شد. وي از جملهتاريخ‏دانان فرانسوي است. انگيزه وي از اين پيشنهاد همانا گراميداشت خاطره ائتلاففرانسوي‏ها و آمريكايي‏ها در خلال انقلاب آمريكا (1783-1775) بود.طراحي مجسمه رافردي به نام "فردريك آگوستوس بارتولدي"، مجسمه‏ساز فرانسوي در سال 1884 انجامداد.در تاريخ 28 اكتبر 1886 آخرين قطعه مجسمه در حضور رئيس جمهور آمريكا و عدهزيادي از مردم نصب و مجسمه به آمريكايي‏ها هديه داده شد.انجام اين امر، يعني ساختنمجسمه، درست پس از جنگ داخلي آمريكا و همزمان با ترور رئيس جمهور وقت آمريكا، "آبراهام لينكلن" صورت گرفت. واقعه ترور به شدت مردم فرانسه را تحت تأثير قرار داد. اين واقعه براي آنان يادآور آن بود كه لينكلن در "از ميان بردن بردگي" نقش مهمي راايفا كرده و موجب ايجاد اتحاد هرچه بيشتر ميان مردم گرديده است.از آن تاريخ به بعداين مجسمه نمونه بارز آزادي در سراسر جهان شد.
 

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
به راستی، چرا سازندگان فرانسوی چنین شخصیتی را به عنوان نماد آزادی در نظر گرفته اند؟ چرا تائیس نماد آزادی شد.؟ دو تعبیر مهم می توان راجع به این انتخاب عنوان کرد:
الف) مجسمه آزادی، نماد اومانیته سید محمد حسینی، نویسنده مقاله "نظر دیگری در ارتباط با طراحی از تائیس" معتقد است:این مجسمه نمادی است نشأت گرفته از فرهنگ اومانیستی به جا مانده از یونان باستان.اومانیست، یکی از پایه های اساسی شکل گرفتن رنسانس در غرب شناخته می شود. انسان در اومانیسم، آزادی بی قید و شرط و عنان گسیخته می خواهد. به همین دلیل، مکتب لیبرالیسم یا اباحی گری از اومانیسم زاده شد. انسان برای تعیین مرزهای آزادی، خود را محور می کند. در نتیجه، اومانیسم یا "انسان محوری" شکل می گیرد. نتیجه اومانیسم، شکل گیری تفکرات پراگماتیستی یا سودمحوری و یوتیلیتاریستی برای انسان دوران مدرنیته است. سکولاریسم، اومانیسم و لیبرالیسم؛ سه مکتبی هستند که ریشه های درخت ماشینیسم در دنیای مدرنیته کنونی به شمار می روند. نتیجه اومانیسم چه نوع آزادی بود؟ حال باید پرسید. میوه این درخت اومانیسم چیست؟ شاید شیطان پرستی در غرب پاسخی برای این پرسش باشد. آزادی که در غرب مطرح است، چه نوع آزادی است؟ و مجسمه آزادی نماد کدام آزادی است. همان اباحی گری لیبرالیسم و انسان محوری اومانیسم؟ اگر چنین است، واقعاً باید شاخصی مثل تائیس نماد آن باشد.
ب) تائیس یادآور حمله اسکندر؛ اسکندر مروج هلنیسم به نظر بسیاری از محققان، اسکندر رواج دهنده هلینسم یا یونانی مأبی در قلمرو زیرسلطه اش بوده است. هلنیسم در لغت به معنی تقلید از یونان و به معنی مجموعه تمدن و فرهنگ یونان است. این کلمه در مورد آن قسمت از فرهنگ یونان به کار می رود که بخصوص همزمان با فتوحات اسکندر و پس از آن در خارج سرزمین یونان، انتشار یافت. همچنین، این کلمه به معنای مراسم، اعتقادات و تمدن دولتهایی است که از امپراتوری اسکندر تا فتح مدیترانه شرقی در دو قرن دوم تا اول پیش از میلاد، به دست رومیان تشکیل شده بود.

هلینسم، منتسب به هلن، خدای گونه یونان باستان، است. قومی از اقوام متعدد یونان کهن نیز به این نام یعنی قوم "هلن" در تاریخ ثبت شده اند. به طور کلی، اقدامهای مهم اسکندر، تأسیس شهرهای جدید در راه های مهم و استراتژیک و کوچ دادن مردم از آسیا به اروپا و از اروپا به آسیا، بوده است. او با این کار، باعث گسترش هلنیسم شد. نمود بارز و آشکار این مسأله، سلسله اشکانیان است که با این که حکومتی ایرانی بود، سلسله سلوکیان را که میراث خوار اسکندر بودند برچید؛ همواره سعی در یونانی مأبی داشت تا جایی که حتی بر سکه های اشکانیان نیز همواره عنوان (یونان دوست) همراه با اسم پادشاه زمان می آمد. رابطه هلنیسم باستانی با غرب گرایی کنونی در ملل شرق اکنون نیز غربی ها در پی گسترش فرهنگ خود در دنیا هستند. در واقع هرچند عصر هلنیسم چند قرن بعد به پایان رسید، اما اثرات آن در خاطره جمعی ملل تحت سلطه باقی ماند. شاید غرب گرایی در ملل شرق، یادگار شومی از آن دوران باشد. می توان گفت، مجسمه آزادی به نوعی نماد رشد غرب گرایی هم هست. تائیس یا همان مجسمه آزادی، می تواند یادآور تمام این گذشته باشد. اکنون نیز ملل شرقی به تقلید از اروپاییان می نازند، غربی ها هم به این سلطه.
آیا این مجسمه نمی تواند نمادی از امانت رسالت اروپای استعمارگر باشد که اکنون پیرو خسته، میراث استعمار و تباهی ارزشهای بشری را به آمریکا، استعمارگر جوان، می سپارد؟ (در نظر داشته باشید که این مجسمه را فرانسه به آمریکا به واسطه تاریخ رهایی آمریکا از نماد استعمار یعنی بریتانیا، هدیه کرده است.) یک نتیجه گیری آزاد از مجسمه آزادی. این آزادی که تائیس نماد آن است، چگونه به دست آمده. آیا این آزادی با همان مشعل که در دستان بانوی آزادی(.) هست، یا با به آتش کشیدن تمدنهای شرقی کسب شده است؟ یک نکته تاجی که بر سر مجسمه آزادی قرار دارد، شامل 25 پنجره و 7 اشعه است که از آن خارج شده اند. زیر هر اشعه جواهراتی گران قیمت قرار دارد. آیا این جواهرات به گفته "علی معلم" شاعر معاصر، نتیجه "تاراج ملک عجم" نیست...؟ سرانجام.... تائیس، تندیسی از پاریس، همچنان بر آبهای آتلانتیس ایستاده و تباهی و سقوط غرب را با سکوتی شیطانی می نگرد.
 

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز

The New Colossus
By Emma Lazarus
Not like the brazen giant of Greek fame,
With conquering limbs astride from land to land;
Here at our sea-washed, sunset gates shall stand
A mighty woman with a torch, whose flame
Is the imprisoned lightning, and her name
Mother of Exiles. From her beacon-hand
Glows world-wide welcome; her mild eyes command
The air-bridged harbor that twin cities frame.
“Keep ancient lands, your storied pomp!” cries she
With silent lips. “Give me your tired, your poor,
Your huddled masses yearning to breathe free,
The wretched refuse of your teeming shore.
Send these, the homeless, tempest-tossed to me,
I lift my lamp beside the golden door!”
اینم متن شعر شاعری که شعرش نوبل میگیره و در موزه ی مجسمه قرار داره :neutral:
 

atepte_poloos

عضو جدید
سلام ! چند وقت پیش داشتم GTA : IV بازی میکردم ... به سرم زد که برم روی اون مشعلی که در دست مجسمه ی آزادی در چزیره ای پایین شهر سوم GTA : IV هست بایستم !!!!
یه هلی کوپتر برداشتم و 5-6 دفعه سعی کردم اما نشد ! (دور مشعل و کلا دور مجسمه حدود 5 تا از آبجکت های کبوتر وجود دارد ) دفعه ی هفتم خواستم روی سر مجسمه بشینم که وقتی از هلی کوپتر پیاده شدم از رو سر مجسمه لیز خورد و روی بازوی سمت چپش افتاد که کتابی تو دستش هست ...
در GTA ساعت 12 شب بود !
روی جلد کتاب حدود 5 خط چیزهایی نوشته شده بود که من به دلیل تاریک بودن هوا نتونستم بخونم اما خیلی کنجکاو شدم ... یک روز اون بالا موندم تا صبح شد !!! با تفنگ اسنایپی که داشتم روی نوشته ها زوم کردم و همشو نوشتم ! خیلی کنجکاوم بدونم که این نوشته ی واقعی روی اون کتاب هست یا راک استار اینارو نوشته ... خلاصه نوشته هایی که روی جلد اون کتاب بود به شرح زیر هست ! کسی اگه میتونه تفسیر کنه ! ولی جدا" کار سختی بود ... از این فکرا نزنه به سرتون ! :


Send us your brightest , your sharpest , your most intelligent ,to breathe free and submit to our authority . watch us trick them into rich people’s asses . while we convince them it’s a land of opportunity
JULY IV
MDCCLXXVI
;)
 

RAINY_NIGHT

عضو جدید
سلام وروجك جون .در 28 اكتبر سال 1886 «كليولند» رئيس جمهوري وقت آمريكا، مجسمه آزادي، هديه ملت فرانسه به مردم آمريكا را در محل فعلي آن، دهانه رود هادسنHudson (هودسون) در جزيره آزادي كه تا محله منتهن شهر نيويورك 2 هزار و ششصد متر و تا شهر جرسي سيتي ايالت نيوجرزي 600 متر فاصله دارد گشود.

این مجسمه در اصل هدیه‌ای بود از طرف فرانسه به ایالات متحده آمریکا که قرار بود در سال ۱۸۷۶ به منظور صدمین سالگرد استقلال آمریکا در سال ۱۷۷۶ به اتمام برسد
استادم ميگفت بايد .راجع به امريكا ومردمش هم يه چيزايي بدونيم
 

MaRaL.arch

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
مجسمه آزادی/ نیویورک/ آمریکا

مجسمه آزادی/ نیویورک/ آمریکا

مجسمه‌ي آزادي كه نام رسمي آن «آزادي روشنگر جهان» است، در جزيره‌ي آزادي در دهانه‌ي رود «هودسون» در بندر «نيويورک» قرار دارد و طي قرن‌ها به نماد شهر نيويورك تبديل شده است. اين مجسمه در سال ‌‌١٨٨٦ ميلادي به مناسبت يکصدمين سال استقلال آمريکا از بريتانيا و به‌عنوان نماد دوستي فرانسه و آمريکا به اين کشور اهدا شد.


مجسمه‌ي آزادي كه سازندگان آن «فردريد آوگوسته»، «بارتولدي» و «گوستاو آيفل» بوده‌اند، از نظر شمايل ظاهري، به مجسمه باستاني غول «رودس» شباهت‌هايي دارد. اين مجسمه تصويرگر زني است زني است که مشعلي را به دست راست خود گرفته و با دست چپ خود لوحي را نگه داشته و به مسافراني که از راه دريا به نيويورک مي‌آ‌يند، خوش‌آمد مي‌گويد.

اين مجسمه كه ارتفاع آن از سطح تا نوک مشعل ‌‌٩٣ متر است و با رويه‌اي از مس پوشش يافته، سالانه ميزبان ميليون‌ها گردشگر از سراسر جهان است.


parstourism.ir
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا