الفبای علمی ورود به بازار سهام!

zahra aram

عضو جدید
اگر پولهایتان اضافه است اگر فکر می کنید از گوشی بازی خسته شده اید و بر باد رفته اید آنقدر که پول بر باد داده ایدپیشنهاد من برای شما بورس است.بازاری که این روزها در موج خصوصی سازی مهم شده است و شرکتهای بزرگ دولتی هر روز مقداری از سهامشان را در آن عرضه می کنند،شاید پله های بازار بورس برای شما هم پله های موفقیت باشد اگر فقط کمی اقتصاد بدانید، کمی هم جرات ریسک(و البته پول اضافه و کافی) پیشنهاد من برای شما بورس است، بورسی که اگر به کمک من و شما با همین خرده سرمایه هایمان فعال شود یکی از نشانه های توسعه اقتصادی و پیشرفت کشور ما است:cap:
 

zahra aram

عضو جدید
الفبای بورس

الفبای بورس

برای اینکه بیشتر از یه خورده از بورس و جریاناتش باخبر شوید معنی این اصطلاحات رایج بورس بازها را بدانید،بد نیست چون بورس بازها زبان خاص خودشان را دارند:

  • نماد:کد شناسایی هر شرکت است.دیده اید بعضی ازین شرکتها که سهام میفروشند چه اسم های بی معنی و گاها خنده داری دارند؟این همان نمادشان است نماد معمولا حرف اول اسم اصلی شرکت یا پیشوند آنها است. مثلا گروه صنعت تجهیزات برق را با "ب" می شناسند نمادشان "ب" است.
  • بسته بودن نماد:بعضی وقت ها سازمان بورس به دلیل خاصی اجازه نمی دهد یک شرکت سهامش را بفروشد در این مواقع می گویند نماد این شرکت بسته است. مثل اینکه بختش بسته شده باشد.
  • EPS: سودی که هر شرکت پیش بینی می کند آخر سال به هر سهم بدهد.
  • شاخص:شاخص ها عددهایی هستند که وضعیت حال و گذشته ی بازار را نشان می دهند عینی می گویند حال بازار بد است یا خوب. رشد شاخص ها نشانه ی رشد سهام و رونق بازار و پایین بودنش نشانه ی وخیم بودن حال عمومی بازار است.
  • حجم مبنا:تعداد سهامی از هر شرکت که باید در طول یک روز معامله شود تا شرکت بتواند 2 % رشد یا 2% نزول داشته باشد. حجم مبنای هر شرکت معادل هشت ده هزارم تعداد کل سهام شرکت است.
  • سبد سهام: مجموعه ی چند سهام یک سهام دار از چند شرکت مختلف.
  • سهام دار عمده:کسی که بیش از 5% از سهام یک شرکت را داشته باشد سهام دار عمده به حساب می آید.
 

zahra aram

عضو جدید
خرید سهام

خرید سهام

من در این قسمت فرض کردم که شما شرط اول را دارید! یعنی قصد دارید به بازار بورس رفته و در آن سرمایه گذاری کنید.لازم است بدانید چیزی که می خرید سهام است ،سیب زمینی و پیاز یا گوشت چرخ کرده نیست! خریدنش هم کلی دنگ و فنگ دارد .هر کسی با هر شرایطی می تواند سهام بخرد فقط باید پول داشته باشد و سن قانونی و اگر این را هم نداشته باشد قیم اش می تواند برایش بخرد.

1___ تعیین نوع و اندازه ی سهام :خریدار سهام باید در مورد شرکت های مختلف تحقیق کند و اطلاعات بگیرد تا تعیین کند که می خواهد از کدام شرکت و چه قدر سهام بگیرد.

2___ مراجعه به کارگزار بعد از تصمیم گرفتن ،باید به شرکتهای کارگزاری مراجعه کرد نشانی این شرکت ها داخل سایت سازمان بورس irhouse.com آمده یا می شود از روابط عمومی سازمان بورس سراغش را گرفت.

3___ کامل کردن مدارک لازم کارت ملی ، کد پستی،فتوکپی شناسنامه، واریز مبلغ درخواستی خرید سهام به حساب کارگزار و تکمیل فرم درخواست خرید.
کد عملیاتی مثل شماره داوطلبی کنکور است یعنی یک شماره منحصر به فرد که ازین به بعد توی سازمان بورس سهامدار را با آن می شناسند.صادر شدن کد برای شما فقط چند ساعت کار دارد و هزینه ای هم ندارد . این کد را کارگزار همان اول کار می دهد خدمت تان.فرم درخواست خرید را هم باید همانجا پر کنید و نوع و تعداد سهام و بقیه ی جزییات را مشخص کنید.:cap:
 

zahra aram

عضو جدید
یک سهامدار واقعی!

یک سهامدار واقعی!

حالا طالب شدید با پول های قلکتان سهم خریدید و شدید سهامدار، یک سهامدار واقعی یا به عبارتی اگر قلک تان کوچک باشد شدید یک مالک خرده پا!
وقتی شما سهام یک شرکت را می خرید در واقع بخشی از ان را خریده اید،حتی یک صدم آنرا! همین قضیه کلی برایتان زین پس حق ایجاد می کند:

حق 1___ بخشی از سود هر شرکت سهامی مال سهامدار آن شرکت است هر شرکت در صورت داشتن سود باید حداقل 10 درصدش را به سهامدارانش بدهد نکته همین جا است که سهام خریدن به معنای شریک شدن در سود و زیان شرکت است.

حق2___ اگر شرکتی افزایش سرمایه بدهد اولین کسی که می تواند و حق دارد سهام جدید را بخرد سهام دارانش هستند اگر اینها نخواستند نوبت به بقیه می رسد.

حق3___ سهام داران حق رای دارند حتی سهامداران جزء هم می توانند در تعیین اعضای هیات مدیره، تغییر سرمایه ، تقسیم سود و خیلی کارهای دیگر رای بدهند البته به تناسب سهامشان.

حق4___ سهامداران در حقیقت شرکای شرکت سهامی هستند پس هر وقت بخواهند می توانند از حساب کتاب شرکت باخبر شوند ، خود بورس بازها به آن می گویند حق اطلاع!:cap:
 

zahra aram

عضو جدید
مدیریت سهام

مدیریت سهام

اگر بخواهید سهامتان را خوب مدیریت کنید فقط و فقط یک رمز وجود دارد و آن هم اطلاعات است اگر اطلاعات دست اول داشته باشید بازی را برده اید در ضمن قواعد بازی را هم باید بدانید که البته این موضوع خاک صحنه خوردن نیاز دارد . سهام مثل غذای روی گاز است باید مدام به آن سر بزنید. نباید نسبت به اخبار سیاسی و اقتصادی بی خیال باشید زیرا همین اخبار است که با قواعدی قیمت سهام را بالا و پایین می برند.
روزنامه های اقتصادی را فراموش نکنید آنها یک بخش مفصل درباره ی بورس دارند روزنامه ی غیر تخصصی هم معمولا صفحه ی بورس یا صفحه ی اقتصادی دارند ان صفحات را حتما مطالعه کنید.
حداقل 20 سایت هم در اینترنت به زبان فارسی وجود دارد که اطلاعات بورس را به روز رسانی می کند. در ضمن به سایت شرکتی که سهامش را خریده اید سعی کنید سر بزنید . هر شرکتی که به تالار بورس راه می یابد موظف است سایت داشته باشد و اطلاعات اقتصادی اش را بر روی آن شفاف منتشر کند.
 

zahra aram

عضو جدید
فروش سهم

فروش سهم

من فرضم این است که شما در نقطه ی طلایی بازار به بورس رسیده اید و کلی ارزش سهامتان بالا رفته است. زمانی بود که نیوریوک تایمز در مورد ایران نوشت:"سودده ترین بازار بورس دنیا در تهران است آنها به سهامدارانشان بیشتر از 100% سود داده اند." حالا وضع این گونه نیست. اما مطمئن باشید اینگونه هم که هست نخواهد ماند. به هر حال بورس ساختار محکمی دارد جای خالی مناسبی برای سرمایه گذاری است اینطور نیست که سرمایه گذاری کنید بعد از مدتی تمام پولتان دود شود اگر سود نکنید ضرر هم نمی کنید!
سهام مثل پول نقد است هروقت پول لازم داشتید می توانید سریع سهامتان را پول کنید البته ترجیحا باید زمانی پول لازم شوید که سهام سقوط نکرده باشد.
برای فروش باید به کارگزارتان وکالت فروش بدهید و با پر کردن فرم فروش جزئیات تصمیم تان را مشخص کنید. از خریدن خیلی راحت تر است. فقط مهم است که مشخص کنید مایلید سهامتان را به قیمت روز بفروشید یا آنها منتظر بمانند که سهام به قیمت خاصی برسد و بعد اقدام به فروش نمایند.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
onia$ ورود شرکت اسپندار به فرابورس در آینده‌ای نزدیک بورس 0

Similar threads

بالا