الزام بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ به انتشار صورت‌های مالی سال ۹۵ براساس IFRS

M o R i S

مدیر تالار حسابداری
مدیر تالار
کاربر ممتاز
عضو هیات عامل سازمان حسابرسی از مصوبه مجمع عمومی این سازمان مبنی بر الزام بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ به انتشار صورت‌های مالی سال ۹۵ براساس فرمت IFRS خبر داد.
موسی بزرگ اصل در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به مصوبه مجمع عمومی سازمان حسابرسی اظهارداشت: طبق این مصوبه شرکت‌های بورسی که از سوی سازمان بورس تعیین می‌شود و همچنین بانک‌ها و موسسات اعتباری حاضر در بورس ملزم به ارائه صورت‌های تلفیقی سال ۹۵ براساس فرمت IFRS هستند.


وی افزود: به غیر از شرکت‌های بورسی بانک‌ها از جمله بانک‌های دولتی باید صورت‌های مالی خود را در قالب فرمت IFRS که استاندار گزارش ‌گری مالی است، منتشر کنند.


عضو هیات عامل سازمان حسابرسی تصریح کرد: سایر ناشران بزرگ که سازمان بورس مشخص خواهد کرد، باید صورتی‌های مالی سال ۹۶ خود در فرمت IFRS تدوین و منتشر کنند.


وی در پاسخ به این سوال که آیا بانک‌ها ملزم به انتشار صورت‌های مالی سه ماهه، شش ماهه و ۹ ماهه در قالب فرمت IFRS هستند، گفت: با توجه فرصت کوتاه باقی مانده امکان تدوین صورت‌های مالی در قالب جدید نیست،بنابراین صورت‌های مالی کل سال ۹۵ براساس IFRS تدوین می‌شود و از سال آینده صورت‌های مالی فصلی هم مشمول فرمت جدید خواهند شد.


موسی بزرگ اصل در واکنش به این سوال که آیا براساس توافق وزارت اقتصاد و بانک مرکزی بانک‌ها ملزم به انتشار صورت‌های مالی براساس IFRS تا ۳۰ مرداد ماه نشدند، اظهارداشت: خیر؛ بانک‌ها ملزم به انتشار صورت‌های مالی براساس فرمت بانک مرکزی و استانداردهای سازمان حسابرسی شدند.


وی ادامه داد: فرمت ابلاغی بانک مرکزی به بانک‌ها متفاوت از فرمت IFRS است. استاندارهای IFRS بسیار وسیع‌تر از چارچوب‌های ابلاغی بانک مرکزی است.


عضو هیات عامل سازمان حسابرسی تصریح کرد: مجمع عمومی سازمان حسابرسی اختیار تصمیم‌گیری در این باره را به وزیر اقتصاد داده بود و آقای طیب نیا هم در تاریخ ۱۳ مرداد این مصوبه را به سازمان حسابرسی ابلاغ کرد.
 
بالا