[ افزودنی های بتن ] ► بررسی انواع ، مزایا ، روش استفاده و نکات اجرایی

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تفاوت گيرش و سخت شدن چيست؟

زمان گيرش بتن چگونه اندازه گيري مي شود؟
عوامل اصلي تأثير گذار بر زمان گيرش چه عواملي هستند؟

دقت كن استاندارد روش آزمون اندازه گيري زمان گيرش بتن در ASTM C 403 آمده.اين استاندارد زمان گيرش

بتن با اسلامپ بيشتر از صفر رو بوسيله اندازه گيري ميانگين مقاومت در برابر نفوذ ملات الك شده از مخلوط بتن

رو تعيين ميكنه..
 
آخرین ویرایش:

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تفاوت گيرش و سخت شدن چيست؟

زمان گيرش بتن چگونه اندازه گيري مي شود؟
عوامل اصلي تأثير گذار بر زمان گيرش چه عواملي هستند؟

گيرش روند سفت شدن خمير سيمان تازه رو توصيف مي كنه و سخت شدن نشان دهنده روند كسب

مقاومت مفيد و قابل اندازه گيري بتن هستش كه درست بعده از پايان مرحله گيرش شروع ميشه

بايد توجه كني كه هر دو مرحله گيرش و سخت شدن در نتيجه ادامه واكنش مواد سيماني و آب اتفاق ميفته
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تفاوت گيرش و سخت شدن چيست؟

زمان گيرش بتن چگونه اندازه گيري مي شود؟
عوامل اصلي تأثير گذار بر زمان گيرش چه عواملي هستند؟

تركيبات سيمان، نسبت آب به مواد سيماني، دما و افزودني ها خيلي تاثير بر زمان گيرش داره

وقتي كه سيمان سريعتر هيدراته بشه زمان گيرش كم ميشه و افزودني ها نيز بسته به نوع اونها

ممكنه باعث افزايش يا كاهش زمان گيرش بشه..
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
انواع روان كننده هاي جامد ، مزايا و معايب آنها

انواع روان كننده هاي جامد ، مزايا و معايب آنها

يك روان كننده جامد ماده اي است كه به صورت پودر يا فيلم نازك، به منظور جلوگيري از تخريب يك وسيله ضمن حركت نسبي، و نيز براي كاهش اصطكاك و فرسوده شدن بكار مي رود. عناوين ديگر مورد استفاده براي روان كننده جامد عبارتند از: روانكاري خشك، روانكاري لايه نازك خشك و روانكاري لايه نازك جامد.

هر چند روانكاري جامد تحت شرايط خشك انجام مي شود، ليكن سيالات اغلب به عنوان واسطه يا روان كننده با افزودني هاي جامد به كار برده مي شوند. از پر مصرف ترين روان كننده ها مي توان به تركيبات معدني نظير گرافيت و موليبدن دي سولفيد (مولي)، نيتريد بور، تالك، تنگستن دي سولفيد و مواد پليمري مانند پلي تترافلوئورواتيلن(PTFE) اشاره كرد.
خواص مهمي كه در تعيين يك ماده مناسب به عنوان روان كننده جامد دخيل هستند به شرح زير است:

ساختار كريستالي: روان كننده هاي جامد مانند گرافيت و موليبدن
دي سولفيد داراي ساختار بلوري لايه لايه و داراي تنش برشي پايين هستند (شكل هاي1 و2) اگر چه ساختار لايه لايه، ساختاري بسيار مناسب براي روان كننده هاي جامد است. با اين حال موادي با ساختار غيرلايه لايه نيز روان كننده هاي قابل قبولي به شمار مي روند.

پايداري حرارتي: پايداري حرارتي يك روان كننده جامد يكي از شاخصه هاي مهم آن است، زيرا بيشترين استفاده از روان كننده هاي جامد در دماهاي بالا انجام مي گيرد كه با ساير روان كننده ها امكان پذير نيست. پايداري حرارتي مناسب باعث مي شود روان كننده جامد در دماهاي خيلي بالا تغيير فاز نامطلوب يا تغيير ساختار نداشته باشد.

پايداري اكسيداسيوني: روان كننده جامد بايد ضمن كار در محدوده هاي دمايي متفاوت تغييرات اكسيداسيوني نداشته باشد.

فراريت: روان كننده بايد فشار بخار پايين داشته باشد به جز در كاربردهايي در دماهاي خيلي بالا و شرايط فشار پايين.

فعاليت شيميايي: روان كننده بايد لايه قوي و چسبنده را برروي ماده اصلي ايجاد كند.

تحرك: طول عمر يك روان كننده جامد به اين امر وابسته است كه اين لايه بي عيب و سالم روي ماده باقي بماند. تحرك ماده جذب شده روي سطح باعث پيشرفت در خود ترميمي و باعث افزايش پايداري لايه نازك
روان كننده مي شود.

نقطه ذوب: اگر نقطه ذوب بالا باشد پيوندهاي اتمي كه باعث نگهداري ساختار مولكول مي شود نابود شده و باعث بي اثر شدن روان كننده مي شود.

درجه سختي: برخي مواد با خصوصيات مناسب ديگر ولي به دليل سختي زياد به عنوان روان كننده كاربردي ندارد. ماكزيمم درجه سختي براي روان كننده هاي جامد در مقياسmoh پنج مي باشد كه بيش از اين مقدار يك محدوديت عملي براي روان كننده هاي جامد است.

رسانايي الكتريكي: براي هر كاربردي، روان كننده ها نياز به رسانايي الكتريكي متفاوتي دارند. مثلاً براي كنتاكت لغزشي الكتريكي، رسانايي الكتريكي بالا و براي عايق ها، رسانايي الكتريكي پاييني نياز است.


كاربردها
روان كننده هاي جامد عموماً كاربردهايي دارند كه ساير روان كننده هاي سنتي چنين كاربردهايي ندارند. شرايطي كه روان كننده هاي جامد مي توانند تحت آن كار كنند عبارتند از:

شرايط دمايي و فشاري بي نهايت(ET،EP) : اين روان كننده ها تا دماي1926 درجه سانتيگراد قابل استفاده هستند در حالي كه ديگر روان كننده ها در چنين شرايطي از بين رفته و تفكيك مي شوند. اين روان كننده ها در دماهاي پايين تا212- درجه سانتيگراد قابل استفاده بوده در حالي كه ديگر روان كننده ها در چنين شرايطي متبلور شده يا يخ مي بندد. همچنين روان كننده هاي جامد در خلاء كامل مثلاً در فضا كاربرد دارند در حالي كه ديگر روان كننده ها در چنين شرايطي فرار هستند.

به عنوان افزودني: گرافيت و موليبدن دي سولفيد و اكسيد روي اغلب به سيالات و گريس ها افزوده مي شود. روكش هاي تبديلي سطح، اغلب براي پشتيباني و محافظت ديگر روان كننده ها به كار مي روند.

شرايط باركنش متناوب: زماني كه مواد انبار مي شوند يا براي دوره هاي طولاني مدت بدون استفاده باقي مي مانند در اين حالت استفاده از روان كننده هاي جامد باعث پايداري و عدم خوردگي آنها مي شود.

موقعيت هاي خارج از دسترس: زماني كه ارايه سرويس به خاطر موقعيت خاص قطعات سخت باشد استفاده از روان كننده هاي جامد در سرعت ها و بارهاي دلخواه بطور قابل توجهي رضايت بخش است.

مناطق با گرد و غبار بالا: روان كننده هاي جامد در مناطقي كه ممكن است روان كننده هاي سيالي گرد و غبار را جذب كنند كاربرد فراواني دارد. اين گرد و غبار، ايجاد يك ماده چسب مانند بر روي تجهيزات كرده و باعث تخريب آنها مي شود.

آلودگي: روان كننده هاي جامد به علت استحكام بالا از نقطه اي به نقطه اي ديگر نرفته و در نتيجه باعث آلوده شدن ديگر تجهيزات و يا ساير قسمت هاي دستگاه و محصولات نمي شوند.

كاربرد در محيط اتمسفر: روان كننده هاي جامد در جاهايي كه تجهيزات روانكاري شده در آب غوطه ور هستند و ممكن است توسط ساير روان كننده ها نظير روغن ها و گريس ها آلوده شوند قابل استفاده هستند.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار

مزاياي روان كننده هاي جامد
- مؤثرتر از روان كننده هاي سيالي در بارگذاري و سرعت عمل
- مقاومت بالا در برابر فساد تدريجي هنگام انبار شدن
- بسيار مقاوم در برابر دماهاي بالا، فشار، اشعه زياد و محيط هاي فعال
- سبك تر و ساده تر بودن دستگاه به هنگام استفاده از اين
روان كننده هاي جامد، زيرا در اين حالت نياز به سيستم توزيع كننده،
روان كننده و درزگير نخواهد بود.


معايب روان كننده هاي جامد

- خواص خود ترميمي ضعيف: يك لايه نازك شكسته روان كننده هاي جامد باعث كوتاه شدن عمر مفيد روان كننده مي شود.
- پراكندگي حرارتي ضعيف: اين خاصيت منحصر به مواد پليمري است، به دليل اينكه رسانايي حرارتي آنها اندك است.
- ضريب اصطكاك و فرسودگي: داراي ضريب اصطكاك و فرسودگي بالاتري از ياتاقان هاي روانكاري شده هيدروديناميكي دارند.
- رنگ: رنگ روان كننده هاي جامد ممكن مورد دلخواه فرد نباشد.

ساختار لايه لايه شبكه گرافيت


انواع روان كننده هاي جامد

جامدات لايه لايه:
رايج ترين آنها گرافيت و موليبدن دي سولفيد است.
گرافيت داراي ضريب اصطكاك پايين و مقاومت حرارتي بالايي (2000 درجه سانتيگراد) است. با اين حال كاربردهاي عملي آن به علت اكسيداسيون، محدود به دماهاي500 تا600 درجه سانتيگراد مي باشد. به علاوه گرافيت براي دستيابي به ضريب اصطكاك پايين، رطوبت و بخار را جذب مي كند. پس استفاده آن باز هم محدودتر مي شود. بطوري كه در دماهاي پايين تر از100 درجه سانتيگراد مقدار بخار آب جذب شده به حدي كاهش مي يابد كه ضريب اصطكاك پايين حاصل نمي شود. در مواقع لزوم، مواد افزودني متشكل از تركيبات آلي جهت افزايش كارايي گرافيت در دماهاي بالاتر از550 درجه سانتيگراد به آن اضافه مي شود. از طرف ديگر گرافيت داراي پتانسيل بسيار نجيبي است پس مي تواند باعث خوردگي گالوانيكي آلياژ هاي مس و فولاد ضدزنگ در آبهاي شور شود.
موليبدن دي سولفيد (MoS2)، مانند گرافيت داراي ضريب اصطكاك پاييني است اما برعكس گرافيت اين ضريب به رطوبت يا بخار جذب شده بستگي ندارد. در حقيقت جذب سطحي بخارات باعث افزايش جزيي ضريب اصطكاك مي شود. موليبدن دي سولفيد همچنين داراي ظرفيت بارگذاري بزرگي بوده و كيفيت ساخت آن بهتر از گرافيت تحت كنترل است. ظرفيت گرمايي آن در محيط هاي غيراكسيداسيوني تا1100 درجه سانتيگراد قابل قبول بوده اما در هوا مقدار آن به355 تا400 درجه كاهش مي يابد.

فيلم فلزات نرم: بسياري از فلزات نرم از جمله سرب، طلا، نقره، مس و روي داراي تنش برشي پاييني هستند و مي توان با ترسيب فيلم نازكي از آنها بر روي مواد سخت آنها را به عنوان روان كننده به كار برد. روش هاي ترسيب شامل آب كاري، خشك كردن، بيرون اندازي و روكش كاري يوني مي باشد. اين فيلم ها براي كاربردهايي با دماي بالا تا1000 درجه سانتيگراد و نيز در ياتاقان هاي غلطك دار با لغزش حداقل مفيد مي باشند.

اندود(روكش) سطحي: اندود سطحي به صورت رايج به عنوان جايگزيني به جاي روش ترسيب فيلم برروي سطوح انجام مي شود كه شامل نفوذ حرارتي، كاشت يوني و پوشش هاي تبديل شيميايي است.

نفوذ حرارتي: در اين روش اتم هاي بيگانه با اهداف گوناگون وارد سطح روان كننده مي شوند. مثلاً افزايش مقاومت سايشي از طريق ازدياد سختي سطح، ايجاد تنش برشي كم براي كاهش سايش يا حمله و در نتيجه افزودن مقاومت به خوردگي سطح.

كاشت يوني: در اين روش كه اخيراً پيشرفت هايي حاصل كرده است سطح روان كننده توسط يون ها بمباران شده در نتيجه سختي سطح افزايش پيدا مي كند كه اين خود باعث افزايش مقاومت خوردگي و مقاومت به فرسودگي مي شود.

پوشش هايي با تبديل شيميايي: در اغلب موارد روان كننده هاي جامد به سطح فلز حفاظت شده نمي چسبند. پوشش تبديلي يك فيلم متخلخل غيرروان كننده است كه برروي فلز اصلي به كار برده مي شود تا چسبندگي روان كننده جامد روي سطح را ممكن سازد. پوشش تبديلي به تنهايي نمي تواند يك روان كننده مناسب باشد.

پليمرها: پليمرها به صورت فيلم نازك، نيز مواد خود روان كننده و به عنوان رنگ پايه براي جامدات ورقه اي مورد استفاده قرار مي گيرند. اين فيلم ها طي مراحل تركيب، افشاندن و كلوخه سازي ايجاد مي شوند. يك روش ديگر در ايجاد پوشش، پيوند دادن بين پليمر و رزين است. بيرون اندازي نيز مي تواند براي ايجاد فيلم به كار رود. رايج ترين پليمر مورد استفاده به عنوان روان كننده جامدPTFE نام دارد كه مزيت آن ضريب اصطكاك پايين و وسيع بودن محدوده كاربردي آن از منفي200 تا مثبت 250 درجه سانتيگراد و نيز فعاليت شيميايي اندك آن مي باشد. از معايب آن مي توان به ظرفيت بارگذاري اندك و پايداري كم آن اشاره كرد. (از طرف ديگر هدايت گرمايي پايين آن باعث محدود شدن كاربردهاي آن مي شود). از كاربردهاي رايج آن مي توان به كامپوزيت هاي خود روان كننده و پوشش هاي آنتي استاتيك اشاره كرد.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
روش هاي بكارگيري روان كننده هاي جامد

روش هاي متعددي براي استفاده از اين روان كننده ها وجود دارد:

جامدات پودر شده: قديمي ترين و ساده ترين روش هاي بكارگيري اين روان كننده ها به شرح زير هستند:

صيقل كاري: جلا دادن يا صيقل كاري يك فرايند سايشي است كه براي ايجاد يك فيلم نازك از روان كننده جامد پودر شده مثل گرافيت يا موليبدن دي سولفيد و نظاير آنها روي سطح فلز به كار مي رود. اين فرايند ايجاد يك سطح بسيار صيقلي مي كند. زبري سطح زير لايه فلز و اندازه ذره پودر دو پارامتر ضروري و تضمين كننده كاربرد بهتر آنها هستند.

سايش دستي: اين روش يك فرايند ساده و سنتي جهت افزودن پوشش نازكي از روان كننده جامد به سطح فلز در مقادير كم مي باشد.

داستينگ: جامد پودر شده به صورت مساوي روي سطح پراكندهمي شود كه در اغلب موارد قانع كننده نيست.

آغشته سازي: قسمت هاي مختلف دستگاه در روان كننده جامد آغشته مي شود. اگر چه چسبندگي آن خيلي خوب نيست اما اين روش برايقسمت هاي ساده مثل چفت هاي ريسمان بندي شده و پرچ ها كافي به نظر مي رسد.

ساختار بلوري موليبدن دي سولفيد


پاشنده ها: پاشنده ها شامل مخلوطي از روان كننده جامد با گريس يا روان كننده هاي سيالي هستند. رايج ترين روان كننده ها عبارتند از: گرافيت، گريس، تفلون و PTFE . گريس يا سيالات، روان سازي نرمالي را فراهم
مي كنند. در اين ميان روان كننده هاي جامد باعث افزايش رواني مي شوند. افزودن موليبدن دي سولفيد به روغن هاي نرم كننده باعث افزايش ظرفيت بارگذاري، كاهش فرسودگي و افزايش طول عمر ياتاقان هاي غلطكي، همچنين سبب كاهش فرسايش در قطعات خودروها مي شوند. البته بايد هنگام مخلوط كردن اين روان كننده ها با روغن و گريس جوانب احتياط را در نظر گرفت. گريس و روغن باعث خوب چسبيده شدن روان كننده جامد بر روي سطح تحت محافظت مي شوند. افزودني هاي دترجنت موجود در برخي روغن ها ممكن است باعث كاهش مقاومت MoS2 و گرافيت در برابر فرسايش شوند. روان كننده هاي جامد همچنين مي توانند مقاومت اكسيداسيوني، گريس ها و روغن ها را تحت تاثير قرار دهند. در نتيجه غلظت بازدارنده هاي اكسيداسيوني مورد نياز بايد به دقت مورد آزمايش و كنترل قرارگيرد. اسپري كردن ذرات معلق اغلب براي بكارگيري روان كننده هاي جامد در محيط فرار يا برروي رزين آلي خشك شده در هوا مورد استفاده است.

پوشش هاي پيوندي: پوشش هاي پيوندي فيلمي با ضخامت بيشتر و با طول عمر فرسايشي بيشتري را فراهم مي كنند كه در نتيجه اين روش قابل اطمينان تر و پايدارتر براي بكار بردن روان كننده هاي جامد است. تحت شرايط دقيق كنترلي، پوشش هايي كه داراي روان كننده جامد و عامل رزين پيوندي هستند از طريق اسپري كردن، فروبري و براشينگ روي سطح ماده بكار مي روند. پوشش هاي هوا پخت زير دماي260 درجه سانتيگراد و پوشش هاي گرما پخت تا دماي370 درجه سانتيگراد مي توانند مورد استفاده باشند. رايج ترين آنها گرافيت، موليبدن دي سولفيد وPTFE است. رنگ پايه شامل رزين آلي، سراميك و نمك فلزات است. رزين هاي آلي معمولاً زير دماي300 درجه سانتيگراد مقاوم هستند. رنگ پايه هاي معدني مثل نمك فلزات يا سراميك ها ايجاد فيلم هايي مي كنند كه تا دماهاي بالاي650 درجه سانتيگراد مورد استفاده قرار گيرند. انتخاب رنگ پايه همچنين تحت تاثير خصوصيات شيميايي و سازگاري محيطي و سهولت انجام فرايند است. پوشش هاي هوا پخت كه با استفاده از ذرات معلق ايجاد مي شوند كاربردهاي متوسطي دارد با اين حال رنگ پايه هاي رزين ترموست نيازمند به گرما پخت، كه مقاومت به فرسودگي بيشتري فراهم مي كند خواهند داشت. رايج ترين روش براي بكارگيري پوشش پيوندي در يك حلال فرار شامل اسپري كردن و براشينگ و فروبري است. اسپري كردن سازگارترين پوشش ها را ايجاد مي كند اما اغلب فرايند فروبري به علت ارزان بودن مورد استفاده است. آماده سازي سطح شامل حذف آلوده كننده ها و ايجاد توپوگرافي خوب سطح براي چسبيدن روان كننده بسيار مهم است. پيش تيمار ديگر مورد استفاده جهت آماده سازي سطح فلزات، فسفاته كاري فولاد و ديگر فلزات مشابه آن با ساير روش هاي تيمار شيميايي مي باشد.

كامپوزيت هاي خود روان كننده: كاربرد اوليه اين كامپوزيت ها شامل ياتاقان خشك، دنده ها، درزها، كنتاكت لغزشي الكتريكي و در ياتاقان هاي غلطكي است. كامپوزيت ها ممكن است پليمر، فلز- جامد، كربن، گرافيت، سراميك و... باشد.

پليمر: پايين بودن هدايت گرمايي پليمرها مانع از اتلاف گرمايي مي شود كه اين مسئله باعث ذوب شدن پليمر و شكست نابهنگام آن مي شود. اين شرايط زماني كه ماده مورد نظر داراي هدايت گرمايي مشابه به پليمر باشد تشديد خواهد شد. سرعت فرسودگي پليمرهاي كامپوزيتي به طور خيلي زياد به زبري سطح فلز مورد نظر بستگي دارد. در مراحل اوليه، فرسايش قابل تشخيص است اما آن را مي توان با صاف كردن سطح كاهش داد. عوامل محيطي نيز بر روي سرعت فرسودگي تاثير مي گذارند. افزايش رطوبت نسبي مانع از انتقال فيلم تشكيل شده در پليمر كامپوزيتي مثل PTFE مي شود. حضور روان كننده هيدروكربني تاثير مشابهي خواهد داشت.
كامپوزيت هايي مثل نايلون و استال ها كه وابسته به انتقال فيلم تشكيل شده نيستند در حضور مقادير كمي از روان كننده هيدروكربني كاهش در فرسودگي از خود نشان مي دهند.

فلز- جامد: كامپوزيت هاي داراي جامدات ورقه اي با تكيه بر انتقال فيلم به اصطكاك كم دست يافته اند مقدار مشخصي از جامدات نياز است تا انتقال فيلم باعث توليد كامپوزيتي با طول عمر فرسودگي كم كند. افزودن جامدات غير لايه لايه به اين كامپوزيت ها باعث افزايش استحكام و كاهش فرسودگي خواهد شد. تكنيك هاي ساخت گوناگوني جهت توليد كامپوزيت هاي جامد- فلز مورد استفاده است. اين تكنيك ها شامل متالوژي پودر، تصفيه فلزات متخلخل، اسپري پلاسما و همرسوبي الكتروشيميايي است. يكي از رايج ترين كاربردهاي اين كامپوزيت ها ياتاقان هاي غلطكي خود روان كننده مورد استفاده در خلاء يا درجه حرارت بسيار بالا تا400 درجه سانتيگراد است.

كربن و گرافيت: محدوديت اوليه توده كربن قابليت مقاومت كششي كم آن و عدم مفتول شدن مي باشد. اگر چه پايداري حرارتي و اكسيداسيوني بالاي آنها در دماي500 الي600 درجه سانتيگراد باعث قابل استفاده بودن آن در دماي بالا و سرعت هاي بالا است. براي گرافيت در شرايط خشك سرعت فرسودگي با افزايش دما زياد مي شود. اين شرايط زماني كه رطوبت جذب شده مانع از انتقال فيلم تشكيل شده، شود تشديد خواهد شد. سراميك ها زماني مورد استفاده هستند كه فرسودگي مهمتر از ضريب اصطكاك پايين باشد. اين كامپوزيت ها تا دماي1000 درجه سانتيگراد قابل استفاده هستند.
 

یونس۶۵

عضو جدید
روان کننده ها؟

روان کننده ها؟

سلام دوستان.یک سوال دارم.
آیا روان کنندها علاوه بر ایجاد روانی،همان عملکرد آب در فرآیند هیدراته شدن سیمان را دارند؟
 

mahian90

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوستان.یک سوال دارم.
آیا روان کنندها علاوه بر ایجاد روانی،همان عملکرد آب در فرآیند هیدراته شدن سیمان را دارند؟

سلام .
بنظرم چون مقدار افزودنی ها در حجم بتن زیاد نیست خیلی روی فرآیند هیداتاسیون تاثیر نداره
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام دوستان.یک سوال دارم.
آیا روان کنندها علاوه بر ایجاد روانی،همان عملکرد آب در فرآیند هیدراته شدن سیمان را دارند؟


سلام دوست من نه اصلا چنین عملکردی رو نداره و لازم ه اب مورد نیاز برای هیدراته شدن سیمان در دسترس باشه

حتما در زمان عمل آوری، نیاز به رطوبت رسانی به بتن احساس میشه
 

mahian90

عضو جدید
کاربر ممتاز
حالا یه سوال. سیمان یا افزوندی زودگیر تاثیری روی مدت عمل آوری و محافظت بتن دارند؟
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
حالا یه سوال. سیمان یا افزوندی زودگیر تاثیری روی مدت عمل آوری و محافظت بتن دارند؟

سلام مهندس 100% تاثير داره و اصلا جاي هيچ شكي نيست ! استفاده از اين افزودني ها يا بهتره بگم

اين روان كننده ها تاثير ميذاره نسبت آب به بقيه افزودني ها مثلا سيمان و اون وقت با مقاومت خوبي

روبه رو ميشي



مهندس اين ماده يكي از فوق روان كننده هاي بتن هستش مزاياش هم بگم

افزايش بسيار زياد مقاومت فشاری در سنين مختلف بتن ميشه در يك كارايی

ثابت با كاهش نسبت آب به سيمان ميشه...

براي كم كردن ميزان سيمان مصرفی برای بدست آوردن مقاومت يكسان بتن استفاده ميشه

و.....در كل بگم استفاده از ماده در ساخت سازخيلي مفيد هستش مخصوصا در بتن
 

mahian90

عضو جدید
کاربر ممتاز
افزودنی های بتن ( بررسی انواع ، مزایا ، روش استفاده و نکات اجرایی )

افزودنی های بتن ( بررسی انواع ، مزایا ، روش استفاده و نکات اجرایی )

سلام خدمت همه دوستان
همان طور که میدانید هر ماده اي غير از آب ، سيمان و مصالح مورد استفاده در بتن ، که درست قبل از اختلاط يا در هنگام اختلاط به بتن افزوده مي شوند افزودنی بتن نام دارد. اين مواد خواص بتن را بهبود می بخشند. عمده اين تاثيرات عبارتند از بهبود مقاومت در برابر يخ زدگی ، کنترل بر زمان گيرش و سخت شدن بتن ، بهبود در کارپذيری و افزايش استحکام بتن و ...

در این تاپیک قصد داریم با توجه به گسترده شده افزودنیهای بتن در چند سال اخیر و نیاز به داشتن اطلاعات جامع در این باره، انواع افزودنی های بتن را نام برده و با بررسی خواص، مزایا و روش استفاده آنها را شرح دهیم. در این تاپیک سعی میکنم بعد از بیان مطالب و توضیحات هر کدام ، نکات اجرایی استفاده آن در کارگاه را بیان کنیم.

قابل ذکر است تاپیکی با عنوان افزودنیهای بتن (مرجع ) ( مطالب از سایت www.capcoir.com ) قبلا زده شده که با توجه به اینکه در تاپیک مذکور فقط انواع و توضیح مختصر بیان شده و نکات اجرایی ذکر نشده در این تاپیک قصد دارم مطالب تئوریک را محدود کرده و بیشتر به بیان نکات اجرایی در کارگاه بپردازم. ( در پایان میتوان با ادغام دو تاپیک، مرجع کاملی در این زمینه داشت )
نکته دیگه اینکه افزودنیهای بتن جزء مصالح ساختمانی دسته بندی میشود ولی چون در این تاپیک قصد دارم بیشتر به بیان نکات اجرایی بپردازم در زیرتالار روش های اجرا تاپیکو زدم. ( اگه خانم احمدپور صلاح میدانند تاپیکو به زیرتالار مصالح ساختمانی منتقل کنیم. )

از دوستان صاحب نظر هم تقاضا دارم در این مهم مرا یاری نمایند.
متشکرم
 
آخرین ویرایش:

بوگاتی رنسانس

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
تشکر بابت پیگیری و اینکه میخواین ی تاپیک مرجع داشته باشین
اما افزودنی های بتن هر کدوم کار خاصی رو انجام میدن و تعریف کوتاهی دارن ، یعنی منحصرا برای ی کار هستن و فکر نکنم اونقدر جای بحث داشته باشه ، ب عنوان مثال میدونیم که تندگیر کننده ها فقط برای تسریغ در گرفتن بتن به کار میرن و اکثرا توی هوای سرد استفاده میشن و گرمای زیادی تولید میکنن و شاید یکی دو خط اضافه تر
البته جمع آوری این اطلاعات کار خوبیه و من هم تا جایی که بتونم کمک میکنم
موفق باشین
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
» بسم الله الرحمن الرحيم »




ضمن سلام خدمت همه دوستان جا داره از دوست خوبم
ماهيان عزيز بابت ارائه اين تاپيك بسيار خوب نهايت

تشكر و قدرداني رو از ايشون بكنم...




افزودني هاي بتن(بررسي انواع ، مزايا ؛ روش استفاده و نكات اجرايي)

جناب مهندس ماهيان لطف كردن مقدمه اين موضوع رو فرمودند..دوستان اگه در كل به اين موضوع دقت كنيم

به اين نتيجه ميرسيم كه افزودني هاي كه در بتن مخلوط ميشود در ساخت ساز و در مقاومت بتن خيلي تاثير

دارد





براي بالا بردن سطح و بهتر بودن اين تاپيك يك پيشنهاد دارم...

اول اينكه از مديران عزيز خواهشمندم تاپيك هاي مشابه به اين موضوع رو كه قبلا در تالار ارسال شده رو لطف

كنند با اين تاپيك ادغام كنند تا به يك تاپيك اصلي و مرجع مهم تبديل شود..



دوم اينكه به نظره من دوستان اگه سوالي در رابطه با افزودني هاي بتن داشتند در اين تاپيك مطرح كنند قطعا

اين كار موجب ميشود دوستان جواب خيلي از سوال هاي خودشون رو د راين تاپيك پيدا خواهند كرد..


با تشكر:gol:
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
افزودنی‌های شیمیایی بتن

بر اساس آیین نامه بتن ایران (آبا) افزودنی‌های شیمیایی به پنج گروه زیر تقسیم می‌شوند:



1-حباب‌ساز


2-کاهنده آب


3-دیرگیرکننده


4-زودگیرکننده


5-روان‌کننده
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
افزودنی حباب هواساز

در مهندسی عمران، به هر گونه ایجاد عمدی حباب‌های ریز هوا در بتن دَربَرگیری هَوا[SUP] [/SUP]و به ماده‌ای که

برای این کار به کار می‌رود
افزودنی حباب هواساز گفته می‌شود.

اضافه کردن مواد حباب‌ساز به بتن سبب تولید حباب‌های ریز هوا در داخل بتن و بین سنگ دانه‌ها می‌شود

این حباب‌ها باید پس از سخت شدن بتن یا ملات در آن باقی بمانند
.



كاربرد..
1- افزایش دوام بتن در برابر یخ بستن و ذوب شدن پیاپی

2- مقاومت بتن در برابر پوسته شدگی سطح ناشی از یخ زداهای شیمیایی

3- افزایش کارایی بتن و نفوذناپذیری بتن سخت شده به میزان زیاد

4- افزایش میزان روانی بتن

5- دادن حالت ارتجاعی و فنری به بتن

6- کاهش جدا شدن دانه‌ها و آب انداختن بتن


مواد حباب‌ساز..
چربی‌های طبیعی

اسید استتاریک

اسید اولئیک

مواد کف کننده

پودر آلومینیوم در مجاورت قلیایی‌ها

ترکیبات شوینده
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
كاهنده آب
ماده افزودنی کاهنده آب به منظور تقلیل مقدار آب مصرفی در شرایط یکسان روانی بتن یا افزایش روانی

بتن در شرایط یکسان میزان آب مصرفی به کار می‌رود.


انواع
این مواد به دو نوع زیر تقسیم بندی می‌شوند :


1- کاهنده معمولی


2- کاهنده قوی آب
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دير كننده
دیرگیرکننده‌ها یا مواد افزودنی کندگیرکننده بتن یکی از انواع افزودنی‌های شیمیایی بتن طبق

آیین‌نامه بتن ایران (آبا) است. این مواد جهت پایین آوردن فرایند آب‌گیری در بتن استفاده می‌شوند

معروفترین دیرگیرکننده
شکر می‌باشد. مقاومت نهایی بتن در حالت استفاده از دیرگیرکننده و بدون

آن تفاوت چندانی نداد..



كاربرد

1- به تاخیر انداختن گیرش بتن


2- دیرگیرکننده و کاهنده معمولی آب


3- دیرگیرکننده و کاهنده قوی آب
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
روان كننده
رَوان‌کننده‌ها یا مواد افزودنی خمیری‌کننده و روان‌کننده بتن یکی از انواع افزودنی‌های شیمیایی به بتن طبق

آیین نامه بتن ایران (آبا) است. همچنین برای بهبود کارایی بتن تازه از این مواد استفاده می‌شود.



كارايي

1- بهبود خواص مخلوط‌های بتن خشن


2- ساخت بتن قابل پرداخت با ماله آهنی


3- بتن‌ریزی قطعات با تراکم زیاد آرماتور


4- بتن‌ریزی با لوله


5- تهیه بتنی فوق‌العاده روان




انواع


معمولا روان کننده‌ها به دو دسته روان کننده‌های معمولی و فوق روان کننده‌ها تقسیم می‌شوند.

در بازار روان کننده‌ها به دو صورت مایع و پودری وجود دارند.


1- روان کننده بتن مناسب برای استفاده در پمپ بتن که خاصيت ديرگير بتن دارد و بصورت مايع عرضه میکردد.


2- فوق روان کننده بتن که بر پايه نفتالين سولفونات است . این نوع فوق روان کننده بتن معمولا بصورت مايع


عرضه ميگردد..


3- فوق روان کننده بتن كه بر پایه تكنولوژی توليد پليمرها توليد میشود.


4- سوپر روان کننده بتن یا فوق روان کننده بتن بر پایه پلی کربوکسیلات.


توجه : مطالب ذكر شده فقط افزودني هاي شيميايي بتن مي باشد


 

mahian90

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
تشکر بابت پیگیری و اینکه میخواین ی تاپیک مرجع داشته باشین
اما افزودنی های بتن هر کدوم کار خاصی رو انجام میدن و تعریف کوتاهی دارن ، یعنی منحصرا برای ی کار هستن و فکر نکنم اونقدر جای بحث داشته باشه ، ب عنوان مثال میدونیم که تندگیر کننده ها فقط برای تسریغ در گرفتن بتن به کار میرن و اکثرا توی هوای سرد استفاده میشن و گرمای زیادی تولید میکنن و شاید یکی دو خط اضافه تر
البته جمع آوری این اطلاعات کار خوبیه و من هم تا جایی که بتونم کمک میکنم
موفق باشین

سلام خدمت دوست خوبم بوگاتی رنسانس
آره. تقریبا حرف شما درست هستش. اما من می خوام بیشتر رو نکات اجرایی تاکید کنم. مثلا همین افزودنی تندگیر که شما فرمودید اگر تو بتن ریزی ستون باشه ، یا دال ، تفاوت هایی میکنه. من خودم همه افزودنیها رو نمیدونم و می خوام تو این تاپیک روش بحث بکنیم.
 

یونس۶۵

عضو جدید
سلام دوستان ممنون بخاطره درست کردن این تاپیک موضوع افزودنی های بتن خیلی باید بهش اهمیت داد.حال سوالم اینجاست که ایا اندازه روانی بتن روی آرایش سنگدانه های بتن تاثیر دارد مسله جدایی مواد پیش نمیاد؟ چطوری میتونیم جلوی زمان اجرای از جدای مواد توی بتن روان رو بگیریم؟
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام دوستان ممنون بخاطره درست کردن این تاپیک موضوع افزودنی های بتن خیلی باید بهش اهمیت داد.حال سوالم اینجاست که ایا اندازه روانی بتن روی آرایش سنگدانه های بتن تاثیر دارد مسله جدایی مواد پیش نمیاد؟ چطوری میتونیم جلوی زمان اجرای از جدای مواد توی بتن روان رو بگیریم؟



سلام دوست من سوال خوبي بود

روانی زیاد بتن، استعداد جداشدگی را بوجود میاره و سنگدانه های درشت میتونن از ملات جدا بشن، مشروط بر اینکه در

عملیات حمل، ریختن و ترکم بتن، اقدامات نادرستی صورت بگیره در حالت ایستا معمولا" بتن های روان خيلي كم دچار جدا

شدگی ميشن مگر اینکه لزجت بتن پایین باشه و یا سنگدانها سبک باشن و به سمت بالا حرکت کنند دوست من

اگه بتنی ساخته و حمل شده باشه و همگن بنظر برسه اگر یکی از وضعیت های زیر پیش امد، ميتونه در زمان اجرا دچار

جداشدگی بشه:

الف: برخورد با سرعت زیاد به بدنه قائم قالب

ب: برخورد پی در پی به میلگردها

پ: پرتاب بتن با سرعت بصورت افقی با داشتن مولفه افقی سرعت مانند تخلیه سریع از شوت یا تخلیه از روی تسمه نقاله

ت: ریختن مورب بتن به كمك جام بغل ریز و برخورد به میلگردهای قائم و قالب با سرعت تخلیه زیاد لذا با استفاده از قیف هادی

یا لوله شوت سقوطی در اين موارد می توان جلوی جداشدگی رو گرفت..
 

Parvix

عضو جدید
سلام

مرسی از دوستان بابت این تاپیک ...
:w27:

یه سوال دارم :


میزان درصد استفاده از روان کننده ها چقدر هست و اینکه وقتی از روان کننده توی بتن استفاده شد، چقدر فرصت داریم تا تخلیه بتن ؟

(آخرم شد 2 تا سوال
:biggrin: )

 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام

مرسی از دوستان بابت این تاپیک ...
:w27:

یه سوال دارم :


میزان درصد استفاده از روان کننده ها چقدر هست و اینکه وقتی از روان کننده توی بتن استفاده شد، چقدر فرصت داریم تا تخلیه بتن ؟

(آخرم شد 2 تا سوال
:biggrin: )



سلام مهندس ميزان استفاده از افزودني هاي بتن بستگي داره كه كجا و براي چه كاري ازش استفاده كني

شخص خودم تا حالا ديدم جاهاي مانند سازه هاي عظيم ؛ پل ها ؛ در پروژه هاي سد سازي بيشتر از اين ماده

ها استفاده ميكنن تو ي اين جاها اگه اشتباه نكنم حداقل 10 تا 20%) ازش استفاده ميكنن گفتم كه بستگي داره

در مورد تخليه هم بگم خودت كه ميدوني اين افزودني هاي بتن باعث ميشه بتن از مقاومت بسيار بالاي برخودار

بشه همونگونه كه قبلا تو پست ها گفته شده باعث كم شدن نسبت آب به سيمان ميشه حدالمكان مهندس اگه

اين افزودني هارو وارد بتن كردي زود ازش استفاده كن تا مقاومت خودش رو از دست نده البته اينم بگم مقاومت

اين افزودني ها خيلي خوبه..


سلام خسته نباشید دوستان ایا میشه به جای ضد یخ از فوق روان ها هم استفاده بکنیم؟


دوست من از مواد فوق روان کننده میتوني بعنوان فوق کاهنده آب استفاده كني بعضي از اونها مانند Plastit SPC10

میتونن تا 35 درصد کم شدن آب و در نتیجه 35 درصد كم شدن نسبت آب به سیمان رو در پی داشته باشه با کم شدن

نسبت آب به سیمان ازمقاومت های اولیه خوبی برخوردار میشه پس واضح هستش که سرعت هیدراسیون و گرمازائی

هم بیشتر میشه اينم بگم نباید بدنبال افزایش کارائی بتن با مواد فوق روان کننده باشي وگرنه نتیجه چندان خوبي رو

هم نخواهي داشت این كار موجب افزایش مقاومت و دوام بتن در دراز مدت هم میشه با مصرف زود سخت کننده (به

غلظت ضدیخ )
نمیتونيم چنین انتظاراتی رو داشته باشيم یخ زدن بتن بعده يه مدت حفاظت و عمل آوری اصلا مشکلی

رو برای بتن هایی که اينجوري طریقه ساخته ميشه بوجود نمیاره
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بنام خدا

بنام خدا

AE-110 هوازای بتن

افزودنی حباب هوا ساز برای بتن و ملات های سیمانی


شرح كلي:

AE-110افزودنی مایع جهت ایجاد حباب های بسیار ریز در بتن و یا ملات های سیمانی می باشد.

اندازه قطر حباب های تشکیل شده در بتن کمتر از 50 میکرون و فاصله آن ها از یک دیگر حدود

200 میکرون است. این حباب ها به طور پایدار و یکنواخت در بتن تشکیل شده، علاوه بر افزایش

کارایی وکارپذیری بتن تازه، دوام بتن سخت شده را در برابر چرخه های یخ - ذوب بهبود می

بخشند همچنین تاثیر بسیار زیادی در کاهش نفوذ پذیری بتن دارند.


كاربرد:

AE-110 قادر به ایجاد حباب های میکرونی در انواع محصولات پایه سیمانی از قبیل: بتن معمولی

بتن کم آب و سفت، بتن های حاوی خاکستر بادی و دوده سیلیسی و بتن حاوی سیمان

با قلیایی زیاد می باشد. بیشترین مصرف این ماده در بتن سدها و سازه هایی است که در

معرض یخ بندان قرار دارند.


مشخصات فني:

98/0 تا 03/1 گرم در سانتیمتر مکعب
وزن مخصوص
5/10 تا 5/12
عدد قلیایی
فاقد کلر
مقدار کلر
غیر آتشزا
درجه اشتعال
0 درجه سانتیگراد
درجه انجماد









استاندارد:

ASTM C-260-86, AASHTO M-154, CRD-C 13-77, BS 5075: 1982 Part 2, and DIN1048 Part 1

مقدار مصرف

مقدار دقیق مصرف AE-110بستگی به مقدار حباب مورد نیاز و نوع سیمان مصرفی دارد. مقادیر

متعارف مصرف 1/0 تا 4/0 در صد وزن سیمان موجود در طرح اختلاط است، ولی جهت انجام

آزمایش های کارگاهی میتوان مقدار 100 تا 200 میلی لیتر را برای 100 کیلوگرم سیمان

استفاده نمود.
انبار داري:

چنانچه در بشکه های اصلی در جای مسقف، بدور از تابش نور خورشید و در دمای بیشتر از 2+ درجه

سانتیگراد نگه داری شود دست کم به مدت 12 ماه قابل استفاده است. در صورت بروز یخ زدگی آنرا

به آرامی حرارت داده ( تا حدود 30 درجه ) و هم زنید تا به حالت اولیه برگردد. هرگز از هوای فشرده

برای هم زدن استفاده نکنید .

 

Parvix

عضو جدید

[/SIZE]

سلام مهندس ميزان استفاده از افزودني هاي بتن بستگي داره كه كجا و براي چه كاري ازش استفاده كني

شخص خودم تا حالا ديدم جاهاي مانند سازه هاي عظيم ؛ پل ها ؛ در پروژه هاي سد سازي بيشتر از اين ماده

ها استفاده ميكنن تو ي اين جاها اگه اشتباه نكنم حداقل 10 تا 20%) ازش استفاده ميكنن گفتم كه بستگي داره

در مورد تخليه هم بگم خودت كه ميدوني اين افزودني هاي بتن باعث ميشه بتن از مقاومت بسيار بالاي برخودار

بشه همونگونه كه قبلا تو پست ها گفته شده باعث كم شدن نسبت آب به سيمان ميشه حدالمكان مهندس اگه

اين افزودني هارو وارد بتن كردي زود ازش استفاده كن تا مقاومت خودش رو از دست نده البته اينم بگم مقاومت

اين افزودني ها خيلي خوبه..

مرسی مهندس جان ...

منم یه پرسشی کردم فهمیدم تو یه تراک میکسر که 7 متر بار داره حدودا 4 تا 6 لیتر روان کننده می زنن (بسته به میزان اسلامپ بتن )....

و بعد از ریختن افزودنی حدود 30 دقیقه وقت تخلیه هست اگه از این زمان بگذره بتن توسط ناظر ریجکت میشه.
 

ENGINERRING GEO

عضو جدید
با سلام
بله ولی بسیار کم
چون شما خوش بینانه در مواد فوق روان کننده نسل سوم فقط 4 تا 43 درصد ماده جامد داشته و مابقی تا حدی آب می باشد.
در ضمن در محاسبات طرح اختلاط بتن می بایست وزن روان کننده از آب مورد نیاز( w/c) کم گردد.
سوالاتی در مورد روان کننده ها داشته باشید جوابگو هستم چون تخصصم این می باشد.
 

ENGINERRING GEO

عضو جدید
با سلام
مصرف روان کننده باعث جدایش شن و ماسه تحت هیچ شرایطی نمیگردد و در صورت بروز دلیل segrigate:
1- عدم رعایت نسبت مصالح سنگی مناسب در بتن
2- عدم وجود فیلر کافی در بتن
3-بالابودن نسبت اب به سیمان
می باشد و در صورت وجود این مشکلات استفاده در دوز بالا باعث این مشکل می شود.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بنام خدا

بنام خدا

SR---120

افزودني كند گير كننده براي محصولات پايه ساختماني

شرح كلي :

SR-120 به منظور ایجاد کند گیری و تاخیر در گیرش اولیه و نهایی انواع بتن و ملات های پایه

سیمانی به کار می رود. گیر کننده باعث تاخیر در کسب مقاومت های کوتاه مدت

می شود
ولی تاثیر منفی در مقاومت های دراز مدت بتن ندارد.

كاربرد :

در هنگام حمل و نقل طولانی یا نیاز به کنترل زمان گیرش بتن در قالب های لغزنده و یا بتن ریزی

در آب وهوای گرم،استفاده ازSR-120
می تواند مطابق با نیاز طرح از گیرش زود هنگام بتن

جلوگیری نماید این افزودنی به طور جداگانه به بتن اضافه می شود و نبایستی

آنرا با دیگر افزودنی ها مخلوط نمود
.

مشخصات فني :
مایع بی رنگ
شکل ظاهری
07/1 تا 1/1 گرم در سانتیمتر مکعب
در آب به هر میزان

وزن مخصوص
انحلال
صفر
مقدار کلر
9 تا 10
0 درجه سانتیگراد

عدد قلیایی
درجه انجماد


مقدار مصرف :

مقدار کند گیر کننده بر طبق جدول زیر و با توجه به دمای بتن و زمان کند گیری مورد نظر تعیین می شود.

سطر افقی اول ساعات کند گیری مورد نظر و ستون اول سمت چپ دمای بتن در زمان استفاده است.


21
18
15
12
9
7
5
3
زمان دما
1.00
0.90
0.70
0.50
0.30
0.20
------
-----
+ 10
1.50
1.10
0.80
0.60
0.40
0.30
0.10
------
+ 15
1.80
1.40
1.10
0.80
0.50
0.40
0.20
0.10
+ 20
-----
2.00
1.50
1.00
0.60
0.50
0.30
0.20
+ 25
------
------
2.00
1.20
0.80
0.60
0.40
0.30
+ 30
------
------
------
------
------
2.00
1.30
0.50
+ 40
1.00
0.90
0.70
0.50
0.30
0.20
------
-----
+ 10






انبار داري :

SR-120را در بشکه های اصلی در جای مسقف و به دور از تابش نور خورشید نگه داری نمایید.

در صورت بروز یخ زدگی آنرا به آرامی گرم کرده و هم زنید تا یکنواخت شود. در شرایط

ایده آل عمر مفید این ماده 12 ماه می باشد
.

بسته بندي :

SR-120در بشکه های 220 کیلو گرمی تحویل می شود.
 
آخرین ویرایش:

Similar threads

بالا