افزودني هاي بنزين و افزايش عدد اكتان

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
معني عدد "اكتان" چيست ؟

(ترجمه: کاوه متمادی )


اگر شما "موتور خودرو چگونه كار مى كند" را خوانده باشيد مي دانيد كه تقريبا اكثر خودروها از موتورهاى 4 زمانه بنزيني استفاده مى كنند . يكي از اين 4 مرحله همان مرحله تراكم است. يعني زماني كه سيلندر پر از هوا و سوخت را توسط پيستون تحت فشار قرار داده و حجم آن كاهش مى يابد قبل از اينكه سيستم جرقه زني اقدام جرقه زدن توسط شمع نمايد. مقدار اين تراكم "نسبت تراكم" خوانده مى شود. موتور ها ممكن است نسبت تراكمي بين 8 تا 10 داشته باشند.
www.ACOforum.org - Logan Tuning
دسته بندى (رتبه بندى ) اكتان بنزين به ما مى گويد كه سوخت مورد نظر چه مقدار مى تواند متراكم شود قبل از اينكه خود به خود منفجر شود. زماني كه مخلوط سوخت و هما قبل از جرقه زنى شمع به علت تراكم منفجر مى شود . در اين حالت اصطلاحا مى گويند كه حالت "ضربه " پيش آمده و مخلوط سوخت و هوا قبل از جرقه زني منفجر شده . كه اين ضربه مى تواند صدماتي به موتور بزند ( از جمله به گژنپين , پيستون , شاتون و.. ) .بنابراين چيزي نيست كه دوست داشته باشيد رخ بدهد.سوخت هاي با اكتان پايين (مانند بنزين معمولي با اكتان 87) مى توانند كمترين مقدار تراكم قبل از انفجار خود به خودي را داشته باشند .
نسبت تراكم موتور شما توسط درجه بندي اكتان سوختي كه شما بايستي به خودرو خود بزنيد مشخص مي شود. يكي از راه هاي افزايش "اسب بخار " موتور , افزايش نسبت تراكم است . بنابراين "موتور با كارايي بالا " يك نسبت تراكم بالا دارد و نيز نياز به سوخت با اكتان بالا نيز دارد . از مزيت هاي نسبت تراكم بالا اين اين است كه اسب بخار بيشترى بدست مى دهد بدون اينكه اندازه موتور تغييري كند يا وزنش زياد شود . و از معايب آن نيز اين است كه استفاده از سوخت با اكتان بالا هزينه بالايي نيز دارد .
اسم "اكتان" از حقيقت زير ناشي مى شود : وقتي شما نفت خام را در پالايشگاه (تصفيه خانه) مي شكنيد. د ر حقيقت شما زنجيرهاي كربني با طول هاي متفاوت بدست مى آوريد. اين طول هاي زنجيري متفاوت مي توانند از همديگر جدا شوند و يا در سوخت هاي ديگر مخلوط شوند . براي مثال شما ممكن است نام " متان " و "پروپان" و "بوتان" را شنيده باشيد. هر سه اينها از هيدرو كربن ها هستند . متان فقط يك اتم كربن دارد . پروپان نيز سه اتم زنجيري كربن دارد و بوتان 4 اتم و پنتان 5 اتم و هگزان 6 اتم و هپتان 7 اتم و سرانجام اكتان 8 اتم كربن دارد.
هپتان از نظر نسبت تراكم ضعيف است و فقط به مقدار كمي متراكم مى شود و بعد از آن نيز خود به خود منفجر مى شود . ولي اكتان از اين نظر بسيار خوب است . شما مي توانيد . شما مي توانيد آن را بسيار متراكم كنيد و اتفاقي نمي افتد.بنزين با اكتان 87 بنزيني است كه 87 درصد اكتان و 13 درصد هپتان دارد. اكتان نيز در يك سطح از نسبت تراكم خود به خود منفجر مي شود و فقط بايستى در موتورهايي به كار رود كه نسبت تراكم آنها از اين سطح بالاتر نباشد .
در طول جنگ اول جهاني كشف شده بود كه مى توان يك ماده شيميايي به نام تترا اتيل سرب به بنزين اضافه كرد و رتبه اكتان آن را به صورت قابل توجهي افزايش داد.و اين باعث افزايش استفاده از سرب در بنزين مى شود . متاسفانه تبعات افزودن سرب به بنزين به قرار زير است:
• سرب مانعي در مقابل مبدل كاتاليست ايجاد مي كند و آن را ظرف چند دقيق خراب مي كند .
• زمين پوشيده از لايه هاي نازك سرب مى شود و سرب نيز يك ماده شيميايي بسيار سمي است كه براي انسانها خطرناك است.
زماني كه استفاده از سرب در بنزين ممنوع شد. بنزين گرانتر شد چون پالايشگاه ديگر نمي توانست با افزودن سرب درجه اكتان آن را بالا ببرد.
هواپيماها اما هنوز اجازه دارند كه بنزين با سرب بزنند كه اين نوع از بنزين به Avgas معروف است و عدد اكتان 100 يا بالاتر عموما در موتورهاي با عملكرد بالاي هواپيما استفاده مى شود . در مورد Avgas 100 رتبه كارايي بنزين است و نه درصدي از عدد اكتان آن . در حقيقت افزودن تترا اتيل سرب سطح تراكم بنزين را بال مي برد و نه عدد اكتان را.
مهندسان هم اكنون در تلاشند تا موتورهاي هواپيما را بهبود بخشند تا بتواند ز بنزين بدون سرب استفاده كند .موتورهاي جت هم اكنون نفت سفيد مى سوزانند.

===========

عدد اکتان بنزین را بهتر بشناسیم :
اگر اطلاعات مختصری در مورد موتورهای ۴ زمانه بنزینی که تقریبا ۹۹ ٪ موتورهای موجود را شامل می شوند ، داشته باشید ؛ می دانید که یکی از این زمانها را تراکم می نامند و تراکم زمانی روی می دهد که مخلوط بنزین و هوا توسط پیستون تا حد مشخصی متراکم شده و پس از پایان زمان تراکم ، بوسیله جرقه شمع ، این مخلوط محترق شده و باقی ماجرا که خارج از بحث ما است اتفاق می افتد . میزان تراکم انجام شده را با عددی به نام نسبت تراکم می سنجند که در موتورهای قدیمی این نسبت تراکم ۵ به ۱ و در موتورهای بسیار پیشرفته تا ۱۲ به ۱ قابل افزایش می باشد .
اما زمانی که مخلوط سوخت که ماده ای با قابلیت اشتعال بالاست زودتر از زده شدن جرقه توسط شمع و بواسطه تراکم ، محترق شود ؛ موتور دچار کوبش ( Knock ) خواهد شد که این مساله برای موتور بسیار مضر است . یکی از راههای بالا بردن قدرت و توان خروجی موتور خودروها ، بالابردن نسبت تراکم آنهاست ، اما این امر تنها با بالا بردن توان مقابله سوخت در برابر خود سوزی در اثر متراکم شدن بدست می آید ، پس با پیشرفت در تکنولوژی ساخت موتورها ، نسبت تراکم نیز از عدد قدیمی ۵ به ۱ فاصله گرفته و افزایش می یابد و در نتیجه نیاز به سوختی با مقامت بالاتر در برابر خودسوزی در خودروهای جدیدتر ضروری می گردد .
اما آن چه که مشخص می نماید که سوخت تا چه میزان توانایی متراکم شدن قبل از احتراق خودبخودی ( خودسوزی ) را داراست ، عدد اکتان می نامند .
این عدد از کجا بدست می آید ؟
زمانی که نفت خام در پالایشگاهها تصفیه می شود ، زنجیره های هیدروکربن با طولهای متفاوت بدست می آید و این زنجیره های جدا از هم با ترکیب شدن با یکدیگر سوختهای متفاوتی چون بنزین ، گازوئیل ، نفت سفید و غیره را حاصل مینمایند . بطور مثال حتما نامهای متان ، پروپان و بوتان را شنیده اید که همگی هیدروکربن هستند ؛ متان دارای یک اتم ، پروپان ۳ اتم و بوتان ۴ اتم ، کربن میباشند . برخی دیگر از هیدورکربنها نیز شامل پنتان با ۵ اتم ، هگزان با ۶ اتم ، هپتان با ۷ اتم و اکتان با ۸ اتم کربن می باشند . آزمایشات مختلف نشان داد هپتان دارای خاصیت متراکم شدن بسیار ضعیفی است و در مقابل اکتان قابلیت متراکم شدن بسیار بالایی دارد . پس اگر بنزینی دارای مقادیر بسیار بالایی از اکتان یا همان Iso Octane , 2,2,4 Trimethyl Pentane باشد ؛ بنزین بسیار خوبی از نظر مقاومت در برابر خودسوزی محسوب می شود . اما در مقابل ، هپتان بسیار سریع در اثر تراکم ناچیز ، محترق خواهد شد پس با توجه به اینکه این ۲ هیدروکربن از لحاظ خواصی چون نقطه جوش و تبخیر تقریبا یکسان بودند ، بعنوان مبنایی برای مقاومت خودسوزی سوخت در برابر متراکم شدن انتخاب شدند ، و با دادن عدد ۱۰۰ به اکتان و ۰ به هپتان نسبتی به نام عدد اکتان بدست آمد . بطور مثال بنزینی با عدد اکتان ۸۷ ؛ دارای نسبت ۸۷ اکتان به ۱۳ هپتان می باشد . اما ساخت سوختی که متشکل از این میزان اکتان باشد هزینه تولید بسیار بالایی خواهد داشت و این ۲ ماده در حال حاضر تنها تشکیل دهنده های بنزین نیستند و مواد و افزودنیهای دیگری کار بالابردن عدد اکتان یا همان مقاومت در برابر خودسوزی یا کوبش موتور را برعهده دارند ؛ و نسبت هپتان - اکتان تنها برای ایجاد یک مبنای مقایسه ای و بعنوان یک بنزین ایده آل برای مشخص نمودن عدد اکتان مورد استفاده قرار می گیرد .
در جریان جنگ جهانی اول توماس میجلی کشف نمود که با افزودن lead tetraethyl ( تترااتیل سرب ) که یک اورگانو متالیک محسوب می شود به مخلوط بنزین ، نسبت اکتان آن تا حد بسیاری افزایش خواهد یافت و می توان بنزینی با فراوری ارزان قیمت ( شبکه هیدروکربنهای با فراوری ساده تر ) را ، با افزودن این ماده ، به بنزینی با اکتان بالا تبدیل نمود . از طرف دیگر این ماده باعث روانکاری سوپاپها نیز میشد ، استفاده از این ماده در بنزین تا سالیان دراز ادامه یافت ، تا اینکه متوجه شدند سرب ضررهای زیست محیطی بسیاری پدید می آورد و باید از بنزین حذف گردد ، بنابراین حذف سرب به تدریج در کشورهای پیشرفته با جایگزین نمودن ماده ای به نام MTBE که مخفف methyl tertiary-butyl ether است و یک oxygenate محسوب میشود ، بجای تترااتیل سرب آغاز شد .
با نصب catalytic converter برای کاهش آلودگی خروجی از اگزوز بر روی خودروها در دهه گذشته و بدلیل اینکه سرب باعث از کار افتادن این قطعه می شد ، جایگزینی بنزین بدون سرب سرعت بیشتری گرفت تا جائیکه هم اینک استفاده از بنزین سرب دار در اکثر کشورها به شدت محدود گردیده است . اما MTBE نیز با وجود اینکه در مقایسه با تترااتیل سرب ، چندان سمی نیست ، در اثر نشتی از تانکها و مخازن و نفوذ به آبهای زیرزمینی و ایجاد آلودگی ، در کشورهای پیشرفته در حال حذف از بنزین می باشد . جایگزینهای MTBE که امروزه در اروپا و آمریکا استفاده می شوند نیز شامل اروماتیکها از جمله benzene ، toluene ، ethanol و در آینده نزدیک oxygenate دیگری به نام ETBE یا Ethyl Tertiary-butyl ether می باشند .
اما عدد اکتان بنزین را به ۲ روش می توان بدست آورد ؛ اولین روش ، روش تحقیقی ، Research Octane یا RON نامیده میشود و دومین روش ، روش موتوری ، Motor Octane یا MON نام دارد . تفاوت این ۲ روش در شرایط و پارامترهای آزمایش بر روی بنزین مورد نظر می باشد.
مسلما با توجه به شرایط سخت تر آزمایش در روش MON ، نسبت به روش RON برای یک بنزین مشابه ، عدد بدست آمده از آزمایش به روش RON عدد بیشتری خواهد بود . فاصله بین ۲ عدد بدست آمده از این ۲ روش آزمایش را ، sensitivity یا حساسیت سوخت مینامند که بسیار هم با اهمیت میباشد چرا که ممکن است بنزینی بدلیل نوع افزودنی ها و مواد بکار رفته جهت بالا بردن اکتان در شرایط آزمایش RON عدد بالایی از اکتان را ارائه دهد اما در شرایط سخت تر ، توانایی مقابله بسیار کمتری نسبت به تراکم پذیری داشته باشد و عدد حاصل از آزمایش MON بسیار پایین باشد ، لذا بین چند بنزین مختلف که از آزمایش RON عدد مشابهی بدست آورده اند ، بنزینی مرغوبتر است که فاصله اعداد بدست آمده از ۲ آزمایش RON و MON برای آن نوع بنزین کمتر از بقیه باشد ( حداکثر ۱۰ عدد اختلاف قابل قبول است ) .
اما در حالیکه مبنا قرار دادن عدد بدست آمده از آزمایش RON بعنوان عدد اکتان بدلایل بالا ، چندان صحیح به نظر نمی رسد و حتی راه را برای تقلب شرکتهای نفتی و استفاده از افزودنیهای ارزانتر باز می گذارد ؛ در اروپا و اکثر کشورها از جمله کشورمان ایران ، عدد RON مبنای مشخص نمودن میزان اکتان بنزین می باشد . این در حالیست که در آمریکا با استفاده از فرمول RON+MON)/2) و بدست آمدن عدد جدیدی به نام PON یا Pump Octane Number این مشکل تا حد زیادی حل شده و راه تقلب در این زمینه بسته گردیده.
پس به این موضوع توجه داشته باشید که عدد اکتان بنزین در پمپ بنزینهای آمریکا همیشه عددی پایین تر از عدد اکتان یک بنزین مشابه در پمپهای اروپا و سایر نقاط دنیا است ، بعنوان مثال بنزین با اکتان ۹۱ در پمپ بنزینهای ایالات متحده با بنزینی دارای عدد اکتان حدود ۹۵ در اروپا برابری میکند.
تاثیر دما ، ارتفاع از سطح دریا ، میزان رطوبت ، تنظیم دلکو و ...
همانطور که در بحث متدهای اندازه گیری اکتان MON و RON نیز مشاهده کردید تغییر برخی شرایط ، باعث بالا و یا پایین رفتن اکتان بنزین میشود ؛ یکی از این موارد ارتفاع از سطح دریا می باشد ؛ عدد اکتان برای هر بنزین براساس آزمایش انجام شده در محلی هم سطح دریا مشخص میگردد ، بر این اساس اگر خودرویی را با بنزینی که برفرض مثال اکتان ۸۲ دارد ، در منطقه ای هم سطح دریا مورد آزمایش قرار دهیم و سپس همین خودرو با همان سوخت را به محلی در ارتفاع مثلا ۹۱۵ متر بالاتر از سطح دریا که البته در زمان آزمایش از نظر دما و رطوبت با شرایط آزمایش سطح دریا مشابه است ، منتقل نماییم ؛ خواهیم دید موتور این خودرو در هنگامی که در ارتفاع ۹۱۵ متری قرار دارد ، بسیار دیرتر دچار خودسوزی می شود تا در محل هم سطح دریا و از آنجائیکه همیشه عدد اکتان اعلام شده توسط تولید کننده بر مبنای سطح دریا اعلام می گردد ، در ارتفاع ۹۱۵ متری از سطح دریا بنزینی که اکتان ۸۲ دارد ، مشابه بنزین با اکتان ۸۷ عمل مینماید و تحت تراکم بیشتری دچار خودسوزی می شود . فرمول تقریبی محاسبه میزان بالارفتن اکتان با افزایش ارتفاع از سطح دریا ، بدین صورت است که ؛ تا ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دریا به ازای هر ۳۰۰ متر افزایش ارتفاع ۱.۴ به عدد اکتان بنزین اضافه می گردد و در ارتفاع بالای ۱۸۰۰ متر این میزان به ۲.۵ عدد در ازای هر ۳۰۰ متر افزایش ارتفاع تبدیل میشود ( اعداد فوق بر مبنای عدد اکتان RON می باشد ) . اما ارتفاع تنها عامل جوی تاثیر گذار در اکتان نیست و میزان رطوبت و دمای هوا نیز از دیگر عوامل جوی موثر بر اکتان می باشند . افزایش ۱ گرم آب در هر کیلوگرم هوای خشک ۰.۲۵ تا ۰.۳۲ به عدد اکتان MON می افزاید و کاهش هر ۵.۶ درجه سانتیگراد دمای محیط نیز ۰.۴۴ تا ۰.۵۵ عدد اکتان MON را افزایش می دهد ، پس نتیجه دیگر این است که در زمستان اکتان پایین تری لازم است تا تابستان و یک سوخت مشابه در شرایط مشابه از نظر رطوبت و محل آزمایش ، در زمستان دیرتر دچار خودسوزی می شود تا در تابستان ، از اینرو بالا بردن عدد اکتان در تابستان و پایین آوردن آن در زمستان راهکار مناسبی برای توزیع بنزین در کشور محسوب می گردد . البته از آنجائیکه تاثیر ارتفاع بر اکتان نسبت به تاثیر رطوبت و دما بسیار بیشتر است ، اگر بنزین مناطق کنار دریا ( شمال و جنوب ) را نیز با اکتان بالاتری عرضه نماید ؛ تعمیرات خودروها در این مناطق بدلیل استفاده از اکتان بالاتر به تاخیر خواهد افتاد . از دیگر موارد موثر در عدد اکتان میتوان به مواردی چون نسبت تراکم موتور ، آوانس و ریتارد دلکو ، میزان کارکرد موتور ، دمای موتور ، نسبت بنزین و هوا در خودروهای بدون ECU که قابلیت تنظیم اتوماتیک نسبت استکیومتری را ندارند و مواردی از این دست ، اشاره نمود . همچنین لازم بذکر است خودروی نو نیز تا حدود ۱۶۰۰۰ کیلومتر به دلیل عدم وجود رسوبات در محفظه سوخت قابلیت کارکرد بدون خودسوزی با سوختی با عدد اکتانی در حد ۵ تا ۶ عدد کمتر از میزان مشخص شده برای آن مدل خودرو ، را داراست .
در خودروهای قدیمی هنگامی که سوخت مصرفی اکتانی کمتر از میزان لازم برای خودروی موردنظر را دارا باشد ، در هنگام شتابگیریها یک صدای تقه یا کوبشی شنیده می شود و همانگونه که در ابتدا ذکر شد این امر به شدت به موتور خودرو آسیب می رساند ، اگر با خودروی خود به مناطق کم ارتفاع همچون شمال کشور سفر کرده باشید حتما با افزایش شدید این صدا روبرو شده اید که دلیل آن نیز در بالا ذکر شد ، البته با تنظیم دلکوی خودرو ، تنظیم موتور با دستگاه و فیلرگیری می توان خودسوزی سوخت را در این خودروها مرتفع و صدا را برطرف نمود اما در صورتیکه این مشکل برطرف نشد یا برطرف شد ولی از شتاب خودرو کاسته شد باید از بنزین با عدد اکتان بالاتری استفاده شود ، البته اگر تنها برای چند روز به مناطق کم ارتفاع سفر کرده اید و با این مشکل روبرو شده اید به تنظیمات خودرو دست نزنید و تنها با استفاده از بنزین با اکتان بالا ( سوپر ) مشکل را مرتفع نمایید و هنگام بازگشت به شهر اولیه خود نیز از آنجاییکه خودرویتان روی آن شرایط تنظیم گردیده مشکل بطور کل برطرف خواهد شد . اما در مورد خودروهای جدید این مشکل بوسیله سنسوری به نام KnockSensor حل شده است و در صورت استفاده از بنزینی با اکتان پایین تر از حد لازم برای آن خودرو یا کاهش ارتفاع ، افزایش دما و یا کاهش رطوبت ، کامپیوتر خودرو با ریتارد کردن زمان جرقه زنی مشکل را برطرف می نماید و کوبش موتور رفع می گردد ، اما این امر باعث کاهش شتاب خودرو ، دیر عکس العمل نشان دادن در هنگام فشاردن یکباره پدال گاز و همچنین ایجاد آلودگی بیشتر و از بین بردن سریعتر قطعات موتور در دراز مدت می گردد . پس در اینگونه خودروها بهتر است از بنزین با اکتان ذکر شده در دفترچه خودرو که عموما هم عددی بالای ۹۰ است ، استفاده کنید ( در کشور ما بدلیل عدم وجود تنوع زیاد در اکتان بنزین ، تنها انتخاب برای خودروهای پیشرفته ، بنزین سوپر است . البته مخلوط بنزین سوپر و معمولی نیز قابل استفاده است که در ادامه به این مورد نیز خواهیم پرداخت ).
گفته می شود بنزین موجود در کشور در نوع معمولی اکتانی برابر ۷۲ تا ۸۰RON داراست و نوع سوپر نیز دارای عدد اکتان ۹۵RON است که البته صحت آن مورد تردید است .
آیا می توان بنزینهای مختلف را با یکدیگر مخلوط کرد ؟
آنچه به صورت یک باور غلط در فرهنگ مردم جا افتاده ، این است که ترکیب کردن بنزین سوپر و معمولی کار درستی نیست . در حالیکه بر طبق تحقیقات و آزمایشات انجام شده حتی با وجود ترکیب بنزین با افزودنیهای متفاوت ، مشکلی برای خودروی شما پیش نخواهد آمد و در صورت موجود نبودن بنزین با اکتان لازم برای خودرویتان می توانید به راحتی با ترکیب دو نوع بنزین با یکدیگر به عدد اکتان لازم دست یابید ، مثلا اگر اعداد ۷۴ و ۹۵ برای بنزینهای موجود در ایران واقعی باشد با پرکردن ۵۰ ، ۵۰ باک با بنزینهای سوپر و معمولی ، بنزینی با اکتان ۸۴.۵ خواهید داشت ، البته برای این کار قبل از خالی شدن کامل باک ، ابتدا میزانی که می خواهید از بنزین معمولی داخل باک بریزید و پس از آن مابقی را با بنزین سوپر پر نمایید ، ممکن است مخلوط شدن ۲ سوخت مدتی به طول انجامد بنابراین تا چند دقیقه اول ممکن است کوبشهایی ناشی از سوختن بنزین معمولی در خودروهای فاقد ناک سنسور و عدم شتابگیری کافی در خودروهای دارای ناک سنسور احساس شود . لازم بذکر است این کار برای خودروهایی چون ۴۰۵ های کاربراتوری ، پراید و به طور کل خودروهایی که اکتان بنزین معمولی برای آنها کم و سوپر هم زیاد محسوب می شود بدلیل عدم وجود بنزین با عدد اکتان بین بنزین معمولی و بنزین سوپر در کشور ، روش خوبی محسوب می گردد چرا که استفاده از اکتان بالاتر از حد لازم برای چنین خودروهایی جز هدر دادن پول ، منفعت دیگری برای خودرویتان ندارد و استفاده از اکتان پایین تر هم با خودسوزی سوخت به موتور خودروی شما آسیب می رساند و در صورت تنظیم موتور بر مبنای اکتان بنزین معمولی هم از شتاب خودرویتان کاسته می شود. البته باز هم تکرار می کنم این روش برای خودروهای با تکنولوژی ۱۰ تا ۱۵ ساله مناسب است و برای خودروهای جدیدتر و با موتورهای پیشرفته تر حتما فقط از نوع سوپر استفاده نمایید ، در برخی نمونه های وارداتی که بنزین با اکتان بیش از ۹۵ برایشان توصیه گردیده نیز باید به بنزین سوپر حتی مواد افزودنی بالا برنده اکتان نیز اضافه شود تا این خودروها با مشکل روبرو نشوند ، البته در این مورد حتما باید دقت شود این افزودنیها دارای سرب نباشند ، چرا که سرب ظرف چند دقیقه Catalyst Converter خودروی شما را از کار خواهد انداخت .
چند نکته مهم :
مطلب قابل ذکر دیگر نیز این است که در خودروهای با تکنولوژی جدید هیچ گاه باک خودرو را تا انتها پر نکنید و به محض قطع کردن نازل پمپ بنزین دست از بنزین زدن بکشید و حتی به فکر رند کردن مبلغ نیز نباشید ، چرا که تا آخر پرشدن باک باعث آسیب رساندن به Carbon Canister خودروی شما خواهد شد ، همچنین از خالی شدن باک تا انتها نیز بپرهیزید چرا که این امر هم باعث ورود آشغالهای کف باک به درون سیستم سوخت رسانی می شود و هم در برخی خودروها باعث گرم شدن بیش از حد پمپ بنزین می شود . مطلب آخر نیز اینکه سعی کنید بیشتر از پمپ بنزینهای دولتی ، خصوصا پمپ های داخل شهر استفاده نمایید و اگر خودرویتان با بنزین یک پمپ بنزین مشکل کوبش و کاهش شتاب ندارد ، سعی کنید حتی المقدور از همان پمپ بنزین ، بنزین بزنید . در ضمن بنزین زدن را به زمانهایی که هوا سردتر است مانند آخر شب یا اول صبح موکول کنید ؛ چرا که سیالات در اثر گرما منبسط می شوند و از اینرو شما در سرما با زدن همان مقدار لیتر بنزین ، مقدار ناچیزی بیشتر سوخت بدست می آورید تا در گرما

نقل شده از :
http://www.farhad-science.blogsky.com/1388/09/06/post-9
http://acoforum.org/showthread.php?t=596
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ایران در تولید گازوئیل هم خودکفا شد/ جزئیات طرح ضربتی تولید بنزین
جمهوری اسلامی ایران در پی تشدید تحریمها طرحی ضربتی را اجرایی کرد که به دنبال آن علاوه بر بنزین در تولید گازوئیل هم خودکفا شد.

به گزارش پیمانه به نقل از مهر، با وجود افزایش فشارهای سیاسی غرب بر شرکتهای اروپایی و آسیایی مبنی بر افزایش قیمت فروش بنزین به بهانه تحریم بنزینی ایران، در نهایت با اجرای طرح تولید بنزین و گازوئیل در واحدهای پتروشیمی، کشورمان از واردات این فرآورده‌های پرطرفدار نفتی بی نیاز شد.
سید مسعود میرکاظمی وزیر نفت روز سه شنبه با اشاره به افزایش تولید بنزین کشور به 66.5 میلیون لیتر در روز، گفته است: این طرح خودکفایی در واردات بنزین با افزایش تولید بنزین به صورت ضربتی در یک هفته گذشته تاکنون حاصل شده است.

برای نخستین بار در کشور آبان ماه سال گذشته طرح تولید بنزین در شرایط اضطراری به مدت یک هفته در سه مجتمع پتروشیمی نوری (برزویه)، بوعلی سینا و واحد آروماتیک بندر امام خمینی با ظرفیت تولید روزانه در مجموع بین 14 تا 16 میلیون لیتر بنزین اجرایی شد.

همچنین از ابتدای سالجاری تاکنون با افزایش فشارهای بین المللی برای تولید تجاری بنزین در این سه مجتمع پتروشیمیایی اقداماتی همچون بررسیهای اقتصادی و عملیاتی، اعمال تغییرات جدید فرآیندی، تغییر خطوط ارتباطی موجود و ایجاد شبکه جدید انتقال سوخت مایع، آماده سازی مسیرها و تجهیزات بارگیری انجام شده است.

در حال حاضر با اعمال تغییرات جدید در پتروشیمی برزویه با تبدیل واحد ریفرمیت به بنزین سازی امکان تولید روزانه حداقل 7 میلیون لیتر بنزین در این مجتمع فراهم شده است.

همچنین در مجتمعهای پتروشیمی بوعلی سینا و واحد آروماتیک بندر امام خمینی هم به ترتیب امکان تولید روزانه سه و پنج میلیون لیتر بنزین وجود دارد.

اما بنزین تولیدی در این سه مجتمع پتروشیمی دارای درجه آرام سوزی (اکتان) بالایی است که حتی امکان مخلوط کردن این بنزین سوپر با بنزین معمولی با عدد اکتان پایین برخی از پالایشگاههای نفت هم وجود دارد.

در همین حال پیشتر وزیر نفت با بیان اینکه عدد اکتان بنزین تولید شده در پتروشیمی ها حدود 98 تا 100 است، گفته بود: از این رو کیفیت و عدد اکتان این بنزین نه تنها پایین نیست بلکه قابل رقابت با بنزین وارداتی نیز است.

این عضو کابینه دولت با بیان اینکه هیچ گونه نگرانی از کیفیت بنزین تولید شده در واحدهای پتروشیمی وجود ندارد، اظهار کرده بود: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی همچون یک خریدار خارجی بنزین را از واحدهای پتروشیمی می خرد و به طور دائم تستهای کنترل کیفیت بر روی آن انجام می دهد.

علاوه بر تولید بنزین در این سه واحد پتروشیمی هم اکنون برنامه ریزی برای تولید بنزین با عدد اکتان بالا در 6 تا 7 واحد دیگر پتروشیمی همچون واحدهای اتیل بنزین پتروشیمی جم، امیر کبیر، اراک، تبریز، مارون، پارس و حتی واحدهای تولید کننده بنزین پیرولیز در حال انجام است.

همچنین در برخی از واحدهای آروماتیکی علاوه بر تولید بنزین، طرح تولید گازوئیل کم گوگرد نیز کلید خورده است و با شروع تولید در این مجتمعها قرار شده است در سال‌جاری هیچ گونه وارداتی برای تامین مصارف داخلی انجام نشود.

در عین حال، پیشتر شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی قصد داشت از اواخر شهریورماه امسال روزانه پنج ملیون لیتر گازوئیل برای ذخیره سازی سوخت زمستانی وارد کند که پیش بینی می شود که با اجرای طرح ضربتی، واردات این فرآورده نفتی دیگر انجام نشود.

به گفته مسئولان وزارت نفت، واردات بنزین و گازوئیل برای افزایش ظرفیت ذخایراستراتژیک کشورهیچگاه متوقف نمی‌شود اما با توجه به خودکفایی برای تامین نیازهای داخلی، بنزین وارد نمی شود.

اما در کنار تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی قرار است با ساخت واحدهای جدیدی در پالایشگاه گاز ایلام، طرح استحصال اتان پالایشگاه گاز پارسیان، برخی از پالایشگاههای پارس جنوبی و پالایشگاه گاز بید بلند دو، امکان تولید بنزین فراهم شود.

امکان تولید سالانه 400 هزار تن بنزین طبیعی در پالایشگاه گاز بیدبلند دو و با راه اندازی واحد استحصال اتان پالایشگاه پارسیان روزانه معادل 8 میلیون بشکه بنزین طبیعی وجود دارد.

منبع:

http://peymane.ir/fa/pages/?cid=23307
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
طرح تولید ضربتی بنزین در مجتمع های پتروشیمی امروز "سه شنبه" با حضور وزیر نفت در عسلویه کلید خورد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت ، با اجرای این طرح ظرفیت تولید این فرآورده راهبردی از روزانه 44 میلیون لیتر به 66 میلیون و 500 هزار لیتر افزایش خواهد یافت.

طرح تولید ضربتی بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی، از حدود یک ماه پیش در واحدهای پتروشیمی شروع شده است و ظرفیت تولید این فرآورده راهبردی با اجرای این طرح از روزانه 44 میلیون لیتر به روزانه 66 میلیون و 500 هزار لیتر افزایش یافت که این مهم، قطع نیاز به واردات بنزین را در پی دارد.

وزیر نفت هفته گذشته در حاشیه دور سوم سفرهای استانی هیئت دولت به شهرستان های استان تهران از آغاز طرح تولید ضربتی بنزین خبر داد.

طرح تولید ضربتی بنزین در کشور شامل یک بسته جامع متشکل از تولید مکمل‌های جدید با قابلیت افزایش درجه آرام‌سوزی بنزین، تولید بنزین از نفتای سبک و محصولات آروماتیک مجتمع‌های پتروشیمی و تبدیل نفتا و لایت اند به بنزین با اکتان بالا (درجه آرام سوزی) است و امکان مخلوط کردن این بنزین سوپر با بنزین معمولی تولیدی در برخی پالایشگاه های کشور وجود دارد.

اجرای طرح ضربتی تولید بنزین در کشور، حرکت صنعت نفت کشور به سمت خوداتکایی در تولید بنزین و کاهش واردات این کالای استراتژیک را به همراه خواهد داشت.

http://www.tabnak.ir/fa/pages/?cid=119946

===========================

توقف بخش عمده صادرات پتروشیمی/ واردات بنزین با شرایط جدید از مهر
عبدالحسین بیات در گفتگو با خبرنگار مهر درباره جزئیات طرح تولید بنزین سوپر در 6 مجتمع پتروشیمی با بیان اینکه هم اکنون با اضافه شدن برخی از افزودنی ها ظرفیت تولید بنزین در 6 مجتمع پتروشیمی به 19 میلیون لیتر در روز رسیده است، گفت: هم اکنون تولیدات مجتمع‌های پتروشمی به پالایشگاه‌های نفت منتقل می شود و با اعمال برخی از تغییرات امکان تولید بنزین با عدد اکتان بالا در داخل کشور فراهم شده است.
مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با یادآوری اینکه طرح تولید بنزین در مجتمعهای پتروشیمی از سال گذشته آغاز شده است، تصریح کرد: در شرایط فعلی این طرح کاملا عملیاتی و اجرایی شده است.

معاون وزیر نفت در پاسخ به این سوال که آیا با تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی کمبودی برای تامین خوراک واحدهای پایین دستی ایجاد نشده است، تبیین کرد: در حال حاضر هیچ گونه کمبودی برای تامین نیازهای واحدهایی پایین دستی پتروشیمی وجود ندارد.

توقف بخش عمده صادرات محصولات پتروشیمی

وی با اعلام اینکه با اجرای طرح تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی بخش عمده ای از صادرات محصولات پتروشیمی کشور قطع شده است، بیان کرد: هم اکنون امکان تولید بنزین در 6 مجتمع پتروشیمی فراهم شده است.

این مقام مسئول، ادامه داد: بر این اساس تولید محصولات با روند عادی در سه مجتمع پتروشیمی جم، اراک و امیر کبیر با وجود تولید بنزین در حال انجام است به طوری که در این واحدها بنزین پیرولیز پس از فرآورش به بنزین معمولی تبدیل می شود.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه پیشتر بنزین پیرولیز واحدهای پتروشیمی به خارج از کشور صادر می شد، تاکید کرد: این محصول توسط برخی از کشورهای همجوار خریداری می شده است.

مدیر برنامه‌ریزی و آی‌تی شرکت بازرگانی پتروشیمی گفت: از ابتدای امسال تاکنون کل فروش داخلی، خارجی و صادرات شرکت بازرگانی پتروشیمی به 9.3 میلیون تن رسیده است.

نیاز بازارهای داخلی پتروشیمی کنترل می شود

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه با اشاره به اینکه تولید بنزین در یکی از واحدهای پتروشیمی بندر امام، بوعلی سینا و برزویه (نوری) هم انجام می شود، گفت: با توجه به تولید بنزین تولید سایر محصولات پتروشیمی در این سه مجتمع متوقف شده است.

بیات از وجود ظرفیت بالای ذخیره سازی برخی از محصولات پتروشیمی در کشور خبر داد و بیان کرد: با وجود توقف تولید محصول در این سه واحد پتروشیمیایی مشکلی در تامین نیازهای داخلی وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر نیازهای بازارهای داخلی پتروشیمی به طور کامل کنترل و تامین می شود، تصریح کرد: با توجه به شرایط فعلی فرآینده تولید بنزین در این واحدهای پتروشیمی ادامه می یابد.

احتمال آغاز واردات بنزین از مهر ماه

به گزارش مهر، مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین در خصوص تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی داخلی و تاثیر آن بر بازارهای جهانی بنزین، توضیح داد: برخی از شرکتهای خارجی فروشنده بنزین به ایران قصد داشتند از فضای موجود بر علیه جمهوری اسلامی ایران سو استفاده کرده و به تعهدات خود عمل نکنند.

وی با بیان اینکه با توجه به خودکفایی ایران در تولید بنزین روابط با برخی از این شرکتهای خارجی قطع شده است، بیان کرد: با تولید بنزین با کیفیت در واحدهای پتروشیمی داخلی در واقع یک شوکی توسط ایران به بازارهای بین المللی وارد شده است.

معاون وزیر نفت از تولید ضربتی بنزین در مجتمعهای پتروشیمی به عنوان شکست تحریمها یاد کرد و افزود: هم اکنون فضا خرید بنزین برای ایران برعکس شده است و حتی برخی از شرکتهای خارجی قصد دارند روند فروش بنزین را به صورت عادی و بدون اثر پذیری از تحریمها ادامه دهند.

بیات از احتمال آغاز واردات بنزین توسط ایران با شرایطی جدید تا اول مهر ماه سالجاری خبر داد و گفت: در حال حاضر تولید بنزین در سایر واحدهای پتروشیمی مورد بررسی قرار گرفته و امکان تولید بنزین در این واحدها در صورت نیاز فراهم شده است.

http://www.ebrat.ir/Fa_Default.asp


==================
تولید بنزین در پتروشیمی بوعلی متوقف شد


شرکت ملی صنایع پتروشیمی به منظور تامین نیاز بازار و صنایع پایین دستی پتروشیمی تولید بنزین در مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا را متوقف کرد.

به گزارش مهر، علی محمد بساق زاده در خصوص آخرین وضعیت تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی با تکذیب مشکلات فنی و بهداشتی تولید بنزین در پتروشیمی، گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی میعانات گازی، نفتا و اتان را از شرکت ملی نفت، گاز و شرکت ملی پالایش و پخش دریافت می‌کنیم که در نهایت رفورمیت، بنزین پیرولیز و MTBE را برای تولید بنزین در اختیار پالایشگاههای نفت قرار می‌دهیم.‌

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید تخصص شرکت ملی پالایش و پخش نفت در تولید بنزین، تصریح کرد:از این رو برخی از مواد را از پتروشیمی دریافت و در پالایشگاههای نفت متناسب با استانداردهای موجود مخلوط و بنزین معمولی وسوپر تولید می‌کند.‌

وی از تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی بندر امام خمینی (ره)، امیرکبیر، جم، نوری و اراک خبر داد و بیان کرد: پتروشیمی بوعلی سینا که به مدت چند هفته در حال تولید بنزین بود اکنون مشغول تولید مواد آروماتیکی است تا نیاز بازارهای داخلی را تامین کند.

این مقام مسئول تولید بنزین در سایر مجتمع های پتروشیمی را برای تامین نیاز کشور کافی دانست و تبیین کرد: بر این اساس پتروشیمی بوعلی برای تامین نیاز صنایع پایین دستی به تولید محصولات اختصاص یافته است.

بساق زاده، تاکید کرد: بنزین تولید پتروشیمی اگرچه از نظر ترکیبات با بنزین تولید پالایشگاههای نفت تفاوت دارد اما از بنزین سوپر هم عدد اکتان بالاتری دارد.

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی، یادآور شد: البته این بنزین مستقیم در خودروها مصرف نمی‌شود و در اختیار پالایشگاهها قرار می‌گیرد تا متناسب با استانداردها، بنزین در اختیار مردم قرار گیرد.

وی تاکید کرد: این بنزین در نهایت برای مصرف کننده هیچ فرقی ندارد به طوری که در یکماه گذشته این بنزین بدون مشکل در کشور مصرف شده است.‌

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه علاوه بر مجتمع‌های موجود آمادگی تولید بنزین درواحدهای پتروشیمی اصفهان و ‌تبریز را هم داریم، یادآور شد: البته در شرایط فعلی نیازی به این کار نیست و علاوه بر تامین نیاز داخلی، ‌موجودی ذخیره بنزین کشور را هم افزایش داده‌ایم.‌

بساق زاده امکان ایجاد مشکل فنی برای واحدهای تولید کننده بنزین را تکذیب کرد و اظهار داشت: در حال حاضر هیچ مشکلی از نظر فنی نداریم، چون قبلا ‌رفورمیت تولید را برای تولید آروماتیک صرف می‌کردیم اما اکنون این ماده را برای تولید بنزین به پالایشگاههای نفت تحویل می دهیم.

وی خاطر نشان کرد: کسانی که قصد داشتند از فرصت تحریم استفاده کنند و بنزین را گران‌تر بفروشند امروز دنبال فروش بنزین با قیمت های پایین‌تر به ایران هستند و اکنون ما هستیم که تصمیم می گیریم که بنزین وارد کرده و یا در پتروشیمی تولید کنیم.

طرح تولید ضربتی بنزین در 6 مجتمع پتروشیمی از بیش از یکماه گذشته تاکنون در 6 مجتمع پتروشیمیایی آغاز شده بود که با اجرای این طرح امکان تولید روزانه 19 میلیون لیتر بنزین فراهم شده بود.

در همین حال پیشتر عبدالحسین بیات معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه با تولید بنزین در پتروشیمی نیاز بازار داخلی و صنایع پایین دستی را تامین می کنیم به مهر گفته بود: با اجرای طرح تولید بنزین بخش عمده ای از صادرات محصولات پتروشیمی متوقف شده است.

www.asriran.com




يكي از مهندسين شركت پالايش نفت تهران سال گذشته تعريف ميكرد كه توليد بنزين در برج هاي تقطير كوتاه و با فرمولي خاص به صورن ازمايشي در حال انجام است كه اين بنزين را با بنزين هاي اكتان بالاي وارداتي مخلوط كرده و به مصرف داخلي ميرساندند.
گرچه انچيزي كه ما به اسم بنزين با ان سر و كار داريم مستقيما از برج هاي تقطير حاصل نميشود ولي با تركيب خاصي ميتوان به كيفيت نازلي از بنزين دست يافت اما اسما بنزين است ولي براي موتور و همچنين ميزان خروج گاز هاي الاينده يك فاجعه است .
به طور مثال نفتاي سبك را كه عدد اكتان حدود 60-67 است يا با يك ماده بسيار خطرناك و سرطانزاي ام تي بي اي MTBE كه عدد اكتان 120 را داراست، مخلوط كرده و بنزين 87 و يا سوپر 95 توليد ميكنند و يا با بنزينهاي وارداتي كه عدداكتان 97 دارند مخلوط كرده و به بنزينهاي سوپر 95 و معمولي 87 ميرسانند حال تصور كنيد كه در اين فرايند توليد ضربتي بخواهند از نفتاي مياني با اكتان 50-55 و يا از نفتاي سنگين با عدد اكتان زير 50 بخواهند استفاده كنند كه در اين صورت دو راه پيش رو دارند يكي اينكه براي رساندن به ان درجه از اكتان مناسب جهت ارام سوزي در موتور به دليل پايين بودن اكتان نفتاهاي مصرفي بايد از درصد بيشتري از ماده سمي و سرطانزاي MTBE كه خود به تنهايي عوارض زيست محيطي و از ان مهم تر به خطر افتادن سلامت جامعه را ايجاد ميكند استفاده كنند و دوم اينكه در جهت برطرف كردن حالت اول از ميزان اكتان استاندارد چشم پوشي كرده كه اين خود بار استهلاك موتور خودرو را به طرز فجيعي بالا ميبرد.
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
پس از تشکیک در خودکفایی بنزین از سوی کاتوزیان، رئیس کمیسیون انرژی مجلس، روزنامه ایران در گزارشی به تشریح جزئیات طرح ضربتی تولید بنزین پرداخته و مدعی شده است هیچ گونه تغییری در فرایند تولید واحدهای پتروشیمی ایجاد نشده است.

به نوشته این روزنامه پس از قطع واردات، جهت جبران درجه آرام سوزی بنزین پایه پالایشگاه‌ها با هماهنگی ایجادشده بین صنایع پالایش و پتروشیمی، بخشی از فرآورده‌های تولیدی شش مرکز پتروشیمی کشور که تا قبل از این برای صادرات از آن بهره‌گیری می‌شد، با کمی تغییر در فرایند تولید به عنوان بنزین با درجه اکتان بالا از چرخه تولیدات پتروشیمی جدا و جهت اختلاط با بنزین پایه تولیدی کشور روانه پالایشگاه‌ها می‌شود.

روزنامه ایران می‌افزاید: «اتخاذ این روش ضمن ناکارآمد ساختن حربه دشمنان جمهوری اسلامی ایران باعث ایجاد ظرفیت تولید بنزین بین 17 تا 20 میلیون لیتر از منابع داخلی شد که بهت و تحیر همه را به همراه داشت. این ابتکار عمل موجب شد صنعت نفت در تولید بنزین به مرز خودکفایی برسد».

روزنامه ايران89/07/06

===============

یادداشتی از غلامعلی میگلی نژاد​
غلامعلی میگلی نژاد نماینده بوشهر ، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی در یادداشتی که هفته نامه صدای بوشهر به چاپ رسیده آورده است که سیستمی که برای پالایشگاه‌ها تعریف شده است برای تولید فرآورده‌های نفتی است نه تولید بنزین اما بنا به شرایط موجود برای خودکفایی وبه این دلیل که کشور در همه زمینه‌ها استعداد تولید را داراست، لذا از بین پالایشگاه‌های موجود 6 پالایشگاه به سمت تولید بنزین سوق داده شدند.


موضوعی که در هفته‌های اخیر در مورد بنزین تولیدی این پالایشگاه‌ها مطرح شده شائبه سرطانزا بودن این بنزین است که درخصوص این موضوع مرکز پژوهش‌های مجلس و دیوان محاسبات مجلس مامور شدند تا قضیه را مورد بررسی قرار داده و گزارش نهایی را به کمیسیون ارائه دهند.
در اولین گزارش کارشناسی دیوان محاسبات آلوده بودن بنزین‌های تولیدی در پالایشگاه‌ها به صورت تلویحی رد شده است اما کمیسیون اصرار دارد که این موضوع دوباره مورد بررسی قرار گیرد که اگر این بنزین آثار سوء دارد تولید آن متوقف شود.
قرار است دیوان محاسبات آخرین گزارش خود را درخصوص بنزین تولیدی از پالایشگاه‌های پتروشیمی ارائه كند و سپس از ناحیه کمیسیون تعیین تکلیف شود و در دستور کار کمیسیون تاکنون قرار نگرفته است.
تا زمان ارائه گزارش کارشناسی از ناحیه دیوان محاسبات تصمیم‌گیری صورت نخواهد گرفت لذا باید منتظر شد تا از ناحیه دیوان محاسبات در ارتباط با بنزین تولیدی از ناحیه پتروشیمی منتشر شود.
در صورت اثبات سرطانزا بودن بنزین تولیدی در این 6 پالایشگاه، یقینا کمیسیون از تولید بنزین غیراستاندارد که مشکل زیست‌محیطی داشته باشد جلوگیری به عمل خواهد آورد.

==============

نه تاييد، نه تكذيب
بنزین پتروشيمي‌ها عامل آلودگی؟

تهران همچنان آلوده است؛ هر سازمانی دلایل متفاوتی را برای پایداری آلودگی هوای تهران عنوان می‌کند. آنکه در حوزه مدیریت شهری است، می‌گوید: «صنایع باعث افزایش آلودگی هوای تهران شده‌اند» و آنچه از روز اول عامل اصلی آلودگی هوای تهران شناخته شده انتشار دود ناشی از اگزوز خودروها بوده است. اما به تازگی در محافل صنعتی شنیده شده است که بنزین تولیدی در مجتمع‌های پتروشیمی یکی از مهم‌ترین عوامل تشدید آلودگی و تولید ریز آلاینده‌ها است.

این موضوعی است که روابط عمومی‌های سازمان‌های مسوول نیز آن را طی دو سه روز اخیر شنیده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، در شرایطی که همچنان موضوع تداوم تعطیلی‌ها به دلیل وضعیت هشدار هوای تهران در دست بررسی قرار دارد، گفته می‌شود که بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها عامل تشدید آلودگی است. محصولي که به تازگی کشور را از وابستگی به خرید بنزین خارجی خودکفا ساخته است.

پس از تشدید محدودیت‌های بین‌المللی بر سر واردات بنزین، وزارت نفت در جهت تامین بنزین مورد نیاز کشور از اواسط تابستان امسال با اجرای طرح ضربتی تولید بنزین اقدام به تولید 17 تا 20 میلیون لیتر بنزین(معادل 30 درصد نیاز داخلی) در 6 مجتمع پتروشیمی کرد. اما همزمان با تولید و ورود این محصول به چرخه مصرف سوخت، این شائبه وجود داشت که این سوخت تازه وارد که از نظر سیاسی، برگ برنده ایران در مقابله با تحریم بنزین محسوب می‌شد، نسبت به بنزین پالایشگاه‌ها از کیفیت کمتر و قدرت آلایندگی بیشتری برخودار است.

عوامل زیادی دخیل است

در حالی که دیروز هیچ مسوولی حاضر به پاسخگویي برای ابهام زدايی بر سر این موضوع نبود، مدیرعامل پتروشیمی جم که یکی از مجتمع‌های تولیدکننده بنزین است، در این رابطه در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: «بحث آلودگی هوای تهران به عوامل مختلف بستگی دارد و موضوع دیروز و امروز نیست و لازم است که براساس یک برنامه بلند مدت کلیه عوامل آلوده‌کننده هوای تهران مورد مطالعه قرار گیرد.»

«حسن بیگی» در پاسخ به شائبه تشدید آلودگی هوای تهران ناشی از بنزین پتروشیمی‌ها می‌افزاید: «ما تنها خوراک تولید بنزین را به پالایشگاه‌ها تحویل می‌دهیم و پتروشیمی‌ها مسوول تحویل بنزین به خودروها نیستند.»

پالایشگران باید پاسخ دهند

وی ادامه می‌دهد: «مواد اولیه تولیدی در مجتمع‌های پتروشیمی پس از تحویل در پالایشگاه‌ها تبدیل به بنزین می‌شوند. بنابراین تولیدکنندگان بنزین باید به این موضوع پاسخ بدهند.»

به گفته وی، مجتمع‌های پتروشیمی که خوراک مایع مصرف می‌کنند یک محصول جانبی به نام «بنزین پیرولیز» را در اختیار پالایشگاه‌ها برای تولید بنزین قرار می‌دهد. همچنین «لایت‌اند» و «رافینیت» نیز از دیگر محصولاتی است که برای تولید بنزین به پالایشگاه‌ها داده می‌شود.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم افزود: «در حال حاضر در تهران حدود 3 میلیون خودرو تردد می‌کند که قطعا در تشدید آلودگی هوای تهران نقش دارند. از سوی دیگر وجود کارخانه‌ها در اطراف تهران نیز یکی از عوامل آلودگی هستند. بنابراین عوامل آلودگی هوای تهران مختلف است که همه باید در مقابل آن مسوول باشند.»

پتروشیمی باید پاسخ دهد

در این بین در حالی که این مقام مسوول، پالایش و پخش را مسوول پاسخگویی در خصوص کیفیت بنزین پتروشیمی‌ها می‌داند، پیگیری خبرنگار ما برای صحبت با مقام مسوول شرکت پالايش و پخش نتیجه‌ای نداشت و روابط عمومی این شرکت نیز در مقابل عنوان کرد که «در مورد کیفیت بنزین پتروشیمی‌ها، شرکت پتروشیمی باید پاسخگو باشد.»

در همین حال، اوایل مهر ماه امسال مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی در پاسخ به برخی اظهار نظرات مبنی براینکه بنزین تولید شده در پتروشیمی‌ها دارای مواد آلاینده بالا هستند، گفته بود: «این اطلاعات کذب است.»

این جنس بهتر است

«عبدالحسین بیات» با بیان اینکه این نظرات ناشی از عدم اطلاعات کارشناسی است، در گفت‌وگو با خبرگزاری «فارس» در مورد روند تولید بنزین در پتروشیمی‌ها اظهار داشت: «در مرحله تولید بنزین در پتروشیمی‌ها یک مرحله به عنوان مرحله تفکیک سازی نیز وجود دارد. ما محصولات پتروشيمي را که الان تبدیل به بنزین می‌شود، قبلا تفكيك مي‌كرديم و مي‌فروختيم که آلودگي و آلايندگي‌ نیز نداشت.»

به گفته وی، ليسانس فرآيند توليد مجتمع‌هاي پتروشيمي به‌روز است و نسبت به ليسانس‌هاي مشابهي كه ما در بعضي از پالايشگا‌ه‌هاي قديمي خودمان داريم، كيفيت بنزين تولید پتروشیمی‌ها از پالايشگاه‌‌ها مرغوب‌تر است.

موضوع بر سر عامل اصلي آلودگي تهران همچنان ادامه دارد و هر يك از دستگاه‌ها از نگاه خود، دليلي را براي آلودگي و راهكاري را براي كاهش آلودگي اعلام مي‌كنند. اما در حقیقت عامل اصلی آلودگی هوا چیست؟

http://www.salamatnews.com/viewNews.aspx?ID=21786&cat=7
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با تاکید بر اینکه کیفیت بنزین تولید در واحدهای پتروشیمی از بنزین سوپر بالاتر است، تصریح کرد: هم اکنون بنزین معمولی تولید پالایشگاه‌های داخلی از عدد اکتان 87 برخوردار است.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با تاکید بر اینکه بنزین تولیدی صنایع پتروشیمی آلوده نیستند، گفت: بخاری و آب گرم کن‌های گازی عامل اصلی افزایش آلودگی هوا در کلان شهرها هستند.

محمد رویانیان امروز در گفتگو با مهر در پاسخ به این پرسش که از بنزین تولیدی صنایع پتروشیمی به عنوان متهم ردیف اول آلودگی هوای کلان شهرهای ایران نام برده می شود؛ آیا این موضوع صحت دارد؟ گفت: هم اکنون بنزین تولیدی در مجتمعهای پتروشیمی از درجه آرام سوزی (اکتان) نزدیک به 100 برخوردار است.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با تاکید بر اینکه کیفیت بنزین تولید در واحدهای پتروشیمی از بنزین سوپر بالاتر است، تصریح کرد: هم اکنون بنزین معمولی تولید پالایشگاه‌های داخلی از عدد اکتان 87 برخوردار است.

تکلیف جدید دولت به وزارت نفت؛ عدد اکتان بنزین را افزایش دهید

این عضو کابینه دولت با تاکید بر اینکه بنزین تولید پالایشگاه‌ها و صنایع پتروشیمی را نمی توان عامل اصلی افزایش آلودگی هوای کلان شهرها عنوان کرد، یادآور شد: اخیرا به وزارت نفت تکلیف شده است که عدد اکتان بنزین عرضه شده را افزایش دهد.

وی همچنین با اشاره به کاهش متوسط مصرف بنزین در سالجاری، اظهارداشت: تاکنون بررسیهای کارشناسی شده ای برای ارزیابی بنزین تولیدی صنایع پتروشیمی انجام شده است.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور یکی از مهمترین دلایل افزایش آلودگی هوای تهران و سایر شهرها را افزایش مصرف گاز طبیعی به ویژه در بخاری و آب گرم کن‌های خانگی دانست و تاکید کرد: منشا اصلی این آلودگی ها منو اکسید کربن است که به دنبال احتراق ناقص سوخت در خودروها و بخشهای خانگی و تجاری به وجود می آید.

تعطیلی جایگاه‌های غیرمجاز

رویانیان همچنین از ابلاغ تعطیلی تمامی جایگاه‌های غیر مجاز CNG در سراسر استانهای کشور توسط معاون اول رئیس جمهور خبر داد و بیان کرد: به زودی تمامی جایگاه‌های غیر مجاز CNG در استانهای مختلف کشور تعطیل می شوند.

/www.asriran.com/fa/news
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اعلام افزایش میزان بنزن در هوای تهران

ایلنا نوشت: رییس اداره سلامت ومحیط کار وزارت بهداشت در مورد کیفیت بنزین‌های مصرفی گفت: با توجه به مشورت‌هایی که با کارشناسان وزارت نفت داشتیم تکنولوژی جدیدی برای تولید بنزین در حال اجراست و با بررسی‌های صورت گرفته عدد اکتان در بنزین فعلی بیشتر از بنزین قبلی است.
ندافی در مورد وجود بنزن در سوخت جدید ابراز داشت: وجود میزان بالای بنزن در بنزین صحیح است ولی این مسئله برای این برهه و تغییر سوخت نیست به طوری‌که از ماههای قبل وجود بنزن در آلاینده‌ها محسوس بوده و تا کنون به چند برابر غلظت استاندارد رسیده است. همچنین تغییر سوخت از بنزین به گاز هم به طور کلی در افزایش آلودگی هوا موثر بوده و میزان بالای اوزون در هوا مربوط به همین شیفت سوخت است.
وی درباره عدم توانایی ایران برای رعایت استانداردهای جهانی آلودگی هوا گفت: استانداردهایی که در سال جاری اعلام شده بسیار سخت‌گیرانه‌تر بوده ورعایت آن امکان‌پذیر نیست چراکه ما باید اول در مورد مسائلی همچون استاندارد خودروها، میزان اندازه‌گیری سوخت وگوگرد گازوئیل وکنترل پدیده گرد وغبار مهارت کسب کنیم و بعد با رعایت استانداردها باعث کاهش آلودگی هوای شهری شویم.
رییس اداره سلامت ومحیط کار وزارت بهداشت عنوان کرد: وزارت بهداشت باید دارای یک مرکز مستقل برای کنترل کار بقیه ایستگاههای سنجش آلودگی هوا باشد و متاسفانه با وجود خرید دستگاههای مجهز برای کنترل آلودگی، این کار هنوز در اولویت دانشگاهها و معاونین بهداشتی نیست.

http://www.shafaf.ir/fa/pages/?cid=42419
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
روزنامه خراسان نوشت:
شنیده شده بر اساس بررسی ها، تاکیدات ویژه برخی مسئولان برای تسریع در بهره برداری از طرح توسعه بنزین سازی پالایشگاه اصفهان، ضرر فراوانی را به محیط زیست این منطقه وارد خواهد کرد. بر اساس این طرح، روزانه سه میلیون لیتر به بنزین تولیدی پالایشگاه با اکتان بالای 90 افزوده خواهد شد.
http://www.tabnak.ir/fa/news/169047


===========
طرح تولید بنزین E5 در ایران تعلیق شد



وزارت نفت تنها پروژه طرح تولید بنزین E5 را به عنوان یك طرح جایگزین MTBE در سبد سوخت خودروها به دلایل نامشخصی تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورده است.

به گزارش مهر، در حال حاضر به طور متوسط روزانه حدود 50 میلیون لیتر بنزین در پالایشگاههای داخلی تولید می شود كه 1.5 میلیون لیتر MTBE در روز به عنوان افزاینده عدد اكتان به بنزین تولیدی پالایشگاهها افزوده می شود.

با توجه به آلایندگی های زیست محیطی MTBE در برنامه چهارم توسعه برنامه ریزی های كلانی برای حذف این ماده شیمیایی و آلاینده از تركیب بنزین خودروها آغاز شد و قرار بود با تولید اتانول سوختی، این سوخت گیاهی جانشین MTBE شود.

بر این اساس طرحی در سطح وزارت نفت تعریف و اجرایی شد كه پیش بینی می شود حداقل معادل پنج درصد بنزین مصرفی خودروهای كشور توسط اتانول سوختی به عنوان یك انرژی پاك تامین شود.

با جدی شدن سیاست كلان دولت برای تولید اتانول سوختی و عرضه بنزین E5، با ایجاد زیرساختهایی در انبار نفت نظامیه اهواز اجرای این طرح آزمایشی تبدیل بخشی از پسماند مجتمع های نیشكر استان خوزستان به اتانول سوختی در دستور كار وزارت نفت قرار گرفت.

از این رو قرار بود در فاز اول با تولید سالانه 40 میلیون لیتر اتانول سوختی، برای نخستین بار بنزین E5 ابتدا در شهرهای استان خوزستان و به تدریج با اجرای طرحهای جدید عرضه این سوخت گیاهی در سایر استانهای كشور در جایگاهها عرضه شود.

مطابق با برنامه زمان بندی باید نخستین محموله بنزین E5 تولید داخل تا مهر ماه سالجاری در سبد سوخت خودروها به عنوان جایگزین MTBE عرضه می شد اما به دلایل نامشخصی تا اطلاع ثانوی طرح تولید بنزین E5 در كشور به حالت تعلیق درآمده است.

سهم صفر درصدی ایران از بازار اتانول سوختی

پیروز پروین ضمن تایید تعلیق طرح تولید اتانول سوختی در ایران، گفت: در شرایط فعلی یك سیاست گذاری كلان و منسجمی برای بهینه سازی سبد سوخت خودروها وجود ندارد.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدكنندگان اتانول با اعلام اینكه قرار بود در تاسیسات و مخازن نفتی نظامیه اهواز زمینه برای تولید سالانه 40 میلیون لیتر اتانول سوختی فراهم شود، تصریح كرد: هدف از تولید اتانول مخلوط كردن آن با بنزین تولیدی پالایشگاه نفت داخل كشور بوده و مطابق با برنامه زمانبندی قرار بود این پروژه زیست محیطی تا مهر ماه سالجاری در مدار بهره برداری قرار گیرد.

وی با بیان اینكه در صورت عملیاتی شدن طرح تولید اتانول سوختی امكان اختلاط آن با بنزین مصرفی كل استان خوزستان وجود داشت، بیان كرد: در این صورت پنج درصد مصرف بنزین استان خوزستان توسط اتانول سوختی تامین می شد.

این مقام مسئول با تاكید بر اینكه این پروژه به صورت پایلوت قرار بود پس از استان خوزستان در سایر استانهای كشور نیز اجرایی شود اظهار داشت: با بهره برداری از طرح تولید اتانول سوختی در خوزستان ایران نیز به جمع كشورهای تولید كننده بنزین E5 ملحق می شد.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدكنندگان اتانول ایران با اعلام اینكه از ابتدای سالجاری تا كنون طرح تولید اتانول سوختی در انبار نفت نظامیه اهواز توسط وزارت نفت متوقف شده است، تاكید كرد: تا كنون مسئولان وزارت نفت هیچ توضیحی درباره توقف این طرح زیست محیطی ارائه نكردند.

وی با یادآوری اینكه در شرایط فعلی به طور متوسط سالانه 80 میلیارد لیتر اتانول سوختی در كشورهای مختلف جهان تولید می شود، تبیین كرد: اگر ایران ظرفیت تولید سالانه 80 میلیون لیتر بنزین اتانول سوختی را پیدا می كرد تنها یك دهم درصد از كل مصرف اتانول جهان را به خود اختصاص می داد.

وی با اعلام اینكه هم اكنون بیش از 80 كشور جهان از بنزین E5 در سبد سوخت خودروهای خود استفاده می كنند تاكید كرد: هم اكنون علاوه بر كشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، تركیه و بسیاری از كشورهای منطقه خاورمیانه از بنزین E5 به عنوان یك سوخت گیاهی و پاك استفاده می كنند.

پروین با بیان اینكه در شرایط فعلی MTBE به عنوان یك سوخت آلاینده به بنزین اضافه می شود، خاطر نشان كرد: استفاده از MTBE در كل كشورهای جهان منسوخ شده است اما ایران هنوز برای استفاده از این افزودنی آلاینده بنزین تمایل نشان می دهد.

در همین حال سال گذشته مسئولان شركت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران از آغاز طرح تولید اتانول سوختی با مشاركت یك كنسرسیوم بین المللی خبر داده و گفته بودند: با افزودن پنج درصد اتانول به تركیب بنزین برای نخستین بار امكان عرضه سالانه 100 تا 200 هزار لیتر بنزین E5 در جایگاهها فراهم می شود.

علاوه بر این برای عرضه بنزین E5 علاوه بر ایجاد یك شرایط ویژه برای تولید این سوخت نسبتا پاك باید زیرساختهای حمل و نقل و توزیع این حامل انرژی هم در سطح كشور فراهم شود.


یكه تازی MTBE در سبد سوخت خودروها
به گزارش مهر، در حال با سرمایه گذاری های كلان 2 واحد تولید MTBE در سطح صنایع پتروشیمی كشور در مدار بهره برداری قرار دارد و عملا در صورت تولید بنزین اتانول دار فعالیت این واحد MTBE باید توسط وزارت نفت متوقف می شد.

MTBE از واكنش شیمیایی متانول و ایزو بوتیلن به دست می‌آید كه متانول از گاز طبیعی و ایزو بوتیلن از نفت یا گاز حاصل می‌شود، اما امروزه استفاده از این مواد به دلیل سمی بودن اكسیدهای سرب خروجی و آلودگی‌های محیط زیست منسوخ شده است.

در شرایط فعلی كمتر كشوری در سطح جهان وجود دارد كه از MTBE به عنوان یك ماده افزاینده عدد اتان بنزین تولیدی استفاده شود زیرا به به دلیل مخاطرات زیست محیطی تركیبات آلی سرب و ممنوعیت مصرف آن در كشورهای مختلف جهان، گروهی از تركیبات تحت عنوان كلی (تركیبات اكسیژن زا) جایگزین تركیبات سرب دار در بنزین شده‌اند.


http://www.ayandenews.com/news/33026/

=================

بنزین تولید داخل کیفیتی مطلوبی نداشت، دستور واردات بنزین صادر شد

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: وزارت نفت در شرایط فعلی و به علت برخی مشکلات دستور واردات بنزین به کشور را صادر کرده است.

ناصر سودانی با تائید خبر واردات روزانه ۱۴ میلیون لیتر بنزین به کشور اظهار داشت: دستور واردات بنزین به کشور به دو علت مهم صادر شده است و به طور حتم این واردات موقتی خواهد بود.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی افزود: بنزین تولید داخل به علت اکتان پائینی که دارد، کیفیتی مطلوبی ندارد و برای بهتر شدن کیفیت این بنزین باید با بنزین با اکتان بالا مخلوط شود.

وی، بالا بردن کیفیت بنزین تولید داخل را یکی از علت‌های اصلی از سرگیری واردات بنزین به کشور اعلام کرد.

سودانی، حادثه پالایشگاه آبادان و کاهش تولید این پالایشگاه را نیز علت دیگر واردات بنزین به کشور خواند و تصریح کرد: حادثه‌ای که در پالایشگاه آبادان روی داد، تولید بنزین در این پالایشگاه را کاهش داد که این موضوع نیز به واردات دوباره بنزین به کشور کمک کرد.

وی تاکید کرد: بخشی از این واردات نیز برای ذخیره‌سازی انجام می‌شود با این حال این واردات به طور حتم موقت است و تا پایان سال به طول می‌انجامد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس یادآور شد: با تکمیل پروژه‌های ساخت و توسعه پالایشگاه‌های کشور در سال ۱۳۹۱، ایران به خودکفایی کامل در تولید بنزین می‌رسد و حتی توان صادرات این محصول را نیز پیدا می‌کند.

هم اکنون مصرف بنزین کشور ۶۰ میلیون لیتر در روز است که ۴۸میلیون لیتر آن در ۹ پالایشگاه داخل کشور تولید می‌شود و ۱۲ میلیون لیتر آن هم باید از خارج وارد شود این در حالی است که با اصرار مسئولان بر توقف کامل واردات بنزین و اعلام خودکفایی در تولید این فرآورده استراتژیک از اردیبهشت ماه ذخایر استراتژیک کشور به شدت کاهش یافته است.

http://ebrat.ir/?part=news&inc=news&id=34790
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خبرآنلاین در مصاحبه با «طراح تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی» به نقل از وی گزارش کرده است که این طرح به دلیل اینکه به طور مناسب اجرا نشده، به آلودگی هوا دامن زده است.

فریبرز پناهی به خبرآنلاین گفت: «روند اجرایی تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی بدون استفاده از روند اصلاح و بهسازی بود. طرح بنده این نبود که استفاده کردند.»

پس از آنکه ایالات متحده فروش بنزین به ایران را تحریم کرد، ایران بخش عمده‌ای از نیاز خود را با توسل به شرکت‌های پتروشیمی داخلی که محصولات دیگر تولید می‌کردند جبران کرد.
به گفته مدیر شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هم اکنون به دلیل قرار گرفتن «شاخص ذرات معلق کمتر از دو نیم میکرون روی عدد ۱۴۰» هوای تهران در شرایط «ناسالم» قرار دارد و بیماران قلبی، ریوی، خردسالان و سالخوردگان باید از قرار گرفتن در این شرایط خودداری کنند.

==========
مقاله ای که در زیر می‌خوانید در دی ماه سال 1380 در ماهنامه وزین گزارش منتشر گردید. در آن زمان نشریه گزارش هنوز به ورطه سیاست زدگی نیافتاده بود و یک کادر حرفه ای آن را اداره می کرد.این مقاله پژوهشی که از انتشار آن نزدیک به 9 سال می گذرد پاسخی است به کسانی که بنزین مورد نیاز مصرف کنندگان ایرانی را استاندارد می دانند. در هفته های اخیر آلودگی دهشتناک پایتخت ایران، پایتخت نشینان را دچار مشکلات جدی نمود و از طرفی این آلودگی باعث گردید برخی رازها در مورد بنزین فاش گردد، ولیکن نوشتاری که 9 سال پیش با تلاش یک روزنامه نگار حرفه ای نوشته شده بود همچنان مورد بی توجهی متولیان است...این مقاله پر ارزش را پس از گذشت 9 سال دوباره بازتاب می دهم ( به گمانم برای اولین بار در اینترنت) تا شاید مشخص گردد چه کسانی می خواهند صورت مساله ، آن هم پس از این همه سال پاک گردد...
بنزین و گازوئیل بخار می‌شود،ما مریض می‌شویم،محیط زیست صدمه می‌بیند،اما ...!
از عجایب روزگار این که نفت گاز هم در ایران شروع به تبخیر کرده است. در مقابل این پدیده باید بخندیم یا بگرییم؟!
«در خیر نیامده بود» یک به یک مقاله تبدیل شد.
صحبت یکی ازمدیران شعب بانک های کشاورزی مبنی بر اینکه ظرفیت ثابت باک خودروی وی اخیراً با حجم‌های مختلف در جایگاه‌های بنزین پر و در یک مسافت ثابت (تهران تا شهرری) به صورت غیر متعارف خالی می‌گردد، بهانه‌ای بود تا یک جمله کوتاه در خبرها نیامده بود که ... در شماره 127 ماهنامه نگاشته شود. در پی آن، اطلاعات مختلفی از سراسر کشور برای مجله ارسال شد و پی‌گیری‌های نشریه نشان داد: چند سال است که بنزین و گازوییل بخار می‌شود، به مردم کم‌فروشی می‌شود، ما مریض می‌شویم، محیط زیست صدمه می‌بیند و ...
پیش از آغاز موضوع‌های اصلی این گزارش، باید به اطلاعات زیر توجه کرد:
بنزین به عنوان یک ماده شیمیایی ترکیبی، خاصیت فرار بودن دارد. در مجاورت هوا و بویژه هوای گرم، میل بنزین به تجزیه (فرار شدن) بیشتر است، به همین دلیل، میزان تبخیر آن در فصول سرد نسبت به فصول گرم و در مناطق سردسیر نسبت به مناطق گرمسیر، کمتر است.
سازندگان بنزین (پالایشگاهها) دقت ویژه‌ای مبذول می‌کنند تا خاصیت فرار شدن مولکول‌های بنزین را به حداقل برسانند. از لحاظ استانداردهای بین‌المللی و زیست محیطی، تبخیر بنزین قابل عرضه نباید به طور متوسط بیش از 4 در هزار و در کشورهای گرمسیر، حداکثر 5/4 در هزار باشد، اگر میزان متوسط تبخیر در فصول سرد و گرم و مناطق سردسیر و گرمسیر کشوری مثل ایران از 4 یا حداکثر 5/4 در هزار بیشتر باشد، آن بنزین هم سلامت انسانها را به خطر می‌اندازد و هم ایمنی و بقای محیط زیست را.
بنزین پس از تبخیر به حدود صد عنصر شیمیایی تجزیه می‌شود. مهم‌ترین و خطرناک‌ترین عناصر مزبور به CFC و هیدروکربن‌های با فشار کم (نظیر بنزین- تری متیل پنتان-اتیلن-اولفین‌ها-گزیلن-تولین و ...) موسومند.
اثر بنزین بر روی انسان در کوتاه مدت سر درد و در بلند مدت، اختلال در خون‌سازی و سلول‌سازی در بدن انسان است.
سرطان‌زا بودن بنزین و تری متیل پنتان به اثبات رسیده است. «اصولاً بسیاری از عناصری که از تجزیه بنزین حاصل می‌شود، خاصیت سرطان‌زایی دارند.»
اتیلن مانع رشد گیاهان می‌شود و یک سری از هیدروکربن‌ها در برخورد با نور خورشید تبدیل به گاز "ازن" می¬شوند که برای انسان و محیط زیست هزار و یک نوع زیان دارد.
اکنون که با بخشی از عوارض و اثرات بنزین آشنا شدید، می‌توانیم برویم سر اصل مطلب.
در اوایل دی ماه امسال، برنامه‌ای از تلویزیون پخش شد که نشان می‌داد بازرسان به پمپ بنزین¬ها مراجعه می‌کنند. مثلاً 20 لیتر بنزین در گالن می‌خرند، بعد خودشان را معرفی می‌کنند و ضمن نشان دادن گالن‌های مندرج به صاحب پمپ‌بنزین، نشان می‌دهند که به جای 20 لیتر، 18 لیتر بنزین فروخته است (کم‌فروشی کرده است.)
با دیدن این برنامه، مردم لب به سخن می‌گشایند و در دل از دقت مسوولان برای احقاق حقوق عامه، قدردانی می‌کنند. که البته جای قدردانی هم دارد و باید با آن معدود از پمپ‌بنزین‌هایی که کم‌فروشی می‌کنند، برخورد قانونی شود.
اما آیا در این کشور کسی هم هست که با مسوولانی که بنزین غیراستاندارد با خاصیت تبخیری بسیار تولید و عرضه می‌کنند و باکشان هم نیست که چه بر سر مردم، محیط زیست و اقتصاد کشور می‌آید، برخورد کند؟
کسی هست از وزارت نفت و سازمان حفظ محیط زیست و سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مسوول بپرسد چرا چهار سال است میزان تبخیر بنزین در ایران آنقدر زیاد شده است که در تصور نمی‌گنجد و چرا نفت گاز (گازوییل) که اصولاً خاصیت تبخیری ندارند، در ایران خاصیت تبخیری هم پیدا کرده است؟!
سابقه شروع تبخیر نفت گاز و افزایش میزان بنزین به پیش از زمستان سال 1377 و به استان فارس (یک استان گرمسیر) بر می‌گردد. صاحبان پمپ‌بنزین‌ها متوجه شدند میزان کسری بنزین‌ پمپ آنها به مقدار قابل ملاحظه‌ای بالا رفته و بابت نفت گاز هم با کسری مواجه هستند. شاید آنان نخست به کارگران خود سوءظن پیدا کرده باشند، اما به هرحال ادامه کسری‌ها و کنترل کار کارگران بالاخره آنان را متوجه این واقعیت کرد که علت را باید در جای دیگری جستجو کرد. این جستجوها نشان داد که عیب از محصول است، یعنی از بنزین و نفت و گاز.
از همین زمان، یک سلسله مکاتبات و پی گیری‌ها آغاز شد که هنوز هم ادامه دارد.
پس از فارس، نوبت سایر استانها بود که پمپ بنزین دارهایشان متوجه کسری فاحش بنزین و پدیده نو ظهور تبخیر نفت گاز شوند.
سیل نامه‌ها از پمپ‌بنزین‌های سراسر کشور به سوی هیأت مدیره کانون انجمنهای صنفی صاحبان جایگاههای اختصاصی سراسر کشور سرازیر شد. صاحبان پمپ‌بنزین‌ها از طریق ادارات منطقه‌ای شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و کانون انجمن‌های صنفی از طریق مدیریت اصلی شرکت ملی پخش فرآورده¬های نفتی و مقامات وزارت نفت، پی‌گیر موضوع شدند.
برای پی بردن به سابقه امر، از میان صدها نامه و عریضه، دو نامه را در زیر منعکس می‌کنیم:
به: مدیریت محترم عملیات
از: منطقه فارس
موضوع: کمبود جایگاههای شرکتی و اختصاصی
سلام علیکم
احتراماً باستحضار میرساند پیرو نامه‌های 5103/816 و 6102/816 به ترتیب تاریخهای 1/9/78 و 20/10/78 جایگاههای شیراز بعلت کسری آوردن متوالی که آن را ناشی از بنزین موتور و نفت گاز تولیدی شیراز میدانند کراراً مراجعه و گله‌مند هستند این منطقه از طریق سیستم بازرسی و عملیاتی کنترل لازم و راهنمایی لازم بعمل آمده، نتیجه حاصل نگردیده است.
نامبردگان متقاضی مراجعه حضور ]ی[ جنابعالی جهت بیان مشکلات خود هستند تقاضا دارد که جهت رسیدگی وضع آنان اقدام معمول گردد. ضمناً جایگاههای شرکتی هم دچار کمبود می‌شوند.
پیشنهاد می‌گردد فرد مطلع جهت رسیدگی محلی به منطقه اعزام و رسیدگی مبذول گردد از مساعدتی که می‌فرمایید قبلاً سپاسگذاری مینماید.
عیدی محمد فرامرزی

.................................................. ....................................
تاریخ 8/5/1379- شماره 79/308
بسمه تعالی
جناب آقای مهندس آقابابایی
مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران
با سلام
احتراماً پیرو نامه‌های متعدد تقدیمی و مذاکرات در جلسات با مسوولان محترم در مورد تبخیر و کسریهای غیرمتعارف که ظرف یکسال و نیم¬گذشته پدید آمده و همچنان ادامه دارد و ضرر و زیان هنگفتی را بر جایگاهها تحمیل نمود و ضمن از بین بردن نقدینگی، برخی از جایگاهها را نیز با ورشکستگی مواجه نموده است روزانه دهها شکایت از صاحبان اماکن عرضه به دفتر انجمن واصل می‌شود ولی با گذشت بیش از 20 ماه از بروز این پدیده مهم و حساس هنوز هیچگونه پاسخی داده نشده و هیچ اقدام عینی و مثبتی صورت نگرفته است جز آنکه فقط انجام بازرسی و بررسی و تحقیق را اعلام داشته‌اند که نتایج همگی تا آنجا که پیگیریهای انجمن نشان می‌دهد مثبت و حاکی از وجود کسریهای زیاد و غیرمتعارف بوده است لذا همکاران ما منتظر اقدامی عملی هستند تا از زیان فاحش آنان جلوگیری نماید و درد آنان چاره شود چه اگر مدتی دیگر بگذرد جایگاهها با بحران مالی مواجه و قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود. مستدعی است مقرر فرمایید هر چه زودتر نظر و نتایج و اقدامات بعمل آمده را اعلام فرمایید تا به اطلاع کلیه اعضا رسانیده شود.
با آرزوی توفیق و سلامت با تقدیم احترام- ناصر رییسی فرد رییس هیات مدیره کانون انجمنهای صنفی جایگاههای اختصاصی کشور
کنار باک خودرویتان بایستید و نفس بکشید!
من و شما وقتی از نزدیک پمپ‌بنزین می‌گذریم، (مخصوصا در فصول گرم سال) بوی تند گازهای مختلفی را استشمام می‌کنیم. وقتی قصد بنزین زدن داریم، اگر مریض یا ضعیف باشیم، بی‌آنکه متوجه شویم احساس ضعف و سرگیجه می‌کنیم و اگر هم متوجه شویم، آن را به حساب بنزین‌هایی که از لوله خروجی پمپ‌ها چکه چکه یا شرشر یه زمین می‌ریزد، می‌گذاریم، در حالی که قسمت عمده این گازها حاصل تبخیر بنزین یا نفت گاز است.
استاندارد تبخیر بنزین در ایران 5/4 در هزار برای پمپ‌بنزین‌ها تعیین شده است در حالی که میزان تبخیر اکنون به چند برابر رسیده است. ما از زبان فرد مطلع و موثقی شنیدیم که می‌گفت: تا قبل از این پیشرفت شگفت‌انگیز(!) میزان تبخیر بنزین در پمپ‌بنزین‌های منطقه شمیران در بهمن ماه 5/1 در هزار بود و اکنون به 5/6 در هزار رسیده است. حال حساب کنید میزان تبخیر را در پمپ‌بنزین‌های واقع در مناطق گرم و در فصل تابستان.
تبخیر بنزین و نفت گاز فقط منحصر به پمپ‌بنزین‌ها نیست. از زمان خروج بنزین و نفت گاز از کاتالیزورهای پالایشگاهها تا زمانی که این بنزین یا نفت گاز در کاربوراتور خودرو به مرحله احتراق می-رسد، تبخیر می‌شود.
پی گیری‌ها نشان داد از زمان بارگیری یک تانکر 20 هزار لیتری تا زمان تخلیه آن در انبارهای پمپ-بنزین حدود 300 لیتر بنزین تبخیر می‌شود. ما نمی‌دانیم بنزین و نفت گاز پس از خروج از کاتالیزورها و انبار شدن در منابع اصلی، چند روز در این منابع می‌مانند و چند درصد یا چند در هزار این دو ماده سوختی در این مرحله تبخیر می‌شود. امکان دسترسی به این رقم فقط در صورتی میسر خواهد بود که مسوولان پالایشگاه‌ها خود آمار واقعی را ارایه دهند.
از سوی دیگر، پس از انتقال نفت گاز یا بنزین به باک خودرو، تا زمانی که به مرحله اشتعال در کاربوراتور برسد، این تبخیر همچنان ادامه دارد. اگر باور ندارید، مخصوصا در تابستان نزدیک باک خودروی خود بایستید و بو بکشید تا متوجه شوید. انگار در پمپ‌بنزین‌های ایران قبل از سال 1377 ایستاده‌اید!
علت این تبخیر شدید هنوز مشخص نشده است. اما تحقیقات ما نشان داد که وظیفه شناسی یک صاحب منصب وزارت نفت موسوم به آقای چشم آذر که رییس بازرسی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است، سبب شده مدیریت وزارت نفت نتواند واقعیت شدید و خطرناک بنزین را نادیده بگیرد و لذا پژوهشگاه صنعت نفت را مامور کرده‌اند در این زمینه تحقیق کند و نتیجه را گزارش دهد. ولی تا زمانی نگارش این سطور هنوز از نتیجه آن تحقیقات خبری منتشر نشده است.
تایید ضمنی
در روز چهارشنبه، 12 دیماه جاری، همایش یک روزه‌ای با شرکت گروهی از مقامات وزارت نفت و صاحبان پمپ‌بنزین‌های سراسر کشور در تهران تشکیل شد که واکاوی دقیق مذاکرات انجام شده در آن، ما را به تایید ضمنی افز‌ایش تبخیر بنزین و آغاز تبخیر نفت گاز مواجه می‌کند. گر چه آقای کشکولی مدیر عملیات شرکت پخش این نکته را مطرح کرد که کسری بنزین در پمپ‌بنزین‌ها، طی سالهای اخیر می‌تواند از نشت بنزین در مخازن هم ناشی شود، اما مذاکرات بعدی، این نظریه را با تردید مواجه کرد.
ایشان متذکر شد که طی سالهای اخیر برای کاهش آلودگی هوا، پالایشگاهها برای اکتان‌سازی، ماده MTV را جایگزین تترااتیلن سرب کرده‌اند که هر چند تأثیر قابل ملاحظه‌ای در کاهش آلودگی هوا داشته است اما در صورت نشت بنزین و ورود آن به سفره آب‌های زیرزمینی، ماده MTV با آب‌های زیرزمینی مخلوط می‌شود که برای انسان و محیط زیست بسیار خطرناک است.
آقای کشکولی در پاسخ به اعتراض صاحبان جایگاههای اختصاصی، در مورد تبخیر سایر فرآورده‌های نفتی، مانند نفت گاز گفت که در این باره اقداماتی صورت گرفته است. وی درباره دمای بالای بنزین به هنگام تحویل و انقباض (تغلیظ) آن در مخازن خنک زیرزمینی گفت: هر چند قرار است بنزین در دمای 60 درجه فارنهایت به جایگاهها تحویل گردد ولی در حال حاضر گاهی فرآورده نفتی در دمایی بالاتر از 60 درجه فارنهایت تحویل می‌گردد که در نتیجه آن در مخزن مقداری از حجم آن کاسته می‌شود. اما همین بنزین به هنگام تحویل و گردش در لوله و داخل تلمبه تقریباً به همان درجه حرارت ابتدایی، عرضه می‌گردد و بنابراین، آن کاهش حجم مرتفع می‌گردد.
آقای زارعی پور، کارشناس عملیات شرکت نفت هم تبخیر فرآورده‌های نفتی در مخازن را ناشی از چند علت دانست و گفت: از جمله این علت‌ها، خلاء موجود در مخازن بنزین است چنانکه هر چه سطح فرآورده در مخزن اصلی پایین تر رود خلاء داخل مخزن تشدید و به همین علت میزان و سرعت تبخیر بیشتر می‌شود و هم اکنون در پالایشگاه‌ها برای رفع این مشکل مخازن یا سقف شناور نصب شده است.
آقای زارعی بالا بردن دمای جوش این فرآورده‌ها را از جمله اقدامات انجام شده ذکر و اضافه کرد: در پالایشگاه¬های کشور تلاش بر این است که عوامل تبخیر کننده بنزین کاهش یابد اما در این باره مشکلات زیادی هم وجود دارد که از جمله آن وجود خودروهایی مانند پیکان است که هنوز هم از سیستم کاربراتوری (تزریق بخار بنزین در سیلندر) در مقابل انژکتوری (پاشیدن پودر بنزین در سیلندر) سود می‌جوید و تا هنگامی که این خودروها وجود داشته باشد، بالا بردن نقطه جوش بنزین از 36 درجه به 60 درجه که نقطه تبخیر را هم افزایش می‌دهد، چندان امکان‌پذیر نیست.
ایشان همچنین گفت: همانگونه که آقای کشکولی هم اشاره کردند شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تصمیم گرفت مرجع سومی را برای اندازه‌گیری میزان تبخیر فرآورده‌های نفتی به خدمت بگیرد که بر این اساس، به درخواست این شرکت پژوهشکده صنعت نفت، طی یک سال گذشته تحقیقات مفصلی را در این خصوص انجام داده که قرار است رقم دقیق میزان قابل پذیرش برای تبخیر بنزین در جایگاه‌ها از سوی این گروه تحقیقاتی اعلام گردد.
میزان تبخیر بنزین در ایران از چند سال قبل به چند برابر حد مجاز رسیده است. عناصر حاصل از این تبخیر، عامل بیماری‌های کشنده و تخریب‌کننده محیط زیست است. اما کسی صدای این قضیه را در نیاورده است.
مسوولیت سازمان حفاظت محیط زیست
مقامات دولتی، آمارهای مختلفی از افزایش مصرف مواد سوختی (مخصوصاً بنزین) در کشور ارایه می‌کنند و رسانه‌های ما نیز همان آمارها و سرکوفت زدن‌ها را بدون تحقیق انتشار می‌دهند.می‌گویند مصرف بنزین در ایران بیش از سایر کشورها است. می‌گویند دولت همه ساله صدها میلیارد تومان بابت بنزین و نفت گاز یارانه میدهد،می‌گویند ما ملت اسراف کاری هستیم و ...
آن‌ها می‌گویند، ما دست‌اندرکاران رسانه‌ها نیز باورمان می‌شود و نمی‌رویم در این زمینه تحقیق کنیم، چرا از لوله‌های خروجی پمپ‌بنزین‌های منصوب در جایگاهها، شرشر بنزین می‌ریزد، یا بنزین از باک پس می‌زند و همواره زمین پمپ‌بنزین‌های کشور خیس از بنزین است؟ اگر برویم و تحقیق کنیم، متوجه می‌شویم تهیه، تولید و توزیع دستگاه‌ها پمپ‌کننده بنزین و سایر مواد سوختی هم در انحصار یک شرکت بخصوص است که پمپ‌هایی بافناوری قدیمی تولید می‌کند. گردن این شرکت هم آنقدر کلفت است که تمام کوشش‌ها برای وارد کردن پمپ‌های بهتر و کارآتر را عقیم کرده است.
سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان نگهبان مسوول سلامت زندگی ما و محیط زیستمان، زمستان‌ها که با پدیده وارونگی هوا مواجه می‌شویم. ستاد بحران تشکیل می‌دهد و هزار و یک توصیه توأم با گوشه و کنایه به شهروندان وظیفه‌شناس(!) ارایه می‌دهد. اما همین سازمان نه درباره ادامه ساخت خودروهایی با فناوری منسوخ چهار دهه پیش و خودروهایی که وسیله نقلیه بارکش است، اما به صورت خودروی سواری با چند برابر قیمت و با مصرف 24 لیتر بنزین در صد کیلومتر به مردم تحمیل می‌شود، کلامی اظهار نظر نمی‌کند.
خودروهای منسوخ را به مردم با چند برابر بها می‌فروشند، بنزین و نفت گاز با تبخیر بالا عرضه می‌کنند و آن وقت به مردم هم سرکوفت می‌زنند که شما اسراف کار هستید و منابع اصلی را هدر می‌دهید! مردم را اسراف کار معرفی می‌کنند تا سوء مدیریت خود را که به صورت تبخیر میلیاردها تومان فرآورده‌های نفتی بروز می‌کند، پنهان سازند.
بر اساس قانون مربوط به وظایف سازمان حفاظت محیط زیست، مسوول اصلی در مورد محیط زیست و آلودگی‌هایی که سلامت انسان، حیوان، گیاه و به طور کلی اکوسیستم را به خطر می‌اندازد، سازمان حفاظت محیط زیست است. بنابراین جا دارد از خانم معصومه ابتکار، ریاست این سازمان بپرسیم در مقابل پدیده خطرناک تبخیر غیراستاندارد بنزین و نفت گاز در چهار سال گذشته چه کرده‌اید؟ اصولاً از این ماجرا خبر دارید؟
سرکار خانم ابتکار... اطلاعاتی را که در مورد اثرات تخریبی و کشنده تبخیر غیرمتعارف بنزین و نفت گاز در آغاز این گزارش ذکر کردیم، به کارشناسان سازمان خود بدهید و از آنها نظر بخواهید تا متوجه شوید وضع از چه قرار است؟!
سرکار خانم ابتکار! در این زمینه‌ها مسوولیت شما درجه اول است و مسوولیت وزیر نفت (و هر شخص حقیقی یا حقوقی دیگر که محیط زیست و سلامت انسان‌ها، گیاهان و حیوانات را به مخاطره اندازد) در درجه دوم است. لطفاً برای ما بیان فرمایید سازمان متبوع شما در راستای وظایفش، چه اقداماتی انجام داده است؟!


http://www.iranamerica.com/forum/showthread.php?p=142441
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر گفت: «اندازه‌گیری‌‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان داده که میزان سم بنزن که به عنوان یک ترکیب آلی اروماتیک فوق‌العاده سرطان‌زا شناخته می‌شود چندین برابر حد مجاز است.»

معصومه ابتکار درگفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه هم‌اکنون میزان بخارات بنزن در هوای تهران بسیار بالا‌تر از حد مجاز و استاندارد است اظهار داشت: «متاسفانه بر اساس اندازه‌گیری‌های انجام شده، میزان بنزن در هوای شهرتهران ۳۰برابر حد مجاز و در جایگاه‌های سوخت ۲۱۰ برابرحد استاندارد است.»

وی توضیح داد: «طبق آخرین آمار شرکت کنترل ترافیک شهر تهران میزان بنزن در جایگاه‌های عرضه سوخت به طور میانگین ۳۱۵ (PPB) است این در حالیست که استاندار آن یک و نیم (PPB) است.»

ابتکار ادامه داد: «همچنین بر طبق این آمار، میزان بنزن در هوای تهران نیز۴۱ (PPB)، که نشان دهنده این است که میزان این آلاینده ۳۰ برایر حد مجاز است.»

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر گفت: «بنزن یک ترکیب آلی اروماتیک است که فوق العاده سرطان‌زا است و به عنوان سموم در هوا تلقی می‌شود و میزان مجاز آن یک و نیم (PPB) است یعنی یک و نیم قسمت در میلیارد که در حد بسیار ناچیز است و اصلا نباید درهوا وجود داشته باشد.»

به گفته وی این مقدار بالای بنزن، بی‌شک به دلیل کیفیت پائین سوخت مصرفی توسط خوردوهاست که به علت آثار سوء آن به ویژه روی کودکان باید هرچه سریع‌تر برای آن چاره‌ای اندیشید.

http://ebrat.ir/?part=news&inc=news&id=38229
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران، پس از پالایشگاه اراک که یک ماه است عرضه فرآورده های خود را با استاندارد یورو 4 و 5 آغاز کرده ، پالایشگاه شهید تندگویان دومین پالایشگاه کشور است که عرضه بنزین ، گازوئیل و نفت سفید استاندارد را در روز هوای پاک عرضه می کند.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه بازدید از این پالایشگاه گفت : براساس این استاندارد ، گوگرد از 7 هزار ppM به 50 ppM و میزان آروماتیک به زیر 35 درصد می رسد.
شاعری افزود : طبق زمانبندی تا پایان سال آینده ، 6 پالایشگاه دیگر کشور به استانداردهای روز دنیا فرآورده ای نفتی خود را عرضه خواهند کرد.
وی گفت : بیشتر طرح های استاندارد سازی فرآورده ای نفتی در پالایشگاه های کشور
هم اکنون 80 درصد پیشرفت دارند که در پالایشگاه شهید تندگویان تهران به 98 درصد رسیده است.
شاعری درباره زمان توزیع بنزین با استاندارد یورو 4 و 5 در جایگاه های سوخت کشور گفت: از هفته هوای پاک به صورت آزمایشی عرضه سوخت استاندارد آغاز می شود اما زمانبندی ما از ابتدای سال 91 در 20 درصد جایگاه های سوخت کلان شهرهای کشور در شهرهای تهران ، کرج ، اراک ، تبریز ، شیراز ، مشهد ، اصفهان و اهواز خواهد بود.
وی افزود : از سال 1391 همزمان با تولید خودرو استاندارد یورو 4 ، سوخت یورو 4 و 5 عرضه و تولید می شود.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه با ایران خودرو ، سایپا و 12 شرکت بزرگ خودرو ساز برای تولید خودرو استاندارد یورو 4 به توافق رسیده ایم گفت: اگر شرکت های خودروساز از ابتدای سال 91 ، محصولات خود را براساس استاندارد یورو 4 و 5 تولید نکنند ، از شماره گذاری آن جلوگیری می شود.
وی افزود : 80 تا 90 درصد عامل آلایندگی های کلانشهرهای کشور به سوخت و خودروهای غیر استاندارد بستگی دارد بنابراین باید در این زمینه سلامت مردم در اولویت قرار گیرد.
پالایشگاه شهید تندگویان تهران روزانه 13 میلیون لیتر گازوئیل ، 8 میلیون لیتر بنزین و 30 هزار بشکه نفت سفید تولید می کند.

econews.ir
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ایران پس از چین دومین کشور جهان است که تولید و عرضه بنزین با پایه متانول را آغاز می‌کند، با این وجود با بایگانی پرونده تولید بنزین E5 (بنزین پاک اتانولی)، MTBE هنوز در ترکیب سبد سوخت خودروها یکه‌ تازی می‌کند.

به گزارش مهر، متنوع سازی سبد سوخت و کاهش سهم و وابستگی به بنزین یکی از سیاست‌های کلان دولت در برنامه چهارم و پنجم توسعه است.

بر این اساس پس از توسعه صنعت CNG به عنوان سوخت جایگزین بنزین، هم اکنون طرح‌های جدیدی برای تولید و عرضه دیزل و بنزین E5 (بنزین دارای 5 درصد اتانول) در دستور کار مجموعه وزارت نفت قرار گرفته است.

در همین حال، همزمان با متنوع سازی سبد سوخت خودروهای ایرانی، سازو کارهای قیمتی هم یکی دیگر از سناریوهای در دست اجرا برای کم رنگ شدن نقش بنزین در سبد سوخت و افزایش تقاضا برای مصرف سایر حامل‌های انرژی بوده است.

با این وجود، آمارهای مصرف بنزین در کشور نشان می‌دهد با اجرای نظام سهمیه بندی و اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه‌ها تاکنون تقاضا نه تنها برای مصرف بنزین کاهش نیافته که مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی به صورت روز افزون در حال افزایش است.

آمارهای شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی حاکی از آن است که مصرف بنزین از ابتدای سالجاری با حدود 4 درصد افزایش به مرز 65 میلیون لیتر در روز رسیده و برای تامین این حجم گسترده فرآورده نفتی، تولید بنزین بار دیگر در صنایع پتروشیمی از سر گرفته شده است.

از این رو مجموعه وزارت نفت در یکسال گذشته با اعمال تغییراتی در سیاست های عرضه سوخت به ناوگان حمل و نقل، متنوع سازی گریدهای مختلف بنزین را به جای کاهشسهم این فرآورده نفتی در سبد سوخت در دستور کار قرار داده است.

در سالجاری با بهره برداری از طرح‌های جدید توسعه، بهینه‌سازی و بهبود فرآیند توسعه پالایشگاه‌های موجود نفت باید روزانه 20 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو 4 و 5 اتحادیه اروپا در جایگاه‌ها عرضه شود که بالا بودن درجه اکتان این بنزین در مقایسه با بنزین فعلی زمینه کاهش مصرف این محصول نفتی پرطرفدار را فراهم می‌کند.

رونمایی از بنزین جدید چینی در ایران

هفته گذشته برای نخستین بار از ترکیب بنزینی جدید حاوی 35 درصد متانول رونمایی شد که ایران پس از چین دومین کشور جهان است که قصد دارد بنزین 35 درصد متانول را وارد چرخه سوخت رسانی خود بکند.

در حال حاضر ظرفیت تولید متانول در صنایع پتروشیمی ایران حدود 5 میلیون تن در سال است که ساخت و اجرای 16 میلیون تن ظرفیت جدید تولید متانول با مشارکت بخش خصوصی آغاز شده که ظرفیت تولید این محصول پتروشیمیایی تا مرز 21 میلیون تن در سال افزایش می‌دهد.

بر این اساس تولید سالانه 21 میلیون تن متانول مهمترین پشتوانه فنی و اقتصادی تولید و عرضه بنزین 35 درصد متانول در سطح کشور خواهد بود.

در شرایط فعلی به استثنای چین در سایر کشورهای جهان استفاده از بنزین متانولی طرفداران چندانی ندارد و چین هم به واسطه ذخایر عظیم ذغالسنگ و استحصال گاز ذغال، تولید و عرضه بنزین متانولی را در دستور کار قرار داده است.

با این وجود تولید بنزین پایه متانولی با توجه به ظرفیت صنایع پتروشیمی می‌تواند یک مزیت اقتصادی بالا برای کشور داشته باشد که به جای سرمایه گذاری‌های کلان چند میلیارد دلاری ساخت پالایشگاه نفت، از ظرفیت موجود صنعت پتروشیمی برای تولید بنزین استفاده کرد.

ویژگی‌های تولید بنزین متانولی از نگاه وزارت نفت

جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره مهمترین ویژگی‌های ترکیب جدید بنزین متانولی، گفت: این ترکیب جدید بنزین فاقد ترکیبات آروماتیکی، بنزن و برخی از آلاینده های زیست محیطی است.

این مقام مسئول با اعلام اینکه فشار بنزین پایه متانولی در مقایسه با بنزین موجود بالاتر است، تصریح کرد: ضمن آنکه با حذف ترکیبات حلقوی هیدروکربوری تولید و عرضه این نسل جدید بنزین دارای مزیت های زیست محیطی است.

وی با تاکید بر اینکه مطالعات و برنامه ریزی هایی برای تولید روزانه 6 تا 7 میلیون لیتر بنزین با ترکیب 35 درصد متانول در ایران آغاز شده است، اظهار داشت: به زودی عرضه آزمایشی این بنزین جدید در برخی از کلانشهرهای کشور آغاز می‌شود.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی پالایش و پخش نفتی با بیان اینکه بررسی وضعیت پیمایش خودروها با این ترکیب جدید بنزین با انجام دوره های آزمایشی در دستور کار قرار دارد، تبیین کرد: با اخذ برخی از مجوزها امکان تولید و عرضه انوبه این بنزین جدید در کشور وجود دارد.

هفته گذشته با حضور رستم قاسمی وزیر نفت به صورت رسمی از ترکیب جدید بنزین با 35 درصد متاول در تهران رونمایی شد.

بایگانی پرونده بنزین E5 و یکه‌تازی MTBE

در حال حاضر به طور متوسط روزانه ححدود 1.5 تا 2 میلیون لیتر MTBE به عنوان افزاینده عدد اکتان به بنزین تولیدی پالایشگاه‌ها افزوده می‌شود و این در حالی است که با توجه به آلایندگی‌های زیست محیطی MTBE در برنامه چهارم برنامه ریزی‌هایی برای حذف این ماده شیمیایی و آلاینده از ترکیب بنزین خودروها آغاز شد.

از این رو مقرر شده بود که به جای تزریق ماده شیمیایی MTBE، حدود 5 تا 10 درصد ترکیب بنزین با سوخت زیستی اتانول پوشش داده شود تا عملا با تولید بنزین E5 تا حداقل معادل پنج درصد بنزین مصرفی خودروهای کشور توسط اتانول سوختی به عنوان یک انرژی پاک تامین شود.

برای اجرای این برنامه کلان اقتصادی و زیست محیطی مقرر شد در فاز اول با تولید سالانه 40 میلیون لیتر اتانول سوختی، برای نخستین بار بنزین E5 ابتدا در شهرهای استان خوزستان و به تدریج با اجرای طرحهای جدید عرضه این سوخت گیاهی در سایر استانهای کشور در جایگاه‌ها عرضه شود.

پیروز پروین مهمترین دلیل عدم تولید بنزین E5 را عدم امضای قراردادهای خرید تضمینی این سوخت پاک توسط دولت عنوان کرد و افزود: در صورت امضای قراردادهای تضمینی خرید، بخش خصوصی می تواند با حداقل سرمایه گذایر زمینه تولید این سوخت پاک را فراهم کند.

وی ظرفیت نصب شده فعلی کشور برای تولید اتانول سوختی را حدود 150 میلیون لیتر در روز عنوان کرد و افزود: با این حجم تولید اتانول سوختی امکان حذف MTBE از ترکیب بنزین کشور وجود دارد.

پروین سرمایه گذاری مورد نیاز برای ساخت و راه اندازی یک پالایشگاه با ظرفیت تولید سالانه 60 میلیون لیتر اتانول سوختی را حدود 50 میلیون یورو اعلام کرد و یادآور شد: هم اکنون تمامی کشورهای جهان به سمت استفاده از اتانول سوختی حرکت کرده اند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه هم اکنون ظرفیت تولید سالانه اتانول سوختی در جهان به بیش از 100 میلیارد لیتر افزایش یافته است، بیان کرد: اما هنوز سهم این سوخت پاک و زیست محیطی در سبد سوخت خودروهای کشور صفر است.

عضو انجمن تولیدکنندگان اتانول سوختی با یادآوری اینکه حتی در کشورهای همسایه همچون ترکیه هم استفاده از بنزین اتانولی رایج شده است، تاکید کرد: در برخی از کشورهای پیشرفته همچون امریکا و اروپا حتی تولید و عرضه بنزین با 15 درصد اتانول آغاز شده است.

وی در پایان با باین اینکه تولید و عرضه بنزین E5 نیازی به تغییر در سامانه احتراق خودروها ندارد، خاطرنشان کرد: کاهش هزینه واردات، سلامت اجتماعی، صیانت از محیط زیست و تامین امنیت انرژی از مهمترین دستاوردهای این سوخت پاک در کشور است.


===================

آلایندگی بنزین در ایران/ممنوعیت از اعلام میزان آلایندگی بنزین



سایت خبری تحلیلی «الف» می نویسد: هر بار که میزان آلودگی هوا در تهران و کلان شهرها از حد هشدار می گذرد و عرصه بر مردم تنگ می شود، موضوع کیفیت بنزین مصرفی خودروها و نقش آن در آلودگی هوا نیز به بحث روز تبدیل می شود.
در حالی که این بحث مدتهاست از حد شایعات محفلی و گفت و شنودهای مردمی گذشته و بسیاری از کارشناسان نیز با تردید جدی نسبت به کیفیت بنزین مصرفی در کشور می نگرند، به نظر می رسد اراده ای ناشناخته، تمامی آزمایشگاه های صنعتی را از انجام آزمایش کیفیت بنزین و ارایه نتایج آن منع کرده است.


در پی اوج گرفتن مجدد آلودگی هوا در روزهای اخیر که موجب تعطیلی تهران و چند شهر بزرگ شد و مشکلات بسیاری را برای هموطنان مان ایجاد کرد، الف بر آن شد تا با هماهنگی یکی از آزمایشگاه های صنعتی، بنزین عرضه شده در جایگاه های تهران را مورد آزمایش و آنالیز قرار داده و نتایج مربوط به عدد اکتان و ترکیبات اضافی آن را به اطلاع عموم برساند. این تلاش الف ریشه در حق عمومی مردم برای دانستن – آن هم به طور ویژه درباره موضوعی که مستقیماً با سلامتی آنان ارتباط دارد- داشت.

در چند روز گذشته مراجعه الف به تعدادی از آزمایشگاه های صنعتی کشور که توان آزمایش و تجزیه بنزین را دارند با نتیجه همراه نبود و تمامی آنان با اظهار اینکه از این کار و ارایه اطلاعات مربوط به شاخص های کیفی بنزین، منع شده اند، حاضر به همکاری با الف نشدند. همانگونه که پیش از این نیز تلاش های ما برای کسب آمار واقعی مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا به نتیجه ای نرسیده بود.

به همین دلیل مجبور شدیم تا بر اساس اطلاعات غیر رسمی و اظهارنظر کارشناسانی که ترجیح می دهند نامشان فاش نشود، برخی واقعیت های مربوط به این موضوع را به اطلاع هموطنانمان برسانیم:

بنزین مصرفی کشورمان از چه استانداردی تبعیت می کند؟
در پاسخ به این سوال نمی توان به استاندارد واحدی در کل کشور اشاره کرد، چرا که به دلیل تنوعی که در فناوری تولید پالایشگاه های مختلف کشور وجود دارد، بنزین نیز با کیفیت های گوناگونی تولید و در نقاط مختلف توزیع می شود.
از سوی دیگر بر اساس مصوبه ۲۷ تیرماه ۱۳۸۴ هیأت وزیران و سایر تکالیف قانونی ناشی از برنامه پنجم توسعه کشور، مقرر شده است، از سال 91 تا 93 میزان آلایندگی خودروهای وارداتی و ساخت داخل مطابق استاندارد یورو۴ باشد و براین اساس وزارت نفت مکلف شده است بنزین مورد نیاز برای رعایت این استاندارد را دست کم ۶ ماه زودتر تأمین کند. به عبارت دیگر مقرر شده بود طی سال های ۹۱ تا ۹۳ کیفیت بنزین و گازوئیل تولیدی کشور ابتدا به استاندارد یورو ۴ و سپس به یورو ۵ ارتقا یابد.


استانداردهای مذکور شاخص های روشنی برای عدد اکتان بنزین، میزان بنزن و گوگرد موجود در بنزین و گازوئیل و سایر موارد کیفی مربوطه تعیین می کنند. شاخص هایی که هر چند ممکن است برای عموم مردم چندان مفهوم روشنی نداشته باشند اما کارشناسان مربوطه به خوبی از اثرات قابل توجه آن ها بر سلامت افراد و تأثیر آن بر میزان مرگ و میر سالانه هموطنان مان به خصوص در شهرهای بزرگ، آگاهی دارند.

مقایسه وضعیت مخاطره آمیز بنزین تولیدی در ایران با استانداردهای روز دنیا
استانداردهای سوخت رایج در اروپا عبارتند از:
۱- یورو ۱ (۱۹۹۳) برای خودروهای سواری و تراکتورهای سبک
۲- یورو ۲ (۱۹۹۶) برای موتورسیکلت
۳- یورو ۳ (۲۰۰۰) برای موتورسیکلت
۴- یورو ۴ (۲۰۰۵) برای همه وسایل نقلیه موتوری
۵- یورو ۵ (۹- ۲۰۰۸) برای سواری های سبک و وسایل نقلیه تجاری
۶- یورو ۶ (از ۲۰۱۴ اجباری خواهد شد) برای سواری های سبک و وسایل نقلیه تجاری


همانگونه که پیش از این ذکر شد مقرر بود، در سال ۹۱ استاندارد بنزین تولیدی کشور به یورو۴ ارتقا یابد. بر اساس این استاندارد بایستی میزان ناخالصی گوگرد در بنزین به کمتر از ۲۰ ppm و عدد اکتان آن به ۹۵ برسد. آنچه که در حال حاضر به عنوان بنزین در جایگاه های سوخت کشور عرضه می شود دارای ۱۰۰۰ ppm گوگرد و عدد اکتان کمتر از ۸۵ است. علاوه براین موارد، وجود ماده شیمیایی و سرطان زای MTBE که در حال حاضر به استثنای یک یا دو پالایشگاه کشور، در تمامی پالایشگاه ها به جای کاتالیست مورد استفاده قرار می گیرد نیز بر میزان آلایندگی خودروها که عامل تولید ۷۰ درصد آلاینده ها در شهرها هستند، افزوده است.

قابل ذکر آنکه وضعیت تولید گازوئیل در کشور به مراتب از این نیز بدتر است، به نحوی که به عنوان مثال میزان گوگرد موجود در آن حدود ۷۰۰۰ppm و ۳۵۰ برابر استاندارد یورو ۴ است.

کاتالیست ها و نقش آن ها در سلامت انسان ها
کاتالیست ها موادی هستند با شکل ها و خواص متفاوت که اساساً در فرآیند تولید محصولات و مشتقات نفتی نقش اساسی داشته و تقریباً بدون برخی از آن ها پالایش نفت غیرممکن است.


با توجه تحریم های غرب علیه کشورمان، از سال ۱۳۸۸ واردات این کالای استراتژیک و حیاتی متوقف شده و در سال های قبل و بعد از این تاریخ نیز دولت هیچ حمایتی از تلاش صنعتگران داخلی برای تولید آن به عمل نیاورده است. این بی توجهی به حمایت از تولید داخلی، ریشه در یک عادت و علاقه شدید در میان بسیاری از دولتمردان به واردات کالا از خارج از کشور دارد که در جای خود قابل بررسی است.

در نبود کاتالیست ها، پالایشگاه های داخلی مجبور به استفاده از سرب یا ماده سمی MTBE هستند. سرب باعث افزایش بهسوزی و آرام سوزی بنزین می شود و در واقع عدد اکتان بنزین را بالا می برد اما چون ترکیبی بسیار مضر است، سال هاست که استفاده از آن در تمام دنیا ممنوع شده است. در این شرایط در سال های دور پالایشگاه های دنیا MTBE را جایگزین سرب کردند که بعد از مدتی اثرات سرطان زای آن نیز محرز و استفاده از آن ممنوع شد ولی در ایران همچنان مورد استفاده اغلب پالایشگاه های کشور قرار دارد.

در شرایط کنونی پالایشگاه های پیشرفته دنیا از نوعی فناوری استفاده می کنند که نیاز به این ماده خطرناک ندارد، چنانچه در ایران نیز معدودی از پالایشگاه های جدید همچون پالایشگاه بندرعباس دارای همین فناوری هستند و ضروری است بر اساس تکالیف قانونی دولت، هرچه سریعتر تمامی پالایشگاه های کشور به این فناوری مجهز شوند.

در پایان یک بار دیگر باید یادآوری کنیم که آنچه عرضه شد براساس اطلاعات غیر رسمی و اظهارنظر کارشناسان صنعت نفت کشورمان که به دلیل محدودیت های احتمالی که ممکن است برایشان ایجاد گردد، حاضر به افشای نامشان نیستند، تنظیم شده و الف آمادگی دارد چنانچه مسوولان مربوطه توضیحات مستدل و مستند به اسناد و مدارک معتبر در این باره دارند، منتشر نماید.

یک بار دیگر این پرسش را نیز تکرار می کنیم که چرا تمامی آزمایشگاه های کشور از ارایه اطلاعات مربوط به آنالیز بنزین و شاخص های کیفی آن در هراسند، همانگونه که باید پرسید چرا مردم حق ندارند آمار دقیق مرگ و میر و مصدومان و بیماران ناشی از آلودگی هوا را بدانند؟


http://fararu.com/fa/news/138692

===========================================================

انجمن خودروسازان ایران اقدام به انتشار نامه ای خطاب به معاونت سازمان حفاظت محیط زیست در پی درج خبر رونمایی از تولید بنزین با مخلوط ۳۵ درصدی متانول کرده اند.

به گزارش خبر آنلاین، در پی درج خبر رونمایی از تولیدبنزین با مخلوط ۳۵ درصدی متانول ، انجمن خودروسازان ایران اقدام به انتشار نامه ای خطاب به معاونت سازمان حفاظت محیط زیست کرده است که در ادامه از نظر می گذرد:

جناب آقای دکتر شاعری با سلام

به احتمال زیاد خبر رونمایی از تولید ۶ تا ۷ میلیون لیتر بنزین با مخلوط ۳۵ درصدی متانول در حضور جناب آقای قاسمی وزیر محترم نفت را شنیده اید. در حالیکه در اغلب کشورهای جهان برای ارتقاء کیفیت سوخت ، از ۵ تا ۱۵ درصد اتانول استفاده می کنند متأسفانه ما به دنبال استفاده از متانول آن هم با ترکیب ۳۵ درصدی هستیم که حتی بخار آن باعث کوری چشم می شود.

عوارض استفاده از بنزین پایه متانول عبارتند از:

۱- سیستم سوخت رسانی، باک، فیلتر و پمپ بنزین، لوله های فلزی، واشرها و قطعات پلاستیکی دچار خوردگی شدید و در نتیجه نشت بنزین می شود که خطر آتش سوزی خودروها را تشدید می کند.

۲- مصرف سوخت به شدت بالا می رود و لذا باک خودروها باید تعویض شده و بزرگتر شوند.

ECU -۳های حدود ۱۰ میلیون خودروی در حال تردد باید تعویض شده و مطابق ترکیب جدید برنامه ریزی شوند.

۴-کاتالیست کانورتور خودروها باید تعویض و با طراحی جدید نصب شوند.

۵- بخارات متصاعده از متانول به شدت سمی بوده و علاوه بر صدمات ریوی، حتی ممکن است باعث کوری چشم شود.

با عنایت به موارد فوق الذکر حتمی است مقرر فرمایید اقدامات لازم جهت توقف تولید بنزین پایه متانولی انجام شود.

با سپاس قبلی از دستور مساعدی که صادر می فرمائید.

احمد نعمت بخش
دبیر انجمن خودروسازان ایران


=================

رئیس انجمن خودروسازان: تولید بنزین 35درصد متانول کور می‌کند


رئیس انجمن خودروسازان گفت: تولید بنزین 35درصد متانول خطر کوری به همراه دارد.

احمد نعمت‌بخش در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: در یکی از سایت‌های خبری دیدم که وزارت نفت به دنبال تولید بنزین با 35درصد متانول است،بنابر این با توجه به خطراتی که تولید این نوع بنزین دارد، نامه‌ای به آقای علی محمد شاعری قائم‌مقام رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نوشته و هشدار لازم را دادم.

رئیس انجمن خودروسازان افزود: استفاده از بنزین 35درصد متانول در صورت تولید، خطرات بسیار زیادی دارد که از آن جمله می‌توان به کوری، آسیب‌های کلیوی و.. اشاره کرد.
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
طرح بنزین‌سازی پالایشگاه تبریز با قابلیت تولید بنزین با استاندارد یورو 5 بهمن ماه امسال به بهره برداری کامل می رسد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، مدیرعامل پالایشگاه تبریز گفت: طرح بنزین سازی پالایشگاه تبریز با هدف بهینه‌سازی فرآورده‌ها و افزایش ظرفیت تولید بنزین طراحی شده است که با بهره‌برداری کامل آن تا پایان بهمن ماه امسال، برای اولین بار در کشور روزانه 750 بشکه بنزن از فرآورده‌های تولیدی پالایشگاه تبریز استحصال خواهد شد.

اسماعیل آقاپور قدیمی نژاد با اشاره به این که استحصال بنزین از فرآورده‌های تولیدی پالایشگاه تبریز، از ویژگی‌های منحصر بفرد این طرح است ، گفت: بنزن خوراک مورد نیاز صنایع پتروشیمی است که هم اکنون پتروشیمی تبریز این محصول را از جنوب کشور دریافت می کند و با تولید بنزن در پالایشگاه تبریز می توان نیاز پتروشیمی تبریز به این فرآورده را نیز برطرف کرد.

آقاپور افزود: با اجرای طرح بنزین سازی تبریز که دارای سه واحد گوگردزدایی از نفت سفید، سی‌.سی.آر و استحصال بنزن است، روزانه یک میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین این پالایشگاه افزوده می شود و کیفیت بنزین تولیدی آن نیز به استاندارد یورو 5 خواهد رسید.

وی با اشاره به افزایش ظرفیت بنزین تولیدی این پالایشگاه به روزانه 3.6 میلیون لیتر تصریح کرد: پیشرفت این طرح در بخش مهندسی 99.2 درصد، خرید تجهیزات 97.4 درصد و پیشرفت کلی آن 92.2 درصد است.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز با اشاره به این که احداث طرح توسعه پالایشگاه تبریز با 92 درصد پیشرفت فیزیکی از طرح‌های مهر ماندگار دولت محسوب می‌شود،‌ افزود: این طرح در بخش نیروگاهی شامل احداث دو دستگاه تولید برق 25 مگاواتی و یک ایستگاه اصلی برق جدید است که در هفته دولت به بهره‌برداری خواهد رسید.

اسماعیل آقاپور تاکید کرد: پالایشگاه تبریز با تولید روزانه 2.6 میلیون لیتر بنزین، 2.5 تا 3 میلیون لیتر نفت سفید، 6 میلیون لیتر گازوییل و 300 تن گاز خانگی و فرآورده‌هایی مانند سوخت مایع سبک و سنگین و گوگرد درمجموع 7 درصد از نیاز فرآورده کشور را تامین می‌کند.

وی همچنین با اشاره به تشکیل کمتیه خودکفایی در این پالایشگاه تاکید کرد: در ساخت 95 درصد از تجهیزات و قطعات موردنیاز به خودکفایی دست یافته‌ایم.

مجری طرح بنزین‌سازی و مدیر مهندسی و طرح‌های پالایشگاه نفت تبریز نیز در این نشست درباره تغییرات مشخصات فرآورده‌های تولیدی پالایشگاه با اجرای این طرح گفت: با اجرای کامل این پروژه، روزانه حدود 750 بشکه بنزین با خلوص 99.9 درصد، و روزانه یک میلیون لیتر بنزین با اکتان 90، 92 و 95 با استاندارد یورو 5 اروپا تولید و ماده ‌MTBE نیز از بنزین تولیدی پالایشگاه حذف خواهد شد.

صمدشهری تاکید کرد: سرمایه‌گذاری در کل این طرح 3 هزار و 570 میلیارد ریال بوده است که تاکنون 3 هزار و 134 میلیارد ریال آن صرف شده است.

وی گفت: انجام بیش از 102 هزار مترمکعب خاکبرداری در کل پروژه، 3 هزار تن آرماتوربندی، 270 هزار کیلومتر جوشکاری، 6 هزار تن تجهیزات ثابت نصب شده و 1.6 هزار تن تجهیزات دوار، از ویژگی‌های این طرح است.

شهری با اشاره به زمان 4 ساله بازگشت سرمایه این طرح تاکید کرد: محدودبودن فصل کاری در تبریز، شرایط ویژه‌ حمل و نقل در منطقه و انعقاد پروژه تبریز به عنوان آخرین پروژه توسعه پالایشگاهی در کشور و حجم بالای کار سازندگان داخلی، از چالش‌های فراروی این پروژه بود.

به گزارش شانا، طرح بهینه‌سازی فرآیند و بهبود کیفیت فرآورده (بنزین سازی) تبریز با هدف افزایش تولید بنزین با اکتان 95، ارتقای کیفیت بنزین تولیدی و رعایت استانداردهای یورو 5 و حذف ماده MTBE از بنزین در محل پالایشگاه تبریز واقع در استان آذربایجان شرقی در حال اجراست.

ظرفیت این واحد 20 هزار بشکه در روز بوده و ساخت 5 دستگاه مخزن ذخیره‌سازی، 2 دستگاه نیروگاه گازی به ظرفیت 50 مگاوات در روز در مجموع، واحد گوگردزدایی از نفتا و واحد افزایش اکتان و واحد استخراج بنزن از بنزین، از جمله پروژه‌های مرتبط با این طرح است.

پالایشگاه نفت تبریز در سال 1353 طراحی و در بهمن 1356 در زمینی به مساحت تقریبی 200 هکتار به بهره‌برداری رسید.

ظرفیت اسمی اولیه این پالایشگاه 80 هزار بشکه در روز بود که با اجرای طرح‌های ازدیاد ظرفیت، این رقم هم اکنون به 110 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

پالایشگاه نفت تبریز تامین سوخت منطقه شمال غرب کشور را به عهده دارد که بخشی از آن به وسیله خط لوله تبریز - میاندوآب و بخشی دیگر از طریق نفتکش توزیع می شود؛ خوراک این پالایشگاه از مناطق نفت خیز جنوب و از طریق ایستگاه جنوب شهر ری تامین می شود و قرار است با احداث پالایشگاه 150 هزار بشکه ای شهریار در جوار آن از سوی بخش خصوصی، تمام نیازهای سوخت غرب کشور از این طریق تامین شود.

منبع:
http://www.iribnews.ir/NewsBody.aspx?ID=11974
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مدلسازي نحوه افزايش دماي واحد تبديل كاتاليستي نفتاجهت
ثابت ماندن عدد اكتان در ميزان خوراك ثابت

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=6116&d=1223117564


یکی از فرایندهای بنزین سازی به شرح زیر میباشد:

واحد تولید نفتا از نفت خام
واحد گوگردزدایی از نفتا
واحد افزایش اکتان
واحد استخراج بنزن


همچنین دنبال این مقاله میگردیم اگر پیدایش کردید لطفا خبر بدهید:

بررسی کاربرد منومتیل آنیلین، متیل سیکلوپنتا د ینیل منگنزیتری کربونیل وفروسین به عنوان مواد افزایش دهنده عدد اکتان در بنزین موتور


خیلی تشکر
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خبرگزاری ایلنا:

تولید بنزین یورو ۴ و ۵ در پالایشگاه بندرعباس تا شهریور ۹۲

با تکمیل این طرح علاوه بر افزایش ٤,٨ میلیون لیتری بنزین، ١٢٠ تن گوگرد و ٧.٩ میلیون لیتر در روز نفت گاز با کیفیت عالی تولید خواهد شد.

مجری طرح بنزین سازی پالایشگاه بندرعباس از افتتاح واحدهای تصفیه هیدروژنی نفت گاز، آب،برق و بخار و کلیه مخازن این طرح تا پایان شهریور امسال خبر داد.

به گزارش ایلنا، احمد فرزانه با بیان اینکه این طرح تاکنون ٧٦ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، گفت: واحدهای باقیمانده این طرح شامل بقیه واحدهای فرآیندی نیز تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.
وی میزان سرمایه مورد نیاز برای اجرای این طرح را ٩ هزار و ٥٠ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: ١٥٠ هزار میلیارد از طریق فروش اوراق مشارکت این طرح در سال ١٣٩٠ تامین شده است.
مجری طرح بنزین سازی پالایشگاه بندرعباس در خصوص سایر منابع مالی این پروژه گفت: ٢٣١ میلیون یورو نیز از صندوق انرژی بانک ملت فراهم خواهد شد که هم اکنون بیش از نیمی از این مبلغ جذب شده است.
وی با بیان اینکه این طرح سالانه ٢٥٠ میلیون دلار ارزش افزوده را به همراه خواهد داشت،افزود: با اجرای این طرح کیفیت محصولات تولیدی پالایشگاه بندرعباس به استاندارد یورو ٤ و ٥ ارتقاء می یابد و از این منظر این پالایشگاه در موقعیت ممتازی قرار خواهد گرفت.
فرزانه در خصوص دیگر دستاوردهای حاصل از اجرای این طرح گفت: با تکمیل این طرح علاوه بر افزایش ٤,٨ میلیون لیتری بنزین، ١٢٠ تن گوگرد و ٧.٩ میلیون لیتر در روز نفت گاز با کیفیت عالی تولید خواهد شد.
وی یادآور شد: طرح بنزین سازی پالایشگاه بندرعباس یکی از طرح های مهر ماندگار شرکت ملی پالایش و پخش می باشد که عملیات اجرایی آن با هدف افزایش تولید بنزین و بهبود کیفیت نفت گاز تولیدی از اوایل سال ١٣٨٦ آغاز شده است.
مجری طرح بنزین سازی پالایشگاه بندرعباس، احداث واحدهای جدید شامل تصفیه نفت گاز، تصفیه نفتای سنگین، تصفیه نفتای سبک، تبدیل کاتالیستی، ایزومریزاسیون، تصفیه آب ترش، آمین، بازیافت گوگرد، مخازن ذخیره ای و تاسیسات و سرویس های جانبی را از دیگر اهداف اجرای این طرح عنوان کرد.

منبع:

http://www.shana.ir/fa/newsagency/203883
 
بالا