افزودني هاي بنزين و افزايش عدد اكتان

amir ghasemiyan

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ویژگی‌های بنزین

ویژگی ضد ضربه یا آرام سوزی را بوسیله عدد اکتان که عبارت است از درصد ایزواکتان در مخلوطی از ایزواکتان و هپتان نرمال تعیین می‌کند. بدین منظور انفجار ناشی از مخلوطی از ایزواکتان و هپتان نرمال را در موتور استاندارد با هیدروکربور مورد نظر مقایسه می‌کنند. اجسامی با توان ضد انفجاری بیش از اکتان ، عددی بالاتر از 10 را اتخاذ می‌کنند. بر حسب معمول عدد اکتان بنزین اتومبیل در حدود 70 درصد و در مورد هواپیما این مقدار به 130 می‌رسد.
خاصیت آرام سوزی با افزودن ترکیبات مختلفی از قبیل ایزواکتان ، ایزوپنتان ، اتیل بنزین و ایزوپروپیل و برای افزایش بیشتر با تترا اتیل سرب تحقق می‌یابد. ترکیب اخیر از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بوده و از واکنش بین PbNa و کلروراتیل حاصل می‌شود. با افزودن 4 میلی لیتر از آن به یک کیلوگرم اسانس ، عدد اکتان بنزین از 70 به 89 می‌رسد.
از آنجا که سرب در موتور رسوب کرده و اشکلاتی را ایجار می‌کند، آنرا با مخلوطی از کلرور یا برموراتیلن مخلوط کرده تا پس از احتراق ، سرب به صورت کلرور یا برمور که جسم فراری است درآمده و همراه گازهای حاصل از احتراق از موتور خارج شود.
 

amir ghasemiyan

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
نام تجاری : (D.P.G.) Dry Pyrolysis Gasoline
محل تحویل : پتروشیمی بندر امام - پتروشیمی امیر کبیر
موارد مصرف : تولید بنزین با روش هیدروآلکیلاسیون به عنوان سوخت اتومبیل
مجتمع های تولیدی : پتروشیمی بندر امام - پتروشیمی امیر کبیر
بسته بندی : حمل با تانکرهای ویژه
مشخصات فنی
مشاهده
برگه اطلاعات ایمنی
مشاهده
 

amir ghasemiyan

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
افزايش دهنده عدد اکتانMMT

«متیل سیکلو پنتودینیل منگنز تری­کربنیل» یک افزودنی فلزی بر پایه منگنز است که برای بالا بردن عدد اکتان به بنزین اضافه می­گردد. ام ام تی مقرون به صرفه ترین جایگزین تترا اتیل سرب است. زیرا افزودن تنها چند قطره از آن (معادل 18 میلی گرم منگنز) می تواند عدد اکتان یک لیتر بنزین را دو تا سه شماره بالا ببرد. برای دستیابی به این مهم نیاز به افزودن حجم نسبتا زیادی (8 تا 10 درصد) از مواد آمیختنی مانند ام تی بی ای می­باشد.
 

amir ghasemiyan

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدانها به سوخت افزوده می شوند تا با متوقف نمودن واکنش های رادیکالی زنجیره ای زمان القا را افزایش داده و از تشکیل مواد صمغی در اثر اکسیداسیون هیدروکربنها جلوگیری نمایند. انتخاب نوع آنتی اکسیدان و درصد مصرف آن به فاکتورهای مختلفی از جمله شرایط انبارش و ترکیب درصد مواد تشکیل دهنده سوخت وابسته است.
 

amir ghasemiyan

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
رنگ بنزین(پودری و مایع)



برای تشخیص سوختهای مختلف از یکدیگر، همچنین در برخی از کشورها برای تشخیص سوخت های مالیات خورده از مالیات نخورده، رنگهای مخصوصی به سوخت افزوده می شود. معمولاً «دی­آزو» ها به عنوان رنگ قرمز و «آنتروکوئینونها» به عنوان رنگهای سبز و آبی به سوخت افزوده می شوند.

امروزه به علت مسائل فنی و زیست محیطی استفاده از رنگهای به فرم مایع به استفاده از رنگهای پودری ترجیح داده می شود.
 

amir ghasemiyan

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
آنتی آیسینگ (ضد یخ)


افزودنی هایی که به عنوان ضد یخ (آنتی آیسینگ) استفاده می شوند ابزار مناسبی برای جلوگیری از گرفتگی خطوط انتقال سوخت و یخ زدگی مخازن نگهداری سوخت در هواپیما و اتومبیل می گردد.
هنگامی که هواپیما در ارتفاع پرواز قرار می گیرد کاهش دما منجر به جداشدن آب حل شده و تبدیل آن به یخ یا مایع فراسرد می گردد. آب فراسرد دراثر برخورد با لوله های خم دار یا *****ها تبدیل به یخ گردیده و موجب گرفتگی مسیرها می گردد.
افزودنی های سوخت، دارای حلالیت بسیار کم نسبت به سوخت و حلالیت بسیار زیاد نسبت به آب می باشد. به این ترتیب وقتی آب حل شده در اثر سرما از سوخت جدا می گردد افزودنی سوخت سریعا خود را به آب رسانده، در آن حل شده و با کاهش نقطه انجماد آب از یخ زدگی جلوگیری می نماید.

استفاده از این افزودنی ها به سوخت هایی مثل بنزین که نقطه جوش پایین و فشار بخار بالایی دارند، به اتومبیل در استارت خوردن راحت تر کمک نموده و موجب صرفه جویی در مصرف سوخت می شوند
 

amir ghasemiyan

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
صدها نوع مکمل سوخت موجود می باشد که انواع ادعاها راهم دارند! ولی ما در اینجا به آنهایی علاقه داریم که واقعاً می توانند قدرت را افزایش دهند. (پیش نهاد می کنم ابتدا مقاله شماره 9 - انواع سوخت را مطالعه کنید)

نوع اول: آن دسته که ادعا می کنند قدرت و گشتاور را افزایش داده و همواری, تزریق سوخت و مصرف را بهبود می بخشند! حتی تا 25 درصد! اما به شما نمی توانند بگویند یا نمی گویند چگونه! راست می گویند؟! کلکی در کار است؟!

نوع دوم: بهبود بخشنده ها اکتان (octane boosters). بعضی از آن ها واقعاً خوب عمل می کنند. می توانید انواع آن ها را امتحان کرده و نوع مناسب را پیدا کنید و یا از همان اول سوخت با اکتان بالا تهیه کنید.

نوع سوم: روان کننده های بالای سیلندر مانندRedex و غیره. در اتوموبیل های معمولی ممکن است بی ضرر باشد و لی در یک موتور مسابقه ای با استرس بالا که بر روی خط انفجار عمل می کنند به راحتی موتور را از بین می برند. چون با اضافه شدن روغن هایی که از بالا وارد می شود مرتباً اکتان سوخت درون سیلندر کاهش یافته و سوخت به حالت انفجاری نزدیک می شود.

نوع چهارم: متانول. اگر به مقدرا کم اضافه شود اکتان را بهبود می بخشد ولی مراقب باشید زیرا ممکن است کا مخلوط سوخت ضعیف گردد.

و در آخر مکمل های جانشین سرب. ممکن است کار کنند و شاید هم نکند! این گونه مکمل ها طراحی شده اند تا جای سرب را در اتوموبیل هایی که با بنزین بدون سرب مشکل دارند پر کنند. سرب و اکتان را با هم اشتباه نکنید. سرب مربوط به خواص روانکاری است و اکتان مربوط به خواص بهسوزی و انفجاری. البته سرب میزان اکتان را به مقدار بسیار کم افزایش می دهد.

یک مورد جالب!

در اکثر موارد اگر بنزین سرب دار معمولی را با بنزین سوپر بدون سرب مخلوط کنید سوختی حاصل می شود که میزان اکتان آن از هردو نوع سوخت ذکر شده بالاتر است! چون هر کدام مواد افزودنی خاص خود را دارند که در ترکیب با هم کار آمدتر هستند. (البته قضاوت در مورد بنزین های اراعه شده در ایران مشکل است چون استاندارد ثابتی نداشته و بنزین وارداتی با بنزین داخلی متفاوت بوده و حتی بنزین تولید پالایشگاه های داخلی نیز یکسان نیستند.)
 

amir ghasemiyan

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
عدد اکتان مخلوط معینی از بنزین را می‌توان با افزایش عوامل ضد کوبش یا اکتان افزاینده‌ها بالا برد. پیش از سال 1975 متداول‌ترین عامل ضد کوبش تترااتیل سرب ، C2H3) 4Pb) بود. افزایش 3g تترااتیل سرب در هر گالن عدد اکتان را 10 تا 15 درجه بالا می‌برد، و پیش از آنکه سازمان حفاظت محیط زیست (EPA) کاهش محتوای سرب بنزین را ضروری بداند، هم بنزین معمولی و هم بنزین سوپر در هر گالن به طور متوسط 3g تترااتیل سرب یا تتراامتیل سرب ، C2H3) 4Pb) ، داشت.

در آغاز سال 1975 ، اتومبیل‌های جدید مجبور به استفاده بنزین‌های عاری از سرب شدند تا مبدل کاتالیزوری آنها محفوظ بماند و مقدار سرب تولید شده در هوا نیز کاهش یابد. برنامه کاهش سرب در بنزین به این نتیجه انجامید که مقدار آن به 0.1g در هر گالن برسد، و هدف نهایی بنزینی کاملا عاری از سرب بود. با کم شدن مصرف تترااتیل سرب ، لازم بود اکتان افزاینده‌های دیگری به بنزین افزوده شود تا درجه اکتان آن بالا رود. این مواد اکتان افزاینده عبارتند از تولوئن ، 2- میتل- 2- پروپانل ، میتل – ترشیوبوتیل اتر (MTBE) متانول و اتانول، در سال 1984 متداول ترین اکتان افزاینده MTBE بود. که برای نخستین بار در فهرست 50 ماده شیمیایی عمده اضافه شد.


 

amir ghasemiyan

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
بهینه سازی سوخت بنزین
مخلوط‌های از بنزین شامل متانول و اتانول نیز به عنوان سوخت مصرف می‌شود. سازمان حفاظت محیط زیست و تمام کارخانه‌های اتومبیل سازی امریکا مصرف مخلوط‌های بنزین _اتانول تا 10% اتانول داشته باشد، پذیرفته‌اند. ولی متانول بیشتر مورد توجه است، زیرا به عنوان اکتان افزاینده چند مزیت دارد. متانول وقتی به طور مناسبی با بنزین مخلوط شده باشد، اقتصادی‌تر است، درجه اکتان بالاتری دارد، و صدور میزان ذرات ، هیدروکربن‌ها ، منو اکسید کربن و اکسید‌های نیتروژن را می‌کاهد. ولی بزرگترین عیب متانول به رطوبت مربوط می‌شود. مقدار کمی رطوبت مخلوط اتانول – بنزین را ناپایدار می‌کند، و خوردگی فلز موتور مسئله‌ای جدی می‌شود.
مسئله رطوبت اتانول با استفاده از الکل دیگری «اتانول ، پروپانول‌ها) به عنوان کمک حلال در مخلوط‌های متانول ، حل شد. سازمان حفاظت محیط زیست چند مخلوط متانولی را که با استاندارد‌های صدور مواد از وسایل نقلیه موتوری مطابقت داشت و بنزینی با اکتان بالا برد، تصویب کرد. غالب مخلوط‌های متانولی حدود 2.5% متانول ، 2.5% ترشیو – بوتیل الکل ، 95% بنزین و یک ماده بازدارنده خورندگی دارند.
 

amir ghasemiyan

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مروری بر مطالعات انجام شده بر روی mmt

معرفی: «متیل سیکلو پنتودینیل منگنز تری¬کربنیل (MMT)» یک افزودنی فلزی بر پایه منگنز است که برای بالا بردن عدد اکتان به بنزین اضافه می شود. «MMT» مقرون به صرفه ترین جایگزین تترااتیل سرب است. زیرا افزودن تنها چند قطره از آن (معادل 18 میلی گرم منگنز) می تواند عدد اکتان یک لیتر بنزین را دو تا سه شماره بالا ببرد. برای دستیابی به این مهم نیاز به افزودن حجم نسبتا زیادی (8 تا 10 درصد) از مواد آمیختنی مانند MTBE، است.

یکی از روش های بالابردن عدد اکتان بنزین استفاده از افزودنی¬های فلزی است که نمونه آشنای آن تترااتیل سرب است که به علت اثرات زیان آوری که برای محیط زیست داشت امروزه استفاده از آن در بسیاری از کشورها از جمله کشور ایران ممنوع شده است. امروزه پالایشگاه ها به دنبال افزودنی ¬های جایگزین مناسب برای بالا بردن عدد اکتان بنزین هستند. افزودنی های جایگزینی که تاکنون معرفی شده اند همگی از تترااتیل سرب گرانقیمت تر بوده اند و هر یک مشکلات خاص خودشان را داشته اند. مثلا MTBE به سهولت از بنزین جداشده و آبهای سطحی را آلوده می کند. ضمن اینکه حجم مصرف آن نیز بالا (بین 10 تا 15 درصد) است. یا اتانول دارای فراریت بالایی بوده و گران قیمت است، فروسین موجب ایجاد رسوب اکسید آهن در شمعک موتور می شود. حتی «MMT» نیز در مسافتهای زیاد (بیش از 30 هزار کیلومتر) رسوب قرمز رنگ اکسید منگنز بر روی کاتالیست اگزوز تشکیل می¬دهد. بنابراین برای انتخاب بهترین جایگزین باید فاکتور¬های مختلفی را لحاظ کرد. اول اینکه ماده جایگزین برای پالایشگاه چه هزینه ای دارد. دوم اینکه برای جامعه چه هزینه ای دارد. آلودگی هوا و آسیب به خودرو از هزینه هایی هستند که جامعه متحمل می شود.

در این نوشته گزیده¬ای از نتایج تحقیقات انجام شده بر روی «MMT» در سه بخش ارائه گردیده است: 1- خواص شیمیایی، 2- مزیت آن برای پالایشگاه ها، 3- هزینه آن برای جامعه

خواص شیمیایی «MMT»
«MMT» یک افزودنی چندکاره برای سوخت است که از سال 1950 برای بالا بردن عدد اکتان و بهبود احتراق در سوخت هایی همچون بنزین، گازوئیل، نفت کوره و سوخت توربین مورد استفاده قرار می- گرفت. «MMT» حاوی تقریبا 4/24 درصد منگنز بوده و در غلظتهای بین 5 تا 20 ppm معادل منگنز در بنزین بدون سرب مصرف می شود. منگنزی که از اگزوز خودرو بیرون می آید مخلوطی است از سولفات، فسفات و مقدار کمی اکسید منگنز.
«MMT» حلالیت کمی در آب دارد بطوریکه در دمای 25 درجه سانتی گراد تنها 029/0 ¬گرم از این ماده در یک لیتر آب حل می شود. «MMT» بر خلاف MTBE که به سهولت از بنزین جداشده و آبهای سطحی را آلوده می کند، تمایل کمی نسبت به آب دارد.
«MMT» نسبت به نور بسیار حساس بوده و با نیمه عمر بسیار کوتاه 2 دقیقه، در اثر مواجهه با نور تجزیه شده و به اکسیدمنگنز و کربنات منگنز تبدیل می شود. (Ter Haar et al., 1975).
در اثر استفاده از MMT در بنزین، انتشار مواد سمی و زیان- آوری همچون بنزن، فرمالدهید، استالدهید، NOx ها و گازهای گلخانه¬ای کمتر از اگزوز اتومبیل کاهش می¬یابد. (Lenane et al., 1994).

مزیت MMT برای پالایشگاه ها
افزودن تنها چند قطره MMT موجب بالا بردن عدد اکتان بنزین به میزان دو تا سه شماره می شود. برای دستیابی به این مهم نیاز به افزودن حجم نسبتا زیادی (8 تا 10 درصد) از مواد آمیختنی مانند MTBE، اتانول یا ترکیبات آروماتیک یا استفاده از فرایندهای سخت است.
استفاده از MMT موجب صرفه¬جویی در مصرف انرژی در پالایشگاه-ها می¬گردد و بازده تولید بنزین از یک بشکه نفت خام را افزایش می دهد. (Lynam et al., 1999).

هزینه MMT برای جامعه
بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی مهمترین منابع انتشار منگنز هوابرد به محیط صنایع ریخته¬گری¬، صنایع فراوری منگنز آهنی ، احتراق سوخت¬های فسیلی و خاک حاوی منگنز هستند (WHO,1999).
در مقاله¬ای پیش¬ بینی شده است که اگر به تمام بنزین موجود در آمریکا، MMT (در حداکثر میزان مجازش یعنی mgMn/gal 25/31) افزوده شود، غلظت منگنز هوابرد برحسب کل ذرات معلق حدود 10 تا 20 نانوگرم بر مترمکعب در مناطق شهری افزایش خواهد یافت. (Pfeifer et al. 1994)
غلظت منگنز در هوای نقاط مختلف جهان به طور متوسط نقاط دوردست 5/0 تا 15 نانوگرم بر مترمکعب، در شهرهای خلوت و روستا¬ها از کمتر از 10 تا 30 نانوگرم بر مترمکعب و در شهرهای بزرگ و شلوغ که دور از منابع ذکرشده هستند بین 10 تا 70 نانوگرم بر مترمکعب می باشد که در این میانگین ¬گیری نقاطی که نزدیک منابع اصلی مانند کارخانه های ریخته¬گری هستند لحاظ نشده است. در این نقاط غلظت منگنز در هوا به هزاران میلی گرم بر متر مکعب می¬رسد که با افزایش فاصله از منبع به سرعت کاهش می یابد. (Stokes et al., 1988).
در پژوهشی، میزان مواجهه دو قشر از جامعه (یکی رانندگان-تاکسی که مرتب در معرض آلودگی هوای مرتبط با ترافیک خیابان هستند و یکی کارمندان ادارات که کمتر با این آلودگی¬ها سر و کار دارند) با آلودگی منگنز در شهر تورنتو برای مدت یک هفته اندازه¬گیری و مقایسه شد. این مطالعه نشان داد که متوسط مواجهه 24 ساعته رانندگان تاکسی با منگنز 35 نانوگرم منگنز بر مترمکعب برحسب کل ذرات معلق و این عدد در مورد کارمندان ادارات 13 بوده است. (Riveros-Rosas et al., 1997).
در مطالعات بعدی میزان مواجهه این افراد با منگنز برحسب بخش قابل ¬تنفس اندازه¬گیری شد. زیرا بیشتر منگنز انتشار -یافته در اثر احتراق MMT مرتبط با بخش قابل تنفس منگنز است.
میزان مواجهه منگنز برای رانندگان تاکسی 15 و برای کارمندان ادارات 10 نانوگرم بر مترمکعب برحسب منگنز قابل-تنفس اندازه گیری شد. (Zayed et al., 1994).
از آنجا که مقدار کمی (ppm 5 تا 20) منگنز معمولاً در بنزین استفاده می شود و از آنجا که تنها 15 درصد منگنز سوخته شده در موتور از اگزوز بیرون می آید، خاک کنار جاده در اثر منگنز موجود در MMT آلوده نمی¬شود.
 

amir ghasemiyan

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مروري بر ويژگي هاي متيل ترشري بوتيل اتر (MTBE) به عنوان ماده افزايش دهنده عدد اكتان در بنزين موتور
 

پیوست ها

  • ICICE03_029_916834_81038.rar
    1.1 مگایابت · بازدیدها: 9

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آقا امیر دستت درد نکنه

خیلی تشکر جات فراوان به اضافه چند تای دیگه

دو فایل اتچ شده از تاپیکهای دیگه اطلاعاتی درباره افزودن عدد اکتان بنزین:

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=100190&d=1338486694

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=100206&d=1338502310


اطلاعاتی در مورد بنزین از ویکی پدیا دانشنامه آزاد:

http://fa.wikipedia.org/wiki/بنزین


اینم دو تا نظر از تاپیکهای دیگه برای جامعتر شدن این تاپیک:

مواد زیادی هستند که جهت افزایش عدد اکتان استفاده میشن
مثلا MTBe یا متانول حتی تولوئن هم اضافه میکنن

امیر جان شما به قول حامد جان ...!! :D
شما بنزین رو بساز، 13% حجم بنزینی که داری رو متيل ترشيو بوتيل اتر اضافه کن!
یعنی
معادل 2 تا ‌2.5 درصد اكسيژن موجود در بنزين.
عدد اکتانش افزایش میابه!!
اگر از این مقدار بیشتر مخلوط کنی، منفجر میشه.

اطلاعات دیگری از سایتهای تبلیغاتی:

افزایش اکتان بنزین گانک octan booster gunk
افزایش اکتان بنزین ایران از 2 تا 8 واحد ،
کاهش 10 الی 15 درصدی مصرف بنزین ،
افزایش 5 الی 10 درصدی قدرت موتور و
افزایش چشمگیر شتاب خودرو می‌ شود ...
همچنین باعث کاهش استهلاک موتور و کاهش آلودگی روغن موتور ، بهبود کارکرد و حذف پدیده ناک کردن موتور و صدای سوپاپها می‌ شود /...
موتور اکثر خودروهای بنزین سوز مدل دهه اخیر بر مبنای مصرف بنزین با اکتان 92 به بالا طراحی شده و در صورت استفاده از بنزین با عدد اکتان پایینتر ، راندمان موتور خودرو دچار افت چشمگیری می شود و حال آنکه عدد اکتان بنزین معمولی در ایران معادل 76 و بنزین سوپر در ایران حدود 86 می باشد.
(عدد اکتان بنزین معمولی در اروپا 95 و بنزین سوپر 98 است)

اكتان بنزين WURTH
قيمت: 58,000 ريال
افزايش دهنده سرعت و قدرت ,
پايين اورنده مصرف سوخت ,
بالا برنده اكتان بنزين تا 5 پوينت واقعي ,
از بين بردن محيط اسيدي بنزين و از خوردگي سوپاپ ها وپيستون جلوگيري ميكند . م
حصول كشور آلمان
طريقه مصرف : در 60 ليتر بنزين يك قوطي 300 ميليگرمي را داخل باك اضافه ميكنيم
مثال براي خودرو پرايد هر باك پر 150 ميليگرم .





قرص مکمل سوخت استن ( STAANN ) قیمت: 18,000 تومان
نام محصول: قرص مکمل سوخت استن ( STAANN )
کاربرد: کاهش مصرف سوخت 100%
قیمت: 18,000 تومان
( STAANN ) با صرفه ترین و موثر ترین قرص کاهش سوخت که در دسترس بازار جهانی می باشد . قرص مکمل سوخت استن ( STAANN ) از مواد شیمیایی خالص و موثر بصورت فشرده در یک قرص تهیه گردیده که بسیار قویتر و با صرفه تر از نمونه های مشابه آن می باشد . این قرص مکمل کاملا بی خطر بوده و به راحتی و مستقیما قبل از سوخت گیری در داخل مخزن بنزین قرار داده می شود و بلافاصله در بنزین حل می شود . عملکرد قرص استن ( STAANN ) به چند طریق باعث بهبود در چگونگی سوخت و قدرت موتور می گردد : 1 - با افزایش میزان احتراق باعث افزایش فشار در پیستون ها می گردد که در این صورت موتور قدرت بیشتری می گیرد و باعث افزایش شتاب خودرو می شود . 2 - باعث سوختن کامل و جلوگیری از خود سوزی سوخت و کاهش گازهای آلاینده می گردد . 3 - از گرم شدن موتور خودرو جلوگیری نموده و باعث سوختن رسوبات کربنی میگردد که این مهم سبب میشود موتور خودرو در طول رانندگی در امان باشد . 4 - اکتان بنزین را بالا برده و در نتیجه باعث عملکرد ایده آل سوخت در ممزایای قرص مکمل سوخت استن STAANN 1 - کاهش مصرف سوخت 2 - افزایش توان و قدرت موتور 3 - افزایش کیفیت سوخت 4 - کاهش دهنده صدای ناهنجار موتور خودرو 5 - افزایش طول عمر موتور خودرو 6 - افزایش طول عمر شمع ها 7 - کاهش گازهای آلاینده این قرص در ورق های 10 تایی عرضه میشود ارسال رایگان
این قرص در ورق های 10 تایی عرضه میشود طریقه مصرف قرص 5/0 گرمی استن ( STAANN ) قبل هر بار سوخت گیری یک عدد از آن را در داخل باک خودرو قرار دهید


قرص اکتان داینوتب


شرکت بازرگانی بین المللی باروک پس از قریب به 4 سال مطالعه و بررسی به عنوان نماینده انحصاری کمپانی CHEMPLEX قرص مکمل سوخت با نام تجاری داینو- تب را جهت افزایش کارایی موتور, کاهش مصرف سوخت و کاهش گازهای آلاینده خروجی خودرو ها. قرص سوخت(داینو-تب) ترکیبی منحصر بفرد از نیرو دانه های کاتالیزور اشتعال زای کلاس3 است که به صورت قرص فشرده در آمده, 100% فعال است و هنگام افزوده شدن به بنزین یا گازوئیل قابلیت انحلال بسیار بالایی دارد. با بهینه کردن سوختهای هیدروکربنی موجب تولید انرژی بیشتری از احتراق گشته و میزان آلایندگی و رسوبات محفظه احتراق را به حداقل می رساند. در حقیقت استفاده از داینو تب موجب کاهش هزینه ها و حداکثر استفاده از سوخت تهیه شده می گردد
همچنین آزمایشهای انجام شده در پژوهشگاه صنعت نفت ایران حاکی از افزایش اکتان بنزین معمولی از 74 به 89 می باشد. (نتایج آزمایشات داخلی و خارجی موجود می باشد.) در توضیح عملکرد داینو - تب می توان گفت: 1.درصد احتراق سوخت را بالا می برد در نتیجه فشار پیستون ها بالا تر رفته و توان خودرو افزایش می یابد. 2.احتراق نزدیک به کامل موجب کاهش مصرف و گازهای آلاینده خروجی می گردد. 3.به علت از بین رفتن رسوبات کربنی, حرارت داخل موتور کاسته شده و عمر مفید موتور افزایش می یابد. 4.با تثبیت سوخت موجب افزایش تاریخ مصرف آن گشته و پیش سوزی را از بین می برد
در صورت خرید عمده قیمت محصول شامل تخفیف میباشد ( برای خرید عمده بعد از ثبت محصول و دریافت شماره تلفن با من تماس حاصل نمائید ) طریقه مصرف: 1 عدد قرص قبل از زدن بنزین داخل باک خودرو بیندازید . هر قرص برای 60 لیتر کافی است مثال :‌ برای پراید هر دو باک پر یک1 قرص برای 206 هر 1 باک نیم یک قرص ** این قرص به صورت بسته ای به فروش میرسد (هر بسته دارای 6 عدد قرص میباشد) ** ** این قرص هیچ گونه عوارضی برای خودرو ندارد ** ** این قرص با توجه به قیمت بنزین و کارائی بالا در کم کردن مصرف سوخت بسیار با صرفه میباشد **

برخی از امکانات و قابلیتها:
# ساخت کشور آمریکا
# افزایش کیفیت سوخت موجب بهبود کارایی موتور می گردد.
# افزایش دهنده اکتان سوپر
# تا25% کاهش مصرف سوخت
# تا 15% افزایش توان
# تا 53% کاهش گازهای آلاینده خروجی
# ارسال با پست به تمامی نقاط ایران
# این قرص به صورت بسته ای به فروش میرسد (هر بسته دارای 6 عدد قرص میباشد)


طریقه عملکرد داینو- تب:
داینو- تب کیفیت سوخت را افزایش می دهد. این قرصها کاتالیزورهای احتراق هستند که باعث افزایش راندمان احتراق و بهینه سوزی و کاهش مصرف سوخت, افزایش توان و کاهش گازهای آلاینده خروجی می شوند. این مکمل کاملاً بی خطر است, به راحتی در داخل باک قرار گرفته و به طور کامل در سوختهای بنزینی و گازوئیلی حل شده و عمل می کند.نحوه عملکرد:
- داینو- تب به طرق مختلف باعث بهینه سوزی سوخت و بهبود عملکرد خودرو می شود.
با افزایش میزان احتراق باعث افزایش فشار سر پیستونها می شود, بنابراین توان بالاتری را ایجاد می کند و با افزایش اکتان بنزین موجب بهینه سوزی سوخت گشته, که این مهم باعث جلوگیری از خود سوزی، کاهش مصرف سوخت و کاهش گازهای آلاینده می گردد.
- درجه حرارت را پایین می آورد که در آن صورت رسوبات کربن می سوزد و در نتیجه موتور خودرو از افت توان به هنگام رانندگی عادی درامان می ماند.
مزیتهای استفاده از داینو-تب:
کاهش مصرف سوخت تا حداقل 12%
افزایش توان موتور 3/5 % بعد از استفاده از داینو تب
افزایش شتاب خودرو
افزایش کیفیت سوخت
جلوگیری از خود سوزی سوخت
جایگزین مناسب سرب
کاهش رسوبات کربنی تا 85%
کاهش گازهای آلاینده خروجی 53%
افزایش طول عمر شمع ها
افزایش طول عمر موتور خودرو
نحوه استفاده از داینو- تب:
داینو- تب را قبل از سوخت گیری در باک بنزین خود بیاندازید. یک قرص ۱ گرمی داینو- تب برای بهینه سازی ۶٠ لیتر بنزین می باشد.
قرص اکتان داینوتب
مدت زمان لازم جهت تاثیر گذاری:
داینو- تب بین ۱۵ تا ۳٠ دقیقه بعد از اضافه شدن به سوخت بصورت کامل حل می شود, که این مهم بستگی به درجه حرارت, کیفیت سوخت, حرکت ماشین و سایر شرایط دارد. در تستهای ثابتی که بر روی این کالا انجام شده در شرایطی که ماشین هیچ حرکتی نداشته (با استفاده از بنزین ایالت متحده), این قرص بعد از ۳٠ دقیقه بطور کامل حل شده است.



مزیتهای استفاده از داینو-تب:
کاهش مصرف سوخت
افزایش توان
افزایش کیفیت سوخت
جلوگیری از خود سوزی سوخت
جایگزین مناسب سرب
کاهش رسوبات کربنی
افزایش طول عمر شمعها
کاهش گازهای آلاینده خروجی
افزایش طول عمر موتور خودرو
نحوه استفاده از داینو- تب:
داینو- تب را قبل از سوخت گیری در باک بنزین خود بیاندازید. یک قرص ۱ گرمی داینو- تب برای بهینه سازی ۶٠ لیتر بنزین می باشد.
مدت زمان لازم جهت تاثیر گذاری:
داینو- تب بین ۱۵ تا ۳٠ دقیقه بعد از اضافه شدن به سوخت بصورت کامل حل می شود, که این مهم بستگی به درجه حرارت, کیفیت سوخت, حرکت ماشین و سایر شرایط دارد. در تستهای ثابتی که بر روی این کالا انجام شده در شرایطی که ماشین هیچ حرکتی نداشته (با استفاده از بنزین ایالت متحده), این قرص بعد از ۳٠ دقیقه بطور کامل حل شده است.
***توجه :‌
موتور اکثر خودروهای بنزین سوز مدل دهه اخیر بر مبنای مصرف بنزین با اکتان 92 به بالا طراحی شده و در صورت استفاده از بنزین با عدد اکتان پایینتر ، راندمان موتور خودرو دچار افت چشمگیری می شود و حال آنکه عدد اکتان بنزین معمولی در ایران معادل 76 و بنزین سوپر در ایران حدود 86 می باشد.
(عدد اکتان بنزین معمولی در اروپا 95 و بنزین سوپر 98 است)
توجه : مبلغ فوق کل وجه پرداختی شما به مامور پست میباشد
برخی از امکانات و قابلیتها:
# خرید عمده شامل تخفیف میباشد
# این قرص به صورت بسته ای به فروش میرسد (هر بسته دارای 6 عدد قرص میباشد)
# ارسال با پست به تمامی شهرهای ایران
# پرداخت وجه به مامور پست - تحویل 1 الی 5 روز کاری
# جهت ارسال محصول نوشتن کد پستی یا تلفن ثابت الزامی میباشد
# مثال : تهران - خیابان شریعتی - خیابان قهرمان - پلاک 20 کد پستی : 2234509857
# محصول کشور آمریکا
# توجه : مبلغ فوق کل وجه پرداختی شما به مامور پست میباشد
# سایت اصلی شرکت داینو تب جهت کسب اطلاعات بیشتر www.dynotab.com
# دارای تائیدیه افزایش اکتان از موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران
# مورد تائید سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا ( EPA )
# دارای گواهینامه تست از شرکت جنرال موتورز
# مورد تائید شرکت m.e.m خودرو ( آپشن ایساکو )
# 100 درصد بدون رسوب
# این پکیج دارای گارانتی بوده و تمامی امکانات اعلام شده موجودو قابل استفاده میباشد



افزودنی برای افزایش میزان اکتان بنزین:
افزایش میزان اکتان بنزین تا 5 الی 6 واحد
بهبود احتراق سوخت
افزایش قدرت موتور و شتاب (سرعت)
بهبود دهنده اکتان بنزین 100 JET :
افزایش میزان اکتان بنزین تا 5 الی 6 واحد
رفع (زدودن) اثر منفی کیفیت پایین سوخت
حذف انفجار و ریسک جرقه های سطحی در محفظه ی احتراق
کاهش ریسک انفجار
حذف اثرات منفی ناشی از استارت در زمان سرد و کارکرد درجای موتور
v کاهش مصرف سوخت (در صورتی که بنزین دارای مواد افزودنی اکتان نباشد)
اجزا: پارامترهای احتراق و اشتعال،مواد افزودنی پاک کننده و معلق نگهدارنده ی ذرات شرکت شیمیائی BASF و هیدروکربن های چربی دار.
طریقه ی استفاده: قبل از سوخت گیری افزودنی را به باک بنزین اضافه نمایید.
میزان مصرف :250 میلی لیتر از افزودنی به ازای 40 تا 60 لیتر سوخت.
یادآوری :
برای حصول نتایج بهتر ، با هر بار سوخت گیری مورد استفاده قرار دهید.
بهبود دهنده ی اکتان بنزین 100 JET می تواند برای تمام انواع موتورهای گازوئیلی دو زمانه و چهار زمانه مورد استفاده قرار گیرد.

 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
قیمت روزانه بنزین در آمریکا با جزئیات هزینه های تولید:

http://energyalmanac.ca.gov/gasoline/margins/index.php

تبدیل مقیاس لیتر به گالن برای محاسبه قیمت بنزین بر حسب لیتر

http://www.convertunits.com/from/gallon/to/litre

محاسبه قیمت دلار به روز و لحظه ای جهت بر آورد قیمت بنزین به لیتر به ریال در آمریکا:

http://www.mazanex.com

مقایسه قیمتهای بنزین در کشورهای مختلف جهان:

http://money.cnn.com/pf/features/lists/global_gasprices/
 
آخرین ویرایش:

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مکمل‌های بنزین؛ مفید یا مضر؟

محیط زیست - مکمل‌های بنزین در همه جایگاه‌های سوخت عرضه می‌شود اما در مورد بی‌فایده بودن و حتی مضر بودن آن حرف‌و حدیث‌هایی وجود دارد.

علیرضا نورایی: چند روز قبل، معاون اداره کل نظارت بر اجرای استاندارد اعلام کرد که مکمل‌های بنزین، که به انواع شکل‌های محلول‌ و قرص در جایگاه های عرضه فرآورده‌های نفتی به فروش می‌رسند، غیر‌استاندارد هستند و به موتور خودروها خسارت وارد می‌کنند. وی اضافه کرد که استاندارد ملی مکمل‌های بنزین به منظور کنترل کیفیت جامع آنها، در دست بررسی است و تاکنون پروانه کاربرد علامت استاندارد برای هیچ‌کدام از مکمل‌های بنزین صادر نشده است.

پیش‌تر هم مدیرکل استاندارد استان تهران از آزمایش چند نمونه از این مکمل‌ها در آزمایشگاه‌های استاندارد و پژوهشگاه نفت خبر داد و گفت که نتیجه آزمایش‌ها حاکی از بی تاثیر بودن آنها بر بنزین بوده و از مردم درخواست کرد که از خرید مکمل‌های سوخت خودداری کنند.

شرکت ایران‌خودرو هم در اطلاعیه‌ای به مشتریان محصولاتش اعلام کرده بود که اضافه کردن هیچ‌یک از انواع مکمل بنزین، شوینده انژکتور، روغن بنزین و تقویت کننده اکتان بنزین در هیچ‌کدام از محصولات تولیدی این شرکت مجاز نیست. این شرکت حتی اخطار کرده است که مصرف این مواد علاوه بر الغای گارانتی شرکت، می‌تواند به غیر ایمن شدن خودرو، به ویژه اجزای سیستم سوخت رسانی منجر شود، چنان‌ که تاکنون مواردی از بروز ایرادات موتوری وسیستم سوخت‌رسانی در اثر استفاده از مکمل‌ها مشاهده شده است.

در میان این اعلامیه‌ها و اخطاریه‌ها این سوال مطرح می‌شود که مگر مکمل‌های سوخت چه گونه ترکیباتی هستند و چه ویژگی‌هایی دارند که رانندگان را به مصرفشان ترغیب می‌کنند؟ و چرا در ایران با این محصولات اینگونه برخورد می‌شود؟

شرکت‌های تولید کننده مدعی‌اند که این مواد در حالی که روان‌کنندگی و بازدهی سوخت را بالا می‌برد و آلودگی‌های ناشی از سوخت را کاهش ‌می‌دهد. سازندگان این محصولات، مزایای اصلی مکمل‌های سوخت را چنین برمی‌شمارند:
• افزایش بهره‌وری در احتراق و کاهش مصرف سوخت، و در نتیجه صرفه‌جویی پولی
• افزایش روان‌کنندگی سوخت
• جلوگیری از یخ زدن سوخت در دماهای پایین
• بهبود ساختار سوخت‌رسانی و درنتیجه افزایش نیرو و کاهش انتشار آلودگی

آنها در کنار این مزایا، فواید دیگری را هم برای محصولاتشان قائل هستند، مثل افزایش عمر موتور، افزایش پایداری سوخت، جدا شدن رسوبات و مواد زائد، و روان‌کاری اجزای متحرک در سیستم سوخت‌رسانی و موتور. اما آیا موارد کاربرد مکمل‌های سوخت به اتومبیل‌ها محدود می شود؟ باید در جواب گفت که هر وسیله مصرف کننده سوخت‌های مشتق از نفت می‌تواند از مکمل مخصوص خود استفاده کند.‌ از سیستم‌های تک سیلندر تا موتور‌های چند سیلندر صنعتی که مخصوص کار‌های سنگین هستند، و از موتور خودرو‌های سواری تا موتور زیردریایی‌ها می‌توانند مصرف‌کننده این مواد باشند.

ولی آیا آن گونه که تبلیغ می‌شود، مکمل‌های سوخت می‌توانند تعداد کیلومتری را که با یک باک بنزین می‌توان پیمود، افزایش دهند؟ آیا آنها واقعا سازگار با محیط زیستند و آسیبی به آن وارد نمی‌کنند؟

خیلی از راننده ها هستند که از مصرف مکمل‌ها راضی‌اند و از سوی دیگر عده زیادی هم به کلاه‌برداری بودن عرضه این محصولات و مضر بودن آنها برای محیط ‌زیست تاکید دارند. در حقیقت هر دو طرف درست می گویند!

مکمل‌ها کیلومتر پیموده شده را به ازای هر لیتر بنزین ارتقا می‌دهند و به فرایند احتراق شتاب می‌دهند، که این کارکرد سبب سرعت بیشتر و عملکرد نرم‌تر اتومبیل می‌شود. با این وجود با مصرف مکمل‌ها، نظیر هر سوخت دیگری، انتشار آلودگی به محیط همچنان باقی است و شرکت‌های تولید کننده در مورد سازگاری با طبیعت مثل دیگر ویژگی‌های محصولاتشان اغراق می‌کنند. مثلا ادعا می‌کنند که محصولشان در کاهش هیدروکربن و مونوکسیدکربن دود خروجی بسیار موثر است، کوبش‌های موتور را کم می کند، پایداری سوخت را افزایش می‌دهد، مسافت پیموده شده را 8 تا 12 درصد به ازای هر لیتر بنزین ارتقا می‌دهد.

در سوی دیگر دعوا، ادعا می‌شود که مکمل‌ها گمراه کننده و برای طبیعت مضر است. در حقیقت اثر استفاده از این مواد در کاهش هیدروکربن و مونوکسیدکربن خروجی از اگزوز طی آزمایش‌ها ثابت شده است ولی اگر آنها در خارج از باک مثلا روی زمین ریخته شوند برای محیط‌زیست و سلامتی انسان، خصوصا اطفال و زنان باردار، خطرساز خواهند بود.

شاید بتوان مکمل‌ها را به انواع عمده مکمل‌های بنزین بدون سرب ، افزایش دهنده عدد اکتان، شوینده انژکتور یا کاربراتور، و دسته‌ای که هر دو کاربرد افزایش اکتان و تمیزکنندگی سیستم سوخت‌رسان را یک جا دارند، دسته بندی کرد.

برخی متخصصین معتقند که به غیر از مکمل‌های بنزین بدون سرب، که ویژه خودروهای قدیمی هستند، و مکمل‌های اکتان بالا برای خودروهای جدید بقیه انواع مکمل یا بی‌فایده و نوعی سوء استفاده از مشتری هستند و یا اگر کارکردی هم داشته باشند از نظر اقتصادی و فنی سودی در پی ندارند.

ولی چرا عدد اکتان و افزایش آن مهم است؟ عدد اکتان یک درجه‌بندی برای سنجش مقاومت سوخت در برابر پیش‌سوزی است. اگر به ایزواکتان عدد 100 و به نرمال‌هپتان عدد صفر داده شود، عدد اکتان بنزین عبارت است از درصد ایزواکتان در نرمال هپتان، که خاصیت ضد کوبشی آن برابر بنزین آزمایش شده در شرایط استاندارد باشد.

به زبان ساده، هر چه عدد اکتان یک سوخت بیشتر باشد آن سوخت در مقابل پدیده احتراق مخرب مقاوم‌تر خواهد بود. در خودروهای قدیمی هنگامی که سوخت مصرفی، اکتانی کمتر از مقدار لازم داشته باشد، هنگام شتاب‌گیری یک صدای تقه یا کوبش شنیده می‌شود که این کوبش‌ها شدیدا به موتور خودرو آسیب می‌رساند. وقتی اتومبیل به مناطق کم ارتفاع نظیر سواحل دریا می‌رود، این صدا افزایش ‌می‌یابد که دلیل آن تاثیر ارتفاع بر کاهش اکتان سوخت است.

امروزه خودروسازان با نصب حسگر ضربه در سیستم سوخت‌رسانی خودرو مشکل ضربه و کوبش را با ریتارد کردن زمان جرقه‌زنی توسط سیستم کامپیوتری خودرو حل کرده‌اند. بنابر این ارتقای عدد اکتان می‌تواند مفید و حتی لازم باشد. چه آن که بر اساس استاندارد اتحادیه اروپا از سال 2004 عدد اکتان بنزین نباید کمتر از 95 باشد و از این پس نیز استاندارد ملی ایران در رابطه با بنزین مطابق استاندارد اروپا خواهد شد. در حال حاضر در کشورمان، عدد اکتان بنزین معمولی 87 و بنزین سوپر 95 است که وزارت نفت با توجه به استاندارد جدید طی چند ماه آینده موظف به اعمال استاندارد جدید خواهد بود.

ولی در مورد شوینده کاربراتور یا شوینده انژکتور متخصصان عقیده دارند که آنها کاملا تجاری و غیر‌ضروری هستند. قسمتی از کاربراتور که ممکن است کثیف شده و احتیاج به شستشو داشته باشند، مجرای ورودی هوا است. گاهی بخارات ناشی از کارتل باعث کثیف شدن این مجرا می‌شود. در صورت وجود این کثیفی، شوینده کاربراتور که در بنزین حل شده، اصولا به قسمت‌های ورودی هوا نمیرسد که قادر به تمیز کردن آن باشد.

اگر هم شستن ژیگلور، هدف استفاده از شوینده کاربراتور باشد ، ژیگلورهای کاربراتور بوسیله خود بنزین هم شسته و تمیز می‌شوند، آن چنان که در بعضی موارد حتی خورده می‌شوند. چنان که گاهی گفته می‌شود که کاربراتور ژیگلور گشاد کرده و باید ژیگلور آن تعویض شود. در حالی که بنزین طی مرور زمان ژیگلور فلزی را می‌خورد و گشاد می‌کند‌، چه احتیاجی به ماده جرم‌گیر و تمیز‌کننده وجود دارد؟

در مورد تمیز کننده انژکتور هم ایراد مشابهی وارد است. انژکتورها سوزن‌هایی هستند که روی یک سیت فلزی با کمک نیروی فنر نشسته و یک مغزی مغناطیسی آنها را بلند می‌کند. *****‌ها تقریبا تمام ناخالصی‌های سوخت را جذب می‌کنند و حتی زمانی که کهنه و مستهلک می‌شوند، ناخالصی‌های خیلی کوچک‌تر را هم نسبت به زمان نو بودن جذب می‌کنند. بنابر این چیزی به اسم ذرات معلق در این سیستم‌ها وجود ندارد.

اگر منظور از تمیز کردن، اریفیس مرکزی انژکتور هم باشد، کاملا بی‌معنا است. چرا که جرم گرفتن این قسمت غیرممکن است. به علاوه، فشار بنزین به اندازه‌ای در سیستم‌های انژکتوری بالا است که مواد معلق روی بدنه داخلی انژکتور رسوب نخواهد کرد.

حتی اگر فرض کنیم که ذرات معلقی در سیستم وجود دارد، یا آن قدر ریز هستند که از سوراخ انژکتورها رد میشوند و فقط موقع نشستن سوزن روی سیت، موجب خوردگی سریع آن دو می‌شوند، و یا آن قدر درشت هستند که درون مجرای انژکتور گیر کرده و راه عبور سوخت را به کلی مسدود می‌کنند. در این شرایط مکمل یا حلال هم نمی‌تواند به حل شدن یا خروج آنها از انژکتور کمک کند. در واقع مکمل‌هایی از این دست پاک کننده یا حلال نیستند، بلکه بیشتر به صورت روانکار و کاهش دهنده اصطکاک سیستم هستند که با تشکیل لایه‌ای از ماده روانکار یا محافظ برروی سطوح سیستم سوخت‌رسانی تا حد بسیار جزئی فرسایش سیت و سوزن انژکتور، و تا حدی خوردگی زغال‌های پمپ انژکتور را کاهش می‌دهند.

با همه این اوصاف شاید به این نتیجه برسید که در عمل استفاده از چنین مکمل‌هایی، فقط آتش زدن پول است! چرا که عمر سیستم سوخت‌رسانی به اندازه عمر مفید خودرو است و این مکمل‌ها ممکن است فقط 5 تا 10درصد به عمر سیستم اضافه کند. در حالیکه هزینه‌ای که برای خرید این مکمل‌ها در طول 4 یا 5 سال از جیب مشتریان می‌رود، از قیمت تعمیر کامل سیستم سوخت رسانی فراتر خواهد بود.


منبع:
http://www.khabaronline.ir/detail/3410/
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دستيابي محققان ايراني به فرمولاسيون بنزين با تركيبات اكسيژن دار

پژوهشگران پژوهشكده شيمي و پتروشيمي پژوهشگاه صنعت نفت با تهيه فرمولاسيون نانو امولسيون بنزين با تركيبات اكسيژن دار به نتايج مطلوبي دست يافتند كه مي‌تواند به توليد بنزين با آلايندگي كمتر بينجامد.
به گزارش روز چهارشنبه ايرنا از روابط عمومي پژوهشگاه صنعت نفت ، فرمولاسيون بنزين با تركيبات اكسيژن دار(آب، متانول، اتانول) با نفوذآب در بنزين با قطر ذرات بسيار ريز با اندازه‌اي كمتر از ‪ ۵۰‬نانو متر تا دماي ‪ -۲۰‬سانتي گراد داراي پايداري و شفافيت كامل است.
امروزه در پي آلودگي‌هاي زيست محيطي ناشي از سوخت‌هاي فسيلي، موثرترين روش بهينه‌سازي در احتراق كاهش انتشار گاز ‪ CO2‬حاصل از سوخت است كه باعث بازتاب گرماي منتشره از زمين و عامل اساسي در پديده گازهاي گلخانه‌اي و گرم شدن كره زمين شود.
از ديگر مواد آلاينده سوخت‌هاي هيدروكربني اكسيدهاي ازت، منو اكسيد كربن، هيدروكربن‌ها و ذرات معلق است كه عامل تاثيرگذاري بر تعادل لايه ازون محسوب مي‌شود.
از اين رو جهت بهبود و تاثير كارآمد بر احتراق و كاهش آلاينده‌ها استفاده از سوخت‌هاي خاص كه از مخلوط يك فاز آبي و آلي مانند آب در سوخت به صورت يك نانو امولسيون تشكيل مي‌شود علاوه بر پائين آوردن دماي احتراق و بهسوزي در موتور، تاثير به سزايي در كاهش آلاينده‌ها نيز دارد.
با انجام تست‌هاي كاربردي مختلف ميزان كاهش آلايندگي ناشي از سوخت فرموله شده در مقايسه با سوخت پايه به شرح زير است:
‪-۱‬فرمولاسيون نانو امولسيون بنزين پايه با متانول تجارتي آبدار (‪ (%۸‬با درصد پائيني از يك ماده فعال سطحي باعث افزايش ‪ ۶‬واحد از اكتان بنزين پايه و كاهش هيدروكربنهاي نسوخته به ميزان ‪ ، %۸‬منو اكسيد كربن ‪ ، %۳۶‬و اكسيدهاي نيتروژن ‪ %۱۴/۳‬گرديد.
‪-۲‬فرمولاسيون نانو امولسيون بنزين پايه با اتانول تجارتي آبدار (‪ (%۷‬با درصد بسيار پائيني از ماده فعالي سطحي باعث افزايش ‪ ۶‬درصد واحد اكتان بنزين پايه و از طرف ديگر باعث كاهش هيدروكربنهاي نسوخته به ميزان ‪۱۲%،/۳‬ منو اكسيد كربن ‪ ، %۴۶/۲‬و اكسيدهاي نيتروژن ‪ %۳۵/۷‬گرديد.
مراحل افزايش مقياس و تجاري‌سازي در مقياس صنعتي و انجام تست‌هاي ميداني بلند مدت در دستور كار قرار دارد كه با توجه به هزينه بالاي انجام اين تست ها، حمايت‌هاي لازم براي ادامه اين طرح از سوي شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ضروري است.


http://www.hamsu.ir/portal/Home/Sho...cae21&ID=d8e8069a-d526-4edf-9bf2-dc1ba769b254
 
آخرین ویرایش:

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
امكان صادرات روزانه 10 میلیون لیتر نفتا

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش از امكان صادرات روزانه 10 میلیون لیتر نفتا از سال 91 و با اجرای تمام طرح‌های بنزین‌سازی در كشور خبر داد.
عليرضا ضيغمي افزود: با اتمام پروژه هاي بنزين سازي پالايشگاه هاي كشور تا پايان سال آينده، توان توليد بنزين كشور به روزانه 70 ميليون ليتر افزايش خواهد يافت كه علاوه بر صادرات بنزين موتور، امكان صادرات روزانه 10 ميليون ليتر نفتا نيز وجود خواهد داشت.معاون وزير نفت با تاكيد بر اتمام تمام طرح هاي بنزين سازي تا پايان سال 91 تاكيد كرد: نفتا فرآورده اي با ارزش و سوخت پايه توليد بنزين است كه با فعل و انفعالاتي ساده به بنزين موتور تبديل مي شود كه افزون بر صادرات اين فرآورده، بنزين توليدي مازاد كشور نيز صادر خواهد شد.وي تاكيد كرد: صادرات بنزين در سال 90 با توجه به نياز داخلي محدود بود، اما با اجراي پروژه هاي بزرگ بنزين سازي در كشور و بهره برداري از اين مجتمع ها، صادرات نفتا و بنزين از سال آينده بيشتر خواهد شد.ضيغمي افزود: در سال 90 حدود يك ميليون تن نفتاي سبك و سنگين از كشور صادر شد كه اين رقم نسبت به سال گذشته 5/2 برابر بود، همچنين صادرات نفت گاز نيز در سال جاري چهار برابر نسبت به سال قبل افزايش يافت.به گزارش شانا، بر اساس برنامه ريزي هاي صنعت نفت، به منظور خودكفايي در توليد بنزين، هم اكنون توليد و مصرف بنزين در كشور تقريبا متعادل شده و با اجراي بخشي از طرح هاي توسعه اي در پالايشگاه هاي كشور، توليد روزانه بنزين از حدود 43 ميليون ليتر به مرز 58 ميليون ليتر رسيده است كه با اجراي بخشي از طرح هاي توسعه اي تا پايان سال 90 به 70 ميليون ليتر و با اجراي كامل تمام طرح هاي توسعه اي در كشور به مرز 80 ميليون ليتر خواهد رسيد.توليد بنزين كشور هم اكنون روزانه حدود 55 ميليون ليتر و مصرف آن حدود 60 ميليون ليتر است كه با امتزاج بنزين توليد داخل با بنزين اكتان بالا، توليد و مصرف برابر شده است.

http://www.daneshenaft.ir/cvid/252/...-روزانه-10-میلیون-لیتر-نفتا-از-سال-آینده.aspx
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نفتا



نام ماده:
نفتاي طبيعي(Natural Naphta)
نام تجاری:
نفتا(Naphtha)
سایر اسامی:
بنزين خام پالايشگاهي , نفتاي طبيعي
تاریخچه:
نفتا به تركيبي از هيدروكربن هاي اشتعال پذير گفته مي شود كه شامل هيدروكربن هاي خاصي با اشتعال پذيري و فراريت معين هستند. براي مثال محصولات تقطير نفت خام و يا قطران ذغال سنگ. نفتا يكي از محصولات سبك نفت خام است (محصول بالايي نفت چراغ) و معمولا در پالايشگاه به دو صورت نفتاي سبك وسنگين توليد مي گردد. نفتا اصولا به عنوان خوراك واحدهاي ديگر براي توليد بنزين با اكتان بالا (فرآيند ريفرمينگ كاتاليستي ) مصرف مي شود. همچنين اين ماده در صنايع شيميايي براي توليد اولفين ها در واحد Steam Cracker و نيز به عنوان حلال كابرد دارد. لغت نفتا از لاتين و يوناني مي آيد. اين لغت در يونان باستان به هر ماده نفتي شكل و قير مانندي گفته مي شده است.
موارد مصرف:
نفتا ماده بنيادي در صنايع پتروشيمي است. نفتا را در ساخت بنزين استفاده مي كنند. همچنين از نفتا براي حلال استفاده مي شود.
مجتمع های تولیدکننده:
پتروشيمي بندر امام
خواص فیزیکی و شیمیایی:
Appearance: white and transparent Color
Boiling Range initial boiling point °C 58 end point °C 120
The Molecular formula of NAPHTHA(8030-30-6): CnH2n+2(n=5~8
مواد مرتبط:
نفت كوره
روشهای تولید:
نفتا به دو نوع اصلي تقسيم مي شود: آروماتيك و آليفاتيك. نفتاي آليفاتيك از هيدروكربن ها پارافيني و سيكلو پارافيني (نفتن ها) تشكيل شده و مستقيما از نفت خام به روش تقطير بدست مي آيد. نفتاي آروماتيك شامل آروماتيك ها ، آلكيل بنزن ها است كه بندرت مستقيما از نفت خام بدست مي آيد و احتياج به ريفرمينگ دارد. به طور كلي نفتا از روش هاي زير حاصل مي شود: 1- محصول straight-run از تقطير نفت خام. 2- استخراج با حلال 3- هيدروژناسيون تركيبات اشباع نشده 4- پليمريزاسيون تركيبات اشباع نشده (اولفين) 5- فرآيند آلكيلاسيون البته نفتا را مي توان از تركيب اين روش ها نيز بدست آورد.
واکنشهای شیمیایی:
اطلاعات ایمنی:
زمانيكه نفتا با پوست تماس پيدا كند سريعا تبخير مي شود. در عمل سبب خشكي و تحريك مختصر پوست مي شود. با اين حال زمانيكه روي پوست به مدت زيادي باقي مي ماند سبب حل شدن چربي هاي پوست و خشكي آن مي شود. بلعيدن آن سبب سوزش دهان ، گلو و سينه و تحريكات شكمي، تهوع و استفراغ مي شود. كاهش كارايي سيستم اعصاب مركزي از قبيل بيهوشي، نيز ممكن است مشاهده شود.


دياگرام فرآيند (PFD):


http://www.petronet.ir/index.php?module=content&func=viewpage&pageid=238
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
طرح تولید بنزین E5 در ایران

وزارت نفت تنها پروژه طرح تولید بنزین E5 را به عنوان یک طرح جایگزین MTBE در سبد سوخت خودروها به دلایل نامشخصی تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورده است.

به گزارش مهر، در حال حاضر به طور متوسط روزانه حدود ۵۰ میلیون لیتر بنزین در پالایشگاههای داخلی تولید می شود که ۱٫۵ میلیون لیتر MTBE در روز به عنوان افزاینده عدد اکتان به بنزین تولیدی پالایشگاهها افزوده می شود.

با توجه به آلایندگی های زیست محیطی MTBE در برنامه چهارم توسعه برنامه ریزی های کلانی برای حذف این ماده شیمیایی و آلاینده از ترکیب بنزین خودروها آغاز شد و قرار بود با تولید اتانول سوختی، این سوخت گیاهی جانشین MTBE شود.

بر این اساس طرحی در سطح وزارت نفت تعریف و اجرایی شد که پیش بینی می شود حداقل معادل پنج درصد بنزین مصرفی خودروهای کشور توسط اتانول سوختی به عنوان یک انرژی پاک تامین شود.

با جدی شدن سیاست کلان دولت برای تولید اتانول سوختی و عرضه بنزین E5، با ایجاد زیرساختهایی در انبار نفت نظامیه اهواز اجرای این طرح آزمایشی تبدیل بخشی از پسماند مجتمع های نیشکر استان خوزستان به اتانول سوختی در دستور کار وزارت نفت قرار گرفت.

از این رو قرار بود در فاز اول با تولید سالانه ۴۰ میلیون لیتر اتانول سوختی، برای نخستین بار بنزین E5 ابتدا در شهرهای استان خوزستان و به تدریج با اجرای طرحهای جدید عرضه این سوخت گیاهی در سایر استانهای کشور در جایگاهها عرضه شود.

مطابق با برنامه زمان بندی باید نخستین محموله بنزین E5 تولید داخل تا مهر ماه سالجاری در سبد سوخت خودروها به عنوان جایگزین MTBE عرضه می شد اما به دلایل نامشخصی تا اطلاع ثانوی طرح تولید بنزین E5 در کشور به حالت تعلیق درآمده است.

سهم صفر درصدی ایران از بازار اتانول سوختی

پیروز پروین ضمن تایید تعلیق طرح تولید اتانول سوختی در ایران، گفت: در شرایط فعلی یک سیاست گذاری کلان و منسجمی برای بهینه سازی سبد سوخت خودروها وجود ندارد.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان اتانول با اعلام اینکه قرار بود در تاسیسات و مخازن نفتی نظامیه اهواز زمینه برای تولید سالانه ۴۰ میلیون لیتر اتانول سوختی فراهم شود، تصریح کرد: هدف از تولید اتانول مخلوط کردن آن با بنزین تولیدی پالایشگاه نفت داخل کشور بوده و مطابق با برنامه زمانبندی قرار بود این پروژه زیست محیطی تا مهر ماه سالجاری در مدار بهره برداری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در صورت عملیاتی شدن طرح تولید اتانول سوختی امکان اختلاط آن با بنزین مصرفی کل استان خوزستان وجود داشت، بیان کرد: در این صورت پنج درصد مصرف بنزین استان خوزستان توسط اتانول سوختی تامین می شد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه این پروژه به صورت پایلوت قرار بود پس از استان خوزستان در سایر استانهای کشور نیز اجرایی شود اظهار داشت: با بهره برداری از طرح تولید اتانول سوختی در خوزستان ایران نیز به جمع کشورهای تولید کننده بنزین E5 ملحق می شد.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان اتانول ایران با اعلام اینکه از ابتدای سالجاری تا کنون طرح تولید اتانول سوختی در انبار نفت نظامیه اهواز توسط وزارت نفت متوقف شده است، تاکید کرد: تا کنون مسئولان وزارت نفت هیچ توضیحی درباره توقف این طرح زیست محیطی ارائه نکردند.

وی با یادآوری اینکه در شرایط فعلی به طور متوسط سالانه ۸۰ میلیارد لیتر اتانول سوختی در کشورهای مختلف جهان تولید می شود، تبیین کرد: اگر ایران ظرفیت تولید سالانه ۸۰ میلیون لیتر بنزین اتانول سوختی را پیدا می کرد تنها یک دهم درصد از کل مصرف اتانول جهان را به خود اختصاص می داد.

وی با اعلام اینکه هم اکنون بیش از ۸۰ کشور جهان از بنزین E5 در سبد سوخت خودروهای خود استفاده می کنند تاکید کرد: هم اکنون علاوه بر کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، ترکیه و بسیاری از کشورهای منطقه خاورمیانه از بنزین E5 به عنوان یک سوخت گیاهی و پاک استفاده می کنند.

پروین با بیان اینکه در شرایط فعلی MTBE به عنوان یک سوخت آلاینده به بنزین اضافه می شود، خاطر نشان کرد: استفاده از MTBE در کل کشورهای جهان منسوخ شده است اما ایران هنوز برای استفاده از این افزودنی آلاینده بنزین تمایل نشان می دهد.

در همین حال سال گذشته مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران از آغاز طرح تولید اتانول سوختی با مشارکت یک کنسرسیوم بین المللی خبر داده و گفته بودند: با افزودن پنج درصد اتانول به ترکیب بنزین برای نخستین بار امکان عرضه سالانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار لیتر بنزین E5 در جایگاهها فراهم می شود.

علاوه بر این برای عرضه بنزین E5 علاوه بر ایجاد یک شرایط ویژه برای تولید این سوخت نسبتا پاک باید زیرساختهای حمل و نقل و توزیع این حامل انرژی هم در سطح کشور فراهم شود.

یکه تازی MTBE در سبد سوخت خودروها
به گزارش مهر، در حال با سرمایه گذاری های کلان ۲ واحد تولید MTBE در سطح صنایع پتروشیمی کشور در مدار بهره برداری قرار دارد و عملا در صورت تولید بنزین اتانول دار فعالیت این واحد MTBE باید توسط وزارت نفت متوقف می شد.

MTBE از واکنش شیمیایی متانول و ایزو بوتیلن به دست می‌آید که متانول از گاز طبیعی و ایزو بوتیلن از نفت یا گاز حاصل می‌شود، اما امروزه استفاده از این مواد به دلیل سمی بودن اکسیدهای سرب خروجی و آلودگی‌های محیط زیست منسوخ شده است.

در شرایط فعلی کمتر کشوری در سطح جهان وجود دارد که از MTBE به عنوان یک ماده افزاینده عدد اتان بنزین تولیدی استفاده شود زیرا به به دلیل مخاطرات زیست محیطی ترکیبات آلی سرب و ممنوعیت مصرف آن در کشورهای مختلف جهان، گروهی از ترکیبات تحت عنوان کلی (ترکیبات اکسیژن زا) جایگزین ترکیبات سرب دار در بنزین شده‌اند.

تاریخ انتشار خبر: ۲۸ تیر ۱۳۹۰
http://www.iran-iran.ir/15912/%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D9%86%D8%B2%DB%8C%D9%86-e5-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%82-%D8%B4%D8%AF.html
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
جزئیات ترکیب شیمیایی بنزین تولیدی در پتروشیمی‌ها

مدیر نظارت بر تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تشریح ترکیب شیمیایی بنزین تولیدی در صنایع پتروشیمی، گفت: تاکنون دو دستگاه معتبر دولتی کیفیت بنزین تولیدی در واحدهای پتروشیمی را تایید کرده اند.
علی محمد بساق زاده در گفتگو با مهر درباره کیفیت بنزین تولیدی در واحدهای پتروشیمی با بیان اینکه بنزین تولیدی صنایع پتروشیمی از درجه آرام سوزی (عدد اکتان) بیش از 100 برخوردار است، گفت: در حال حاضر بنزین سوپر تولید شده در پالایشگاههای نفت دارای عدد اکتان 95 و بنزین معمولی از عدد اکتان 87 است.

مدیر نظارت بر تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه تاکنون کیفیت بنزین تولید شده در صنایع پتروشیمی توسط تمامی دستگاههای مرتبط همچون موسسه استاندارد و شرکت ملی پالایش و پخش نفتی مورد تایید قرار گرفته است، تصریح کرد: هم اکنون مواد اولیه و پایه بنزین سوپر توسط مجتمع های پتروشیمی تولید و به پالایشگاههای نفت تحویل داده می شود.
وی با اعلام اینکه نمی توان عامل اصلی آلودگی هوای کلان شهرهای کشور را بنزین تولیدی مجتمع های پتروشیمی عنوان کرد، یادآور شد: پدیده آلودگی به دلیل جابه جا نشدن توده های هوا بوده و حتی اخیرا در برخی کشورهای آسیایی همچون چین این پدیده آلودگی گزارش شده است.
این مقام مسئول در پاسخ به این سئوال که آیا ترکیبات آروماتیکی موجود در بنزین تولیدی صنایع پتروشیمی نمی تواند منجر به آلودگی های زیست محیطی شود، توضیح داد: در شرایط فعلی درصد مشخصی از ترکیبات آروماتیکی در ترکیب بنزین تولید پتروشیمی ها وجود دارد.
وی همچنین در خصوص اضافه شدن MTBE به ترکیب بنزین تولیدی صنایع پتروشیمی، اظهار داشت: محصول MTBE نه تنها در ترکیب بنزین تولیدی در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای جهان برای تعیین درجه آرام سوزی (عدد اکتان) این فرآورده هیدروکربوری اضافه می شود.
بساق زاده درباره حذف محصول شیمیایی بنزن از ترکیب بنزین تولید واحدهای پتروشیمی، بیان کرد: بنزن یک فرآورده پتروشیمیایی بوده که در کنار محصولاتی همچون ارتوزایلین، پارازایلین، رافینیت از ترکیب ریفورمیت استخراج و جداسازی می شود.

مدیر نظارت بر تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه بنزن به عنوان یک محصول میانی پتروشیمی از ارزش افزوده بالایی برخوردار است، تاکید کرد: این محصول برای تامین خوراک صنایع پایین دستی پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد ضمن آنکه میزان بنزن موجود در ترکیب بنزین درصد مشخص و معینی است.

http://www.mehrnews.com/fa/NewsDetail.aspx?NewsID=1225091
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نام ماده:
پترول(Petrol)
نام تجاری:
بنزين(Gasoline)
سایر اسامی:
بنزين پيروليز , پيروليز گسولين , پاي گس , مخلوط آروماتيك , آر پي جي (راو پيروليز گسيون) , دي پي جي (دراي پيروليز گسيولين)
تاریخچه:
بنزين يا Petrol يك مشتق نفتي مايع است كه به عنوان سوخت در موتورهاي احتراق داخلي استفاده مي شود. همچنين اين ماده را به خاطر قابليت رقيق كردن رنگ به عنوان حلال مي شناسند. عمده بنزين را هيدروكربن هاي آليفاتيك كه از تقطير جزء به جزء نفت خام و تركيب با ايزواكتان و هيدروكربن هاي آروماتيك بنزن و تولوئن بدست مي آيند، تشكيل مي دهد. اين سوخت را نخستين بار در آلمان «بنزين» ‌ناميدند. بر خلاف تصور برخي كه فكر ميكنند نام بنزين از نام برتا بنز (Bertha Benz) گرفته شده (كه در سال 1888 براي رانندگي از شهر مانهايم به شهر فورتزهايم از داروخانه بنزين مورد نياز خود را خريداري ميكرد)، اين نام از ماده شيميايي بنزن مي‌آيد. در بسياري از كشورها و زبان‌ها نيز نام آن بنزين يا بسيار شبيه به بنزين است. نام «بنزين» در فارسي نيز از زبان‌هاي ديگر (احتمالا روسي) گرفته شده است. در بيشتر كشورهاي مشترك المنافع، به استثناي كانادا، از عبارت «پترول» (به معني روغن سنگ) استفاده ميكنند. عبارت گازولين عمدتا در آمريكاي شمالي به كار مي‌رود كه معمولا در كاربردهاي محاوره‌اي «گاز» گفته مي‌شود كه بايد بتوان در زمينه كاربرد آن را از سوختهاي گازي از قبيل گاز نفت مايع مورد استفاده در موتورهاي درون‌سوز كاملا متمايز كرد. كلمه «بنزين» در انگليسي بريتانيايي به يك مشتق ديگر نفت كه در چراغ به كار مي‌رود اشاره دارد و به هر حال اين مورد استفاده امروزه رايج نيست. كلمه گازولين (gasoline) در سال 1865 از كلمه گاز گرفته شد. اگرچه هنوز رسما به عنوان علامت تجاري ثبت نشده بود رقباي كارلس عبارت Motor Spirit را به كار مي‌بردند. بنزين موتور، عمدتا" مخلوطي از هيدروكربن هاي سبك مايع (C[SUB]5 [/SUB]–C[SUB]10[/SUB] ) است كه دامنه تقطيري از 38 تا 205 درجه سلسيوس را در بر مي گيرد. در ساخت بنزين موتور، برش هاي مختلف نفتي به اضافه مواد اكسيژنه، به منظور بالابردن كيفيت( از جمله آرام سوزي ) و همچنين شاخص رنگ به كار مي رود. در اين فرآورده از سرب به عنوان بالا برنده عدد اكتان استفاده نمي شود. پيش از اختراع موتورهاي درون‌سوز در نيمه‌هاي قرن نوزدهم، بنزين را در بطري‌هاي كوچك براي كشتن شپش و تخم آن مي‌فروختند. در آن زمان كلمه پترول نام تجاري بنزين بوده و اين روش درمان بعلت خطر شعله ورشدن و خطر ايجاد حساسيت پوستي براي مدت طولاني به كار نرفت. .
موارد مصرف:
از بنزين براي سوخت خودروها استفاده مي شود. امروزه بنزين يكي پركاربردترين و باارزش ترين مشتقات نفت خام محسوب مي شود.
مجتمع های تولیدکننده:
پتروشيمي بندر امام پتروشيمي امير كبير
خواص فیزیکی و شیمیایی:
Distillation: 10%
Evaporated (max) 60C
F.B.P (max) 5C
vol Sulfur total (max) 0.1%
mass Induction period @ 100C 480min Octane number 90 Mercaptan content 0.0005%
mass color red
مواد مرتبط:
نفتا 23
روشهای تولید:
بنزين در پالايشگاه‌هاي نفت توليد مي‌شود. ماده‌اي كه با تقطير از نفت خام جدا مي‌شود بنزين طبيعي نام دارد كه ويژگي‌هاي مورد نياز را براي موتورهاي پيشرفته ندارد اما بخشي از مخلوط را تشكيل خواهد داد. توده بنزين شامل هيدروكربن ‌هاي داراي پنج تا هفت اتم كربن در هر مولكول مي‌باشد. بسياري از اين هيدروكربن‌ها مواد خطرناكي بوده و قوانين مرتبط با آنها توسط OSHA وضع مي‌شوند. MSDS براي بنزين بدون سرب حداقل پانزده ماده شيمياي خطرناك را نشان مي‌دهد كه در مقادير حجمي مختلف بنزين از پنج تا 50 درصد وجود دارد. اين مواد شامل بنزين بالاتر از پنج درصد حجمي، تولوئن بالاتر از50 درصد حجمي، نفتالن بالاتر از يك درصد حجمي 1 و 2و 4- تري متيل بنزن بالاتر از هفت درصد حجمي، MTBE بالاتر از 18 درصد حجمي و حدود ده ماده ديگر مي‌باشد. فرآورده پالايشگاه‌هاي مختلف با هم آميخته و بنزين را با خواص مختلف مي‌سازند بعضي ازفرايندهاي مهم عبارتند از : رفرمات كه در اصلاح كاتاليزوري با عدد اكتان بالا شامل مقدار زيادي ماده آروماتيك و مقدار بسيار كم آلكن ها است. بنزيني كه توسط كاتاليزور شكسته شده كه همچنين گازولين ويا مولكول نفتا ناميده مي‌شود از فرايند تجزيه كاتاليزوري با عدد اكتان مناسب محتواي آلكن اولفين ‌هاي بالا و سطح بالاي ماده آروماتيك تهيه مي‌شود. هيدروركراكت سنگين متوسط و سبك از هيدروكراكر با عدد اكتان متوسط تا پايين و سطح ماده آروماتيك مناسب تهيه مي‌شود. بنزين طبيعي (كه داراي نام‌هاي زيادي است) مستقيما از نفت خام با عدد اكتان پايين ماده آروماتيك پايين (به نفت خام بستگي دارد) مقداري از نفتن‌ها سيكلو آلكان ها و اولفين‌ها ي صفر آلكن ها آلكيلات توليد شده در واحد آلكيلاسيون داراي عدد اكتان بالا بوده و آلكان پارافين خالص است عموما داراي زنجيره‌هاي شاخه دار است. ايزومرات (با نام‌هاي مختلف) كه جهت افزايش عدد اكتان خود از بنزين طبيعي ساخته مي‌شود و مقدار كمي مواد آروماتيك دارد. (عبارات به كار رفته در اينجا هميشه عبارات شيميايي صحيح نيستند. اينها نوعا" از قديم مرسوم بوده اما عبارات معمول مورد استفاده در صنعت نفت هستند.اصطلاحات دقيق اين محصولات بسته به نوع شركت نفت و كشور مورد نظر متفاوت است.) به طور كلي بنزين معمولي عمدتا مخلوطي است از پارافين‌ها، آلكان ها، نفتن ها، سيكلو آلكان ها، آروماتيك ها و اولفين‌ها آلكن ها. بنزين پيروليز نوع ديگري از بنزين است كه از پيروليز (تجزيه حرارتي ) هيدروكربن هاي سنگين نفت خام بدست مي آيد.
دياگرام فرآيند (PFD):
واکنشهای شیمیایی:
اطلاعات ایمنی:
بسياري از هيدروكربن‌هاي غير آليفاتيك كه به طور طبيعي در بنزين موجودند (مخصوصا هيدروكربن‌هاي آروماتيك مانند بنزن) مشابه بسياري از افزودني‌ها ، سرطان زا هستند. به اين دليل هرگونه نشت بنزين در مقياس بزرگ ، باعث تهديد سلامت عموم و محيط شود. خطرات اصلي اين نشت‌ها ناشي از وسايل نقليه نيست بلكه از تصادف كاميون‌هاي حامل بنزين مي‌باشد كه طي اين رخداد بنزين از تانكرهاي ذخيره نشت مي‌شود. به دليل وجود اين خطر امروزه بر روي محل نصب اكثر تانكر‌هاي ذخيره (زيرزميني) محاسبات گسترده‌اي انجام مي‌گيرد تا هرگونه نشت مشخص شده و از آن جلوگيري شود. با توجه به اينكه بنزين نسبتا فرار (بدين معني كه زود تبخير مي‌شود) است بايد آنها را در تانكرهايي ذخيره كرد و در صورت حمل و نقل با وسايل نقليه آنها را كاملا مهرو موم نمود. فراريت بالاي بنزين همچنين به اين معناست كه برخلاف سوخت ديزل، در شرايط هوايي سرد به آساني آتش مي‌گيرد يك سيستم تهويه مناسب براي اطمينان از اينكه سطح فشار در داخل و بيرون يكسان است مورد نياز مي‌باشد. بنزين به طور خطرناك با مواد شيميايي معمول و خاصي وارد واكنش مي‌شود. براي مثال بنزين و هيدروكسيد سديم طي يك احتراق خود به خود با هم واكنش مي‌ دهند.
http://www.petronet.ir/index.php?module=content&func=viewpage&pageid=239
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
پشت پرده تولید بنزین در پتروشیمی
پتروسان -گفت وگوی با طراح تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی: از طرح شدن مسایلی که هر چند کوچک اما بوی سیاست بدهد دوری می کند نه اینکه سعی داشته باشد با سیاستی خاص از زیر سوالاتی که رنگ و لعاب سیاسی دارد فرار کند بلکه به نظر می رسد از این فضا آنچنان دور است که فقط می تواند از پس پاسخ به سوالاتی بر بیاید که رنگ و بوی علمی دارد.
یک پژوهشگر همانند دیگر پژوهشگرهاست با زبانی ساده سعی دارد از روزهایی بگوید که مورد بی مهری وزیر سابق نفت قرار گرفته و این دلخوری خود را تنها با این جمله نشان می دهد که اگر میرکاظمی را در خیابان هم ببینم با او سلام و احول پرسی نخواهم کرد.از طرح تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی به نوعی حرف می زند که انگار در مورد کودکش دلسوزی می کند و نگران است.فریبرز پناهی طراح تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی از روزهایی می گوید که طرحش ناقص اجراشده و برخورد تندی که میرکاظمی با وی داشته و همین امر باعث بی رغبتی خود و همکارانش برای ادامه راه تحقیق و پژوهش شده است.شخصی که مهمان کافه خبر ما بود از چند شرکت معتبر خارجی چون شل پیشنهاد کار دارد اما هنوزهم معتقد است با همه این بی مهری ها باید ماند و ایران را ساخت.وی دلیل آمدنش به کافه خبر و شکستن سکوتش را بی انگیزگی پژوهشگران نفتی دانست و تاکید کرد: وقتی مقام مسوولی را طراح تولید بنزین در کشور می نامند این انگیزه را از ما می گیرد که هر چقدر ما تلاش کنیم به نام دیگرانی تمام می شود که قدرت دارند.وی شکستن سکوتش را که مشروح آن را در ادامه می خوانید تنها در تلاش معاون وزیر برای جا زدن خود به عنوان طراح تولید بنزین در پتروشیمی ها می داند و موج بی انگیزگی که از انتشار همین خبر در میان او و دوستانش ایجاد شده است. البته او مدارک ثبت طرح تولید بنزین به نامش و نیز متن نامه های تشویقی مقام های ارشد وزارت نفت را نیز همراه خود آورده بود.
آقای پناهی؛ فکر می کنم برای آغازاین گفت وگو از سوالی شروع کنیم که بسیاری از کاربران خبرآنلاین در زمان انتشار خبر حضور شما در کافه خبر طرح کرده بودند. اگر شما طراح اصلی تولید بنزین در پتروشیمی هستید پس چرا در تمام این مدت که برخی سعی داشتند این طرح را به نام خود تمام کنند سکوت کردید؟
شاید برای این بود که همیشه بر این باور بودم که برای کشورم و ملتم کاری انجام دادم و نباید انتظاری بیشتر از یک خدمت داشته باشم.اما اخیرا از اینکه برخی در تلاش بودند تا خود را به نام طراح تولید بنزین در پتروشیمی بنامند بسیار ناراحت شدم و اگر این بار سکوت را شکستم تنها برای این بود که ظلمی در حق پژوهشگرها نشود.

شما با معاون وزیر در امور پتروشیمی همکاری مستقیمی داشته اید؟
نه من اصلا ایشان را نمی شناسم و با ایشان به هیچ وجه برخوردی نداشتم.
اما طرح تولید ضربتی بنزین در پتروشیمی ها در زمان ایشان کلید خورد.ایشان با شما در ارتباط نبودند؟
خیر؛چون زمان اجرایی شدن این طرح از من کمکی گرفته نشد.چون آقای میرکاظمی مخالف همکاری من بود.هرچند که من همه مراحل را با جزییات در اختیار آنها قرار داده بودم.
آقای پناهی اصلا چه شد که به فکر تولید بنزین از واحدهای پتروشیمی افتادید؟
سال 1385 که در پتروشیمی برزویه فعال بودم به این فکر افتادم.پتروشیمی برزویه، میعانات گازی را از مجتمع های پارس جنوبی می گیرد و بعد از تفکیک، محصولات سبک، میانی و سنگین تولید می شود که به عنوان مثال می توان از آنها در جهت تولید پلی اتیلن بهره برد. محصول میانی ما برش قلبی محسوب می شود که همان برش پایه بنزین سازی است. اما با توجه به اینکه محصول یک فلش پوینت نزدیک به 37 تا 38 درصد داردنمی تواند استانداردهای سوخت دیزل را پوشش دهد.اما ما طرحی داشتیم که همین برش را می تواند در دو جهت کاربردی اش کند.این فرمول تنها در اختیار آمریکا است و فقط این کشور از آن استفاده می کند اما این فرمول در اختیار من هست و می توان محصول میانی را با چند روش به گازوئیل یا سوخت جت تبدیل کرد.بنابراین از واحدهای آروماتیکی با این فرمول هم می توان بنزین گرفت و هم گازوئیل و سوخت جت.
در آن زمان شما تولید گازوئیل و سوخت جت را هم تست کردید؟
متاسفانه علی رغم محقق بودن این امر اما ما به این سمت پیش نرفتیم.اما می توانند محصول میانی را به پالایشگاه ها بدهند تا به گازوئیل تبدیل شود و یا در طرح توسعه مجتمع پتروشیمی برزویه طراحی واحدی دیده شود که می تواند گازوئیل تولید کند اینطوری سوددهی واحدها هم بالاتر می رود. اگر این برج طراحی شود حتی می توان سوخت جت را هم جدا کرد.
چطور شد که طرح تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی به نام شما ثبت شد؟

وقتی شبیه سازی کردیم روی واحدهای اروماتیک سازی از محصولی که بیرون می آمد بنزین تولید می شد و البته تمام استانداردهای یورو را رعایت می کرد. عدد اکتان این بنزین 93 بود در حالیکه در شرایط عادی باید عدد اکتان آن روی 97 باشد.بنابراین با مخلوط شدن با بنزین موجود در پالایشگاه ها مشکل پایین بودن اکتان آن هم حل می شد. ضمن آنکه این بنزین عاری از ترکیبات گوگردی بود و شرایط آلودگی های زیست محیطی را نداشت.به نوعی با این تکنولوژی تقریبا یک محصول با استانداردهای جهانی تولید می شد.بنابراین در سال 86 آقای نوذری وزیر نفت وقت و نجابت مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی دستور تولید آزمایشی بنزین در پتروشیمی ها را دادند و ما در 48 ساعت اینکاررا انجام دادیم و بنزین تولیدی به پالایشگاه شیراز ارسال و تست شد.درآنزمان چون من کارمند شرکت ملی صنایع پتروشیمی بودم این طرح در بخش پژوهش این شرکت به نام بنده ثبت شد و بعد از آن معرف شد به طرح تولید 48 ساعته بنزین!
توان تولید این طرح در هر روز چقدر بود؟
براساس این طرح ما می توانیم روزانه بین 13 تا 14 میلیون لیتر بنزین از واحدهای پتروشیمی تولید کنیم.
در اه اندازی مجدد آن شما دست داشتید؟
نه وقتی بحث تحریم پیش آمد در زمان وزارت آقای میرکاظمی از این طرح استفاده شد.اما شریاط شبیه سازی ما انجام نشد.درواقع درآنزمان آروماتیک ها را گرفتند و در پالایشگاه ها آن را تبدیل به بنزین کردند.
از اینکه این اتفاق افتاد گلایه ای نکردید؟
چرا خیلی ناراحت شدم اما اینطوری خودم را آرام کردم که من کارمند نفت هستم و باید وظیفه ام را به درستی انجام بدهم و مابقی آن به من ربطی ندارد.آنچه که مشخص بود این بود که من نهایت سعی ام را کرده بودم.
طرح اجرا شده چه تفاوتی با طرح شما داشت؟
شاید اگرطرح واقعی اجرا می شد یک دنیای دیگه داشت.لیسانس اولیه طرح مال فرانسوی ها بود اما ما توانستیم از این فناوری به فناوری و دانش جدیدی دست یابیم و آنهم تولید بنزین بود.بنابراین اگر طرح را درست اجرا کرده بودیم می توانستیم این طرح را به فرانسوی ها بفروشیم و یا حتی درخواست کنیم که آنها برای این تکنولوژی بازاریابی کنند به عنوان طراح اولیه این طرح و ما با فروش دانشمان به آنها در فروش این تکنولوژی در بازار جهانی سهیم شویم.یعنی یک دانش فرانسوی- ایرانی را در بازار عرضه کنیم که خودش باعث درآمد زایی بالایی برای کشورمان می شد.
پس از ثبت چنین طرحی که منجر به شکستن تحریم ها شد،برخورد مسوولان نفتی با شما چگونه بود؟
من از همانزمان هم کارمند وزارت نفت بودم و در حال حاضر در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در بخش مدیریت پژوهش و فناوری فعال هستم.
دستور بود روی چنین طرحی کارکنید یا خودتان از روی علاقه به سمت تحقیق روی چنین طرحی کشیده شدید؟
شاید باورتان نشود من حتی برای این طرح هزینه شخصی کردم.حتی در زمان تحقیق روی این طرح من 6 ماه از کار منفک شدم.
چرا؟
به دلیل اینکه از بالا گفته بودند در بخش پژوهش و فناوری فعال شوم اما در وزارت نفت نامه نگاری نشده بود همین امر به کمیسیون تخلفات ارسال شد و حتی من تا مرز اخراج هم پیش رفتم.البته شاید علت دیگری هم داشته است.
چه علتی؟
شاید علت اصلی این بود که می خواستم این طرح را به مقامات رده بالا ارائه دهم و عده ای از همکاران از این مساله ناراحت بودند.
این منفک شدن از کار به چه زمانی بر می گردد.
به اواخر وزارت وزیری هامانه و اوایال سرپرستی نوذری که با حضور ایشان در نفت خوشبختانه این مساله حل شد.و این طرح هم در زمان نوذری پروندش بسته شد و برای روزی گذاشته شد که تحریم ها شدت بگیرد که این اتفاق در زمان وزارت میرکاظمی افتاد.
برخورد میرکاظمی با شما چگونه بود؟
از میرکاظمی ناراحتم حتی اگر او را در خیابان هم ببینم ترجیح می دهم راهم را جدا کنم تا کار به سلام و احوال پرسی نرسد.
این اختلاف از کجا شروع شد؟
درزمانی که این طرح قراربود اجرایی شود من گفت وگو با یکی از خبرگزاری ها داشتم و در مورد این تکنولوژی و اینکه می توان سوخت جت هم تولید کرد صحبت کردم.این تکنولوژی در حال حاضر تنها در اختیار آمریکاست و بعد از این کشور تنها ما هستیم که این فرمول را داریم و می توانیم حتی دانش آن را به بازار جهانی عرضه کنیم.پس از آن مورد خشم ایشان قرار گرفتم و حتی در اجرای این طرح هم از من کمکی گرفته نشد.هرچند که من تمام توضیحات اجرایی این طرح را به طور کامل در اختیار آنها قرارداده بودم.نمی دانم شاید فقط باید بگویم آقای میرکاظمی متاسفانه برخورد خوبی با یک پژوهشگر نداشتند.
با توجه به اینکه مدتی است که برخی از کشورها از تحریم سوخت جت برای هواپیماهای ایرانی حرف می زنند، پیشنهاد دادید که سوخت جت تولید کنید؟
روش تولید سوخت جت از واحدهای آروماتیکی تکنولوژی جدیدی است که همانطور که گفتم فقط آمریکا از آن استفاده می کند.البته من روی بخش های دیگر تولید از این واحدها هم در حال تحقیق بودم اما نخواستن که به تحقیقاتم ادامه بدهم.
چرا؟
راستش خودم هم دلیلش را نفهمیدم. اصلا نمی دانم دلیل این سیاست چه بود. من هم وقتی دیدم اینطوریه کار را کنار گذاشتم اگرچه تمام نمونه تحقیقاتم را برای آنها گذاشتم و بعد کنار کشیدم.
بعد از شما تحقیقات در مورد تولید فرآورده های دیگر از واحدهای آروماتیکی ادامه یافت؟
ببینید به نظرم متاسفانه برخورد مناسبی با پژوهشگرها در نفت نمی شود.درزمانیکه آقای نوذری از طرح ما حمایت می کرد واقعا من می دیدم که 400 تا 500 نفر از بچه های خود شرکت ملی صنایع پتروشیمی در تلاشند تا با بررسی و تحقیق بر روی واحدهای آروماتیکی به تولید محصولات جدید دست پیدا کنند به نوعی انگیزه پیدا کرده بودند.اما وقتی مدیری قدر نیروهای کارآمد و باهوش خودش را نمی داند خواه ناخواه انگیزه از میان بچه ها می رود.اما ما واقعا می دیدیم که در زمان وزارت نوذری سیستم رقابتی میان پژوهشگرها بوجود امده بود و شاید همین طرح هم حاصل تشویق های مدیران آنزمان باشد.برای همین پس از نوذری و آمدن میرکاظمی و برخوردهای نامناسب او من کاملا بی انگیزه شده بودم حتی روی این قضیه گرایش تحصیلی ام را عوض کردم و در حال حاضر روی طراحی مخزن کار میکنم تا بتوانم در این بخش یک خدمت دیگر به مملکتم بکنم.
این طرح که اجرا شد چند تا انتقاد مطرح شد از سوی کارشناس ها و برخی از مسوولان سابق وزارت نفت بیشتر به دو نکته تاکید داشت یکی به اقتصادی نبودن این طرح و دیگر آلودگی ناشی از مصرف بنزین تولیدی این مجتمع ها؛ به نظر شما تا چه اندازه تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی اقتصادی است؟
من شخصا می گویم که تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی اگر با خوراک میعانات گازی باشد در همین شرایط فعلی درپتروشیمی های برزویه ،بوعلی سینا و واحد آروماتیک بندرامام باشد بسیار به صرفه تر از تولید محصولات آروماتیکی در آن خواهد بود. اگر واقعا روزی برسد که من مدیریت شرکت ملی صنایع پتروشیمی را در اختیار داشته باشم و مجتمع ها هم به طور کامل خصوصی شده باشند مطمئنا من این سه مجتمع را کاملا به سمت تولید بنزین و گازوئیل خواهم برد.

یعنی از نظر اقتصادی تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی به صرفه تر از تولید دیگر محصولات در این واحدهاست؟
بله البته خیلی ها هم در آن زمان اعتراض داشتند که این طرح توجیه اقتصادی ندارد و من برروی این مساله تحقیقات اساسی انجام دادم و یک طرح اقتصادی کامل ارائه کردم. استدلال روشنی هم این توجیه دارد. از صدردصد میعانات گازی در پتروشیمی ها تقریبا 17 درصد تبدیل به ترکیبات سبک می شود که این 17دصد ثابت است چه تبدیل به بنزین شود چه تبدیل به دیگر محصولات آروماتیکی همچنین 43 درصد هم ترکیبات سنگین تشکیل می دهند که این میزان هم ثابت است. بنابراین تکلیف 60 درصد میعانات گازی ارسالی به واحدهای آروماتیکی کاملا روشن است.40 درصد باقیمانده نفتاست.که البته قیمت جهانی آن کاملا مشخص است.40 درصد نفتا به بنزین سوپر تبدیل می شود که ارزش افزوده نفتا نسبت به بنزین چیزی معادل 200 تا 250 دلار است. یعنی نفتا 700 تا 750 دلاری را تبدیل به محصول بنزین سوپر هزار دلاری می کنیم.الان از همین تکنولوژی در پالایشگاه خلیج فارس استفاده می شود.
یعنی پالایشگاه ستاره خلیج فارس هم به نوعی شبیه طرح شما در حال احداث است؟
بله دقیقا؛ از میعانات گازی بنزین و گازوئیل گرفته می شود.ضمن اینکه ما نباید فراموش کنیم کشور ما نیازمند بنزین و گازوئیل است و باید به سمت افزایش تولید این دو فرآورده باشیم. ضمن اینکه تجربه جهانی نشان داده اگر پالایشگاهی داشته باشید که با خوراک میعانات گازی باشد خریدارها بیشتر راغب هستند به این سمت حرکت کنند تا بازارهای دیگر.
در طرح شما قیمت تمام شده هر لیتر بنزین سوپر چقدر برای ما تمام می شود؟
در آنزمان روی این قضیه خیلی کار کرده ام.اگر میعانات گازی را به قیمت بازارهای جهانی چیزی حدود 800 دلار در هر تن حساب می کنیم با احتساب قیمت روز بنزین و گازوئیل در فوب خلیج فارس مابه التفاوت قیمت میعانات گازی نسبت به بنزین و گازوئیل حدود 200 تا 250 دلار به صورت ناخالص خواهد بوداگربحث انرژی صرف شده و هزینه هارا کم کنید چیزی حدودی 40 تا 45 دلار سود در هر تن است.
یعنی قیمت بنزین و گازوئیل تولیدی در مجتمع های پتروشیمی پایین تر از قیمت جهانی خواهد بود؟
بله هر تن بنزین و گازوئیل 150 دلار زیر قیمت جهانی در می آید.
پس به نظرشما علت عدم استقبال دولت از تولید مستمر از این واحدها چه بود؟
عدم استقبال این بود که این طرح به عنوان یک طرح ضربتی برای تحریم اعلام شد. علتش این بود که در فرآیندهای پتروشیمی،مجتمع ها زنجیروار به هم متصل هستند.اگرپتروشیمی برزویه از چرخه فرآیند آروماتیک سازی خارج شود اگرچه الفین پتروشیمی جم تامین می شود اما نفتایی که باید به آروماتیک تبدیل شود به بنزین تبدیل می شود.در جاییکه از 100 درصد خوراک 16.2 درصد پارازایلین و 8.2 درصد بنزن تولید می شود. این محصولات آروماتیکی که تولید می شود حول و هوش یک دهم آن به مصرف داخلی تخصیص می یابد و مابقی صادر می شود.این یک دهم پارازیلین می رود برای پتروشیمی تندگویان! بنابراین دغدغه اصلی تامین خوراک دیگر مجتمع ها بود.
خب این میزان مصرف داخلی را نمی شود از دیگر پتروشیمی ها تامین کرد؟
یک مثال راحت می زنم . پتروشیمی اراک از نفت سنگین به عنوان خوراک استفاده می کند اما زمانیکه به این خورام نیاز داشت و به دلایلی نیاز کامل این مجتمع تامین نشد این پتروشیمی به دلیل داشتن مدیریت باهوش از کشور همسایه خوراک خودش را وارد کرد.وقتی زمانی حرف از خصوصی سازی می شود دیگر مجتمع ها نباید به انتظار بنشینند که خوراکشان از سوی دیگر مجتمع ها تامین شود.
برهمین اساس این یک دهم که به مصرف داخلی پتروشیمی تندگویان اختصاص می یابد می توان آن را از پتروشیمی اصفهان و یا از کشورهای حوزه خلیج فارس تامین کرد.دولت می تواند این سیاست را به کار بگیرد اما مدیریت چنین کاری نیازمند یک مدیریت کلان و حساب شده است.
خب شاید دغدغه دولت کاهش تولید محصولات پتروشیمی باشد؟
نه فکر نمی کنم چون فعالیت واحدهای پتروشیمی متوقف نمی شود.فقط چالش تامین خوراک اینطوری برطرف می شود.
اگر مثلا در حال حاضر در پتروشیمی برزویه تصمیم گیرنده بودید بنزین تولید می کردید یا محصولات آروماتیکی؟
من اگر تصمیم گیرنده باشم مقطعی کار میکنم نگاه می کنم کجا به صرفه تر است و مشتری بیشتری وجود دارد.هرزمان که لازم باشد محصولات آروماتیکی تولید می کنم و هر زمانیکه لازم باشد بنزین نه اینکه به دلیل دغدغه تاکمین خوراک مجتمع دیگری از کار اقتصادی خودداری کنم.اصلا اصل خصوصی سازی بر همین محور است.
یعنی شما معتقدید باید سیاست اولیه ما صرفه اقتصادی باشد نه احداث واحدهایی برای پوشش کمبود نیاز دیگر واحدها؟
دقیقا؛ متاسفانه در حال حاضر همین اشتباه دارد می شود و خارجی ها هم از این اشتباه ما بسیار سود برده اند.اصلا چرا باید سه تا واحد آروماتیکی ما داشته باشیم آنها با تکنولوژی های منسوخ شده؟ شاید یکی از دلایل اصلی که ما نتوانستیم تولید بنزین در برزویه را ادامه دهیم تعهد این شرکت برای تحویل تولیدات آروماتیکی خود به شرکت صاحب لیسانس بود.
یعنی شما معتقدید این سیاست اجرایی ما بازی است که ما از خارجی ها خورده ایم؟
تاحالا فکر کرده اید ما چرا می آییم سه تا واحد آروماتیکی احداث می کنیم؟ برای اینکه آدمی که در فرانسه نشسته یک دانش قدیمی با یک سری لیسانس های قدیمی داردکه منسوخ شده اند و بسیار پر هزینه و انرژی بر هستند.اینها نگاه می کنند در کشوری مثل ایران می بینند میعانات گازی وجود دارد.با مدیران ما رایزنی می کنند و تلاش می کنند دانش خود را بفروشند.بعد از آن این دانش قدیمی را می فروشند و به جای آن 17 تا 18 سال از ما پارازایلین می گیرند.اما دانش تولید مواد اولیه پتو،قالی و ... از پارازایلین را نمی دهند. در نتیجه آلودگی تولید آروماتیک ها در کشور ماست و آنها تنها پارازایلین را نمی گیرند که تولید مواد اولیه آن ارزش افزوده بسیار بالایی دارد.در اینصورت هم دانش قدیمی خود را با قیمت بسیار بالا به ما فروختند و هم سود برده اند.مثلا در حال حاضر در واحدهای متانول ما 7 تا 8 دانش تقریبا شبیه به هم خریداری و استفاده شده در شرایطی که بچه های ما در مدت کوتاهی به راحتی می توانستند این دانش را مهندسی معکوس کنند.خیلی از تجهیزاتی که فکر می کنیم ساخت آن دشوار باشد واقعا هستند شرکت های گمنامی که اگر طرح را در اختیارشان قرار دهید به راحتی توان ساخت آنها را دارند اما متاسفانه این روش های قدیمی مدیریتی همچنان ادامه دارد.
فکر می کنم سود دلالی این قضیه اینقدر زیاد است که روند پژوهشی را تحت شعاع قرارداده است ؟
دقیقا؛ اما ما نباید به این سمت پیش برویم چرا که سیاست ما خودکفایی است و این خلاف سیاست های اصلی کشور است.کسی باید پیدا شود که واقعا تولید محصولات پتروشیمی را مدیریت کند و حتی صنایع پایین دستی و نیازهای آنها را به خوبی بشناسد.
یعنی معتقدید طی سالهای گذشته احداث مجتمع های پتروشیمی و نوع واحدهای آنها بدون مطالعات دقیق نسبت به نیاز بازارصورت گرفته است؟
شاید یک مثال بتواند حرفم را بهتر برساند.در حال حاضر بنزن در پتروشیمی های برزویه، بوعلی سینا اصفهان، تبریز و بندرامام تولید می شود در حالیکه نیاز داخلی ما بین 200 تا 400 تن در هر روز نیست.هرچند که پتروشیمی تبریز بنزن تولیدی را خود واحدهایش برای تولید محصولات پلاستیکی استفاده می کنند.این درحالی است که فقط یک پتروشیمی پارس بنزن مصرف می کند و مابقی صادر می شود. بنابراین ما باید بیشتر به مسائل اقتصادی مجتمع های پتروشیمی اهمیت دهیم.مساله ای که تا کنون لحاظ نشده است.
بهتر است بپردازیم به دغدغه دیگر ناشی از اجرای این طرح؛ برخی معتقدند تولید بنزین از واحدهای پتروشیمی آلودگی های هوا را دوچندان می کند و عوارض زیادی به همراه دارد.چنین چیزی را شما تایید می کنید؟
متاسفانه طرح به طور کامل اجرایی نشد که اگر این امر صورت می گرفت بنزین تولیدی در مجتمع های پتروشیمی قطعا به استانداردهای روز نزدیک می شد. با اجرای کامل این طرح ما با استانداردهای یورو چندان فاصله نداشتیم چرا که با اجرای آن درصد آروماتیک ها به 39 تا 40 می رسید و اکتان بنزین هم به 93 تا 95 اما روند اجرایی تولید بنزین در پتروشیمی ها به نحو دیگری رقم خورد.
روند اجرایی تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی بدون استفاده از روند اصلاح و بهسازی بود.طرح ما این نبود که استفاده کردند در واقع همان چیزی که در پتروشیمی ها تولید می شد را بدون هیچگونه روند اصلاحی و رساندن آن به استانداردهای روز تجویل پالایشگاه ها می دادند.اگر طرح واقعی تولید ضربتی بنزین در 48 ساعت اجرا می شد قطعا آلودگی در کار نبود.شاید هم به نوعی دلیل اصلی ناموفق بودن طرح به نوعی به نبودن گروه طراحی تولید بنزین از مجتمع های پتروشیمی بر گردد.
الان در حقیقت سرنوشت طرح شما مشخص نیست؟
این طرح اصلا از نظر من مهم نیست اجرا بشود یا خیر! اما معتقدم اگر این پتروشیمی ها خصوصی شوند می توانند از این طرح استفاده کنند.
در این مدت فشار خارجی یا تهدید خارجی نداشتید؟
خارجی ها زرنگ تر از ما هستند.ما می شینیم و حسادت می کنیم و می گوییم نمی شود ولی آنها استفاده می کنند.
مشابه این طرح جایی اجراشده است؟
این طرح بسیار پیچیده و طرح جدیدی نیست.این طرح را شرکت ها یی که برای واحدهای آروماتیکی تحت لیسانس هستند استفاده نکرده اند. من سه تا چهارتا مقاله دارم اما اعتقادی ندارم مقاله ها را ارائه دهیم.خارجی ها از مقاله ها استفاده می کنند جمع آوری می کنند و استفاده لازم را می برند.با چند تا تعریف به شما بورس خارجی می دهند و از مقاله ها و هوش شما استفاده می کنند.درصورتیکه از نظر علمی بچه های ما بسیار قوی تر هستند اما ما مدیریت نمی کنیم متاسفانه چرا ما نتوانیم از این مقاله ها و از بچه هایی که اینها را ارائه می دهند استفاده نکنیم.

گفتید که در حال حاضر روی طرحی برای مدیریت مخزن کار می کنید؟
بله طرحی برای حفظ ذخایر میادین مشترک
بیشتر توضیح می دهید؟
اگر تا چهارسال آینده فکر جدی برای مخزن پارس جنوبی که میان ایرانو قطر مشترک است نشود،این میدان مرده خواهد بود و دیگر امکان برداشت گاز وجود ندارد و این یعنی بیهوده بودن سرمایه گذاری های فعلی و برباد رفتن آنها در سالهای آتی! به نوعی باید گفت میدان مشترک ایران و قطر به شکل گلابی است که متاسفانه سر آن به سمت کشور همسایه ماست و قسمت پایانی آن به سمت ایران و همین امر باعث می شود که در حالت طبیعی شیب منابع هیدروکربوری به سمت قطر باشد.
بر این اساس در حال حاضر قطر با استفاده از روش هایی در تلاش است تا گاز پارس جنوبی را تا چهارسال آینده تماما به سمت خود بکشد که در اینصورت افت چاه سمت ایران به حدی پایین خواهد آمد که امکان برداشت وجود نخواهد داشت.
این مساله تنها مربوط به پارس جنوبی می شود یا در مورد کل میادین مشترک صدق می کند؟
نه در مورد تمام میادین مشترک این نگرانی وجود دارد. باید هشدار دهیم که سرمایه ملی در پارس جنوبی و بسیاری از میادین مشترک در صورت عدم اقدامی جدی کاملا به نابودی خواهد رفت.طرحی که ما در حال حاضر برای جلوگیری از این بحران در سرداریم همان طرحی است که قطر در میدان نصرت مشترک میان ما و آنها پیاده کرده است اما ما هنوز متوجه آن نشده ایم.
اما در خصوص میدان نصرت حرفی از این قضیه به میان کشیده نشده است؟
هنوز ایرانی ها در مطالعات میدانی مخزن به آن نرسیده اند.باید روی میدان های مشترک این طرح مورد بررسی ما اجرایی شود تا مانع مهاجرت ثروت ملی به سمت همسایه ها شویم.متاسفانه این دانش در حال حاضر در اختیار شرکت های آمریکایی وجود دارد که البته بسیار دانش راحت و ساده ای است اما آمریکایی ها با در اختیار قراردادن این دانش به کشورهای عربی کاررا برای ما دشوار کرده اند.
فکر می کنید اجرای این طرح چقدر زمان نیاز دارد؟
فکر می کنم ظرف 7 ماه به توان برخی از مشکلات را مدیریت کرد. باید هر چه زودتر ایران در تلاش باشد تا مانع مهاجرت منابع ملی خود به کشورهای همسایه شود.نمی دانم به یاد می آورید یا خیر در زمان دادگاهی صدام از وی پرسیدند که چرا به کویت حمله کردی و وی جواب ظریفی به این سوال داد که الان باید باعث هوشیاری ما شده باشد.او گفت کویتی ها از روشی در میادین مشترک ما استفاده می کردند که داشت باعث نابودی ذخایر ما می شد.همان کاری که الان قطری ها و عرب ها در میادین مشترک ما با کمک آمریکا دارند انجام می دهند.اما ما به راحتی می توانیم آن را مدیریت کنیم.

منبع : خبرآنلاین
http://www.petroson.ir/index.php?option=com_content&view=article&id=2770&Itemid=297
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اطلاعات فنی بیشتر
از دوستان با تجربه


mtbe : متیل ترشری بوتیل اتر یک بنزین افزودنی است که برای افزایش عدد اکتان اضافه
می شود و از متانول و ایزو بوتیلن تولید می شود.
mtbe: اولین ماده ی اکسیژن داری بود که به عنوان افزودنی به بنزین برای کامل تر شدن فرآیند
احتراق در نظر گرفته شد، متانول که خود از اجزای اصلی بوجودآورنده ی Mtbe است اغلب از
گاز طبیعی و دیگر محصولات نفتی بدست می آید. این ماده عمدتاً به عنوان اکسیژن دار کننده
سوخت بکار می رود. پس از کنار گذاشتن تترا اتیل سرب در کشور از روش اکسیژن دار کردن
بنزین از طریق افزودن Mtbe استفاده می شود، در واقع در حال حاضر عدد اکتان مورد نظر خود
را به جای افزودن تترا اتیل سرب با افزودن Mtbe بدست می آوریم.
اقداماتی جهت بالا بردن عدد اکتان:
1. افزودن عدد اکتان از طریق افزودنیها
2. افزودن مواد آروماتیکی و ...
3. افزودن مواد شاخه دار یا ایزومرها و ارگانومتالها جهت بالا بردن عدد اکتان بنزین برای تولید Mtbe
متانول مورد نیاز خریداری می شود ولی ایزو بوتیلن را از جریان پالایشگاهی بدست می آورند که
این جریان دارای ٪23 ایزو بوتیلن ، ٪20 1- بوتان و ٪7 2- بوتن که در این مدل ترانس 2- بوتن هم
وجو دارد که تنها ایزو بوتن بواسطه متانول عکس العمل نشان می دهد.1-بوتن و 2- بوتن در برابر
واکنش خنثی هستند:
واکنش شیمیایی: Ch3oh + (ch3)2c = Ch2 → (ch3)3c – O – Ch3
مزایای اکسیژن دار کردن بنزین:می توان محتوای اکسیژن بنزین را برای سوختن تمیزتر و عملکرد
بهتر اضافه کردن مواد اکسیژن دار به بنزین باعث کاملتر شدن احتراق و در نتیجه کاهش گازهای
گلخانه ای و دیگر آلاینده های خطرناک است ، مزیت عمده دیگر استفاده از بنزین با فرمول اصلاح
شده این است که سوخت مذکور به خوبی بنزینی که در حال حاضر در دسترس است عمل میکند،
در حال حاضر دو ماده ی اصلی برای ساخت بنزین با فرمول اصلاح شده بکار میروند، این دو افزودنی
اتانول و Mtbe هستند.
از نظر خطرات زیست محیطی اتانول برتری خاصی نسبت به Mtbe دارد.هیأت منابع هوای کالیفرنیا
ادعا کرده است که استفاده از بنزین با فرمول اصلاح شده می تواند از نظر کاهش آلاینده ها معادل
خارج کردن 5/3 میلیون خودرو از جاده ها و بزرگراهها باشد استفاده از بنزین با احتراق تمیزتر
حدود 25٪ از صدمات وارده به لایه اوزن را کاهش خواهد داد.
انتقال Mtbe در محیط زیست و سرنوشت نهایی آن در طبیعت:
نشتی به داخل آبهای سطحی و زیر زمینی یکی از منابع اصلی آلایندگی برای Mtbe به شمار می آید،
این ماده حلالیت بسیار بالایی داشته و انتقال آن به آب را بسیار آسان می نماید هنگامی که این ماده
وارد سیستم آب گردید همراه با آب منتقل شده و دارای زیست تخریب پذیری بسیار پایینی است به
همین دلیل تحت شرایط طبیعی این ماده می تواند تا فواصل طولانی همراه با آب منتقل شود خطر
اصلی که این ماده می تواند ایجاد نماید آلوده کردن احتمالی آب آشامیدنی و در نتیجه تأثیر منفی
بر سلامتی و ایمنی انسان است.هزینه ی تصفیه و خارج کردن Mtbe از سیستم آب رسانی به
میزان قابل توجهی بالا است.
امروزه در دنیا در زمینه افزایش عدد اکتان بنزین از طریق افزودنیها جایگزینی Mtbe با Etbe مد نظر
قرار گرفته است. Etbe زودتر از Mtbe تجزیه می شود و خطر سرطان زایی Mtbe را ندارد، همچنین
در آبهای زیرزمینی رسوخ نمی نماید و چنانچه رسوخ کند تجزیه پذیر می باشد و قابل تصفیه است .
تبدیل واحدهای Mtbe به Etbe نیز چندان دشوار نیست و می توان با تغییراتی واحد تولید Mtbe را
به واحد Etbe تبدیل نمود.
در طرح های جامع پالایشگاهها هدف کاهش محصولات سنگین و افزایش محصولات سبک می باشد
تا از این رو ما در پالایشگاهها با شکستن محصولات سبک در واحدهایی نظیر Fcc به بنزین با عدد
اکتان بالادست پیدا خواهیم کرد البته ما به دنبال این مسأله نیستیم که به کل Mtbe را حذف کنیم
ولی با توجه به مشکلاتی که دارد تلاش بر این است که این مصرف محدود شود و کاهش یابد چون
آلودگی آبهای زیرزمینی از جمله معضلات اساسی است.
بنزين طبيعي مستقيما از نفت خام با عدد اكتان پايين ماده آروماتيك پايين (به نفت خام بستگي دارد)
مقداري از نفتن‌ها سيكلو آلكان ها و اولفين‌ها ي صفر آلكن ها آلكيلات توليد شده در واحد آلكيلاسيون
داراي عدد اكتان بالا بوده و آلكان پارافين خالص است عموما داراي زنجيره‌هاي شاخه دار است.
ايزومرات (با نام‌هاي مختلف) جهت افزايش عدد اكتان خود از بنزين طبيعي ساخته مي‌شود و مقدار
كمي مواد آروماتيك دارد.
در جریان جنگ جهانی اول توماس میجلی کشف نمود که با افزودن lead tetraethyl ( تترااتیل سرب )
که یک اورگانو متالیک محسوب می شود به مخلوط بنزین ، نسبت اکتان آن تا حد بسیاری افزایش خواهد
یافت و می توان بنزینی با فراوری ارزان قیمت ( شبکه هیدروکربنهای با فراوری ساده تر ) را ، با افزودن
این ماده ، به بنزینی با اکتان بالا تبدیل نمود .
از طرف دیگر این ماده باعث روانکاری سوپاپها نیز میشد ، استفاده از این ماده در بنزین تا سالیان دراز ادامه
یافت ، تا اینکه متوجه شدند سرب ضررهای زیست محیطی بسیاری پدید می آورد و باید از بنزین حذف
گردد ، بنابراین حذف سرب به تدریج در کشورهای پیشرفته با جایگزین نمودن ماده ای به نام MTBE که
مخفف methyl tertiary-butyl ether است و یک oxygenate محسوب میشود ، بجای تترااتیل سرب آغاز
شد .

در بحث متدهای اندازه گیری اکتان MON و RON نیز مشاهده کردید تغییر برخی شرایط ، باعث بالا و
یا پایین رفتن اکتان بنزین میشود ؛ یکی از این موارد ارتفاع از سطح دریا می باشد ؛ عدد اکتان برای هر
بنزین براساس آزمایش انجام شده در محلی هم سطح دریا مشخص میگردد ،
بر این اساس اگر خودرویی را با بنزینی که برفرض مثال اکتان ۸۲ دارد ، در منطقه ای هم سطح دریا مورد
آزمایش قرار دهیم و سپس همین خودرو با همان سوخت را به محلی در ارتفاع مثلا ۹۱۵ متر بالاتر از سطح
دریا که البته در زمان آزمایش از نظر دما و رطوبت با شرایط آزمایش سطح دریا مشابه است ، منتقل نماییم ؛
خواهیم دید موتور این خودرو در هنگامی که در ارتفاع ۹۱۵ متری قرار دارد ، بسیار دیرتر دچار خودسوزی
می شود تا در محل هم سطح دریا و از آنجائیکه همیشه عدد اکتان اعلام شده توسط تولید کننده بر مبنای
سطح دریا اعلام می گردد ، در ارتفاع ۹۱۵ متری از سطح دریا بنزینی که اکتان ۸۲ دارد ، مشابه بنزین با
اکتان ۸۷ عمل مینماید و تحت تراکم بیشتری دچار خودسوزی می شود .
فرمول تقریبی محاسبه میزان بالارفتن اکتان با افزایش ارتفاع از سطح دریا ، بدین صورت است که ؛ تا ارتفاع
۱۸۰۰ متری از سطح دریا به ازای هر ۳۰۰ متر افزایش ارتفاع ۱.۴ به عدد اکتان بنزین اضافه می گردد و در
ارتفاع بالای ۱۸۰۰ متر این میزان به ۲.۵ عدد در ازای هر ۳۰۰ متر افزایش ارتفاع تبدیل میشود ( اعداد فوق
بر مبنای عدد اکتان RON می باشد ) . اما ارتفاع تنها عامل جوی تاثیر گذار در اکتان نیست و میزان رطوبت
و دمای هوا نیز از دیگر عوامل جوی موثر بر اکتان می باشند . افزایش ۱ گرم آب در هر کیلوگرم هوای
خشک ۰.۲۵ تا ۰.۳۲ به عدد اکتان MON می افزاید و کاهش هر ۵.۶ درجه سانتیگراد دمای محیط نیز ۰.۴۴ تا ۰.۵۵
عدد اکتان MON را افزایش می دهد ، پس نتیجه دیگر این است که در زمستان اکتان پایین تری لازم
است تا تابستان و یک سوخت مشابه در شرایط مشابه از نظر رطوبت و محل آزمایش ، در زمستان دیرتر
دچار خودسوزی می شود تا در تابستان ، از اینرو بالا بردن عدد اکتان در تابستان و پایین آوردن آن در
زمستان راهکار مناسبی برای توزیع بنزین در کشور محسوب می گردد . البته از آنجائیکه تاثیر ارتفاع بر
اکتان نسبت به تاثیر رطوبت و دما بسیار بیشتر است ، اگر بنزین مناطق کنار دریا ( شمال و جنوب )
را نیز با اکتان بالاتری عرضه نماید ؛ تعمیرات خودروها در این مناطق بدلیل استفاده از اکتان بالاتر به تاخیر
خواهد افتاد . از دیگر موارد موثر در عدد اکتان میتوان به مواردی چون نسبت تراکم موتور ، آوانس و
ریتارد دلکو ، میزان کارکرد موتور ، دمای موتور ، نسبت بنزین و هوا در خودروهای بدون ECU که قابلیت
تنظیم اتوماتیک نسبت استکیومتری را ندارند و مواردی از این دست ، اشاره نمود . همچنین لازم بذکر
است خودروی نو نیز تا حدود ۱۶۰۰۰ کیلومتر به دلیل عدم وجود رسوبات در محفظه سوخت قابلیت کارکرد
بدون خودسوزی با سوختی با عدد اکتانی در حد ۵ تا ۶ عدد کمتر از میزان مشخص شده برای آن مدل
خودرو ، را داراست .


شاید باور کردنش براتون سخت باشه اما مکمل های بنزین که در ایران تولید و عرضه میشه، چیزی نیست به جز گازوئیل! گازوئیل رو توسط اسید سولفوریک و خاک رنگبر، بو بری و رنگبری می کنن و بعد بهش یه کم رنگ اضافه می کنن و میشه مکمل سوخت.
مایع ترمز هم انواع مختلف داره، اما اکثراً دی اتیلن گلیکول و تری اتیلن گلیکول هستن.

مکمل سوخت بویژه برای بنزین این نیست در گازوئیل عدد هپتان مهم است که همان هپتان نرمال است ولی در بنزین وجود ترکیب شاخه ای اکتان (درواقع ایزو اکتان) مهم است و چون گازوئیل ،اکتان بنزین را خراب میکند نمیتوان از ان بعنوان مکمل سوخت بنزین استفاده کرد . ترکیباتی که میتوانند اکتان بنزین را بالا ببرند عبارتند از تترا اتیل سرب که مدتهاست مصرف ان بعلت آلوده ساز بودنش منسوخ شده بعد از ان ام ت ب ای است که بعلت تولید آلدئید های سمی در حال انقراض است و بعد از ان اتیل ترشیری بوتیل اتر است که هنوز جاریست از طرفی ترکیبات سیکلانها و اروماتیکی و محصول حاصله از فرایند ایزمریزاسیون در پالایشگاه که توسط کاتالیست نقره رفرم میشود (واحد پلاتفرمینگ) اینها میتوانند در اصلاح عدد اکتان مفید باشند از همه مهم تر اتانل استکه جایگاه خود را در سوخت های ای 5 و ای 10 و ای 85 و ... باز کرده بعبارتی رفتن به سمت سوخت های سیز مثل اتانل ،دی ام ایی و الکل و سوخت های زیستی تنها راه حفظ سلامت محیط زیست است .
حلال 402 همان نفت سفید است و 410 هم که فلاش نزدیک به بنزین دارد همان نفتاست 409 نزدیک به تولوئن است و 403 مملو از آروماتیک و 406 نزدیک سیکلو هگزان

ممنون مهندس از اطلاعاتی که دادین. فرمایش شما درست، اما:

1- اگه دقت کنید گفتم مکملهایی که توی ایران (توی پمپ بنزین ها) عرضه میشه همون گازوئیل هست! راههای خیلی زیادی برای امتحانش هست. فکر کنم ساده ترین و کم هزینه ترینش این باشه که یه بطری از این مکمل های سوخت رو بگیرید و بهش مقداری خاک رنگبر (در بازار به اسم خاک تونسیل معروف شده) بهش اضافه کنید و خوب بهم بزنید و بزارین ته نشین بشه. بعد مایع شفاف بالای خاک رو در یک لوله آزمایش بریزید. حالا از کنار به این لوله آزمایش نور بتابونید و از بالا به مایع درون لوله نگاه کنید (یعنی زاویه دید نسبت به جهت تابش نور، دارای زاویه 90 درجه باشه). اگر رنگ آبی مایل به بنفش و یا در بعضی موارد سبز مشاهده کردین، حاکی از این هست که این مایع، منشاء نفتی داره و سنتزی نیست. یعنی MTBE یا ETBE یا هر ترکیب سنتزی دیگه ای نیست.
راه های خیلی خیلی زیاد و ساده دیگه هم هست که اگر قانع نشدین بفرمایید عرض می کنم.

2- برای گازوییل، عدد هپتان نیست که مهم هست، شاخصی که برای گازوییل تعریف می شه عدد ستان هست که اصلا در مقوله مباحث مربوط به بنزین نمی گنجه. نکته دیگه اینکه حضور گازوئیل در بنزین باعث کاهش عدد اکتان نمیشه. عدد اکتان شاخصی از اشتعال خودبخودی سوخت قبل از رسیدن به نقطه مرگ بالا (در درون سیلندر) هست. در حالی که گازوئیل تقریباً از هیدروکربن های 10 تا 21 کربنه تشکیل شده (گازوئیل جاهای مختلف با هم فرق می کنن، در صورت نیاز میتونم آنالیز گازوئیل چند جا رو براتون بزارم) و این هیدروکربن های سنگین موجود در گازوئیل نمیتونن باعث احتراق خودبخودی بنزین در سیلندر بشن.

3- موتوری که بر اساس سوخت بنزینی طراحی شده نمی تونه از سوخت اتانول و یا M85 و E85 استفاده کنه. ولی میتونه از سوخت E5 و E10 که بهش gasohol میگن استفاده کنن، (محض اطلاع دوستانی که مایلن بدونند، سوخت M85 مخلوط 15% بنزین و 85% متانول، سوخت E85 مخلوط 15% بنزین و 85% اتانول هست) تازه مشروط به اینکه سیستم سوخت رسانیشون دارای قطعات پلیمری آسیب پذیر در برابر متانول و اتانول نباشه که به طور متداول، جداره داخلی باک ماشین های بنزینی با پلی کربنات کوتینگ میشه که متانول به آرامی اون رو توی خودش حل می کنه و میبره سر سوزن ها انژکتور رسوب میده و باعث بسته شدن و نهایتا از بین رفتن سوزنهای انژکتور میشه. برای همین به طور کلی نباید از این سوخت ها در ماشین طراحی شده برای بنزین استفاده کرد مگه اینکه شرکت سازنده خودرو اینکار رو مجاز بدونه.

برای اینکه تشخیص دهید اون ماده گازوئیل است یا نه کافیست گراویتی انرا با هیدرومتر اندازه گیری کنید و برای اطمینان بیشتر گزارش فلاش باز و تقطیر انرا مشاهده نمایید. راه دیگر مقداری از انرا روی دستتان بریزید اگر سفیدک نزد و همچنان براق باقی ماند میتواند گازوئیل باشد اگر گازوئیل بود مراتب را به روابط عمومی پخش اطلاع دهید .

بله، راه های خیلی زیادی برای حصول اطمینان از این ادعا وجود داره. راهی که گفتم شاید ساده ترین راه باشه. من کسی که سازنده این مکمل ها هست رو میشناسم. آخه درست کردنش خیلی خیلی ساده هست! خودم هم آزمایشهای متعدد رو روش انجام دادم. دانسیته اش با دانسیته گازوئیل یکسان هست ولی flash point open cup اون کمی از گازوئیل بالاتره (حدود 130C) و منحنی تقطیرش هم به مقدار خیلی جزئی با گازوئیل فرق می کنه و علت این اختلاف ها اینه که برای درست کردن این مکملها، قبل از اجرای عملیات بوبری و رنگبری، اون رو میجوشونن (معمولا تحت خلا) تا فرآیند تثبیت روش انجام بدن و ترکیبات فرارش رو ازش خارج کنن و به اسم حلال های 402 و ویژه میفروشن. چون بخشی از ترکیبات فرارش خارج شده، فلش پوینت و شروع نقطه جوش در آزمایش تقطیر ASTM بالاتر هست.

عدد ستان (سوخت دیزل) و عدد اکتان (بنزین) هر دو تمایل سوخت به خود احتراقی را نشان میدهند که برای عدد ستان مقدار بالاتر نشان دهنده خود احتراقی آسان تر است بنابراین در موتور های درونسوز خود احتراقی بدون سیستم جرقه زنی (موتور دیزل) کارائی بالاتری دارد .
و اما در خصوص عدد اکتان مقدار بیشتر آن نماینده مقاومت در برابر خود احتراقی سوخت است بنابراین تمایلی به پیدایش پدیده تقه در بنزین ندارد . بعبارتی در هر دو مورد عدد بالاتر نماینده کارائی بهتر سوخت در موتورهای درونسوز با سیستم جرقه زنی و بدون سیستم جرفه زنی می باشد .
نتیجه اول :"عدد ستان بیشتر عدد اکتان کمتری دارد و بلعکس"
عدد اکتان بنزین بعنوان درصد حجمی ایزواکتان (2و2و4-تری متیل پنتان ،ایزومری از اکتان نرمال) در مخلوط از 87 درصد حجمی ایزواکتان و 13 درصد حجمی نرمال هپتان تعریف شده است ولی این بدان معنا نیست که بنزین بطور واقعی دارای این نسبت کمیکال ها در درون خود است بلکه بدان معناست که این ترکیب رفتاری مشابه از حیث مقاومت درخود احتراقی با بنزین تولیدی باید داشته باشد .
ایزو اکتان بالاترین عدد اکتان یعنی 100 را دارد و نرمال هپتان پایین ترین عدد اکتان یعنی صفر را به خود اختصاص داده است .پس اگر به سوختی که عدد اکتان بالاتری را نیاز دارد ماده ای اضافه شود که رفتاری مشابه نرمال هپتان داشته باشد یقینا عدد اکتان را تخریب میکند .
عدد ستان سوخت بعنوان درصد حجمی نرمال هگزا دکان در مخلوط نرمال هگزا دکان و 1- متیل نفتالین تعریف شده است که همان تاخیر پریود خود احتراقی را در سوخت دیزل نشان میدهد .مثلا سوخت دیزلی با عدد ستان 40 رفتاری مشابه مخلوط 40 درصد نرمال هگزا دکان و 60 درصد 1- متیل نفتالین دارد .
عدد ستان نرمال هگزا دکان 100 و 1- متیل نفتالین صفر است .
نتیجه دوم "چون تولید سوخت برای موتورهای درون سوز با و بدون سیستم جرقه زنی بر اساس دسترسی به عدد ستان بیشتر و عدد اکتان بالاتر است لذا اختلاط انها به هر علتی جایز نیست "
نتایج استنتاجی :
آیا میتوان با افزودن ایزو اکتان عدد اکتان بنزین را بالاتر برد ؟اگر میتوان از ان بعنوان افزودنی سوخت بنزین استفاده کرد چرا بجای سایر افزودنی ها از ان استفاده نمیشود ؟
آیا میتوان عدد ستان سوخت دیزل را با افزایش نرمال هپتان و یا نرمال هگزا دکان بالاتر برد ؟
آیا میتوان از 1- متیل نفتالین برای افزایش عدد اکتان بنزین استفاده کرد ؟​

این قسمت از صحبتتون که به رنگ قرمز درآوردم درست هست ولی فکر میکنم کمی ناقص باشه. علاوه بر ساختار مولکولی، لازم هست به دمای جوش ماده هم دقت داشت. وقتی یک هیدروکربن سنگین حتی اگر خطی باشه، به سوخت بنزین اضافه بشه، چون فشار بخارش پایین هست، مقدار حضورش در فاز بخار شده سوخت اونقدر جزئی هست که نمیتونه explosion limit مخلوط بخار شده سوخت درون هوا رو تغییر بده. برای همین هست که عرض می کنم اضافه کردن گازوئیل به مقدار جزئی به بنزین نمیتونه عدد اکتان اون رو تغییر بده.
حتی از یک دیدگاه نگاه کنیم میتونیم بگیم که به تعبیری باعث افزایش عدد اکتان هم میشه! وقتی ترکیبی سنگین درون سوخت وارد بشه، فشار بخار کلی سوخت رو کم میکنه و ممکنه حالتی پیش بیاد که اگر عدد اکتان سوخت خیلی پایین باشه، مخلوط سوخت بخار شده و هوا بدون حضور این ماده سنگین، به مرز پایینی explosion limit برسه (یعنی LEL) ولی اضافه کردن این ترکیب سنگین، باعث میشه مخلوط بخار سوخت و هوا از سوخت رقیقتر بشه و دیگه به حد پایین explosion limit نرسه. یعنی بتونه به مقداری مقاومت سوخت در برابر احتراق خودبخودی درون سیلندر رو بالاتر ببره.

شاید بد نباشه یک مطلب رو هم اینجا ذکر کنم. قدیم به بنزین تترا اتیل سرب اضافه می کردن که علاوه بر بالابردن عدد اکتان، مقداری از این تترااتیل سرب، در بدو ورود به سیلندر با عبور از روی سوپاپ، تجزیه شده و باعث رسوب کردن سرب بر روی سوپاپ و سیت سوپاپ میشد (برای اطلاع دوستان سیت سوپاپ، حلقه ای هست که برروی سرسیلندر نصب میشه و سوپاپ بر روی آن قرار می گیره و عمل آب-بندی (سیلینگ) گاز درون سیلندر رو انجام میده)
عکس زیر سیت سوپاپ و محل قرار گیری اون درون سرسیلندر نشون داده شده:


وقتی سرب بر روی این قسمت رسوب میکرد، باعث جلوگیری از خورده شدن این سیت میشده و آب-بندی سیلندر خیلی بهتر انجام میشد. با حذف شدن این ماده از سوخت ها، دیگه سرب بر روی این قسمت رسوب نمیکرد و به مرور زمان این سیت ها خورده شده و باعث نشتی هوا و سوخت درون سیلندر میشن. در شکل زیر این نشت هوا نشون داده شده. نشت کردن هوا و سوخت به منزله خارج شدن قسمتی از سوخت از محفظه احتراق هست و در نتیجه توان موتور پایین تر میاد.

به علت اینکه گازوئیل سوختی چرب هست، این خورده شدن سیت سوپاپ در موتورهای گازوئیلی خیلی دیرتر اتفاق می افته. اضافه کردن مقداری گازوئیل به بنزین، باعث میشه که بنزین چرب بشه و تا حدی تماسهای پیاپی سوپاپ با سیت سوپاپ روانکاری بشه و خوردگی سیت به تاخیر بیافته. برای همین خوبه که مقداری گازوئیل به بنزین اضافه بشه. برای همین هست که میگم اضافه کردن مکمل های سوخت شاید اثر مشهودی بر روی عدد اکتان بنزین نداشته باشه اما لااقل از خورده شدن سیت سوپاپ تا حدی جلوگیری میکنه و در کل این کار برای موتور مفید هست.

در مورد سوالهایی که مطرح کردین، باید عرض کنم که با اضافه کردن ایزواکتان به بنزین، عدد اکتانش بالاتر میره ولی بهتره بجای اینکه ترکیبی که عدد اکتانش 100 هست، ترکیبی به بنزین اضافه بشه که عدد اکتانش از 100 بالاتره، مثل اتانول و متانول و MTEBE که خودتون هم در پست قبلی بیان کردین. هم ساختن این الکل ها ساده تر از ایزواکتان هست، هم اضافه کردن مقدار جزئی از این الکل ها اثر بهتری در بهبود عدد اکتان داره.

برای بالا بردن عدد ستان گازوئیل، معمولا از ترکیب 2-اتیل هگزیل نیترات استفاده میشه. تقریبا اضافه کردن 0.5 درصد از این ماده به گازوئیل، میتونه عدد ستان رو حتی تا 10 واحد افزایش بده.



استفاده از ام 85 و ای 85 و حتی ای 100 هم اکنون در برزیل و آمریکا جاریست هر زمان دست از حمایت خودرو سازان داخلی برداشته شود حتما صنعت خودرو سازی ارتقا یافته راهی را خواهد رفت که دیگران رفتند .بطور کلی حمایت از تولید داخلی شعاری غلط و باعث توقف تکامل صنعت در کشور خواهد شد این ادعا به معنی حذف کنترل در واردات نیست به همه مهندسین یاد داده شده که راه درست راه اپتیمایز است .

دقیقا همینطوره! مسیری که دنیا رفته رو نباید دوباره طی کنیم، هزینه کنیم، آزمایش کنیم، تا آخرش به همون نتیجه برسیم!! خودروهای هیبریدی و خودروهایی که سوخت اتانول میسوزون الان در دنیا فراگیر شده اما تا زمانی که در ایران رقابت در میان نباشه و اگه کسی بخواد ماشین خارجی سوار بشه باید 100% مبلغ ماشین، عوارض گمرکی پرداخت کنه، مردم رو به سمت مصرف ماشین های ساخت داخل سوق میدن. وقتی هم که مردم مجبور باشن خودروهای ساخت داخل رو بخرن و مبلغی که برای ماشین پرداخت می کنن کمی بیشتر از نصف هزینه تموم شده ماشین باشه و مابقی به نهاد ریاست جمهوری و ... در نهایت سوریه و لبنان (!!) برسه، چه دلیلی داره بخان این روند رو تغییر بدن ؟؟؟؟
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
فرق بنزین معمولی با بنزین سوپر چی هست؟


برخی معتقدند که با بنزین سوپر عملکرد موتور خودرو بهتر می شود که دلایل خودشون رو دارن
البته بايد خاطرنشان كرد كه بنزين سوپر در مقايسه نيروي بالاتري را در موتور خودرو توليد مي‌كند. همه انواع مختلف بنزين تركيبي از مولكول‌‌هاي هيدروكربني از هپتان تا اكتان و... هستند. اما معمولا بنزين‌ها براساس عدد اكتان آنها تقسيم‌بندي مي‌شوند و عدد اكتان نشان‌‌دهنده درصد هيدروكربن اكتان به كار رفته در بهترين نوع بنزين نخواهد بود. بلكه عدد اكتان واحدي براي ارزيابي نسبي هر نوع بنزين با نوعي بنزين است كه تركيب خالصي از دو هيدروكربن اكتان و هپتان باشد. هر چه عدد اكتان يك سوخت بيشتر باشد صداي ناشي از احتراق آن در محفظه احتراق سوخت كمتر خواهد بود. وقتي سوخت و هوا پيش از روشن شدن شمع موتور با هم تركيب مي‌شوند شعله‌ور شدن سوخت در موتور احتراق اتومبيل با توليد سر و صدايي همراه خواهد بود كه موجب ارتعاش موتور شده و از نظر مكانيكي به موتور آسيب مي‌رساند.
هر نوع مولكول هيدروكربني وقتي تحت فشار قرار مي‌گيرد به گونه‌اي متفاوت عمل خواهد كرد. اكتان در مقايسه با هيدروكربن مشابهي نظير هپتان از مقاومت كمتري براي احتراق در موتور برخوردار است و بنابراين سر و صداي ناشي از احتراق آن نيز به مراتب كمتر است. معمولا هر نوع سوخت را از نظر صداي ناشي از احتراق آن در مقايسه با سوختي كه به عنوان معيار انتخاب شده است مورد ارزيابي قرار مي‌دهند.
سوختي كه در نتيجه احتراق آن صداي زيادي ايجاد نمي‌شود سوخت سوپر است. بنزين سوپر همانند سوختي كه عدد اكتان بالايي داشته باشد در موتور خودرو مي‌سوزد. نسبت تراكم يا ضريب تراكم عبارت است از مقدار فضايي كه وقتي پيستون در پايين يا بالاي سيلندر قرار داشته باشد توسط سوخت پر مي‌شود. از آنجايي كه بنزين معمولي و بنزين سوپر هر دو به خوبي مي‌سوزند بنابراين هيچ دليلي وجود ندارد كه براي بنزين سوپر هزينه بيشتري پرداخت كنيد.


سوال شما رو از دو جنبه پاسخ میدم
جنیه ی اول از نظر خود سوخت که در واقع همون حرفی که دوستمون turk oglu زدن درسته. اکتان بنزین در واقع درصد هیدرو کربن ایزواکتان تو بنزینه که هر چی بالاتر باشه بهتره
جنبه ی دوم از نظر عملی تاثیرش تو موتور های مختلف ارتباط مستقیم با نسبت تراکم موتور داره. تو موتور هایی با نسبت تراکم پایین (حول و حوش 8 به 1) مثل موتور پیکان تاثیرش رو شما نمیتونی ببینی دلیلش به خاطر عدم وجود پدیده ی ناک(ضربه) تو موتور به خاطر نسبت تراکم کم هست. اگر توجه کرده باشین وقتی ماشین رو به اصطلاح دنده مرده میرونید موتورش یه صدای تیک تیک ریز میده که بعضیا فکر میکنن به خاطر پلاتین دلکو هست که تصور اشتباهی هست چون ماشین های جدید هیچکدوم دلکو ندارن. این صدا در واقع همون پدیده ی ناک تو موتور هست.
پدیده ی ناک در واقع احتراق پیش از موعد سوخت تو موتوره یعنی وقتی ما تو مرحله ی تراکم هستیم و شمع هنوز جرقه نزده یکدفته به خاطر تراکم زیاد و دمای بالا سوخت منفجر میشه.
این قضیه رو تو ماشین ها با غنی کردن سوخت (افزایش پاشش سوخت) و اوانس کردن جرقه از بین میبرن که تو ماشین های قدیمی به وسیله ی دلکو و تو ماشین های جدید به وسیله ی ای سی یو انجام میشه
حالا برگردیم سر بحث اصلی. بنزین با اکتان بالا این خاصیت رو داره که تا میزان بالایی متراکم بشه بدون اینکه احتراق زودرس اتفاق بیفته. که این قضیه نمودش تنها تو موتور های با درصد تراکم بالا مثل 206 تیپ پنج با موتور 1600 هست(نسبت تراکم 12 به 1) شما تفاوت رو بین بنزین معمولی و بنزین سوپر به وضوح تو یه همچین ماشینی احساس میکنید هم تو مصرف هم تو کارکرد موتور هم تو سرعت وشتاب. دوستانی که ماشین های طراحی(نه تولید) سال 2000 به اینطرف دارن میتونن امتحان کنن من خودم همه ی این موارد رو امتحان کردم. مصرف ماشین خودم (206 تیپ دو) با بنزین سوپر صدی یک لیتر کمتر میشه(پنج و نیم لیتر در صد کیلومتر تو جاده) که فکر نمیکنم هیچکس یه همچین مصرفی با بنزین معمولی بتونه به دست بیاره همچنین شتابم هم مخصوصا تو دوره های پایین موتور به وضوح بیشتر میشه.
بنابراین دوستانی که پیکان و آردی و پراید و 405 و این جور ماشین ها که طراحیشون واسه بیست سی سال پیشه سوارن نباید انتظار داشته باشن یه همچین تغییراتی رو با بنزین سوپر ببینن.

در مورد سوال دوستمون که در مورد گاز گفتن هم دلیلش اینه که شما دارین گاز رو تو موتور پایه بنزین میزنید. گاز به خاطر اکتان بالاش حتی تا نسبت تراکم 15 هم متراکم بشه در حالی که تو موتور پراید حتی به نسبت تراکم 10 به یک هم نمیرسه خوب بدیهیه که از همه ی قابلیت گاز تو یه همچین موتوری استفاده نمیشه و قدرت افت پیدا میکنه لزرش و استهلاک موتورم میره بالا

نسبت تراکم نسبت بیشترین حجم داخل محفظه ی سیلندر به کمترین حجم داخل محفظه هست. بیشترین حجم رو تو محفظه تو نقطه ی مرگ پایین و کمترین حجم رو تو نقطه ی مرگ بالا داریم. به نسبت این دو مقدار نسبت تراکم میگن. نسبت تراکم رو میشه به صورت نسبت حجم هوای ورودی به سیلندر به حجم هوای متراکم شده در انتهای مرحله ی تراکم هم تعریف کرد. عامل محدود کننده ی افزایش نسبت تراکم احتراق زودرس هست که توضیح دادم. در واقع تو موتور های بنزینی چون ما مخلوط سوخت و هوا رو وارد سیلندر میکنیم تا اونجایی اجازه داریم اونو متراکم کنیم که سوخت خود به خود محترق نشه به همین خاطر حداکثر نسبت تراکمی که میتونیم به دست بیاریم پایینه. اما تو موتورای دیزلی ما هوای خالی رو وارد محفظه میکنیم و بعد سوخت رو تو موقع مناسب با انژکتور وارد محفظه میکنیم اینه که میتونیم نسبت تراکم رو بالاتر ببریم چون در واقع ما داخل محفظه تو مرحله تراکم فقط هوا داریم و سوختی قاطی هوا نیست که خود به خود منفجر بشه. نسبت تراکم تو موتور های بنزینی حدود 10 و تو موتور های دیزلی بین 15 تا 18 هست.

یه نکته ی دیگه که خیلی هم به این بحث بی ربط نیس اینه که تو موتور های قدیمی برای اینکه بتونن حجم هوای ورودی به سیلندر رو افزایش بدن حجم موتور رو بالا میبردن اما الان راه های دیگه ای واسه افزایش مقدار هوا تو محفظه استفاده میکنن مثلا استفاده از سوپر شارژر ها و توربو شارژرها که باعث میشه هوای متراکم تر تو محفظه داشته باشیم بدون اینکه لازم باشه حجم موتور رو افزایش بدیم.

درسته عدد اکتان گاز طبیعی از بنزین بیشتره. در مورد نحوه ی کارکرد موتور تو پست قبلی توضیح دادم که چرا موتور با گازطبیعی یه مقدار کم جون تر کار میکنه. در واقع شما یه موتور پایه گاز سوز رو با یه موتور پایه بنزین سوز باید مقایسه کنید بعد نظر بدین نه اینکه گاز رو بزنید تو موتور پایه بنزین سوز بخواین قضاوت کنین. شما برای مقایسه سوخت بنزین و گازوییل که نمیای گازوئیل رو بزنی تو ماشین بنزین سوز بعد بگی عجب سوخت افتضاحی هست اصلا به درد نمیخوره!!! میای دو موتور با یه حجم و با یه تکنولوژی یکی بنزینی و یکی گازوئیلی رو آزمایش میکنید بعد این دو سوخت رو مقایسه میکنید. همونطور که میدونید عدد اکتان گازوئیل در مقایسه با بنزین کمتر هست اما تو حجم مساوی یه موتور گازوئیلی قدرت بیشتری تولید میکنه مصرف سوخت کمتر، و عمر بسیار بالاتری داره به طوری که میبینید یه موتور دیزل 500 هزار کیلومتر کار کرده ولی هنوز در وضعیت مناسبی هست در حالی که بهترین موتور های بنزینی سیصد هزار کیلومتر کار میکنن بعد باید برن تعمیر موتور کامل. در مورد لرزش موتور هم باید بگم که لرزش موتور از عوامل متفاوتی ناشی میشه و اینطور نیست که شما رابطه ی مستقیم بین عدد اکتان سوخت و لرزش موتور پیدا کنید بلکه باید ساختار موتور و بقیه ی مشخصات سوخت رو هم در نظر بگیرید. برای مقایسه دوباره گازوئیل رو در نظر بگیرید سوخت گازوئیل به خاطر اینکه ماهیت چرب داره یه موتور گاروئیلی با تکنولوژی بالا (نه موتور خاور!!!!) نرم تر کار میکنه و یکی از دلایل عمر بالاترش هم همینه.
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دو راه زیر را مقایسه نمایید:
-بروید خاک رنگبر بخرید (چینی یا ایرانی ...) رنگبری کنید محلول را صاف کند به ان نور بتابانید تشخیص دهید که ماده نفتی است یا سنتتیک
- مقداری روی دستتان بریزید سفیدک زد و زود تبخیر شد از جنس بنزین است ولی اگر براق ماند از برش بنزینی دور شده .
میشه فلاش گازوئیل را بنویسید تا تفاوت انرا از 130 درجه سلسیوس ببینم تا تشخیص دهم چقدر تفاوت ناچیزه؟
میشه فلاش بنزین را هم بنویسید تا بتوانم تفاوت فلاش ها را حس کنم ؟قطعا میدانید بنزین فلاش ندارد و در شرایط عادی میزند.
میشه گراویتی گازوئیل را بنویسید و انرا با گراویتی شصت شصت بنزین و برشی که گازوئیل نامیده شده مقایسه کنید؟
میشه دامنه تقطیر دیزل دو را با برشی که گازوئیل نامیده شده برای مقایسه اینجا بگذارید.؟
گرفتن سر گازوئیل و دم گازوئیل به روش تقطیر کتلی (اینها اصطلاحات بخش خصوصی است)که یه خلا من دراوردی هم بخش خصوصی به اون اضافه کرده و انرا جوشاندن در خلا نامیده میتونه انرا به 402 نزدیک کنه اونهم فقط از حیث دامنه تقطیر ولی ماهیتشان با 402 یکسان نمیشود .برای همینه که این قاچاقچیان فراورده های نفتی یکشبه پولدار شده و حقوق مصرف کننده را ضایع میکنند . نه به هیچ وجه این روش تولید 402 نیست واین ماده ای که به این روش ساخته شده 402 نیست .فراورده ویژه هم که اصلا با این چیزا فرق دارد.
توضیح اینکه در فراورده های نفتی دانسیته معیار نیست باید با هیدرومتر مناسب گازوئیل نه دیگر فراورده ها گراویتی را همزمان با دما اندازه گرفت و از جدول انرا شصت به شصت کرد بعد گراویتی را اعلام نمود.بدانید اضافه کردن گازوئیل از سه درصد به بالا در روغن موتور قابل تشخیص است و زیر سه درصد تشخیص دشوار میشود چرا که اثر بخشی ماده اضافه شده گم میشود و وقتی اثر بخشی key test ها گم شوند عملا انتظار مشاهده خاصیتی تازه در مخلوط هم منتفی میگردد .این گزارش را بیست و پنج سال قبل به پخش ارائه نمودم.

لطفا آر وی پی ینزین و گازوئیل را نیز بنویسید.و اگر دستگاه اندازه گیری آر وی پی را دارید با اضافه کرده 0.5 درصد گازوئیل نمره دو به بنزین با اکتان 87 مقدار آر وی پی را گزارش نمایید ضمنا فلاش بسته بنزین و آمیزه مزبور را نیز گزارش فرمایید .با عرض پوزش از اینکه بنده فقط به اعداد اطمینان دارم تا به تصورات.

این مطلب که سرب بتدریج روی سوپاپ مینشیند را قابلیت لوریکانتی سرب مینامند و هیچ ربطی به چربی گازوئیل که ایجاد صمغ روی سوپاپ میکند ندارد.شما خاصیت مفید چربی گازوئیل را روی آتش زنه های مشعل های گازوئیل سوز با محفظه احتراق یکسان تصور کرده اید .به هیچ وجه گازوئیل برای موتور های احتراق داخلی با سیستم جرقه زنی مناسب نیست چه کم چه زیاد.
لازم به ذکر است سرب هیچ نقشی در عمل اب یندی ندارد فقط با ایجاد پوشش میکرونی روی سوپاپ موجب افزایش سختی سوپاپ و روانی حرکت ان میشود.عمل اب بندی در محفظه سیلندر هم با روغن موتور نه سرب

بهترین راه داشتن گازوئیل با ستان مناسب پالایش خوبست و بهترین راه برای داشتن بنزین خوب اختلاط بنزین پلاتفرمت با بنزین اکتان پایین است اگر ایزو اکتان علاج بود از ان قبلا استفاده میشد ضمنا استفاده از الکل ها با مشخصات زیر :
اتانل اکتان موتوری 102 اکتان ریسرچ 129 متوسط 115
متانل اکتان موتوری 105 و ریسرچ 133 متوسط 119
در حالت 100% با افزایش توربو شارژر با دامنه فشاری 2 تا 2.5 اتمسفر امکان پذیر است ولی لزوما برای بالا بردن اکتان بنزین نیاید افزودنی مورد استفاده اکتانی بیش از 100 داشته باشد بهتر است بیس بنزین مناسب باشد و با افزایش مقادیر کم افزودنی اکتان سوخت بهینه شود.ضمنا از الکل ها اساسا بعنوان افزودنی تصحیح اکتان استفاده نمیشود اینها برای کاهش آلودگی بعنوان آلترناتیو های سوخت هستند که لازمست ابتدا با میکسینگ مقادی پایین در حفظ سلامت محیط زیست گام برداشت.
"همواره بیس خوب بهتر از افزودنی است"

یکی از ترفند هایی که بخش خصوصی با ورودش در صنعت نفت آموخته استفاده از موادی استکه یا بکلی ظاهر فراورده را تغییر میدهد مثل افزودن کلتان به گازوئیل و یا به ظاهر بخشی از خواص فراورده را تصحیح میکند .2- اتیل هگزیل نیترات یکی از ان مواد استکه به ظاهر ستان را اصلاح میکند ولی در طول فرایند پاشش بعلت تجزیه تولید گاز NO2 میکند که این گاز بعدا با یون هیدروژن واکنش داده تولید یون هیدروکسیل مینماید ...به بخشی از گزارش آزمایشگاه سندیا به پیوست توجه نمایید :

فايل ضميمه
  • http://www.www.www.iran-eng.ir/images/attach/doc.gifreport.doc (80.0 كيلو بايت, 0 نمايش)


http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=101287&d=1339157701
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
به نقل از تاپیک:
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/30415

راه های امتحان متعددی هست، بحثی در اینکه کدوم راه بهتره نیست، مهم جواب نهایی هست که این آزمایش ها می دن. خوشحال میشم شما با تجربه فراوانی که در این زمینه دارین، یکی از این مکمل ها رو آزمایش کنید و نتیجه آزمایش تون رو برای ما بزارین که به نظر شما این مکمل ها چیزی غیر از گازوئیل هست یا نه.
طبق مستندات ویکی (http://en.wikipedia.org/wiki/Flash_point) فلش گازوییل میتونه بین 52~96 درجه سلسیوس باشه و فلش بنزین هم حدود -43 درجه سلسیوس بیان شده.
در عکس زیر، مشخصات نمونه از گازوئیل ایران هست که اساتیدم خانم ها گیتی ابولحمد و شهره فاطمی در مقاله «بررسی سینتیکی و مقایسه فعالیت کاتالیست های هیدروتریتینگ در فرآیند گوگرد زدایی تیوفن از گازوییل» گزارش کردن.



در آدرس زیر هم مشخصاتی که شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی برای گازوئیل ایران گزارش کرده آورده شده.
http://www.niordc.ir/index.aspx?siteid=78&pageid=864
در آدرس های زیر هم مشخصات استاندارد تعیین شده برای بنزین در سال 1998 و سال 2003 رو براتون گذاشتم.
http://uplod.ir/hgowcqco3im9/D_4814_____03___RDQ4MTQ_.pdf.htm
http://uplod.ir/jcjyr1hy7qo6/T99_170.PDF.htm

درمورد حلال 402 هم دقیقا همینطوره که شما گفتید! منم نگفتم که این محصول سبک که از گازوئیل استخراج می کنن همون حلال 402 هست، گفتم به این اسم میفروشنش! متاسفانه!


دستگاه اندازه گیری فشار بخار رید رو ندارم متاسفانه، اما مقداری که برای گازوئیل گزارش شده حدود 0.2psi و برای بنزین هم 8-15psi هست. میتونید به فایل زیر رجوع کنید:
http://uplod.ir/62cimzcoibji/Fuel_Property_Comparison_for_Ethanol_Gasoline_No2Diesel.xls.htm

در مورد فلز سرب که قدیم به بنزین افزوده میشد

فلز سرب به این نرمی چطور میتونه باعث افزایش سختی سوپاپ بشه ؟
محفظه سیلندر از بالا به سرسیلندر متصل هست. آب-بندی محفظه سیلندر از پایین توسط رینگ های روغنی و کمپرسی و از بالا توسط واشر سرسیلندر و نیز سیت سوپاپ انجام میشه و اگر سوپاپ ها آب-بندی مناسبی نتونن انجام بدن، به علت نشتی، تراکم گاز در سیلندر افت می کنه و به طبع اون، توان ماشین کاهش پیدا می کنه.
حضور گازوئیل باعث بهبود آب-بندی و سیلینگ سوپاپ به سیت سوپاپ میشه. مکانیزم عملکرد گازوئیل با سرب متفاوت هست اما افزودن گازوئیل به بنزین، چه شما بخایین چه نخایین، از بین رفتن سیت سوپاپ رو به تاخیر میندازه. میتونید از مکانیک ماشینتون بپرسید.
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خلاصه ای از تاپیک بنزین پیرولیز :

http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/229287

بنزين پيروليز (D.P.G. Dry Pyrolysis Gasoline )
بنزین پیرولیز خام (پای گس) با نام تجاری D.P.G. Dry Pyrolysis Gasoline در تولید بنزین با روش هیدروآلکیلاسیون به عنوان سوخت اتومبیل کاربرد دارد. این محصول جانبی شکست حرارتی نفتا (Naphta) در کوره های پتروشیمی، بعد از جدا سازی محصولات اصلی است. ملکولهایی مانند بنزن، تولوئن، زایلن ها و دی این های دیگر وجود دارد. از این محصول میانی برای تولید محصولات دیگر پتروشیمی استفاده می شود. بنزین پیرولیز خام دارای حدود 40 تا 50 درصد بنزن و ترکیبات آروماتیک دیگر است.
تماس با پوست، خوردن و یا استنشاق این ماده مضر است. تنفس بیش از اندازه این ماده سبب بی نظمی در ضربان قلب و بروز آثار تحریکات سیستم عصبی مرکزی مانند سرگیجه، سردرد، تهوع و ... می شود که در شرایط حاد سبب مرگ خواهد گردید. استنشاق مکرر و بیش از اندازه آن عوارض خونی نظیر لوسمی (سرطان خون) و صدمه به کلیه ها و کبد را در پی دارد و حتی مقادیر کم آن سبب جراحات ریوی می شود.
بنزين پيروليز به عنوان يكي از محصولات جانبي در واحد الفين توليد ميگردد . تركيبات الفين موجود در اين محصول در واحد DPG توسط ئيدروژناسيون اوليه حذف شده و محصول نهايي به منظور اختلاف با بنزين و افزايش عدد اكتان صادر مي شود . اين محصول به دو دليل بسيار مناسب جهت بازيابي تركيبات با ارزش آروماتيكي بخصوص بنزن مي باشد ، اول آنكه درصد تركيبات آروماتيك آن بالاتر از ريفرميت مي باشد ،

دوم آنكه هزينه توليد آروماتيكهاي از محصول بنزين پيروليز ، پائين تر از ريفرميت مي باشد .

با توجه به مطالب فوق و همچنين كمبود خوراك نفتا در واحد آروماتيك بندرامام ، اشتياق فراواني جهت بازيابي تركيبات آروماتيك از محصول بنزين پيروليز وجود دارد . تحقق اين پيشنهاد به ئيدروژناسيون ثانويه محصول بنزين پيروليز جهت اشباع تركيبات الفين و حذف تركيبات گوگرد دارد .

فرآيند ئيدروژناسيون ثانويه شامل سه قسمت مي باشد :

الف – تفكيك برش سنگين تر از C9 به عنوان محصول جانبي

ب‌- ئيدروژناسيون ثانويه و گوگرد زدائي

ج‌- تثبيت محصول

==============
بنزین پیرولیز feed یک سری از واحدهای پتروشیمیه که با تقطیر بنزین آروماتیکهارو ازش جدا میکنند که یکی از مشتقات بنزن هست

پتروشیمی جم و برزویه که کنار هم هستند 8 درصد بنزن در بنزین خود دارند که سرطانزاست
هر چه مقدار آروماتیکها در بنزین بیشتر باشه عدد اکتان بالاتر میره بعنوان مثال عدد اکتان بنزن 102 و تولوئن 120 ولی هر چقدر آروماتیکها بیشتر باشه عوامل سرطانزا بیشتر میشه (حالا ببین ما کجا کار میکنیم) جدیدا در امریکا قوانینی وضع شده که مقدار بنزن باید از یک حدی کمتر باشه تا قابل عرضه به بازار باشه حالا جالبه تو ایران بنزین پیرولیز که سرشاز از مواد آروماتیکی داره وارد بازار میشه

استاندارد بنزن 0.5 درصده.
در سال 2011 تو این نوع سوخت 8 درصد بنزین داره که میفرستند بندر عباس و بعد از اختلاط درصد میرسه به 4 درصد. یعنی 8 برابر استاندارد جهانی.
هوای تهران به همین خاطر آلودس.

در گذشته یعنی یکی دو سال پیش platformate با اکتان بالای 100 از امارات خریداری میشد و با بنزین نامرغوب ایران belend میشد و پس از تحویل به شرکت ملی پخش راهی پمپ بنزینها میشد ولی بعد از تحریمهای اخیر این بنزین قطع شده و تا اونجا که میدونم شرکتهای Shell و total هم که به ایران بنزین میفروختند قطع همکاری کردند ابتدا جهت جبران بنزین شروع کردند به نامرغوب کردن بنزین با ترکیبات سنگین تر مثل کروسین(نفت سفید) که مشکلات زیادی رو برای اتومبیلها ایجاد کرد که یکیش بد کار کردن موتور و همچنین گرم کردن مداوم ماشین(برای خودم اتفاق افتاد)که بعلت بالا بردن ارزش حرارتی سوخت بخاطر مخلوط کردن ترکیبات سنگین با ارزش حرارتی بالاتر با بنزین اتفاق افتاد که پس از اون دولت از اساتید دانشگاه و متخصصین امر بهره گرفت و به این نتیجه رسیدند که بصورت موقت از بنزین تولیدی پتروشیمی ها استفاده کنند که این خود باعث تعطیل شدن تعدادی از واحدهای زیر دستی که این بنزین به عنوان خوراک استفاده میکردند گردیده و باعث ضرر عمده گردیده و همچین این ماده (بنزین پیرولیز) بعنوان سوخت در دراز مدت قابل استفاده نیست چون سرشار از مواد آروماتیکی سرطان زاست

جدیدا تولوئن را با ترکیبات بی ارزش نفتی مخلوط میکنن و به عنوان بنزین میدن تو بازار

اول درباره این بنزین پیرولیز جم می خوام بگم چون خودم اونجا کار می کنم ، البته ما واحد EG هستیم ولی از دوستام پرسیدم
واحد اولفین روزانه چیزی حدود 700 هزار لیتر بنزین پیرولیز تولید می کنه طبق آمار خودشون و چیزهایی که دوستان درباره این بنزین گفتند صحت داره و متاسفانه نمرغوب و مزخرفه
و به گفته خودشون به دنبال طرح ضربتی تولید بنزین پتروشیمی اقدام به تولید کردن (طرح ضربتی یعنی اینکه هیچکی به ما بنزین نمی ده و باید با آب هم شده ماشین رو راه بندازیم



================
"بهينه سازي درصدتركيب بنزين پيروليز و بررسي تبديل آن به بنزين موتور در شرايط خاص"

فايل ضميمه

  • http://www.www.www.iran-eng.ir/images/attach/pdf.gifIPCONF01_035_377398.pdf (152.8 كيلو بايت, 222 نمايش)

مشخصات فنی:
فايل ضميمه

  • http://www.www.www.iran-eng.ir/images/attach/pdf.gifDPG (BIPC PRODUCT).pdf (12.4 كيلو بايت, 79 نمايش)
  • http://www.www.www.iran-eng.ir/images/attach/pdf.gifMSDS.pdf (315.1 كيلو بايت, 134 نمايش)
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
احمدی نژاد وارد ری شد

کد خبر: ۲۶۱۸۶۸ تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۹

رئیس جمهور لحظاتی پیش به‌ منظور بهره‌برداری رسمی از واحد بنزین سازی پالایشگاه شهیدتندگویان وارد شهرستان ری شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، محمود احمدی‌نژاد که لحظاتی پیش وارد شهرستان ری شد، در راستای بهره‌برداری رسمی از واحد بنزین سازی پالایشگاه شهیدتندگویان و چندین پروژه این پالایشگاه به‌ همراه وزیر نفت و بخشی از مسئولان دولت در پالایشگاه شهید تندگویان تهران حضور یافت.

رئیس جمهور در بدو ورود به شهرستان مورد استقبال استاندار تهران و فرماندار ری قرار گرفت.

محمود احمدی‌نژاد پس از بهره‌برداری رسمی از پروژه‌های پالایشگاه شهید تندگویان تهران با حضور در جمع متخصصان ایرانی، مسئولان وزارت نفت و پالایشگاه شهید تندگویان به سخنرانی می‌پردازد.

طرح بنزین‌سازی پالایشگاه شهیدتندگویان تهران دارای دومین واحد ایزومریزاسیون پس از طرح توسعه پالایشگاه اراک است که با اتکا به همت متخصصان داخلی به بهره‌برداری می رسد.

واحد ایزومریزاسیون طرح بنزین سازی پالایشگاه شهیدتندگویان تهران دارای سیستم غربال جاذب‌های مولکولی است که از طریق آن واحد ایزومریزاسیون، بنزین‌های دارای اکتان پایین را جدا می کند و دوباره به خط اول واحد بازمی‌گرداند و از این طریق عدد اکتان بنزین به نحو قابل ملاحظه افزایش می‌یابد.

پروژه بنزین‌سازی پالایشگاه شهیدتندگویان تهران با هدف ارتقای کیفیت بنزین تولیدی این پالایشگاه (با افزایش عدد اکتان نفتای سبک) اجرایی شده است که با راه‌اندازی این واحد، عدد اکتان بنزین تولیدی این پالایشگاه از 64 به 88 ارتقا می‌یابد.

این طرح که به منظور افزایش کیفیت بنزین تولیدی این پالایشگاه اجرایی شده است، دارای واحد تصفیه نفتای سبک به ظرفیت 18 هزار بشکه در روز، ایزومریزاسیون با ظرفیت 18 هزار بشکه در روز و واحدهای جانبی مانند تولید گاز ازت به ظرفیت یک هزار نرمال مترمکعب گاز در ساعت و دو مخزن جدید هر یک با ظرفیت 80 هزار بشکه است.

طرح بهینه سازی و بهبود کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه شهیدتندگویان تهران، بزرگ‌ترین طرح اجرا شده در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی است که تمام واحدهای آن در داخل پالایشگاه و در محیط بهره‌برداری احداث شده است.

منبع:
http://www.tabnak.ir/fa/news/261868/احمدی-نژاد-وارد-ری-شد
 
بالا