افزایش ۹ درصدی سرمایه گذاری در انرژی های پاک؛ بیشترین تقاضا برای انرژی خورشیدی

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار


سرمایه گذاری در انرژی های پاک در سه ماهه اول ۲۰۱۴ نسبت به سال گذشته به دلیل افزایش تقاضا برای پانل های خورشیدی پشت بام از آمریکا تا ژاپن افزایش ۹ درصدی داشته است.



به گزارش انرژی هاب، امور مالی انرژی های نو در بلومبرگ، در یک بیانیه ایمیل شده اذعان داشت: سرمایه گذاری های جدید در قدرت و بهره وری انرژی های تجدیدپذیر از ۴۳.۶ میلیارد دلار به ۴۷.۷ میلیارد دلار در سه ماه اول سال رسیده است.


این افزایش ممکن است نشانه چرخش و تغییر رویه باشد. هنگامی که کشور های صنعتی، پرداخت یارانه و کمک های مالی را کم کردند، سرمایه گذاری در قدرت و بهره وری انرژی تجهیزات کم کربن به مدت دو سال کاهش یافت.


پس از افزایش چشمگیر در سال ۲۰۱۱ تا ۳۱۸ میلیارد دلار، هزینه ها و مخارج مالی جدید در بخش انرژی های پاک با توجه به آمار و ارقام BNEF، سال قبل تا سطح ۲۵۴ میلیارد دلار کاهش یافته است.


میشائیل لیبریچ مدیر امور مالی انرژی های نو در بلومبرگ (BNEF) در سخنان خود گفت: «هنوز خیلی زود است که بگوییم قطعا در سال ۲۰۱۳ میزان سرمایه گذاری کمی برای انرژی های پاک در سراسر جهان شده در حالی که هزینه های سال ۲۰۱۴ هم، بازگشت به نقطه اول و ابتدای کار را نشان می دهد اما اعداد و ارقام سه ماهه نخست سال کمی دلگرم کننده است.»


او دو طرح را با اهمیت و برجسته دانست: افزایش سهم استفاده از انرژی خورشیدی با مقیاس کوچک در کل سرمایه گذاری و همچنین گسترش سرمایه گذاری در کشور های بیشتر توسعه یافته.


لیبریچ در ادامه افزود: هزینه های جدید انرژی خورشیدی ۲۳ درصد و تا ۲۷.۵ میلیارد دلار افزایش یافته است که از جمله آنها ۲۱.۲ میلیارد دلار برای پروژه های کمتر از ۱ مگاوات بوده است. این محقق مستقر در لندن گفت: سرمایه گذاری در بخش اتومبیل های برقی، ذخیره سازی برق و تجهیزاتی که شبکه برق را کارآمد تر می کنند، جهش بیش از سه برابری یعنی به میزان ۳.۱ میلیارد دلار داشته است.


تحقیقات BNEF حاکی از آن دارد که مصارف انرژی باد ۱۶ درصد کاهش یافته و به ۱۳.۹ میلیارد دلار رسیده است. همچنین استفاده از سوخت های زیستی افتی ۲۸ درصدی داشته و تا حدود ۶۶۴ میلیون دلار کاهش یافته است.


این مقام مسئول ادعا کرد، سرمایه گذاری در بخش انرژی های پاک، در ایالات متحده آمریکا تقریبا دو برابر شده و خرج و مخارج در چین ۱۸ درصد افزایش یافته است و نیز هزینه های برزیل بیش از سه برابر شده است. در حالی که، سرمایه گذاری در اروپا ۳۰ درصد نزول یافته و در مقابل رشدی ۸۲ درصدی در سرمایه گذاری های آفریقا و خاورمیانه در این بخش وجود دارد.


بررسی آمار منتشره BNEF نشان داد، هنگامی که سرمایه گذاری های جدید در سه ماهه اول سال ۲۰۱۴ از ۵۸.۱ میلیارد دلار مربوط به سه ماهه آخر سال ۲۰۱۳ کمتر شد، اغلب به دلیل این مورد است که فعالان و توسعه دهندگان به تسریع اتمام پروژه ها به منظور استفاده از کمک های مالی و یارانه هایی که در پایان سال تمام می شود تمایل دارند.
 
بالا