افزایش بهره هوشی انسان طی یک قرن گذشته

love.1982

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
افزایش بهره هوشی انسان طی یک قرن گذشته



روانشناسان دانشگاه وین نشان داده‌اند بهره هوشی کلی انسان‌ها از اوایل قرن بیستم تاکنون در هر دهه، سه نمره افزایش یافته است.







به گزارش ایسنا، این تحقیق، بزرگ‌ترین بررسی تاکنون درباره بهره هوشی بوده که مبتنی بر داده‌های حاصل از تقریبا چهار میلیون شرکت‌کننده از 31 کشور مختلف است.

دانشمندان نشان دادند که بهره هوشی انسان طی بیش از 100 سال (1909 تا 2013)، سه نمره در هر دهه افزایش داشته است.

در سال 1984، نخستین محاسبه نظام‌مند تغییرات بهره هوشی در جمعیت کلی منتشر شد که افزایش نمره هوشی در جمعیت کلی آمریکا را نشان داد. این پدیده که اثر فلین (Flynn effect) نام دارد، برای جامعه علمی سردرگم‌کننده بوده به ویژه این که مسیرهای تغییرات بهره هوشی طی زمان و دلایل احتمالی افزایش نمره هوشی مورد بحث است.

اثر فلین، نامی است که به افزایش قابل توجه و مداوم امتیازات آزمون هوش در بسیاری از مناطق جهان داده‌اند. زمانی که آزمون‌های ضریب هوشی در ابتدا به وسیله نمونه‌ای از آزمون‌دهندگان استانداردسازی می‌شوند، برحسب قرارداد، میانگین نتایج را برابر ۱۰۰ و انحراف معیار آن‌ها را برابر ۱۵ امتیاز ضریب هوشی در نظر می‌گیرند. زمانی که آزمون‌های ضریب هوشی مورد تجدیدنظر قرار می‌گیرند، آن‌ها با استفاده از نمونه‌ای جدید از آزمون‌دهندگان استانداردسازی می‌شوند که معمولا نسبت به نمونه قبلی در زمان اخیرتری به دنیا آمده‌اند.

در پژوهش جدید، با استفاده از مجموعه داده‌ها و تفاوت‌ها در قدرت یافته‌های بدست‌آمده در بازه زمانی و همچنین در نواحی دارای بهره هوشی مختلف، امکان ارزیابی عوامل بالقوه اثر فلین فراهم شد.

این عوامل عبارت‌اند از تغذیه خوب، بهداشت و در دسترس‌پذیری خدمات بهداشتی و همچنین تحصیل بهتر است.

جزئیات این تحقیق در مجله Perspectives on Psychological Science ارائه شد.




کلمات کليدی: بهره هوشی
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
love.1982 کم خوابی احتمال سکته مغزی را 4 برابر افزایش می دهد مغز و اعصاب 0

Similar threads

بالا