افزايش وزن تا كاهش توان جنسي

Hamid MB

مدیر تالار زنگ تفریح
مدیر تالار
کاربر ممتاز
حتماً شنيده ايد که چاق ها بيشتر به بيماري هاي قلبي دچار مي شوند. حتماً شنيده ايد که چاقي، ديابت، سکته مغزي، از بين رفتن مفاصل، بد خوابي، افسردگي و هزار مشکل ديگر به همراه مي آورد و يا سبب تشديد آنها مي شود اما آيا تا به حال شنيده بوديد که ممکن است مشکل شما در رابطه با همسرتان هم به اضافه وزن شما هم مربوط باشد؟ به تازگي محققان، وزن گروهي از افراد با چاقي بيمار گونه را با عمل جراحي کم کردند و نتيجه اين شد که رابطه زناشويي اين افراد با همسرشان بهبود قابل ملاحظه اي پيدا کرد؛ بنابراين به نظر مي رسد يکي از راه هاي ساده و کم هزينه درمان برخي موارد اختلال در رابطه زناشويي، کم کردن وزن باشد.

اين مطالعه روي حدود100 مرد با ميانگين سن 48 سال، انجام شده است. در ابتداي اين طرح، از همه اين مردان خواست شد با پر کردن پرسشنامه اي، ارزيابي خود را از کيفيت رابطه زناشويي شان، ارائه کنند. جمع بندي اطلاعات بدست آمده از اين پرسشنامه ها، در اين مرحله نشان داد که کيفيت رابطه اين افراد، مشابه مرداني است که نسبت وزن و قد متعادل دارند اما از آنها 20 سال مسن ترند. اين يعني اينکه چاقي مي تواند سلامت يک رابطه جنسي را بين زن و شوهرها تا 20 سال پير و مختل کند. در مرحله بعد، عمل جراحي باي پس معده، روي اين گروه انجام شد و مجدداً پرسشنامه ها در اختيار اين افراد قرار گرفت. نتايج نشان داد که اتفاقات مثبتي افتاده است و علاوه بر همه فوايدي که اين افراد از کاهش وزن شان بدست مي آوردند، رابطه زناشويي آنان با همسرانشان هم بهبود پيدا کرده است. گزارش اين يافته ها، در شماره دسامبر 2008 نشريه کالج آمريکا منتشر شده است.


هول نشويد
البته در اين مطالعه جديد، افرادي انتخاب شده اند که به مرحله چاقي بيمار گونه، با معيار هاي علمي رسيده بودند. به همين جهت، بايد تحقيقات بيشتري صورت گيرد تا معلوم شود که آيا کم کردن وزن، تنها به درد افرادي در اين مرحله از چاقي مي خورد يا اينکه براي افراد با چاقي معمولي يا اضافه وزن هم مفيد است. با اين حال، فعلاً مي توان به عنوان يک توصيه کم خطر که فايده هاي ديگري هم دارد، اين نتيجه را بپذيريم: وزن کم کنيد تا احتمال رفع شدن مشکل شما در رابطه زناشويي، بيشتر شود.



رابطه سبک زندگي و سبک ازدواج
پيش از اين نيز مطالعاتي انجام شده بودند که نقش چاقي را در کاهش توانايي جنسي، نشان داده بودند. به عنوان مثال، در مطالعه اي که در دانشگاه هاروارد روي بيش از 22 هزار مرد 40 تا 75 ساله انجام شده بود و نتايج آن در سال 2006 در نشريه «اورولوژي» چاپ شد، مشخص شد که مردان چاق يا با تحرک کم، تا 2/5 برابر بيشتر از ساير مردان احتمال دارد که دچار اختلال در نعوظ شوند. اين نسبت در مقايسه با مرداني به دست آمد که اضافه وزن نداشتند يا حداقل به مدت 30 دقيقه در روز ورزش سنگين انجام مي دادند.


دراين مطالعه، همچنين معلوم شده بود که سيگار هم از جمله متهمان ايجاد اختلال در رابطه زن و شوهر هاست و بسياري از مرداني که که تجربه اختلال در نعوظ را داشتند، سيگاري بودند.

نتايج مطالعاتي از اين دست، تاکيد دوباره اي است بر اهميت و نقش سبک زندگي سالم. چه بخواهيد و چه نه، زندگي کنوني به نحوي است که ما را به سمت مصرف خوراکي هاي ناسالم و تحرک کمتر، سوق مي دهد. هم شرايط مشاغل امروزي و هم شرايط تفريحات و سرگرمي هاي ما، اين گونه ايجاب مي کند. مهم اين است که خود ما بخواهيم و هوشيار باشيم که تن دادن به اين شرايط، چه تبعاتي را براي ما در بر خواهد داشت و براي مقابله با آن برنامه ريزي کنيم.


پيري در جواني
در پژوهش هايي که روي مردان جوان با ميانگين سن 20 سال، انجام شده است، مشخص شد چاقي، کم تحرکي و سيگار، 3 عامل تاثير گذار بر توانايي جنسي مردان، حتي در سنين جواني هستند و بهتر است مردان چاق و کم تحرک، براي بهبود رابطه زناشويي شان هم که شده، ورزش و رژيم غذايي مناسب را در برنامه شان بگنجانند. به عبارت ديگر اختلال در نعوظ، بيشترنشانه اي از بيماري زمينه اي فرد است تا بالا رفتن سن او؛ چنان که بيماري هاي عروقي، ديابت، فشار خون بالا و برخي بيماري هاي ديگر مي توانند سبب بروز اين مشکل شوند.


خلاصه اينکه
نتايج مطالعات علمي مختلف را مي توانيم به اين شکل جمع بندي کنيم: سبک زندگي ناسالم، مثل مصرف سيگار، کم تحرکي و اضافه وزن، سبب مشکلات عروقي و خون رساني ناکافي به اعضاي تناسلي مي شود. ديابت و آسيب هاي اعصاب ناحيه تناسلي هم، از جمله عوارض اين سبک زندگي ناسالم است. اين مشکلات جسمي مي تواند به تدريج باعث اختلال در رابطه جنسي فرد شوند. حال ممکن است فردي قبل از اينکه متوجه مشکل عروقي و عصبي اش شود، از تغيير در رابطه جنسي خود، آگاه شود و به پزشک مراجعه کند.


با توجه به همين روند، مي توان گفت فرد سيگاري، چاق يا فردي که ورزش نمي کند، ممکن است دچار مشکلات جنسي هم بشود اما افراد مبتلا حتماً بايد از لحاظ بيماري هاي جسمي، مثل زمينه ديابت يا بيماري هاي قلبي هم مورد ارزيابي و بررسي دقيق قرار گيرند.
 

Similar threads

بالا