افرای سياه يا افرا زبان‌گنجشكی : Acer negundo

Hamzeh856

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کاربر ممتاز
اين درخت به دليل كاربرد پوشاننده، كنترل فرسايش خاك، نتيجة فوری به علت رشد سريع و همچنين جنبه زيبايی شكل برگ آن و مقاومت به خشكی و نياز كم به آب در طراحی فضای سبز حائز اهميت می‌باشد. در باغ‌های جديد‌التأسيس برای ايجاد پوشش سريع كاشت می‌شود تا درختان پرعمر و كند رشد به ثمر برسند.زيرا اين درخت دارای عمر كوتاه می‌باشد. واريته‌های جديد اين درخت با برگ‌های نقره‌ای، طلايی و ابلق بسيار زيباست و كاربرد فراوان دارد.

ارتفاع اين درخت بين 20-15 متر و قطر تاج پوششی آن بين 30-20 متر می‌رسد. و اين درختی است با تاج متراكم كه شاخه‌های آن از نزديك زمين می‌رويد. پوست تنه قهوه‌ای مايل به خاكستری و نازك با ترك‌های توری‌شكل است برگ‌ها متقابل 5-3 برگچه‌ای، برگچه‌ها نوك‌تيز با دندانه‌های نامنظم به طول 10-5 سانتی‌متر و پهنای 5-4 سانتی‌متر. رنگ برگ‌ها سبز كدر است كه در پائيز به رنگ زرد در می‌آيد.
گل‌ها كوچك سبز رنگ است و ارزش زينتی ندارد. ميله پرچم طويل و قرمز آن در اوائل فروردين ظاهر شده و تاج درخت به رنگ قرمز ديده می‌شود. ميوه به شكلV و بالدار است و در تابستان ظاهر شده و در طول زمستان به شاخه باقی می‌ماند. ميوه‌ها فندقه بالدار دوتائی و به طول 5-4 سانتی‌‌متر به صورت خوشه‌ای آويزان هستند. طول خوشه‌ها 20-15 سانتيی متر است.
افرای سياه، گرما و سرما(حتي در ارتفاعات بالا) و آب‌ و هوای خشك و نيمه‌خشك را به خوبی تحمل مي‌كند اما در نواحی معتدله و مرطوب شكننده و ناموزون می‌شود همچنين بهترين رشد را در خاك لومی غنی با زهكش خوب دارد، البته خاك فقير و خشك را نيز تحمل می‌‌كند به تابش مستقيم نور خورشيد مقاوم اما بايد از جريان شديد باد محفوظ باشد.

Acer-negundo-total.jpg

منبع : گلها و گیاهان زینتی
 
بالا