اعلام ضوابط احداث پارکینگ عمومی

Arch-Azadeh

همکار مدیر مهندسی شهرسازی متخصص طراحی شهری
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با تاکید بر اهمیت موضوع پارکینگ و گسترش آن در سطح شهر، ضوابط احداث پارکینگ‌های عمومی در طرح تفصیلی جدید را تشریح کرد.

علیرضا جاوید با اشاره به تسهیلات پیش بینی شده در زمینه تامین پارکینگ در سطح شهر با توجه به اجرای طرح تفصیلی جدید گفت : برای اراضی با وسعت 1000 متر مربع و بیشتر طبق ضوابط بند یک مصوبه 436 کمیسیون ماده 5 امکان استفاده از تسهیلات تجاری توام با پارکینگ های طبقاتی فراهم شده است تا به این وسیله سرمایه گذاران به احداث این مجموعه ها تشویق شوند .
وی افزود : همچنین برای اراضی با وسعت 300متر مربع تا هزار متر مربع نیز ضوابطی برای احداث پارکینگ های طبقاتی محله ای در نظر گرفته شده که می توانند در قالب آن از یک واحد تجاری خدمات پشتیبان محله بهره مند شوند .
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در ادامه خاطر نشان کرد : در این راستا در طرح تفصیلی جدید ، برای اراضی با وسعت 50 مترمربع و بیشتر نیز امکان احداث پارکینگ طبقاتی مکانیزه فراهم شده است .
جاوید با تاکید بر اهمیت گسترش پارکینگ های عمومی در سطح شهر اظهار کرد : این تسهیلات به گونه ای پیش بینی شده است تا به تدریج کمک کند تا در آینده پارکینگ های طبقاتی و پارکینگ های رمپی از این نوع در سطح شهر گسترش یابد .
 

رجایی اشکان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ضوابط پارکینگهای عمومی

ضوابط پارکینگهای عمومی

4-3- پارکینگ عمومی
4-3-1- کسب مجوز - هیچ پارکینگ عمومی بدون کسب مجوز رسمی تأسیس نخواهد شد و مجوز رسمی فقط بایستی بوسیله اداره ترافیک و مجری طرح و با توجه به دیگر مقررات پارکینگ عمومی صادر شود.
4-3-1- تعیین حدود پارکینگ حدود پارکینگ عمومی بایستی بوسیله نرده، دیوار، گیاهان و یا فضای باز و سبز از بر گذرگاههای عمومی بقسمی جدا شود که توقف وسایط نقلیه در پارکینگ به هیچ وجه موجب خارج شدن قسمتی از بدنه اتومبیل از حد مالکیت زمین پارکینگ نشود و علاوه بر این در کف پارکینگ بایستی جدولهای کوتاه و برجسته ای پیش بینی شود که راننده بهنگام متوقف کردن وسیله نقلیه ضمن برخورد چرخهای آن با این جدول متوجه وضع استقرار وسیله نقلیه در محل توقف بشود.
4-3-3- راه ورودی عرض را ورودی پارکینگ در مواردی که مسیر پیاده را قطع می کند نبایستی از نه متر تجاوز کند. در مواردی که پارکینگی دارای ورودی و خروجی مجاور یکدیگر می باشد راههای ورودی و خروجی بایستی بوسیله یک جدول به عرض سه متر از یکدیگر جدا شوند و راههای ورودی و خروجی بایستی از محل برخورد حد جانبی خیابان های شهری با یکدیگر، حداقل سی متر فاصله داشته باشد.
4-3-4- نگهبانی موقعیت نگهبانی پارکینگ بایستی طوری تعیین شود که موجب تراکم و توقف وسائط نقلیه در محل ورودی نشود و قبل از ساختمان یا تعیین محل نگهبانی بایستی مجوز لازم در این مورد از اداره ترافیک و مجری طرح کسب گردد. 4-3-5- کف پارکینگ کف پارکینگ بایستی کف سازی شده باشد.
4-3-6- روشنائی و تهویه
الف پارکینگ هائی که شبها نیز مورد استفاده قرار می گیرند یا نور کافی به محل توقف وسیله نقلیه نمیرسد بایستی روشنائی معادل حداقل ره لوکس بوسیله چراغ تأمین کنند.
ب تهویه پارکینگ هائی در زیرزمین احداث می شوند یا دارای فضای بسته می باشند بایستی به دستگاههای تهویه مجهز شوند 4-3-7- اندازه مساحت پارکینگ ؟؟؟؟؟؟ هر وسیله نقلیه اتومبیل شامل محل توقف و راههای آمد و شد حداقل بیست و پنج مترمربع تعیین می شود.
4-3-8- دیگر مقررات
الف پارکینگ عمومی حوزه های تجارتی مرکز خطی شهر کلاً به صورت متمرکز در فواصل مختلف تنظیم می شود و ظرفیت هر پارکینگ حدود ششصد محل توقف خواهد بود. دسترسی وسائط نقلیه با این پارکینگ فقط از خیابانهای مشابه درجه دو و یا با عرض بیشتر از هجده متر بایستی تنظیم شود.
ب پارکینگ عمومی در زمینهای حوزه استفاده تجارتی ، صنعتی، حمل و نقل و انبارداری و توقفگاه بایستی احداث گردد.
پ
در مراکز ناحیه شهر و حوزه مختلط مقررات ساختمان پارکینگ عمومی مشابه مقررات ساختمانهای تجارتی است .
ت
در مراکز محله پارکینگ عمومی بایستی فقط در طبقه همکف و در صورت لزوم در زیر زمین احداث شود. احداث پارکینگ در طبقات ساختمان در این مراکز مجاز نیست .
ث در پارکینگ عمومی علاوه بر توقف وسایط نقلیه فقط استفاده های زیر مجاز است - ساختمان نگهبانی و دفتر پارکینگ که می تواند بخش از ساختمان اصلی پارکینگ باشد. - محل سرویس و خدمات سبک وسائط نقلیه که فضای مربوط به این خدمات بایستی فقط در طبقه همکف با زیر زمین قرار بگیرد ورودی مستقلی از ورودی پارکینگ اصلی داشته باشد و فقط می تواند خدماتی تأحد شستشو، تعویض روغن موتور، پمپ باد و تعویض و تنظیم چرخ و فروش محدوده وسایط یدکی مورد مصرف در محل داشته باشد.
 
بالا