اعداد مقدس چه اعدادی هستند و چرا مقدس اند؟

moh110h

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام دوستان.
تجربه به من نشون داده که ما معمار ها دنبال کاره جمعی نیستیم و میخوایم هر طور شده مطالعات و خیلی چیزهای دیگه رو کنار بزاریم و به طراحی برسیم..حتی اجرا هم نه..فقط طراحی.

جدیدا هم زیاد مد شده که پدیده ها رو بدون در نظر گرفتن شرایط زمانی و مکانی و ریشه های اون در نظر میگیرن.
مثلا دیکانستراکشن در پاسخ به تجمل و تزیینات و عدم شناخت صیحیح فرهنگ با مقوله ای مثله زبانشناسی پا به عرصه میگذاره .... و فریادی در برابر اینکه چراهمه کس همه چیز را قبول میکنند؟! اونوقت ما تو ایران پولدارها یا برخی خواص میان میگن..اوووو چه زیباست و همون رو کپی میکنن!بدونه اینکه بدونن دارن چیرو کپی میکنن.

خلاصه.
من پارسال میخواستم به کمک هم کتاب معماری راز جاودانگی رو بخونیم باهم ..شبی یک صفحه که کسی استقبال نکرد.حالا میخوام تو این تاپیک هر هفته یا دو هفته موضوعی رو به بحث و نقد بزاریم.

به زعم من برای شروع اعداد مقدس خوبه!

من بدون منبع و فکر قبلی و با یه جرقه این تاپیکک رو شروع کردم..جرفام از ظن و گمانه..اما دوست دارم دیگه کسی اینجور نباشه و حرفامون با منبع درون متنی همراه باشه.

خوب.
اعداد مقدس کدوم ها هستن؟ چرا مقدس اند؟
 

moh110h

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خوب حدسیات حودم.

در مورد عدد دو و تانیث هیچ شکی نیست که مقدسه . از دوگانگی ها میاد.شب و روز. مردو زن و خیلی های دیگه. دو بدون شک همه جا نقش داشته. اما عدد خاصی نیست.
یعنی به نظر من اعداد از نظام طبیعت گرفته شده و طبیعت از نظام ثنویت.
دومین نظامی که بهش مردمان کهن توجه داشتن بعد از طبیع آسمان و ستاره ها بوده.
نظم کیهانی در دوره های کهن بسیااااااااااار مورد توجه بوده.
مثلا تقویم مایاها با تویم اتمی امروزی تنها 20 دقیق در هر سال تفاوت داره.علتش هم ساده هستش...زندگیشون ..بختشون و آیندشون با این میگذشته..هنوزم هست! مثله نحثی سیزده با مثلا من شنیدم که تو مالزی طبقه چهارم ندارن چون بد یمنه و مرگ به همراه داره...
خلاصه نظم کیهانی برای بشر کهن که بسیار سر فراز تر از ما بوده( ما خیلی سر به زیریم! و تنها غایت معماری اسلامی بلند کردن سر مخاطب هاشه ! برا همین زمین ساده و سنگ نتراشیده هست اما سقف ها کاشی کاری و کاربندی). اولین نظم مقدس در کیهان حرکت 12 گانه ماهه.تقدس عدد دوازده یک مسئله جهانی است.
انقدر رو مسئله کیهان کار شده بوده که ما تعجب میکنیم.مثلا در روز نوروز خورشید از کوه مهر که بالا میاد آفتاب بر "وسط" تالار آپادانا می افته!ببینید چقدر دقیق اینها زاویه خورشید رو میدونستن.تو معماری مصر هم مثال عالی از اید دست داریم.
سومین نظام یا عاملی که در اون بشر کهن خوب دقت کرده..فیزیولوژِ خودش بوده!
جسم انسان با نظم و ساختار هندسی بینظیرش کلی تجربه برای بشر کهن همراه داشته.
عدد های 2..4..5..10...20 از اون دسته هستن.
شاید بشه به عنوان یک عامل...بشه نیاز انسان به اعدا کثیر روهم موثر دونست...مثلا تالار صد ستون!یا شبستانه 40 ستون... که همتون میدونید ممکنه بشه 30 ستون 36 ستون ساید 45 ستون!بستگی داره اما اون 40 رو بیان می کنن.

چیز های دیگه هم هست...یونانی ها خیلی مردگرا بودن و مرد رو دارای قدرت میدونستن و پروردگار رو مرد میدونستن..اونها برای اعداد جنسیت تعریف میکردن! یک که مذکره وفرد..دو مونث و زوج..سه اولین عدیدیه که یک دور کامل رو داره و زایده دوتای قبلیه! و خیلی چیزای دیگه!
اینها از ذهن متروک من تراوش کرد! نوبت شماست...

جواب بدید! مثلا چرا آپادانا 72 ستون داره(هم تو تخت جمشید هم شوش! )اتفاقیه؟!
 

MaRaL.arch

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
سلاام
درباره قسمت اول صحبتاتون حق باشماس و هممونم اینو میدونیم و میگیم و بازم همونی ک بودیم هستیم
استاد جامعه شناسیمون از کم سوادی جامع میگفت همون ک شما فرمودید
ک سواد بصری فهم طراحی هارو ندارن
میبینی ی ساختمون فحش و نازاس اما اینا میان کپیش میکنن با کلی به به و اینا
و اما اعداد مقدس:اولین عددی ک ب ذهن من میرسه 4ه ک تو معماری ایران هم زیاد استفاده شده
نماد 4عنصر هستی:آب و باد و خاک آتش
 

MaRaL.arch

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
مهر اعظم ایالات متحده امریکا :​
این مهر به شکل کنونی آن در زمان رزولت بر روی دلار قرار گرفت شما می توانید آنرا درسمت چپ دلار مشاهده فرمایید همانگونه که مستحضر هستید تصویر هرمی نامانوس به چشم می خورد که نماد هرم خئوپوس مقبره فرعون و نشان عالی انجمن های فراماسونری است.
این هرم از ۱۳ ردیف سنگ چین تشکیل شده است و در مجموع ۷۲ خشت دارد که اشاره دارد به ۷۲ نیرو یا نام خدای کابالیستها.(۸) که البته کاربرد آن در موارد دیگری نیز دیده شده است مانند تعداد نفر های عضو در حلقه ” صاحب دلان”
مجموع برگها و میوه های موجود در پشت دلار ۷۲ عدداست که همانگونه که توضیح داده شد نشان از نفوذ کابالیستهای یهودی در امریکاست.


و اما کابالیستها:
هرگز از خودتون پرسیدید که تصویر اهرام مصر روی اسکناس یک دلاری ایالات متحده آریکا چه کار می کنه !؟ خوب طبیعتا هر کشوری باید تصویر آثار باستانی خودشو به عنوان نماد ملی روی اسکناسش حکاکی کنه و اصلا معنی نداره که مثلا روی لیره ترکیه علامت تخت جمشید یا مسجد تاج محل باشه ! برای جواب این سوال عرض می کنم که این سوتی یا عمل حساب شده گردانندگان کابالیست حکومت ایالات متحده برمی گرده به تعلق خاطری که به اجداد معنوی خودشون یعنی ماسونهای کابالیست باستان « که گویا اهرام مصر رو ساختند » داشتند
فراماسون به چه معناست ؟


فراماسون یا فریماسون به معنی بنایان یا معماران آزاد هست یعنی کسانی که اصول معماری آزادانه خودشون رو دارند ا
و این معماری از بنای یک ساختمان کوچیک تا کره زمین و حتی هر کره دیگری که بشه و میل طبیعی و سیری ناپذیر اینها رو ارضا نمی کنه رو شامل میشه و معماری هم تلاش اونهاست و هم شعار اونها و هم به عنوان سمبل و هم به عنوان یکی از مأموریتها در چارت سازمان مخفی اونها قرار داره

این ها خلاصه ای از مطالبی بود ک پیدا کردم
ی دلیل دیگه تقدس عدد72 تعداد یاران اما حسین بود
 

MaRaL.arch

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
بهترین مورد برای بررسی از مقیاس گام تخت جمشیدی، پلکان شرقی آپادانا است که در یک نظر رابطه منطقی طول و عرض قسمت‌های آن بدین صورت مشخص می‌شود:
جبههٔ پلکان را به طور کلی به قسمت شمالی (سان سربازان و بزرگان)، مرکزی (مهتابی جلو) و جنوبی (سان هدیه‌آوران) می‌توان تقسیم کرد. هر یک از آنها ۷۸ گام طول و ۹ گام بلندی دارد. قسمت میانی مهتابی جلو، ۹ گام بلندی و دو برابر آن طول دارد و دو شیب پلکان‌های متقارن آن هر یک قاعده‌ای به طول ۳۰ گام دارند. از لبهٔ مهتابی جلویی تا آغاز شیب هر یک از پلکان‌های متقارن مهتابی عقبی، درست ۷۸ گام می‌شود و در همه این اعداد ضریبی از عدد ۳ را که در ایران باستان مقدس بوده‌است، می‌یابیم.
اعداد ۳، ۷ و ۹ اعدادی مقدس دانسته می‌شده‌اند و بررسی این نگاره موارد زیر را در تخت جمشید ثابت کرده‌است:
آپادانا در مجموع ۷۲ ستون دارد که برابر ۷۲ فصل یسنای اوستا ۷۲ رشته کشتی (کستی) است که ایرانیان باستان به کمر می‌بسته‌اند. بر نقوش بارعام کاخ صد ستون و نقش‌نمای آرامگاه‌ها، پادشاه و شش تن از یارانش را نشان داده‌اند که درست مانند قرار گرفتن اهورامزدا در میان شش فرشته بزرگ در باور ایرانیان باستان است و تأییدکننده زرتشتی بودن هخامنشی‌ها است.
پلکان بزرگ شمال‌غربی ۱۱۱ پله (یعنی سه بار عدد یک) دارد که حاصل ضرب ۳۷ در عدد ۳ است و شمار منزل‌های راه‌شاهی از شوش تا سارد هم درست ۱۱۱ بوده‌است
 

MaRaL.arch

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
عدد 72 از دوران باستان در میان ایرانیان بسیار مقدس بوده است چرا که زرتشت با 72 تن از یارانش در آتشکده بلخ که امروزه مزار شریف ودر استان بلخ افغانستان واقع است به شهادت رسیده که به یاد این جریان تاریخی ، یسنا که قدیمی ترین بخش اوستا ست ، را شاگردان اشو زرتشت بر اساس بلندای سوره ها به 72 قسمت تقسیم کردند و کشتی (koshti) که کمربندی است که زرتشتیان در زمان عبادت و سدره پوشی که مراسمی شبیه جشن تکلیف و غسل تعمید است به کمر می بندند از 72 رشته نخ درست شده است
 

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
عدد هفت

چه جالب!موضوع یکی از تمرینات مقدمات معماری ما همین اعداد بودند و برای من عدد 7 جالب بود جایی خونده بودم در گذشته یه قومی بودند که برای شمردن از دو عدد 1 و 2 استفاده می کردند. برای عدد سه می گفتن 2 و 1 برای عدد چهار 2 و2 پنج:2 و2 و 1 برای شش 2و2و2 ولی برای عددهای بزرگتر از 6 از کلمه" خیلی" استفاده می کردند عدد هفت که مدت ها ناشناخته بود کم کم یه عدد مقدس به حساب اومد وقتی مصری ها و بابلی ها ... 5 سیاره نزدیک به خورشید رو شناختند با اضافه کردن ماه و خورشید به عدد 7 رسیدن که این موضوع باعث شد 7 عدد مقدسی بشه
در آیین زرتشت هم هورامزدا مظهر پاکی بودودارای هفت صفت مقدس و اهریمن مظهر پلیدی و هفت سین هم که اسم هفت فرشته ای بود که دور اهورامزدا بودند یا یه همچین چیزی :D

مربع و مثلث هم اشکال هندسی کامل شناخته شده بودند و عدد 7 به عنوان مجموع دو عدد سه (تعداد اضلاع مثلث)و چهار (تعداد اضلاع مربع) عدد مقدس بود
در یونان هم 7 سیاره رو خدا میدونستند
در تورات هم اومده که خدا زمین رو در 6 روز خلق کرد و روز هفتم استراحت کرد و از اون به بعد روز هفتم روز استراحت و اینا شناخته شد(جمعه خودمون!)
در معماری هم این عدد تقدسش رو نشون داده
اینجا رو کپی میکنم:
بتکده چورینگهام به وسله 7 دیوار مربع شکل احاطه شده در 7 رنگ مختلف رنگ شده و در میانه هر دیوار یک هرم 7 طبقه تعبیه شده است در معبد بوریپا که حالا بوریس میناد نامیده شده 7 صحنه وجود داشته نماد 7 دایره متمرکز از 7 کره که از کاشی و فلز ساخنه شده بود.

عدد 7 به طورنمادین به وحدت الوهیت با جهان اشاره می کند این ایده فیثاغورثی به وسیله مسیحیان به خصوص در قرون وسطی به کار رفته که عدد 7 را در معماری مقدس به کار می بردند. به طور مثال کلیسای جامع کلن این عدد را در تمام جزییات نشان می دهد.

در سایر بناهایی که در دوران باستان ساخته شد عدد هفت بسیار به کا برده شد از جمله:
باغ ههای معلق بابل منسوب به بخت النثر که خودش یکی از عجایب هفت گانه جهان است که در هفت طبقه ساخته شده.
آرامگاه کوروش هفت طبقه است از آن تاریخ به بعد عدد هفت در مذاهب تاریخ جهان و در تصوف و سنن و آداب اهمیت زیادی پیداه کرده شمار بسیاری از امور و عوامل طبیعی هفت بوده است .
اما هیچ قانون و دلیل منطقی ای برای این موضوع وجود ندارد.


.
.
.
.
.
اینا رو از روی فایل ورد همون درس خوندم خلاصه کردم بقیه رو هم دوستان یاری کنند :)
 

MaRaL.arch

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
رنگین کمان دارای هفت رنگ است .عجایب جهان، هفت تا هستند.(که به عجایب هفتگانه معروفند ) یا در یونان باستان، اسطوره ای با نام هفت خدای، در ذهن مردم نقش بسته است، و یا شهر عشق، که دراشعار عطار آمده است، هفت شهر می باشد.
سوره ی مبارکه حمد، که اوّلین سوره ی قرآن کریم است، هفت آیه دارد. آسمان دارای هفت طبقه است. بهشت وجهنم هر کدام دارای هفت طبقه و درجه هستند و طواف خانه خدا هفت دور است، موسیقی ایران و یونان هفت دستگاه داد، هفت نوع ساز بادی وجود دارد و علاوه بر این هفت نت موسیقی وجود دارد(دو، ر، می، فا، سل، لا، سی).
در میان اقوام هند و اروپایی تقدس عدد هفت آشکار است به عقیده هندی ها در آئین برهما انسان هفت بار می میرد و در یونان باستان این عدد (هفت) مخصوص آپولون، خداوند طبابت، شعر و صنعت است.
یونانیان قدیم همه ساله هفت تن از بهترین هنر پیشگان نقشهای سنگین و غمناک و نقشهای طنز و کمدی را انتخاب می‌کردند آنها به هفت هنر احترام می‌گذاشتند.
در فلسفه و نجوم مصریان و بابلیان ، عدد هفت به عنوان مجموع هر دو (عدد زندگی) سه و چهار ویژه‌ای داشت. پدر ، مادر و فرزند یعنی سه انسان پایه و اساس زندگی هستند و عدد چهار مجموع چهار جهت آسمان برای فیلسوف و ریاضیدان یونانی ( فیثاغورث ) عدد هفت مفهوم ویژه‌ای داشته که از مجموع دو عدد سه و چهار تشکیل می‌شود. مثلث و مربع نزد ریاضیدانان عهد باستان اشکال هندسی کامل محسوب می‌شدند، از این رو عدد هفت به عنوان مجموع سه و چهار برای آنها مقدس بود. علاوه بر این در یونان هر هفت سیاره را خدایی میدانستند : سلن، هیلیوس،آرس،هرمس، زئوس، آفرودیت و کرونوس.
در زبان عبری لغت قسم خوردن، به طور تحت اللفظی به معنای قرار گرفتن تحت نیروی ۷ چیز است که برگرفته از هفت میشی است که در پیمان میان ابراهیم نبی و ابی ملک در بیرشیبا به آن اشاره شده است.
هرودوت نیز به یک قسم عربی اشاره کرده که در آن هفت سنگ به خون آغشته میشوند.

 

MaRaL.arch

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
ادیان:
در انجیل از هفت روح پلید صحبت شده است. به نظر فرقه کاتولیک هفت نوع شادی، هفت نوع مناسک، هفت غسل تعمید، هفت گناه کبیره(غرور، آزمندی ، بی‌عفتی ، حسد ، افراط ، خشم ، کاهلی) هفت پیمان مقد س (غسل تعمید ، تسلیم و تصدیق ، تقدیس بلوغ ،ازدواج ، استغفار، توبه ، غسل قبل از مرگ با روغن مقدس ، در آمدن به لباس روحانیون مسیحی ) وجود دارد.
در مسیحیت : در بیست و هفتم ژوئن هر سال ( شش تیر ) ( روز هفت انسان خوابیده ) مسیحیان یاد آن هفت برادری را که در سال 251 بعد از میلاد برای عقیده و ایمان خود زنده زنده لای دیوار نهاده شده وشهید شدند گرامی میدارند. مردم عامی می‌گویند که اگر در این روز باران ببارد ، به مدت هفت هفته هوا بد خواهد بود ، آنگاه انسان باید هفت وسیله مورد نیازش را بسته بندی کند و با چکمه‌های هفت فرسخی خود به آن دورها سفر کند .
یهودیان قدیم قائلند : در کتاب (عهد عتیق ) آمده است که خداوند جهان را در شش روز آفرید و در روز هفتم که شنبه بود به استراحت پرداخت. موسی در ده فرمان خود از پیروانش می خواهد که این روز آرامش را مقدس بدارند(روز شنبه و روز تعطیل یهودیان). قوم یهود هر هفت سال یک بار، در روز هفتم هفته سال هفتم جمع می-شوند. آن سال یوییل نام دارد.
در قرآن فرعون در خواب هفت گاو چاق و هفت گاو لاغر را دید که گفتند هفت سال خشکسالی و هفت سال فراوانی می شود. بهشت و جهنم هفت طبقه دارد. گناهان اصلی هفت عدد است.
پیش از اسلام در بین اعراب، هفت بار طواف دور کعبه مرسوم بوده و در سنت اسلامی هنوز هم حاجیان هفت بار دور کعبه می چرخند. در اسلام آخرین مکان عروج آسمان هفتم است.
در آیین زردشتی نیز عدد هفت مقدس بوده است، پیروان این آیین بایستی راستی و درستی، پاک منشی، پندارنیک، گفتارنیک و کردارنیک، عشق و محبت و خدمتگذاری به انسان و جامعه را رهنما قرار می دادند.
در آئین میترائیسم عدد هفت مقدس است : هفت طبقه زمین ، هفت مقام ، هفت سیاره و در معبد: هفت طاقچه ، هفت در، و... در مهر پرستى رسیدن به مقام هفتم داراى مراسم و شرایطى بود و براى این کار، فرد باید تمام هفت فن جادوگرى را مى دانست: ستاره شناسى ، رمل و اسطرلاب ، طالع بینى ، طب و...
درجات هفتگانه مهر پرستى عبارت بود از :
1- کلاغ ؛ منسوب به عطارد (تیر یا مرکورى )؛ نماد: هوا و باد.
2- همسر؛ منسوب به ((زهره )) (ناهید یا ونوس )؛ نماد: آب .
3- سرباز؛ منسوب به ((مریخ )) (بهرام یا مراس )؛ نماد: خاک .
4- شیر؛ منسوب به ((مشترى )) (هرمز یا ژوپیتر)؛ نماد: آتش.
5- پارسا (پارسى )؛ منسوب به ((قمر)) (ماه )؛ نماد:؟
6- پیک خورشید؛ منسوب به ((مهرپیما)) (ستاره صبح )، هلیوس سل .
7-پیر مرشد؛ منسوب به ((زحل )) کیوان یا ساتورن.
 

MaRaL.arch

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
نشانه‌های قداست عدد هفت در ایران
فرهنگ ایران بسیار چشمگیر بوده است. قداست این عدد در آیین مهری سبب شده است که مدارج رسیدن به کمال در این آیین، همانند تصوف دوره اسلامی و مذهب اسماعیلی، هفت تا باشد‌. بالاترین درجه آنها «پیر» نامیده شده است. این هفت درجه در ادبیات فارسی نیز بازمانده و «پیر هفت خط» یا «پیر مغان» در دیر مغان بالاترین درجه را میان آنها داراست.
در تاریخ ایران و بناهای بازمانده از دوره‌های تاریخی گوناگون، جا به جا توجه به عدد هفت مشهود است. دور تا دور قلعه همدان (هگمتانه) پایتخت مادها، دارای هفت دیوار بوده است که کنگره‌هایی به رنگ‌های مختلف داشته اند.
داریوش با شش تن دیگر از نجبای ایران هفت تنی را تشکیل دادند که دست به دست هم دادند و گئومات مغ که در زمان کمبوجیه پادشاه هخامنشی قیام و سه ماه بر مردم حکومت کرد را از تخت پادشاهی سرنگون کردند.هفت یار در بین راه هفت جفت کرکس دیدند و آنها را به فال نیک گرفتند. در دوره هخامنشی هفت قبیله معروف در فارس می‌زیستند. قبر کوروش در دشت مرغاب روی یک سکو قرار گرفته که دارای هفت پله است. در نقوش نقش رستم بالای گور داریوش در دو طرف، شش نفر وجود دارند که با خود مجسمه داریوش، هفت نقش را تشکیل داده‌اند.
در دوره ساسانی نیز هفت طایفه از نجبای ایران ممکلت‌داری را در اختیار داشتند . همچنین در نوروز روی خوانچه‌ای، هفت شاخه از درخت‌های مقدس مثل زیتون، انار، بید و ... می‌گذاشته‌اند و در هفت پیاله سکه سفید و نو می‌انداختند. هفت سین در سفره نوروز بازمانده این رسم کهن است. ایرانیان قدیم در آیین زرتشت، اهورامزدا را مظهر پاکی میدانستند و برای او هفت صفت را بر می شمردند و در مقابل او اهریمن را پدید آورنده ی پلیدیها می دانستند و می گفتند در پیرامون اهورامزدا فرشتگانی هستند که مظاهر صفات حسنه هستند و برای احترام به آن ها که اول هرکدامشان سین بود هنگام سال تحویل سفره می گستراندند و هفت قسم خوراکی که نام هریک با سین شروع می شود: سیر، سرکه، سیب، سماق، سمنو، سنجد، سکه، و سبزی را سر سفره می گذاردند که به سفره ی هفت سین معروف بود. هفت پیکر، که عبارت است از افسانه هفت زن بهرام گور،‌ در فرهنگ ایران معروف بوده و نظامی آن را به رشته نظم در آورده است.
عدد هفت آنقدر با داستانها و افسانه های ایرانی آمیخته که کمتر افسانهای وجود دارد که در جائی از آن به عدد هفت برنخوریم و یا حداقل در داستان جمله هفت شبانه روز را می شنویم که به جشن یا اتفاقی اشاره می کند. معمولا قهرمان داستان هفت خواهر یا برادر دارد یا مثل سندباد هفت سفر برای او پیش میآید. یا اینکه قهرمان داستان باید هفت بار کاری را انام دهد و یا مثلا دری را هفت بار بکوبد.
داستانهای شاهنامه هم خالی از عدد هفت نیستند، فردوسی برای آن که قدرت و حقانیت قهرمانش را ثابت کند هفت خان یا هفت منزلگاه که عبارتند از : کشتن شیر ، غلبه بر تشنگی ، کشتن اژدها ، از بین بردن زن ساحر ، مبارزه بااولاد پهلوان تورانی ، غلبه بر ارژنگ دیو ، غلبه بر دیو سپید ) او را از خطر میگذاراند و پادشاهان بزرگ داستانهایش را پادشاه هفت کشور میخواند.
در منطق الطیر عطار نیز هفت وادی برای سیر به سوی خدا وجود دارد که عبارتند از ( طلب ، عشق ، معرفت ، استغنا ،توحید ، حیرت ، فنافی‌الله )
هفت قلم آرایش کردن زنان که به آرایش کامل زنان اشاره می کند هم از هفت های دیگری است که در فرهنگ ایرانی جا گرفته است.
 

MaRaL.arch

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
تعدادی از مشهورترین ۷ های جهان از این قرارند:
- هفت طبقه بهشت :
بر اساس آیات قرآن و مفسران احادیث، بالاترین درجه سعادت معنوی، ورود به طبقه هفتم بهشت است. مسلمانان به وجود هفت طبقه یا مرحله آمرزش و بهشتی شدن اعتقاد دارند. این طبقات هفتگانه همانهایی هستند که حضرت محمد(ص) در شب معراج خود سوار بر “براق” آنها را طی نموده است.

- هفت گناه کبیره :
هفت گناه کبیره، گناهانی هستند که در زمان تاریخ بسیار قدیم رهبانیت مسیحی مشخص شده و در قرن ششم میلادی توسط پاپ گرگوری اول یا گرگوری کبیر در یک دسته قرار گرفته اند. این گناهان عبارتند از : تکبر، طمعکاری، شهوت –در معنای تمایل بیش از حد یا نامشروع جنسی، حسادت، شکم پرستی که معمولا مستی نیز در آن منظور میشود و تنبلی. هفت گناه کبیره از موضوعات مورد علاقه در وعظ و خطابه ها، نمایشنامه های اخلاقی و هنر اروپای قرون وسطا بوده است.

- هفت کلمه آخر :
هفت کلمه آخر، به آخرین جمله حضرت عیسی بر صلیب اشاره دارد. این کلمات از این قرارند: « خدای من، چرا مرا به خود واگذاشتی؟»

- هفت علم انسانی ( علوم سبعه) :
طبقه بندی آزاد موضوعاتی که از قرن پنجم میلادی به بعد، دربرگیرنده برنامه آموزشی غرب در قرون وسطا بود. به نظر میرسد که نام « علوم انسانی » برگرفته از رساله « سیاست » ارسطو باشد که در آن از « شاخه هایی از دانش که شایسته انسان آزاد است»، یعنی دانش اولیه ای که برای یک شهروند با تحصیلات مناسب لازم است، سخن گفته است. این علوم عبارتند از علوم سه گانه : دستور زبان ادبیات) علم بیان و دیالکتیک (، مباحثه و مکالمه و علوم چهارگانه که پیشرفته تر بوده و از این قرارند: حساب، هندسه، موسیقی و نجوم.

- عجایب هفتگانه طبیعی :
کوه اورست در مرز نپال و چین، آبشار ویکتوریا در آفریقا، گرند کنیون Grand Canyonآمریکا، ساحل مرجان بزرگ استرالیا، سپیده دم شمالی قطب شمال، آتشفشان پاریکوتین Paricutinدر مکزیک و بندر ریو دوژانیرو برزیل.

- هفت مرد فرزانه :
نامی که در سنت یونانی به هفت تن از سیاستمداران، قانونگذاران و فیلسوفان قرن ۷ و ۶ قبل از میلاد داده شد. این فرزانگان عبارتند از: سولون قانون گذار یونانی، تالس فیلسوف اهل میلتوس، پیتاکوس فرمانده نظامی اهل میتیلن، کلئوبولوس فیلسوف اهل رودس، شیلون اسپارتی از ناظران شاه، بیاس فرزانه ترین هفت فرزانه، اهل پری ین و پریاندر حاکم مستبد کورنتی.

- هفت دریا :
شامل دریاهای قطب شمال و قطب جنوب، اقیانوس آرام شمالی و جنوبی، اقیانوس اطلس شمالی و جنوبی و اقیانوس هند.

- هفت حس :
بر اساس تعلیمات باستانی، روح انسان یا« بدن مقدس درون » او مرکب از هفت خاصیت است که هر یک تحت تاثیر یکی از سیارات هفتگانه اند. آتش موجب زندگی، خاک به وجود آورنده توانایی احساس کردن، آب موجب قدرت بیان، هوا حس چشایی، مه موجب حس بینایی، گلها به وجود آورنده حس شنوایی و باد جنوب به وجود آورنده حس بویایی هستند.

- هفتمین پسر از هفتمین پسر :
همانطور که گفتیم، هفت جادویی ترین اعداد است و در معرفت قومی، هفتمین فرزند پسر از هفتمین پسر یک خانواده با نیروهای قدرتمند جادویی و شفادهندگی متولد میشود. او پیشگو است و میتواند طلسمهای قدرتمندی را اجرا کند و میتواند با نهادندست خود بر بدن افراد رنجور، آنان را شفا دهد.

- هنرهای هفتگانه :
1- شعر
2- موسیقی
3- تئاتر
4- نقاشی
5- مجسمه‌سازی
6- نویسندگی‌
7- سینما

- عجایب هفتگانه دنیای کهن :
1- اهرام مصر (در فاهره مصر) (خاتمه ساخت 2680 قبل از میلاد)
2- باغ های معلق بابل (در عراق امروزی) ( 600 قبل از میلاد)
3- مجسمه زئوس (در المپیای یونان) ( 500 قبل از میلاد)
4- معبد آرتمیس (در افسوس ترکیه) ( 350 قبل از میلاد)
5- مقبره ماسولوس (در هالیکارناسوس ترکیه) ( 300 قبل از میلاد)
6- مجسمه عظیم رودس (در جزیره رودس یونان) (282 قبل از میلاد)
7- برج دریایی اسکندریه (در جزیره فاروس مصر) (270 قبل از میلاد)
عجایب هفتگانه دنیای جدید :
1- بنای تاج محل (در شهر آگرای هند)
2- هرم چیچن ایتزا (در مکزیک)
3- پیکره بزرگ مسیح (در شهر ریو دژانیرو در برزیل)
4- آمفی تئاتر کولوسیوم (در شهر رم ایتالیا)
5- دیوار بزرگ چین
6- بقایای شهر تاریخی ماچو پیکچو (در پرو)
7- شهر تاریخی پترا (در اردن)
 

MaRaL.arch

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
سخن آخر اینکه...
در بناهایی که در دوره باستان ساخته میشد عدد هفت نقش داشت. باغهای معلق بابل منسوب به بخت النثر که خودش هم یکی از عجایب هفتگانه جهان است، در هفت طبقه ساخته شده بود .روم بر روی هفت تپه بنا شده بود. حصار شهر باستانی اکباتان در همدان هفت دیوار داشت که به هفت ستاره نسبت داده شده بود و آرامگاه کورش هفت پله دارد. عدد هفت در مذاهب، تاریخ جهان و در تصوف و سنن و آداب اهمیت زیاد پیدا کرده و شماره بسیاری از امور و عوامل طبیعی «هفت» بوده است.
پس از آن، عدد هفت در احکام نجومی هم وارد شده است به طوری که برای جهان هفت دوره قائل شدند که هر دور هزار ساله به یکی از آن هفت سیاره تعلق داشت و پس از دورهی سیاره دیگر آغاز میشد. صورت فلکی خوشه پروین یا ثريّا به عنوان (هفت ستاره ) معروف است. در حالی که حتی با چشم غیر مسلح می‌تواند در این صورت فلکی تا یازده ستاره را دید.کیمیاگران هم هر یک از هفت فلز اصلی را که میشناختند یه یکی از آن سیاره های هفتگانه نسبت میدادند اما هیچ قانون و دلیل منطقی ای برای این موضوع وجود ندارد.
انگار قانون نا نوشته و حسی خاص به تمام مردم جهان گفته است که عدد « هفت » از ارزش خاصی برخوردار است.
گردآورنده : مجید کارگر-موضوع تحقیق دانشگاهی سال 85-

 
بالا