اطلاعات در مورد خودرو خواستید من هستم.

mohan

عضو جدید
درخواست دوستانه

درخواست دوستانه

از دوستان عزیز میخوام بنده را در هرچه قوی کردن و سودمندتر کردن این تاپیک کمک کنند...



با تشکر فراوان
 

dieas

عضو جدید
سلام به دوستان

بچها من به تازگي يه سمند معمولي كار كرده خريدم..تا حالا سمند نداشتم و ازش خيلي نمي دونم
چه كارايي ميشه رو موتورش انجام داد تا بهتر را بره..شتابش و مصرفش كمتر شه؟
چه رينگي روش بندازم؟ كه نكوبه...لازمه كه ترمز هاي عقب عوض شه؟(كاسه اي)هست..مارك رينگ اگه ميدونيد و جايه خريدش رو بگيد...رينگ دست 2 چطوره؟
ميخوام با هزينه كم از اين سادگي در بياد
اگه بخوام يه كوچولو ارتفاشو كم كنم چيكار كنم..تغيير تو نرم بودنش ايجاد ميشه؟

كجا اين كارارو انجام ميدن....
 

farhad67gh

عضو جدید
سلام
من ميخوام با برناطمه متلب بهينه سازي كنم, احتياج به جندتا قيد دارم
دارم روي ماشين ‏toyota-tercel‏ كار ميكنم(4زمانه و 4سيلندر)
1مصرف سوخت تا جقدر بايد باشه?
2بازده حجمي و بازده حرارتي تا جقدر?
3كشتاور ترمزي و قدرت ترمزي?
4مصرف ويزه سوخت و مقدار co,hcخروجي?
ممنون ميشم كمكم كنين
 

parsa s

عضو جدید
سلام
من ميخوام با برناطمه متلب بهينه سازي كنم, احتياج به جندتا قيد دارم
دارم روي ماشين ‏toyota-tercel‏ كار ميكنم(4زمانه و 4سيلندر)
1مصرف سوخت تا جقدر بايد باشه?
2بازده حجمي و بازده حرارتي تا جقدر?
3كشتاور ترمزي و قدرت ترمزي?
4مصرف ويزه سوخت و مقدار co,hcخروجي?
ممنون ميشم كمكم كنين

نمیشه یه ماشین جدیدتر برای کارتون انتخاب کنید ؟
آخه فک نمی کنم بشه اطلاعات خاصی از تویوتا tercel بدست آورد ! یا حتی تخمین زد ... احتمالا روی موتور 405 ( XU7 ) هم بتونین کار کنید ... به نظرم جای زیادی برای بهینه سازی داره
 

farhad67gh

عضو جدید
كسي نيست كمكم كن?
لااقل ميتونين بگين بازده حجمي, بازده ترمز حرارتي تعريفش چيه? فرمولش چيه?
اكه ميشد بگين از چقدر بزرگتر باشه خوبه, عالي ميشد
 

mohan

عضو جدید
اين يه ماشين شهري با مصرف حدود 7 يا 8 ليتره
بازده حجمي حرارتي به پارامترهاي ديگه بستگي داره
بقيه به نوع طراحي ترمز بستگي دارن
 

mohan

عضو جدید
شاسی ها خودرو

شاسی ها خودرو

شاسی ها خودرو
به طور کلی خودرو از سه قسمت اصلی تشکیل شده که عبارتند از -1 بدنه -2 موتور -3 شاسی
تعریف : شاسی در اصل یک چهار ضلعی است و از فولاد سخت به شکل ناودانی ساخته می شود
که قسمت هایی مثل موتور و سیستم انتقال قدرت و سیستم فنر بندی و سیستم ترمز و فرمان
روی ان نصب می شود

خصوصیات یک شاسی خوب :
1) تحمل بیشترین میزان وزن و تنش ممکنه
2) سبکی شاسی
3) کمترین حجم ممکنه
4) سهولت در پیاده سازی سیستم
5) هزینه پایانی جهت اجرای سیستم
6) توانایی تغییر فرم در موارد مورد لزوم و در نقاط مشخص جهت بالاترین میزان جذب ضربه
7) توانایی حفظ استحکام و عدم تغییر فرم در قسمتهای حیاتی مورد نیاز سیستم جهت حفظ
بالاترین میزان ایمنی
8) توانایی مقاومت در برابر خوردگی تاثیرات شیمیای و همچنین توانایی کارکرد در گرمای
گسترده
9) قابلیت تعمییر ساده و بازیابی خصوصیات اولیه
10) انتقال کمترین میزان لرزش و صدا به قسمتهای درونی اتاق
شاسی مستقل
این شاسی از دو تکه اهن ناودانی بلند که بصورت موازی از جنس فولاد سخت ولی سبک می باشد
ساخته می شود و به وسیله دو رام در دو سر ان به یکدیگر متصل میشود شاسی معمولا در عقب
کمی بالاتر امده و این به خاطر ایجاد فضای بیشتر برای دیفرانسیل و فنرهاست و در قسمت جلو
کمی باریک تر ساخته می شود و این برای بهتر فرمان دادن می باشد . در طراحی شاسی
شاسی سر خود از ورقهای نازک فلزی که آنها را به روش شکل دادن ( پروفیل) تولید می کنند.
البته قسمتهائی از شاسی باید از ورقهایی که ضخامت بیشتری دارند مثل کف و محوطه موتور
و همچنین تکیه گاههای محورهای جلو و عقب که بیشترین نیرو و فشار بر آنها اعمال می شود
درست می کنند. ضخامت ورقها معمولا 2 الی 3 میلی متری است و به گونه ای جوشکاری می
شوند که ازاستحکام خوبی برخوردارند. خودروهای سواری در مقایسه با خودروهای سنگین نیروی
کمی را تحمل می کنند و روی شاسی آنها بار استاتیکی کمتری وارد می شود. بنابرین خودروهای
سواری می توانند با سرعت زیاد حرکت کنند و اصولا طراحی شاسی سرخود به همین منظور بوده
است
مزایای شاسی و اتاق مستقل
1- هزینه های تمام شده و اجرت کار به خاطر یک جا و مستقل بودن ساخت شاسی و اتاق و
صرفه جویی در زمان (مراحل پرس کاری و جوشکاری) می شوند.
2- چون تعویض قطعات به علت خراب شدن به وسیله پیچ و مهره است زمان و مخارج کمتری دارد.
معایب شاسی و اتاق مستقل
1- به علت سنگین بودن خودرو نیروی محرکه آن برای شتاب گرفتن کمتر است
2- طراحی ایمنی خودرو به علت سنگین بودن قطعات دشوار است و در هنگام تصادف احتمال
این که سرنشینان دچار حادثه شوند زیاد است.
3- ساخت قطعات و اسکلت آن نیاز به پرس های سنگین و ماشین آلات گران تری دارد.
4- به علت اتصال قطعات توسط پیچ و مهره به سر و صدای زیاد و همچنین استهلاک بیشتری
دچار می شود
شاسی نیمه جدا شدنی
نوع دیگری از شاسی ها وجود دارد که آن ها را شاسی نیمه جدا شدنی گویند کارخانجات
خودروسازی ROVER برای اولین بار خودروهایی را تولید کرده که شاسی آنها از دو قسمت
تشکیل شده است. الف: ( ثابت ) ب: قسمتهای جداشدنی از شاسی .
اجزای ثابت:1- کف 2- ستونها 3- دیوارهای صندوق عقب 4- دیواره جلوی موتور.
قسمتهای جداشدنی 1- سقف خودرو گلگیرها 2- گلگیرها 3- پنجره جلویی و غیره که اینها به وسیله
پیچ و مهره به قسمت ثابت بسته می شوند.
مزایای شاسی نیمه جدا شدنی
مزایای این نوع نسبت به دونوع دیگر عبارتند از 1- در هنگام تصادف هزینه قطعاتی که خراب
شده اند و باید تعویض شوند پایین می آید 2- فرم اتاق شکل پذیر است و می توان طرح جدیدی
را تولید کرد 3- می توان موتورو محورها را که نسبتا" سنگین هستند را روی یک اسکلت جداگانه
سوار کرد. 4- درمونتاژکردن امکان عایق بندی بهتری بین دو قطعه وجود دارد در نتیجه سروصدا
وهمچنین ارتعاشات چرخها به اتاق کاهش می یابند
انواع شاسی جدا شدنی
1-شاسی نردبانی2- شاسی جناقی در وانت 3- شاسی وسط لوله ای در کامیون 4 - شاسی
فرم 7و8 در خودروهای مسابقه ای 5- شاسی صفحه ای مثل شاسی فولکس واگن قورباغه ای
تعمیرات شاسی و روسازی آن
در اثرارتعاشات وتکانهای زیاد به علت ناهموار بودن جاده ممکن است الف- اتصالات و قطعات
شل یا شکسته شوند ب- ممکن است در اثر تصادف فرم شاسی و روسازی آن تغییر کند در هر
دو صورت بایددراسرع وقت نسبت به رفع عیب اقدام شود 1- قطعاتی که بوسیله میخ پرچ و یا جوش
کاری به هم متصل می شوند اگر شکسته و یا شل شده اند را می توانید با ضربه زدن توسط یک
چکش کوچک امتحان کرد اگر صدای شنیده شده ناشی از ضربه ، خفه بود پرچها شل و یا قسمت
های جوشکاری شکسته شده اند کویدن روی پیچ ها به خاطر محکم شدن کار درستی نیست باید
تعویض شوند.2- اگر محل اتصال روی شاسی صدای جیر جیر دهد نشانه آن است که لائی های بین
دوقطعه از بین رفته و باید هر چه زودتر تعویض شود. 3- در اثر تصادف خودرو ممکن است فرم
شاسی و روسازی آن تغییر کند ، با یک سری آزمایش می توان عیب را مشخص و آن را رفع کرد
. مثلا اگر فرم قالب شاسی تغییر کند و یا محورها و فنرهای برگه ای (شمشی) منحرف شوند در هر
صورت باعث لاستیک سایی شدید می شود. نواقص فوق را می توان با اندازه گیری دقیق مشخص
کرد.
اندازه گیری انحراف قاب شاسی به وسیله ریسمان
به دوروش امکان پذیر است:الف- روسازی باید جدا شود. ب- روسازی جدا نمی شود
الف – ابتدا باید روسازی های خودرو را جدا کنیم سپس به وسیله ریسمان این کار را انجام
می دهیم بیشتر سازندگان خودروها نقطه وسط ( نقطه کنترل)را علامت گذاری می کنند ریسمان
باید از نقطه وسط بگذرد و قطرها باید از هر دو طرف مثلث های مساوی را نشان دهد در غیر این
صورت شاسی انحراف دارد.
ب- چنانچه اندازه گیری بدون پیاده کردن روسازی انجام شود مثل خودروهای شاسی سرخود ،
ابتدا خودرو را روی یک سطح صاف افقی قرار می دهیم و از هر دو طرف از نقاط مشابه قاب
شاسی شاغول روی زمین نشانه گذاری می کنیم مثلا از محل کرپی فنرها یا انتهای اکسل ها
استفاده می شود چهار نقطه روی زمین مشخص شده باوصل کردن این چهار نقطه یک مستطیل
رسم می شود سپس قطرهای آن را رسم نموده محل تقاطع قطرها همان نقطه وسط شاسی
است در صورت سالم بودن شاسی باید تمام مثلث ها ، مشابه و مساوی هم باشند در غیر این
صورت اندازه انحراف شاسی معلوم می شود.
بررسی چند نوع شاسی
الف : شاسی نردبانی به صورت کلی شاسی به دوگونه مستقل و سرخود یا یکپارچه با اتاق طبقه
بندی می شود. شاسی مستقل به صورت یک قطعه مجزا طراحی و ساخته میشود واتاق و موتور
و گیربکس به همراه مابقی سیستمهای فنی به صورت جدا جدا به این شاسی متصل و محکم
می شوند این نوع از شاسی از گونه های بسیار قدیمی شاسی بوده و امروزه تقریبا" 99 درصد
خودروها از شاسی های غیر مستقل استفاده می کنند شاسی نردبانی ( LADDER CHASSIS که
دلیل استفاده از لفظ نردبانی در این نوع از شاسی فرم ساخت کلی شاسی میباشد که شبیه
به یک نردبان با دو تیرک طولی و تعدادی تیرک عرضی جهت تقویت و اتصال تیرکهای طولی شاسی
می باشد شاسی نردبانی مزایای محدودی نظیر قابلیت تحمل وزن بالا ، مقاومت خوب ، هزینه
ساخت پایین وتکنیک ساخت ساده و غیر پیچیده دارد. همچنین تعمیرات بر روی اتاق خودروئی
که ا زاین نوع شاسی استفاده می کند به سادگی امکانپذیر بوده و شاسی خصوصیات خود
را پس از تصادف سنگین همچنان حفظ می کند. معایب این نوع شاسی وزن بالا ، حجم اشغال
شده زیاد( هم در طول و هم در عرض) قابلیت کم درجذب ضربه و ارتعاشات طولی به سبب
سختی در این شاسی می باشد موارد استفاده از این گونه شاسی ها در کامیونها بوده است
برخی از انواع وانت سنگین وزن و همچنین برخی از انواع SUV بزرگ و البته غیر لوکس با قیمت
پایین با شرایط کاری سخت هم هنوز از این نوع شاسی استفاده میکنند. ولی استفاده از این
نوع شاسی با توجه به معایب ذکر شده و آسایش بسیارپایین آن درخودروهای سواری سالهاست
منسوخ شده ضمنا خودروئی که از این نوع شاسی استفاده میکند از ایمنی بسیار پایین نیز برخوردار
س.
ب: شاسی صفحه ای
شاسی صفحه ای هم گونه ای پیشرفته تر از شاسی هایی بود که تا حدودی معایب این شاسی
مستقل نظیر شاسی نردبانی بود که در گونه صفحه ای بهبود یافته بود.فرم کلی این شاسی همانند
شبکه ای از پروفیلهای کوچک فلزی در قسمتهای کف اتاق پوشیده شده می باشد در اینگونه قابلیت
جذب ضربات انتقالی از سطح مسیر حرکت ازشاسی بهتر از گونه نردبانی بود و در کل سیستم تعلیق
دراینگونه از شاسی ها بهتر از گونه نردبانی بود. همچنین فضای آزاد و بیشتری جهت حرکت مفید و
موثر در اتاق در این نوع شاسی بسیار بیشتر بوده وباعث پایین آوردن اتاق و نتیجتا" پایین آوردن مرکز
ثقل خودرو شده بزرگترین مشکل این نوع شاسی حساسیت زیاد شاسی نسبت به تنش های
پیچشی بود و مقاومت پیچشی این نوع شاسی از نردبانی هم کمتر می باشد. همچنین توانایی
تحمل وزن در این شاسی مانع بزرگی در جهت بکارگیری این گونه از شاسی ها شده و موارد
استفاده این گونه از شاسی در خودروهای بزرگ و سنگین بوده است. این شاسی درخودروهای
فولکس واگن مدل بیتل ( با آمار تولید بیش از 21 میلیون دستگاه) همچنین انواع قدیمی پورشه
نظیر 356 و انواع SPEED STER CARERRA و B و A بوده است این گونه از شاسی از نردبانی
بهتر بود اما از نظر ایمنی سرنشینان پایین بود و همچنین در صورت تصادف سنگین و وارد آمدن
خسارت به این گونه شاسی بازگرداندن شاسی به دلیل هزینه بالا دشوار است.
ج : شاسی لوله ای
اولین گونه از شاسی های ( TUBULAR-CHASSIS ) شاسی لوله ای درپاسخ به نیازفضایی یا
سه بعدی بود که د ر دهه پنجاه و در تمام خودروهای اسپرتی آن زمان جهت یک شاسی مستحکم
ساخته شد. گونه های قبلی شاسی یعنی نردبانی و صفحه ای فقط در دوبعد فضیی که به صورت
طولی و عرضی اجرا می شدند. شاسی لوله ای برخلاف این دوگونه به صورت سه بعدی و در جهات
بدنه خودرو پیاده سازی می گردید که اصطلاحا" ه این گونه شاسی شاسی فضای طرح پیاده
سازی اطلاق می شود SPACE FRAME . طریقه پیاده سازی این نوع از شاسی به این صورت بود که
فرم کلی شاسی که شبیه به فرم تعدادی لوله با قطرهای متفاوت و کلی اتاق بود و از طریق
اتصال این لوله ها پیاده سازی می شد و بعدا قطعات فنی خودرو و همچنین پانلهای بدنه و سایر
قطعات به این شاسی متصل می شود.در برخی از گونه ها جهت اتصال ساده تر و راحت ترقطعات
بدنه به جای استفاده از لوله از قوطی های مربع شکل استفاده می شد ولی بیشترین مقاومت
بوسیله لوله های گرد بوجود می آمد. از نظر ایمنی این نوع شاسی به سبب ایجاد فرم مناسب
د ر تمامی جهات از قفسه توانایی محافظت مناسبی از سرنشینان ایجاد می کرد.
د: شاسی ستون فقرانی
این نوع شاسی یکی دیگر از شاسی های مستقل بوده مخترع این نوع شاسی لوتس و کولبن
چاپمن می باشد که اولین بار لوتس الان آنرا بروی گونه خودرویی که به تولید انبوه نرسید و به
شرکت کیا کره فروخته شد و خط تولید آن سالها بعد به مدت کوتاهی در خط تولید قرار داشت.
از معایب این نوع از شاسی حجم زیاد و بسته شاسی و همچنین سبب محدودیت فضای قابل
استفاده در اتاق و سایر درها می شد که کلیه این مشکلات هنگام ورود و خروج سرنشینان را
با مشکل مواجه می کند. جهت ساختن شاسی ها زمان زیادی صرف می شود که ساخت آن تنها
به صورت دست ساز مقدور میباشد و ساخت این نوع شاسی به صورت سری سازی و مکانیزه
مقدور نبود و این امر موجب قیمت تمام شده بالای این نوع شاسی میشد.این نوع شاسی فقط
در خودروهای اسپرتی با حجم کابین و قیمت بالا استفاده گردیده بسیاری از خودروهایی که از این
نوع شاسی استفاده کردند خودروهای اسپرتی ایتالیایی دهه 60 و مرسدس گلولینگ 300 بودند.
شاسی بدین صورت است که ابتدا یک لوله ( معمولا لوله را از قوطی های مربع به صورتی
طول خودرو در خط میانی شکل درست می کند) در راستای عقب خودرو قرار میدهند که سروته
این لوله به اکسلهای جلو و یا ( زیر شاسی های جلو وعقب که مجموعه قطعات فنی نظیر تعلیق
و ... بروی آنها سوار می شود) چرخها ترمز ، موتور ، سیستم متصل می شود.
نتیجه گیری:
شاسی های مستقل :
این نوع از شاسی که اولین گونه شاسی است و بطوریکه در سالهای اول برای ساخت آن ( نردبانی )
از چوب استفاده شده است و از دهه پنجاه برای ساخت این گونه از شاسی ها از آهن و فولاد
استفاده می کردند و تا دهه 70 از آنها استفاده می شد.
معایب:
1- این نوع شاسی ها تحمل نیروی پیچش بسیاربالا ندارند.
2- حجم اشغال شده زیاد.
3- سنگین بودن شاسی که باعث کم شدن شتاب می شود.
4- سروصدای زیاد به علت اتصال قطعات بوسیله پیچ و مهره.
5- ساخت قطعات مشکل است.
6- ایمنی کم برای سرنشینان.
مزایا:
1- تحمل وزن
2- هزینه پایین جهت ساخت آن
3- شکل ساده و غیر پیچیده
4- قابلیت جذب ضربه
5- تعویض قطعات به علت خراب شدن بوسیله پیچ و مهره است و زمان و مخارج کمتری دارد
شاسی های یکپارچه :
امروز در بیشتر خودروها از این گونه شاسی استفاده می کنند بطوری که استفاده از این نوع
شاسی ها به 99 درصد رسیده است.
مزایا
1- قدرت تحمل نیروها خصوصا نیروی پیچشی
2- فضای بازوگسترده در شاسی
3- تعمیر این شاسی ها پس از تصادف ارزان قیمت است
4- فرم اتاق شکل پذیر است
5- سک بودن شاسی
6- محکم تر بودن شاسی
معایب
1- در بعضی شاسی این نوع شاسی یکپارچه وزن خودرو بالا است. کمترین توان در مقابل وزن
وارد شده
2- جنس شاسی های یکپارچه معمولا از فلزهای سبک می باشد . با اینکه از فلزهای سبک می
باشد درمقابل ضربات شدید مقاوم بوده است
3- بهترین نوع این نوع شاسی ها شاسی های فوق سبک که از سال 90 در بازار عرضه می شد
برای دفع نیاز سرعت محکمتر بودن از این نوع شاسی ها که مزایایی نظیر سبک بودن – محکمتر
بودن این شاسی ها است شاسی فوق سبک که در سال 98 بطور کامل در خودروها استفاده
شده است.


منبع : تکنولوژی شاسی و بدنه (محمد محمدی بوساری)
 

mohan

عضو جدید
مزایا و معایب خودرو گازسوز

مزایا و معایب خودرو گازسوز


:
بزرگترین مزیت خودروهای گازسوز ،کاهش اثرات زیان بار حاصل از احتراق ، در محیط زیست است. خودروهای گازسوز در مقایسه با خودروهای بنزینی ، تا 93 درصد کربن مونوکسید کمتری تولید می کنند. دست یابی به 33 درصد کاهش تولید اکسیدهای مختلف نیتروژن و 50 درصد هیدروکربنهای سیرنشده ، ازدیگر مزایای خودروهای گازسوز در کاهش آلودگی هواست. علاوه بر اینه خودروهای گازسوز در آزادکردن ذرات معلق (PM10 امتیاز بیشتری کسب می کنند. ذرات PM10 باعث رسوب و انتقال ذرات سمی موجود در هوا می شوند. خودروهای گاز سوز در کاربرد دیزل تا 10 برابر ذرات PM10 کمتری تولید می کنند.
دیگر مزایای خودروهای گاز سوز عبارتند از :
این خودروها ایمن ترند. مخزن سوخت گاز ضخیم تر و محکم تر از مخازن ( باک ) بنزین و گازوئیل است.
گاز طبیعی سوخت ارزان تری است.
گاز طبیعی فراوان تر و دسترسی به آن آسان تر است. با بنا کردن یک سیستم خط لوله مناسب تقریبا می توان این سوخت را به مناطق شهری مختلف و حتی برون شهری انتقال داد.
گاز طبیعی در مقایسه با نفت از ثبات قیمت بیشتری برخوردار است. تجربه نشان داده است که گاز طبیعی در مقایسه با سایر سوخت های با پایه نفت خام ، تغییرات قیمت کمتری داشته است. این پایداری قیمت ، برآورد هزینه و برنامه ریزی در استفاده دراز مدت از این سوخت را آسان تر می کند.
هزینه تعمیر و نگهداری خودروهای گازسوز کمتر است. از آنجایی که گاز طبیعی تمیز می سوزد ، بنا بر این فرسودگی و استهلاک ناشی از ضایعات سوخت کمتر است و تعداد دفعات نیاز به تنظیم موتور و تعویض روغن را کاهش می دهد.
معایب :
یکی از بیشترین شکایاتی که در مورد خودروهای گازسوز مطرح است ، این است که این خودروها به اندازه خودروهای بنزینی جادار و وسیع نیستند. دلیل آن اینست که در خودروهای گازسوز به ناچار حجم قابل توجهی از قسمت بار و صندوق ماشین برای جاسازی سیلندرهای ذخیره گاز اختصاص می یابد.
علاوه بر این ، طراحی و ساخت این سیلندرها گران است و باعث می شود که به طور کلی ، قیمت تمام شده یک خودرو گازسوز نسبت به نوع بنزینی آن بالاتر باشد.
مشکل دیگر ، محدود بودن مسافت قابل طی کردن در خودروهای گازسوز است. که تقریبا نصف یک خودرو بنزینی کارایی دارد. به عنوان مثال ، خودرو گازسوز شرکت هوندا مدل Civic GX می تواند تا حداکثر220 مایل بدون سوخت گیری حرکت کند. در حالی که نوع بنزینی آن تقریبا تا 350 مایل بدون نیاز به سوخت گیری به حرکت خود ادامه می دهد. اگر یک خودرو که صرفا از گاز به عنوان سوخت استفاده می کند ، در جاده سوختش تمام شود ،به ناچار باید یا تا منزل صاحب خودرو و یا یک جایگاه سوخت گیری محلی گاز برای سوخت گیری یدک کشیده شود ، که احتمالا سخت تر از یافتن یک پمپ بنزین به طور عادی است.
در آخر بایست متذکر این نکته شد که ،گاز طبیعی همانند بنزین یک سوخت فسیلی است و جزو منابع غیر تجدید پذیر محسوب می شود.هر چند ذخایر گاز موجود در جهان هنوز مقدار قابل توجهی است ، اما نباید فراموش کرد که این مقدار نیز بالاخره روزی به پایان خواهد رسید. طبق بعضی پیش بینی ها منابع گاز طبیعی کافی تا 67.1 سال دیگر وجود خواهد داشت.البته با این فرض که میزان تولید در سال 2003 ، در سال های آتی نیز ادامه یابد.
با وجود مزایای زیاد خودروهای گازسوز ، انتظار می رود در دو دهه آینده استفاده از خودروهای گازسوز عمومیت بیشتری پیدا کند.به ویژه با بالا رفتن قیمت نفت.در این صورت کمک بزرگی به داشتن محیط زیستی پاک تر خواهد شد.
 

LEGEND.MM

کاربر فعال تالار موبایل
کاربر ممتاز
دوست عزیز کامیون که هیچی توی موتور هم استفاده میشه !
 

mohan

عضو جدید
نحوه عمل کردن ریتاردر

نحوه عمل کردن ریتاردر

نحوه عمل کردن ریتاردر ریتاردر Retarder یک کلمه انگلیسی است به معنای بازدارنده و امروزه دستگاهی با این نام ساخته شده است برای کمک به افزابش نیروی ترمز وسایلی مثل لوکوموتیوها و کامیونها.ریتاردرها عموما به دو دسته درون خطی online که پشت گیربکس ،بین گیربکس و موتور، جلوی موتور، روی محور مبل گردان و... بسته میشود و خارج خطی offline که در کناره گیربکس قرار دارند تقسیم میشوند. از لحاظ عملکرد به 2دسته هیدرولیکی و الکترونیکی تقسیم میشوند.گونه هیدرولیکی به دو نمونه تبدیل شده است یکی آنهایی که روغن خارج از محفظه خنک میشود و به خنک کننده خارج از ریتاردر فرستاده میشود و دیگری روغن داخل محفظه توسط آب خنک میشود.نمونه اخیر توسط کمپانی voithبا نامaquatarder برای کامیونهای مان سریTGAساخته شده و در جلویا عقب گیربکس و موتور قابل نصب است. ریتاردر برقی هم توسط جریان برق کار میکند.اما استقبال زیادی از آن نشده است.

ریتاردر هیدرولیکی: تشکیل شده از یک استاتور که زوایای پره های های آن برعکس روتور است و روتور که با استاتور چفت میشود.روغن از طریق پره های استاتور به جهت مخالف پره های روتور برخورد میکند و تلاش میکند نیروی آن را کاهش داده و جریان آن را برعکس کند. روتور با سیستم انتقال نیرو در تماس است و هم جهت آن میچرخد. بدین ترتیب اعمال ترمز میشود.روغن در این پروسه به شدت داغ میشود و قابلیت های خود را از دست میدهد.به همین دلیل در مدلAQUAتوسط آب خنک میشود.روغن باید بسته به دمای محیط کاری و با کیفیت مناسب انتخاب شود و به موقع تعویض شود(برای این اطلاعات به دفترچه راهنمای محصول مراجعه کنید)در سیستم aquatarderروغن توسط جریان فشار هوا تحت کمپرس قرار میگیرد تا نتیجه بهتری حاصل شود.این سیستم از نظر فویت کوچک وقدرتمند است.
 

alivolvo

عضو جدید
نانو تکنولوزی در شیشه خودرو:
پوشش نانو تکنولوژی با قرار گرفتن بر روي شيشه خودرو، مانع از نشستن آب باران و برف و گل و لاي بر روي شيشه مي شود. اين شيشه هاي داراي خواص خود پاك كنندگي هستند. با استفاده از پوشش نانو نيازي به برف پاك كن نخواهيد داشت.
نانو اسپری كه بصورت مايع مي باشد. با آغشته نمودن سطح شيشه به يك لايه نازك و نارمئي از نانو شیشه خودرو، مي توان از نشستن آب بر روي شيشه جلوگيري كرد. اين مايع به مولكولهاي سطح شيشه ميچسبد و باعث منحرف شدن آب از روي شيشه مي شود.
مزایای نانو شیشه خودرو:

پس زدن آب از روي شيشه خودرو
• پاك شدن گل و لاي بوسيله آب باران
• پاك شدن شيشه خودرو در زير باران
• عدم رسوب گرفتن شيشه اتومبيل
• عدم رؤيت توسط چشم
• پايدار نمودن شيشه خودرو در برابر فرسايش
• ممانعت از خوردگي شيشه توسط هوا
• جلوگيري از رشد قارچ ها
• سهولت پاكيزگي
• صرفه جويي در آب و مواد پاك كننده
• مقاومت بالا تا حدود 400 درجه سانتي گراد
• براي بدن مضر نمي باشد و مسموم كننده نيست

با هر بطري 90 ميلي ليتري نانو شیشه خودرو مي توان 10 تا 15 شيشه جلو خودرو را پوشش داد. با 2 تا 10 ميلي ليتر از اين نانو پوشش مي توان يك متر مربع شيشه خودرو را پوشش داد.
(نانو تکنولوژی تمام آینده است)
دوستان كسي ميدونه كجا ميشه اينا رو خريد يا كجاها شيشه رو روكش نانو ميكشند (البته در كرج يا تهران) ؟
حدود قيمت ؟
 

masoudh180

عضو جدید
سلام
وقتی خودرو مثلا پراید یا پژو روشن نمیشه،چطور میشه عیبشو برطرف کرد و روش کرد.
اگه لطف کنید جوابتون تخصصی تر باشه
ممنونم
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام
وقتی خودرو مثلا پراید یا پژو روشن نمیشه،چطور میشه عیبشو برطرف کرد و روش کرد.
اگه لطف کنید جوابتون تخصصی تر باشه
ممنونم

سلام
خب اول سیستم سوخت رسانی رو بررسی میکنین اگه سوخت رسانی مشکل داشت با ابزارهایی که در اختیار دارین مسیر رو بررسی کنید تا علت عدم سوخت رسانی رو پیدا کنید اگه سوخت رسانی مشکلی نداشت به سراغ سیستم برق رسانی برید و بررسی کنید که آیا به سر شمع ها برق می رسه یا نه اگه نرسید که تمام متعلقات برق رسانی اهم از دلکو کوئیل خود شمع ها یا حتی خود باطری و فیوزها و کابل های مرتبط و...رو بررسی کنید در صمن از دیاگ هم میتونید استفاده کنید
و اصافه میکنم که همه این کار هارو در صورتی انجام بدین که در صورت چرخوندن سوئیچ استارت عمل کنه و فلایویل رو بچرخونه در غیر اینصورت یا سوئیچ خراب است و یا استارت و سولونوئید و یا باطری خالی شده که اونم اشکالش از آلترناتیوه که کار شارژ باطری رو خوب انجام نمیده
موفق باشید

 

Abbasi82

عضو جدید
سلام دوست عزيز با تشكر فراوان از فعاليتها و كمكهاي شما:gol:
هر چيزي در زمينه درس تكنولوژي دستگاههاي الكتريكي خودرو داريد لطفا برام بذاريد
با تشكر:smile:
 

hojjatzare

عضو جدید
سلام دوستان
من دنبال اطلاعاتی درمورد تعمیرecuخودرو میگردم
اگه بین دوستان کسی جزوه فیلم یاعکسی اموزشی داشته باشه برام بزاره خیلی ممنون.
 

ali_mohammad1365

عضو جدید
:

هزینه تعمیر و نگهداری خودروهای گازسوز کمتر است. از آنجایی که گاز طبیعی تمیز می سوزد ، بنا بر این فرسودگی و استهلاک ناشی از ضایعات سوخت کمتر است و تعداد دفعات نیاز به تنظیم موتور و تعویض روغن را کاهش می دهد.


ولی من شنیدم استفاده از گاز به علت خورندگی گاز باعث فرسایش هرچه سریع تر قطعات میشه.خود شرکت سازنده هم پیشنهاد یک یا دو درمیان از گاز وو بنزین میده.سوزن های ژیگلور هم خیلی سریع تر به فنا میرن.
درسته؟؟؟​
 

alirezanemati

عضو جدید
سلام دوست عزیز وقت بخیر
من گرایش جامداتم برای درس طراحی شاسی و بدنه خودرو استادمون گفته در مورد بدنه یا شاسی یا جاهایی که مربوط به شاسی و بدنه میشه پروژه بیارید.
اگر امکانش هست کمکم کنید
با سپاس فراوان
 

aliarshia

عضو جدید
س-کارکردن خودرو

س-کارکردن خودرو

اطلاعات در مورد خودرو خواستید من هستم

باسلام حضور شما دوست گرامی ،خودروی پراید من امروز روشن نمی شد،اما بعد ازچند دقیقه ناگهان روشن شد ولی از ان موقع به بعد نرم کارنمی کند وحالت (س) کارمیکند ودر صدای اگزوز کمی حالت پرت-پرت وجود دارد!دلیل آن چیست؟ممنونم اگر پاسخ دهید.
 

.ابالفضل

عضو جدید
سلام.ضمن عرض خسته نباشید به شما استاد فرهیخته:). احتراما اینجانب به عرض میرساند.که یک خودروی براید داریم که در حالت دور آرام خاموش میشود استوبر آن را هم عوض کرده ایم ولی خوب نشده است.لذا از شما تقاضا داریم دلیل آن را بفرمایید.باتشکر
 

Ahmad Engineer

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام
یه مقاله یا لینکی درباره فرایند ساخت گیربکس CVT میخوام
کسی میتونه کمکی کنه
مرسی
 

omid soltani

عضو جدید
با سلام به دوستان عزیز:
میخواستم بدونم که اگر بخواهم یه جسم دایره ای شکل با شعاع 5 سانتیمتر و وزن 50 گرم رو حول محور خودش 360 درجه بچرخوانم به چه مقدار نیرو نیاز دارم؟باید چه جوری محاسبه کنم؟
 

Similar threads

بالا