اطلاعات جامعي از الياف

moderntextile

عضو جدید
-الياف ماده اوليه نساجي
الياف ماده اوليه صنعت نساجي است. خصوصيات اصلي يك ليف عبارت است از نسبت فوق العاده زياد طول به قطر آن، استحكام، لطافت، الاستيسيته، جذب رنگ و قابليت ريسندگي؛ كه باعث سهولت تاب دادن الياف و در نتيجه باعث افزايش قدرت نخ مي شود.از مشخصه­هاي مهم يك ليف؛ طول (متوسط طول، توزيع طولي) ، سطح مقطع (مساحت كل، يكنواختي و شكل) ، تجعد (تعداد و دامنه تجعد) ، فنريت و مشخصات سطحي مي­باشد. همچنين يك ليف بايد داراي خصوصیات فيزيكي، شيميايي و مكانيكي مطلوبي باشد. از خواص فيزيكي مي توان به رنگ، جلا، وزن مخصوص، حرارت ويژه، هدايت الكتريكي وگرمايي، نقطه نرم شدن، دماي شيشه­اي و از خواص مكانيكي به استحكام، ازدياد طول، مدول، الاستيسيته و بازگشت پذيري اشاره كرد. همچنين خواصي از قبيل رطوبت بازيافتي،تورم، عكس­العمل در برابر حلال­ها، تغيير شيميايي در اثر حرارت، مقاومت در برابر عوامل جوي(اكسيژن، نور، حرارت، ميكروارگانيزمها)، مقاومت شيميايي به اسيد، قليا، عوامل اكسيد­كننده و رنگ پذيري نيز داراي اهميت مي­باشد.
با توجه به کاربرد متنوع کالاهای نساجی، از پوشاك تا مصارف صنعتی، لزوم استفاده از الیاف با خصوصیات مختلف و روشهای متفاوت وجود دارد. روشهای مختلفی برای طبقه­بندی ویژگی­های مرتبط با خصوصیات الیاف،روشهای تولید و استفاده نهایی از آنها وجود دارد. هر چند که، طول و ظرافت دو پارامتر مهم از خصوصیات الیاف مي باشند که پتانسیل کاربردی و فرآيند­پذيری الیاف را تعيين می­کنند.
براساس طول الياف و فرآیند­پذیری در سیستم ریسندگی، الیاف به دو دسته الیاف استيپل کوتاه[1] و الياف استيپل بلند[2] طبقه­بندی می­شوند. معمولاً، در حدود 58% از الیاف تولیدی در جهان در سیستم الیاف استیپل كوتاه و در حدود 7% در سیستم استیپل بلند ریسندگی می­شوند. فرآیند­پذیری الیاف در هر کدام از سیستم­های استیپل کوتاه و بلند، کاربرد ویژه­اي را تعیین می­کنند. در حالت کلی، الیاف ظریف و کوتاه، برای کاربرد در پارچه بیشتر ترجیح داده می­شوند، در حالیکه الیاف با طول بلندتر، معمولاً برای قالی، طناب و ریسمان استفاده می­شوند. طول الیاف سلولزی طبیعی، اصولاً براساس طول سلول واحد آنها و طول ليفي كه سلولهاي واحد آن توسط مواد صمغي مانند ليگنين به همديگر متصل شده­اند، تعیین می­گردد
اصولاً طبقه بندي الياف در برگیرنده كليه الياف طبيعي[3] و مصنوعي[4] ،كار بسيار مشكل و شايد هم غيرعملي است. براي طبقه­بندي الياف بر حسب منشأ توليد، خانواده، ساختمان شيميايي،خواصومصرفآنها توسط متخصصين مختلف، پيشنهادات گوناگوني شده است. الياف نساجي به دو طبقه اصلي الياف طبيعي و الياف مصنوعي تقسيم مي­شوند، كه هر يك از اين دو طبقه، خود شامل گروه­هاي فرعي ديگري مي­باشند. الياف طبيعي مانند پشم و پنبه، اليافي هستند كه به طور طبيعي توليد مي­شوند. الياف مصنوعي، به اليافي اطلاق مي­شود كه به خودي خود وجود ندارند و با استفاده از مواد خام اوليه و يا ساير مواد شيميايي و با به كار­بردن روشهاي صنعتي تهيه مي­گردند. منشأ الياف سلولزي، گياهان موجود درطبيعت هستند كه منابعي بي پايان بوده كه تنها بخش كوچكي از اين منابع قابلیت استخراج الیاف با خصوصیات مناسب صنعت نساجی را دارند
بر اساس منشأ، الياف طبيعي به سه گروه فرعي تقسيم می­شوند: الياف معدني، الياف گياهي و الياف حيواني.
الياف معدني: مصرف اين نوع الياف در صنعت نساجي محدود است و آسبست كه در اصطلاح عاميانه، پنبه كوهي[5] يا پنبه نسوز ناميده مي­شود، نمونه­اي از اين الياف مي­باشد.
الياف گياهي :الياف گياهي از چوب و برخي مواد كشاورزي، كه موادي قابل تجديد حيات هستند توليد مي­شوند و داراي پتانسيل ايجاد محصولات جديد و جايگزيني مواد سوختني هيدروكربني مضر براي محيط زيست مي­باشند الياف گياهي شامل مهمترين الياف نساجي ، يعني پنبه و ساير الياف مانند كتان، شاهدانه و جوت است . اين الياف از طريق كشت تهيه مي­شوند و پايه سلولزي (ماده سازنده گياهان) دارندالياف گياهي به گروه­هاي فرعي زير تقسيم مي­شوند:
1) الياف دانه­اي، مانند پنبه
2)الياف ساقه­اي، مانند كتان، جوت، شاهدانه
3)الياف برگي، مانند سيسال، مانيلا
4)الياف ميوه­اي، مانند نارگيل
الياف حيواني: الياف حيواني مانند ابريشم،كه توسط كرم ابريشم توليد مي­شود، همچنين پشم و ساير الياف شبيه مو، مانند كشمير، آلپاكا و غيره را نيز در بر مي­گيرد. اين الياف، پايه پروتئيني دارند كه تركيب پيچيده­اي است و قسمت عمده ساختمان بدن جانداران را تشكيل مي­دهد. اين الياف به گروه­هاي فرعي زير تقسيم مي­شوند.
1) پشم
2) ابريشم
3) مو، مانند موي بز، خرگوش، شتر، اسب
الیاف سلولزی طبیعی تک سلولزی، پنبه و کاپوک، نسبتاً دارای طولهای کوتاه و در فرآیند سیستم استیپل کوتاه عمل شده، در حالیکه الیاف چند سلولی مانند کتان و چتایی، طولی بیش از 20سانتیمتر دارند و مناسب فرآیندهای سیستم استیپل بلند مي­باشند. هر چند که کتان و دیگر الیاف بلند، از نظر صنعتی برای سیستم استیپل، طول بلندتري دارند، اما تلاشهای موفقیت آمیزی برای بدست آوردن الیاف کتان با طول کوتاه، مناسب مخلوط کردن با الياف پنبه و پروسه­های سیستم الیاف استیپل کوتاه، صورت گرفته است. از طرفي برگهای نارگیل و ذرت، چند سلولی بوده و در نساجی مناسب پروسه­های الیاف طبیعی بلند می­باشند الياف مصنوعي مي­توانند بر حسب ماده تشكيل دهنده الياف، به دو گروه فرعي متمايز از يكديگر يعني، الياف بازيافته[6] و الياف سنتتيك[7] تقسيم شوند:
الياف بازيافته اليافي هستند كه ماده تشكيل دهنده آنها، قبلاً در طبيعت موجود بوده است و الياف سنتتيك از مواد شیميايي تهيه مي­شوند كه داراي ساختمان ليفي نيستند و از طريق سنتز مواد اوليه و يا اجراي پروسس­هاي شيميايي لازم، ساختمان ليفي به آنها داده مي­شود و طبيعت درساختن آنها و يا در قسمتي از فرآيند تهيه آنها، نقشي ندارد و كلاً سنتتيك هستند. گروههاي فرعي الياف سنتتيك را به صورت زير مي­توان بيان كرد
- پلي­آميد، نظير نايلون
- پلي­استرها، نظير تريلين، داكرون
- مشتقات پلي­وينيل، نظير پلي­وينيل الكل، كلرايد
- پلي­اولفين ها، مانند پلي­پروپيلن، پلي­اتيلن
- پلي­اورتانها
الياف طبيعي نسبت به مواد سنتتيك، داراي مزيتهايي از قبيل معايب محيط زيستي و سمي كردن محيط زيست كمتر و قابليت تجزيه شدن بيولوژيكي مي­باشند. اما مشكل اساسي الياف گياهي نسبت به الياف سنتتيك، فقدان يكنواختي مواد است. الياف سنتتيك مي­توانند در يك روش خاص توليد شوند و الياف توليدي، داراي كيفيت يكنواخت و ثابت می­باشد، در حاليكه الياف گياهي، زمانيكه توليد مي­شوند، شرايط رشد، تأثير به سزايي بر نتايج و خصوصيات آنها دارد. تفاوتهاي ايجاد شده به دليل متفاوت بودن مناطق كشت، نوع خاك، آب و هوا و كشاورز مي­باشد. عمليات رتينگ[8](جداسازي الياف از قسمتهاي چوبي ساقه و صمغهاي گياهي)، بر رنگ ليف، جداسازي دسته الياف، مواد متشكله و استحكام ليف اثر مي­گذارد. كيفيت ليف به شرايط زراعي، رشد و مكان ليف در گياه نيز بستگي دارد. الیاف طبیعی گیاهی درصد تغییرات بالایی را نشان می­دهند.






[1] Short Staple Fiber

[2] Long Staple Fiber

[3] Natural Fibers

[4] Man-Made Fibers

[5] Asbestos

[6] Regenerated Fibers

[7] Synthetic Fibers

[8] Retting

[9] Meredith
 
آخرین ویرایش:

ARAMESH

مدیر راهنمای سایت
مدیر تالار
الیاف نوری

الیاف نوری

[FONT=&quot]الیاف نوری[/FONT][FONT=&quot] Optical Fibres[/FONT]
[FONT=&quot]الیاف شیشه‌ای که برای نور به‌صورت موجبر عمل می‌کنند. این الیاف در ابزارهای پزشکی (به نام فایبر اسکوپ) برای معاینه اعضای درونی بدن به‌کار می‌روند[/FONT][FONT=&quot]. [/FONT][FONT=&quot]از آن‌ها در مخابرات برد کوتاه نیز استفاده می‌شود. الیاف با ضریب شکست پله‌ای از یک مخروط شیشه‌ای و یک غلاف پلاستیکی یا شیشه‌ای هم محور با ضریب شکست کم تر تشکیل می‌شود، به طوری که باز تابش کلی درونی در فصل مشترک مخروط و غلاف صورت می‌گیرد الیافی که ضریب شکست آن‌ها بطور منظم تغییر می‌کند، چنان ساخته شده‌اند که ضریب شکست هر لایه شیشه نسبت به لایه داخلی آن کمتر است. الیاف نوری بطور منفرد یا بطور دسته‌ای (افشان) به‌کار می‌روند[/FONT][FONT=&quot].
● [/FONT]
[FONT=&quot]الیاف ویژه دارای قابلیت ذخیره سازی انرژی خورشیدی [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]به تازگی از ترکیبات سرامیکی الیاف جدیدی که قابلیت احیاء حرارت (الیاف احیاکننده حرارت[/FONT][FONT=&quot]) Heat regeration fibers [/FONT][FONT=&quot]را دارا می‌باشند، به بازار عرضه گردیده که با استفاده از تکنولوژی فرآیند عایق سازی حرارتی و به‌کارگیری اثرات پرتوهای مادون قرمز ناشی از سرامیک‌ها تولید شده‌اند. سرامیک‌ها هنگامی که گرم می‌شوند از خود امواج مادون قرمز ساطع می‌کنند که در مواد نفوذ کرده و با فعال ساختن حرکات بین مولکولی، آن ماده را به طور کاملاً یکنواخت گرم می‌سازند. از آنجا که موادی همچون زیرکونیم، اکسید آهن یا اکسید منیزیم قادر به ساطع نمودن امواج مادون قرمز [/FONT][FONT=&quot]۶۰[/FONT][FONT=&quot] ملی وات با طول موج [/FONT][FONT=&quot]۱[/FONT][FONT=&quot]ـ[/FONT][FONT=&quot]۸[/FONT][FONT=&quot] میکرومتر در دمای [/FONT][FONT=&quot]۳۶[/FONT][FONT=&quot] درجه سیلسیوس (دمای بدن انسان) می‌باشند، می‌توان از این مواد در ترکیب با الیاف مصنوعی استفاده نمود. این الیاف در مصارفی مانند البسه ورزشی، ملحفه‌ها و روتختی‌ها، لایه‌های نگهدارنده مواد غذائی [/FONT][FONT=&quot]([/FONT][FONT=&quot]به منظور حفظ تازگی آن‌ها)، لایه‌های عایق کشاورزی و گلخانه‌ها کاربرد دارند. به منظور عایق سازی حرارتی از دو روش علمی می‌توان استفاده نمود[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT]
[FONT=&quot]یکی استفاده از مواد عایقی که دمای بدن را در خود نگه می‌دارد و روش دوم موادی که گرما از محیط خارج جذب می‌نمایند. به‌عنوان مثال کالاهای دارای بنیان پشمی به واسطه وجود یک لایه هوای د اخلی عملکرد عایق حرارتی دارند[/FONT][FONT=&quot]. [/FONT][FONT=&quot]در کالاهای بازتابنده تشعشعات مادون قرمز آلومینیم روکش دار به‌کار می‌رود. تشعشعات مادون قرمز ساطع شده از سرامیک‌های فعال شده توسط دمای بدن انسا متعلق به انسان گروه از دو گروه فوق الذکر می‌باشند. نحوه عملکرد گروه دوم مشابه کالاهای حرارتی ـ الکتریکی می‌باشند که انرژی الکتریکی باطری را به انرژی گرمائی تبدیل می‌سازد. این حرارت ناشی از گرمای واکنش اکسیداسیون پودر آهن می‌باشد[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT]
[FONT=&quot]اخیراً لیف جدیدی به نام[/FONT][FONT=&quot] Solar [/FONT][FONT=&quot]توسط کمپانی‌های[/FONT][FONT=&quot] Unitika , Descente [/FONT][FONT=&quot]به بازار عرضه شده است که انرژی خورشیدی را جذب کرده و آن را در خود نگه می‌دارد. این لیف در البسه اسکی مورد مصرف داشته و در البسه رسمی ورزشی چندین تیم ورزشی در سطح دنیا به‌کار گرفته شده است[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT]
[FONT=&quot]این الیاف علاوه بر داشتن سطحی نرم و فرم آئرودینامیک، قابلیت عدم عایق حرارتی خصوصاً در البسه اسکی را دارا می‌باشند لذا موجب گرم نگهداشتن ماهیچه‌ها و افزودن توان قدرتی آنان می‌گردند[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT]
[FONT=&quot]در شرایط آب و هوائی سخت به منظور اخذ بالاترین توان قدرتی ماهیچه‌ها، می‌بایستی مصرف اکسیژن به حداقل ممکن تقلیل می‌یابد. عایق حرارتی علاوه بر قابلیت ضد آب بودن، در ورزش‌های زمستانی نقش اساسی در زمینه عدم استفاده اکسیژن ذخیره شده در ماهیچه‌ها را دارا می‌باشد[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT]
[FONT=&quot]ترکیبات زیر کونیم کار باید به‌دلیل خواص عالی جذب و نگهداری حرارت در چرخه انرژی خورشید به خصوص در آب گرمکن‌های خانگی و ژنراتورها به مقدار قابل توجهی مورد مصرف قرار می‌گیرند و نحوه عملیات بدین صورت است که اشعه خورشیدی در یک متمرکز کننده تشعشعات خورشیدی جمع آوری شده و سپس به انرژی حرارتی تبدیل می‌گردد که موجب به حرکت درآمدن توربین ژنراتور می‌گردد[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT]
[FONT=&quot]تغییر دمای محیط موجب از دست دادن بخشی از گرمای جمع شده در متمرکز کننده حرارتی می‌گردد لذا حداکثر دمای به‌دست آمده توسط این متمرکز کننده [/FONT][FONT=&quot]۹۰[/FONT][FONT=&quot]درجه سیلسیوس می‌باشد. زیر کونیم کار باید انرژی را جمع آوری کرده و تشعشعات مادون قرمز را منعکس می‌سازدو مشخصاً تشعشعات با طول موج بالاتر از [/FONT][FONT=&quot]۲[/FONT][FONT=&quot] میکرومتر را منعکس کرده و تشعشعات کمتر از [/FONT][FONT=&quot]۲[/FONT][FONT=&quot] میکرومتر را جذب می‌نماید(که حدود [/FONT][FONT=&quot]۹۵%[/FONT][FONT=&quot] نور خورشید را تشکیل می‌دهد) و این تشعشعات جذب شده را به حرارت ذخیره شده تبدیل می‌کنند[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT]
[FONT=&quot]محققان کمپانی[/FONT][FONT=&quot] Descente [/FONT][FONT=&quot]موفق شده‌اند به‌وسیله به‌کارگیری ذرات بسیار ریز زیر کونیم باید در اختلاط با الیاف پلی آمید با پلی استر به عایق‌های حرارتی فعال دست یابند و به کمک همکاری با کمپانی[/FONT][FONT=&quot] Unitika [/FONT][FONT=&quot]تکنولوژی استفاده از پودر زیر کونیم کار باید در اختلاط با رشته‌های الیاف مصنوعی را ابداع نمایند[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT]
[FONT=&quot]البسه تهیه شده از الیاف[/FONT][FONT=&quot] Solar[/FONT][FONT=&quot]ـ[/FONT][FONT=&quot]a [/FONT][FONT=&quot]نور قابل رؤیت خورشید را جذب کرده و آن‌ها را به تشعشعات مادون قرمز که به‌صورت حرارت در البسه آزاد می‌گردند، تبدیل می‌نمایند. حرارت آزاد شده از بدن (پرتوهای مادون قرمز) به‌وسیله [/FONT][FONT=&quot]Solar[/FONT][FONT=&quot]ـ[/FONT][FONT=&quot]a [/FONT][FONT=&quot]بازتابانده شده و به محیط بیرون منتقل نمی‌شوند بنابراین البسه ورزشی تهیه شده از[/FONT][FONT=&quot] Solar[/FONT][FONT=&quot]ـ[/FONT][FONT=&quot]a [/FONT][FONT=&quot]از مصرف اکسیژن در ماهیچه‌ها جلوگیری کرده و حداکثر توان قدرتی و تا حدودی شرایط مطلوب خنک را ایجاد می‌نمایند[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]

[FONT=&quot]منبع:[/FONT]www.aftab.ir
 
آخرین ویرایش:

ARAMESH

مدیر راهنمای سایت
مدیر تالار
الیاف آزبست

الیاف آزبست

آزبست یا پنبه کوهی
آزبست واژه‌ای است کلی که برای تمام کانیهای سیلیکاته با خاصیت جدا شدن به صورت رشته های قابل انعطاف به کار می رود. به علت داشتن ویژگیهای نسوز بودن و قابلیت انعطاف بصورت یک ماده صنعتی با ارزش در آمده است .
آزبست واژه‌ای است کلی که برای تمام کانیهای سیلیکاته با خاصیت جدا شدن به صورت رشته های قابل انعطاف به کار می رود. به علت داشتن ویژگیهای نسوز بودن و قابلیت انعطاف بصورت یک ماده صنعتی با ارزش در آمده است که برای آن بیش از ۳۰۰۰مورد استفاده شناخته شده است مانند لنت ترمز ، پارچه های نسوز ، عایق های حرارتی. آزبست ها را می توان به دو گروه عمده
۱) سرپانتین
۲) آمفیبول
تقسیم کرد. کریزوتیل که یک هیدروسیلیکات منیزیم با فرمول شیمیایی Mg۳Si۲ O۵ (OH)۴است.
نوعی آزبست سرپانتین و با ارزش ترین نوع می باشد که تمام آزبست های تجاری از آن مشتق می گردند ، رشته های محکم و ابریشمی کریزوتیل به آسانی ریسیده شده و تا حرارت ۲۷۵ درجه سانتیگراد را تحمل می کنند گسترش آنها بیشتر در سرپانتین که نوعی سنگ حاصل از تجزیه سنگهای فوق قلیایی نظیر پریدوتیت تحت شرایط دگرگونی درجه پایین و متوسط می باشد بنظر می رسد سرپانتین از تجزیه شدن الیوین توسط محلولهای گرم حاصل از سرد شدن ماگما که از نظر شیمیایی نیز فعال هستند به وجود آمده باشد.
کریزوتیلها رگه هایی از رشته ها را داخل سرپانتین ایجاد می کنند که ممکن است ۲۰% سنگ را در بر گیرد. حداقل پنج نوع آزبست آمفیبولی شناخته شده اند. ولی کرسیدولیت که یک آمفیبول آهن سدیم دار با فرمول شیمیایی Na۲ ( Fe۳+ )۲ ( Fe۲+ )۳ Si۸ O۲۲ (OH)۲می باشد. معمولیترین نوع آن و بیشتر به نام آزبست آبی یا پنبه کوهی آبی معروف است. کرسیدولیت که رشته های ضخیم و طویلی است نسبت به کریزوتیل استحکام بیشتر و دوام کمتری دارد. همچنین مقاومت آن در برابر حرارت کمتر می باشد. سایر انواع آزبست آمفیبولی کاربرد کمتری دارند و مهمترین کاربردشان در تهیه مواد عایق است. کرسیدولیت که بیشتر در سنگهای دگرگونی نظیر اسلیت و شیست یافت می شود بنظر می رسد از دگرگونی سایر کانیها تحت دما وفشار بالای محیطی ، حاصل از عمق تدفین به وجود می آید. علیرغم کاربرد گسترده آزبست دفتر حفاظت از محیط فدرال (EPA) منعی تدریجی را برای تولیدات جدید آزبستی قرار داد و این ممنوعیت اعمال گردید.
زیرا برخی از فرمهای آزبست چنانچه توسط استنشاق وارد ریه ها شوند می توانند به ان آسیب رسانده و منجر به سرطان ریه شوند. هنگامی که قوانین (EPA) بصورت قانونی درآمد توجه کمی را به موضوع خطرات آزبست مبذول داشت و در سال ۱۹۹۱ پنج حوزه قضایی در خواست لغو ممنوعیت مصرف آزبست توسط EPA را داشتند خط مشی EPA بر این اساس بود که تمام فرمهای آزبست خطرناک هستند در حالیکه مطالعات نشان می دهند تنها فرم آمفیبولی آن خطرناک است. کریزوتیل که رشته های مجعدی هستند در ریه ها جای گیری نمی کنند بعلاوه رشته های آن معمولا در بافتها محلول و ناپدید می شوند. در مقابل کرسیدولیت که رشته های نازک و صافی هستند به ریه ها وارد شده و آنجا باقی می مانند. این رشته ها به بافت ریه آسیب رسانده و در دراز مدت منجر به سرطان ریه می گردد. بنابراین آزبست هایی که باعث سزطان ریه می شود مربوط به کرسیدولیت هستند نه کریزوتیل ، از آنجایی که حدود ۹۵% آزبست های استفاده شده در امریکا از نوع کرسیدولیت می باشد. مردم می پرسند آیا خطر آزبست ها بطور اغراق آمیزی بیان شده است؟
خارج ساختن آزبست ها از ساختمانهایی که در آنها آزبست به کار رفته ممکن است ۱۰۰ بیلیون دلار هزینه داشته باشد برخی مطالعات اخیر نشان می دهند هوای داخل چنین ساختمانهایی دارای مقداری از رشته های آزبستی هستند که به همان مقدار در هوای خارج از ساختمان وجود دارد. بعلاوه خارج ساختن نامناسب میزان رشته های آزبستی که می توانند آلودگی ایجاد کند ، در بیشتر موارد در اثر این خارج کردن های نامناسب میزان رشته های آزبستی که می توانند توسط هوا جابجا شوند ، مقدارش به مراتب بیشتر از مواقعی می شود که آزبست ها به همان صورت در محل باقی می ماند. مشکل آلودگی آزبست ها ، نمونه خوب تاثیر زمین شناسی بر زندگی ما و اینکه چرا اطلاعات علوم پایه مهم هستند، می‌باشد .
منبع:www.aftab.ir
 
آخرین ویرایش:

arian153

عضو جدید
سلام دوست گرامی :
ممگن لطف کنی و درباره کاپوک توضیح بیشتری بدی ؟
در ضمن ممنون از مقاله خوبت.
 

hadi.textile64

مدیر تالار مهندسی نساجی
مدیر تالار
سلام
من چند خطی اطلاع راجع به لیف کاپوک دارم
اگه دوست عزیزم اجازه بده توضیح بدم


این الیاف ، کوتاه و سبک شبیه پنبه است که از غوزه درختان خانواده بومباکاسیا

( Bombacaceae ) بدست میان.

این الیاف بسیار شکننده و غیر قابل ریسیدن هستند و برای پر کردن بالشت ها ، تشک های

تخت خواب و ... همچنین به دلیل سبکی ( شناوری ) و مقاومت در برابر رطوبت در محصولات

چوب پنبه ای نیز بکار می ره.






غوزه کاپوک در درخت بومباکاسیا








الیاف جدا شده از غوزه






قرار دادن الیاف در کیسه های بالشت





بالشت آماده شده

حالا جون میده روش خوابید:smile:
 

moderntextile

عضو جدید
Kapok Fiber

Kapok is natural vegetable based fiber obtained from the seed capsules of trees grown in Java, Sumatra, and central America. The fiber is also known as silk cotton because of its natural luster similar to that of pure silk.

Kapok looks similar to cotton but can be easily distinguished from it when tested under a microscope. The fiber appears like a hollow tube with very thin walls and frequent folds.

Properties of Kapok
Kapok possesses the following properties that make it useful for manufacturing different products:
  • <LI AicUw="1" kRaLu="0">Light <LI AicUw="1" kRaLu="0">Very Buoyant <LI AicUw="1" kRaLu="0">Resilient <LI AicUw="1" kRaLu="0">Highly Flammable <LI AicUw="1" kRaLu="0">Vermin Resistant <LI AicUw="1" kRaLu="0">Moisture Resistant <LI AicUw="1" kRaLu="0">Dries Quickly
  • Smooth
Applications:
Kapok has a smooth texture, but because of being weak, it is not spun into yarn. The fiber is mostly used for manufacturing mattress, cushions, upholstered furniture, pillows, life jackets etc. The fiber is also used for sound proofing and insulation
 

ARAMESH

مدیر راهنمای سایت
مدیر تالار
دستتون درد نکنه هادی جان و آقای کمالی.;)
من خیلی استفاده کردم.
 
سلام شما اطلاعاتی از الیاف فلزی دارید که ممنون میشم اگه در اختیارم بگذارین
 

tamizi

عضو جدید
سلام
من اطلاعاتی درباره الیاف ویرجین والیاف سیلیکون دار میخوام کسی میتونه لطف کنه کمکم کنه ؟؟
 

hzma

عضو جدید
سلام من اطلاعاتی راجع به مکانیسم هاردنر ها میخواستم
 

Similar threads

بالا