اضطرابی که فروکش می کند!!!

Sogol1681

مدیر تالار روانشناسی



امروزه نقش و اثرات مخرب اضطراب یا همان استرس برای همه مشخص و روشن است. همه می‌دانند که استرس مضراتی جدی و ماندگار برای سلامت جسم و روان آدمی‌ دارد اما نکته عجیب آن است با وجود آن که آگاهی افراد در این مورد بیشتر شده، اما شیوه زندگی آنها استرس بیشتری به ارمغان می‌آورد. البته شاید پاسخ شما و بسیاری از افراد این باشد که در دنیای امروز نمی‌توان استرس‌های روزمره را کاهش داد. این نکته درستی است، اما ما باید بتوانیم به شیوه‌های مختلف با آنها مقابله کنیم. روش‌های زیادی برای کاهش و رسیدن به آرامش وجود دارد.


در این یادداشت به نکاتی هر چند کلی و مختصر ولی کارآمد برای رویارویی با اضطراب اشاره می‌نمائیم و شما را با 10 روش موثر برای فرو نشاندن استرس که با توجه به میزان کار و زمانی که صرف آن‌ها می‌شود بیشترین کارایی را دارند، آشنا می‌کنیم.

برخی از این روش‌ها در خلال خواندن همین مقاله قابل یادگیری و به کاربستن می‌باشند و برخی دیگر از آن‌ها به تمرین بیشتری نیاز دارند. داشتن عاداتی سالم به شما کمک می‌کند تا در برابر اثرات مخرب استرس ایمن بمانید و برخی از این عادات چنین است.

صحبت با دوستان و خانواده:
حضور دوستان و آشنایان دارویی مفید و موثر برای مقابله با استرس است. پس در مواقعی که استرس دارید بهتر است به دوستان و آشنایان خود سری بزنید. اگر راه‌ها دور است می‌توانید با آنها تلفنی صحبت کنید، حتی نامه یا ایمیل بدهید و احساسات، امیدها و شادی‌های خود را با آنها تقسیم کنید.


فعالیت فیزیکی: فعالیت بدنی منظم تنش‌های روحی و جسمی ‌را کاهش می‌دهد. بزرگسالان فعال کمتر در معرض افسردگی و از دست رفتن عملکرد مغز قرار دارند. فعالیت بدنی تأثیری شگرف دارد. موجب حسی خوشایند می‌شود. اگر هنوز این برنامه را به صورتی جدی در کارهای روزانه خود نگنجانده‌اید؛ از همین امروز یک فعالیت بدنی مانند پیاده‌روی، شنا یا دوچرخه سواری را فراموش نکنید.

تنفس عمیق: تنفس عمیق، روش ساده‌ای برای فرو نشاندن استرس است و مزایای زیادی برای بدن انسان دارد که از آن جمله می‌توان به اکسیژن‌رسانی به خون اشاره کرد که این امر به نوبه خود باعث «بیدار کردن» مغز، شل کردن عضلات و آرام کردن فعالیت‌های ذهنی می‌گردد. تنفس عمیق از این جهت مفید است که می‌توان آن را همه جا و همه وقت انجام داد و اثربخشی آن نیز سریع و فوری است.

در زیر، چگونگی انجام این کار توضیح داده شده است:

1- در وضعیت راحتی بنشینید یا بایستید.
2- به آرامی از طریق بینی نفس بکشید و در مغزتان تا 5 بشمارید.
3- هوا را از دهانتان بیرون دهید و در مغزتان تا 8 بشمارید.
4- این کار را چند بار تکرار کنید.
در هنگام تنفس به نکات زیر توجه کنید:
هنگام تنفس، به جای آن که شانه‌های خود را بالا دهید، شکمتان را به سمت بیرون بدهید. این روشِ راحت‌تر و طبیعی‌تری برای تنفس است و به ریه‌ها کمک می‌کند که از هوای تازه پر شوند و هوای «کهنه» بیشتری را تخلیه کنند.
شما می‌توانید این کار را چند بار انجام دهید تا استرس خود را کاهش دهید و یا به شکل مدیتیشن آن را چند دقیقه تکرار کنید.
اگر بخواهید می‌توانید به هنگام بازدم (بیرون دادن هوا)، حلق خود را کمی سفت کنید تا هوا با صدایی شبیه پچ‌پچ و نجوا خارج شود. این روشِ تنفس گاهی در یوگا نیز استفاده می‌شود و می‌تواند باعث فرو نشاندن بیشتر استرس شود.

استرس هزاران تأثیر مخرب روی فیزیک و روح ما خواهد داشت، پس همین حالا تصمیم بگیریم سدهای محکمی جلوی آن بسازیم.

پذیرش: آنچه را نمی‌توانید تغییر دهید، بپذیرید. اما هیچ وقت نگویید که از من دیگر گذشته است که تغییر کنم. بدانید و معتقد باشید که همیشه می‌توان نکاتی جدید آموخت و به سمت هدفی مشخص حرکت کرد.

خنده: خندیدن باعث ایجاد حس بهتری در شما می‌شود. پس نگران نباشید و بخندید.
تمرین کنید که حتی وقتی تنها هستید با دیدن فیلمی‌کمدی، خواندن مطلبی مفرح و... بلند بخندید. اثر این رفتار را خیلی زود درمی‌یابید.

ترک عادات بد: مصرف بیش از حد سیگار یا کافئین موجب افزایش استرس می‌شود، پس اگر سیگاری هستید تصمیم به ترک آن بگیرید. همین الان عادات خود را مرور و عادت‌های بد را ترک کنید.

حفظ آرامش: به جای مسابقه دادن، گام اول را بردارید. احساس حضور در یک مسابقه، خود استرس‌زاست.
فقط باید بدانید که چه کاری می‌خواهید بکنید و زمان کافی را برای انجام کارهای مهم اختصاص دهید.

خواب کافی: سعی کنید هر شب 6 تا 8 ساعت بخوابید. اگر نمی‌توانید به اندازه کافی بخوابید اقدامات مختلفی که برای کاهش استرس و افسردگی خود انجام می‌دهید، برای خواب راحت به شما کمک می‌کند. فعالیت بدنی نیز در بهبود کیفیت خواب تاثیر دارد.

برنامه‌ریزی: برنامه کاری خود را تعیین کنید تا فعالیت‌های اصلی شما مشخص باشد. این طور بهتر می‌توانید روی امور مهم تمرکز کنید. نداشتن برنامه از عوامل مهم ایجاد استرس در همه سنین است.

حذف نگرانی: دنیا به آخر نمی‌رسد اگر امروز آشپزخانه شما تمیز نشود یا بعضی از برنامه‌هایی که داشتید به انجام نرسند. شما باید این‌گونه کارها را انجام دهید ولی شاید نه امروز.

و حرف آخر این‌که استرس هزاران تأثیر مخرب روی فیزیک و روح ما خواهد داشت، پس همین حالا تصمیم بگیریم سدهای محکمی جلوی آن بسازیم.




"خانم حسینی" کارشناس مشاوره فردی و خانوادگی

 

Similar threads

بالا