اضافه وزن کمتر ،بیماری کمتر

Foster.nicely

عضو جدید
کاربر ممتاز



چاقی یک بیماری است و چربی بیش از حد یک اثر بیولوژیکی بر روی مفاصل دارد تجمع چربی در شکم بخصوص در خانم ها خطرابتلا به دیابت و عوارض عروقی را بالا می برد ورزش نکردن و مصرف کالری بیش از اندازه روزانه و پرخوری باعث تجمع چربی در شکم می شود



پروفسور «ریچارد تریر» روماتولوژیست در لیموژ می‌گوید: چربی بیش از حد یک اثر بیولوژیکی بر روی مفاصل دارد.
 

Foster.nicely

عضو جدید
کاربر ممتاز
چرا افراد چاق می شوند؟

چاقی دلایل زیادی دارد مانند اختلالات در غذا خوردن، اندازه آن، سوء تغذیه، عدم فعالیت بدنی، تهویه مطبوع مصنوعی و بیش از حد (خنک کننده‌ها)، اضافه کردن برخی از داروها مانند آنکسیولیتیک و ضد افسردگی‌ها نیز موجب چاقی می‌شوند، حتی اختلالات هورمونی، تیروئید یا غده آدرنال نیز اغلب علت چاقی‌های قابل توجهی هستند؛ عوامل ارثی نیز در چاقی دخیل هستند همان طور که در خانواده‌های چاق مشاهده می‌شود.

چاقی یک بیماری است، در واقع یک خطر جدی برای ابتلا به فشار خون بالا، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی به حساب می‌آید و همچنین 4-5 برابر موجب آرتروز می‌شود و چربی اضافی اثر بیولوژیکی بر روی مفاصل می‌گذارد.

آرتروز زانو و همچنین درد کمر در ارتباط با چاقی به وجود می‌آید؛ در واقع مفاصل تحمل فشار زیاد را ندارند و به دلیل فشار مکانیکی باعث به وجود آمدن آرتروز می‌شوند. انگشتان نیز به دلیل اضافه وزن و تجمع چربی در بافت ها دچار آرتروز می‌شوند.

تشخیص آرتروز در یک بیمار چاق بر اساس محل آن مثلاً مچ دست و پا و شانه‌ها مشخص می‌شود، برخی دیگر از آرتروزها بر اثر صدای انگشتان، دست و زانو است اما گاهی اوقات می‌توان آرتروز را از طریق تغییرات در شکل اندام‌های زانو، انگشتان بدون تورم نیز تشخیص داد و آرتروز در ستون فقرات که توام با درد است قابل تشخیص هستند.
 

Foster.nicely

عضو جدید
کاربر ممتاز
درمان آرتروز

هیچ درمان خاصی برای آرتروز وجود ندارد و همه چیز بستگی به ضد درد، ضد التهاب و تزریق کورتیزون یا اسید هیالورونیک دارد که متعلق به زانو و مفاصل ران است اما برای درمان امراض استخوانی می‌توان از روش‌های دستی مانند ماساژ، آب درمانی استفاده کرد که در درمان موثر هستند و به کسانی که دچار این درد هستند توصیه می‌شود تا موقعی که بیماری وجود دارد از عصا استفاده کنند تا فشار بیشتری به عضو بیمار وارد نشود.

آتل می‌تواند به ثبات در مفصل کمک کند اما دردناک است، در نهایت جراحی است که به لطف پروتز می‌توان به خصوص برای استئوآرتریت ران و زانو استفاده کرد که به طور چشمگیری زندگی فرد مبتلا به آرتروز را تغییر می‌دهد.

در همه موارد و حتی چاقی می‌توان با رعایت سختگیرانه بهداشت، ورزش و تغذیه در کاهش خطر ابتلا به آرتروز جلوگیری کرد؛ البته به رژیم غذایی و ورزش باید روزانه عمل کرد؛ کاهش 10 درصد از وزن درد را کاهش می‌دهد و می‌تواند بیماری را به تأخیر بیندازد همچنین از عمل جراحی جلوگیری می‌کند؛ کم کردن 5 کیلو گرم وزن، 25 درصد عمل جراحی را کاهش می‌دهد. اما کم کم لاغر شدن اغلب با رژیم و تحت نظارت پزشک باید انجام شود و خیلی مهم است.
 

Foster.nicely

عضو جدید
کاربر ممتاز
اهمیت دادن به بدن بهتر از درد کشیدن و بیمار بودن است. در زیر به تعدادی از عوارض چاقی اشاره شده است :


۱ – پُر فشاری خون

هرچه وزن شما بیشتر شود، بافت چربی شما نیز بیشتر می شود. این بافت برای زنده ماندن نیاز به اکسیژن و سایر مواد غذایی دارد که باید توسط جریان خون تأمین شود.
هر چه نیاز به اکسیژن و مواد مغذی بیشتر شود، حجم خون و مقدار فشاری که روی سیستم گردش خون وارد می شود، افزایش می یابد و هر چه حرکت خون در سیستم گردش خون بیشتر شود، فشار بیشتری بر دیواره ی سرخرگ های شما وارد می شود.
علاوه بر این، چاقی باعث افزایش سطح هورمون انسولین در خون می گردد که این هورمون علاوه بر کنترل قند خون، باعث نگه داشتن آب و نمک در رگ ها می شود که این خود باعث افزایش حجم خون می گردد.
همچنین چاقی باعث افزایش تعداد ضربان قلب و کاهش ظرفیت عروق برای جابجایی خون می شود که تمام این عوامل باعث پرفشاری خون می گردد.
۲ – دیابت

چاقی عامل اصلی ایجاد دیابت نوع ۲ می باشد، زیرا افزایش چربی باعث افزایش مقاومت بدن به اثر هورمون انسولین می شود. لذا این هورمون نمی تواند با مقادیر نرمال قبلی، وظیفه ی خود را که کنترل قند خون است، به درستی انجام دهد و قند خون بالا می رود که خود یکی از عوامل مهم خطر برای سلامتی فرد است.
۳ – اختلال در چربی های خون

رژیم های غذایی که دارای مقدار زیادی چربی های اشباع شده مثل گوشت قرمز یا غذاهای سرخ شده هستند، می توانند علاوه بر ایجاد چاقی باعث بالا رفتن کلسترول بد خون (به نام LDL) شوند. چاقی همچنین باعث پایین آمدن سطح کلسترول خوب خون (به نام HDL) و بالا رفتن سطح تری گلیسیرید خون می شود.
تری گلیسیریدها بیشترین میزان چربی در غذاهای شما و همچنین بیشترین درصد چربی در بدن شما را شامل می شوند، و در طولانی مدت اختلال در سطح چربی های خون، باعث تصلب شرائین می شود، زیرا چربی های اضافه در جدار رگ ها رسوب می کنند. تصلب شرائین خود باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر و سکته ی مغزی می شود.
۴ – بیماری عروق کرونر

این بیماری یکی از اشکال بیماری های قلبی – عروقی است که از رسوب چربی در جدار سرخرگ های کرونر(سرخرگ هایی که به قلب خون رسانی می کنند) ایجاد می شود. پس از مدتی، رسوب این چربی ها باعث تنگ تر شدن دیواره ی داخلی عروق شده و خون کمتری به بافت قلب می رسد. کاهش خون رسانی به قلب، باعث آنژین صدری (درد قفسه ی سینه) می شود. انسداد کامل عروق قلبی می تواند باعث سکته ی قلبی شود.
۵ – سکته ی مغزی

چاقی باعث تصلب شرائین و رسوب چربی در جدار سرخرگ ها می شود که می تواند سرخرگ های مغزی را نیز درگیر کند و باعث تنگ شدن عروق مغزی شود. حالا اگر لخته ی خونی در این عروق باریک ایجاد شود، می تواند به طور ناگهانی باعث انسداد جریان خون به منطقه ای از مغز شما شده و منجر به سکته ی مغزی گردد.
۶ – سایش مفاصل (استئوآرتریت)

در افراد چاق به علت افزایش فشار وارده بر مفاصل(خصوصاً مفاصل زانو، ران و مهره های پایین کمری)، غضروف مفصلی تخریب شده و باعث ایجاد درد مفصل و سفتی آنها می شود.
۷ – توقف تنفس در خواب

توقف تنفس در خواب، خصوصاً در افراد چاقی که زیاد خور خور می کنند، دیده می شود.
این افراد به هنگام خواب شبانه، به علت انسداد مسیرهای هوایی ریه ها، برای مدت کوتاهی دچار توقف تنفس شده و مکررا در طول شب بیدار می شوند. در نتیجه خواب با کیفیتی در شب ندارند و در طول روز نیز به علت اختلال در خواب شبانه ی خود، دچار گیجی بوده و مرتب چرت می زنند.
تحقیقات نشان داده، بیشتر افرادی که دچار وقفه ی تنفسی در خواب می شوند، دارای اضافه وزن بوده و گردنی بزرگ و راه هوایی باریکی دارند.
http://www.pezeshk.us/منبع
 
بالا