اضافه وزن احتمال ابتلا به انواع سرطان‌ها را افزايش مي‌دهد

silenta

عضو جدید
اضافه وزن احتمال ابتلا به انواع سرطان‌ها را افزايش مي‌دهد
.
اضافه وزن به ميزان 40 درصد بيش از وزن ايده آل، احتمال ابتلا به برخي سرطان‌هاي خاص را به شدت افزايش مي‌دهد.
دکتر احمد کاوياني، جراح عمومي و مدير بيمارستان امام خميني (ره) با بيان اين كه هورمون استروژن با سرطان پستان در ارتباط است، گفت: اين هورمون در بافت چربي ذخيره مي‌شود و هرچه ميزان چربي در بدن ما بيشتر باشد، مقادير بيشتري از استروژن جهت تأثير بر بافت پستان و سيستم غددي بدن ما در دسترس خواهد بود.
وي ادامه داد: مقدار اضافه وزن زنان در زمان تشخيص بيماري وي مي تواند بر شانس ابتلاي مجدد وي به سرطان پستان نيز اثر بگذارد.
دکتر کاوياني تصريح کرد: بسياري از محققان برخورداري از يك رژيم غذايي سالم به همراه ورزش را به عنوان بخش مهمي از بهبودي و سلامت قلمداد مي‌كنند.
اين عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران تاکيد کرد: مقدار كالري دريافتي و ميزان چربي كه به طور معمول مصرف مي‌شود مي‌تواند در ابتلا به سرطان پستان موثر باشد. با وجود اين هنوز تحقيقات كافي براي اثبات اين موضوع انجام نشده است.
وي با بيان اين که حدود 30 درصد از كل سرطان‌هاي زنان و مردان با رژيم غذايي آنان ارتباط دارد، تصريح کرد: مطالعات معدودي نشان داده‌اند که مصرف چربي زياد به ويژه چربي حيواني، غذاهاي نمك سود و نيزغذاهاي شور و دودي شده مي‌توانند خطر ابتلا به برخي سرطانها از جمله سرطان پستان را افزايش دهند.
دکتر کاوياني افزود: طبخ غذا در حرارت‌هاي بسيار بالا نيز باعث توليد مواد سرطان زا مي‌شود. علاوه بر اين، برخي از محققان دريافته‌اند كه برخي ويتامين‌ها (مثل A، C و E) و سلنيوم كه به نام آنتي اكسيدان‌ها معروف هستند، ممكن است در پيشگيري از سرطان پستان مؤثر باشند.
وي تصريح كرد: اين مواد در بيشتر سبزيجات و ميوه‌جات (مانند كلم و گل كلم، كاهو، هويج، اسفناج، زردآلو، طالبي و مركبات) و همچنين در گوشت قرمز، غذاهاي دريايي، شير و غلات يافت مي شوند. همچنين مصرف الكل نيز با افزايش احتمال بروز بيماري در برخي مطالعات مورد تأکيد قرار گرفته است.
اين جراح عمومي در پايان خاطرنشان کرد: آنچه اهميت دارد اين است که عليرغم تمام موارد ذکر شده بالا هنوز ارتباط قطعي و صددرصد بين يک ماده غذايي خاص و بروز حتمي سرطان پستان به اثبات نرسيده است.

 

Similar threads

بالا