اصول کلی برج های خنک کن

بشارت

عضو جدید
با سلام-اصول کلی کاربرجهای خنک کن درسیستمهای تهویه مطبوع براساس اختلاف دمای سیال مبرد وسیال خنک کن میباشد.به این صورت که سیال مبردی که درسیستم تهویه مطبوع گرمای هوای محیط یا چیلر را گرفته است توسط لوله به برج خنک کن منتقل شده و در انجا با استفاده از airfin cooler گرمای سیال مبرد توسط سیال خنک کن که هوا باشد گرفته شده وبه محیط بیرون منتقل میشود.در بعضی سیستمها سیال مبرد اب میباشد که با سیال خنک کن (اب)مخلوط میشود وخنک میگردد.
 

m.baradaran

عضو جدید
با سلام و درود
اساس کلی کار برج های خنک کن چنان که از نام آن پیداست خنک کاری می باشد
.
این سیستم ها دارای انواع مختلف می باشد که بسته به شرایط کاری و محیط جغرافیایی از یکی از انواع آن استفاده می شود.
انواع انها را می توان به شرح ذیل تقسیم بندی نمود:
1- سیستم های خنک کن باز(شامل سیستم های چرخشی و سیستم های گذرا)
2- سیستم های خنک
کن بسته(شامل سیستم های فورس و نچرال)
3- سیستم های خنک کن مستقیم و غیر مستقیم
در سیستم های باز گردشی، سیال خنک کن توسط دمش هوای محیط خنک می شود و سیال خنک کن در سیستم گردش می کند،کمبود سیال خنک کن از طریق مخزن ذخیره تامین می گردد.(این سیستم بیشتر در نیروگاه ها و در مناطقی که ذخیره آبهای زیر زمینی خوب است اجرا می شود)
سیستم های گذرا در مناطقی که دسترسی به آب دریا و یا رودخانه های دایم وجود دارد اجرا می گردد.در این سیستم آب دریا یا رودخانه توسط پمپ های قوی وارد مبدل های حرارتی شده و در تماس غیر مستقیم با سیالی که باید خنک شود،عملیات خنک کاری انجام می شود.
در سیستم های خنک کن بسته سیال خنک کن در یک سیکل بسته گردش می کند و توسط فن و رادیاتور عملیات خنک کاری انجام می شود.که یکی از ساده ترین آنها سیستم رادیاتور خودروهای معمولی می باشد.
اما در صنایع از این نوع خنک کن به دو صورت استفاده می شود:
در یک روش از رادیاتورهایی استفاده می شود که توسط فن و الکتروموتورهای قوی سیستم انتقال حرارت انجام می شود.(فورس).
در روش دیگر از برج های بلندی که به صورت دود کش تعبیه شده و به صورت طبیعی و اختلاف فشار و جریان هوا به صورت طبیعی و عبور از فین های رادیاتورهایی که سیال در آن جریان دارد،موجب تبادل حرارت می شود.این سیسم به دلیل مصرف بسیار کم آب معمولا در مناطق کم آب احداث می گردد(سیستم هلر).
در روش مای مستقیم سیالی که باید خنک شود مستقیما وارد رادیاتورهای سیستم شده و راندمان خنک کاری بالاتر است و در سیستم های غیر مستقیم سیال اصلی به صورت غیر مستقیم و در مبدل های حرارتی با سیال خنک کنده خنک می شود.
 

Similar threads

بالا