اصول نصب و سیم کشی دزدگیر

omidvarshoei

عضو جدید
در این دوره زمانه نگهداری و تجهیز کردن خودرو ویا موتورسیکلت آن هم با هزینه کم کاری معقول بنظر می رسد. لذا بر آن شدم که مطالبی در خصوص آشنایی با سیستمهای دزدگیر و سپس ضد سرقت مطالبی را (قدم به قدم) به خوانندگان محترم انتقال دهم.

قدم اول: جهت نصب سیستمهای دزدگیر موجود در بازار کشورمان صرف نظر از نام تجاریشان، اول باید با کد رنگ سیمکشی موتور سیکلت آشنا شویم.

جدول زیر مرجع و راهنمای خوبی برای شناسایی کد رنگهای سیمهای بکار رفته در انواع موتورسیکلتهای بنام بازار همچون انواع هوندا، سوزوکی و یاماها می باشد. قابل ذکر است که موتورهایی با نامهایی دیگر با اندک کمی تفاوت می توانند در یکی از انواع زیر خلاصه شوند:


بطور مثال در سیمکشی روان200 متعلق به شرکت تکتاز، از کد رنگ هوندا استفاده گردیده است.
لطفا قبل از هر چیز نسبت به شناسایی کد رنگ سیمکشی موتور سیکلت خود افدام فرمایید.

قدم دوم: آشنایی با سیستم آلارم و نصب آن:

صرف نظر از نام تجاری، اکثر سیستمهای دزدگیر حداقل شامل اجزاء و سیمهای زیر می باشند:

با وصل کردن سیمهای زیر به سیمهای موتورسیکلت (با رعایت کد رنگ که قبلا اشاره گردیده است)، عملا سیستم دزدگیر قابل استفاده خواهد بود:

1- نصب آژیر و اتصال سیمهای آن به واحد مرکزی دزدگیر
2- نصب واحد مرکزی در مکان مناسب و اتصال سیمهای چراغ راهنما (راست و چپ)
3- اتصال سیمهای اتصال بدنه و منبع تغذیه (+، - باطری)

نکته 1) محل قرارگیری آنتن در برد سیستم موثر است. ( نباید پیچیده شود، نباید طول آن تغییر یابد و نباید توسط سطوح فلزی محاط گردد.)
نکته 2) در صورت نیاز می توان از طریق سویچ موتور سیکلت ولتاژ ورودی را تغذیه نمود.
نکته 3) در صورت مجهز بودن سیستم به استارت از راه دور، می توان مطابق راهنمای سیستم آنرا متصل نمود.
نکته 4) مکان نصب سیستم مرکزی می بایستی بسته به نوع موتور مشخص و بطور مناسب جاسازی گردد. لازم بذکر است که بدلیل آنکه سیستم مرکزی عمدتا مجهز به سنسور ضربه می باشد، استقرار سیستم روی سطوح نرم و یا پلاستیکی ، می تواند (بعضی مواقع) موجب کاهش حساسیت سنسور گردد.
نکته 5) در انواع مختلف سیستمهای یاد شده ، گاهی با سیمهای بیشتر مواجه می شویم که در صورت نیاز می توان از قابلیتهای بیشتر سیستم استفاده نمودو ولی وصل نکردن آن عمدتا اخلالی در عملکرد سیستم دزدگیر نخواهد آورد.

در زیر یک نمونه نحوه اتصال سیمها جهت درک بهتر ارائه گردیده است:


همانطوری که مشاهده می شود، تعداد سیمهای بیشتری در این نمونه جهت استارت از راه دور به سیمکشی موتور سیکلت متصل شده اند.
یه سوال :
ا دزدگیر هایی که به چراغ راهنما متصل میشن بهترین راه از کارانداختن دزدگیر پس چه کنیم؟
- سوالی که در بالا پرسیده شد درست است و عمدتا مربوط به اتومبیل بوده که سارق دسترسی به اجزاء و سیمکشی داخلی اتومبیل را بسادگی ندارد و ترجیح می دهد که طلق چراغ راهنما را شکسته و با یک سیم فلزی (بطور مثال) اتصال کوتاه کرده و بدین ترتیب فیوز اصلی سیستم آلارم را از کار بیندازد (فیوز را بسوزاند). منتها بنظر شما در موتورسیکلت که همه چیز آن عریان و براحتی قابل دسترس است ، کدام سارق وقت گرانبهای خود را صرف شکستن طلق راهنما نموده تا اتصال کوتاه انجام دهد؟ در صورتی که با کمی تعمق و دانش فنی راههای ساده تر وجود دارد.

- منتها جهت رفع این مسئله چه در اتومبیل وچه در موتورسیکلت، کافی است دو عدد فیوز مناسب دیگر را روی خروجی سیمهای راهنما از سیستم مرکزی (جمعا سه فیوز) بترتیب شکل زیر قرار داده و کلا نگرانی شما و دیگر دوستان را براحتی حل کرد:



صحبت از سیستمهای دزدگیر ( آلارم) شد و یک دفعه یادم افتاد که انور آب یک سیستم آلارم جالب که بر اساس زاویه موتور آژیرش به صدا در می امد روی یک موتور خوشکل دیده بودم. ولی نمی دونم توی ایران پیدا می شه یا نه!

بگذریم فکر می کنم تشریحش برای بچه های عشق موتور جالب باشه. این سیستم آلارم عملا با یک سنسور زاویه ای ، زاویه موتور سیکلت را کنترل میکند. حالا چنانچه موتور تکان بخورد و زاویه آن تغییر کند (نکته فقط توی تغییر زاویه بود) ، یه سیگنال به سیستم می داد و آژیر به صدا در می اومد.

این هم یکی چند تا تصویر برای برو پچه های فنی:


و این هم نحوه عملکرد سنسور زاویه ای آن:

سنسور حساس به زاویه در واقع یک کلید جیوه ای ساده است که با قرار کرفتن به حالت افقی جیوه مایع باعث اتصال کلید وبا زاوه گرفتن کلید رو قطع میکنه ...

صحبت از نصب کامل سیستم دزدگیر شد و اینکه بعلت عدم شناسایی سیمها از یکی از قابلیتهای مهم و اصلی دزدگیر استفاده نمی شود. لذا تصویر شماتیک زیر (دقت فرمایید که طرح شماتیک است) احتمالا به برخی از علاقه مندان کمک خواهد کرد:


البته دقت فرمایید که اصول کلی برای همه سیستمها مشابه است ولی نوع کدبندی رنگ ویا نحوه اتصل سیمها کمی متفاوت. و اینکه دقیقا به تجربه نصاب بستگی دارد.
 

علیدلی

عضو جدید
در این دوره زمانه نگهداری و تجهیز کردن خودرو ویا موتورسیکلت آن هم با هزینه کم کاری معقول بنظر می رسد. لذا بر آن شدم که مطالبی در خصوص آشنایی با سیستمهای دزدگیر و سپس ضد سرقت مطالبی را (قدم به قدم) به خوانندگان محترم انتقال دهم.

قدم اول: جهت نصب سیستمهای دزدگیر موجود در بازار کشورمان صرف نظر از نام تجاریشان، اول باید با کد رنگ سیمکشی موتور سیکلت آشنا شویم.

جدول زیر مرجع و راهنمای خوبی برای شناسایی کد رنگهای سیمهای بکار رفته در انواع موتورسیکلتهای بنام بازار همچون انواع هوندا، سوزوکی و یاماها می باشد. قابل ذکر است که موتورهایی با نامهایی دیگر با اندک کمی تفاوت می توانند در یکی از انواع زیر خلاصه شوند:


بطور مثال در سیمکشی روان200 متعلق به شرکت تکتاز، از کد رنگ هوندا استفاده گردیده است.
لطفا قبل از هر چیز نسبت به شناسایی کد رنگ سیمکشی موتور سیکلت خود افدام فرمایید.

قدم دوم: آشنایی با سیستم آلارم و نصب آن:

صرف نظر از نام تجاری، اکثر سیستمهای دزدگیر حداقل شامل اجزاء و سیمهای زیر می باشند:

با وصل کردن سیمهای زیر به سیمهای موتورسیکلت (با رعایت کد رنگ که قبلا اشاره گردیده است)، عملا سیستم دزدگیر قابل استفاده خواهد بود:

1- نصب آژیر و اتصال سیمهای آن به واحد مرکزی دزدگیر
2- نصب واحد مرکزی در مکان مناسب و اتصال سیمهای چراغ راهنما (راست و چپ)
3- اتصال سیمهای اتصال بدنه و منبع تغذیه (+، - باطری)

نکته 1) محل قرارگیری آنتن در برد سیستم موثر است. ( نباید پیچیده شود، نباید طول آن تغییر یابد و نباید توسط سطوح فلزی محاط گردد.)
نکته 2) در صورت نیاز می توان از طریق سویچ موتور سیکلت ولتاژ ورودی را تغذیه نمود.
نکته 3) در صورت مجهز بودن سیستم به استارت از راه دور، می توان مطابق راهنمای سیستم آنرا متصل نمود.
نکته 4) مکان نصب سیستم مرکزی می بایستی بسته به نوع موتور مشخص و بطور مناسب جاسازی گردد. لازم بذکر است که بدلیل آنکه سیستم مرکزی عمدتا مجهز به سنسور ضربه می باشد، استقرار سیستم روی سطوح نرم و یا پلاستیکی ، می تواند (بعضی مواقع) موجب کاهش حساسیت سنسور گردد.
نکته 5) در انواع مختلف سیستمهای یاد شده ، گاهی با سیمهای بیشتر مواجه می شویم که در صورت نیاز می توان از قابلیتهای بیشتر سیستم استفاده نمودو ولی وصل نکردن آن عمدتا اخلالی در عملکرد سیستم دزدگیر نخواهد آورد.

در زیر یک نمونه نحوه اتصال سیمها جهت درک بهتر ارائه گردیده است:


همانطوری که مشاهده می شود، تعداد سیمهای بیشتری در این نمونه جهت استارت از راه دور به سیمکشی موتور سیکلت متصل شده اند.
یه سوال :
ا دزدگیر هایی که به چراغ راهنما متصل میشن بهترین راه از کارانداختن دزدگیر پس چه کنیم؟
- سوالی که در بالا پرسیده شد درست است و عمدتا مربوط به اتومبیل بوده که سارق دسترسی به اجزاء و سیمکشی داخلی اتومبیل را بسادگی ندارد و ترجیح می دهد که طلق چراغ راهنما را شکسته و با یک سیم فلزی (بطور مثال) اتصال کوتاه کرده و بدین ترتیب فیوز اصلی سیستم آلارم را از کار بیندازد (فیوز را بسوزاند). منتها بنظر شما در موتورسیکلت که همه چیز آن عریان و براحتی قابل دسترس است ، کدام سارق وقت گرانبهای خود را صرف شکستن طلق راهنما نموده تا اتصال کوتاه انجام دهد؟ در صورتی که با کمی تعمق و دانش فنی راههای ساده تر وجود دارد.

- منتها جهت رفع این مسئله چه در اتومبیل وچه در موتورسیکلت، کافی است دو عدد فیوز مناسب دیگر را روی خروجی سیمهای راهنما از سیستم مرکزی (جمعا سه فیوز) بترتیب شکل زیر قرار داده و کلا نگرانی شما و دیگر دوستان را براحتی حل کرد:



صحبت از سیستمهای دزدگیر ( آلارم) شد و یک دفعه یادم افتاد که انور آب یک سیستم آلارم جالب که بر اساس زاویه موتور آژیرش به صدا در می امد روی یک موتور خوشکل دیده بودم. ولی نمی دونم توی ایران پیدا می شه یا نه!

بگذریم فکر می کنم تشریحش برای بچه های عشق موتور جالب باشه. این سیستم آلارم عملا با یک سنسور زاویه ای ، زاویه موتور سیکلت را کنترل میکند. حالا چنانچه موتور تکان بخورد و زاویه آن تغییر کند (نکته فقط توی تغییر زاویه بود) ، یه سیگنال به سیستم می داد و آژیر به صدا در می اومد.

این هم یکی چند تا تصویر برای برو پچه های فنی:


و این هم نحوه عملکرد سنسور زاویه ای آن:

سنسور حساس به زاویه در واقع یک کلید جیوه ای ساده است که با قرار کرفتن به حالت افقی جیوه مایع باعث اتصال کلید وبا زاوه گرفتن کلید رو قطع میکنه ...

صحبت از نصب کامل سیستم دزدگیر شد و اینکه بعلت عدم شناسایی سیمها از یکی از قابلیتهای مهم و اصلی دزدگیر استفاده نمی شود. لذا تصویر شماتیک زیر (دقت فرمایید که طرح شماتیک است) احتمالا به برخی از علاقه مندان کمک خواهد کرد:


البته دقت فرمایید که اصول کلی برای همه سیستمها مشابه است ولی نوع کدبندی رنگ ویا نحوه اتصل سیمها کمی متفاوت. و اینکه دقیقا به تجربه نصاب بستگی دارد.
سلام دوست عزیز من چندتا دزدگیر موتورسیکلت گیرم اومده ولی نمی دونم چطور باید ازش استفاده کنم .سیمهای مختلفی داره وای بعضی هاشون رو سیم ها نوشته(STR-AVCC-VCC-GND-)و.... ممنون میشم شما راهنمایی کنید
 

omidvarshoei

عضو جدید
سلام دوست عزیز من چندتا دزدگیر موتورسیکلت گیرم اومده ولی نمی دونم چطور باید ازش استفاده کنم .سیمهای مختلفی داره وای بعضی هاشون رو سیم ها نوشته(STR-AVCC-VCC-GND-)و.... ممنون میشم شما راهنمایی کنید

همان طور که میدانید دزدگیر موتور دارای 8 سیم خروجی از جعبه مرکزی میباشد
توجه مهم : علاوه بر این 8 سیم یه سیم مشکی جدای دیگه داریم که مربوط به قطب منفی باتری هستش... بین اون 8 سیم هم یه سیم مشکی وجود داره که باید به همراه سیم آبی به سیم زرد قرمز استارت وصل شه ... حالا بیشتر توضیح میدم.......

محل اتصال سیم ها :
سیم قرمز: محل نصب این سیم به قطب مثبت باتری موتور سیکلت است

2 سیم زرد : این دو سیم به دو سیم با رنگ های متفاوت از راهنمای چپ و راست متصل میشود. دوستان زیر صندلی فیش های متصل شده به راهنمای چپ و راست وجود داره و میتونید دو سیم زرد رو اینجا نصب کنید.

سیم مشکی و آبی : این دو سیم رو به هم اتصال بدید و سپس هر دو رو به سیمی با رنگ زرد قرمز مرتبط با استارت متصل کنید.

سیم نارنجی : همان طور که میدونید سیم استوپ مرتبط با پدال ترمز به دو سیم سبز و مشکی متصل شده است. سیم نارنجی رو باید به سیم مشکی متصل کنید.

سیم خاکستری و صورتی : دوستان زیر باک یه دستگاهی به نام ترانزیستور وجود داره که تعدادی سیم رو به خودش مرتبط کرده. سیمی به رنگ سیاه سفید رو ببرید و سیم خاکستری رو به یک سر از محل بریده شده و سیم صورتی رو هم به سر دیگه از سیم بریده شده وصل کنید ( این دو سیم قطع کن هستن )

سیم مشکی : سیم قرمز: محل نصب این سیم به قطب منفی باتری موتور سیکلت اس
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
omidvarshoei آموزش نصب سیستم صوتی خودرو مدارات الکترونیکی 5

Similar threads

بالا