اصول مقدماتی

mohammad7012

عضو جدید
در یک ماشین سنکرون قطبهای میدان میتوانند روی استاتور ویا روی روتور قرار گیرند اما در عمل ودر کلیه ماشینهای واقعی این روتور است که حمل کننده قطبهای میدان خواهد بود. قطبهای میدان با جریان مستقیم تحریک میشوند. بر روی آرمیچر سیم پیچی سه فاز طوری قرار میگیرد که تعداد قطبهای یکسان با قطبهای روتور ایجاد کند. هر سه سیم پیچ شبیه به هم بوده وتنها از نظر مکانی با اختلاف فاز یکسان با یکدیگر حول استاتور قرار گرفته اند. هنگام چرخش روتور،emf القایی در هر سه سیم پیچ ایجاد شده و سیستم سه فاز متعادلی با فرکانس زیر خواهیم داشت:


که در آن:
f: فرکانس به هرتز
n: سرعت روتور به دور در دقیقه
p: تعداد قطبهای میدان میباشد.

برای تعداد قطبهای مشخص، رابطه ثابتی بین سرعت روتور و فرکانس ولتاژ استاتور برقرار است. بنابراین سرعت روتور، سرعت سنکرون نامیده میشود. هنگامی که به جریان های سه فاز متعادل آرمیچر اجازه حرکت داده میشود. این جریانها یک میدان گردان سنکرون ایجاد کرده که نسبت به قطبهای میدان ساکن است ودر نتیجه آن گشتاور با منشا الکترومغناطیسی خواهیم داشت. به هر حال موتور سنکرون خود راه انداز نیست.
در ماشین های سنکرون وماشینهای dc، ظرفیت حمل توان وابسته به ولتاژ وجریان سیم پیچ آرمیچر است. در همین حال میدان توسط توان کوچک dc تحریک میگردد. بنابراین، این ماشینها از نوع دو تحریکه هستند. نوع متفاوتی از ماشینهای الکتریکی، ماشینهای القایی هستند که تک تحریکه بوده وتنها استاتور آنها به منبع سه فاز متصل میگردد. بنابراین سیم پیچهای استاتور میبایستی هر دو جریان بار وجریان تحریک تولید کننده میدان را از خود عبور دهند. سیم پیچ استاتور مشابه سیم پیچ آرمیچر ماشین سنکرون سه فاز است.
 
بالا