اصطلاحات تخصصی مهندسی شیمی

میر عبدالله

عضو جدید
چند اصطلاح

چند اصطلاح


جرم اتمي
حالت هاي اكسيداسيون
نقطه جوش
نقطه ذوب
دانسيته
آرايش الكتروني
خاصيت اسيدي و بازي
ساختار بلوري
الكترونگاتيوي
گرماي تبخير
گرماي ذوب
هدايت گرمايي
هدايت الكتريكي
ظرفيت گرمايي ويژه
پتانسيل اولين يونيزاسيون
حجم اتمي
شعاع اتمي
شعاع كوالانسي
آيا سنتزي است يا طبيعي؟

Atomic Weight
Oxidation States
Boiling Point
Melting Point
Density
Electron Configuration
Acid/Base Properties
Crystal Structure
Electronegativity
Heat of Vaporization
Heat of Fusion
Electrical Conductivity
Thermal Conductivity
Specific Heat Capacity
First Ionization Potential
Atomic Volume
Atomic Radius
Covalent Radius
Synthetic

 

مهندس علی

کاربر فعال
معنی تمام کلمات زبان مهندسی شیمی 88

معنی تمام کلمات زبان مهندسی شیمی 88

در این بخش معنی تمام کلمات زبان مهندسی شیمی 88 است که برای دوستان می گذارم

دادن امتیاز از سوی شما باعث دلگرمی می شود


:):););););):):):)
 

پیوست ها

  • zaban88.pdf
    111.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
مطالعات مخزن و واژگان مرتبط

مطالعات مخزن و واژگان مرتبط

مطالعات مخزن و واژگان مرتبط
ازدیاد برداشت(Enhanced Oil Recovery : EOR) :كلیه روش‌هایی كه طی آن به مخازنی كه تحت شرایط طبیعی خود قادر به تولید اقتصادی نیستند، از بیرون انرژی داده شده و یا موادی درآن‌ها تزریق ‌شود، روش‌های ازدیاد برداشت گویند.

چاه‌آزمایی(Well Testing):به محض حفر یك چاه در درون مخزن و آغاز استخراج سیال درون آن، تغییراتی در پارامتر‌های مخزنی مانند فشار، حجم سیال درون مخزن، گرانروی سیال و... ایجاد می‌شود. تغییر پارامتر‌های مخزن باعث تغییر رفتار مخزن مانند چگونگی فاز‌های سیال(مایع و گاز) درون مخزن، در نتیجه چگونگی فازهای سیال استخراج شده، میزان دبی و... می‌شود. بنابراین با گذشت زمان و ادامه‌ی برداشت از مخزن، رفتار مخزن تغییر می‌كند. در واقع پارامترهای مخزن به نوعی تابع زمان هستند. عملیات چاه آزمایی (Well Testing) تجزیه و تحلیل رفتار مخزن و چاه بر اساس زمان است؛ نتایج حاصل از آن می‌تواند تأثیر زیادی در تشخیص مقادیر واقعی پارامترهای مخزنی داشته باشد، از این رو چاه آزمایی یكی از مهم‌ترین ابزار‌های مهندسان برای شناخت مخزن نفت محسوب می‌شود. به دست آوردن مقدار واقعی این تغییرات نقش عمده‌ای در ایجاد یك مدل دقیق و به روز از مخزن دارد.
زمان میان بر(Break through time):
هنگامی كه از چاه نفتی در حال بهره‌برداری، آب زیادی برداشت كنیم، اصطلاحا گفته می‌شود كه چاه به آب خورده است یا break through time اتفاق افتاده است و دیگر بهره‌برداری از آن چاه مقرون بصرفه نیست.
Fingering :
سطح تماس بین 2 سیال معمولا یك صفحه كاملا صاف نیست و مقداری از سیالی كه دارای قدرت تحرك بیشتری است به داخل مرز میان 2 سیال نفوذ می كند سطح تماس سیال ها‌ی داخل مخزن نفتی و گازی نیز به همین صورت است این پدیده یعنی Fingering مخصوصا در هنگام تزریق آب به مخزن به منظور برداشت نفت بیشتر،خود را بیشتر نشان می‌دهد از آن‌جا كه آب دارای تحرك بیشتری است از سطح تماس آب تزریقی و نفت عبور كرده و سطح تماس این 2 سیال شكل انگشتان دست را به خود می‌گیرد به این علت این پدیده Fingering گویند و باعث می‌شود كه آب تزریقی به داخل مخزن، سریع‌تر به چاه برداشتی برسد و اصطلاحا زودتر چاه ما به آب بخورد و پدیده‌ break through time اتفاق بیافتد. با وقوع این حادثه و افزایش نسبت آب به نفت برداشتی ، دیگر برداشت از آن چاه مقرون بصرفه نیست.

مهاجرت ماسه (Sand migration) : درمخازن ماسه سنگی یا مخازنی كه دارای مقداری ماسه هستند اگر ماسه شل (loose) باشد، هنگام برداشت نفت یا گاز از آن مخزن، این ذرات ماسه به داخل چاه وارد می‌شوند و باعث می‌شوند خلل و فرج (porosity)مسیرحركت خود را پر كنند و كیفیت مخزن راكاهش دهند. هم‌چنین این ذرات ماسه باعث ایجاد خوردگی در تاسیسات سر چاه و لوله‌های جداری می‌شوند كه باید تمهیدات لازم جهت ثابت كردن(stable) این ذرات ماسه اندیشیده شود ومانع از مهاجرت آن‌ها به سمت دهانه چاه شد.
اثر مخروطی (Gas & water coning): درهنگام برداشت نفت از چاه اگربه شیوه‌ی درستی از مخزن برداشت نشود، نفت به اطراف حركت كرده و گاز و آب به ترتیب در بالا و پایین ستون نفتی به حالت مخروطی به داخل ستون نفت وارد می‌شوند، ارتفاع ستون نفت را در آن چاه كاهش می‌دهند و باعث كاهش برداشت نفت از آن چاه می‌شوند .
آسفالتن (Asphalten): بخش‌های سنگین نفت را كه ظاهر آن همچون قیر است را آسفالتن می‌گویند. پدیده تشكیل آسفالتن نیز از پدیده‌هایی است كه در بعضی از میادین ایران هنگامی رخ می‌دهد كه بخش‌های سبك نفت به دلایل مختلف مانند water washing ، فعالیت میكروب‌ها(این میكروب‌ها می‌تواند به طور طبیعی در مخزن باشند یا هنگام تزریق آب به مخزن اگر ناخالصی‌های آب گرفته نشود (آب treat نشود) و حاوی این میكروب‌ها باشد وارد مخزن می‌شود)، از آن جدا شده و یك لایه آسفالتن در قسمت زیرین مخزن تشكیل ‌می‌شود كه باعث قطع ارتباط مخزن با قسمت آبران آن شده و انرژی لازم برای بالا آمدن نفت را از آن می‌گیرد.
مخازن گاز میعانی(Gas Condensated Reservoir): به مخازنی گفته می‌شود كه گاز موجود در آن‌ها در شرایط دما و فشار سطحی به نفت تبدیل می‌شود و این نوع نفت بسیار سبك است و دارای API بالایی (در حدود 50 API )است.
نسبت گاز به نفت[GOR) Gas oil ratio )] : نسبت گاز به نفت را گویند. در واقع نسبت گاز به نفت را در شرایط دما و فشار سطح زمین را GOR گویند.
فشار اشباع(Bubble Point Pressure) : با افت فشار مخزن، گاز محلول در نفت توانایی آن را پیدا می‌كند كه از نفت خارج شود، «فشار اشباع» فشاری است كه اولین حباب گاز از نفت جدا می‌شود. روشن است كه در فشار‌های بالاتراز آن تنها یك فاز مایع و در فشار‌های پایین ‌تر از آن دو فاز مایع و گاز وجود دارد.
PSI)Pound per square inch): یك واحد فشار است كه معمولا در صنعت نفت فشار را با این واحد معرفی می‌كنند.
هر یك PSI، معادل 6894/7پاسكال است. هر پاسكال 1 نیوتن بر متر مربع است. هر نیوتن تقریباً معادل یك دهم كیلوگرم است.

API ) American petroleum Institution) : در واقع معرف كیفیت نفت است و هر چه این عدد افزایش یابد نفت سبكتر می‌شود اگر این عدد خیلی زیاد شود( در حدود API 50) نفت به (Condensated oil) نفت میعانی تبدیل می‌شود و از این مقدار بالاتر برای گازها بكار می‌رود.
Btu) British thermal unite) : واحد گرمای بریتانیایی. یك واحد گرما است در واقع ارزش گرمایی سوخت را مشخص می‌كند.
كلاهك گازی (Gas Cap) : در صورتی كه در یك مخزن نفتی هر سه سیال آب، نفت و گاز وجود داشته باشد، ترتیب قرار گرفتن سیالات درون مخزن به گونه‌ای است كه از پایین به بالا ابتدا آب، بعد نفت و سپس گاز قرار می‌گیرد. به سازند‌ی كه در آن گاز قرار دارد، سازند گازی و به سازندهای دیگر سازندهای نفتی و گازی می‌گویند.
به بخش بالایی مخزن كه حدفاصل میان پوش سنگ و سطح تماس نفت و گاز است، كلاهك گازی مخزن نفتی می‌گویند. گفتنی است كه برخی از مخازن فاقد كلاهك گازی، برخی دیگر فاقد بخش آب ده هستند و برخی فاقد هر دوی آن‌ها هستند.

سفره آبی(Aquifer) : سازند آبی‌ای كه در پایین مخزن می‌تواند وجود داشته باشد.
امتزاج‌پذیری (Miscibility) : دومایع را وقتی امتزاج‌پذیر می‌گویند كه كاملاً درهم حل شده و امولیسون نسازند.
اوپك (OPEC) : اوپك كه شكل خلاصه شده‌ی (Organizations of Petroleum exporting Countries) یعنی سازمان كشورهای صادركننده‌ی نفت است . این سازمان در 14-10 سپتامبر 1960 توسط 5 كشور ایران، عربستان، ونزوئلا و كویت و عراق تشكیل شد كه بعد از آن 9 كشور دیگر الجزائر، قطر، نیجریه، امارات، اندونزی، لیبی، الجزیره، اكوادور، آنگولا به آن‌ها اضافه شدند. هدف از تشكیل این سازمان كنترل سیاست‌های قیمتی نفت بود.
Isothermalهم دما (دمای ثابت) : معمولاً در مخزن دما تقریباً ثابت است و فرآیند‌های داخل مخزن را به صورت هم دما فرض می‌كنند.
اثر پوسته‌ای (Skin Effect) : این اثر باعث كاهش تماس سنگ مخزن با دهانه چاه می‌شود و مانند یك لایه‌ی نازك سطح سنگ كه در تماس با چاه است را می‌پوشاند.
تحریك چاه(Well Stimulation) : هر فرایندی كه طی آن بهره‌دهی چاه افزایش یابد و سیال با سرعت و انرژی بیشتری وارد چاه شود را تحریك چاه گویند مانند: اسید كاری، تزریق مواد شیمیایی و ...
شاخص تولید( Productivity index) : نسبت سیال تولید شده به سیال موجود در مخزن را گویند.
اشباع بحرانی میعانات : با رسیدن اشباع میعانات به این سقف، فاز مایع در قالب لایه‌ی مایع چسبیده به دیواره‌ شروع به حركت می‌كند.
CVD)Constant Volume Depletion ) تخلیه با حجم ثابت : در این آزمایش حجم ثابت گرفته می‌شود و با تغییر پارامتر فشار رفتار سیال را بررسی می‌كنند.
CCE)Constant Composition Expansion)انبساط با تركیب ثابت : در این آزمایش تركیب سیال حفظ می‌شود، و هیچ تركیبی از سیال خارج نمی‌شود.
Positive coupling effect : گاز در اثر حركت سریع خود میعاناتی را كه در سر راه خود دارد به درون چاه می‌آورد وباعث تخلیه‌ی میعانات می‌شود كه یك اثر مثبت ایجاد می‌كند.
پوسته : فاصله نزدیك چاه كه به دلیل عواملی، خواص فیزیكی خود را از دست داده باشد. این عوامل می‌تواند ورود آب از گل حفاری به داخل سازند یا عوارض حاصل از مشبك كاری (سوراخ كردن) و هم‌چنین آزادشدن گاز نزدیكی چاه، به دلیل افت فشار و هم‌چنین رسوب آسفالتین(نوعی نفت بسیار سنگین با گرانروی بسیار بالا) می‌تواند باشند. مقدار پوسته را با یك ضریب به اسم ضریب پوسته نشان می‌دهند.
 

dabdab

عضو جدید
اصطلاحات مفید

اصطلاحات مفید

سلام دوستان
شرح فرایند واحد NF بندر امام رو واسطون میذارم
البته مختصره
امیدوارم به دردتون بخوره
اگه سوالی در این مورد واسطون پیش اومد خوشحال میشم بتونم جواب بدم

:gol::gol::gol:
 

پیوست ها

  • PROCESS DESCRIPTION.pdf
    323.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش توسط مدیر:

asieh.a

عضو جدید
OXO-chemical

OXO-chemical

سلام.
فرایند OXO-chemical در این جمله چه مفهومی دارد؟
تنظیم مقدار هیدروژن/مونوکسیدکربن در فرایندهای سنتز oxo-chemical
این جمله از کتاب Membrane technology and application هستش.
ممنون اگه یه کم زود جوابم رو بدید!!!!!!1:gol::gol::gol:
 

nasim.bahari

کاربر فعال
در این بخش معنی تمام کلمات زبان مهندسی شیمی 88 است که برای دوستان می گذارم

دادن امتیاز از سوی شما باعث دلگرمی می شود


:):););););):):):)
ممنون. يك كتاب هم در بازار ديدم به نام واژه نامه تخصصي مهندسي شيمي از انتشارات جنگل اون هم خوبه.
 

javad_arash2003

عضو جدید
کاربر ممتاز
اصطلاحات تخصصی مهندسی شیمی

سلام دوستان
امیدوام که همه دوستان در کارهاشون موفق باشند
در این تایپیک می خوام به کمک شما اصطلاحات مهندسی شیمی رو بزارم
اگه رونق داشت که ..... اگه هم مورد قبول نبود از مدیریت می خوام که حذفش کنه
 

javad_arash2003

عضو جدید
کاربر ممتاز
روز اول

روز اول

خوب این برای روز اول که راه بیفته
دوستان حتما کمک کنید
Absorber tower or column that provides contact between natural gas being processed and a liquid solvent.
Absorption The operation in which one or more components in the gas phase are transferred to ( absorbed into) a liquid solvent
 

javad_arash2003

عضو جدید
کاربر ممتاز
2

2

absorption factor A factor which is an indication of the tendency for a given gas phase component to be transferred to the liquid solvent. It is generally expressed as A = L/KV where L and V are the moles of liquid and vapor, and K is the average value of the vapor liquid equilibrium constant for the component of concern.
absorption oil A hydrocarbon liquid used to absorb and recover components from the natural gas being processed.
acid gas The hydrogen sulfide and/or carbon dioxide contained in, or extracted from, gas or other streams
 

javad_arash2003

عضو جدید
کاربر ممتاز
3

3

acid gas The hydrogen sulfide and/or carbon dioxide contained in, or extracted from, gas or other streams.
adiabatic expansion The expansion of a gas, vapor, or liquid stream from a higher pressure to a lower pressure in which there is no heat transfer between the gas, vapor, or liquid and the surroundings.
Adsorbent A solid substance used to remove components from natural gas being processed.
Adsorption The process by which gaseous components are adsorbed on solids because of their molecular attraction to the solid surface.
amine (alkanolamine) Any of several liquid compounds containing amino nitrogen generally used in water solution to remove, by reversible chemical reaction, hydrogen sulfide and/or carbon dioxide from gas and liquid hydrocarbon streams
 

javad_arash2003

عضو جدید
کاربر ممتاز
4

4

سلام دوستان ببخشید که دیر شد

amine (alkanolamine) Any of several liquid compounds containing amino nitrogen generally used in water solution to remove, by reversible chemical reaction, hydrogen sulfide and/or carbon dioxide from gas and liquid hydrocarbon streams.



API Gravity An arbitrary scale expressing the relative density of liquid petroleum products. The scale is calibrated in degrees API, calculated by the following formula:



associated gas Gaseous hydrocarbons occuring as a free-gas phase under original oil-reservoir conditions of temperature and pressure.

atmospheric pressure The pressure exerted on the earth by the earth’s atmosphere. A pressure of 760 mm of mercury or 101.3250 kPa is used as a standard for some measurements. State regulatory bodies have set other standards for use in measuring the legal volume of gas. Atmospheric pressure may also refer to the absolute ambient pressure at any given location
 

mjoshaghani

عضو جدید
یعنی فرآیندهایی که منجر به سنتز محصولات اکسیژن دار میشود مانند تولید الکل ها (مثل طرح متانل)، اترها (تولید DME)، آلدنیدها (هیدروفورمیلاسیون) و غیره.
 

javad_arash2003

عضو جدید
کاربر ممتاز
5

5

Barrel A common English-unit measure of liquid volume which, in the petroleum industry, equals 42 U.S. liquid gallons for petroleum or natural gas liquid products measured at 60°F and equilibrium vapor pressure. One barrel equals 0.159 cubic meters, or 6.29 barrels per cubic meter.
blanket gas A gas phase maintained in a vessel containing liquid to protect the liquid against air contamination, to reduce the hazard of detonation, or to maintain pressure of the liquid. The source of the gas is external to the vessel.

blow case A small tank in which liquid is accumulated and then forced from the tank by applying as or air pressure above the liquid level.
Blowdown The act of emptying or depressuring a vessel. This may also refer to discarded material, such as blowdown water from a boiler or cooling tower.
boilaway test Sometimes used to describe the GPA weathering test for LPgas.Refer to definition for "weathering test".
Bottoms The liquid or residual matter which is withdrawn from the bottom of a fractionator or other vessel during processing or while in storage.
B-P mix A liquefied hydrocarbon product composed chiefly of butanes and propane. If it originates in a refinery, it may also contain butylenes and propylene. More specifically, it conforms to the GPA specifications for commercial B-P mixes as described in GPA Standard 2140
 

mohsenmoaveni

عضو جدید
فرهنگ اصطلاحات پالایشگاه گاز

فرهنگ اصطلاحات پالایشگاه گاز

فرهنگ اصطلاحات پالایشگاهی مهندسی شیمی - صنایع گاز
واسه مصاحبه استخدامی ، کارکردن در فضای پالایشگاه و ... خیلی به کارتون میاد . مشاهده پیوست فرهنگ اصطلاحات &#1.pdf
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
واژه های احتراق

واژه های احتراق

واژه های احتراق

 

پیوست ها

  • Book.pdf
    291.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0

Beat

متخصص محیط زیست
کاربر ممتاز
سلام
میخواستم مفهوم این واژه رو بدونم
متشکر

high overvoltage anode
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
ناحیه=Region
افزایش یافتن=Increase
پخش شدن-تلف شدن=Dissipate
اصطکاک=Friction
کند شدن-به تعویق انداختن=Retard
نیروی مقاوم=Drag
منتقل شدن=Transmit
زاویه عمودی=Right Angle
بنابراین=Thus
امکان پذیر=Possible
سرعت=Rate
بازه های شعاعی=Radial Intervals
دقیق=Accurate
تخمین زدن=Estimate
ممکن=Probable
کاهش=Loss
اطمینان دادن=Ensure
تخلیه=Discharge
افت=Drop
طول=Length
عوامل=Allowance
تند=Sharp
خمیدگی=Bend
حضور=Presence
زانویی=Elbow
جلوگیری کردن=Impede
قابل ملاحظه و تحسین=Appreciable
اندازه=Extent
بخش=Section
انواع - تنوع=Variety
وسیله=Device
رایج ترین=Commonest
افزایش یافتن=Accelerate
لوله پیتوت =pitot-tube
المان=Filament
به حالت سکون در آوردن=Bring to rest
وسیله=Instrument
ونتوری=Venturi
نازل=Nozzle
بنابراین=Thereby
معلوم شدن=Determine
بوجودآمدن-شامل شدن=Involve
شامل-مسوول=liable to
مانع-مانع شدن=Obstruct
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
Metering=اندازه گیری

Affect=تاثیر گذاشتن

Include=شامل شدن

Streamline=جریان

Beyond=ماورا-در انسوی

Smooth =
نرم-آرام
Turbulence=آشفتگی


Vary=تغییر کردن

Eventually=سرانجام

Break up=از بین رفتن

Eddy =
گرداب

Velocity
=سرعت

Occur=اتفاق افتادن

Internal=داخلی

Characteristics=ویژگیها

Roughness=زبری

Protrude=جلو آمدن-تحمیل کردن

Sub-layer=زیر لایه
 
آخرین ویرایش:

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
PFD - Process Flow Diagram

PFD - Process Flow Diagram


PFD - Process Flow Diagram - Example

A Process Flow Diagram - PFD - (or System Flow Diagram - SFD) shows relationships between major components in a system. A PFD also tabulate process design values for the components in different operating modes, typical minimum, normal and maximum values. A PFD does not show minor components, the piping systems, piping ratings and designations.q
A Process Flow Diagram - PFD - should include:q

process piping
major equipment symbols, names and identification numbers
control, valves and valves that affect operation of the system
interconnection with other systems
major bypass and recirculation lines
system ratings and operational values as minimum, normal and maximum flow, temperature and pressure
composition of fluids


A Process Flow Diagrams - PFD - should not include:q

pipe classes
pipe line numbers
minor bypass lines
isolation and shutoff valves
maintenance vents and drains
relief and safety valves
code class information​


PFD - نمودار جریان فرآیند - مثال

نمودار جریان فرآیند-PFD-(سیستم نمودار جریان - SFD) روابط بین اجزای اصلی در یک سیستم را نشان می دهد. PFD همچنین یک جدول بندی طراحی فرایند برای مقادیر اجزاء در حالت های مختلف عملیاتی، حداقل ، نرمال و حداکثر مقادیر شیرهای معمولی است. یک PFD اجزای جزئی سیستم های لوله کشی،درجه بندی لوله کشی و طراحی ها را نشان نمی دهد.

نمودار جریان فرآیند-PFD- شامل موارد ذیل است
فرایند لوله کشی
نمادهای تجهیزات اصلی - نام و شماره شناسایی
کنترل شیرها و دریچه هایی که در سیستم عملیاتی تاثیر دارند
اتصال با سیستم های دیگر
گذرگاه های اصلی و خطوط گردشی
درجه بندی سیستم و مقادیر عملیاتی در جریان های حداقل - معمولی و حداکثر ، ترکیببندی فشار و دما در مایعات

نمودار جریان فرآیند-PFD- شامل موارد ذیل نیست
نوع لوله
شماره خط لوله
خطوط گذرگاهی جزئی
عایق بندی کردن و بستن شیرها
تعمیر و نگهداری دریچه ها و آب گذرها
امداد و ایمنی شیرها
دستورالعمل های طبقه بندی شده اطلاعاتی


کلمهمعنی
Processفرایند
Flowجریان
Diagramنمودار-شکل
Systemسیستم
Relationshipsروابط
Majorعمده – اصلی
componentsاجزاء
tabulateجدول بندی کردن
designطراحی
Valuesمقدار-ارزش
Operatعملیات
Modesحالت
minimumحداقل
maximumحداکثر
Normalمعمولی-عادی
Minorکوچکتر-جزئی
Pipingلوله کشی
equipmentتجهیزات
symbolsنمادها
Controlکنترل
Valveشیر-دریچه-سوپاپ
interconnectionاتصال داخلی
temperatureدما
pressureفشار
Fluidمایع
compositionترکیب
Isolateعایق
Shutoffخاموش کردن-بستن
maintenanceتعمیر-نگهداری
Reliefامداد
Safetyایمنی
Codeدستورالعمل
 
آخرین ویرایش:

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
Nitrogen fixation

Nitrogen fixation

Nitrogen fixation is a process by which nitrogen is continuously fed into biological circulation . In this process, certain algae and bacteria convert nitrogen into ammonia (NH3). This newly created ammonia is then for the most part absorbed by plants


The opposite process of denitrification returns nitrogen to the air. During the process of denitrification, bacteria cause some of the nitrates from the soil to convert into gaseous nitrogen or nitrous oxide (N2O). In this gaseous form the nitrogen returns to the atmosphere​

اصطلاح نیتروژن فرایندی است که طی آن نیتروژن پیوسته به چرخه ای بیولوژیکی ترزیق می شود. در این فرآیند باکتری ها و جلبک های ویژه ای نیتروژن را به آمونیاک (NH3) تبدیل می کنند. در مرحله بعدی آمونیاک تولید شده توسط گیاهان جذب می شود.
طی فرآیندی متفاوت نیتروژن به هوا برگردانده می شود. در این فرآیند بعضی باکتری ها باعث می شوند تا نیترات های موجود در خاک به نیتروژن گازی و یا نیتروزن دی اکسید تبدیل شود. نیتروژن گازی نیز به جو منتقل می شود.



کلمه
معنی
Nitrogenنیتروژن
fixationاصطلاح
processفرآیند
continuouslyپیوسته
circulationگردشی
algaeجلبک ها
bacteriaباکتری ها
ammoniaآمونیاک
absorbedجذب
plantsگیاهان
returnبازگشت
denitrificationترکیب نیترات سازی
gaseousگازی
atmosphereجو-اتمسفر
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار


Natural gas is a naturally occurring hydrocarbon gas mixture consisting primarily of methane, with other hydrocarbons, carbon dioxide, nitrogen and hydrogen sulfide. Natural gas is an important energy source to provide heating and electricity. It is also used as fuel for vehicles and as a chemical feedstock in the manufacture of plastics and other commercially important organic chemicals




Natural gas is found in deep underground natural rock formations or associated with other hydrocarbon reservoirs in coal beds and as methane clathrates. Petroleum is also another resource found in proximity to and with natural gas. Most natural gas was created over time by two mechanisms: biogenic and thermogenic. Biogenic gas is created by methanogenic organisms in marshes, bogs, landfills, and shallow sediments. Deeper in the earth, at greater temperature and pressure, thermogenic gas is created from buried organic material​

گاز طبیعی به طور طبیعی از هیدروکربن های مخلوط گازی تولید می شود که عمدتا شامل متان با دیگر هیدروکربن ها ، دی اکسید کربن، نیتروژن و هیدروژن سولفید هستند.گاز طبیعی منبع مهم انرژی برای تامین گرما و برق می باشد. این نیز به عنوان سوخت برای وسائل نقلیه و به عنوان مواد خام شیمیایی در تولید پلاستیک و دیگر مواد شیمیایی آلی تجاری مهم استفاده می شود.
گاز طبیعی در صخره های عمیق زیرزمینی طبیعی و یا همراه با دیگر مخازن هیدروکربنی در بستر زغال سنگ و به عنوان متان کلاتراتس (CH4•5.75H2O) یافت می شود. نفت نیز یکی دیگر از منابع موجود در مجاورت گاز طبیعی است. بیشترین میزان گاز طبیعی در طول زمان توسط دو مکانیسم ایجاد شده است: بیوژنیک و ترموژنیک. گاز بیوژنیک توسط ارگانیسم های متان در باتلاق، موجودات، محل های دفن زباله و رسوبات کم عمق تولید می شود. در مناطق عمیق تر زمین در دما و فشار بالاتر گاز بیوترمیک از مواد آلی موجود در خاک تولید می شود.


کلمهمعنی
Natural gasگاز طبیعی
hydrocarbon gasگاز هیدروکربنی
energyانرژی
sourceمنبع
heatگرما
fuelسوخت
feedstockمواد اولیه
manufactureتولید
plasticsپلاستیک
organic chemicals.مواد شیمیایی آلی
deepعمیق
reservoirsمخازن
Petroleumنفت
mechanismsمکانیسم
organismsاورگانیسم




 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
How Oil Refining Works

How Oil Refining Works

As mentioned previously, a barrel of crude oil has a mixture of all sorts of hydrocarbons in it. Oil refining separates everything into useful substances. Chemists use the following steps:i

The oldest and most common way to separate things into various components (called fractions), is to do it using the differences in boiling temperature . This process is called fractional distillation. You basically heat crude oil up, let it vaporize and then condense the vapor.i

Newer techniques use Chemical processing on some of the fractions to make others, in a process called conversion. Chemical processing, for example, can break longer chains into shorter ones. This allows a refinery to turn diesel fuel into gasoline depending on the demand for gasoline.i

Refineries must treat the fractions to remove impurities.i

Refineries combine the various fractions (processed, unprocessed) into mixtures to make desired products. For example, different mixtures of chains can create gasolines with different octane ratings.i


The products are stored on-site until they can be delivered to various markets such as gas stations, airports and chemical plants. In addition to making the oil-based products, refineries must also treat the wastes involved in the processes to minimize air and water pollution.i


In the next section, we will look at how we separate crude oil into its components. i



پالایش نفت چگونه کار می کند؟




همانطور که قبلا ذکر شد یک بشکه نفت خام دارای ترکیبی از همه انواع هیدروکربن ها در آن می باشد. پالایش نفت همه چیز مواد مورد استفاده را جدا می کند. شیمی دان ها از مراحل زیر پیروی می کنند:
قدیمی ترین و بیشترین راه متداول جداسازی اشیاء درون اجزاء مختلف (شکستن نامیده می شود) استفاده از تفاوت در نقطه جوش است. این فرایند تقطیر جزء به جزء نامیده می شود. شما به طور اساسی گرمای نفت خام بالا می رود و اجازه می دهد بخار شود و سپس بخار متراکم می شود.
تکنیک های جدیدی از پردازش های شیمیایی برای شکستن در ساختن دیگر استفاده می شود . این فرایند تبدیل نامیده می شود. پردازش شیمیایی برای مثال می تواند زنجیرهای طولانی را به اندازه های کوچکتر از آن بشکند. این پالایشگاه اجازه می دهد تا به نوبه خود سوخت دیزل را برای تقاضای بنزین به بنزین وابسته می کند
پالایشگاه ها باید برای جداسازی و حذف ناخالصی ها اقدام کند
پالایشگاهها بخش های مختلف (پردازش، فرآوری نشده) درون مخلوط را برای ساخت محصولات مورد نظر ترکیب می کنند. برای مثال مخلوط های مختلف از زنجیره می تواند بنزین با درجه بندی اکتان مختلف تولید کند.


محصولات در سایت ذخیره می شوند تا بتوانند آن ها به بازارهای مختلف مثل ایستگاههای گاز،فرودگاه ها و کارخانه های شیمیایی تحویل دهند. بعلاوه برای ساخت محصولات مبتنی بر نفت ، پالایشگاهها باید همچنین به زباله های بغرنج در فرایند ها برای به حداقل رساندن هوا و آب اقدام کند.


در بخش بعد به چگونه نفت خام را به اجزای آن جدا کنیم می پردازیم

کلمهمعنی
Oilنفت
Refinتصفیه شده
Refiningپالایش
barrelبشکه
crudeخام
mixtureمخلوط
sortsانواع
hydrocarbonترکیبات هیدروکربن
separatesجدا
substancesمواد
Chemistشیمی دان
boilجوش
temperatureدرجه حرارت
processفرایند
distillationتقطیر
fractionalجزء به جزء-شکستن
heatگرما
Vaporizeبخار شدن
condenseمتراکم کردن
vaporبخار
techniquesتکنیک
conversionتبدیل
chainsزنجیر
dieselدیزل
fuelسوخت
gasolineبنزین
impuritiesناخالصی
combineترکیب کردن
productsمحصول
storeذخیره
chemical plantsکارخانه شیمیایی
wastesزباله
pollutionآلودگی
 
بالا