اشنایی با رشته مديريت سوانح طبيعي

parmehr

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
رشته مديريت در سوانح طبيعي به دوره اي اطلاق مي گردد كه تحصيلات بالاتر از كارشناسي را در بر مي گيرد و مجموعه اي هماهنگ از فعاليتهاي آموزشي همراه با فعاليتهاي مقدماتي پژوهشي است. دانشجويان اين رشته ضمن شناخت علمي مفهوم فرضيه هايي كه سوانح و بلاياي طبيعي را پديد مي آورند در دو بعد پيش و پس از وقوع، مباحثي مانند مديريت فوريت ها، پيش بيني مخاطره و ارزيابي نا اطميناني و خطر، فنون آموزش و آگاهي رساني ملي و مديريت اسكان و بازسازي و برنامه هاي امداد با توجه به اصول فني، سياسي، اقتصادي، فرهنگي، زيست محيطي و روان شناسي اجتماعي مورد بررسي و مطالعه قرار مي دهند. همچنين به منظور ايجاد آمادگي بيشتر در فارغ اتحصيلان و شناخت عيني و احراز قدرت برخورد منطقي و مناسب در شرايط اضطرار، دروس تخصصي حتي الامكان همراه با تحليل موردي (Case Study ) و بازديد و مطالعات ميداني توام مي باشد.
باتوجه به ماهیت میان رشته ای این رشته و تعلق آن به گروه فنی و مهندسی، این رشته موردتوجه فارغ التحصیلان رشته های عمران، معماری و محیط زیست و... می باشد. دانش آموختگان اين رشته زمينه علمي لازم براي برنامه ريزي در محيط زيست و يا مديريت محيط زيست و يا آموزش محيط زيست را به شرح زير كسب مي كنند:
- تفكر و نگرش زيست محيطي و قدرت در به كارگيري نگرش ها.
- ديدگاه مديران كارآمد در بهره وري منطقي از منابع محيط زيست.
- رشد، اتكاء قوه ابتكار و تصميم گيري در رابطه با ارزيابي، برنامه ريزي يا مديريت و اداره منابع محيط زيست.
- دانش كافي در جهت تدوين و اجراي صحيح برنامه هاي توسعه در سطوح شهري، روستايي، عشايري، ناحيه اي، ناحيه اي منطقه اي و ملي.
- دانش كافي در هدايت و اجراي برنامه هاي آموزش محيط زيست
دانش آموختگان دوره كارشناسي ارشد و دكتري برنامه ريزي محيط زيست مي توانند در دانشگاه ها و مؤسسات‌ آموزشي و پژوهشي به عنوان هياًت علمي آموزشي و يا پژوهشي به تدريس يا پژوهش مشغول شوند. همچنين در برنامه ريزي هاي منطقه اي طرح ريزي كالبدي، آمايش سرزمين و ارزيابي پيامدهاي زيست محيطي توسعه و در برنامه ريزي هاي علمي و اجرايي سازمان هاي مختلف مانند سازمان مختلف محيط زيست، وزارت كشور، وزارت جهاد كشاورزي، وزارت صنايع و معادن، وزارت مسكن و شهرسازي، سازمان مديريت و برنامه ريزي، وزارت نفت، شهرداري ها و مهندسان مشاور مشاركت كرده و آنها را در برنامه ريزي ها، اجرا ومديريت طرح هاي پژوهشي و اجرايي ياري دهند. به علاوه دانش آموختگان مديريت محيط زيست مي توانند مديريت بخش محيط زيست، ارگان ها، نهادها، سازمان هاي دولتي و خصوصي را بر عهده گيرند.
دروس امتحانی در آزمون کارشناسی ارشد این رشته عبارتند از:
1. زبان تخصصي
2. رياضيات (رياضي عمومي 1و2, معادلات ديفرانسيل, آمارواحتمالات)
3. مكانيك جامدات (مقاومت مصالح وتحليل سازه هاي 1)
4. هيدرولوژي وهيدروليك
5.مباني سازمان ومديريت
(که ضريب كليه دروس 1 می باشد.) درحال حاضر دانشگاه تهران اقدام به پذیرش دانشجو در این رشته می نماید.
 

Similar threads

بالا