اسکی

iZass32

عضو جدید
کاربر ممتاز



سلام به همه دوستان
قراره در این تاپیک در مورد ورزش اسکی صحبت کنیم ، از دوستانی که در این زمینه تجربیاتی دارن دعوت میشه بیان و تجربیات خودشون رو در اختیار بقیه قرار بدن

 

shanim

عضو جدید
کاربر ممتاز
مثلا چه تجربه‌ای اینکه کجا اسکی کردیم یا چطور اسکی کردیم؟
من ۱۵ سالی‌ میشه که اسکی می‌کنم
ولی‌ نه‌ روی برف پودری(powder) پیست‌های کوبیده شده (groomed)رو بیشتر ترجیح میدم !
 

shanim

عضو جدید
کاربر ممتاز
اصلا هم اسنو برد دوست ندارم
چون یک جورایی توی ایران هر می‌خواست بگه با کلاسم میرفت اسنو برد میخرید
اسکی دبل اونم کروینگ(Ski Carving) یک چیز دیگست ;)
 

iZass32

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]اولین روز در پیست[/h]رسیدن به تعادل :

برای فراگیری طرز صحیح ایستادن روی اسکی ها ، چند تمرین را قبل از به پا کردن اسکی انجام می دهیم :
دراین حالت شما باید به خوبی حرکت رو به جلو و عقب (For-aft) را تمرین کنید و با حالت صحیح دست ها ، آرنج ها
و بالاتنه در هنگام اسکی آشنا شوید .

حرکت اول :
در ابتدا جوری بایستید تا فشار متعادلی را از ناحیه زبانه بوت ، بر روی ساق پای خود احساس کنید (این فشار باید در تمامی نواحی ساق پا یکسان باشد) .... دراین وضعیت بیشتر وزن شما باید بین پاشنه و قوس کف پا احساس گرددو تقریبا هیچ وزنی روی پنجه پایتان احساس نکنید ( شکل زیر) :


نکته مهم دیگر در این نوع ایستادن ، حالت دست هاست ، بدین صورت که دست ها باید کاملا رو به جلو و آرنج ها با زاویه حدود 45 درجه خم شده باشد ( درست مثل اینکه پشت یه موتور هارلی دویدسون نشستین
)شانه ها نیز باید اندکی ( نه زیاد) رو به جلو قرار بگیرد و تحت هیچ شرایطی به عقب نرود..... حالاسعی کنید آرام آرام به جلو متمایل شوید تا جایی که تمام وزن روی پنجه ها قرار بگیرد



حرکت دوم :
اینبار سعی کنید با قرار دادن باتوم ها حدود 1 متر جلوتر از خودتان و با تکیه برآنها ، تا آنجا که میتوانید به جلو مایل شده و وزنتان رو روی باتو ها بیندازید ، در این وضعیت با ید کاملا روی نوک بوت هایتان ایستاده باشیددر این حالت فشار انتقالی باید از کف به سمت نوک پا باشد . (شکل زیر) :



حرکت سوم :
مجددا به حالت اول بازگشته ، باتوم ها را عقب تر از خود قرار داده وبا تکیه بر آنها سعی کنید بر روی پاشنه هایتان بایستید ...... فشار انتقالی در این حالت باید از کف به سمت پاشنه پا باشد. (شکل زیر) :

 

iZass32

عضو جدید
کاربر ممتاز
پوشیدن اسکی ها :

چوب اسکی از دو بخش : چوب و فیکس ( Binding) تشکیل شده ، درهنگام پوشیدن ابتدا جلوی بوت را داخل فیکس
گذاشته و سپس با یک ضربه پاشنه بوت را داخل فیکس جا میزنیم (شکل زیر) :



در ادامه با تکنولوژی به کار رفته در Binding ها بیشتر آشنا خواهیم شد :

............... :smile:
 

iZass32

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]راه رفتن با اسکی ها[/h]خوب بعد از انجام تمرینات بدنی و عادت کردن به بوت ها و اسکی ها زمان آن رسیده تا با اسکی ها یمان کمی راه برویم ابتدا سعی می کنیم تا تمرینات زیر را روی يک سطح صاف انجام بدهیم :

1- در حالت ایستاده و در جا، پاها را به موازات همدیگر عقب جلو می کنیم به این صورت که در هر بار یک پا جلو و پای دیگر عقب باشد

2- همزمان باکشیدن و عقب جلو کردن پاها سعی می کنیم تا فشار را بر پنجه و پاشنه تقسیم کنیم .اصلا سعی نکنید تا اسکی ها را با خود بکشید .... فقط کافی است آنها را روی برف سر بدهید

3- پا ها را به تناوب بلند کرده و به زمین می گذاریم ( در این حالت سعی می کنیم اسکی بالا صاف بایستد )

4- این بار پای راست را بلند کرده و عمود بر پای چپ قرار می دهیم ، جوریکه اسکی ها زاویه 90 درجه بگیرند.
سپس پای چپ را برداشته و در کنار پای راست می گذاریم (همین حرکت را برای پای چپ هم انجام می دهیم )

5- حالا با کمک باتوم ها خود را به جلو کشیده و در یک خط مستقیم شروع به حرکت می کنیم ، باید سعی کنیم
تا با اسکی ها سر بخوریم و از کشیدن آنها خودداری کنیم .دراین حالت ساق ها باید کاملا به زبانه بوت چسبیده و به آنها فشار وارد کنند تا اسکی به جلو حرکت کند سعی کنید تا عمل باتوم زدن و سر خوردن با هم هماهنگ باشد.


حالت درست ایستادن روی اسکی ها :


1- بالاتنه کاملا صاف و شانه ها از همدیگر جدا هستند

2- فاصله بین اسکی ها 25 تا 30 سانتی متر باشد

3- زانو ها خم شده و ساق ها کاملا به زبانه بوت چسبیده باشند(باید فشار بوت ها را بر روی ساق پا احساس کنید)

4- دست ها کاملا به جلو و آرنچ ها کمی خم شده باشند
 

iZass32

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]از \/ تا | |[/h]
برای این تمرین باید از یه سطح حدودا ( و نه خیلی) شیب دار شروع کنیم :

ابتدا در عرض شیب ایستاده و اسکی ها رو به موازات همدیگر قرار می دهیم ، حالا سعی می کنیم
تا همون طور که اسکی ها موازی اند در عرض و به طرف پایین حرکت کنیم جوریکه خیلی ارتفاع مون رو
از دست ندیم به تصویر زیر دقت کنین :



به این نوع حرکت در عرض پیست تراورس گفته میشه .


حالا همین طور که در حرکت هستیم ، دو حرکت \/ و | | رو تمرین میکنیم . | | حالت
موازی اسکی ها و \/ هم ترمزه ، یعنی تا سرعت از یه حدی بیشتر شد ، سرهای اسکی رو به نزدیک
می کنیم تا اسکی ها به صورت \/ قرار بگیرن و دوباره مجددا به حالت موازی(| |) بر میگردیم این تمرین
رو در جهت های مخالف چندین بار تکرار می کنیم تا کاملا مسلط بشیم .



حالا سعی می کنیم تا همونطور که اسکی ها به شکل \/ هستند ، آروم آروم به جهت مخالف بپیچیم
و دوباره اسکی ها رو به حالت | | برگردونیم .

نکته خیلی مهم در اینجا ، نحوه ایستادن روی اسکی هاست که باید به این صورت باشه :

1- بالاتنه کاملا صاف و شانه ها از همدیگر جدا هستند

2- فاصله بین اسکی ها 25 تا 30 سانتی متر باشد

3- زانو ها خم شده و ساق ها کاملا به زبانه بوت چسبیده باشند(باید فشار بوت ها را بر روی ساق پا احساس کنید)

4- دست ها کاملا به جلو و آرنچ ها کمی خم شده باشند


حالا سعی کنید در حالی که یک اسکی موازی ست ،اسکی دیگر به لبه برود . به این صورت : \|
این حرکت را برای هردو پا تکرار کنید و در حالیکه شعاع را کم و زیاد می کنید ، به هر راست و چپ بپیچید .
 

iZass32

عضو جدید
کاربر ممتاز
مروری بر پیست های اسکی در ایران

پيست اسكی آبعلی :

اولين پيست اسكی ايران كه دارای دستگاههای بالابر شد آبعلی است . تاريخ نصب دستگاههای آن به سال 1332 می باشد . قبل از آن هم ورزشكاران به ويژه علاقمندان به محيط كوهستان و اسكی در اين منطقه به ورزش ميپردازند .

آبعلی در 57 كيلومتری شرق تهران و درجاده دماوند واقع شده . اين منطقه محل تولد اسكی نوين و پايه و اساس ورزش اسكی درايران است . آبعلی دارای 1 تله كابين ، 5 تله اسكی بشقابی و 3 تله اسكی چكشی است ، كه به 3 بخش پيست شركت نفت ، پيستهای خصوصی و پيست تربيت بدنی تقسيم می شود .

ارتفاع بالاترين نقطه آن از سطح دريا 2650 متر و پايين ترين نقطه آن 2400 متر است . طول فصل اسكی دراين پيست از اواسط دی تا اواسط اسفند ماه متغير است . اين پيست از لحاظ امكانات رفاهی دارای 6 رستوران و 1 هتل است . در مجموع یک پیست آموزشی محسوب می گردد

پیست اسکی توچال :

پیست توچال که در واقع نزدیک ترین پیست به تهران محسوب میشه ، در ایستگاه 7 توچال واقع شده است که از طریق تلکابین قابل دسترسی است .پیست توچال از 2 سال قبل (آبان 85) رسما فعالیت خودش رو شروع کرد.
این پیست از پائین قله توچال ( 3850 متر ) شروع شده و به هتل ( 3550 متر) ختم می شود. طول پيست 1200 متر می باشد و با توجه به حضور مربيان مجرب و شيب بسيار مناسب پيست ، مکانی فرح بخش جهت استفاده دوستداران اسکی می باشد.در این پیست برای سهـولت در رفت و آمد اسـکی بازان عـزیز یک تله سـی یژ ( دوپل مایر) و یک تله اسکی تعبیه گردیده است.
با توجه به ارتفاع پیست اسکی ايستگاه هفتم (بيش از 3500 متر از سطح دريا) ، همزمان با پيست اسکی سبلان در استان آذربايجان ، اولين پیست های اسکی برفگير کشور مي باشند و بیش از هشت ماه در سال قابل بهره برداری است. همچنين در اين پيست هاف پايپ ( Half Pipe ) به منظور استفاده مراجعين قابل استفاده می باشد.






منبع : skifed.ir
 

mersada0

عضو جدید
اسکی

اسکی یکی از محبوب ترین ورزش ها در کشورهایی است که دارای آب و هوای سـرد می بـاشنـد. در مـقایسه با دو و شنا که جزء ورزشهای مناسب برای سیستم قلبی عروقی بدن محسوب می شوند، شکی وجود ندارد که تعداد زیادی از افراد ترجیح میدهند اسکی کنند تا هم تناسب اندامشان را حفظ کنند و هم خود را گرم نگه دارند.
سه نوع ورزشی که در بالا به آنها اشاره کردیم، مـی توانند عـملکرد بـدن را در حد مطـلوب نـگه داشتـه و کـارشـناسـان معتقدند که تفاوت زیادی میان این ورزش و سایر ورزشـهای هوازی (ایروبیک) وجود دارد. در هنگام انجام این ورزش افراد نیاز به صرف انرژی زیادی داشته و می بایست اکسیژن بالایی مصرف کنند تا بتوانند به حرکت کردن ادامه دهند.
فواید اسکی کردن و آموزش اسکی تفاوت چندانی با سایر ورزش ها ندارد. این ورزش را می توانید ۳ مرتبه در هفته، هر بار به مدت ۲۰ دقیقه انجام دهید تا بدنتان تناسب خود را حفظ کند.
یکی از مزایای شایان ذکر این ورزش بهبود و ارتقای سیستم قلبی-عروقی بدن است. همچنین انجام این ورزش میزان هشیاری فرد را نیز افزایش می بخشد و ورزشکار قادر می شود تا عکس العمل سریعی را نسبت به هر محرک خارجی از خود نشان دهد. از این گذشته فرد قادر می شود تا به راحتی و بدون احساس هیچگونه استرسی به فعالیت های روزانه خود بپردازد.
ورزش های هوازی نظیر اسکی، گردش خون را تنظیم کرده و سبب می شود که کلیه ی بافت های بدن در بهترین حالت خود قرار بگیرند. این امر سبب می شود که فرد به ندرت دچار بیماری هایی نظیر فشار خون و یا سکته ی قلبی شود.
یکی دیگر از فواید اسکی افزایش HDL و یا همان کلسترول خوب خون است. این امر به بدن کمک می کند تا کلسترول بد و یا LDL را حذف کند، چرا که فردی که اسکی میکند چربی بسیار زیادی را سوزانده و وزنش کاهش پیدا می کند.
شاید تعرق در آب و هوای سرد قدری عجیب به نظر برسد، اما کسی که اسکی میکند، به شدت عرق می کند. این امر با مشاهده ی معروف ترین اسکی بازهای دنیا کاملاً قابل درک است.
افرادی که بدن آنها از سلامتی بالایی برخوردار باشد، قادرند تا علائم کهولت سن نظیر: کم شدن قدرت جسمانی، کاهش توده ی ماهیچه ای، انعطاف پذیری، و متابولیسم
 

mersada0

عضو جدید
آموزش اسکی به خردسالان

آموزش اسکی به خردسالان

در همه کشورها اکثریت شاگردان کلاسهای گروهی کودک و نوجوانان هستند. کلاسهای گروهی اسکی در روزهای تعطیل تقریباً در انحصار رده های سنی ۶ تا ۱۶ سال است و از این لحاظ است که بحث چگونگی آموزش به این دوره سنی فوق العاده اهمیت پیدا می کند. ما در این مقاله تنها به بحث راجع به رده سنی خردسالان یعنی ۳ تا ۱۰ سالگان می پردازیم.
هرچند مقاله عمدتاً برای کلاسهای گروهی نوشته شده ولی برای تدریس انفرادی نیز قابل استفاده است و از سوی دیگر از آنجا که علاوه بر مربیان حرفه ای تعدادی از والدین نیز علاقمند به تدریس به فرزندانشان هستند برای ایشان نیز می تواند جالب باشد و بسیای از نکات آن را مدنظر قرار دهند.
قبل از پرداختن به مقوله روش آموزش بهتر است. طبقه بندی متداول رده های سنی را ارائه دهیم. محافل رسمی و مطرح ورزش اسکی مانند فدراسیون بین المللی اسکی (فیس) و فدراسیونهای ملی طراز اول رده های سنی زیر را ملاک برنامه ریزی خود قرار می دهند: خردسالان و کودکان که به سه زیر گروه ۳-۴ سال، ۵-۷ سال و ۸-۱۰ سال و نوجوانان دو ۱۳ – ۱۴ سال تقسیم می شوند. از این رده سنی به بعد است که اسکی باز می تواند در مسابقات بین المللی شرکت کند.
جوانان که به دو زیرگروه به نام جوانان یک ۱۵-۱۶ سال و جوانان دو ۱۷ – ۱۹ سال تقسیم می شوند.
بزرگسالان که شامل اسکی بازان ۲۰ سال به بالا است و دو زیر گروه پیش کسوتان یک ۳- ۵۴ سال و پیش کسوتان دو ۵۵ سال به بالا را در بر می گیرد.
در رده سنی خردسالان تکنیک اسکی اساساً همان تکنیکی است که نوجوانان و جوانان و بزرگسالان به کار می گیرند. با این که تفاوت که خردسالان از روس اعمال فشار بر اسکی ها یا به عبارت دیگر از حرکت های پایین / بالا برای سبک کردن اسکی ها یا به عبارت دیگر از حرکت های پائین / بالا برای سبک کردن اسکیها تقریباً هیچوقت استفاده نمی کنند، به ندرت روی لبه ها اسکی می کنند و پیچ هایشان عمدتاً پیچ های سرنده است. این تفاوتها همه ناشی از ویژگی های جسمانی و روانی خردسالان می باشد که در زیر توضیح می دهیم.
● ویژگیهای جسمانی خردسالان
جثه خردسالان کوچک، وزنشان سبک و مفاصلشان بسیار نرم است. جثه کوچک کودک باعث می شود که برداشت او از جهان خارج و به ویژه از فضای بیرونی کاملاً متفاوت از برداشت یک فرد بالغ باشد. حتماً شما هم تجربه کرده اید وقتی دوباره پس از سالها دوری به فضای دوران کودکی برمی گردید با کمال تعجب در می یابید که آن فضا چقدر کوچک است. در حالی که در خاطره زمان کودکی خود آن فضا را بسیار پر ابهت و بزرگ می پنداشتید. بنابراین در انتخاب پیست برای تمرین و بازی کودکان باید دقت کرد. فضایی را انتخاب کنید که شاگرد خیلی زود با آن اخت شود و در آن احساس امنیت کند.
از دیگر خصوصیات جسمانی خردسالان این است که استقامت بدنی بسیارمحدودی دارند و خیلی زود خسته می شوند. ولی در عوض سرعت رفع خستگیشان بسیاربالا است. خصوصیتی که در بزرگسالان درست برعکس عمل می کند. زیرا با افزایش سن (از حدود سی و پنج سالگی به بعد) زمان لازم برای رفع خستگی طولانی تر می شود. بنابراین جلسات تمرین و بازی را طوری برنامه ریزی کنید که کوتاه باشد و فرصت کافی برای رفع خستگی خردسالان در نظر گرفته شود.
● ویژگیهای ذهنی خردسالان
یک کودک نمی تواند برای مدت زیادی حواس خود را روی یک مطلب یا کار متمرکز کند، مگر آن که این کار صورت یک بازی به خود بگیرد. بنابراین باید از توضیحات مفصل و بیانات طولانی و تئوریک اجتناب کرد. فرهنگ لغات خردسال محدود است. بنابراین بهتر است حتی المقدور از بکارگیری لغات پیچیده و مشکل پرهیز کرد و بیشتر از واژه هایی استفاده کرد که کودک با آن ها آشناست.
● نیروی محرکه خردسالان
یکی از نیازهای اصلی کودکان تحرک است. بنابراین باید از توقف های طولانی روی پیست خودداری کرد و حتی المقدور از ورود به صف های طولانی بالابر اجتناب ورزید. از دیگر خصوصیات کودک آن است که فقط کلیات یک حرکت را می بیند و درک می کند بهمین خاطر یک حرکت کلی را براحتی تقلید می کند. پس بهتر است از وارد شدن به جزییات و ظرایف تکنیکی خودداری شود.
از طرف دیگر کودک می تواند خود را با عناصر بیرونی تطبیق دهد و عکس العمل مناسب را در برابر آنها از خود نشان دهد. از این خصوصیت می توان استفاده کرد و با گذاشتن موانع و یا تعیین مسیرهایی روی پیست تکنیک مورد نظر را آموزش داد.
مثلاً یک پیست پرقوز ولی کوتاه درست کنید که با عبور از آنها حرکت درست و طبیعی زانوها را کودک فرا گیرد. یا با کاشتن چند دروازه می توانید مسیر او را تعیین کنید تا با عبور از این مسیر برخی از تکنیک های مورد نظر را یاد بگیرد.
کودک به دنبال کسب نتایج فوری است. اگر در هر جلسه حرکت جدیدی یاد بگیرد، یا با سرعت بیشتری حرکت هایی را که فراگرفته است انجام دهد، حتماً جلسه بعدی را با شوق بیشتری شروع خواهد کرد. بنابراین مراقب باشید که روی یک حرکت یا یک تکنیک بیش از حد مطلوب زمان نگذارید. اگر شاگرد اصول صحیح اجرای حرکت را یاد گرفته باشد در آن صورت می توانید به آموزش حرکت بعدی بپردازید. بعداً فرصت خواهید داشت که برای بهتر کردن اجرای حرکـت، دوباره به این حرکت برگردید.
کودک معمولاً مربی خود را تحسین می کند و او را الگوی خود به شمار می آورد.
بنابراین سعی کنید از هر نظر چه از نظر طرز بیان، طرز رفتار، شکل ظاهر و لباس و وسایل اسکی الگوی مناسبی ارائه دهید.
سی کنید مثبت باشید و همیشه قسمت پر لیوان را ببینید. در تشویق امساک نکنید ولی از تشویق های نابجا خودداری کنید.
کودک همیشه مقداری آزادی عمل می خواهد و به اسکی نه به عنوان یک ورزش و ریاضیت بلکه به مثابه یک بازی نگاه می کند. بنابر این در طول یک روز حتماً مدتی را برای اسکی آزاد یا بازی تحت نظارت اختصاص دهید.
● اسکی بعنوان مرحله ای از رشد کودک
برای نیل به نتیجه مطلوب باید روش مناسب آموزش اسکی را به کار بست. هر رده سنی روش آموزشی خاص خود را طلب می کند که کلیات آن را در زیر توضیح می دهیم.
● کودک ۳ تا ۴ سال
در این سن کودک علاقه ای به کار گروهی ندارد. تنها رابطه دو نفره برایش مهم است. حضور یک فرد بزرگسال در کلاس برای آن که نیازهای جسمی و عاطفی کودک را پاسخگو باشد ضروری است.
روش آموز ترجیحا روش انطباق است. یعنی باید آنچنان پیست و مسیری ساخت که کودک بتواند خود را به طور طبیعی با آن تطبیق دهد.
کودک در این سن معمولاً از معلم خود تقلید نمی کند بلکه بیشتر نگاهش به هم کلاسیهای هم قد خودش است و اگر بخواهد تقلید کند آنها را الگو قرار میدهد.
کودک در مقابل سرما عکس العمل ضعیفی نشان می دهد. بنابراین توجه داشته باشید که در شرایط هوای خیلی سرد هم امکان دارد از سرما شکایتی نکند و این موردی است که می تواند گاهی از اوقات بسیار خطرناک باشد و موجب سرمازدگی کودک شود. بنابراین حتماً به مناسب بودن پوشاک شاگردتان در رابطه با وضعیت جوی توجه کنید.
● کودک ۵ تا ۷ سال
در این دوره احساس کار گروهی به تدریج با سعی در یافتن رفیق شکل می گیرد.
کودک علاقمند به کشف فضاهای جدید می شود.
کودک سرشار از تحرک و هیجان است.
کودک برای یادگیری بیشتر از روش تقلید استفاده می کند. ولی در این مرحله سنی روش پایه و اساس برای آموزش همچنان روش انطباق با شرایط می باشد.
● کودک ۸ تا ۱۰ سال
کودکان ۱۱ ساله را نیز می توان در این گروه سنی قرارداد. احساس کار گروهی در این دوره سنی کاملاً شکل می گیرد.
عدم تبعیض و پذیرش اصول رفتارو کردارمناسب در نزد کودک اهمیت می یابد. آموزش این کودکان نسبتاً آسان است. این دوره سنی همان دوره یادگیری است که به آن «سن طلایی» یادگیری نیروهای محرکه می گویند.
در این مرحله توضیحات تکنیکی مفید است ولی باید حتماً همراه با تشبیه حرکات به چیزهایی باشد که شاگرد با آنها آشناست.
● روش آموزش
▪ ویژگی های این روش به قرار زیر است:
▪ محیط تمرین پر نشاط
▪ فراموش نکنیم که در این سنین اسکی یک بازی است. یک جلسه موفق یعنی جلسه ای که علاقه به ورزش اسکی را حفظ و یا شدیدتر کرده باشد.
● تکنیک با تکیه بر سرخوردن
تعادل بهتر، شوس راست، پرش و سرخوردن سریع تر از اهداف اصلی آموزش خردسالان است. از اسکی روی شیب و برق یخ زده و تمریناتی که شاگرد را وادار به ترمز کردن می کند باید اجتناب کرد.
در بازی ها نیز هدف سرخوردن باید به عنوان هدف اصلی مورد توجه قرار گیرد. زیبایی استیل شاگرد یک هدف نیست. سعی در بهبود استیل باید در خدمت تنوع بخشیدن به عناصر تکنیکی باشد.
● شرایط و ابزار بسیار متنوع
▪ قراردادن شاگرد در شرایط مناسبی که انجام حرکت را ممکن سازد. مثل : شیب مناسب، برف مناسب، سکوی پرش
▪ استفاده از ابزار کمک آموزشی، مثل : چوب دروازه و تونل
▪ نمایش مکرر حرکت ها و استفاده حداقل از کلام
▪ نشان دادن حرکت و مسیر با حرکت کردن در جلوی صف شاگردان
▪ گنجاندن بازی های متعدد و متنوع در برنامه آموزشی
▪ ایجاد حس مسؤولیت نسبت به خود و دیگران
▪ توجه به حضور افراد دیگر در روی پیست و رعایت حقوق آنان
▪ درک لزوم رعایت مسایل ایمنی
▪ کنترل میل های شدید منفی، مثل تمایل به پرش از روی پرتگاه ها یا سرعت گرفتن بیش از حد در پیست های شلوغ
▪ رعایت نوبت در صف های بالابر
▪ توقف در محل های ایمن پیست جهت حفظ ایمنی خود و دیگران
● انعطاف پذیری مراحل آموزشی
مراحل آموزشی و انتخاب پیست به سن شاگردان بستگی دارد. برای شاگردان خیلی کوچک یک باغ کودک که در مسیرهای مناسب با انواع و اقسام وسایل بی خطر ساخته شده است یک پیست ایده آل به شمار می رود. چنین باغی در عین حال که ایمنی لازم را تأمین می کند، کودک را خیلی راحت و سریع با محیط اطرافش اخت می نماید. امکان آموزش سریع را فراهم می کند. سازماندهی گروه ها را برای جابجایی های گردشی و تمرین در مسیرهای مختلف میسر می سازد.
مربی باید رابطه مناسبی بین پیست و مرحله آموزشی ایجاد کند به نحوی که شاگرد با پایین آمدن از پیست خود به خود تکنیک لازم را فرا بگیرد.
▪ مراحل آموزشی تقریباً مشابه مراحل آموزشی عمومی است با این تفاوت که خیلی ساده تر و منطبق تر بر وضعیت جسمانی خردسالان برنامه ریزی می شود. این مراحل به قرار زیر می باشند:
۱) کسب حالت پایه صحیح
۲) تغییر جهت دادن
۳) زدن پیچ های سرنده
۴) راحت اسکی کردن
درتمامی این مراحل شاگرد باید در نزدیکی خط شیب شوس کند و پیچهای باز بزند به همین خاطر باید شیب هایی را انتخاب کرد که کودک ضمن اسکی کردن کنترل خود را از دست ندهد.
در مراحل آموزش هدف اصلی سرخوردن است.
در مراحل بعدی، یادگیری پیچ های سرنده با حرکت بالا / پایین مطرح می شود ولی هدف اصلی که سرخوردن است همچنان به قوت خود باقی است. کسب تکنیک صحیح از طریق بکارگیری متناوب این دو شق حاصل می شود. با رعایت نکته های آموزشی فوق است که کودکان تکنیک صحیح اسکی را فرا می گیرند و با پتانسیل قوی روانی و تکنیکی می توانند وارد ورزش قهرمانی شوند.
 

abyss ocean

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
کد خبر : 1029163 زمان ارسال : يکشنبه 1392/10/08 14:21

[h=1]طالبي سرپرست فدراسيون اسکي شد[/h][h=2] کارشناس خبره وزارت ورزش سرپرست فدراسيون اسکي شد.[/h]

طي حکمي از سوي محمود گودرزي وزير ورزش و جوانان ناصر طالبي به عنوان سرپرست فدراسيون اسکي منصوب شد.

به گزارش تسنيم،پيش از اين در تاريخ 20 آذرماه مجمع انتخاباتي فدراسيون اسکي برگزار شد که اين مجمع انتخاباتي به دليل عدم حضور 12 رئيس هيئت استان‌ها و به حد نصاب نرسيدن اعضاي به رسميت شناخته نشد.

 

abyss ocean

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
کد خبر : 1031212 زمان ارسال : يکشنبه 1392/10/29 22:56

[h=1]بگلو پيشکسوت اسکي دار فاني را وداع گفت[/h][h=2] محمود بگلو پيشکسوت المپين اسکي ايران در سن 84 سالگي دار فاني را وداع و به معبود خود شتافت.[/h]

به نقل از سايت فدراسيون اسکي، محمود بگلو پيشکسوت المپين اسکي ايران در سن 84 سالگي دار فاني را وداع و به معبود خود شتافت.

جامعه ورزش اسکي و فدراسيون اسکي فقدان اين پيشکسوت که خدمات شاياني به ورزش اسکي ايران داشته را تسليت عرض مي‌نمايد.

شادروان بگلو که در کارنامه ورزشي خود حضور در المپيک زمستاني 1956 کورتينا آمپزو ايتاليا را داشت از جمله قهرماناني بود که پس از خداحافظي با دنياي قهرماني پا به عرصه توسعه (نصب و راه اندازي دستگاه‌هاي تله کابين و تله سيژ) گذاشت.

وي در سن 84 سالگي روز 28 دي ماه 92 چشم از جهان فرو بست.

"ورزش سه" نيز همچون جامعه ورزش اسکي و فدراسيون اسکي فقدان اين پيشکسوت که خدمات شاياني به ورزش اسکي ايران داشته را تسليت عرض مي‌نمايد.

 

abyss ocean

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
اسکی روی برف

اولين چوب هاي اسکي تا آنجا که به خاطر مي آيد ، چارچوب خميده اي داشته که از استخوان حيوانات درست مي شده و آن را با تسمه چرمي به پا نگاه مي داشتند. در اين مورد تصويري موجود است که روي سنگ حجاري شده و مربوط به نهصد سال قبل است که يک اسکي کننده را نشان مي دهد.
شما ممکن است که فکر کنيد که اسکي ورزش جديدي است. ولي بايد بدانيد که اسکي يکي از قديمي ترين روش های مسافرت بود که بشر شناخت. خود کلمه «اسکي» از کلمه ايسلندي scidth مي آيد که معني «کفش برف»
بعضي از تاريخ نويسان عقيده دارند که حتي مبدأ و پيدايش اسکي به عهد حجر باز مي گردد و حجاري هائي پيدا شده که بشر را در حال اسکي کردن نشان مي دهند.
اولين چوب هاي اسکي تا آنجا که به خاطر مي آيد ، چارچوب خميده اي داشته که از استخوان حيوانات درست مي شده و آن را با تسمه چرمي بپا نگاه مي داشتند. در اين مورد تصويري موجود است که روي سنگ حجاري شده و مربوط به نهصد سال قبل است که يک اسکي کننده را نشان مي دهد.
اسکي به عنوان يک ورزش، براي نخستين بار در نروژ شروع شد. در حقيقت، شهر «مورگدال» در اين کشوربه عنوان «مهد ورزش اسکي» شهرت دارد، زيرا اين منطقه براي زمان هاي درازي منطقه بسيار برف گيري بوده است.
در زمستان موقعي که اهاي بومي، براي شکار يا مسافرت به کوه ها مي روند يا براي خريد يا ديد و بازديد به دهکده يا بازار مي روند، مجبورند که براي راه رفتن از چوپ اسکي استفاده کنند.
بالاخره اگر فکر مي کنيد که مسابقات اسکي يک پديده جديد است، بايد بدانيد که در نروژ حدود سال 1767 مسابقاتي بين حريفان زبردست، ترتيب داده مي شده است.
در بسياری از مناطق پر برف جهان مردم برای رفت و آمد بر روی برف به ويژه برای شكار حيوانات در زمستان مجبور بودند وسيله ای اختراع كنند تا بتوانند بدون فرو رفتن در برف حركت نمايند.

تاريخچه اسكي برف در ایران

در ايران نيز نمونه هايی از اين اختراعات ديده شده است . گزنفون مورخ معروف به تخته هايی اشاره می كنند كه كف آنها را از روكشی از پوست حيوانات كشيده بودند و ساكنان قفقاز در2000 سال پيش از مسيح برای عبور از روی برف به پای خود می بستند . زبانشناسان اصل كلمه اسكی را مربوط به زبان آريايی می دانند و همانطور كه پيش از اين هم اشاره كرديم بسياری از مورخان نيز معتقدند كه اسكی از شرق به غرب و به ممالك اسكانديناوی رفته است .
مصطفی اعلم مترجم كتاب راهنمايی نوين اسكی متذكر می شود كه در برخی از دهات كه دستان اهالی از مدت ها پيش در فصل زمستان برای شكار و رفتن از دهی به ده ديگر از تخته های باريك و درازی استفاده می كردند كه هنوز هم در بين ساكنان اين نواحی رواج دارد . سرهنگ يحيايی رئيس اسبق فدراسيون اسكی و كوهنوردی ايران هم به خاطر می آورد كه در سفر تجسسی خود در كوههای پر برف لرستان راهنمايی داشته اند كه دارای نوعی راكت برفی بوده و بر زبان محلی به آن ((درگ )) می گفته اند و شكارچيان بومی آن مناطق آن را از شاخ گاو و يا شاخ شكار می ساختند . ((درگ )) يا راكت برفی كه كوه نشينان بختياری به ابتكار خود از شاخ گاو می ساختند از سوراخ هايی كه روی پل های افقی ديده می شود در سيمان يا چرم رد می كنند و كفش خود را به آن محكم می كنند . در روايت تاريخی ايران نيز از نوعی اسكی سخن به ميان آمده .

امير تيمور گور كانی در خاطرات خود موسوم به منم تيمور جهانگشاه تعريف می كند كه وقتی شهر فيروزكوه پايتخت كشور (غور) را كه در كوهستانی واقع در جنوب غرنين مسخر كرد قاصدی وارد فيروزكوه شد به وی گفتند كه آن مرد هنگام ورود به شهر كفش هايی بزرگ از تخته برداشتند و به آن وسيله از روی برف مجبور كرده است . اميرتيمور آن گفته را باور نمی كند تا اين كه خود آن مرد را می بيند . امير تيمور در وصف قاصد چنين می نويسد : قاصد مردی بود از سكنه كوه نشين غور و قامتی بلندو چهره ای سياه داشت .
هنگامی كه من او را ديدم كفش های بزرگ خود ر ابه دست گرفته بود آن كفش ها دو تخته مسطح به شمار می آمد و آن مرد تخته ها را به پای می بست تا اين كه در برف فرو نرود .
در بعضی نقاط روی برف می لغزيد و من تا آن موقع آن گونه كفش نديده بودم ولی تا اموال كلزدی پادشاه غور گفت كه سكنه كوه نشنين غور در فصل زمستان كه برف راهپيمايی را مشكل می كند . با آن كفش از برف می گذرند . ليكن علی رغم اين نمونه های تاريخی اسكی سبك ورزش در اواسط دهه 1280 شمسی يعنی تقريباً 80 تا 85 سال پيش از برگزاری نخستين مسابقه اسكی در جهان از اروپا وارد ايران شدند.

مسابقات اسکی در رشته های زیر برگزار می شود:

آلپاین : طی آن اسکی بازان از ارتفاعات کوه به طرف پایین کوه اسکی می کنند که از نظر سرعت و عبور زیگزاک از بین چوب های پرچم امتیازاتی به آنها داده می شود .

مار پیچ و مار پیچ کوچک :که در دامنه یک شیب انجام می شود و اسکی باز باید از بین چوب های پرچم با حرکات مارپیچ یا زیگزاک عبور کند

سرعت یا شوس: این اسکی با روش آزاد و با سرعت زیاد در یک مسیر مستقیم و بدون پیج و کنترل می شود .

باله : نوعی مسابقه در اسکی آزاد است که در آن هر اسکی باز یک عمل یا یک حرکت زیبا و جالب باله را با ترنم موسیقی در یک شیب ملایم انجام می دهد .

ذن هیل : در این مسابقه باز باید از بالای ارتفاعات مستقیماً به طرف دامنه کوه پایین بیاید این مسابقه از ارتفاع ۶۱۰متری و به طول ۱/۵ تا ۳مایل انجام می شود . اسکی بازان به فاصله یک یا دو دقیقه از یک دیگر به طرف پایین حرکت می کنند و سریع ترین اسکی باز برنده شناخته می شود.

وسايل اسكی

علاوه بر نجاری صدری يك نجار ارمنی هم به نام واراز در خيابان لاله زار سفارش ساخت اسكی را می گرفت اما اولين كارگاهی كه به توليد انبوه اسكی پرداخت واقع در خيابان شمالی كاخ دادگستری بود . اين كارگاه اسكی هايی به نام اتحاد از سال 1320 به بعد توليد كرد و كيفيت اسكيهايش نيز نسبتاً خوب بود ولی چون نتوانست به تكنولوژی ساخت وسايل اسكی های اروپايی برسد پس از 20 سال سرتسليم فرود آورد و توليد را متوقف ساخت در سال 1328 يك كارخانه كوچك ارتشی برای ساخت چوب اسكی به همت سرگرد يحيايی در لشكرك داير شد . ولی چون چوبهای ساخته شده در سطح استاندارد های بين المللی نبود سرگرد يحيايی چند نفر را مامور نمونه برداری از انواع چوبهای جنگلی كرد .
پس از آزمايش چوبها متوجه شدند كه چوب شمشاد دارای مقاومت فوق العاده خوبی است و احتمالاً اگر با تركيب اين چوب و چوب آزاد و چوب بلوط اسكی بسازند رضايت بخش خواهد بود. وی به ارتش پيشنهاد كرد كه يك متخصص چوب شناس و فرم بندی اسكی از سوييس و يا فرانسه به طور موقت استخدام كنند تا اسكيهای قابل رقابت با اسكيهای خارجی تهيه كند و حتی بخشی از توليد هم به خارج صادر شود . اين پيشنهاد معقول بود زيرا در آن زمان وسايل اسكی از نظر تكنولوژی ساخت و مواد ، هنوز در مراحل ابتدای خود بود و ساخت آن مستلزم سرمايه گذاری سنگين و برخورداری از دانش فنی خاص و بازار وسيع بود.

متاسفانه اين پيشنهاد مورد قبول قرار نگرفت و اسكيهای ارتشی همان خاصيت يكبار مصرف خود را حفظ كرد و سرانجام بعد از مدتی توليدش متوقف شد . علاوه بر اين توليد كنندگان كارگاهی عده كثيری توليد كننده انفرادی نيز در آن زمان بدون وقفه و با پشتكار عجيبی مشغول ساخت و تعمير اسكی بودند.
اينان خردسالان تلو و آبعلی و شمشك بودند كه هر يك به تدبيری اسكی می ساختند و چون اسكيها زير پايشان دوامی نمی آورد در واقع هميشه در حال ساخت يك اسكی جديد يا تعمير اسكيهای قبلی بودند .
به جرات ميتوان گفت كه بزرگترين معضل اسكی بازان آن دوران كيفيت نازل وسايل بود. حتی برای بهترين اسكی بازان هم اين مشكل وجود داشت . محمود بگلو قهرمان سابق تيم ملی می گويد : مهمترين مسئله ما اسكی بازان مسابقه رو چوب و وسايل جانبی آن بود . هر وقت يكی از ما می توانست يك جفت چوب اسكی خوب اروپايی برای شركت در مسابقه از كسی قرض بگيرد به راحتی می توانست 10 ثانيه از ديگران پيشی گيرد . به همين خاطر همگی ما می دانستيم كه اسكيهای خوب كه تعدادشان از انگشتان دست تجاوز نمی كرد صاحبانشان چه كسانی هستند و هرگاه مسابقه مهمی در پيش بود سعی ميكرديم يكی از اين اسكيها را به نحوی قرض بگيريم .چنين بود يكی از مشكلاتی كه اسكی بازان آن زمان با آن مواجه بودند ولی از اواسط دهه 1330 مشكل وسايل با ورود اسكيهای خارجی حداقل برای كسانی كه قدرت خريد آن را داشتند تا اندازه ای برطرف شد با وجود آنكه اسكی به ورزش اشرافی معروف شده بود قيمت وسايل در مقايسه با قيمتهای كنونی با در نظر گرفت قدرت خريد مردم ارزان بود و با 500 تومان می شد تمامی وسايل اسكی را تهيه كرد .
 

abyss ocean

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
اسکي جوانان آسيا

اسکي جوانان آسيا

کد خبر : 1055647 زمان ارسال : چهارشنبه 1392/12/14 18:14

نتايج روز دوم رقابتهاي اسکي جوانان آسيا

رقابتهاي اسکي قهرماني جوانان آسيا با تداوم صدر نشيني اسکي بازان ايران دنبال شد.

روز دوم مسابقات اسکي قهرماني جوانان آسيا با کسب دو مدال طلاي ديگر براي ملي پوشان ايران ادامه پيدا کرد. در اين رقابت هاي که به ميزباني ايران و در پيست اسکي ديزين برگزار مي شود، جوانان اسکي باز ايران موفق به کسب 2 مدال طلا، 2 نقره و 3 برنز شدند.

به نقل از ايسنا، بيست و سومين دوره از رقابت هاي اسکي قهرماني جوانان آسيا در رشته مارپيچ بزرگ پيگيري شد.

در بخش جوانان يک (آقايان) مين سينگ جو اسکي باز کره جنوبي اول شد و نيما بها در جايگاه دوم قرار گرفت و دانيال ساوه شمشکي سوم شد.

در بخش جوانان دو (آقايان) رضا کيادربندسري اول شد، آرين ورودف نماينده ازبکستان دوم و سيد حسين صيد سوم شد.

در بخش جوانان يک (بانوان) ماريا گروگوا اول اسکي باز قزاقستاني اول و سان چوو لي و لليونگ لي هر دو از کره جنوبي دوم و سوم شدند.

در بخش جوانان دو (بانوان) نجمه زالي، صدف ساوه شمشکي و فروغ عباسي هر سه از ايران اول تا سوم شدند.
 
بالا