[اسکیس/کروکی] آموزش طراحي خودرو

fayazbahram

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوستان ........
اين آموزش , آموزش طراحي خودرو هست که ممکنه تو بعضي اسکيس ها به درد بخوره.....
اگه خواستين ميتونين طراحي هاي خودتونو در ادامه ي اين تاپيک قرار بدين.


ابتدا از پرسپکتیو های اولیه شروع میکنیم. ما 3 نوع پرسپکتیو داریم.
1- یک نقطه ای 2- دو نقطه ای و 3- سه نقطه ای که فراخور زاویه و نوع
دیدمون از از اون موضوع یکی از آنها رو انتخاب میکنیم. ابتدا یک نقطه ای
در همه پرسپکتیو ها ما یک خط افقی داریم که به نام خط افق محسوب
میشه و تمام خطوط منشعبه از اون و از دو نقطه مشخص انشعاب میگیرن


به این نقاط نقطه گریز میگوییم.
اگه یک نقطه رو 1 بنامیم و دیگری رو 2 تداخل خطوط منشعبه از اونها که
میتونند زاویه های مختلفی هم داشته باشند، گوشه های کار ما رو تشکیل
میدهند. این خطوط رو محور های اصلی مینامیم Minor Axis و ما محورهای
دیگه ای هم داریم که اونها رو Major Axis یا محورهای غیر اصلی مینامیم که
مثلآ در این تصویر میتونه محور منصف بیضی چرخهای ما باشه و گاهآ تابعی از
محورهای اصلی کار ما نیست. کارمون رو ابتدا در یک مکعب محاطی یا بعبارتی
Bending box ترسیم میکنیم. این مکعب کمک بسیار شایانی در رسم صحیح
کار به ما میکنه.
اما در پرسپکتیو یک نقطه ای ما یک نقطه گریز داریم که تمام خطوط متشکله
ما از این نقطه خارج میشوند.

گاهآ ما هرچه به سمت بالا برویم وجه روبرویی ماهم به خودی خود وارد یک پرسپکتیو
دیگر خواهد شد و شکل ما به پرسپکتیو دو نقطه ای و گاهآ سه نقطه ای نزدیک میشود
مانند تصویر زیرین عکس بالا.
به همان صورت که گفته شد ابتدا ما مکعب مناسبمون رو ترسیم میکنیم و بعد شروع به
ترسیم خودروی مورد نظرمون در این مکعب میکنیم ، به این صورت که در تصور خودمون ما
شروع میکنیم به برش زدن از نواحی مختلف مکعب. البته نقطه یابی بصورت اصولی کمک
بسیار زیادی به ما میکنه که به اون هم در آینده پرداخته خواهد شد. به تصویر زیر دقت کنید
و شما هم برای خودتون با ترسیم مکعب مناسب اقدام به ترسیم خودرو در اون مکعب
بکنید. ابتدا برای مبتدایان بد نیست که با خودروهای گوشه تیز Hard Edge شروع کنند. ;)

با ترسیم درست و استفاده از قواعد پرسپکتیو ما میتوانیم تصاویر دقیقتر و معقول تری را
از سوژه مورد نظر در ذهنمان داشته باشیم . مثال زیر نمونه ای از طراحی یک Interior یا
فضای داخلی خودرو با شیوه پرسپکتیو دو نقطه ای است.



درس دوم. ترسیم دقیق تر
اشتباهی که اکثرآ من توی تمرین بچه ها و کاراشون میبینم اینه که معمولآ تمام مسائل پرسپکتیوی
پایه رو خوب رعایت میکنند ، اما متاسفانه هنگامی که میخواهند یک یا تمامی چرخهای خودرو را ترسیم
کنند، الا بختکی و بدون مربع محاطی اقدام به ترسیم یک بیضی میکنند که گاهآ این بیضی یا باریک
است و یا پهن. بهترین کار اینه که مربع بندینگ باکس یا مربع محاطی اون رو ترسیم کنند و بهد از اون
اقدام به رسم بیضی دورتادور رینگ و لاستیک بکنند. به این صورت تصویر زیر. معمولآ در پرسپکتیو هایی
که دید بیشتری از بالا داریم ، محور بیضی ما عمود بر سطح زمین نیست و یکمی مایل تره.

بیضی ترکیبی از دو کمان بزرگ و دو کمان کوچکه که محور اون زاویه کوچک لوزی محاطی به زاویه دیگر
کوچک مرتبط میشه. مثل تصویر بالا.
برای درک بهتر این محور یکبار دیگه عکس درس قبل رو تکرار میکنم و کاربرد محور ماژور اینجا بیشتر مشخص
میشه.

این تصویر هم گویای پرسپکتیو خودرو در زوایای مختلفه و امیدوارم تصویرها گویای تمام مطالب باشند.
در این تصویر زیر شما میتونید با انتقال بلوپرینت بر روی هر سطح از خودرو یا بهتر بگوییم ، مکعب محاطی گرداگرد
خودرو ، و انتقال نقاط فصل مشترک در دو نما با استفاده از نقطه گریزهای پرسپکتیو ، به نقاط صحیح اونها
در اون پرسپکتیو پی ببرید.


حال شما با ترسیم مکعبهایی با زاویه دیدهای مختلف هم سطح زمین Ground Level و ارتفاع متوسط Mid Level
و ارتفاع بلند High Level Perspective دیدهای مختلفی از یک خودرو داشته باشید و این تمرین رو با یک مدل طرح
موجود و یا طرح تخیلی انجام بدهید :

تمرین بالا رو هم با زاویه های دیگه و پرسپکتیو یک و دو نقطه ای دیگر هم میتونید تکرار کنید.


برای ترسیم بیضی های دیگر که در یک محور هستند و ولی سطح اونها متغیره و جلو عقبند به روش زیر استفاده کنید:


به این صورت که مرکز آکس و محور چرخ شما یکیست اما دایره های رینگ شما عقب و جلو میشود. مانند تصویر زیر:

حال اگه از مبحث بیضی و دایره چرخ ها کمی دور بشویم و کلی تر نگاه کنیم گاهآ دوستان تناسبات کلی خورو را فراموش
میکنند و یا خودروی آنها خیلی دراز و کشیده میشه و یا خیلی کوتاه و به اصطلاح کپل میشه و نمونه اون رو در زیر آوردم
تا متوجه شوید که چگونه رعایت تناسبات طلایی در خودرو میتونه باعث ترسیم بهتر و معقولانه تر کار شما بشه.
در اینجا یکنفر با عدم دقت در پرسپکتیو ، اقلب عناصر خودرو را بدون نتاسب ترسیم کرده و درجای خودش قرار نداده . تصویر
کاملآ گویاست، ببینید که با کمی دقت و حوصله میشه چقدر کار رو بهتر ارائه کرد:



در تصویر زیر هم شما تفاوت کار در صرف وقت برای بدست آمدن طرح اولیه از اسکیس سریع
گرفته و با تحمل وقت بیشتر و توجه در دیتایل ها و جزئیات دیگر میتونید به طرح پخته تری برسید.


منبع: وبلاگ فرزاد برخورداري
 

sahandbehrozi

عضو جدید
زمانی که من شروع میکنم به ترسیم یک جهتی از خودرو من ابتدا شروع میکنم به ترسیم یک مکعب. من با توجه به دیدی که می خواهم از خودرو ترسیم کنم انتخاب میکنم نوع پرسپکتیوم را(یک نقطه ای، دو نقطه ای یا سه نقطه ای).
car-sketch-1.gif
من مطمئن می شوم همیشه هنگام ترسیم یه مکعب یا شکل هایی که دارای خط های مرکزی هستتند به کنترل کردن تناسبات مابین سمت چپ و راست ماشین در پرسپکتیو. با خطوط مرکزی من میتوانم به خوبی تخمین بزنم تناسبات را. فراموش نکنید زمانی که ما ترسیم میکنیم اسکیس ماشین را باید داشته باشیم یک سری خطوط کم رنگ و پر رنگ، که باعث دادن افکت به کار ما میشه. البته این کار را در انتهای اسکیس انجام میدهیم.
حالا که ما فهمیدم ترسیم مکعب به چه گونه است میرویم سراغ تبدیل کردن یک جعبه با قاعده به اسکیسی از ماشین.
car-sketch-3.jpg
مشاهده ادامه مطلب آموزش ترسیم اسکیس ماشین
 
بالا