[ اسلاید ] کنترل فرایند: از تئوری تا صنعت

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
اهمیت کنترل فرایند

کنترلر مغز متفکر یک پردازش صنعتی است و تمامی فرامینی راکه یک متخصص درنظر دارد اعمالکند تا پروسه، جریان استاندارد خود را در پیش گیرد و نهایتا پاسخ مطلوب حاصل شوداز طریقکنترلر به سیستم فهمانده می شود.در واقع هرگاه پروسه های صنعتی به تنهایی و بدون استفاده از کنترل کننده در حلقه کنترل قرار گیرند معمولا پاسخهای مطلوبی را به لحاظ ویژگیهای گذرا یا ماندگار نخواهند داشت. بنابراین انتخاب و برنامه ریزی یک کنترلرمناسب از مهمترین مراحل یک پروسه صنعتی است.

حلقه ی کنترل:


در یک حـلقه کنترل ، هدف رساندن یک کمیـت (
Process Variable یا PV) به مـقدار مطلـوب (SPیا Set Point) می باشد. این عمل با تغییر متغیر سوم (MV یا ManipulateVariable) که معمولا یک وضعیت یکActuator است، صورت می گیرد.

استراتزی کنترلر ها:


* کنترلر های feed back
* کنترلر های feed forward* کنترلر های مدار باز

یک DCS مجموعه ای است از کنترلر های با قابلیت پردازش بیش از یک حلقهMulti – Loop) )اینکنترلر ها که با یکدیگر نیز مرتبط هستند و هر یک می توانند از طریق واحدهای ورودی / خروجی خود به Field – Instrumentها متصل شده و بین ۱۰ تا ۱۰۰ حلقه را کنترل نمایند.ES یاEngineering Station کامپیوتری است که نرم افزار طراحی و مهندسی سیستمDCS روی آن نصب می شود.

وظایف:
Download کردن برنامه در کنترلر ها — تغییر در منطق برنامه — انجام اصلاحات و تغییرات در صفحات گرافیکی سیستم مانیتورینگ
OS یا Operating Station ایستگاه کاری اپراتورهاست. روی این کامپیوترها صفحات گرافیکی به شکل Runtime) )که غیر قابلedit است load شده است.

کاربرد: اپراتورها می توانند مقادیر پروسسی را روی OS مشاهده نمایند و یا فرامین کنترلی را از طریق آنها به کنترلرها ارسال کنند.


یکی از تفاوت های اصلی Software مهندسی سیستم DCS با PLC در نحوه برنامه نویسی است.
در مهندسی سیستم DCS در واقع کدی نوشته نمی شود بلکه از مجموعه کاملی از توابع که قبلا توسط سازنده سیستم DCSبه طور استاندارد طراحی و در کتابخانه های نرم افزاری قرار داده شده است، استفاده می شود.

برنامه نویسی
DCS مانند درست کردن یک پازل است که پس از طراحی کلی ساختار سیستم، توابع مورد نیاز مانند پازل کنار هم قرار داده می شوند.

به علت حجم بالای عملیات منطقی و ریاضی مورد نیاز در سیستم DCS ، برنامه کنترلی به شکل و درخت گونه پیاده سازی می شود.

از لینک زیر می توانید اسلاید مربوطه را که مربوط به یک ارائه با این موضوع در دانشگاه خلیج فارس بوشهر می باشد دانلود نمایید.
 

پیوست ها

  • Control_www.irchemeng.ir.rar
    2.1 مگایابت · بازدیدها: 2
بالا