اسفنج پلی یورتان

alireza685

عضو جدید
:smoke:ماده عايق كاري پلاستيك سلولي نيمه صلب يا صلبي است كه داراي ساختار اساسا" سلول بسته و بر پايه پلي يورتان ميباشد. ( استاندارد ملي80 84 بند4-2-6)


پلي يورتان و محصولات آن در واقع يكي از زير شاخهاي علم شيمي است كه فراورده هاي آن مقاومت زيادي به انتقال حرارت و سايش از خود نشان ميدهند.به همين دليل كاربرد آن در صنايع هر روز در حال گشترش ميباشد. استحكام و مقاومت قطعات توليدي از پلي يورتان بسار بهتر از لاستيك است .
فوم پلي يورتان با يك ساختار سلولي بسته كه برپايه پلي يورتان ,درحضور كاتاليزورها و مواد دمنده باواكنش شيميايي پلي ايزوسيانات ها با تركيبات حاوي هيدروژن اسيدي ساخته مي شوند. مزيت هاي فوم پلي يورتان عبارتند از : هدايت حرارتي كم كه از تمامي مصالح عايق متداول ديگر كمتر است , وزن سبك , استحكام بالا, قابليت بسيار زياد در پذيرش تغيير در فومولاسيون جهت برآورده كردن انتظارات كاربردي, چسبندگي قوي به بسياري از مواد, نفوذپذيري كم در برابر بخار آب, مقاومت حرارتي در دماي بيش از 100 در جه سلسيوس, قابليت فوم شوندگي در محل براي پر كردن شكل هاي پيچيده%3 لايه نازك با كارآرايي بالا عايق كاري بدنه يخچال ها و فريزرها به كار برده مي شود . امروزه سعي مي شود كه فوم پلي يورتان باگازي غير از CFC(كلروفلوئور كرب?%8?ر +126 درجه سلسيوس به كار برده شده است .
فرم انعطاف پذير پلي يورتان نيز در عايق كاري لوله ها مي تواند به كار برده شود . فوم هاي پلي يورتان به صورت يك لايه نازك با كارآرايي بالا عايق كاري بدنه يخچال ها و فريزرها به كار برده مي شود . امروزه سعي مي شود كه فوم پلي يورتان باگازي غير از CFC(كلروفلوئور كربن- مبرد هاي فريوني )
به عنوان ماده دمنده ساخته شود . اگر چه اين گازها به خوبي گاز هايCFC عايق كاري را انجام نمي دهند ,ا ما به لايه ازن سياره زمين آسيب7ره باز اسپري مي شوند و به سرعت منبسط مي شوند و فضاي خالي راپر از درزبندي مي كنند فو مهاي آهسته منبسط شونده براي ساختمان هاي موجود كه عايق حرارتي ندا3عب)نيز وجود دارد .بعضي انواع با چگالي ك%D?يار آهسته منبسط مي شود و بنابراين احتمال آسيب رسيدن به ديوار ناشي از انبساط بيش از حد كاهش مي يابد . فوم در برابر بخار آب نفوذ پذير است, قابل انعطاف بوده و دSe01f6
 

tokhsipesar

عضو جدید
عليرضا جان
ممكنه بيشتر در مورد پلي اورتان توضيح بدي؟
اگر ممكنه در مورد فومي كه ميگي آهسته منبسط ميشه توضيح بدي و همچنين در مورد توليدش و درصد هاي مواد تشكيل دهندش....
با سپاس
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
پلی یورتان در بخش ساختمان
در اوایل سال 1960 صنایع ساختمانی اروپا استفاده از اسفنج های سخت پلی یورتان را برای عایق کاری سقف و حتی دیوارها آغاز نمود . کاربرد این مواد همچنین برای عایق کاری لوله های آب سرد و گرم نیز مورد قبول مهندسین قرار گرفت . تحولات جدیدی که در زمینه استفاده از مواد پلی یورتان بوجود آمده باعث شد در پوششهای بیرونی ، درونی و کف ساختمان نیز گریدهای مخصوص دیگری استفاده شود .

پلی یورتان در صنایع یخچال سازی ( عایق کاری )
استفاده از اسفنج های سلول بسته سخت از اوایل دهه 1960 در صنایع یخچال سازی ( صنایع تولید لوازم سرد کننده ) بیشتر مورد توجه قرار گرفت . پلی یورتان سخت دارای ساختار ملکولی متغیری بوده که محدوده تراکم آن 25 تا 1200 کیلوگرم بر متر مکعب بوده و تراکم مناسب جهت عایقکاری با توجه به شرای از 30 تا 60 کیلو گرم بر متر مکعب قابل تغییر است .

عایق پلی یورتان KPI-R30000
پلی یورتان به دلیل داشتن خواص و ویژگیهای انحصاری آن در جهان سالیان طولانی است که در صنایع برودتی مورد استفاده قرار میگیرد .
ضریب انتقال حرارت این عایق مطابق جدول 0.016Kcal/m.h.c￿ میباشد که این عایق را از عایق های دیگر متمایزمی نماید .
---------
مهمترین ویژگی های پلی یورتان در زمینه عایق :

1-روشهای متنوع در اجرا : تزریق فوم ، اسپری و قطعات پیش ساخته .
2-دانسیته های متنوع پلی یورتان : دانسیته 25 الی 1200 کیلوگرم ، که دانسیته مورد استفاده در پخش عایقها بین 30 تا 60 کیلو متر بر متر مکعب می باشد .
3- دوام در مقابل عوامل جوی نامحدود می باشد .
4- عدم جذب آب و رطوبت : پلی یورتان خصوصاً در بخش های که مساله جذب رطوبت در آنها از اهمیت بسزایی برخوردار است . با میزان جذب رطوبت بسیار کم آنهم صرفا در سطح خارجی سلولهای مربوط به عنوان بهترین عایق شناخته شده است .
5- خواص Excusing یا خود خاموش شوند : پلی یورتان به عنوان یک ماده شیمیایی در مقابل آتش آسیب پذیر است ولی خود سوز نبوده و در صورت قطع منشاء آتش سوزی ، خودبه خود خاموش میشود ، وی با افزودن مواد مخصوص Fire Retard میتوان از اشتعال آن نیز جلوگیری نمود .
6- مقاوم در برابر محیطهای اسیدی رقیق .
7- عدم امکان رشد میکروارگانیزم و باکتریها در عایق پلی یورتان .
8- تامین عایق صوتی بکارگیری پانل پلی یورتان با ضخامت حدودا 10 سانتی متر اختلاف شدت صدا در دو طرف پانل حدود 30 دسی بل می باشد . این مقدار 2 برابر فوم پلی استایرن و 4 برابر بیشتر از دیوار آجری به همان ضخامت میباشد و در صورت نیاز به درجات بالاتر تخفیف صدا ، میتوان از پانل پورتان به صورت دوجداره استفاده نمود .
9- تولید آسان و ارزان سازه های ایزوله .
10- خواص مکانیکی بسیار عالی : مهمترین خواص مکانیکی عبارتند از مقاومت فشاری و خمشی جهت آزمایش مقاومت فشاری نمونه اسفنج را بین دو صفحه صاف و موازی فشرده می شود و نیروی وارده در تغییر شکلهای نسبی مختلف و حداکثر 10% اندازه گیری میگردد . مقاومت فشاری شدیداً تابع وزن مخصوص میباشد .
مقاومت فشاری در تغییر شکل بار وارده ( در تغییر شکل 10% )
10% = --------------------------
سطح مقطع نمونه

کاربرد فوم KPI-R30000
1- کاربرد اولیه این نوع اسفنج در عایقهای حرارتی می باشد . این عایق ها از اهمیت ویژه ای در صنایع حمل و نقل و نگهداری مواد غذایی و بخصوص مواد غذایی فاسدشدنی که باید بصورت یخ زده حمل و نقل شود ، دارا می باشند و همچنین استفاده در انبار مخزن های بزرگ خنک کننده ، یخچالها و فریزر ها از کاربردهای دیگر این نوع اسفنج می بشد . امروزه جهت ساخت خانه های سبز از لحاظ مصرف انرژی ، بهینه ، بسیار مورد استفاده قرار میگیرند .
2- صنایع نفت ، گاز ، پتروشیمی ، جهت عایق بندی لوله های انتقال دهنده مواد محلول ، تانکرها و مخازن نگهداری مواد .
3- صنایع هواپیما سازی ، کشتی سازی و ...
4- صنعت ساختمان جهت ایزولاسیون حرارتی ،سبک سازی و نماسازی و ...
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
اسفنج پلی یورتان با پوسته یکپارچه برای محافظت آنتن های حساس


ه گزارش سانا، توانایی مشخص کردن موقعیت دقیق یک شی در هر نقطه از جهان به مدد سیستم جهانی موقعیت یابی ماهواره ای (GNSS) همانند سیستم موقعیت یابی جهانی (GPS) کم و بیش حاصل شده است. GPS در واقع برای مقاصد نظامی توسعه داده شد اما پتانسیل کاربرد بسیار بالای آن باعث شد که کاربرد آن به سرعت گسترش یافته و در کاربرد هایی مثل ترافیک جاده ای، مسافرت های دریایی و هوایی، نقشه برداری و کشاورزی به کار گرفته شود. برای کاربرد های که به دقت مکان یابی در حد سانتیمتر مانند کاربرد های دقیق کشاورزی نیاز دارد، دقت حدود 10 متر سیستم GPS کافی نیست. برای هدایت دقیق یک تراکتور با سیستم فرمان خودکار، سیگنال های تصحیح کننده اضافی از یک ایستگاه یا شبکه نیاز است. برای دریافت سیگنال در چنین شبکه هایی از آنتن های حلقه بسته (choke ring) استفاده می شود؛ برای مثال مدل AT504 (GG) شرکت Leica Geosystems AG که یک تولید کننده معتبر ابزار آلات نقشه برداری واقع در Heerbrugg سوئیس است.
پوششی که ابزار آلات حساس را از تاثیرات آب و هوا محافظت می کند توسط شرکت سویسی Emaform AG از مواد Baydur® 60 ساخته شده است که یک اسفنج پلی یورتانی با پوسته یکپارچه از BaySystems® است. BaySystems® نیز نام تجاری مجموعه محصولات پلی یورتان شرکت Bayer Material Sceince می باشد.
آنتن های choke ring شامل تعدادی سیلندر رساناست که به طور هم مرکز در اطراف آنتن مرکزی چیده شده اند. طراحی مدل AT504 شرکتLeica براساس مدل استاندارد و تایید شده سازمان فضایی آمریکا (NASA) و آزمایشگاه Jet Propulsion (JPL) برای شبکه های دایمی GNSS انجام شده است. این آنتن به خاطر نسبت سیگنال به پارازیت خوب و مقاومت بالا به تداخل فرکانس رادیویی مورد توجه است. خصوصیات مواد پلی یورتان به کار رفته در ساخت این آنتن به گونه ای است که در دریافت سیگنال اختلال ایجاد نکرده و مقاومت بالایی به تمامی شرایط آب و هوایی دارد. به علاوه، فضولات پرندگان تاثیری بر این مواد ندارد. این مواد آزادی عمل استثنایی در طراحی ایجاد می کنند به طوری که حتی مدل های پیچیده هندسی با این مواد قابل ساخت است. این موضوع به طراحان اجازه می دهد که شکل پوشش محافظتی را بهینه کرده تا اطمینان حاصل شود که عنصر اصلی آنتن در هر نقطه با مرکز مکانیکی فاصله یکسانی دارد زیرا ثابت بودن تاثیرات باقیمانده در دریافت سیگنال در تمام افق و در هر زاویه ارتفاعی بسیار مهم است. آنتن های جدید Leica AR25 به این پوشش مجهزند.
پوشش محافظتی 45 سانتیمتر ارتفاع و قطری برابر با 40 سانتیمتر دارد. استفاده از قالب های ارزان قیمت آلومینیومی محصولی مقرون به صرفه را به ارمغان آورده است. در انتهای فرآیند حفاظت، قطعه پوشش داده می شود و با استفاده از فرآیند چاپ بالشتکی (pad printing) چاپ می شود و به تجهیزات مورد نیاز برای نصب مجهز شده و به مشتریان تحویل داده می شود. Christian Merzمدیر فروش و بازاریابی شرکت Emaform می گوید که Leica Geosystems از انعطاف پذیری و نزدیکی به مشتریان سود برده و قدر ثبات کیفیت را می داند.
عملکرد بالای این ابزار آلات کاربرد های بسیاری متفاوتی را در سایر زمینه ها برای آن ایجاد کرده است به نوعی که به تازگی سازمان مدیریت بزرگراه های بریتانیا تصمیم گرفته است که قراردادی برای تهیه ابزار آلات GPS/GNSS با هدف موتوریزه کردن تمام ایستگاه ها، خدمات و برنامه های آموزشی و از همه مهمتر برای گسترش توانایی در تحقیق و تفحص از حوادث با شرکت Leica Geosystems منعقد کند.
 

baran.6770

عضو جدید
سلام اگه ممکنه کسی مقاله ای درباره کاربردهای پلی یوریا و پلی یورتان داره برای من ارسال کنید
 
سلام
اسفنجهای PU از نظر کاربرد به سه دسته عمده سخت(عموما برای ایزولاسیون گرمایی و ساخت ساندویچ پانل) ، نیمه سخت(فوم داشبورد و اینتگرال اسکین مثل فرمان ) یا نرم مثل فوم سرد قالبی (فوم صندلی) و فوم گرم مثل ابرهای سانتی تقسیم می شوند. بجز TDI بقیه مواد هم از خارج وارد می شود
 

محمود عینی

عضو جدید
سلام دوستان من از همه کسانی که علاقه به نو اوری در صنعت پلی یورتان دارند و توی این رشته تخصص دارن دعوت به هم کاری میکنم من مهندس معمار هستم و یه واحد تولیدی پلی یورتان دارم با کمال میل کارگاهمو میتونم در اختیار عزیزان برای ازمایشات هم بزارم همه رقمه هم پایه همکاری هستم .
 

hamedoop

عضو جدید
سلام خسته نباشید میشه لطف کنید راجب پلی اورتان هایی که برای تولید فیلتر هوای خودرو استفاده میشه توضیح بدید؟ آیا امکان این وجود داره که خودمون مواد پلی اورتان رو بسازیم یعنی فرمول ساختش رو بدونیم وخودمون تولید کنیم
 

esshahab

عضو جدید
سلام
بله میشه
من یک شرکت را میشناسم که مسئولش اول کارش توی یک انبار این کار را میکرد .
ولی خیلی خطر ناکه . مثل بمب شیمیایی سمی هست .
فکر کنم سایش :
www.ipp-co.ir
باشه .
که میتونی ازش کمک بگیری .
الان توی کار فوم پاششی هست برای عایق کاری .
اگر بتونی یاد بگیری کار خوبیه فکر کنم
 

persian_man

عضو جدید
درود به همه
من در رابطه با کاتالیزور اسپری فوم پلی یورتان و یا نحوه واکنشش راهنمایی میخوام
ممنون میشم اگر دوستانی که در این زمینه اطلاعات دارن منو راهنمایی کنن
 

pixxy

عضو جدید
میشه بگیدضریب پواسون فوم پلی یورتان چندمیشه؟
ضریب پواسون فومی که مد نظر شماست رو باید خودتون محاسبه کنید. کسی نمیدونه که شما چه نوع فومی رو میگید.بسته به اینکه نسبت دی ایزوسیانات و پلی ال برای تولید پلی یورتان به چه صورتی انتخاب شده باشه و فشار قالب در زمان فوم شدن چقدر باشه ممکنه ضریب پواسون های متفاوتی واسه ی فوم های پلی یورتان بشه طراحی کرد.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
کاربردهای اسفنجهای پلی یورتان

کاربردهای اسفنجهای پلی یورتان

مصرف اصلی فومهای سخت پلی یورتان در عایقبندی است. ورقهای چند سازه ای و پانلهای ساندویچی به عنوان عایق در سقف، دیواره و کف ساختمانها به کار میروند. همچنین آنها را می توان در ساخت چادرهای اضطراری نیز به کار برد.
امروزه اسفنجهای پلی یورتان سخت در همه یخچالها و منجمد کننده های خانگی به عنوان عایق به کار میرود و همچنین پر مصرفترین عایق برای منجمد کننده های صنعتی، سردخانه ها و وسایل نقلیه یخچال دار محسوب می شوند. حدود 25 درصد بازار این اسفنجها به صنایع سرد سازی و حمل و نقل اختصاص دارد.
اسفنجهای سخت پلی یورتان به عنوان انتخابی خوب برای عایقبندی مخازن، لوله های آب داغ، خطوط لوله و مخازن نگهداری نفت در نظر گرفته میشوند. امروزه مخازن آب داغ خانگی به صورت عایقبندی شده با این اسفنجها تولید شده اند.
غوطه وری، سفتی در وزن کم و مقاومت ضربه ای زیاد، استفاده از اسفنجهای سخت پلی یورتان را به صورت ساختارهای ساندویچی در کشتیها و قایقها، کمربندهای نجات و تخته های شنا مناسب میسازد.

اسفنجهای سخت پلی یورتان با چگالی کم و اسفنجهای نیمه سخت جاذب انرژی برای بسته بندی و محافظت اشیای آسیب پذیر در برابر ضربه به کار میروند. اسفنجهای با چگالی زیاد، به عنوان ضربه گیر مصرف میشوند.
لوازم خانگی قالب گیری شده از اسفنجهای سخت پلی یورتان به شکل قطعات تزیینی مانند رویه کمدها، کابینتها، صندلی، قطعات دکوراسیون و دیگر لوازم زینتی منزل ساخته میشوند.
یکی از مهمترین کاربردهای فوم سخت یورتان در صنایع هوایی در ساخت هواپیمای پره ای و قسمتهای ساختاری دیگر هواپیماهاست که به دلیل وزن سبک این فوم مورد توجه است. پوشش پلاستیکی آنتن رادار هواپیما و پوشش مخازن سوخت فضاپیماها نیز به وسیله این فوم ساخته میشود.



منبع: کتاب فومهای سخت پلی یورتان- نویسنده دکتر مهدی باریکانی
 

Similar threads

بالا