استفاده از نرم افزار متلب در پردازش تصاویر ماموگرافی برای تشخیص دقیقتر سرطان

Theoden

عضو جدید
پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر با استفاده از روش طبقه بندی سلولی (آتاماتای سلولی) توانستند با دقت بالا احتمال بدخیمی نقاط بسیار ریز (رسوب ذرات بسیار ریز کلسیم دار) را تشخیص دهند.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر؛ پژوهشگر این طرح، روش کار خود را استفاده از نرم افزار متلب برای پردازش تصاویر ماموگرافی بیان کرد و گفت: تصاویر پس از پیش پردازش اولیه وارد مرحله بهبود سایه روشن (کنتراست) می شود تا خوشه های میکروکلسیفیکیشن (رسوب ذرات بسیار ریز کلسیم دار) که به صورت دانه های سفید بسیار ریز در تصاویر ماموگرافی دیده می شود، بهتر تشخیص دهیم.
 
آخرین ویرایش:

Theoden

عضو جدید
هاجر مرادمند افزود: در بخش بعدی، خوشه های مشکوک جدا [ www.IranMedical.Net ]و به وسیله آتاماتای سلولی به دو دسته خوش خیم و بدخیم طبقه بندی شد، با این کار دقت تشخیص در مقایسه با رویه های متداول در بخش های رادیولوژی10 درصد افزایش پیدا کرد و به 94 درصد رسید.

پژوهشگر طرح با اشاره به این که در این پ‍ژوهش 152 مورد بررسی شده است؛ گفت:هر چه کیفیت تصاویر گرفته شده بهتر باشد و نیز در شیوه تصویربرداری دیجیتال، دقت قابل افزایش خواهد بود.

این طرح در رساله کارشناسی ارشد پرتوپزشکی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام شده و از نتایج آن تاکنون دو مقاله در نشریات معتبر علمی و یک سخنرانی تهیه شده است.

سرطان رحــم یکی از خطرناک ترین سرطان ها در میان زنان است که سالانه 47 مورد در100هزار زن به آن مبتلا می شوند.

هاجر مردامند، پژوهشگر طرح،‌ همچنین گفت: استفاده از ماموگرافی [
www.IranMedical.Net ] دوره ای روشی برای تشخیص زودهنگام این بیماری است و تشخیص در زمانی که هسته های اولیه سرطانی به شکل ذرات سخت شده (رسوب ذرات بسیار ریز کلسیم دار)، (میکروکلسیفیکیشن) است، به ویژه در بانوان جوان به سختی صورت می گیرد.
 
آخرین ویرایش:

abuata

عضو جدید
ماموگرافی که تصویربرداری ازپستانه، چکار با سرطان رحم داره؟
 

Similar threads

بالا