استفاده از اسمارت مترها برای کنترل فرکانس

javad ta

عضو جدید
کاربر ممتاز
در سیستم قدرت باید همیشه تعادل بین تولید و مصرف برقرار باشد در شرایط عادی وقتی بار سیستم تغییر می­ کند گاورنر نیروگاه ها تولید را متناظر با بار تنظیم می­ کنند ولی در برخی شرایط بر اثر حوادث مختلف مانند خروج نیروگاه یا خط پر ظرفیتی اختلاف فاحشی بین تولید و مصرف ایجاد می­ شود که خود باعث تغییر فرکانس سیستم بیش از حد مجاز می­ شود در چنین شرایطی گاورنر نیروگاه ها به­ عنوان تنظیم­ کننده ی پیوسته فرکانس فرصت کافی جهت برگرداندن فرکانس سیستم به محدوده مجاز را ندارد. لذا بایستی از روشهای گسسته و سریعی همچون حذف بار استفاده نمود. یکی از بهترین روشها برای تأمین این اهداف در سیستم نصب اسمارت مترها در بارها با رضایت مصرف کننده می با­شد. شکل زیر چگونگی آرایش یک سیستم با برنامه ریزی برای کنترل بارهای خانگی را نشان می دهد: اسمارت مترها در این شبکه خانگی فرکانس سیستم را اندازه گیری می کنند وآن را در ثبات داخلی ذخیره می کنند. کنترل کننده های هوشمند که به صورت یک برنامه در PC پیاده سازی می شوند فرکانس را می خوانند و با توجه به آن و الگوریتم از پیش داده شده به آن تصمیم گیری لازم برای روشن وخاموش شدن بارها انجام می دهد سپس یک سیگنال کنترلی برای سایر قسمت های شبکه ی خانگی می فرستند . مبدل فرکانس برای تغییر فرکانس منبع تغذیه برای پیروی از فرکانس سیستم قدرت استفاده می شود . یک افت فرکانس پله ای به وسیله ی مبدل فرکانس برای شبیه سازی سیستم به کار می رود . اندازه گیر دیجیتال نیز برای ثبت تغییرات بار و تغییرات فرکانس به کار می رود . الگوریتم کنترل بار: در این الگوریتم بارها مطابق جدول زیر دسته بندی می شوند: الگوریتم عملکرد اسمارت مترها با توجه به جدول فوق مانند شکل زیر می باشد: الگوریتم عملکرد اسمارت مترها به این گونه است که تا وقتیکه فرکانس سیستم نرمال است بارها در مرحله ی اول می مانند وقتی فرکانس افت کرد و کمتر از F[SUB]OFF [/SUB]شد یک سیگنال کنترلی برای قطع بارهای گروه مورد بررسی فرستاده می شود و الگوریتم وارد مرحله بعد می شود می شود و الگوریتم وارد مرحله بعد می شود در مرحله دوم بارهای قطع شده به اندازه ی T[SUB]OFF[/SUB] قطع می مانند پس از این مرحله بعضی بارها وارد مرحله ۵ یا ۶ می شوند ولی به طور کلی به مرحله ی ۳ می رویم در این مرحله فرکانس سیستم مشاهده می شود تا چک گردد آیا فرکانس سیستم به F[SUB]ON [/SUB]رسیده یا نه در این مرحله به اندازه ی T[SUB]M[/SUB] (زمان مانیتورینگ) صبر می کنیم در طی این زمان هر گاه فرکانس باز یابی شد به مرحله ی بعد می رویم در غیر این صورت پس از زمان T[SUB]M[/SUB] به مرحله ۴ می رویم در این مرحله به اندازه ی T[SUB]D[/SUB] (زمان تاخیر) صبر می کنیم تا از وصل ناگهانی بارها پس از بازیابی فرکانس سیستم جلوگیری شود سپس به مرحله ی ۵ می رویم در این مرحله شرایط جدول زیر چک می گردد ، اگر شرایط برقرار بود به مرحله ی بعد می رویم . (این جدول به طور کلی این شرط را بیان می کند که برای وصل بارهای یک گروه باید حتما گروه های زیرین روشن باشند.) در مرحله ۶ یک عدد تصادفی با توزیع یکنواخت (t[SUB]R[/SUB]<T[SUB]R[/SUB])تولید می شود و به اندازه ی آن تاخیر ایجاد می شود . پس از آن به مرحله ی ۷ می رویم ، در این مرحله یک سیگنال کنترلی مبنی بر وصل مجدد گروه مورد بررسی برای شبکه ارسال می شود پس از آن در این مرحله می مانیم تا فرکانس سیستم به مقدار نامی خود برسد . پس از آن به مرحله ی اول باز می گردیم . این کار به منظور جلوگیری از نوسان فرکانس سیستم صورت می گیرد . تاثیر تاخیر در برنامه ی کنترل: تاثیر تاخیر در برنامه کنترل بار را می توان در شکل زیر مشاهده کرد:
 
بالا