استراتژی های جستجوی اطلاعات

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
استراتژی های جستجوی اطلاعات :

I. دیباچه
با وجود پیچیدگی و توسعه سریع اطلاعات در دنیای امروزی ، محقق به شخصی اطلاق می شودکه ازمیان مقـــادیر و معتنابهی از مدارک ، اطلاعات مقتضی را جهت حل مسائل گلچین نماید . وظیفه ساده ای بنظر نمیرسد لیکن تکامل تکنیکهای تحقیق سیستماتیک ، کنترل واستفاده از این ادبیات قابل حصول ودست یافتنی است .
این مقاله تکنیکهائی را چه برای مبتدیان و همچنین محققین مترقی که درصددستیابی به اطلاعات جهت حل مسائل روزمره دنیا میباشند ، ارائه خواهد داد .
نوسیندگان تلاش می کنندبه منظورجلوگیری از تکثیراطلاعات ومدارک ازطریق کتابهای مرجع کنترل اطلاعات را دراختیار داشته باشند. شرکت انتشاراتی گارلند( Garland ) یکی از بزرگترین کنترل کنندگان این ادبیات در حوزة مدیریت دولتی است . مجموعةاین شرکت تحت عنوان ” سریهای اداری و عمومی ” مدارک را بوسیلةمناطق تحت پوشش گردآوری می کند .
برای مثال : نشریات ذیل قسمتهائی از این مجموعة ضروری میباشند .
- امـــورعمومی آمریکائی : یک راهنمای فهرست کتابها برای ادبیات توسط کیدن ، لاورد ، سایپ و ونگ ( ۱۹۸۳) – گارلند- نیویورک – ۲۰۱ صفحه .
- امـــورعمومی کارکنان :یک فهرست تفسیری توسط بومن و شفیرتز( ۱۹۸۵ )–گارلندنیویورک – ۲۰۹ صفحه .
- ارزیابی برنامه : یک فهرست تفسیری توسط دنیس و مارول ( ۱۹۸۷ ) – گارلند – نیویورک – ۲۴۱ صفحه .
- خدمات تحویل دولتی : خدمات دولتی تحویل توسط مورین و پریور( ۱۹۸۸ ) – فهرست تفسیری – گارلندنیویورک ۳۱۵ صفحه .
- بهره وری بخش دولتی : راهنمای منابع – توسط هولزرو هالاچمی ( ۱۹۸۸) گارلند نیویورک ۱۶۶ صفحه یکی از نشریات ضروری دراین سری ، ” بهره وری بخش دولتی است . ( یک منبع راهنما ) این یکی از منابع ابتدائی در حوزة بهره وری بخش دولتی میباشد . در جدول اول ، مولفین ، کتابها ، گزارشات ، مقالات ، نشریات ادواری و خبرنامه و همچنین سازمانهائی که علاقمند به مباحث بهره وری می باشند ، گردآوری می کنند. در مقدمه مؤلف هدف خود را بیان میکند:
- ” برای تجهیز محققانی همراه با منابع وسیع که درتحقیق مورد استفاده واقع شده تا ازطرق جدید ارائه خدمات عمومی بهبود یابد. ”
منابع متداول وامروزی بوده و حوزةعمل را مجهز وتحت پوشش قرارمیدهد. از دیگر مبانی فصل ، کنترل کتب مرجع است که دارای وسعت بیشتری است و آنهم اموردولتی آمریکااست . یکی راهنمای کتب مرجع مربوط به ” جرالد.ای.ات .ال” . گرچه از انتشارات قدیمی است ، اما” ازکاملترین راهنماهای ادارة امورعمرانی میباشدکه شامل خلاصه و فهرست منابع ، الگوهای حرفه ای و منتخب کتابهای مرجع است .
اگرچه زمینه هائی در حوزةکنترل فهرست وجود دارد ولی فاصله ای از زمان انتشارشکل کتاب موجوداست. بمنظور یافتن مطالب جاری محقق یا همکاران نیازبه توسعةاستراتژی تحقیق دارد و درصورتیکه یک تحقیق کامل درنظر باشد باید این استراتژی سیستماتیک هم وجود داشته باشد . طیف وسیعی از مطالب گوناگون و درشکلهای مختلف وجود دارد که حتی اگر یک مورد در تحقیق مطالب جاری مؤثر باشد می تواند در بکارگیری مطالب ضروری باشد.

II. فعالیت تحقیق

عمل تحقیق با به عبارتی استراتژی تحقیق یک فرآیند سیستماتیک است .
به ۳ دلیل یک فرآیند سیستماتیک دارای اهمیت میباشد:
اول اینکه تحقیق میتواند با توجه به منابع اولیه و ثانویه وبه منظور حصول به شکل کلی قلمرو فعالیت مشخص شود .
دوم اینکه محقق قادر خواهدبود تمام مطالب موجود رامورد استفاده قراردهد.
و سوم اینکه یک تحقیق سیستماتیک دراستفاده خردمندانه اززمان نتیجه خواهد داد.
قلمرو بهره وری درسراسرحوزه های اموردولتی اعم از فدرال ، ایالات و دولتهای محلی را به بیمارستانها ، حمل ونقل و کتابخانه ها منتهی میکند. یک مقاله درمجله انگیزه کارگران را افزایش میدهد یا مهارتهای مدیریت راتقویت می کندتاهمان نگرشی که درمورد ایجاداداره پلیس محلی وجود داردهمانا در مورد ایجاد کتابخانةعمومی نیز مد نظر قرارگیرد. بنابراین محدودیت جراید در یک حوزه بخصوص باعث کاهش اطلاعات درخواستی می شود. بنابراین آگاهی از فهرست و خلاصه ای از خدمات ، اسناد دولتی و جراید وچگونگی استفاده از آنها در تحقیق امری قطعی بنظرمی رسد . عدم پیروی از یک مسیر سیستماتیک در تحقیق واستفاده نابخردانه اززمان درمجموعه عملیات تأثیر خواهد گذاشت . قدمهای موردنیازشمارا به منشاء کسب اطلاعات هدایت خواهد کرد اما با یافتن اطلاعات باید درموقعیت مناسبی قرارگرفت تاشاهد تسهیل در امراصلاحات باشیم . محققین ومشارکت کنندگان بزودی مبدل به کارشناسانی خبره در زمینه آسان کردن عملیات تحقیق خواهند شد. همچنین درزمینه دقت در ادبیات ( استفاده از اطلاعات ) زبردست خواهند شد .
۸ مرحله از فرآیند کارسازی اطلاعات دراین فصل ارائه خواهد شد:

III. مرحله اول . شناخت مجموعة منابع
اولین قدم ، تعیین عوامل کلیدی محلی موجود در یک مجموعه میباشد . مردمانی که درشهرها و پایتخت های بزرگ زندگی می کنند از لحاظ دسترسی به دانشگاههای بزرگ یا کتابخانه های آکادمیک خوش اقبال ترند مانند زندگی در خانه ای پر ازمطالب و اطلاعات . آنها همچنین توانائی اصلاح اطلاعات از طریق شبکه های درون کتابخانه ای درمورد مطالب موجود توسط خدمات تحقیقات داده های پایه را دارند.
شهرها ممکن است همچنین در درون خود مجموعه های تخصصی در نمایندگیهای ایالتی خود داشته باشند که این خود جزو منابع اطلاعاتی است .
اگرچه کتابخانه ها یا مجموعه های تحقیق دارای موقعیت ویژه ای هستند و با اینحال آشنائی با الگوهای اساسی سازماندهی یا نظم و ترتیب کتابخانه ها در ایجاد سهولت در امرتحقیق لازم میباشد.
کلیه کتابخانه ها برای نگهداری و سازماندهی مداک خود از شیوة مشابهی استفاده می کنندکه عبارتنداز:
۱ – راهنماهای کارتی یا راهنمای ارتباط بهنگام (on line ) : راهنما برای دستیابی به مجموعه اطلاعات.
۲ – قسمت مرجع : این قسمت شامل کتابچةراهنمای روز آمد، فرهنگ لغات ، دائره المعارف و فهرست کتابهاست . اینها انتشارات داخلی کتابخانه ها هستند و به خارج منتشر نمی شوند اما برای اطلاعات جاری از اهمیت بسزائی برخوردارند .
۳ – قسمت فهرست:این بخش خدمات خودرادرخصوص محتویات مجلات ونشریات ادواری ارائه میدهد .
۴ – اسناد دولتی : انتشاراتی که توسط چاپخانه های دولتی و یا چاپخانه هایی که توسط دولتهای محلی و یا فدرال ایجادشده است به طبع میرسد.
۵ – نشریات و یا مجلات حرفه ای
۶ – stacks” ” : بخشی از کتابهائی که در گردش هستند .
زمانیکه برای اولین بار از یک مجموعه استفاده می شود برقراری ارتباط و نیاز به خدمات درون کتابخانه ای و خدمات خاص مفید بنظر میرسد . برای مثال تحقیق در مورد چهره های برجسته توسط نمایندگیهای دولت که نیازمنداستفاده از خدمات خاص است .


IV. مرحله دوم : یادگیری استفاده از راهنمای مجموعه

حال که با خدمات کتابخانه ای ومدارک محلی آشنا شدید ، قدم بعدی این است که چگونگی دسترسی به درون مجموعه تعیین شود . هرمجموعه ای چه بزرگ یا کوچک یک راهنمای داخلی دارد که مارا به محتوای مجموعه هدایت می کند . بطورسنتی، کتابخانه ها از کارت فهرست استفاده میکردندکه محتوای مجموعه اطلاعات برروی آن لیست می شد.
این کارتها دارای ابعاد ۵*۳ اینچ بوده و براساس حروف الفبا در قفسة کارتها قرارمیگرفتند . دسترسی به مجموعه از ۳ طریق امکان پذیربود : نام مؤلف ، عنوان و موضوع . اگرچه ” کارت لیست ” هنوز در مجموعه های کوچک خصوصی بکارمی روندلیکن امروزه در بسیاری از کتابخانه ها مورد استفاده قرارنمی گیرند.
امروزه کارت لیست جای خود را به راهنمای ارتباط بهنگام ( online ) داده است که توسط صفحه نمایش و صفحه کلید کامپیوتر می توان به آن دست یافت . دسترسی به مجموعه کماکان از طریق مؤلف عنوان موضوع انجام میگیرد. برای مثال با ورود حروف A کلیه مطالبی که توسط یک مؤلف نوشته و منتشر شده نشان داده خواهد شد :
“A” ( Author ) – جک رابین : مطالب زیر ارائه خواهد شد :
* کتابچة راهنمائی منابع مدیریت . چاپ شده توسط جک رابین ، ادوارد جاکوسکی نیویورک ، ۱۹۸۸*
با ورود حروف T ( title ) عناوین کتابهای چاپ شده و موجود در کتابخانه نشان داده خواهد شد .

برای مثال :
T – بهره وری در دولت محلی شامل عناوین زیر خواهد بود :
* فردریک هیز . بهره وری در دولت محلی . کتابهای لکسینگتون و ۱۹۷۷ *
با ورود حرف ” S ” ( Subject ) کلیه عناوین راجع به موضوعات مجموعه نشان داده خواهدشد .
برای مثال :
S : مدیریت پرسنل عناوین بسیاری را بشرح ذیل نشان خواهد داد:
* جمیزکانن . هزینه مؤثر تصمیمات پرسنلی . لندن : انستیتوی مدیریت پرسنلی ۱۹۷۹ *
بعلاوه برای جستجوی راهنمای ارتباط بهنگام ( online ) از طریق عبارات مؤلف ، عنوان وموضوع ، کارآئی جستجو با اضافه کردن حروف ” k ” و ” kw ” افزایش یافته است ، این روش بنام جستجوی ” برلین ” معروف است نامی که برای ریاضیات انگلیسی در نظر گرفته شده و روشی است برای ترکیب کلیدهای لغایت ” در یک جستجوی منطقی . یک لغت کلیدی ” برای دستیابی به موضوع ، عنوان و مؤلف قابل توجه ومهم است . برای مثال :
K – انستیتوی اوربان و بهره وری ( ترکیبی از ناشر وموضوع ) عناوین زیر را فهرست خواهد کرد:
* بهروری وانگیزش – مروی بروضع قوانین در دولت محلی : مؤلف : جان – ام . گریز واشینگتن – چاپ انستیتوی اوربان ۱۹۸۱ *
K خزانه داری و بهره وری ( حرف مربوط به نویسنده و عنوان ) موارد ذیل را نشان خواهد داد:
* خزانه داری ، دورنالد .ام – اندازه گیری بهره وری در دولت محلی
واشینگتن – اداره کار آمریکا ، دفتر آمار کارگری – ۱۹۸۳ ، ۹۶ صفحه
از کلیه لغات همچنین میتوان بعنوان رابط بین نشانه ها و لغات به منظور محدود کردن و یا وسعت جستجو استفاده کرد. بنابراین شما می توانید ازیک لغت کلیدی انفرادی یا ترکیبی از کلیدها برای شکل گیری جستجوی خود استفاده نمائید . برای مثال :
” و” ” and ”
* استفاده از” and ” بعنوان حرف ربط (۱ ) k = بهره وری و (۲ ) اثر بخشی کلیه انتشارات مربوط به دو عبارت ذکرشده را لیست خواهد کرد .
* استفاده ازor بعنوان حرف شرط شرایط را وسیع تر خواهد کرد.
K = “بهره وری یا اثر بخشی کلیه انتشارات مناسب را یا برای بهره وری و یا برای اثر بخشی لیست خواهد کرد .
* استفاده از” not ” بعنوان حرف ربط ، شرایط را محدود میکند :
K = بهره وری و نه اثر بخشی ” کلیه انتشارات مناسب را فقط برای بهره وری لیست خواهد کردو اثربخشی را از جستجو خارج می کند . *
” کلیدهای لغت تلفیقی ” از دیگر راهکارهای جستجو است . برای مثال با ورود حرف k بهره وری و ( خصوصی یا عمومی ) کلیه عناوین بهره وری در ارتباط با بخش های عمومی و خصوصی بازبینی خواهد شد .
مطالب ” صوتی ، تصویری ” ممکن است با نشانه های مخصوص جستجو شوند . ( این نشانه ها هم برروی صفحه نمایش قرار میگیرند و هم در جزوه هائی که برای کاربر قابل دسترس باشند ) .
* از سیستمهای NOTIS برای موارد ذیل استفاده می شود:
K – بهره وری و F.FMT ( f.fmtعنوان صوتی وتصویری را نشان میدهد ) موارد ذیل را فهرست خواهد کرد :
* بهره وری ( اسلاید) : اختلافات رقابت آمیز واشینگتن پخش پروژه های مخصوص اتاق بازرگانی آمریکا ۷۸ – ۱۹۸ اسلاید*
از دیگر تکنیکهای مفید جستجو می توان از جستجو بوسیله اطلاعات و جستجو برای مجلات و نشریات نام برد.
برای محدود شدن جستجوی شما : برای مثال :
* K – بهره وری و ۱۹۸۹ . فقط انتشارات مربوط به سال ۱۹۸۹ و یا بعد از آن را نشان میدهد .
* K – بهره وری و s.fmt فقط مجلات ونشریات متناسب با بهره وری را نشان میدهد .
سرفصل های اصلی به محقق امکان میدهد تاتمام مطالب مربوط به یک نمونه یا موضوع را درکتابخانه تعیین نماید .
Productivity = بهره وری = k (1
effectiveness = اثربخشی ( ۲
دانشگاهها و کتابخانه های تحقیقاتی از ” سرفصل های موضوعی کتابخانه مجلس ” استفـــــاده می کنندو درصورتیکه کتابخانه های تحقیقـــــــاتی کوچک باشند ممکن است از سرفصلهای موضوعی ( sears ) استفاده نمایند . هردو این سرفصل ها استانداردهای کنترل شده هستند پس محقق باید انتخاب خود را ازمیان سرفصل های پیش بینی شده انجام دهد . برای مثال اگر تحقیق دربارة” بهره وری در دولت ” باشد عنوان جستجو باید ” بهره وری دولت ” باشد . در ۳ فصل مربوط به سرفصل های موضوعی کتابخانة مجلس ( کتابخانه کنگره ، بخش راهنمای موضوعی ، سرفصلهای های موضوعی کتابخانه مجلس ) استفاده از UF ، NT ، BT ، SA ، RT بشرح زیر تعریف شده اند :

UF : نشان میدهد که عبارت دو جانبه یا هم معنی است .
NT : نشان میدهد که عبارت محدود است .
BT : نشان میدهد که عبارت گسترده است .
SA : این عبارت را نشان میدهد : ” همچنین ببینید ”
RT : یک عبارت وابسته را نشان میدهد :
برای مثال : ” بهره وری دولت ”
: UF بهره وری ، دولت
BT : تولید ( تئوری اقتصادی )
NT : خدمات اجتماعی – بهره وری کارگری
دولت محلی – بهره وری کارگری
یا
“بهره وری کارگری”
UF : ستاده کارگری
بهره کارگری
BT : بهره وری صنعتی
RT : ( همچنین ببینید ) بهره وری سرمایه
کتابخانه سرفصل های کنگره از زیربخش های موضوعی تحت بخش های اصلی استفاده میکند . معمولا” ۴ دسته از زیر گروهها شناخته شده اند : موضوعی ، شکلی ، تاریخی و جغرافیائی .
زیر گروههای موضوعی های اصلی برای محدودکردن جستجو بکاربرده می شوند . هنگام استفاده از کامپیوتر ( online ) یا “کارت لیست ” زیر گروههای حوزة امورعمرانی بشرح ذیل داده شده است :
S = امورعمرانی ( که موضوع مورد جستجو سرفصل اصلی ” امورعمومی ” است که موارد زیر را ارائه خواهد داد:

خلاصه ها
. فهرست کتاب
. فهرست نوشته ها
. فهرست نوشته ها – نشریات
. مطالعات موردی
. کارهای جمعی
. هزینه اثر بخشی
. فرآیند اطلاعات
. تصمیم گیری
. فرهنگ های لغت
. ارزیابی
. ارزیابی – فهرست نوشته ها
. راهنمای کتابهای دستی
. فهرست ها
. مدیریت
. مدیریت – فهرست نوشته ها
. مدلهای ریاضی
. تحقیق
. روش های آماری
. مطالعه و تعلیم
این لیست مختصـــــری از ۸۵ زیر مجموعـــــه موضوع ” اموردولتی ” است . راهنمای ارتباط بهنگام ( online ) انتشاراتی را ازبین هر طبقه ورسته نشان میدهد . برای مثال :جستجو دربارة تمام مدلهای ریاضی توسط انتخاب مدلهای زیر مجموعه ریاضی بازیافت خواهد شد.
دانشگاهها و کتابخانه های تحقیقاتی از سیستم طبقه بندی کتابخانه مجلس استفاده مینمایند که شامل ۲۱ بخش بزرگ است که هربخش بوسیله حروف الفبا نشان داده شده است . مختصری ازاین سیستم در زیر آمده است :
A – کارهای عمومی
AE – دائره المعارف
AG – فرهنگهای لغت
AI – فهرست
AN – روزنامه ها
AP – نشریات
Ay – کتابهای سال – سالنما – کتابچه راهنما
H – علوم اجتماعی
HA – آمار
HB – تئوری اقتصادی
HD – صنعت و مدیریت
HE – حمل و نقل وارتباطات
HG – امورمالی
HJ – مالیه عمومی
HM – علوم اجتماعی
HT – علوم اجتماعی مدنی – شهرها و شرکتها – طرحهای ناحیه ای
HV – رفاه عمومی و اجتماعی – جنایت شناسی
J – علوم سیاسی
JA – اجتماع و کارهای عمومی
JC – تئوری سیاسی
JF – تاریخ قانون اساسی – خدمات اجتماعی – دولت و ادارات
JS – دولت محلی
K – قانون
L – آموزش
Z – فهرست بندی کتابها
* یک راهنمای مفید برای سیستم LC : ایالات متحده آمریکا . کتابخانه مجلس بخش راهنمای موضوع .
LC . ارتباط آزاد طبقه بندی شده ۱۹۷۸ – ۳۲ صفحه
قبل از آنکه بخش مربوط به جستجوی راهنماها و تفهیم نظم و ترتیب جستجو را به پایان بریم ، مهم است به خاطر داشته باشیم که راهنمای ارتباط بهنگام ( online ) شامل بسیاری از اسناد دولتی که به راحتی قابل دسترسی باشد ، نیست . اکنون کتابخانه ها از ROM CD استفاده می کنندتا به این ترتیب به انتشارات دفتر چاپ دولتی از طریق مؤلف – عنوان و موضوع و همچنین کلیدهای لغات دست یابند.
هماهنگونه که کارتهای راهنما اطلاعات مهمی را ارائه میدهند ،راهنمای online همان اطلاعات را برروی صفحه نمایش نشان میدهد . برای مثال : ” دفتر چه راهنمای بهبود بهره وری برای دولتهای محلی ” چاپ شده توسط” جورج . جی . واشینر” اطلاعات زیر ارائه خواهد داد :
کد ارتباطی : Jk28480 – L24p76
مؤلف : جورج . جی . واشینر
عنوان : دفترچه راهنمای بهبود بهره وری در دولتهای محلی
چاپ : اول
ناشر : ویلی
محل چاپ : نیویورک
تاریخ کپی برداری : ۱۹۷۹ یادداشت : شامل مرجع / فهرست


V. مرحله سوم : استفاده از فهرست در تحقیق

هنگام استفاده از یک راهنمای ارتباط بهنگام (on line ) شما بدنبال فهرست موجود در قلمرو مربوطه هستید .
استفاده از فهرست های موجود محلی مکمل بسیاری از کارها برای شما میباشد لذا باعث صرفه جوئی در وقت خواهد گردید. شرح تاریخچه کتابها ممکن است منحصر به یک کاریا کارهای جمعی گردآوری شده باشد . برای مثال :
*هنگام جستجو برای اطلاعات با استفاده از کلید لغت ” بهره وری ” زیر مجموعه فهرست ها لیست خواهد شد لیکن با انتخاب ” فهرست ” کل فهرست های مربوط به بهره وری گرد آوری می شود : برای مثال : موارد زیر شامل فهرست مقدماتی بعلاوه آنهائی است که قبلا” ذکرشده :
آنتونی وایت . بهره وری در بخش عمومی : یک فهرست انتخاب شده
III. فهرست ونس ۱۹۷۸ . شامل ۱۱ فهرست در سریالهای امور عمومی و بسیاری از نقل قولهاست *
* مری . ونس . بهره وری درامورعمومی :یک فهرست :مونستیـلو
فهرست های ونس ۱۹۸۶ . ۲۱ صفحه *
*مجموعه مرکز بهره وری آمریکا ، هوستون ، تگزاس یک فهرست تفسیری سالیانه در ۱۴ سرفصل مختلف همراه با لیست کتابها و مقالات می باشد .


VI. مرحله چهارم : استفاده از فهرست الفبائی و خلاصه ها

ارزش خدمات خلاصه و فهرست بندی شده در گردآوری تمام مجلات و مقالات در پائین یک فهرست می باشد .
اینها یک سری فهرست های سالیانه و حتی بصورت ۵ یا ۱۰ ساله می باشند. بجای مراجعه به جدول محتویات هر جمله این فهرست برای شما گردآوری شده است . برای مثال تمام مقالات نوشته شده در مورد مدیریت پرسنلی در یک لیست موضوعی گردآوری شده است . یک فهرست ( Index ) معمولا” به ترتیب حروف الفبا و همراه با مؤلفین و موضوعات داخلی آن تنظیم شده حال آنکه فهرست خلاصه ( abstraet ) بوسیله سرفصل های موضوعی وسیع مرتب شده اند. یک فهرست خلاصه شامل مختصری از مقاله یا کتاب معرفی شده میباشد .
خدمات فهرست الفبائی ( Index ) و چکیده یا خلاصه فهرست ( abstraet ) همچنین از یک واژگان کنترل شده و استاندارد همراه با یک سیستم تطبیق مطالب استفاده می کند . همانطور که کتابخانةکنگره لیست های موضوعی کنترل شدة خاص خوددارند ، فهرست موضوعی و الفبائی نیز اینچنین هستند . سرفصلهای اصلی با حروف سیاه بزرگ ظاهر می شوند و درادامه ، زیر گروهها قرارمیگیرند . بسیاری از زیربخش های مورد استفاده ازاین قرارند :
فهرست کتابها
مدلهای ریاضی
تحقیق
آمار
مطالعه و تعلیم
آموزش
آنها از ” see ” و ” See also ” برای تطبیق مطالب متن استفاده می کنند. برای مثال :
” see ” به لغات مترادف مراجعه می کند .
* هزینه های تولید ، ” see ” هزینه ها و صنعت
” see also ” به موضوعات مرتبط مراجعه می کند :
” بهره وری ”
” see also ” : ( همچنین ببین )
کارآئی ، اداره
کارآئی ، کشاورزی
بهره وری نیروی کار
لیست های زیر بعضی از خدمات Index و abstract موجود هستند :
* ABI/Inform : مقالات مجله ها با بیش از ۴۰۰ نشریه در زمینة مدیریت و امورتجاری . بوسیله موضوع و کلیدهای دسترسی میتوان به زمینه های فوق مراجعه کرد.
* فهرست های آماری در امریکا : آمارهای منتشر شده بوسیله نمایندگیهای دولت آمریکا که راهنمای بزرگ و دارای فهرست الفبائی در مورد کلیه انتشارات آماری در خصوص دولت آمریکاست . جستجوتوسط عنوان ،موضوع ، شماره گزارش نمایندگی و جغرافیای محل انجام میشود . این لیست ها
سالیانه ارائه میگردد.
* فهرست های تجاری : بابیش از ۵۰۰ نشریةتجاری و ۱۰۰۰ نشریةمحلی در حوزةتجارت . دسترسی به کتابها و اسناد دولتی تنها از طریق میکروفیلم و نمایش روی صفحةکامپیوترامکانپذیراست .
* فهرست الفبائی نشریات تجاری وبازرگانی : فهرستی مشتمل بر ۲۹۰ نشریه به زبان انگلیسی در حوزة ” حسابداری ، تبلیغات و روابط عمومی ،اتوماسیون ، بانکداری ،ارتباطات ، اقتصادی ، مالی و سرمایه گذاری ، بیمه ، کارگری ، مدیریت ” جستجو توسط سر فصل های موضوع صورت میگیرد . این نشریات ماهیانه چاپ می شوندبغیر ازماه اگوست .
*مطالب جاری : علوم رفتاری واجتماعی . جدولی شامل بیش از ۱۳۰۰ مجله درعلوم رفتاری واجتماعی دربر گیرنده مسائل اقتصادی و بازرگانی – چاپ هفتگی
* فهرست الفبائی مجلات آموزشی : فهرستی با بیش از ۷۰۰ مجله آموزشی و حوزه هـای مرتبط ( جستجو توسط موضوع ومؤلف ) . چاپ هفتگی
* فهرست الفبائی آموزشی : با بیش از ۳۴۰ مجله به زبان انگلیسی مرتبط با آموزش ، جستجو توسط موضوع و نویسنده ( ماهنامه ) .
* گزارشات دولتی،آگهی ها و فهرست های الفبائی:نقل قولها و خلاصه ای از گزارشات نمایندگی های دولت آمریکا که ازطریق خدمات اطلاعات ملی ، عمومی شده اند را ارائه میدهد . ( هرپانزده روز چاپ می شود )
* خلاصه های موضوعی درمورد منابع انسانی : یک منبع فراگیر از اطلاعات مرتبط با مسائل رودرروی شهرها وملت … که انسان ، اجتماع ، مسائل نیروی انسانی وراه حلهای مترتب با مسائل کوچه ومحله و اشتغال زائی را پوشش میدهد . ( جستجو بوسیله سرفصلهای موضوعی ) (هرسه ماه یکبارچاپ می شود)
*مضامین مدیریتی:”جدول مندرجات ” با بیش از ۳۲۰ نشریه تجاری ومدیریتی (هرپانزده روزچاپ می شود)
* بولتن PAIS ( بولتن خدمات اطلاعاتی امورعمومی ) : اشاراتی در تعیین اطلاعات امورعمومی که احتمالا”برای قانونگذاران ، مدیران ،رسته های مالی وتجاری ،محققین سیاسی و دانش آموزان جالب باشد .
این بولتن ۱۰۰۰ مجله و اسناد دولتی را پوشش میدهد.(جستجو بوسیله موضوع ونویسنده) (هفتگی چاپ میشود) .
* ادبیات پرسنلی : منحصر به مطالبی است که ازدفتر مدیریت پرسنلی در آمریکا دریافت شده است .
شامل :کتابها،مجلات ومطالب دولتی است.(جستجو توسط سرفصلهای موضوعی) (هر۳ ماه یکبارچاپ می شود) .
* خلاصه ای از مدیریت پرسنلی : کتابها ، مجلات و مطالب دولتی که از مدرسةعالی بازرگانی ودانشـــگاه میشیگان دریافت شده (جستجو توسط سرفصلهای موضوعی ) ( هرسه ماه یکبارچاپ می شود) .
* خلاصه ای از امورعمومی : با بیش از ۱۲۰ مجله که خلاصه ای است درمورد تمام مطالعات شهری ، دولت و ادارات ، سیاست ، حمل و نقل ، تجزیه و تحلیل امورفضائی ، طرح ریزی ، تجزیه وتحلیل اجتماعی ، مطالعات اجتماعی ، آموزش ، امورمالی و اقتصاد ، قانون ، مدیریت ، محیط و تجزیه و تجلیل تطبیقی شهری شامل کتب ، مجلات ، مقالات ، رساله ها ، انتشارات دولتی ومطالعات تحقیقاتـــــی قانونگذاری و اسناد ، دولتهای محلی ، طرح ریزی برنامه و ارزیابی ومدیریت پرسنلی می باشد . ( جستجو توسط طبقه بندی ها ) ( هرسه ماه یکبارچاپ می شود) .
* فهرست های آماری مرجع : هدف ازاین فهرست ها بررسی و مرور انتشارات مربوط به آمارهای جاری که بوسیلة مؤسسات و اتحادیه های بزرگ آمریکا ، سازمانهای تجاری ، ناشرین تجاری ، مراکزمستقل تحقیقاتی و نمایندگی های دولت چاپ میشوند، می باشد . ( جستجو توسط موضوع و اسامی ) ( ماهی دوبارچاپ می شود) .
* خلاصه ای از امورعمومی : با بیش از ۱۲۰ مجله که خلاصه ای است در مورد تمام مطالعات شهری ، دولت و ادارات ، سیاست ، حمل و نقل ، تجزیه و تحلیل امورفضائی ، طرح ریزی ، تجزیه و تحلیل تطبیقی شهری شامل کتب ، مجلات ، مقالات ، رساله ها ، انتشارات دولتی و مطالعات تحقیقاتی قانونگـــــــذاری و اسناد ، دولتهای محلی طرح ریزی برنامه و ارزیابی و مدیریت پرسنلی می باشد . ( جستجو توسط طبقه بندی ها ) ( هر سه ماه یکبارچاپ می شود) .
* فهرست الفبائی علوم اجتماعی : یکی از بهترین فهرست ها برای امورعمومی است که شامل بیش از ۳۵۰ نشریه در برنامه ریزی ، مدیریت دولتی ، علوم سیاسی و اصلاحات ، جامعه شناسی ،مطالعات شهری میباشد . ( جستجو توسط نویسنده و موضوع ) ( هرسه ماه یکبارچاپ می شود)
* فهرست آماری مرجع : هدف ازاین فهرست ها بررسی و مرور انتشارات مربوط به آمارهای جاری که بوسیله مؤسسات و اتحادیه های بزرگ آمریکا ، سازمانهای تجاری ، ناشرین تجاری ، مراکز مستقل تحقیقاتی ونمایندگی های دولت چاپ میشوند ،می باشد.(جستجو توسط موضوع و اسامی ) ( ماهی دو بارچاپ می شود) .
* خلاصه ای از امورات شهری : ” یک راهنمای مرتبط ومتناسب با امورشهری با هدف ” حفاظت و توسعة شهری دولت و ادارات آن ” . جستجو توسط موضوع ( هرهفته چاپ می شود)
* خلاصه بندهائی مرتبط با کار : خدمات looseleaf با بیش از ۲۵۰ نشریه مدیریتی ، کارگری ، دولتی ، حرفه ای و دانشگاهی ( جستجو بوسیله موضوع ) ( ماهانه چاپ می شود)
VII. مرحله پنجم : مجلات رسمی
* پیش ترعنوان شد که جایگاه مقاله های مجلات از طریق خدمات خلاصه بندی و فهرست بندی تعیین می شود، حال قدم بعدی تعیین جایگاه خود مجله است . مجلات بوسیله شماره گذاری و همچنین ترتیب الفبائی با یکدیگرمرتبط هستند . یک لیست به ترتیب حروف الفبا برای استفاده آسانتر است با این وجود مزیت مجموعه مجلات دارای شماره معمولا” در سیستم طبقه بندی کتابخانه کنگره این است که مجلات مشابه در یکجا گرد آوری می شوند . لیست مختصری ازمجلات در ذیل آمده است :
* مجلة انجمن مدیریت : یک مجله مدیریتی با موضوعات متنوع مدیریتی .
* مجله انجمن مدیریت : یک مجله سه ماهه که به تئوری و موضوعات تاریخی در حوزه مدیریت اختصاص دارد .
* مجله مدیریت پیشرفته : نشانة خوانندگانی که رئیس شرکتهای کوچک ومدیران میانی هستند و آدرس مدیران عامل را ارائه میدهد.
* بوروکراسی : مجله ای برای مدیران عمومی همراه با حوزه های مورد علاقه محققین .
* نقد مدیریت کالیفرنیا: این مجله پل ارتباطی است بین کسانی که مدیریت را مطالعه میکنندو کسانیکه به آن عمل میکنند.
* مجله بازرگانی هاروارد: این مجله مقالاتی راجع به بسیاری از حوزه های مدیریت بازرگانی منتشر میکند .
* مجله روابط کار و صنعت : این مجله مختص کلیه جنبه های روابط کار و صنعت است .
* مجله علوم رفتاری کاربردی : این مجله مقالاتی را درمورد تغییر طرح ریزی شده و روابط بین تئوری و عمل منتشر میکند .
* مجله کیفرهای جزائی : یک مجله بین المللی است که قصد آن تأمین نیاز فعلی از طریق انتشاراطلاعات جدید، نظرات و روش ها برای اعضاء انجمن ها درحوزةکیفرهای جزائی می باشد .
* مجلةدولت : یک مجلةمهم ملی است که اطلاعات و اخبار از دولت ارائه میدهد و خواننده را درموقعیتی قرارمیدهد تا از سیاست ها ، برنامه ها و هویت مملکت آگاهی داشته باشد.
* مجله مدیریت : مقالاتی را درباره محققان در حوزه مدیریت منتشرمیکند .
* مجله مدنیت ملی : این مجله مقالاتی را درتمام حوزه های مربوط به دولت محلی منتشر میکند .
* مجله شهرهای مملکت : این مجله مقالاتی در حوزه مدیریت شهری منتشر میکند .
* مدیریت پرسنلی : این مجله مقالاتی راجع به منابع مدیریت که برنظریات مفاهیم جاری متمرکزاست را منتشر میکند.
* هدف این مجله پیشرفت علم ، فرآیندو هنر اداره امورعمومی و باموضوعات سیاسی مرتبط است . مقصود سرویس دهی به افرادی چه با تحصیلات کلاسیک و یا غیر آکادمیک میباشد که درجهت پیشرفت و بهبود کیفیت کار ، تحقیق و آموزش اداره امورعمومی است .
* مدیریت عمومی : این مجله بردولت محلی و مدیریت آن متمرکز است .
* مدیریت پرسنلی همگانی : این مجله مدیریت پرسنلی را درمحیط بخش عمومی پوشش میدهد .
* مجله بهره وری عمومی و مدیریت : یکی از بهترین مجلاتی است که به این حوزه توجه میکند و مفاهیم مورد درخواست افرادی که تحصیلات آکادمیک دارند و همچنین افرادی که تحصیلات آکادمیک ندارند را ارائه میدهد .
* مجله اداره امورپرسنلی همگانی : این مجله تحقیقات در بخش امورپرسنلی را خطاب قرارمیدهد .
* مجله دولت محلی و دولت ایالتی : این مجله ، نشریه ای است در خصوص تحقیق و نقطه نظرات ارائه شده راجع به دولت محلی و دولت ایالتی .
یک لیست کامل از مجلات و نشریات ادواری را ممکن است دردفترچه راهنمای نشریات بین المللی اولریچ بیابید. ( نیویورک . آر . بروکر۱۹۳۲) : راهنمای طبقه بندی شدة نشریات ادواری جاری و یا در دفترچة راهنمای نشریات ادواری ” نیویورک – دفتر ارتباطات اوکریج : ۶۵ – ۱۹۶۴ ”
” توانمند ترین راهنمای انتشارات برای آمریکائیها و کانادائیها ”


VIII. مرحله ششم : نشریات دولتی

در ادبیات تحقیق ارزش اسناد دولتی نباید نادیده گرفته شود . یکبار دیگر باید بخاطرداشته باشیم اکثر اسناد دولتی معمولا” در سیستم راهنمای ارتباط آزاد کتابخانه ( on line ) فهرست نمی شوند. بنابراین یادآوری می شود که درجریان رجوع به سیستم ارزیابی جداگانه ، بخش اسناد دولتی از جایگاه ویژه ای برخوردار است .
دولت ها ، صدها مورد مطالعه در مورد بهره وری را در۳ سطح هدایت و رهبری می کنند:
محلی ، ایالتی ، حکومت مرکزی دفتر چاپ دولت ( GPO ) در هر سال بیش از ۳۰۰۰۰ نشریه چاپ می کند واین نشریات نه تنها در کتابخانه ها موجود هستند بلکه از طریق اداره پست هم دراختیار قرارمی گیرند . “کتابخانه ها مخزن ” در کتابخانه های کنگره یا کتابخانه های عمـــــومی یافت می شوند و آن کتابخانه هائی هستند که در راهنمای ” ماهانه سپتامبر ” لیست آنها بعنوان بزرگترین راهنمای جاری انتشارات دفترچاپ حکومتی ارائه میگردد.
هرمجموعه باید دارای مطالب مرتب و منظم باشند ونشریات چاپ شده توسط بسیاری از نمایندگیهای دولت ایالات متحده آمریکا هم دارای طبقه بندی هستند و هم دارای سیستم که میتوان به سادگی به اسناد دست یافت .
این مرجع بزرگ بصورت اختصار تحت عنوان SUDOC نامیده می شود. نشریات بوسیله نمایندگیهای نشر و چاپ با یکدیگردر یک گروه قرارمی گیرند . برای مثال : نشریات اداره کار تحت عنوان ” L ” طبقه بندی می شوند که اشاره به اداره کارمیباشد بیستم طبقه بندی یادشده بشرح ذیل میباشد .
A – اداره کشاورزی
C – اداره بازرگانی
C3 – دفتر سرشماری ( اداره بازرگانی )
D – سازمان دفاع
E – سازمان انرژی
GA – اداره حسابداری عمومی
GS – اداره خدمات عمومی
HE – خدمات انسانی و بهداشتی
I – اداره امورداخله
J – اداره دادگستری
L – اداره کار
NAS – سازمان ملی هوا و فضا نوردی
S – اداره ایالتی
T – اداره خزانه داری
y.x – انجمن ها
گاهــــــی اوقات در جمع آوری اسنـــــاد دولتی اشتباهاتی رخ میدهد لذا بسیاری از کتابخانه ها از ” CD ROMS “( دیسک های فشرده با حافظه فقط خواندنی ) استفاده می کنندکه دسترسی به اسناد را آسانتر می نماید .
” “Silver platter و ” Auto graphics ” دو شرکتی هستند که از اینگونه دیسکهای فشرده استفاده می نمایند .
این شرکتها لیست کلیه انتشارات راازراهنمای ماهانه دریافت و ازطریق جستجوی نویسنده عنوان موضوع و کلیه حروف بعلاوةSUDOC به مطالب مورد نیاز دسترسی پیدا می کنند. انتشارات بسیار خوبی برای مراجعه به اسناد دولتی وجود دارند مخصوصا” درمورد سازماندهی اسناد و منظور این است که چه کسی چه چیزی چاپ کرده است . به هرحال ، نشریات زیر به درک و جستجوی اسناد دولتی کمک می کند :
* جان آندریوت . راهنمای نشریات دولت آمریکا . مک مکین . فهرست الفبائی اسناد ۱۹۷۸ راهنمای سری های جاری نشریات دولت که چاپ می شوند .
* جان آندریوت . راهنمای آماری دولت آمریکا – چاپ چهارم . مک کلین ، فهرست الفبائی اسناد ۱۹۷۳ – ۴۳۱ صفحه . این راهنمارآمارادارات و نمایندگیها را گرد آوری کرده است .
* کتابهای مرجع دولتی . شرکت لیتلستون . کتابخانه های بدون مسئولیت محدود . ۱۹۸۸ . ۴۳۶صفحه
یکی از ” توانمندترین راهنماهای تفسیری راجع به نقشه های جهان نما ، فهرست کتابها ، راهنماها ، … فهرست الفبائی و دیگر مراجع مشروح است که بوسیلة نمایندگیهای دولت ایالات متحده آمریکا در دوره ۲ ساله به چاپ رسیده است . ”
* بستی . مک ایوین – یک راهنمای نشریات دولتی برای مصرف کنندگان محققین و دانش آموزان نیویورک . اچ . دبلیو- ویلسون ۱۹۸۳٫ ۱۱۵ صفحه . یک شرح مختصر از نشریات دولتی


IX. مرحله هفتم : کتابخانه های راهنما و نشریات

درهرقلمرو مطالعاتی ، کتابچه های راهنما برای تفهیم و شرح مختصر ادبیات مربوطه مفید می باشند . یک کتابچه راهنما مرجع آماده ای است برای یک حوزةمطالعاتی . کتابهای سال ، آمارها و کتابهای دستی در حوزة بخش بهره وری عمومی وجود دارند و اگرچه در این مقالة محدود نمی توانندفهرست شوند با این حال بیشترین سهم اساسی در حوزة مطالعاتی در زیر یادداشت شده اند :
*دبلیو . اف . کریستوفر( ۱۹۸۶ ) کتابچه راهنمای اندازه گیری بهره وری . چاپ دوم.
*چاپ کمبریج . ماساچوست ۱۹۸۶ . ۸۲۴ صفحه .
*انجمن ایالتی دولت . کتابهای آبی و نشریات مرجع . للسنیگتون . کنتاکی
*قلمرو کتاب سال . واشینگتن . مجمع ملی استانها با مجمع مدیریت بین المللی شهری جلد اول ۱۹۷۵ .
*جونتروکرین ( ۱۹۸۲) . راهنمای مدیران عمومی . دفتر امورمالی . واشینگتن . یک جنبه قابل استفاده در خصوص اینکه مدیران عمومی چه می کنند.
*دی .ام .نتیسک (۱۹۸۳) اندازه گیری بهره وری در دولت ایالتی و محلی. اداره کار امریکا .
دفتر آمارهای کارگری . واشینگتن . ۹۶ صفحه . چاپ ان .جی .گوئیلد . ۱۹۸۱
*کتابچه راهنمای مدیریت مالیةعمومی – کتابهای کرین . شیکاگو – ۳۲۰ صفحه
*توسعة بهره وری دولت محلی ، انجم مدیریت بین المللی شهری واشینگتن ۳۰ صفحة
*نیسک و هاتری ( ۱۹۷۱ ) . توسعة بهره وری و بهره وری در دولتهای محلی – انستیتوی اوربان . واشینتگن .
*هتری . وینی . نیسک (۱۹۷۳ ) . ارزیابی برنامةسودمند برای مناصب دولتی .
انستیتوی اوربال . واشینگتن .
*ام هولزر( ۱۹۷۶ ) بهره وری در سازمانهای دولتی ، چاپ کنیتاک و شرکت نشر وچاپ دانلا- نیویورک – ۳۲۲ صفحه .
*ام هولزرو هالاچمی ( ۱۹۸۶ ) نکات استراتژیک در بهره وری بخش عمومی . مجلةمنتخب بهره وری عمومی ( ۱۹۸۶ – ۱۹۷۵ ) جوزی – باس – سانفرانسیسکو ۲۶۰ صفحه .
*جی . دبلیو . کندریک ( ۱۹۸۴ ) پیشرفت بهره وری سازمان . کتابچة راهنما همراه با مطالعات مـــــوردی . چاپ دانشگاه جانزها پکینز ، بالیتمور ۱۹۸۴ ، ۲۲۰ صفحه با همکاری مرکز بهره وری آمریکا .
*ام . ای . لیبرین ، جی سلیگ و “جی .جی . واش ” ( ۱۹۸۲ ) اتوماسیون اداری .
راهنمای مدیران برای بهره وری پیشرفته بنیویورک ۳۳۱ صفحه .
* ای مورلی ( ۱۹۸۶ ) . راهنمای پیشرفت بهره وری عمومی . ون نوسترند. نیویورک ۲۷۲ صفحه
* کتاب سال امورشهری . واشینگتن . انجمن بین المللی مدیریت شهری . ۱۹۲۲ تاکنون کتاب سالیانه در امریکا .
* ال . جی . پری چاپ ۱۹۸۹ کتابچه امورعمومی و جوزی – باس . سانفرانسیسکو ۶۲۵ صفحه . ” فصل جامع … اطلاعات و اخبار جامع را درطیف وسیع در خصوص مسائل و شرایطی که ادارات در سطوح مختلف دولت با آن مواجه هستند ارائه میدهد” .
” آماده سازی بودجه ، واحد اندازه گیری یا عملکردافراد ، اقدام درمورد مشکل کارمندان “.
*چاپ جی . رابین (۱۹۸۹ ) کتابچه راهنمای امورعمومی ، مارسل دکر، نیویورک ۱۰۳۲ صفحه.
منبعی در مورد موضوعات اساسی در حوزة امورعمومی : ” مدیریت پرسنلی عمومی ، بودجه بندی و امورمالی ” .
* دی . اس . سینک . ( ۱۹۸۵ ) مدیریت بهره وری : طرح ریزی ، بخش و ارزیابی ، کنترل وبهبودی . ویلی ، نیویورک ، ۵۱۸ صفحه .
* جی . واشنیز چاپ ۱۹۷۹ . کتابچه راهنمای بهبود بهره وری برای حکومت ملی و ایالتی ، ویلی ، نیویورک ۱۴۹۲ صفحه . روش هائی برای بهبود و توصیفاتی در خصوص روش ها و تکنولوژیهای جدیدو همبستگی سیستم های جدیدو قدیم جهت بهبود در حکومت محلی و ایالتی .
* دفتر سرشماری آمریکا . خلاصة آماری درمورد ایالات متحدة. واشینگتن . دفتر چاپ دولتی ۱۹۷۹ تا به امروز( سالیانه )
* اداره کار آمریکا . کتابچه راهنمای آمارهای کارگری – سالیانه .


X. مرحله هشتم : دیگر خدمات کتابخانه ای

خدمات درون کتابخانه ای در کتابخانه های دانشگاه قابل ارائه هستند . وجود شبکه های وسیع در میان کتابخانه ها باعث شده که دسترسی به مطالب زیاد از طریق تقسیم منابع امکانپذیر گردد.
عملیات درخواست اطلاعات ساده است و معمولا” در حدود یک هفته مطالب دریافت شده از کتابخانه نگهدارنده اطلاعات در دسترس و قابل بررسی خواهد بود . در زمانهائیکه منابع کمیاب و هزینه ها بالاهستند ارزش و اهمیت خدمات کتابخانه ها درچاپ و تسهیم منابع نمایانگرمی شوند .
از دیگرخدمات موجود ، جستجوهای کامپیوتری از طریق ارتباط بهنگام ( on line )میباشد . رد یابی به طریق on line)) توسط ارتباط کامپیوتر و خطوط تلفنی برای خواندن داده ها مورد استفاده قرارمیگیرند.جستجو به طریق ( on line ) مشتمل بر چگونگی استفاده از داده های اساسی در یک مجموعة گزارشات قابل خواندن توسط کامپیوتر می باشد .
داده های پایه ( data Base ) از یک حوزه و قلمرو ( field ) منتج شده و یک حوزه قسمتی است از گزارش ( record ) که میتواند شامل : نام نویسنده ، عنوان ، موضوع و یا کد ارتباطی باشد .
یک گزارش واحدی از اطلاعات است که دارای حوزه های متعدد قابل رسیدگی میباشد . برای مثال یک نقل قول از فهرست کتاب ممکن است ترکیبـــی از یک گـــــزارش درحوزه های متعدد باشد : ( نویسنده ة ناشر ، کد ارتباطی ، سرفصل موضوع و غیره ) .
داده های پایه تشکیل یافته انداز یک مجموعه کامل از گزارشاتی که بوسیلةکامپیوترقابل خواندن هستند . بسیــــاری از کتابخانــــه های تحقیقاتی و فرهنگستانها جستجو گران کامپیوتر online را در مقابل حق الزحمه عرضه میکنند . یک محقق تعلیم دیده از طریق یک سری تسهیلات ، منابعی را برای شما جستجو خواهد کرد . اگر چه یک جستجو گر آماده باعث صرفه جوئی در وقت شما خواهد شد .اما این جستجو نباید جانشینی برای جستجوی کتابخانه ای شما گرددبلکه باید به پیوستگی آن منجرشود . جستجو گران کامپیوتر گران هستند ، اغلب ۱۰۰ دلار برای هرساعت جستجوی یک دادة پایه ای ، متخصص جستجو از اطلاعات داده شده استفاده میکند جستجوی شما باید مختصر و بازتاب دقیق آن چیزمی باشد که شما بدنبال آن هستند . موفقیت د رجستجو بستگی به شخصــی دارد که بدنبال اطلاعات است . ( استفاده کننده نهائی ) و همچنین وابسته به مهارت جستجوگر در درک نیازهای شما میباشد .
نیازهای یک جستجو باید شامل اطلاعات زیر باشد :
* عنوان جستجو : محقق درخواست جستجوی خود را می نویسد .
* حالت سئوال : محقق باید جزئیات اطلاعات مورد نیازخود را به تفصیل بیان کند .
* عبــــارات مهم ، متـــــرادفها ، لغات کلیدی ، عبارات ، مفاهیم ، نویسندگان : کامپیوتر online با استفاده زا کلید لغت ومؤلفین شناخته شده برروی موضوع اقدام میکند .
* زمات تحت پوشش : جستجو باید محدود به زمان مشخص باشد ممکن است اطلاعات فقط مربوط به ۵ سال گذشته باشد .
* داده های اساسی موردجستجو:استفاده کننده نهائی ممکن است اطلاعات خاصی رادرخواست نماید .
* محدودیت های زبانی : استفاده نهائی شایدخواهان اطلاعات فقط به زبان انگلیسی باشد .
از عمده شرکت هائی که کار جستجورا از طریق ( on line ) انجام میدهد DIALOG – BRC
و ORBIT می باشند اگر چه صدها شرکت دیگر ماننداین شرکتها وجود دارند :
ABI : ارائه دهنده داده های پایه از مدیریت و ادارات در ایالات متحدة آمریکا خارج از آن .
* فهرست آماری آمریکا : داده های پایه از اطلاعات آماری جمع آوری شده توسط دولت آمریکا .
* خلاصة مقاله ها ( DISS ) : داده های پایه از رساله ها ومقاله ها
* ERIC : داده ها ی پایه از مقالات مجله ها همراه با آموزش .
* GPOM : راهنمای ماهیانه : اداره پایه از تمام اسناد طبقه بندی نشده گردآوری شده توسط دفتر چاپ دولتی .
HBRO* : مجله بازرگانی ها وارد : داده ها پایه از مقالات مجله ها در مجلة بازرگانی های وارد .
* MGMT : مطالب مدیریتی : داده های پایه که بخش های مالی ، بازرگانی ، اقتصاد ، مدیریت و اموراداری را پوشش میدهد .
* LOGIN : شبکه ازاطلاعاتی دولت محلی :
NTIS : خدمات اطلاعاتی تکنیک های محلی : داده های پایه از تکنیک های طبقه بندی نشده مربوط به گزارشات دولت ایالات متحده آمریکا .
* PAIS : خدمات اطلاعاتی امورعمومی : داده های پایه از انتشارات مرتبط با علوم اجتماعی ،امورعمومی و اقتصاد .
- راهنماهای مفید در جستجوی ( on line ) :
* گرگ بایرلی : یک فرهنگ لغت و راهنمای فهرست کتابها : شرکت لتیلتون ، کتابخانه های بدون مسئولیت محدود . ۱۹۸۳ ، ۲۸۸ صفحه
* مارتا ، ویلیامیز: اطلاعات پایه ای فقط خواندنی کامپیوتری : یک فرهنگ لغت و کتاب منابع داده سیکاگو – مجمع کتابخانه آمریکا ۱۹۸۵ – ۲ جلد .
CD- ROM یا دیسکهای فشرده دارای حافظه فقط خواندنی ، جستجو را با دیسکهای فشرده فورمت شده میسر میسازند . داده پایه روی دیسک فشرده ذخیره شده و جستجوی داده پایه باهمان کلید لغت و تکنیکهای جستجوی Boolean بعنوان جستجوی ( online ) صورت میگیرد .
تعدادی از CD- ROM ها بشرح ذیل میباشند .
* فهرست نشریات دولتی : یک کاتالوگ ماهیانه از دفتر چاپ دولت ایالات متحده آمریکا .
* فهرست روزنامه های ملی : یک اطلاعات و داده های پایه از ۵ روزنامة بزرگ
* داده های پایه NTIS : یک داده پایه از فهرست اطلاعات بیش از ۵ سال اخیر از طریق خدمات اطلاعاتی فنی بین المللی که دولت ، تحقیق و گزارشات توسعه را تحت پوشش دارد.
* داده هــای پایه OSH- ROM : یک داده پایه از انستیتوی بین المللی برای بهداشت و ایمنی حرفه ای .
یک راهنمای مفید برای CD-ROM ها این است :
فلسون ، نانسی ملین . ( CD- ROM ). وست پورت . شرکت مکلر ۱۹۸۷ ۱۰۲ صفحه. یک فرهنگ لغت مفید بعلاوه اطلاعات محصول .


XI. نتیجه :

این مقالــه یک فرآیند سیستماتیک همراه با چند گام برای جستجو اطلاعات در کتابخانه ها یا مجموعـــه های خاص ارائه داده است . فرآیندی است شامل حرکت از منابع معمولی ( فهرست ، خلاصه ها ، راهنمای کتابخانه ای ) تامنابع خاص ( کتابها ، مجلات ، نشریات ) .
هرچند منبع ویژه اصلاح شده و آزمایش شده هستند لیکن بواسطة مراجع یا فهرست هائی که درمنبع ویژه ذکر شده اند مجددا” جستجو گسترده می شود. عباراتی مانند” نویسندگان ” ” عناوین ” وموضوعات ذکرشده مجددا” محقق را به منابع عمومی سوق خواهد داد. برای مثال ، برای دست یابی به عناوین دیگر توسط همان نویسندة ذکر شده . محقق به آسانی در این چرخة فرآیند حرکت میکند و تخصص لازم را برای استفاده از منابع کلی و عمومی بدست می آورد .
تحقیق سیستماتیک مهارت مورد نیازی میباشد چه برای کسانی که دارای تحصیلات آکادمیک هستند و چه کسانیکه فاقد تحصیلات آکادمیک هستند و دستیابی به تکنیکهای تحقیق ضرورتی است برای بدست آوردن اطلاعات مورد نیاز از همان انبوهی از اطلاعات موجود امروزی .
 

Similar threads

بالا