استراتژی محتوا چیست؟

bamanaa

عضو جدید
استراتژی محتوا چیست؟ تولید محتوا بخش کلیدی از استراتژی سئو می باشد؛ بنابراین باید برای تولید محتوای با کیفیت و مناسب با کسب و کار خود، تلاش کنید، چرا که با تولید محتوای خوب در حوزه ی کسب و کار خود می توانید گام مهمی در زمینه ی بازاریابی و جذب مخاطب و مشتری بردارید. با ما همراه باشید تا بتوانید از پس محتوای مناسب با حوزه ی کسب و کار خود تولید کنید.(سئو در کرج)
[h=2]گام اول : مشخص کردن اهداف تولید محتوا[/h]
در ابتدا باید با پاسخ دادن به این سوالات اهدافتان را از تولید محتوا مشخص کنید؛ اینکه چرا محتوا تولید می کنید؟ اهدفتان از تولید محتوا، آگاهی دادن در مورد برندتان است ، جذب کاربر و مشتری است ؟ یا عضوگیری برای سایتتان می باشد؟ بعد از پاسخ به این سوالات و مشخص کردن اهدافتان برای تولید محتوا، حال نوبت آن رسیده است که این اهداف را اولویت بندی کنید.[h=2]گام دوم : تدوین پرسونای مخاطب[/h]
پرسونای مخاطبین خود را پیدا کنید. حداکثر 5 پرسونا ی متفاوت مخاطبین خود را دربیاوردید که هرکدام از این پرسوناها نماینده یک دسته از مخاطبین شما می باشند. پرسونای مخاطب شامل یکسری اطلاعات(چند سالشه ؟ منبع مالیش چیه ؟ ساکن کجاست؟ از چه طبقه ای می باشد؟ چه سبک زندگی دارد؟ از کجا خرید می کند؟ چه چیزی می خرد؟ چه عواملی بر خرید آن تاثیرگذار است؟ و غیره ) جامع در مورد مخاطب شما می باشد.[h=2]گام سوم: فانل یا قیف کسب و کار خود را مشخص کنید .[/h]
هر کسب و کاری که ماهیت آن جذب کاربر، مشتری، مخاطب می باشد، یک فانل دارد که این قیف یا فانل از بالا شامل چند مرحله می باشد که تعداد این مراحل بستگی به نوع کسب و کاری شما دارد. شما باید با توجه به کسب و کارتان این قیف را بیابید، مثلا یک قیف ممکن است شامل 6 مرحله ی زیر باشد.
1- آگاهی ایجاد کردن در سطح مخاطبان
2- درگیر کردن مخاطبان با محتوایتان، به طوری که خودتان را برای مخاطبانتان معرفی کنید این که خدمات شما یا محصولات شما، شامل چه چیزهایی می باشد.
3- بعد از درگیر کردن مخاطبان و معرفی خدمات و محصولات، باید آن ها را به سمتی ببرید که کالا یا خدمت شما را خریداری کنند.تعداد مخاطبان طی این مراحل کم می شوند به عنوان مثال اگر جامعه شما شامل یک میلیون نفر باشد، اگر شما 500 نفر را نسبت به خودتان آگاه کردید، ممکن است از 500نفر، 200 نفر از آن ها کالا یا خدمت شما را خریداری کنند.
4- بعد از مرحله ای که خرید توسط مخاطبانتان اتفاق افتاد، باید کاری کنید که مشتری به طور مستمرو یکپارچه کالا یا خدمت شما رو خریداری کند.
5- Loyality (ایجاد وفاداری) یعنی در مشتری وفاداری ایجاد کنید.
6- advocate (مدافع برند شما شوند) باید کاری کنید که برند شما را دوست داشته باشند و به دیگران توصیه کنند یا زمانی که از برند شما در جایی صحبت می شود ، از برند شما دفاع کنند.
این یک قیف فرضی بود، قیف کسب و کار شما بسته به نوع و موقعیت آن تغییر خواهد کرد.حتما بخوانید اشتباهات رایج در بازاریابی محتوا و راهکارهای آن ۵

[h=2]گام چهارم : انواع محتوا (infography ، پادکست، text، ویدیو، …) :[/h]
بعد از اینکه فانل کسب و کارتان را پیدا کردید، باید ببینید در هر مرحله از این فانل محتوا را به چه شکلی یا در چه قالبی به مخاطبانتان ارائه دهید. مثلا ممکن شما در مرحله درباره ما بخواهید از وایرال پست ها جهت آگاهی دادن استفاده کنید یا اینکه از طریق روابط عمومی، رپورتاژ خبری، یک ویدیو چند دقیقه ای در شبکه های اجتماعی ، خودتان را معرفی کنید.[h=2]گام پنجم : ایجاد Core message document[/h]سندی به نام پیام هستی کسب و کار شما که شامل 6 مرحله می باشد :[h=2]مرحله ی اول : ارزش پیشنهادی کسب و کارتان را مشخص کنید.[/h]ارزش پیشنهادی کسب و کارتان را روی کاغذ دریک خط یا دو خط بنویسید. اینکه کسب و کار شما چه مزایای ویژه ای دارد که شما را از رقبا متمایز می کند. کسب و کار شما ممکن است مزایای زیادی داشته باشد اما مزایای کلیدی کسب و کار شما چیست ؟[h=2]مرجله ی دوم : elevator speech (ارائه آسانسوری)[/h]
هر استارتاپ یا کسب و کار جدید باید این ارائه آسانسوری را داشته باشند.ارائه آسانسوری یعنی اینکه شما یک از گزاره ای 30 ثانیه ای از پیش تعیین شده جهت معرفی کسب و کار خود به کسی که اصلا هیچ اطلاعی از کسب و کار شما ندارد، آماده کنید.[h=2]مرحله ی سوم : یک گزاره کامل یا توضیحات کامل بابت معرفی کسب و کار خود داشته باشید .[/h]اینکه نوع کسب و کار شما چیست ؟در چه حوزه ای کار می کنید را در چند پاراگراف توضیح دهید. این محتوا در خیلی جاها مثل نظیر درباره ما سایت و غیره به کار می رود.[h=2]مرحله ی چهارم :problems (مشکلات) و solutions (راه حل ها) ارائه دهید.[/h]شما باید براساس پرسونای مخاطبین خود problems (مشکلات) وsolutions (راه حل های) خودتان را ارائه دهید. به عنوان مثال شما 3 تا از پرسونای مخاطبین کسب و کارتان، به عنوان مثال A و B و C را پیدا کردید. حالا باید به دنبال این باشید که آقای A چه problem هایی دارد که راه حل های خود را بدهید.به عنوان مثال اگر خانم B در لینکدین می باشد باید در لینکدین محتوایی بگذارید که راه حل مشکلات این دسته از پرسونا باشد. با این کار متوجه خواهید شد که در کجا، چه محتوایی بگذارید.حتما بخوانید نکات طلایی در سئو سایت وردپرسی

[h=2]مرحله ی پنجم : رقبا را بررسی کنید.[/h]رقبا کسب و کار خود را بیابید، محتوایی که رقبا تولید می کنند را ببینید، اینکه رقبا در قالب محتوایی که تولید می کنند چه پیامی را به مخاطبین خود انتقال می دهند. برای اطلاعات این مرحله یک جدول مطابق جدول زیر درست می کنیم .
رقبا
شعار رقبا ؟​
پیام رقبا؟​
عنوان های محتوای تولیدیشان چیست ؟​
رقبا A​


رقبا B​


رقبا C​



محتوای رقیبانتان را به دقت تحلیل کنید. ببینید می خواهند چه پیامی را به مشتری ارسال کند به عنوان مثال من هوشمند هستم، من بین رقبا بیشترین مزیت را دارم، من ماندگارم وغیره .
Topic(عنوان) موضوعاتی که راجع آن تولید محتوا می کنند را بررسی کنید.[h=2]مرحله ی ششم : درخت محتوا ترسیم کنید.[/h]در این مرحله باید برای خودتان یک درخت محتوا ترسیم کنید تا بتوانید دربین رقبا جایگاه خوبی در بازار داشته باشید.به عنوان مثال اگر 4 تا رقیب دارید که 3 تا از آن ها پیام مشابه به مخاطبین می دهند، این خوب است که شما از آن مطلع باشید و یک پیام بهتر تولید کنید یا روی یک چیز بهتر تمرکز کنید و حول آن محتوا تولید کنید.[h=2]
[/h][h=2]اجزای درخت محتوا (content tree)[/h]
1-Sweet spot : ارزش پیشنهادی یکتا و مزایای کلیدی چیست که می توانید حول آن تولید محتوا کنید و نسبت به رقبای خود تفاوت ایجاد کرده و موفق شوید.
2-Message : مشخص کنید که چه پیام هایی را می خواهید به مخاطبین خود انتقال دهید به عنوان مثال ما با تجربه هستم، ما قابل اعتماد هستیم و غیره . نکته ای که باید به آن اشاره کنم این است که پیام ها باید با sweet spot هماهنگی ایجاد کند .
3-انتخاب تم مناسب برای پیام ها : به عنوان مثال شما می خواهید 3 تا پیام به مخاطبانتان بدهید ، باید برای هر پیام یک یا چند تم مناسب انتخاب کنید. مثلا اگر بخواهید به مخاطب این پیام را بدهید که هیجان انگیز هستید باید تمی انتخاب کنید که با این پیام شما سازگاری داشته باشد.تم های شما می تواند به اینگونه باشد که مثلا من می خوام در پیام بصری از رنگ قرمز استفاده کنم یا اینکه به زبان محاوره صحبت کنم. بنابراین از هر پیام چند تم و از هر تم چند تاپیک یا عنوان برای تولید محتوا ایجاد می شود.
4- انتخاب topic برای message ها : انتخاب تاپیک مناسب و جذاب برای تولید محتوای مناسب .
حرف آخر : برای تولید محتوا یکسری قوانین وجود دارند که با رعایت آن ها می توانید موجب رونق هر چه بیشتر کسب و کار خود شوید.
 
آخرین ویرایش:
بالا