استخراج برق از رطوبت هوا

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
استخراج برق از رطوبت هوا ... :gol::cap:

جام جم آنلاين: پژوهشگران برزيلي در بررسي هاي خود نشان دادند که با توسعه دستگاه هايي مي توان جريان الکتريسيته را از رطوبت موجود در اتمسفر استخراج و از آن استفاده کرد.



به گزارش مهر، دستگاه هايي را تصور کنيد که قادرند انرژي الکتريکي را از آسمان شکار کنند. همچنين تصور کنيد که سقف ساختمان ها از پانل هايي پوشيده شوند که بتوانند تخليه الکتريکي حاصل از رعد و برق را جمع آوري کرده و آن را به جريان الکتريسته قابل استفاده در مصارف خانگي تبديل کنند.


در حال حاضر اين تصورات شبيه به داستان هاي علمي تخيلي هستند اما به اعتقاد دانشمندان دانشگاه کمپيناس در «سن پائولو»ي برزيل که نتايج بررسي هاي خود را در کنگره ملي انجمن شيمي آمريکا عرضه کرده اند مي توانند در آينده به واقعيت تبديل شوند.
ايده استفاده از قدرت الکتريکي حاضر در اتمسفر از قرنها قبل مورد توجه دانشمندان بوده است به طوري که نيکلا تسلا، مخترع بزرگ جريان هاي مغناطيسي از جمله افرادي بود که در اتمسفر به دنبال يک منبع انرژي مي گشت.


دانشمندان از ديرباز معتقد بودند که قطره هاي ريز آب در اتمسفر از نظر الکتريکي خنثي هستند و حتي بعد از تماس با بارهاي الکتريکي حاضر در روي ذرات گرد و غبار و يا روي قطرات مايعات ديگر نيز خنثي بودن خود را حفظ مي کنند. اين درحالي است که فرضيات اخير پيشنهاد مي دهند که آب موجود در اتمسفر مي تواند بار الکتريکي به دست آورد.
اين دانشمندان با انجام آزمايشاتي در لابراتوار و با شبيه سازي تماس آب با ذرات معلق در هوا اين فرضيه را تائيد کردند.
پژوهشگران برزيلي به منظور دستيابي به اين نتايج، از ذرات ريز سيليس و فسفات آلومينيوم (هر دو ماده در هوا وجود دارند) استفاده کردند و نشان دادند در شرايطي که رطوبت زياد مي شود سيليس بار منفي و فسفات آلومينيوم بار مثبت پيدا مي کند.
اين دانشمندان در اين خصوص توضيح داد:«ما به اين نتيجه رسيديم که آب موجود در جو مي تواند بارهاي الکتريکي را جمع کرده و اين بارها را به مواد ديگري که با آنها در تماس است انتقال دهد. اين نوع الکتريسيته را مي توان هيگروالکتريسيته يا الکتريسيته مرطوب ناميد».
به اعتقاد اين محققان، در آينده مي توان دستگاه هايي شبيه به پيل هاي خورشيدي را توسعه داد که قادر به جمع آوري الکتريسيته مرطوب باشند.

 

Sarp

مدیر بازنشسته
تئوری دسترسی به جریان برق از هوا

تئوری دسترسی به جریان برق از هوا


کمبود منابع انرژی سبب شده که بشر برای تامین آن به هر دری بزند. انرژی خورشیدی، تامین انرژی از امواج دریا و حالا ایده جدید سعی می کند از هوا برق تولید کند. محققان با بررسی فیزیک واکنش های شيميايی دریافتند که از هوای مرطوب نيز می توان به عنوان منبعی غنی از انرژی الکتریسیته نام برد. و دکتر Francesco Galeback از دانشگاه برزيل در مقاله ای یک تئوری دسترسی به جريان برق را از هوای مرطوب ارائه داده است.

در جو زمین انرژی الکتریسیته تولید می شود. شما صاعقه های پرقدرت را می بینید که بر همین اساس به وجود می آید. حالا ما داریم سعی می کنیم بفهمیم چگونه می توان این انرژی را توسط ابزارهایی ذخیره کرد. به دنبال آزمایشات یک تيم تحقیقاتی مشخص شد چگونه از برخورد ذرات ریز موجود در فضا نظير سیلیکا و فسفات آلومینویم در مجاورت مولکولهای آب می توان به جريان برق دسترسی پیدا کرد.

این ذرات به صورت معلق در هوا یافت می شود اما برای داشتن برق از هوا بایستی عملا به دنبال یافتن راهکاری مناسب باشیم که بتواند با حضور فلزات جمع کننده، برق را از هوا به خانها بیاورد. تصورش را بکنید در اینده چیزی شبیه صفحات خورشیدی داشته باشید که بتواند از هوا برق جمع آوری کند. پی بردن به این نکته می تواند علاوه بر ایجاد منبعی غنی از برق، بشر را در زمينه ایمن سازی بهینه تر برای جلو گیری از برق گرفتگی های ناشی از صاعقه کمک کند.

این ایده جالبی است. اما هنوز راه زیادی برای عملی شدن آن باقی مانده است. در صورت تحقق یافتن آن می توانید روی یک منبع جدید رایگان برق حساب کنید و نگران قبض برق فوق العاده گران نباشید.

کد:
http://www.narenji.ir/---narenji-sections-54/70/2114-electriccharge
 
بالا