استخدام و مصاحبه های شغلی

ghazal1991

مدیر تالار مدیریت
مدیر تالار
6 اشتباه رایج در مصاحبه های استخدامی

6 اشتباه رایج در مصاحبه های استخدامی

مصاحبه های استخدامی از مهمترین مراحل در استخدام کارجویان هستند. کارجویان باید در این مرحله نهایت دقت را برای داشتن یک مصاحبه ی موفق به کار ببرند. اغلب این قسمت از مراحل مهم استخدام هم برای کارفرمایان و هم برای کارجویان است. مصاحبه های استخدامی معمولا بعد از ارسال رزومه و یا تکمیل فرم استخدامی است که کارجویان باید در این مرحله تلاش کنند که با کسب موفقیت در آن بتوانند یک فرصت شغلی خوب را بدست بیاورند.
اغلب اشتباهاتی که کارجویان در مصاحبه های استخدامی دارند باعث عدم موفقیت آنها در این مرحله میشود. اشتباهاتی که کارجویان در مصاحبه های استخدامی دارند اغلب رایج است اما با توجه به نکات کوچک میتوان از این اشتباهات جلوگیری کرد و در این مصاحبه ها موفق شد. 6 اشتباه رایجی که کارجویان در مصاحبه های استخدامی دارد اغلب باعث عدم موفقیت آنها میشود.


1-اهمیت ندادن به مصاحبه های استخدامی: مصاحبه های استخدامی مهمترین مرحله برای استخدام کارجویان است و اگر این مرحله را جدی نگیریم و به آن اهمیت ندهیم قطعا استخدام نمیشویم. همه ی کارجویانی که این مرحله را با دقت و موفقیت طی کردند توانستند به یک فرصت شغلی خوب دست پیدا کنند بنابراین مهمترین مرحله در استخدام کارجویان مصاحبه است پس باید به آن توجه کنیم.

2-پوسیدن لباس نامناسب: محیط کاری و اداری فضای رسمی است که باید در آن لباس رسمی و مناسب پوشید بنابراین باید حتی در مصاحبه ها و قبل از استخدام هم سعی کنید که لباس مناسب محیط اداری و رسمی بپوشید چون اولین برخورد شما با کارفرما در مرحله ی مصاحبه است بنابراین داشتن لباس و ظاهر مرتب و رسمی باعث میشود که در این مرحله موفق تر باشید.

3-نداشتن انگیزه در کار: شما باید برای انجام کار و فعالیت انگیزه و نشاط کافی داشته باشید زمانی که کارفرما از شما سوالات مختلفی میپرسد باید کاملا آماده باشید مثلا از قبل در مورد موقعیت شغلی که برای آن مصاحبه انجام میدهید و یا اهداف کاری خود فکر کنید اغلب کارفرمایان اهداف شما از کار و شروع یک شغل را میپرسند پس باید هدفمند و با انگیزه باشید.

4-کم حرف نباشید: یک کارمند خوب باید با نشاط و فعال باشد زمانی که کارفرما از شما سوالات مختلف میپرسد باید با اعتماد به نفس کافی و با نشاط به سوالات پاسخ دهید کم حرفی و صحبت نکردن باعث میشود که یک فرد بی انگیزه و بی علاقه به کار محسوب شوید بنابراین باید با دقت و انرژی به سوالات کارفرما پاسخ دهید.

5-زیاد صحبت نکنید: در مقابل کم حرفی، پر حرفی زیاد و زیاد صحبت کردن برای مصاحبه های استخدامی چندان مناسب نیست فقط به سوالاتی که کارفرما ار تجربیات و مهارت های شما میپرسد پاسخ دهید با دقت گوش دهید و با دقت هم به سوالات کارفرما پاسخ دهید.

6-نداشتن اشتیاق و علاقه کافی: مصاحبه ی استخدامی یک مرحله ی مهمی است که با استفاده از آن میتوانید به یک فرصت شغلی خوب دست پیدا کنید بنابراین باید در این مصاحبه با انرژی مثبت و از نکات مثبت و ویژگی های خوبی که در شما وجود دارد صحبت کنید. مثلا علاقه و اشتیاق شما برای انجام کار و داشتن یک فرصت شغلی خوب از نکات مهمی است که در مصاحبه های استخدامی به موفقیت شما کمک میکند.

منبع: بانکی
 

ghazal1991

مدیر تالار مدیریت
مدیر تالار
چگونه یک شغل جدید پیدا کنیم؟

چگونه یک شغل جدید پیدا کنیم؟

پیدا کردن یک شغل جدید و یا تغییر شغل از دغدغه های مهم کارجویان است. مشاغل مختلف نیاز به مهارتها و تجربیات متفاوت دارند چون هر کدام از آنها دارای یکسری وظایف و مسئولیت ها هستند بنابراین هر چقدر که میزان تجربه ی ما بیشتر باشد راحت تر میتوانیم به یک شغل خوب دست پیدا کنیم. فرصت های شغلی کوچک برای کسب تجربه مناسب هستند چون میتوانیم با استفاده از آنها به فرصت های شغلی بزرگتر دست پیدا کنیم.

پیدا کردن یک شغل جدید با توجه به میزان مهارتهایی که در شغل های قبلی کسب کردیم به نسبت راحت تر است. فرصت های شغلی با یکدیگر تفاوت دارند و در هر کدام از آنها یکسری از مهارتها لازم است مثلا داشتن روابط عمومی خوب و داشتن روحیه ی کاری بالا و انجام کار گروهی از جمله مهارتهایی است که برای شروع هر کسب و کاری لازم است.


داشتن علاقه و استعداد از دیگر عوامل مهم و تاثیر گذار در کاریابی است. اگر کسب و کاری را که به آن علاقه ی بیشتری داریم آغاز کنیم موفق تر خواهیم بود. اما برای دست یابی به فرصت شغلی که مورد علاقه ماست باید تجربه ی کافی را بدست بیاوریم.

موفقیت در مصاحبه های استخدامی از مهمترین عواملی است که به دست یابی به یک فرصت شغلی خوب کمک میکند مصاحبه های استخدامی از مهمترین مراحل برای دست یابی به یک فرصت شغلی خوب هستند. داشتن یک رزومه ی کامل و خوب نیز از دیگر عواملی است که برای پیدا کردن یک شغل جدید لازم است. یک رزومه ی خوب باید دقیق و رسمی باشد و تجربیات و مهارتهای ما را شرح دهد.

کارفرمایان اغلب با مطالعه ی رزومه کارجویان را به مصاحبه دعوت میکنند بنابراین یک رزومه ی خوب میتواند ما را به یک فرصت شغلی خوب نزدیک کند. همیشه سعی کنید رزومه ی خود را به روز کنید. لیستی از فرصت های شغلی مورد نظرتان تهیه کنید و سعی کنید که شغلی را انتخاب کنید تا با علاقه و تجربیات شما هماهنگی داشته باشد.

در هر شغلی یکسری از مسئولیت ها و وظایفی وجود دارد که باید با توجه به روحیات و علایق و استعدادهایی که داریم یک شغل مناسب برای خود پیدا کنیم. منابع کاریابی نیز میتوانند مورد استفاده قرار بگیرند میتوانید از این منابع مثل آگهی های استخدامی در روزنامه ها و یا منابع کاریابی در فضای آنلاین استفاده کنید.
 

ghazal1991

مدیر تالار مدیریت
مدیر تالار
3 نکته برای موفقیت در مصاحبه های استخدامی

3 نکته برای موفقیت در مصاحبه های استخدامی

برای پیدا کردن کار و شغل خوب داشتن مهارت ها و تجربه های کاری از اهمیت زیادی برخوردار است. علاوه بر داشتن مهارت ها و تجربه های کاری داشتن یک رزومه ی خوب و موفقیت در مصاحبه های استخدامی نیز اهمیت دارد. در هر کار و شغل و در هر تجارت و کسب و کاری یکسری از مهارت ها و تجربه های کاری لازم است تا بتوانیم در کار و شغل خود موفق باشیم. در مصاحبه های استخدامی اغلب در مورد مهارت ها، تجربه های کاری، تحصیلات و... سوالات مختلفی پرسیده می شود. داشتن یک رزومه ی خوب نیز از اهمیت زیادی برخوردار است تا بتوانیم به یک فرصت شغلی خوب دست پیدا کنیم. رزومه ها اغلب دارای مشخصات فردی، تحصیلات، مهارت ها و تجربه های کاری هستند اما علاوه بر داشتن یک رزومه ی خوب موفقیت در مصاحبه های استخدامی نیز اهمیت دارد.

1-در مصاحبه های استخدامی اغلب سوالات متداولی در مورد تجربه های کاری و مهارت های کاری پرسیده می شود بنابراین خوب است که همیشه قبل از مصاحبه های استخدامی تجربه های کاری و مهارت های کاری خود را مرور کنیم تا در مصاحبه ی استخدامی استرس کمتری داشته باشیم و مصاحبه ی استخدامی موفق تری داشته باشیم. خوب است که همیشه قبل از مصاحبه های استخدامی سوالات مختلفی را که در مورد تجربه، مهارت های کاری، استعداد، تحصیلات و... در مصاحبه های استخدامی پرسیده می شود را با خود مرور کنیم تا مصاحبه ی استخدامی موفق تری داشته باشیم.

2-همیشه سعی کنید سر وقت برای مصاحبه های استخدامی حاضر شوید و آن تایم باشید. سر وقت رسیدن در مصاحبه های استخدامی باعث می شود تا استرس کمتری داشته باشیم و مصاحبه ی استخدامی بهتری داشته باشیم. داشتن اعتماد به نفس و همچنین داشتن انرژی مثبت به ما کمک می کند تا مصاحبه ی استخدامی بهتری داشته باشیم.

3-رزومه ها نیز ممکن است در مصاحبه های استخدامی مورد استفاده قرار بگیرند بنابراین داشتن یک رزومه ی خوب برای پیدا کردن یک شغل خوب از اهمیت زیادی برخوردار است. در رزومه تجربه های کاری، مهارت ها، تحصیلات و... یادداشت می شوند. رزومه ها باید به صورت تایپ شده باشند. رزومه ها نباید خیلی طولانی باشند چون اغلب مدت زمان کوتاهی برای مطالعه ی آن ها در نظر گرفته می شود بنابراین داشتن یک رزومه ی خوب نیز برای دست یابی به یک فرصت شغلی خوب اهمیت دارد.
 

ghazal1991

مدیر تالار مدیریت
مدیر تالار
چرا هرگز در مصاحبه کاری نباید نارنجی پوشید؟

چرا هرگز در مصاحبه کاری نباید نارنجی پوشید؟

چرا کت و شلوار قهوه‌ایتان شما را منفعل نشان می‌دهد؟ چرا باید آبی کبود را به کناری بگذارید اگر شغل شما خلاقانه است؟ و چرا هرگز نباید نارجی بپوشید؟
پاسخ این سوال‌ها ساده است: چون رنگ‌ها قدرت دارند.
روان‌شناسی رنگ می‌گوید رنگ‌ها می‌توانند شما را آرام کنند، گرسنه کنند و حتی شما را عاشق کنند؛ اما آیا آن‌ها می‌توانند برای‌تان کار پیدا کنند؟
رنگ‌ها ضعف دانش و تجربه‌ی شما را جبران نمی‌کنند، اما تحقیقات اخیر Harris Interactive نشان می‌دهد که انتخاب رنگ مناسب لباس می‌تواند در هنگام مصاحبه شما را در موقعیت مثبتی قرار دهد. نتایج به دست آمده از نظرسنجی‌های انجام شده از مدیران روابط‌عمومی، منایع انسانی و متخصصان مربوطه نشان می‌دهد که استخدام‌کنندگان بین رنگ لباس و ویژگی‌های متقاضی در زمان مصاحبه ارتباط برقرار می‌کنند.
برای مثال:

  • مشکی مفهوم رهبری را می‌رساند.
  • قرمز رنگ قدرت است.
  • آبی این حس را ایجاد می‌کند که فرد در تیم عملکرد خوبی دارد.
  • خاکستری فرد را منطقی و تحلیل‌گر معرفی می‌کند.
  • سفید احساس منظم و مرتب بودن القا می‌کند.
  • سبز، زرد، نارنجی و بنفش با خلاقیت در ارتباطند.

Carol Davidson متخصص سَبک و عکس در نیویورک می‌گوید:
از نظر تصویری، ظاهر شما بیش‌تر از گفتارتان از شما اطلاعات می‌دهد؛ و از میان همه‌ی آن‌چه که از گنجه لباس درمی‌آید، رنگ حرف اول را می‌زند.
افزون‌بر ویرایش رزومه و آماده کردن توانایی‌هایتان در هنگام مصاحبه، انتخاب لباس مناسب عامل موثری در پیدا کردن شغل جدید به شمار می‌رود. انتخاب بهترین رنگ به شرکت مورد نظر بستگی دارد که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

اگر برای شغلی خلاقانه مصاحبه می‌کنید، آبی کبود نپوشید
آبی کبود حاوی پیام‌هایی هم‌چون صداقت، قابل اعتماد بودن، معتبر بودن است و می‌توان گفت این رنگ انتخابی عالی برای صنایعی نظیر حقوق یا دارایی به‌شمار می‌آید؛ اما اگر برای محیطی اقدام می‌کنید که خلاقیت حرف اول را می‌زند، در نظر داشته باشید که حس ناشی از این رنگ “محافظه‌کاری” است.

اگر برای شغل مدیریتی اقدام می‌کنید سیاه بپوشید
سیاه رنگ بسیار قوی است و نفوذ بالایی دارد. بسیاری بر این باورند که این موضوع تاثیر خوبی است، اما باید در نظر داشته باشید که در نخستین مصاحبه این حس را القا نکنید که شما قدرت بیش‌تری نسبت به نفر مقابل خود دارید. اگر برای شغلی اقدام کرده‌اید که مدیریت بخشی را به‌عهده دارد و شما باید فردی موقر به نظر بیایید، مشکی انتخاب خوبی است.

بهتر است از پوشیدن لباس یک دست قهوه‌ای خودداری کنید
قهوه‌ای، قطب مخالف رنگ سیاه است. این رنگ این پیغام را می‌دهد که شما فردی ساده و مقاوم در برابر تغییر هستید. در مجموع این رنگ برای مصاحبه برای صنایع توصیه نمی‌شود.
مانند هر رنگ دیگری، قهوه‌ای ویژگی‌های مثبتی هم دارد، نشان از آسایش و اطمینان دارد؛ اما در صنعت که سرعت و خلاقیت نکات کلیدی هستند رنگ قهوه‌ای این حس را القا می‌کند که شما منفعل و سنگین هستید.
توسی برای صنعت خوب است
یک انتخاب بی‌نظیر برای مصاحبه کاری در محیط صنعتی توسی است. این رنگ حاوی پیام سرسختی، هوش و اطمینان‌پذیری است.
با توجه به این که گاهی رنگ توسی دست‌کم گرفته می‌شود، با توجه به نوع شرکت و صنعتی که برای مصاحبه آماده شده‌اید، می‌توانید از یک دستمال گردن قرمز، کراوات بنفش، بلوز زرد نیز استفاده کنید تا بخشی از شخصیت شما را نشان دهد.

قرمز احتمالا کمی بیش از حد تند است
قرمز نشان از قاطعیت و تهور دارد؛ اما برای مصاحبه‌ها پیشنهاد نمی‌شود. در بسیاری از شرکت‌ها رنگ قرمز کمی زننده به شمار می‌آید.
قرمز نشان می‌دهد که فرد مصاحبه شونده دارای ویژگی‌های اخلاقی هم‌چون سرکشی، تهور و سماجت است. باید گفت مرز باریکی بین ادعا داشتن و سرسختی وجود دارد و به همین دلیل قرمز برای مصاحبه پیشنهاد نمی‌شود. اما ویژگی خاص این رنگ ممکن است برای شغل‌هایی در قسمت فروش یا حقوقی مناسب باشد.

می‌خواهید نشان دهید که به جزییات توجه می‌کنید؟ سفید بپوشید
بر خلاف قرمز، سفید رنگی است که حس تمیزی، خالص بودن، بی‌طرفی و آغاز دوباره را به فرد مقابل منتقل می‌کند. این معصومیت و پاکی نشان می‌دهد که به جزییات توجه می‌کنید و انتخاب خوبی برای مصاحبه است.

با سبز مصاحبه را آسان کنید و با زرد و بنفش اعلام کنید که شما بهترینید؛ اما لطفا نارنجی نپوشید
سبز رنگی است که معمولا با آرامش و سلامتی، کامیابی و ثروت همراه است. برای محیط‌هایی که به خلاقیت بیش‌تری نیاز دارند رنگ زرد یا بنفش توصیه می‌شود. بنفش بیان‌گر هنرمندی و یکتایی است؛ در حالی‌که زرد بهینه بودن و خلاقیت را نشان می‌دهد.
اما نارنجی بدترین رنگ شناخته شده است زیرا به مصاحبه کننده این حس را می‌دهد که مصاحبه شونده به اندازه کافی حرفه‌ای نیست.
روشن و تاریک
بدون در نظر گرفتن رنگ لباسی که برای پوشیدن انتخاب می‌کنید، باید تنالیته آن را نیز در نظر داشته باشید. همه رنگ‌ها، تُن‌های گوناگون دارند و می‌توان آن‌ها را به گونه‌ای تغییر داد تا به رنگ مورد نظر دسترسی پیدا کنیم.
رنگ‌های تیره، رنگ‌های رسمی‌تر و معتبرتر شناخته می‌شوند؛ در حالی‌که رنگ‌های روشن شخص را صمیمی‌تر و دوستانه‌تر معرفی می‌کند. رنگ‌های روشن نشان از اعتماد به نفس دارند و رنگ‌های تیره شخص را محافظه‌کارتر نشان می‌دهد.
پوشیدن رنگ‌هایی با تضاد بالا مانند سیاه و سفید یا سفید و آبی کبود شما را قوی‌تر نشان می‌دهد و هر چه میزان تضاد بین رنگ‌های انتخابی کم‌تر باشد شما صمیمی‌تر و نزدیک‌شدنی‌تر ظاهر می‌شوید.

نوشته سامه گل زاده/ digiato
 

ghazal1991

مدیر تالار مدیریت
مدیر تالار
پنج پرسش هوشمندانه‌ای که در یک مصاحبه شغلی باید پرسید

پنج پرسش هوشمندانه‌ای که در یک مصاحبه شغلی باید پرسید

زمانی‌که در یک مصاحبه شغلی حاضر می‌شوید پرسش‌های شما از مصاحبه‌گر می‌تواند به اندازه‌ی پاسخ‌هایی که به سوال‌های او می‌دهید دارای اهمیت باشند.
این پرسش‌ها بیان‌گر میزان اشتیاق شما برای حضوری پررنگ‌تر در سرنوشت آینده‌ی آن شرکت است و نشان می‌دهد شما چه دیدی نسبت به آینده دارید.
تمام مصاحبه‌گرهای شغلی به‌شکل معمول پرسش‌هایی دارند؛ اما کسانی‌که تجربه‌ی بیش‌تری در مصاحبه با جویندگان کار دارند، در برخی موارد احساس می‌کنند اگر از جوینده‌ی کار بپرسند، آیا پرسشی از من دارید؟ وقت خود را هدر داده‌اند.
شاید بپرسید چرا؟ در بسیاری از موارد جویندگان کار به پاسخی که درباره‌ی پرسش‌هایشان دریافت می‌کنند، اهمیت چندانی نمی‌دهند؛ در عوض آنان تلاش می‌کنند با پرسش‌های پیچیده، خود را بهتر جلوه دهند. برای این دسته پرسشی که مطرح می‌کنند از پاسخش مهم‌تر است.
در سوی دیگر یک کاندیدای باهوش و ایده‌آل موقعیت شغلی پرسشی مطرح می‌کند که واقعا برایش پاسخ می‌خواهد؛ زیرا قصد دارد در تکامل بخشیدن شرکتی که قرار است در آن مشغول به کار شود فعالانه حضور داشته باشد. او به‌گونه‌ای می‌پرسد که بتواند تصمیم بگیرد، آیا واقعا می‌خواهد در آن‌جا کار کند یا خیر.
حال به ۵ پرسش مهمی که باید در یک مصاحبه‌ی شغلی مطرح کنید، می‌پردازیم.
پرسش نخست: از من انتظار دارید در طول ۶۰ تا ۹۰ روز آینده چه دستاوردهایی داشته باشم؟
یک کاندیدای شغلی خوب، می‌خواهد بسیار سریع در پیشرفت مجموعه سهیم شود و دوست ندارد چند هفته از زمانش را صرف شناختن سازمانی که در آن مشغول به کار شده است و درک اهدافش کند. چنین فردی از راه نرسیده می‌خواهد سبب ایجاد فرآیند و تغییراتی مثبت شود.
افزون بر این‌ها، هدف این است که درک کند استخدام کننده تکامل و پیشرفت را در چه می‌بیند تا بتواند اهداف و انتظارات را شناسایی کند.

پرسش دوم: بهترین کارمندان شما چه ویژگی‌هایی دارند؟
یک کاندیدای شغلی خوب، مسلما تمایل دارد مدت طولانی در یک‌جا مانده و در طول آن مدت نیز رضایت کارفرما را جلب کند. هر سازمان و شرکتی نسبت به دیگری متفاوت است، پس برای بدل شدن به یک کارمند موفق و نمونه در هر شرکتی شاخص‌های متفاوتی وجود دارد.
در یک شرکت عامل موفقیت کارمند، حضور در ساعت‌های بیش‌تر در سر کار است؛ در شرکت دیگر انعطاف‌پذیری و داشتن خلاقیت. یک شرکت ممکن است به جای این‌که بخواهد مشتریان خود را در طولانی مدت حفظ کند، تمایلش بر این باشد که مشتریانی جدید را در بازارهایی جدید جذب کند و موارد بسیار دیگری از این دست.
هر پاسخی به پرسش مورد بحث داده شود برای جوینده‌ی کار دارای اهمیت است؛ آن هم به دو علت، ۱) او می‌خواهد بداند توان هماهنگ شدن با مجموعه را دارد؟ ۲) اگر این توان را در خودش می‌بیند پس قطعا قصد دارد جزو بهترین‌های حاضر در آن مجموعه باشد.

پرسش سوم: یک یا دو مورد از مواردی که می‌توانند واقعا برای شرکت نتیجه‌بخش باشند، چه هستند؟
کارمندان در اصل یک نوع سرمایه‌گذاری هستند، و هر کارمند در ازای حقوقی که دریافت می‌کند باید بازدهی مثبتی داشته باشد. در هر شغلی برخی از فعالیت‌ها تفاوت‌های بسیار بیش‌تری نسبت به سایر موارد ایجاد می‌کنند. شاغلان در بخش منابع انسانی همواره تمایل دارند تا خلاهای شغلی موجود را هر چه سریع‌تر پر کنند؛ ولی برای آنان پیدا کردن فرد مناسب برای هر شغل اهمیت بیش‌تری دارد چون چنین فردی هزینه‌ی آموزش کم‌تری دارد، با محیط سریع‌تر سازگار می‌شود و بازدهی بیش‌تری خواهد داشت؛ در نتیجه سبب بالا رفتن راندمان کلی می‌شود.
شمای مصاحبه‌شونده به یقین لازم است بخواهید بدانید چه مواردی می‌توانند تغییر جدی در یک شرکت به وجود بیاورند و آن را به موفقیت برسانند، چون شما قصد دارید بخشی از این موفقیت باشید و اگر مجموعه موفق باشد تضمینی خواهد بود بر موفقیت شما در سطوح گوناگون.
پرسش چهارم: کارمندان در وقت‌های آزاد خود به چه کارهایی می‌پردازند؟
فرهنگ یک شرکت یا سازمان همواره از موضوعات مورد مجادله است و همواره برای هر استخدام کننده‌ای شاخصه‌هایی اصلی وجود دارند، بیش‌تر آنان بر این باورند که یک کارمند خوب و راضی کسی است که کاری را که انجام می‌دهد دوست داشته باشد و در کنار آن از مصاحبت با همکارانش راضی باشد و لذت ببرد.
یک جوینده‌ی کار مناسب، با این پرسش نشان می‌دهد که می‌تواند با فرهنگ شغلی محل کار آینده‌اش ارتباط برقرار کرده و بخشی از آن شود یا خیر، اگر شما با آن فرهنگ نتوانید کنار بیاید هرگز از شغل خود راضی نبوده و بازدهی مناسبی نخواهید داشت.

پرسش پنجم: چه‌گونه از پس چالش‌ها بر خواهید آمد و چه راه‌حل‌هایی دارید؟
هر تجارت و کسب‌وکاری با مشکلات جدی روبه‌رو است؛ همیشه ممکن است رقبایی سرسخت و بهتر، وارد بازار شوند، تغییرات تکنولوژیک بر روند خدماتی که تاکنون عرضه می‌شد اثر بگذارد، شاخصه‌های اقتصادی دچار دگرگونی شوند و… به‌ندرت می‌توان یک کسب‌وکار کوچک را پیدا کرد که بتواند حریمی از امنیت دائمی را تجربه کند.
پس هر جوینده‌ی کاری سعی می‌کند پا در جای محکمی بگذارد. او ضمن این‎که می‌خواهد مجموعه‌ی محل کارش رو به جلو حرکت کند و روند رشدش مثبت باشد، مسلما تمایلش بر این است که اگر روزی لازم شد از آن مجموعه برود بر مبنای تصمیم خودش باشد نه به این علت که کارفرما دچار مشکل شده است و راه‌حل را در خواستن عذر کارمندان می‌بیند.
بگذارید این مثال را بزنیم، فرض کنیم من برای یک موقعیت شغلی در یک فروشگاه موتورسیکلت مصاحبه می‌شوم و در کم‌تر از یک کیلومتری فروشگاه کنونی فروشگاه دیگری با امکانات بهتر و بیش‌تر در حال باز شدن است، لازم است من از کارفرمای خودم بپرسم و بدانم آیا به برنامه‌یی برای مواجه با چنین مشکل بزرگی دارد یا خیر؟
یک کاندیدای مناسب کار تنها تمایل ندارد افکار مصاحبه‌گر را بداند، بلکه تمایل دارد از برنامه‌های آینده محل کارش مطلع شود و این‌که آیا آنان برنامه‌ای برای بقا و رشد و توسعه دارند یا خیر، و او می‌تواند در این برنامه‌ها شریک شود یا چنین توانی را ندارد.
پرسش‌های یاد شده می‌توانند شما را در ذهن مصاحبه‌گر، هدفمند و در کار جدی جلوه دهند. شما نشان می‌دهید که آینده‌ی محل کار خود را آینده‌ی خود می‌بینید.
نوشته رضا مقدری/ digiato
 

ghazal1991

مدیر تالار مدیریت
مدیر تالار
توصیه هایی برای استخدامهای بهتر

توصیه هایی برای استخدامهای بهتر

بسیاری از سازمانها –با اندازه‌های مختلف- در استخدام نیروهای خود دچار اشتباه می‌شوند. افرادی که به اشتباه استخدام می‌شوند، کسانی هستند که از فیلترهای کارگزینی شما عبور می‌کنند و به عنوان یک نیروی زبده و کارآزموده جلوه‌گری می‌کنند. این افراد ممکن است مهارتهای موردنیاز شما را نداشته باشند و یا اینکه با فرهنگ سازمانی شما تناسب لازم را نداشته باشند، اما هزینه‌ی بالایی را بابت استخدام خود به سازمانها تحمیل می‌کنند.
تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که بیش از نیمی از شرکتهایی که در ده اقتصاد بزرگ دنیا فعال هستند، از اشتباه در استخدام نیروهای خود صدمه می‌بینند. هزینه‌ی این اشتباه برای ۲۷ درصد از شرکتهای امریکایی بیش از ۵۰ هزار دلار بوده است.
چگونه می‌توان از ارتکاب چنین اشتباهی جلوگیری به عمل آورد؟ چگونه می‌توانید اطمینان پیدا کنید که افرادی را که به آنها نیاز دارید، استخدام می‌کنید؟ در ادامه، چند راهکار را برای جلوگیری از اشتباه در استخدام نیروهای مدنظر خود مطرح می‌کنیم.

۱- قبل از استخدام آنها را امتحان کنید
کمبود مهارت در بازار یک موضوع اساسی است. تحقیقات نشان می‌دهد که ۳۸ درصد از کارفرمایان جای خالی را برای استخدام دارند، اما نیروی کار با مهارتهای موردنیاز خود را پیدا نمی‌کنند. این امر بدین معنی است که استخدام نیروهای ماهر و مناسب، کار دشواری است و احتمال استخدام نیروهای نامناسب کم نیست.
بهترین راه برای اطمینان از اینکه فردی را که استخدام می‌کنید دارای مهارت موردنیاز شماست و با فرهنگ سازمانی مورد نظر شما تناسب دارد، به‌کارگیری وی برای یک دوره‌ی آزمایشی است. در این مدت می‌توانید علاوه بر ارزیابی توانایی‌های وی، ویژگیهای شخصیتی و فرهنگی وی را نیز رصد کنید. اگر این فرد از لحاظ مهارتی و یا ویژگیهای شخصیتی با معیارهای شما تطابق نداشته باشد، بدون اینکه هزینه‌ی زیادی متحمل شوید، می‌توانید با وی قطع همکاری کنید.

۲- استفاده از مصاحبه‌ی ویدئویی
یکی از مشکلات اساسی فرایند سنتی استخدام این است که تا قبل از مصاحبه‌ی نهایی، ارتباط بین‌فردی عمیقی میان کارفرما و متقاضی کار شکل نمی‌گیرد. تماسهای تلفنی ابتدایی میان این دو –که چندان هم دوستانه نیستند- زمان زیادی را از مدیران می‌گیرد. برای حل این مشکل می‌توانید از مصاحبه‌ی ویدیویی استفاده کنید که در جریان آن فرد متقاضی به سؤالات شما پاسخ می‌دهد.
اگر در جریان مصاحبه‌ی ویدئویی متوجه شدید که این فرد گزینه‌ی مناسبی برای سازمان شما نیست، زمان بیشتری را برای وی صرف نخواهید کرد. در همین راستا، تحقیقات نشان داده است که ده مصاحبه‌ی ویدیویی را می‌توان در زمان لازم برای انجام یک مصاحبه‌ی تلفنی انجام داد.

۳- شرکتهای استعدادیابی (کانونهای ارزیابی)
گاهی اوقات انجام فرایند استخدام در درون سازمان از لحاظ هزینه و زمان مقرون به صرفه نیست. این امر بستگی به اندازه‌ی سازمان، گستردگی دپارتمان منابع انسانی و نیز میزان بودجه‌ی آن دارد. شرکتهای استعدادیابی می‌توانند بهترین و مناسبترین افراد را پیدا کنند و به شما معرفی کنند. این شرکتها با بهترین و جدیدترین شیوه‌های جذب نیروی انسانی مستعد آشنا هستند. به عبارت دیگر، استخدام، تخصص آنها است.
اگر قصد دارید با چنین شرکتهایی کار کنید، اطلاعات دقیقی در مورد نیروی انسانی مدنظر خود و نیز جایگاه و فرهنگ سازمانتان در اختیار آنها قرار دهید. به هیچ وجه سعی نکنید شرکت استعدادیابی را تحت تأثیر قرار دهید و تصویر غیرواقعی از خود برای آنها ایجاد کنید. تصویر دقیق و روشنی از سازمان خود را ارائه دهید تا آن شرکت بتواند مناسبترین افراد را به شما معرفی کند.

۴- پرسش در مورد تناسب فرهنگی با سازمان
تناسب فرهنگی کارکنان با سازمان در عملکرد آنها و نیز ارزیابی سازمان از آنها نقش مهمی دارد. بهترین استعدادها و ماهرترین کارکنان اگر با محیط کار تناسب نداشته باشند و از بودن در آن لذت نبرند، گزینه‌ی مناسبی برای استخدام نیستند. این گروه از کارکنان به‌زودی به دنبال کار جدیدی می‌گردند و سازمان شما را ترک خواهند کرد.
مرحله‌ی مصاحبه‌ی حضوری بهترین زمان برای پرسیدن سؤالاتی در زمینه‌ی تناسب فرهنگی متقاضی با سازمان است. از آنها سؤالات موقعیتی و رفتاری بپرسید. از آنها بپرسید که محیط کار ایده‌آل آنها چگونه است و اینکه در گذشته چگونه با چالشها و اشتباهات روبه‌رو شده‌اند.
صرفاً از سوابق حرفه‌ای آنها پرسش نکنید و از مواردی که برای آنها خوشایند نیست نیز بپرسید. مواردی که برای آنها خوشایند نیست و به آنها علاقه ندارند، می‌توانند تصویر روشنی از شخصیت آنها در اختیار شما قرار دهند. علاوه بر این، افرادی که در مصاحبه‌ی حضوری از کارفرمای قبلی خود بدگویی می‌کنند، به هیچ عنوان گزینه‌ی مناسبی برای استخدام نیستند.

۵- کوتاه کردن فرایند استخدام
فرایند سنتی استخدام می‌تواند در عمل مانع جذب نیروی انسانی مناسب شود. بررسی رزومه‌ها، برقراری تماس تلفنی، و معرفی افراد به دپارتمانهای مختلف سازمان بسیار زمانبر است. در زمانی که شما مشغول فرایند طولانی استخدام هستید، شرکت دیگری ممکن است نیروی مدنظر شما را جذب کند.
باید به دنبال راههایی باشید که فرایند استخدام را کوتاهتر کنید. همکاری با شرکتهای کاریابی، برگزاری مصاحبه‌های ویدیویی یکطرفه می‌تواند راههای مؤثری برای کوتاه کردن فرایند استخدام باشد. این کار احتمال اشتباه در استخدام را نیز کاهش می‌دهد.
 

ghazal1991

مدیر تالار مدیریت
مدیر تالار
دروغ‌هایی که کارفرمایان هنگام استخدام می‌گویند

دروغ‌هایی که کارفرمایان هنگام استخدام می‌گویند

مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد
منبع: linkedin

چرا کارفرمایان برای اینکه شغلی را بپذیرید، به شما دروغ می‌گویند؟ دو شرکتی که در آن بوده‌ام، همین کار را کرده‌اند. آنها به من قول‌هایی دادند اما وقتی وارد شغل شدم، به هیچ کدام از آنها عمل نکردند. من از اینکه مورد سوءاستفاده واقع شدن خسته‌ شده‌ام، حالا چگونه آن را متوقف کنم. اشتباه من در کجاست؟
این مساله بسیار اتفاق می‌افتد. صراحتا باید بگویم که بدتر از همه این است که وقتی کمبود استعدادها افزایش می‌یابد، شرکت‌ها بازی کثیفی را برای استخدام افراد شروع می‌کنند.

چرا بعضی کارفرمایان برای استخدام افراد عینک خوش‌بینی می‌زنند
درحالی‌که بعضی کارفرمایان روش استخدامی خودشان را شروع می‌کنند، بسیاری دیگر هنوز به دنبال راه مناسب برای استخدام هستند و این به توانایی آنها در استخدام کارآ ضربه خواهد زد.
برای مثال...
شرکت‌هایی که از روش «طعمه و تغییر» استفاده می‌کنند (روشی برای فروش است که مصرف‌کننده را جذب تبلیغات یک کالای ارزان‌قیمت کرده اما او را تشویق به خرید کالای گران‌تر می‌کند)، معمولا از بهبود مشکلات شرکتشان ناامیدند و تصور می‌کنند که استخدام افراد بااستعداد جدید، مشکلاتشان را حل خواهد کرد. تصور این شرکت‌ها این است که «اگر ما بتوانیم بهترین استعدادها را در اینجا داشته باشیم و مسیر همه چیز را عوض کنیم، می‌توانیم به قول‌هایی که هنگام استخدام آنها داده‌ایم، عمل کنیم». در ذهن مدیران شرکت‌ها، استخدام شما به آنها نتایج مورد نیاز برای تبدیل قول‌ها به واقعیت را خواهد داد. متاسفانه، استخدام به تنهایی نمی‌تواند یک شرکت رو به شکست یا یک فرهنگ شرکتی شکست‌خورده را نجات دهد. خیلی زود، شرکت شروع به بهانه‌تراشی می‌کند که چرا به تعهداتش عمل نخواهد کرد؛ حتی ممکن است تلاش کند برای این پرسش به شما احساس بدی بدهد. مثل اینکه «اگر تقصیر شما بود، چه؟»

هفت دروغ ممکن که در فرآیند استخدام گفته می‌شود
هر زمان که شرکتی ادعاهای زیر را بیان کرد، باید عقب بکشید و تلاش کنید تا قبل از حقیقت فرض کردن آنها، اطلاعات بیشتری به‌دست آورید. درحالی‌که بعضی می‌توانند به قول‌هایشان عمل کنند، بقیه نمی‌توانند. و این به شما بستگی دارد که تشخیص دهید کدام یک از آنها صادقند. دروغ‌های ممکن عبارت است از:
1- فرصت‌های بسیاری برای پیشرفت است.
2- ساختار پاداش، درآمد شما را دو برابر خواهد کرد.
3- قلمرو شما حفظ خواهد شد و ما آن را تغییر نخواهیم داد.
4- آموزش‌های بسیاری به شما داده خواهد شد.
5- شما زمان‌بندی انعطاف‌پذیری خواهید داشت و می‌توانید در مواقع لزوم از منزل، کارهای خود را انجام دهید.
6- زمانی که سرتان شلوغ می‌شود، ما برایتان نیروی کمکی استخدام خواهیم کرد.
7- وقتی این مشکل، قسمت یا پروژه و... را حل کردید، روی پروژه جدید و جذابی کار خواهید کرد.
رمز اجتناب از مورد سوء استفاده واقع شدن، این است که بیاموزید تا بر فنون یکسان استخدام‌کننده که آن را برای فریب شما آموخته است، تسلط یابید.

از «مصاحبه رفتاری معکوس» استفاده کنید
مصاحبه رفتاری یک تکنیک است که یک استخدام‌کننده استفاده می‌کند تا شخصیت، استعداد و سطح تجربه واقعی یک کاندیدا را مشخص کند. آنها از نظر تاریخی سوالات نامحدودی هستند که برای فشار بر کاندیداها جهت ارائه پاسخ‌های کامل بیشتر طراحی شده‌اند:
• توانایی کار کردن در تیم
• سبک کار کردن
• پیشینه موفقیت‌ها
• توانایی غلبه بر مشکلات
• ظرفیت انجام تغییر
استخدام‌کنندگان از مصاحبه رفتاری جهت کشف عمق دانش کاندیداها و توانایی پاسخ به سوالات در مسیری که با اهداف، ارزش‌ها و نیازهای سازمان منطبق باشد، استفاده می‌کنند.
آنها همچنین می‌خواهند افراد دروغگو، با عملکرد ضعیف یا کاندیداهایی که هزینه زیادی به شرکت تحمیل می‌کنند را شناسایی و حذف کنند. استخدام کردن پرهزینه است. مصاحبه رفتاری به معنی کاهش استخدام‌های بد است.

اگر شما بتوانید همان کار را انجام دهید، چه؟
شما می‌توانید!
وقتی نوبت شما باشد که سوالاتی در مصاحبه بپرسید (معمولا در پایان مکالمه) می‌توانید لیستی از سوالات بی‌پایان تهیه کنید که به کارفرما فشار خواهد آورد تا درباره چگونگی عمل به قول‌هایش ماهرانه‌تر صحبت کند. برای مثال، هنگامی که آنها دروغ‌های ممکن بالا را می‌گویند، این هفت سوال را بررسی کنید:
1- می‌توانید یک مثال از فردی بیاورید که در دو سال گذشته در همین شغل استخدام شده و در شغلش ارتقا یافته باشد؟ به‌خصوص، می‌توانید توضیح دهید که آنها برای وقوع این امر چه کردند؟
2- آیا می‌توانم کسی را در این شرکت ملاقات کنم که با این ساختار پاداش، حقوقش دو برابر شده باشد؟ دوست دارم بیشتر در مورد اینکه آنها چگونه این کار را انجام داده‌اند، بدانم.
3- من می‌دانم قلمروهای کاری می‌توانند همزمان با تغییر شغل، عوض شوند؛ برای اینکه این اتفاق نیفتد، چه می‌کنید؟ آیا یک قرارداد قانونی برای آن وجود دارد؟
4- آیا قادرید آموزش رسمی را از غیررسمی تفکیک کنید؟ آیا این امکان وجود دارد که با کسی صحبت کنم که به مدت یک‌سال در همین شغل بوده تا ببینم چگونه از آموزش به نفع خودش، بهترین استفاده را کرده است؟
5- رویه درخواست کار کردن در منزل چگونه است؟ آیا می‌توانم با کسی صحبت کنم که از این زمان‌بندی انعطاف‌پذیر استفاده می‌کند؟ چون می‌توانم از وی بیاموزم که برای اطمینان حاصل کردن از رسیدن به اهداف شرکت از راه دور چه می‌کند؟
6- آیا می‌توانید یک مثال برای من بزنید که فردی به‌دلیل کمک به رشد یافتن شرکت، استخدام شده باشد. فرآیند شرکت برای شناسایی و تامین مالی افراد اضافی چیست؟
7- آیا می‌توانید مثالی برای من بزنید که فردی به‌دلیل حل یک مشکل، استخدام شده باشد و اکنون در پروژه جدید ادامه کار بدهد؟ آنها برای اطمینان از اینکه فرصتی برای ادامه دادن داشته باشند، چه کردند؟
هرکدام از سوالات بالا علاقه صادقانه شما را به‌طور مثبت در رویکرد شرکت برای عمل به قول‌هایشان نشان می‌دهد. این بستگی به آنها دارد که پاسخی دقیق و قانع‌کننده به شما بدهند. اگر آنها شروع به طفره رفتن کردند یا پاسخ واضحی به شما ندانند، بدانید که به شما حقیقت را نمی‌گویند.

تفاوت بین کار کردن «برای» کارفرما و «با» آنها
آموختن چگونگی معکوس کردن مصاحبه رفتاری یک کارفرما، قدم بسیار مهمی در تبدیل شدن به یک جوینده کار ماهر و موفق است. زمانی که شما این نکته را درک کنید که می‌خواهید «با» کارفرمایان کار کنید نه «برای» آنها، می‌توانید با چشمان باز به جست‌وجوی شغل بپردازید. شما شایسته بهترین فرصت‌ها هستید و به این معنی است که با بهبود مهارت‌های مصاحبه، می‌توانید کارفرمای بد را بشناسید. استفاده از تکنیک‌های بالا در پیدا کردن شغل درخور به شما کمک خواهد کرد.
مطلب آخر در تبدیل شدن به یک جوینده کار بهتر... اگر واقعا می‌خواهید به یک جوینده کار ماهر تبدیل شوید، من قویا به شما پیشنهاد می‌کنم تا با تهیه «لیست مصاحبه» کارفرمایانی که می‌خواهید با آنها کار کنید جست‌وجویتان را قوی کنید.

 

ghazal1991

مدیر تالار مدیریت
مدیر تالار
استفاده از زبان بدن صحیح در حین مصاحبه

استفاده از زبان بدن صحیح در حین مصاحبه

صرف نظر از اینکه چه کلماتی از دهانتان خارج میشوند، زبان بدن اطلاعات بسیاری را در مورد شما منتقل میکند. کارفرمایان به آنچه پوشیده اید و چگونگی رفتارتان در مصاحبه توجه زیادی میکنند، زیرا میخواهند درک بهتری از شما بعنوان یک شخص پیدا کنند.

زبان بدن بسیار مهم است_اگر شما خود را بصورتی مناسب نشان دهید، ممکن است یک کارفرما بخواهد شما را استخدام کند، و بلعکس در صورتی که بصورتی مناسب خود را نشان ندهید از استخدام تان صرف نظر کند.
در اینجا به برخی نکات درباره ی زبان بدن در حین مصاحبه اشاره میکنیم:

1)دست دادن محکم
اولین کاری که باید انجام دهید دست دادن محکم با مطاحبه کننده است. دست دادن ضعیف و شل بازتاب بدی بر شما داشته و موجب میگردد دیگران شما را غیرقابل اعتماد و اتکا بـبـیـنـنـد. البته نیازی نیست که دست طرف مقابل را خـُرد کنید، دست دادن باید محکم باشد تا نشان دهد شما زنـده اید!

2)طـرز ایستادن مناسب
طرزایستادن مناسب به مصاحبه کننده نشان میدهد که شما آماده، حرفه ای و مصمم هستید. به روی صندلی صاف بنشینید و هنگام راه رفتن سر خود را بالا نگهدارید. در هنگام انتظار روی صندلی وا رفته نــنشینید و اجازه ندهید که مصاحبه کننده شما را در چنین وضعیتی بـبیند. پس حتی در هنگامی که فکر میکنید کسی به شما نگاه نمیکند و حواس کسی به شما نیست، رفتار مناسب را حفظ کنید. ممکن است منشی ای که پیش از مصاحبه کننده با وی روبرو میشوید، بدون اینکه متوجه شوید، نکاتی را درباره ی شما یادداشت کرده و دراختیار مصاحبه کننده قرار دهد.

3)وول نخورید
وول خوردن شما را مضطرب و عصبی نشان میدهد و میتواند حاکی از عدم اعتماد و اتکای به نفس در شما باشد. هرچند احتمال دارد که در حین مصاحبه کمی اضطراب داشته باشید، بهتر است برای اینکه آن را نشان ندهید تمام تلاش تان را بکنید. با دست روی پای خود نزنید، با ناخن یا موی خود بازی نکنید، و اینکه قبل یا در حین مصاحبه روی صندلی خود تق تق نکوبید.

4)ارتباط چشمی قوی
در کل زمان صاحبه ارتباط چشمی قوی خود را حفظ کنید. ارتباط چشمی نامناسب میتواند شما را غیرقابل اعتماد نشان داده و مصاحبه شغلی تان را خراب کنید. خیلی ساده در حین صحبتهای مصاحبه کننده در چشمان او نگاه کرده و چندی یکبار به نشانه ی گوش دادن به سخنان وی سر خود را تکان دهید.

5)تـبسـم/لبخــنــد
لبخند در حین مصاحبه میتواند شما را دوست داشتنی و دوستانه نشان داده و کمک شایانی به شما در حین مصاحبه کند. نیازی نیست در کل زمان مصاحبه لبخند بزنید چون ممکن است مصنوعی و ساختگی به نظر برسد؛ بنا بر موقعیت موجود، یک یا دو بار لبخند در طی مصاحبه میتواند مناسب باشد.

منبع: Careeralism.com مترجم: مهرداد دستورانی
 

ghazal1991

مدیر تالار مدیریت
مدیر تالار
3 نکته ی مهم در مورد مصاحبه های شغلی

3 نکته ی مهم در مورد مصاحبه های شغلی

بسیاری از شرکتها برای سنجش اولیه ی یک کارجو و تصمیم برای دعوت وی به مصاحبه حضوری، از مصاحبه های تلفنی استفاده میکنند. مصاحبه های تلفنی برای شرکتها در کل ارزانتر بوده و زمان کمتری میگیرد. پس اگر برای چنین مصاحبه هایی با شما تماس گرفتند، شگفت زده نشوید.
برخی کارجویان مصاحبه های تلفنی را یک مصاحبه ی شغلی واقعی نمیدانند، اما اینگونه نیست. درواقع، این میتواند دریچه ی ورود شما به شرکت باشد، پس سعی کنید در این مصاحبه ها عملکرد خوبی داشته باشید.

نکاتی درباره ی مصاحبه ی تلفنی

در اینجا به برخی نکات که میتوانند شما را در دنیای مصاحبه های تلفنی یاری کنند، اشاره میکنیم:

1)در این نوع مصاحبه ها همچون موقعی که در مصاحبه ی حضوری هستید، رفتار کنید.
این بدان معناست که شما باید اطلاعاتی درباره ی شرکت و شغل درخواستی داشته و متمرکز و آماده باشید. یکی از مزیتهای مصاحبه ی تلفنی این است که شما در حین مصاحبه میتوانید اطلاعات و موضوعات مربوط به شرکت را در مقابل خود داشته و درصورت لزوم به آنها مراجعه کنید. برخی افراد وبسایت شرکت را در نمایشگر رایانه درمقابل خود قرار میدهند، و دیگران نیز رونویسی از رزومه های مرتبط و یا شرایط و توصیفات شغل را در برابر خود میگذارند.
درباره ی اینکه چه چیزهایی به بهترین شکل به کارتان میآیند فکر کرده و پیش از دریافت تماس انها را دردسترس خود قرار دهید. به یاد داشته باشید که در حین مصاحبه تلفنی شروع به تایپ کردن نکنید، ممکن است مصاحبه کننده صدای دکمه های صفحه کلید رایانه شما را بشنود، پی پیش از زمان تعیین شده برای تماس، تمامی وبـسایت ها و اسناد مورد نیازتان را آماده در مقابل خود داشته باشید.

2)اگر قرار است با تلفن همراه تان تماس گرفته شود، اطمینان حاصل کنید که در محیطی آرام و ساکت و با آنتندهی خوب قرار داشته باشید.
سر و صدا های اطافتان در پشت تلفن موجب حواس پرتی میشوند، پس ترتیبی بدهید که مصاحبه کننده متوجه شود که شما مصاحبه را جدی گرفته اید. اگر هنگام دریافت تماس در یک رستوران یا کافی شاپ باشید، قادر به کنترل سروصداهای اطرافتان نیستید. میخواهید که سروصدای یک بچه ی نوپا مدام رشته ی افکارتان را بهم ریخته و موجب پرت شدن حواس مصاحبه کننده در آنسوی خط تلفن شود؟ به احتمال زیاد نــه!
اگر فضای ساکتی در دور و بر خود ندارید، سری به کتابخانه ی محل بزنید و محوطه ی ساکت ان استفاده کنید.

3)درحین تماس تمامی چیزهایی را که موجب حواس پرتی و اخلال میشوند حذف کنید
برای مثال، بلندگوهای رایانه ی خود را خاموش کنید، برای کودکان خود یه مراقب بگذارید، و ... شما میبایست فقط به آنچه مصاحبه کننده میگوید دقت و توجه کنید. اگر مسائلی در اطرافتان باشد که توجه شما را به سمت دیگری معطوف کند، تمرکز کامل بر تماس تلفنی بسیار دشوار خواهد بود.
پس از پایان مصاحبه ی تلفنی ، ایمیلی برای مصاحبه کننده ارسال و از وی بخاطر زمانی که صرف این کار کرده است، تشکر کنید. این کار در نشان دادن علاقه ی شما به موقعیت شغلی مورد نظر کمک شایانی میکند.

منبع: Careeralism.com مترجم: مهرداد دستورانی
 

ghazal1991

مدیر تالار مدیریت
مدیر تالار
معدل پایین خود را در مصاحبه ی شغلی چگونه توضیح دهیم

معدل پایین خود را در مصاحبه ی شغلی چگونه توضیح دهیم

نهایتا به مصاحبه برای شغل رویایی خود میرسید. بسیار خوب بنظر میآیید، احساس اعتماد بنفس دارید، اما به یکباره با مسئله ای ناخوشآیند مواجه میشوید. مصاحبه کننده میگوید: "دیگر متقاضیان این شغل، معــدل کل بالاتری دارند."

چگونگی توضیح معدل کل پایین، در مصاحبه ی شغلی
اما این میتواند "پایان" کار نباشد. راههای متعددی وجود دارد که بخود آمده و به قویترین متقاضی ای که میتوانید, تبدیل شوید. در اینجا به برخی نکات در این باره اشاره میکنیم:

اعتمادبنفس خود را حفظ کنید
اجازه ندهید که یک مخالفت، اعتماد بنفس شما را متزلزل کند. اگر بعنوان متقاضسی شغل جدی گرفته نمیشدید، اکنون روبروی مصاحبه کننده نـنـشـسـته بودید. مصاحبه کنندگان معمولا با یک یا چند سوال سخت، یا با گفته هایی چالش برانگیز میخواهند چگونگی واکنش شما را بـبـیـنـند.
آنه میخواهند ببینند که تحت فشار اصطلاحا "می شکنید" یا با سوار شدن بر بحث نشان میدهید که لایق آن موقعیت شغلی هستید. اینکه چگونه از پس سوال درباره ی معدل پایین بر بیآیید، میتواند تصوراتی درباره ی چگونگی عملکردتان در شغل مورد نظر ایجاد کند.

همواره برنامه داشته باشید
اینکه خود را خوب جلوه دهید، بسیار مهم است. پس از رویدادهای بزرگ ورزشی، اغلب از ورزشکاران سوال میشود که "برنامه ی آیندتان چیست؟" معمولا پاسخ دهنده برنامه ی اولیه خود را شرح داده و توضیح میدهد که در صورت تغییر شرایط چگونه به سراغ نقشه ی ثاونیه خود میرود. در مصاحبه هم چنین استراتژی ای صدق میکند: بـرنده ها همیشه برنامه ای ابتدایی و همچنین برنامه ای احتمالی برای مواقع ناگزیر (خوب جواب ندادن برنامه ی ابتدایی)، دارند. اگر معدل کل پایین, پاشنه ی آشیل شماست، برای فائق امدن بر این ضعف، پیشاپیش برنامه ریزی کنید.


نقاط قوت خود را بروز دهید
انرژی زیادی صرف توضیح ضعفهای خود نکنید. در عوض نقاط قوت منحصربفرد خود را عیان کرده و بروز دهید. مهم نیست که در رقابت با معدلهای بالا هستید، زیرا این (معدلهای بالا) بدان معنا نیست که پروفایل دیگران صددرصد کامل است. در چه زمینه های میدرخشید؟ آیا در دانشکده ی خود نقش رهبری داشته اید؟ آیا در دوران مدرسه رقابتهای ورزشی داشته اید؟ آیا یک دوره ی کارورزی پربار گذرانده اید؟ نقاط قوت خود را نشان دهید.


دلایلی قابل قبول ارائه دهید همگان از بهانه بیزارند. میبایست دلیل یا دلایلی قابل قبول و درست برای معدل خود ارائه دهید. شاید برخی دروس ریاضی لطمه ی جدی به معدل کل شما زده باشند. اگر ریاضیات مهارتی ضروری در شغل موردنظرتان نیست، میتوانید این موضوع(کسب نمرات پایین در ریاضیات) را درمیان بگذارید. البته توجه داشته باشید که نمراتتان در زمینه ی شغل موردنظر بالا باشند. یکی دیگر از عوامل شایان ذکر نحوه ی تقسیم زمان تان است. آیا در دانشکده فعالیت فوق برنامه داشتید، به دیگر دانشجویان درس میدادید، فعالیتی در خدمات اجتماعی داشتید، و یا درحین تحصیل مشغول به کار بودید؟ آیا در تیمهای ورزشی، گروههای نمایشی یا موسیقی بودید که 16 ساعت درهفته میبایست تمرین میکردید؟
نکته ی مهم اینجاست: اجازه ندهید که یک مسئله یا سوال شما را به زمین بزند. خود را ارزیابی کرده و برای نشان دادن اینکه متقاضی مناسبی هستید آمادگی قبلی کسب کنید. از خود و آنچه به شرکت مدنظر خواهید افزود، وجهه ای مناسب نشان دهید. بر نقاط قوت خود تکیه کرده و با اعتمادبنفس برای سوالات چالش برانگیز آماده باشید.


منبع: Careeralism
مترجم: مهرداد دستورانی
 

ghazal1991

مدیر تالار مدیریت
مدیر تالار
فارغ التحصیل شده اید؟ چطور کار پیدا کنیم !

فارغ التحصیل شده اید؟ چطور کار پیدا کنیم !

آیا فارغ التحصیل شده اید و نگرانید که کاری پیدا نکنید؟ مایوس نشوید، اینکه رکود و ناامیدی بر دنیای اقتصاد سایه انداخته، به این معنا نیست که کسب و کارها و کارفرمایان جذب نیرو نخواهند کرد.

اما این بدان معناست که رقابت برای بدست آوردن کارهایی که بدنبال شان هستید، بسیار سخت و تنگاتنگ شده است.
بسیار خب! چگونه میخواهید یک گام در این رقابت پیش بیافتید؟
مانند نایک و آدیداس که دو بـرنـد بسیار شناخته شده در جهان هستند، شما نیز بعنوان یک فارغ التحصیل میباید خود را بشکل یک برند ببینید که درصدد ارائه و بنوعی فروش خود به کارفرمایان بالقوه میباشید. به آنچه شما را منحصربفرد جلوه میدهد فکر کنید_ چرا باید یک کارفرما شغلی به شما بدهد؟ اگر فکر نمیکنید که برای کار در یک سازمان به اندازه ی کافی خاص هستید، پس چرا کارفرمایان باید از میان تمام متقاضیان، شما را انتخاب کنند؟!
با یاد داشته باشید که رزومه شما احتمالان در میان 100 تا 200 ررزومه ی دیگر بر روی میز کارفرما قرار میگیرد.مدیر کارگزینی با عامل استخدام وقت محدودی برای خواندن رزومه ی شما دارد، پیس برای اینکه در میان تمام متقاضیان برجسته تر جلوه کنید، باید خود را بخوبی و بشکلی موثر نشان دهید، یا اصطلاحا برای خود بازاریابی کنید!
تاثیرگذاری اولیه بسیار مهم است پس اطمینان حاصل کنید که این مورد برای شما بشکلی مثبت روی دهد.

مهمترین قاعده برای فارغ التحصیلان، پیــمای است که شما برای یک کارفرمای بالقوه دارید. هر چه میگویید و انجام میدهید، باید این ایده ی بهترین کاندیدا بودن شما برای موقعیت شغلی مربوطه را، تقویت کند. شما دارای مهارتهای لازم برای ایفای نقش در موقیت شغلی مربوطه هستید، و سازمانی که برای کار انتخاب کرده اید 100% همان جاییست که میتواند بهترین عملکرد خود را در آن داشته باشید!

مثلا اگر شغل درخواستی مستلزم توجه دقیق به جزییات است، با نوشتن رزومه ای شکیل، با علایم دستورزبانی دقیق و بدون خطا، و شامل مثالهایی از دانش و تجربیات تان، نشان دهید که چنین ویژگی ای را دارید. با درج اطلاعاتی که ربطی به ایده ی مناسب بودن شما ندارند، زمان را تلف نکنید.
در عصر فن آوری که در آن زندگی میکنیم و دنیایی که هرروزه در حال تغییروتحول است، کارفرمایان بدنبال و تحت تاثیر فارغ التحصیلانی هستند که انعطافپذیری و قابلیت تطبیق داشته باشند؛ بنحویکه نشان دهند توان انطباق با تغییرات آتی را دارند.
نکته ی آخر اینکه، مثبت اندیش و مثبت نگر باشید.
کسی نمیگوید که یافتن شغل مناسب، کار آسانی است. این رزوها بسیاری از کسب و کارها و حیطه های شغلی، بشکی فزاینده ای رقابتی شده اند، و دوره ی اصطلاحا "قـاپیـدن یک شغل" میتواند دشوار و طولانی شود. شاید مدت زمانی قابل توجهی بطلبد و پیش از گرفتن اولین شغل، چنیدین بار در این کار مردود و ناکام شوید. در کل، در تمام فرایند شغلی، ورود به دنیای کار و کسب اولین شغل غالبا سخت ترین قسمت است.

منبع: Careeralism
مترجم: مهرداد دستورانی
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
onia$ فرآیند تدوین استراتژی مسیر شغلی شخصی آموزش های مدیریتی 0

Similar threads

بالا