استاندارد PMBOK چیست؟

rouzbeh..

عضو جدید
به صرفته تر بودن برون سپاری پروژه ها باعث شده تا شرکت ها به این شکل اموراتشان را انجام دهند. میتوان اینگونه عنوان کرد که سرعت بالای تغییرات فن آوری، کمبود تجهیزات و نبود متخصص کافی، باعث شده تا برون سپاری رایج تر شود.

در سال های اخیر برون سپاری تحقیق و توسعه یکی از روش های نوین مدیریت است که در مواجهه با این کاستی ها و محدودیت ها جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده است. در کنار تمام مزایایی که برای برون سپاری بیان می شود، ریسک ها و مخاطراتی را نیز برای سازمان ها به همراه داشته است.

بررسی عوامل ریسکی در برون سپاری پروژه ها یک از موضوعاتی است که قابل بحث است.

از این رو، اجرا و پیاده سازی مدیریت ریسک های برون سپاری تحقیق و توسعه، موضوع مهمی است که نبایستی مورد غفلت قرار گیرد. الگوهای مختلفی برای مدیریت ریسک ارایه شده است که استاندارد PMBOK از معروف ترین آنها است.



استاندارد PMBOK چیست؟

پم باک معروف ترین استاندارد جهانی در مدیریت پروژه است و رایج ترین معیار برای شکل دهی و ارزیابی سیستم های مدیریت پروژه به شمار می رود. بسیاری از رایج ترین تعاریف، اصطلاح ها و طبقه بندی هایی که امروزه در مدیریت پروژه به کار می روند از این استاندارد برداشت شده اند. به عبارت دیگر، پم باک زبان مشترکی جهانی در مدیریت پروژه است.

عبارت پم باک (PMBOK) مخفف Project Management Body Of Knowledge است و در فارسی به گستره دانش مدیریت پروژه، پیکره دانش مدیریت پروژه یا به صورت ساده تر به دانش مدیریت پروژه ترجمه شده است. منظور از Body Of Knowledge مجموعه ای جامع از اطلاعات و مهارت هاست که یک حرفه را شکل می دهند.
 
بالا