اسانسور

ICE-G

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام بچه ها این یه سری اطلاعاته درباره ی اسانور که مطمئنا کامل نیست اما واسه ی پیش زمینه فکر کنم مناسب باشه.
مداراتی که در حال حاضر کاربرد فراوان داره از icمعروف z80 استفاده میکنه.البته چند شرکت هم در چند سال گذشته از 89c51 استفاده کردند.مدار آسانسور از ایمنی های زیادی برخورداره.حد بالا و پایین(الکترومکانیکی) که وظیفه داره از خوردن کابین به کف یا سقف جلوگیری کنه.استوپها شامل داخل کابین.روی سقف و کلید ایمنی ته چاهک که دو استوپ آخر مربوط به ایمنی تعمیر کاران میباشد.سیستم ترمز ایمنی (پاراشوت) شامل کلید روی کابین. ته چاهک و فلکه هرزگرد(فلکه پاراشوت).
این کلیدها به علاوه کنترل فاز ،مجموعه ایمنی های متوقف کردن آسانسوره.
استوپ روی درب یا قفل درب که معمولا دیده نمیشه ولی از ایمنی های بسیار مهمه.چون اگر وجود نداشته باشه آسانسور ممکنه با درب باز حرکت کنه.البته این قفل سه زمانه است و2 حرکت اون مکانیکی که خطا ها پایین بیاد و یک قسمت برقی داره.و دومین ایمنی درب دوشاخه درب نامیده میشه که برقیه و تا درب بسته نشه مدار حرکت را فعال نمیکنه. البته دیدن اون خیلی ساده است و کافیه درب را باز کنید و به گوشه بالای درب روبروی لولا نگاه کنید که یک زائده فلزی یا با روکش پلاستیکیه.
تمام مدارات ایمنی که در بالا گفته شد 24 ولت یا 60ولت ویا جدیدا 110 ولته.این ولتاژ به دلخواه سازنده میتونه acیا dc باشه.البته نوع dcاون کاربرد بیشتری داره.
2 ایمنی جدید هم چشم الکترونیکی یا میکرو سوئیچ سیل میباشد که باید وجود داشته باشد.
آسانسورهای جدید 2 سنسور جهت تشخیص طبقات دارند.یکی جهت استوپ سر طبقه مورد نظرو دیگری سنسور دور انداز.
در آسانسورهای قدیمی 1 سنسور وجود داشت.فقط سنسور استوپ طبقه چون این آسانسورها 1 سرعته بوده و نیاز به دور دوم یا دور کم نداشت.علت استفاده از دور دوم نرم تر ایستادن آسانسور و درست لول شدن در سر طبقات و همچنین سرعت دادن به طول مسیر است.
سرعت آسانسورهای کنونی از 0.7 متر تا 1.2 متر در ثانیه میباشد.(البته نوع معمولی)
ترمز ایمنی آسانسور هم دستگاهی است مکانیکی که قسمتی از آن در زیر یا روی کابین و قسمتی از آن در موتور خانه آسانسور قرار دارد.گوه هایی در روی کابین تعبیه شده اند که مدام با آسانسور در حرکتند.به محض زیاد شدن سرعت استاندارد(ازقبل روی سیستم پاراشوت توسط کارخانه سازنده تنظیم و مشخص میشود) این سیستم چنگک های خود را به دور ریل کابین قفل میکند و مانع حرکت آسانسور میشود.این سیستم فقط رو به پایین عمل میکند وحدود عملکرد بین 1 تا 2متر سقوط میباشد. هر چه وزن داخل کابین بیشتر باشد سرعت عملکرد سریع تر میشود.ضربه ای که کابین در این حالت به شخص وارد میکند بسیار شدید است.معمولا باعث شکستن آینه یا لامپ کابین میشود.
این سیستم با سنگین سوار شدن ویا پاره شدن بکسلها و بریدن دنده برنجی گیربکس عمل میکند.علت مرگ و میر های ناشی از سقوط آسانسورها وجود نداشتن این سیستم و یا عدم کار آیی لازم میباشد.

مدار فرمان:

مدار فرمان آسانسور از 3 قسمت تشکیل شده:1-مدار قدرت(380ولت)2-
مدارفرمان 90 تا 220 ولت3- مدار فرمان لو ولتاژ(بین 5ولت تا 30 ولت).

مدار 380 ولت ما وظیفه به حرکت در آوردن موتور آسانسور را به عهده دارد.این مدار بسته به نوع آسانسور (قدیمی 1 سرعته)2 عدد کنتاکتور. (جدید 2 سرعته) 4 کنتاکتور ویا نوع جدید آن که دارای کنترل دور موتور میباشد از 2 یا 3 کنتاکتور استفاده میکند.در برخی از آسانسورهای قدیمی با درب اتوماتیک موتور درب نیز که به موتور سر درب معروف شده از ولتاژ 380 استفاده میکند.

مدار 90 تا 220 ولت که وظیفه فعال کردن کنتاکتورها ، چراغ های داخل کابین،فن داخل کابین ، سیستم درب بازکن اتوماتیک(کمان درب بازکن)، ترمز آسانسور و...... را به عهده دارد.

مدار 5 تا 30 ولت که مدار اصلی را تشکیل میدهد.این مدار شامل مدارهای شناسایی ،شستی های داخل کابین و شستی های طبقات ، مدارات اعلان طبقات ( صوتی و یا تصویری)و سیستم های ایمنی و.......میباشد.

موتور آسانسور:

موتور الکتریکی 3 فاز یک یا دو سرعته.قدرت از 3.5 کیلو وات به بالا و یا موتور های dc که درحال حاضر زیاد کار آیی ندارند.معروف ترین موتورهای آسانسور مربوط به شرکت های ایتالیایی میباشد.
لازم به ذکر موتور آسانسور فقط وزن نفرات را حمل میکند.به این شکل که یک سیم بکسل را از یک طرف به تعدادی وزنه چدنی و از طرف دیگر به کابین میبندند.وزن کابین را با وزنه های چدنی برابر میگیرند و در طبقات میانی لول میکنند.

ترمز آسانسور:

سیستم ترمز که از یک سیم پیچ،هسته فلزی متحرک ،بازو و لنت ترمز (مخصوص ماشینهای سنگین) تشکیل شده است روی موتور نصب شده است . در آسانسور ترمز همیشه در گیر میباشد یعنی زمانی ترمز آزاد است که آسانسور در حال حرکت است.ولتاژ کار ترمز و نوع ولتاژ بسیار متغیر است و روی پلاک ترمز نوشته شده است.ولتاژ ac یا dc از 60 ولت تا 380 ولت که نوع 180 dc آن بسیار متداول میباشد.

سیستم درب بازکن اتوماتیک:

این سیستم به 2 شکل در آسانسور ها وجود دارد .1- درب های معمولی (لولایی) 2- درب های اتوماتیک(کشویی،تلسکوپی .....)در نوع اول یک دستگاه کوچک فلزی با سیم پیچ و هسته متحرک که روی کابین نصب میشود وظیفه باز کردن درب را بر عهده دارد.به این شکل که در حال حرکت ولتاژی به سیم پیچ آن اعمال میشود که بازوی متحرک کمان درب را جمع نگاه میدارد و مانع از برخورد آن با بازوهای قفل درب میشود.پس از رسیدن آسانسور به طبقه مورد نظر ولتاژ اعمال شده برداشته میشود که باعث خوردن بازو به دستگیره قفل درب شده درب باز می گردد.ولتاژ کار کمان معمولا 220 ولت ac میباشدکه با یک مدار ساده دیودی پس از تحریک ، نیم سیکل میشود تا از سوختن سیم پیچ در دراز مدت جلوگیری کند.
در آسانسور های با درب اتوماتیک وظیفه باز و بستن درب به عهده یک موتور الکتریکی میباشد.این موتور در سیستم های جدید 24 ولت dc میباشدولی در سیستم های قدیمی از موتورهای 3 فاز 110 یا 380 استفاده میشده.

سیستم روزیون:

این سیستم که مربوط به تعمیر کار یا سرویس کار میباشد کمک میکند که حین تعمیرات، شستی های داخل و بیرون از کار افتاده و فقط از روی کابین قابل کنترل باشد.در سیستم روزیون 2 شستی،وظیفه حرکت را بر عهده دارند یکی جهت بالا و دیگری پایین.در این سیستم آسانسور با سرعت کم حرکت میکند تا تعمیر کار امنیت بیشتری داشته باشد.در روی نمایشگر (r) یا (out of service) دیده میشود.
جهت تعمیرات داخل چاهک،سنسورها،تعویض سیم کشی،آچار کشی ریل وزنه . ریل کابین و .........کاربرد دارد.
نکته:در این سیستم کلیه ایمنی ها کار میکند.

سیم بکسل:

تعداد سیم بکسل ها بسته به نوع،قطر ،وزن کابین از 2یا 3 یا 4 یا 5 و یا بالاتر استفاده میشود.استفاده از تعداد بیشتر به علت ایجاد اصتکاک بیشتر بین سیم بکسل و فلکه موتور می باشد تا باعث سر خوردگی سیمها و در نتیجه خوردگی فلکه نشود.ضریب ایمنی به کار رفته در آسانسور 25 برابر بیشتر از نیاز آسانسور میباشد.جنس سیمها فولادی بامغزی کنفی میباشد.قطر آن معمولا 9،11و13 میلیمتر میباشد.

تراول کابل:

کابلی که از یک سو به تابلو فرمان و از طرف دیگر به زیر کابین متصل است و دایم با آسانسور به بالا و پایین رفته و وظیفه ارتباط بین کابین و مدار کنترل را دارد.کمتر شدن این کابل در طراحی باعث صرفه جویی در هزینه نصب میشود ولی به این نکته باید توجه کرد که کمتر شدن از 12 رشته باعث سبکی کابل و در نتیجه گره خوردن آن میشود.این کابل به تعداد 4-8-12-16-20و 24 رشته در بازار موجود است .درون آن رشته ای از نخ نایلونی بسیار محکم وجود دارد که باعث استقامت کابل و طول عمر آن میشود.معروف ترین مارک (دت وایلر )سوییس میباشد.نوع چینی آن بسیار نامرغوب و عمری معادل 3تا5 سال دارد که حدود یک پنجم عمر سوییسی آن می باشد.

توضیحات کلی یک آسانسور:


پس از روشن کردن آسانسور در نوع قدیمی (حدود 50 درصد آسانسور های موجود) آسانسور طبقه مورد نظر را از روی سنسورهایی که در چاهک و سر هر طبقه نصب شده است تشخیص داده و نمراتور(سگمنت) و یا چراغ روی پنل نمایشگر طبقات را فعال میکند.این سنسورها الکترو مکانیکی بوده و با کمانی فلزی که روی کابین نصب شده و با کابین حرکت میکند برخورد کرده و طبقات را شناسایی میکند.درون این سنسور 2یا3ویا 4 پلاتین به صورت باز،بسته ویا هر دو وجود دارد.به محض خوردن کمان به سنسور پلاتین بسته، باز میشود و مانع از شستی گرفتن طبقه ای میشود که آسانسور در آن است.
پلاتین های دیگر به شکل ترکیبی (بسته به مدار فرمان) جهت حرکت آسانسور را تعین میکنند.البته قسمتی از تعین جهت روی مدار فرمان تعبیه شده است.
پس از خوردن یک شستی در داخل کابین و یا بیرون ،کمان ،درب را قفل میکند و پس از برقراری ارتباط الکتریکی با تابلو فرمان ترمز باز شده ، کنتاکتور دور زیاد و جهت چسبیده آسانسور حرکت میکند.پس از رسیدن به طبقه مورد نظر کنتاکتور دور زیاد رها شده کنتاکتور دور کم میچسبد.(با ستاره و مثلث کردن سربندی داخل موتور) و آسانسور چند سانتی متر (حدود 30 الی 50 سانت ) از طول مسیر را با سرعت کم ادامه میدهد. این حرکت موجب نرم تر ایستادن آسانسور شده و در سر طبقه هم راحت تر هم سطح میشود.سپس با چسبیدن ترمز آسانسور می ایستد و کمان اجازه باز شدن درب را میدهد.
اگر چند طبقه همزمان شستی خورده باشد تایمی حدود 3 ثانیه تعریف شده که آسانسور مکث کوتاهی میکند.این مکث این زمان را به شخص میدهد که قبل از حرکت مجدد درب را باز کند و سوار و یا پیاده شود.(نکته مهم در طراحی)
پس از ایستادن آسانسور چراغ ها پس از 10 یا 20 ثانیه به طور اتوماتیک خاموش میشوند.
در سیستم جدید سنسور مکانیکی سر طبقات در چاهک وجود ندارد .پس از روشن شدن آسانسور و پس از اولین بار شاستی خوردن ،آسانسور جهت شناسایی بسته به نوع طراحی به بالا و یا پایین رفته و با برخورد با سنسوری الکترو مکانیکی بالا ترین و یا پایین ترین طبقه را تشخیص و به حافظه می سپارد .
از آن پس طبقات را بر اساس شناسایی اولیه می شناسد و عملکردی صحیح پیدا میکند.
در یکی دو سال اخیر با گذاشتن باتری بک آپ از شناسایی بیمورد هنگام برق رفتگی جلوگیری میکنند.
نکته:آسانسور در زمان شناسایی تمام ایمنی ها را رعایت میکند ولی به شستی خوردن درست عکس العمل نشان نمیدهد.یعنی ابتدا باخوردن شستی به شناسایی رفته و پس از آن به طبقه شستی خورده باز می گردد.

سنسورها:

همان طور که قبلا گفته شد در سیستم های شناسایی قدیمی در هر طبقه یک سوییچ جهت شناسایی وجود داشت ولی به علت مشکلاتی از قبیل صدا دادن سنسورها،سیم کشی زیاد سیستم هنگام نصب.خرابی غیر متمرکز و سختی دسترسی از رده خارج و جای خود را به 2 عدد سنسور از نوع ریدرله که با آهنربا کار میکند داده است.
در سیستم جدید 2 سنسور 1-(دور انداز) 2-(استوپ طبقه) جایگزین سنسورهای ثابت شده اند.این سنسورها به وسیله تراول کابل به مدار فرمان متصل شدهاند وکار شناسایی را انجام میدهند.در هر طبقه به جای یک سنسور از یک عدد آهنربا استفاده شده که به محض قرار گرفتن سنسور روی کابین مقابل آهنربا ،سنسور عمل کرده پالسی به مدار فرمان میفرستد.
به این طریق به راحتی مدار کنترل شده و آسانسور در جای لازم می ایستد.
البته برای استوپ طبقه در هر طبقه یک آهنربا کافی است. ولی برای دور اندازی در هر طبقه 2 آهنربا نیاز می باشد.یکی برای جهت بالا و دیگری جهت پایین.که این عمل با یکی در میان شمردن آهنرباهای دور انداز توسط مدار فرمان اصلاح شده در حقیقت یکی از آهنرباها را می شمرد و دیگری را در نظر نمیگیرد.
نکته:این قاعده برای بالاترین و پایین ترین طبقه فرق میکند. چون در طبقه بالا و پایین یک جهت حرکت تعریف شده است پس یک آهنربای دور انداز کافی میباشد.
تذکر:مبحث سنسورها و شناسایی از پیچیده ترین نکات آسانسور میباشد لذا دقت بیشتری را در طراحی میطلبد.

ایمنی ها:

همان طور که قبلا گفتیم ایمنی در آسانسور شامل حد بالا و پایین (الکترومکانیکی) که وظیفه دارد از خوردن کابین به کف یا سقف جلوگیری کند .
2 عدد میکرو سوییچ از نوع الکترو مکانیکی وظیفه شناسایی اولیه هنگام روشن شدن را بر عهده دارند.(یکی بالاترین طبقه و دیگری پایین ترین طبقه) به این شکل که اگر سنسور دور انداز روی کابین به هر دلیلی عمل نکرد این میکروسوییچ این وظیفه را به عهده بگیرد.
2 عدد میکرو سوییچ هم وظیفه استوپ طبقه را در بالاترین و پایین ترین طبقه بر عهده میگیرند.به همان شکل بالا اگر سنسور استوپ طبقه به هر دلیلی عمل نکرد آنها این کار را بکنند.
در سیستم تابلو فرمان استفاده از 2 و یا 4 مینی کنتاکتور جهت برق دوشاخه و قفل اجباری است.(اداره استاندارد)به این شکل که استفاده از رله به جهت اینکه ممکن است خال بزند و چسبیده بماند ممنوع است.

 

ICE-G

عضو جدید
کاربر ممتاز
همه چیز در مورد یک آسانسور

انتخاب یک آسانسور


آناليز طراحي :
+ورودي
1-نوع ساختمان (مسكوني، تجاري،‌بيمارستاني، مدرسه و غيره)
2- تعداد كل طبقات
3- تعداد طبقات جمعيت دار
4- اگر واحد غبر مسكوني است تعداد اتاقها در هر واحد و تعداد واحدهاي هر طبقه و در غير اينصورت مساحت مفيد هر طبقه
5- جمعيت هر طبقه
6-كل تراول (‌طول مسير حركت آسانسور)
7- ارتفاع طبقات
8- در صورت خاص بودن ساختمان (مهد كودك، خانه سالمندان، معلولين و...)
+پردازش
1-تعيين جمعيت كل
2- تعيين جمعيت در زمان ترافيك
3- زمان انتظار براي دريافت سرويس (Interval)
4-زمان يك سفر كامل Round Trip Time
پارامترهاي مهم مؤثر در محاسبه زمان يك سفر كامل:
- زمانهاي پياده و سوار شدن
- زمانهاي پرش
+خروجي
تعداد آسانسور
سرعت آسانسور
ظرفيت آسانسور
نوع كنترل:
- گروهي و تعداد آن
- مجزا

طراحي آسانسور

پس از آناليز ترافيك و بررسي محدوديتهاي ابعادي كه بر اساس فرم صفحه بعد اطلاعات اوليه آن از طريق بازديد از محل و يا نقشه هاي ابعادي و مشاوره با كارفرما صورت مي گيرد. امر طراحي آسانسور صورت مي گيرد.
فاز اول_بررسی و تعیین ابعاد و اندازه ها
فاز دوم _ بررسی و تعیین مشخصات فنی قطعات
فاز سوم _تهیه ی نقشه های اجرایی جهت عملیات نصب و راه اندازی
استاندارد مورد نظر در طراحي: EN81


فاز اول طراحي: طراحي ابعاد و اندازه ها

پس از انتخاب آسانسور مناسب از نظر تعداد، سرعت و ظرفيت كه با بررسي محاسبات ترافيكي و محدوديتهاي ابعادي صورت پذيرفت، بر اساس جداول ابعاد و اندازه هاي مطابق مقررات EN81 و توصيه هاي ISO كه در صفحات بعد آمده است. سعي مي شود مناسبترين ابعاد و اندازه ها انتخاب گردد.
شايان ذكر است ابعاد و اندازه هاي ارائه شده صرفا" براي آسانسورهاي معمولي و استاندارد مي باشد. در شرايط خاص و آسانسورهاي گرد، آسانسورهاي پاناروما(شيشه اي) و يا آسانسورهاي صنعتي، ابعاد و اندازه ها بر اساس شرايط موجود تعيين مي گردد اما همواره سعي مي شود مقررات EN81 براي ميزان فضاي هر مسافر (مساحتها) رعايت گردد.

خروجي هاي فاز اول طراحي عبارتند از:
تعيين ابعاد چاهك (عرض - عمق - ته چاه Pit - اوره د - طول مسير)
تعيين ابعاد موتورخانه و محل آن (طول - عرض - ارتفاع - بالا يا پايين)
تعيين ابعاد كابين (يك طرف درب - دو طرف درب)
تعيين نوع دربها و سمت بازشو (چدني - سربي - در ابعاد مختلف)
نوع وزنه تعادل و ابعاد آن (چدني - سربي - در ابعاد مختلف)
موقعيت وزنه تعادل (پشت كابين - بغل كابين)


فاز دوم طراحي: تعيين مشخصات فني قطعات
پس از انتخاب ابعاد و اندازه ها، فاز دوم طراحي كه در واقع مشخص نمودن دقيق پارامتر هاي فني قطعات مي باشد شروع مي شود. ابعاد و اندازه هاي طراحي شده براي چاهك، كابين و درب ها پارامتر هاي بسيار مهمي هستند كه در انتخاب مشخصات فني قطعات مؤثر مي باشد. لذا عوامل اصلي مهم، در انتخاب قطعات و مشخصات فني آنها عبارتند از:
عوامل موثر در انتخاب تجهيزات
1- نوع استادارد EN81
2-سرعت آسانسور
3- ظرفيت آسانسور
4- طول مسير حركت (تراول آسانسور)
5- ابعاد و اندازه ها (چاهك، موتورخانه، كابين، درب)
6- نوع كاربري آسانسور
7- محيط كاربري آسانسور
8- اتخاب نوع و كيفيت حركت آسانسور


فاز سوم طراحي: تهيه نقشه هاي اجرايي جهت عمليات نصب و راه اندازي
پس از طراحي ابعادي و تعيين مشخصات فني قطعات و تجهيزات، نقشه هاي اجرايي جهت آماده سازي چاه و همچنين نحوه قرارگيري و نصب تجهيزات و نقشه هاي مدار هاي كنترل تهيه مي گردد.
در اين مرحله از طراحي پارامتر هاي زير مشخص مي شود.
1- نحوه اسكلت فلزي و آهن كشي جهت چاهك هاي آجري (محل نصب براكت هاي ريل)
2- نحوه پليت گذاري براي چاهك هاي بتني )محل نصب براكت هاي ريل)
3-نحوه قرارگيري تجهيزات آسانسور براي عمليات نصب
4- مشخص نمودن محل سوراخهاي سكوي موتورخانه
5- نحوه بتن ريزي كف چاهك و محل قرار گرفتن بافرها
6- نحوه آماده سازي محل هاي نصب درها
7- محاسبه نيرو هاي وارده به سازه اصلي چاه
8- مشخص نمودن نقشه اجرايي موتورخانه (قلاب سقف - هواكش موتورخانه و چاهك - درب ورودي - محل تابلوي 3 فاز)
9-تهيه نقشه هاي كنترل فرمان و نحوه سيم كشي چاهك و موتورخانه
10- ارائه دستورالهمل هاي كابل كشي و آماده سازي تابلو 3 فاز جهت كارفرما
11- انجام بازرسي هاي فني نهايي و تحويل تجهيزات به كارفرما



آسانسور بدون موتور خانه

طراحي آسانسورهاي خانگي براي مسيرهاي حركت كوتاه و ظرفيت هاي كم همراه با موتورهاي كم مصرف مي تواند مخارج برق مصرفي شما را به حد اقل ملاحظه اي كاهش دهد.

تركيب آسانسور بدون موتور خانه علاوه بر اينكه هزينه ساخت و ساز را براي شما كاهش ميدهد امكان استفاده از بهينه از فضاي معماري را براي شما فراهم مي كند.


تعریف ساده ی آسانسور و انواع آن


وسیله ای جهت حمل و نقل افراد و یا کالا، که به صورت عمودی در یک ساختمان حرکت می کند را آسانسور می گویند.
آسانسور ها را می توان از نظر کاربری در چند گروه تقسیم نمود که عبارتست از :

1- آسانسور های مسافربر
2- آسانسور های باربر
3- آسانسور های ترکیبی باربر مسافربر
4- آسانسور های بیمار بر( برانکارد بر)
5- آسانسور های ماشین بر
6- آسانسور های غذا بر
7- آسانسور های نامه بر

و از نظر نیروی حرکتی آن به مدل های:
1- کششی و یا سیم بکسلی
2- هیدرولیک
3- چرخ دنده ای
تقسیم نمود. وبا توجه به نیاز ساختمان و مجتمع از آن استفاده می گردد.

آنچه که در یک ساختمان در مورد محل نصب آسانسور میباید بدانیم:
مهندسین محترم طراح ساختمان، با مد نظر گرفتن نوع مصرف و همچنین ترافیک ساختمان، انواع آسانسور و تعداد آن را محاسبه می نمایند.

در آسانسور های متداول امروزی که سرعت آسانسور در حدود یک متر بر ثانیه می باشد. نکات و مواردی را در اجرای ساختمان می بایست پیش بینی کرد که به اجرای صحیح و اصولی آسانسور کمک خواهد نمود .
بدیهی است که عملیات ساختمانی و ایمنی کارکرد آسانسور نیز به شکل مطلوب تری انجام خواهد پذیرفت.

الف : چاله آسانسور

در پائین ترین ایستگاه که معمولا، محل نصب اولین درب آسانسور می باشد. نیاز است که از کف تمام شده این طبقه فضایی به اندازه 160 سانتی متر در عمق آسانسور، ایجاد گردد.
این فضا جهت نصب قطعات آسانسور شامل بافرها (ضربه گیرها ) ، لوازم گاورنر سقوط ، محل عبور یوک و سینی کابین و استقرار سکوی ضربه گیر خواهد بود .

در این محل فضای خالی ای وجود خواهد داشت که تقریبا مربعی به ابعاد 60*50*100سانتی متر مربع را می سازد که به این فضا اصطلاحا < فضای جان پناه >
می گویند.

هنگامی که سرویس کار آسانسور جهت سرویسهای دوره ای نگهداری و یا تعمیرات به چاله آسانسور مراجعه می نماید اگر به طور اتفاقی آسانسور حرکت نماید، سرویسکار می تواند از فضای جان پناه جهت نجات جان خود استفاده نماید.
در گذشته ارتفاع این قسمت از چاهک را کمتر از 160 سانتی متر در نظر می گرفتند که موجب نارساییهایی در کار آسانسور و یا حوادث نا خوشایند برای سرویسکار می گردید .
و در مورد ساختمانهای ی قدیمی که فضای لازم را ندارند جهت پیشگیری بهتر است قبل از ورود سرویسکار به چاله آسانسور از یک سکوی پر تابل فلزی استفاده گردد.

ب:اورهد چاهک آسانسور:

در طبقه آخر که محل استقرار آخرین درب آسانسور میباشد فاصله اوره د(طاق بالای چاله آسانسور) تا کف طبقه آخر حداقل به فاصله ای به ارتفاع370 سانتیمتر دارد.
یعنیبه صورت ساده تر از کف طبقه آخر تا طاقی که بتون ریزی میشود و موتور آسانسور بر روی آن قرار می گیرد به ارتفاع370 سانتیمتر نیاز دارد.البته سازندگان آسانسور یا ساختمان سازهای محترم به طور متوسط این ارتفاع را بین اعداد 380 تا 400 سانتیمتر در نظر می گیرند.
این ارتفاع نیز فضای جان پناهی برای سرویس کار آسانسور که بر روی کابین کار می کند ایجاد مینماید.
و همچنین خود کابین نیز دارای لوازم و قطعاتی است که از اتاقک کابین بلندتر بوده و نیاز به این فضا دارد.

پیش نیاز ها و عملیات نصب آسانسور
پیش نیاز های نصب آسانسور شامل تعیین ظرفیت آسانسور ،تعیین ابعاد کابین،تعیین ابعاد چاهک ، آماده سازی چاهک ،تامین برق تک فاز جهت جوشکاری در مرحله درب و ریل ،تامین برق سه فاز برای مرحله راه اندازی ، مشخصات تابلو برق سه فاز ، نصب تابلو برق در موتورخانه و کابل برق مورد نیاز آسانسور و کابل کشی و انتقال برق از کنتور به اطاقک موتورخانه همچنین عملیات نصب آسانسور شامل شاقول اندازی جهت آهن کشی و بر آورد آهن آلات مورد نیاز چاهک ، اجرای آهن کشی داخل چاهک آسانسور ، شاقول اندازی جهت نصب ریل های کابین و ریلهای وزنه ، حمل لوازم درب و ریل آسانسور ، نصب ریلهای کابین و ریلهای وزنه ، نصب درب طبقات و عملیات نظارت و کنترل درب و ریل





قطعات آسانسور

1_الكتروموتور گيربكس (Electro Motor Gearbox)
الكتروموتور گيربكس هاي مورد استفاده شركت ایساتیس از بهترين سازندگان الكترو موتور گيربكس مخصوص آسانسور انتخاب شده اند كه ضمن رعايت استاندارد بين المللي مخصوص شرايط آب و هواي ايران از نظر درجه حرارت محيط و رطوبت و ... مي باشد.
در ضمن اين الكتروموتورها داراي يك ترمز الكترومكانيكي (اصطكاكي) بوده كه بدون هيچ تاخيري پس از قطع منبع تغزيه موتور اصلي و يا مدارهاي فرمان، بطور خودكار سيستم محركه را متوقف مي نمايد.
ضمنا، سهولت در تعمير و نگهداري، تامين قطعات يدكي و كاركرد دراز مدت از ويژگي بارز الكتروموتور گيربكس هاي مورد استفاده شركت ايمن وزنه مي باشد. الكتروموتور گيربكس هاي اين شركت عموما" ساخت كشورهاي اروپاي غربي مي باشند و عبارتند از:
1- ALBERTO SASSI ايتاليا
2- NOUVA M.GT ايتاليا
3- SICOR - ELECOMP ايتاليا
4- MONTANARI ايتاليا
5- SHINDLER آلمان
6- ORONA اسپانيا
7- GEARLESS ایتالیا


2_کابین:
كابين هاي آسانسور شركت ایساتیس همگام با استاندارد نوين بين المللي با رعايت كليه اصول ايمني، متناسب با مشخصات فني و كاربرد آن بر طبق درخواست سفارش دهنده ساخته مي شود. ديواره، كف، سقف، قاب و كفشكهاي كابين از موادي ساخته
مي شوند كه مقاومت بالايي در برابر نيروهاي وارده در هنگام كاركرد عادي ، عملكرد ترمز ايمني (پاراشوت) و برخورد احتمالي روي ضربه گيرها را دارا باشد.
جداره كابين از ورق گالوانیزه با حداقل ضخامت 5/1 ميليمتر ساخته مي شود و ديواره داخلي آن بنا به سليقه سفارش دهنده و كاربرد آسانسور با فرميكای ضدخش، چوب يا ورق روغني و انواع استيل ( آينه اي خش دار ، طرح دار ، برجسته و...( روكش شده
و به منظور استحكام و زيبايي آنها قسمتهاي خاصي از كابين همواره با فولاد مخصوص تزيين مي شود.
علاوه بر اين كابينهاي پاناروما (شيشه اي)، باري و ماشين بر با استحكام بالا و زيبايي فوق العاده بنا به درخواست خريدار قابل ارايه مي باشد.
كليه كابين ها بدون درب با نصب قرنيز متحرك (قطع كن ايمني) در ورودي آن محافظت مي شوند و هواكش، دستگيره، دكمه الكترومكانيكي، زنگ اخبار، دكمه توقف اضطراري، نشان دهنده طبقات (نمراتور)، چراغ مشخص كننده اظافه بار و روشنايي فلورسنت از جمله تجهيزات استاندارد كابين ها بوده و در صورت درخواست سفارش دهنده آينه، تلفن و ساير تجهيزات خاص، در نظر گرفته مي شود.



3_گاورنر (كنترل كننده هاي مكانيكي سرعت) و پاراشوت (ترمز اظطراري) Safety Gear & Gover nor
اين دو وسيله از مهمترين قسمتهاي آسانسور هستند كه به ايمني آسانسور مربوط مي باشند.
گاورنرها در هنگام توليد كنترل كيفيت گرديده و سپس طبق سفارش خريدار در سرعنهاي مورد نظر و بر اساس استاندارد مربوطه توسط دستگاه هاي الكترونيكي تنظيم و پلمپ مي شوند.
از ويژگيهاي مهم اين وسيله آن است كه در هنگام حركت حركت كابين به سمت بالا يا پايين قابليت انجام كار دارد و هنگاميكه سرعت حركت كابين به هر عللي از سرعت نامي آسانسور بيشتر شود سيم بكسل گاورنر به پاراشوت كه بر روي يوك كابين نصب مي باشد فرمان مكانيكي داده و برابر عمل ترمز، كابين سريعا" متوقف مي شود.
پاراشوتهاي مورد استفاده در داراي عملكرد بسيار خوبي بوده و معمولا" دو نوع مي باشند:
الف- پاراشوتهاي تدريجي
ب- پاراشوتهاي لحظه اي
براي آسانسورهاي با سرعت حداكثر 6/0 متر بر ثانيه از انواع لحظه اي و براي سرعتهاي بيشتر از 6/0 متر بر ثانيه حتما" از نوع تدريجي استفاده خواهد شد.
4_شستي
شستي هاي مورد استفاده در كابين و طبقات علاوه بر زيبايي در فريم و رنگهاي متنوع و اشكال مختلف نمايش جهت و مطابق با هر سليقه اي قابل ارائه مي باشد، و به طور مثال بدنه شستي ها مي تواند از استنلس استيل، برنز و آلومينيم (با پوششهاي آنادايز رنگي، پودر استاتيك و رنگ كوره اي) و نيز نشان دهنده هاي جهت مي تواند از نوع ثابت (LED) و يا از نوع متحرك Dot Matrix باشد. ولتاژ مورد نياز اين شستي ها 24 ولت بوده و كاملا" اصول ايمني در ساخت آنها رعايت شده است.
5_سيم بكسل ( Rope )
سيم بكسلهاي مورد استفاده اين شركت ساخت كارخانجات معتبر دنيا بوده و از بهترين نوع انتخاب مي شوند، اين طنابهاي فولادي مخصوص آسانسورهاي كششي بوده كه يك رشته كنف نيز در مركز خود دارند و مطابق با استاندارد DIN3062 توليد مي شوند.
ضريب اطمينان بكار گرفته شده در طراحي سيم بكسلها بستگي به سرعت حركت دارد و معمولا" از 8 (براي سرعتهاي پايين) تا 12 (براي سرعتهاي بالا) متغير است.
مرغوبترين سيم بكسلها عبارتند از:
1- فايفر آلمان
2- گوستاولف
3- براگ
6_ريل
ريل وسيله اي است از جنس صلب و عمودي كه نقش هدايت كننده كابين و وزنه تعادل را در نصب آسانسور دارا مي باشد. كه متعلقات و اتصالات آن مي بايست تحمل نيروهاي ناشي از عملكرد ترمز ايمني (پاراشوت) و همچنين انحنا و پيچشهاي ناشي از بار نامتعادل داخل كابين را دارا باشد.
7_درب آسانسور
دربهاي آسانسور شركت ایساتیس متناسب با نوع و كاربرد آسانسورها مطابق با استاندارد هاي جهاني طراحي و مهندسي (ISO EN-81)ساخته مي شوند كه در نهايت علاوه بر زيبايي و استحكام، كليه ويژگيهاي فني و ايمني را دارا مي باشند. به طور مثال دربها داراي سوئيچ الكتريكي مي باشند كه هنگام باز بودن يا باز شدن از روشن شدن موتور و حركت كابين جلوگيري به عمل مي آورد.
كليه دربها با قاب به صورت دو جداره از ورقهاي فولادي5/1 ، 2 ، 3 ميليمتري و در انواع لولائي يك لنگه و دو لنگه با زاويه بازشو 105 درجه و اتوماتيك تلسكوپي كشوئي و سانترال (مركزي) به عرضهاي مختلف و مطابق استاندارد ساخته مي شود.
معمولا" كليه دربها با رنگ تزئين می گردند، ليكن بر طبق درخواست دربهاي اتوماتيك را مي توان با روكش استنلس استيل و يا آلياژي از برنزویا شيشه اي متناسب با معماري بنا نيز تزئين كرد.
همچنين در صورت تقاضا، شركت ایساتیس توانايي طراحي و ساخت انواع درب در اندازه هاي مورد نظر جهت مصارف و كاربردهاي خاص و يا مناسب با وضعيت ساختمان را دارا مي باشد.



8_تابلو فرمان
تابلوي كنترلر ميكروپروسسوري مورد استفاده شركت ایساتیس تاييد شده از طرف سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي مي باشد كه مختصري از ويژگيهاي تابلوي كنترلر به شرح زير ذكر ميگردد:
كنترل اسانسور با مانورهاي كلكتيو سلكتيو (تا 1 طبقه) كلكتيودان و فول كلكتيو ( تا 24 طبقه)
•قابل استفاده با دربهاي لولائي ساده، نيمه اتوماتيك و تمام اتوماتيك
•قابليت عملكرد با يك مكانيزم ساده سلكتور يا مگنت
•نمايش وضعيت سنسورها و سيگنالهاي مهم آسانسور توسط LED (اروپاي غربي)
•قابليت طراحي براي سيستمهاي يك سرعته، دو سرعته ( ACVV، VVVF )
•تنظيم پارامترهاي اساسي توسط ديپ سوئيچهاي برد اصلي از قبيل طبقه - پارك - زمان استارت مجدد - انتخاب مانور ...
•امكان رويزيون (كنترل آسانسور از موتورخانه و داخل كابين)
•امكان كار در حد Lifter (قابليت قطع شاسي هاي بيرون از داخل كابين)
•برنامه ريزي شده جهت سنسورهاي Over Load - Full Load و آتش نشاني
•دو برابر شدن ضريب ايمني به علت وجود مراقبت هاي نرم افزاري علاوه بر روش كناكتهاي سري شد

تابلو كنترل ديجيترول (مجهز به درايو3vf مدل ) VACON :



•استارت و ايست ملايم آسانسور
•دقت ايست بالا
•بهبود راندمان مصرف انرژي به ميزان تقريبي 35%
•كاهش تلفات حرارتي موتور
•امكان حذف فلايول فلزي و فن موتورهاي دو سرعته
•اصلاح ضريب توان
•كاهش جريان اوليه راه اندازي موتور بهنگام استارت
•افزايش ضريب حفاظت موتور



تابلو كنترل ديناميك (مجهز به درايو3VF مدل)RST



• طراحي شده براي كاربرد در سيستم كنترل آسانسور
• دقت ايست بسيار بالا و تغييرات سرعت بسيار ملايم
• داراي امكانات خاص براي سرعت هاي بالا تر از يك متر بر ثانيه
• مناسب براي موتور هاي سنكرون ؤ آسنكرون و Gearless
• امكان برنامه ريزي بهينه براي توقف بدون خزش

تابلو كنترل ديجيترول ( دوسرعته ) :


• تا 8 كلكتيودان و 6 طبقه كلكتيو سلكتيو
• قابليت گسترش تا 16 طبقه با استفاده از كار كداك
• سهولت انطباق با انواع سيستم هاي درب
• قابليت انطباق با انواع سيستم هاي درب
• مناسب آسانسورهاي مسافربر ، باربر و خودرو بر

كارهاي اجرائی كارفرما هنگام اجرای آسانسور در ساختمان


- ضد زنگ آهن كشي
- ديوار كشي دورتادور چاهك آسانسور بعد از نصب ريل و درب
- سفيد كاري ديوارهاي داخلي چاهك و مسدود كردن كليه منافذ
- سفيد كاري آستانه درب
- نصب قلاب زير طاق اتاق آسانسور با تحمل بار ۱۵۰۰ کیلو گرم
- نصب كابل و جعبه سه فاز در اتاق آسانسور
- اجرا چراغ تونلي
- روشنائي موتور خانه
- اجرا هواكش 40در40 داخل اتاق آسانسور
- اجرا چاه ارت
- بنائي ته چاهك و اجرا سكوی ته چاه ‍
- اجرا بتون بعد از تهیه موتور آسانسور
- رنگ آميزي درب هاي طبقات
- اجرا دريچه چاهك آسانسور در موتور خانه
* مسئولیت تحمل نیروهای وارده بر دیوارههای آسانسور وبتون بالا واستقامت کف چاهک بر عهده مهندس ناظر ساختمان می باشد.

دستورالعمل حركت كابین در زمان قطع برق :

1-ابتدا كلید اصلی برق را قطع كنید.

2-دسته ترمز روی گیربكس را به سمت راست یا چپ گردانده تا ترمز آزاد شود. (مراقب باشید در این حال فولی گیربكس آزاد می شودوكابین با سرعت زیاد حركت می كند برای كنترل سرعت كافیست دسته ترمز به حالت اول برگردانده شود.)

3- بادست فولی اصلی را پس از آزاد شدن ترمز گردانده تا كابین به راستای یك طبقه برسد. دراین حالت افراد می توانند ازداخل كابین خارج شوند.

- راستای طبقه با رنگ روی سیم بكسل علامت گذاری شده است .

4-كلید اصلی برق مجددا وصل شود تادر صورت وصل برق شبكه آسانسور بتواند كار كند.
 

mrz53

عضو جدید
مدار فرمان بالابر سه طبقه

مدار فرمان بالابر سه طبقه

سلام دوستان من نیاز به نقشه فرمان یک بالابر که قابلیت سیستم فراخوان (مثال از طبقه 3 با فشار یک شستی کابین از طبقه 1بدون توقف درطبقه2به طبقه3 بیاد)سیستم رله کنتاکتور باشه دارم تشکر
 

mohammad sabri

کاربر بیش فعال
مرسی خیلی خوب بود . اگر در مورد نحوه محاسبه دقیق طول تراول کابل و سیم بکسل ها اطلاعاتی دارید ممنون میشم در اختیارم بگذارید. و همچنین در مورد تابلوهای درایو دار . مرسی
 

oneunited

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنون خیلی عالی بود.

ای کاش مدار قرمانشم می ذاشتین تا بهتر یاد بگیریم
 

Joe_Bel

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
[h=2]نرم افزار Lift Designer[/h] نرم افزار LIFTdesigner
نرم افزار طراحی و محاسبات آسانسور ، بالابر و سیستم های لیفتینگ LIFTdesigner و CABINdesigner

همراه با کرک تضمینی بدون محدودیت زمانی
 

enamir91111

عضو جدید
سلام راجع چاه مشنرك و ابعاد موتور خانه اگه دو اسانسور با ظرفيت 630ويكي اسانسور با ظرفيت 1000كيلوگرم با دو شرت اين كه مجاور و روبه روي هم باشند
 
بالا